Rješenje Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja klasa UP/I-030-02/98-01/184 od 29

NN 74/1999 (14.7.1999.), Rješenje Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja klasa UP/I-030-02/98-01/184 od 29

AGENCIJA ZA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA

Na temelju čl. 35. i 30. st. 2. t. 2., a u svezi s čl. 20. t. 3. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja ("Narodne novine", br. 48/95, 52/97, 89/98) i odluke Savjeta za zaštitu tržišnog natjecanja sa sjednice od 9. lipnja 1999., po zahtjevu poduzetnika Ciglane Zagreb d.d. sa sjedištem u Zagrebu, Ilica 288, zastupanog po direktoru Bogdanu Zajecu, ravnateljica Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se zahtjev za utvrđivanje narušavanja slobodnog tržišnog natjecanja koji je podnio poduzetnik Ciglane Zagreb d.d., zastupan po direktoru Bogdanu Zajecu, kao na zakonu neosnovan.

Obrazloženje

Dana 2. studenoga 1998. Bogdan Zajec, direktor Ciglana Zagreb d.d., podnio je zahtjev za pokretanje postupka pred Agencijom za zaštitu tržišnog natjecanja zbog neravnopravnog položaja s ostalim potrošačima plina koji isporučuje Gradska plinara Zagreb (dalje: GPZ) sukladno odredbama čl. 20. t. 3. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (dalje: ZZTN).

I. Podnositelj zahtjeva navodi u svom zahtjevu:

1. Da su jedini veliki potrošač GPZ, jer svi ostali potrošači plina direktno nabavljaju plin od proizvođača INE-PLINA.

2. Da su uložili značajna sredstva na postavljanju magistralnog voda za plin na relaciji Selska c. - bivša pruga Samoborčeka - Ciglana, što bi trebalo biti osnova da dobivaju plin po nižoj cijeni, tj. s dodatnim rabatom. Također smatraju da kao potrošač koji koristi velike količine plina kao tehnološko gorivo u kupovnoj cijeni ne može biti izjednačen s malim potrošačima (kućanstvima).

3. Da su u nepovoljnijem položaju u odnosu na druge ciglane u Republici Hrvatskoj jer plaćaju plin po cijeni od 1,64 kn za 1 mł, a druge ciglane po cijeni od 0,79 kn za 1mł, što im dodatno povećava troškove proizvodnje.

U svezi s navedenim, podnositelj zahtjeva traži da Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja u okviru svoje nadležnosti poduzme odgovarajuće mjere sukladno Zakonu o zaštiti tržišnog natjecanja, a kojima bi se izjednačio s ostalim velikim potrošačima.

II. Tijekom ispitnog postupka kojeg je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja provela utvrđeno je sljedeće:

1. Kao mjerodavno tržište na kojem djeluje tržina snaga GPZ u smislu čl. 19. ZZTN-a utvrđeno je kao distribucija prirodnog plina velikim industrijskim potrošačima plina od strane GPZ na području Grada Zagreba tijekom 1998. godine.

2. Prema Ugovoru o prodaji plina br. 35/97 od 30. travnja 1997. između GPZ i podnositelja zahtjeva, koji je bio na snazi do 31. prosinca 1998., podnositelj zahtjeva je bio dužan kupovati minimalno 1.051.000,00 mł plina godišnje po cijeni od 1,02 kn/mł netto.

Cijena je podložna promjeni tako da prema fakturi od 1. listopada 1998. ista iznosi 1,12 kn/mł netto, uvećano za PDV i trošak infrastrukture.

3. Podnositelj zahtjeva je mogao dogovoriti umanjenje cijene u okviru poslovne odluke s isporučiteljem plina. Tzv. komercijalni popust ili rabat na ime ranije uloženih sredstava na izgradnji magistralnog voda može biti element Ugovora o ulaganju, ali ne može biti predmet ovog postupka.

4. Prodajna cijena prirodnog plina za male potrošače, tj. kućanstva, ima znatno drugačiju strukturu zbog stavke "distributivna razlika", pa prodajna cijena iznosi 1,560 kn/mł. Predmet ovog postupka, međutim, bile su prodajne cijene plina industrijskih, tzv. velikih potrošača koji plin nabavljaju od isporučitelja GPZ.

5. GPZ zaračunava podnositelju zahtjeva vrijednost komunalne infrastrukture po koeficijentu 0,2460 kojim se množi utrošena vrijednost plina u mł. Komunalnu infrastrukturu plaćaju svi industrijski i ostali potrošači prema Odluci Uprave GPZ o povećanju cijene prirodnog plina s primjenom iste od 16. kolovoza 1997. Ova Odluka temeljena je na čl. 20. st. 3. i st. 7. Zakona o komunalnom gospodarstvu ("Narodne novine", br. 36/95, 70/97), odnosno po odluci Grada Zagreba koji je vlasnik GPZ-a. U kalkulaciju cijene plina ugrađena je infrastruktura.

6. Strukturu cijene koštanja prirodnog plina čine:

a) potrošak plina ´ jedinica cijena = iznos potrošenog plina (netto),

b) PDV 22% na iznos potrošenog plina,

c) trošak infrastrukture = potrošak plina ´ 0,2460

Trošak infrastrukture vezan je uz potrošnju plina, a predstavlja trošak održavanja plinovoda koji iznosi oko 20% od vrijednosti isporučenog (potrošenog) plina, a na isti se ne plaća PDV.

7. Agencija je pribavila podatke o cijenama po kojima GPZ isporučuje plin drugim ciglanama. Od predsjednika Uprave ciglane Prigorka d.d., Sesvete, kojoj plin isporučuje GPZ zatraženi su i dobiveni sljedeći podaci.

Tako cijena plina za ciglanu Prigorka d.d. sa sjedištem u Sesvetama, prema presliku posljednjeg računa br. 98 092 od 1. listopada 1998. iznosi 1,12 kn/mł netto, uvećana za PDV i trošak infrastrukture od 0,2460 kn/mł, dakle jednako kao i za Ciglane Zagreb d.d.

Trošak infrastrukture plaćaju u cijeni plina iako je posebno iskazan na računu jer se zbirno fakturira s vrijednošću utrošenog plina.

GPZ isporučuje plin i ciglani Fertstrop d.d., Soblinečka 55, Sesvete. Prema Ugovoru o prodaji prirodnog plina od 16. 11. 1998. br. 32/99, ciglana Fertstrop d.d. nabavlja plin od GPZ po cijeni od 1,12 kn/mł netto uvećanu za PDV i trošak infrastrukture od 0,2460 kn/mł, kao i za Ciglane Zagreb d.d. (račun od 1. listopada 1998.).

Cijena je podložna promjeni.

8. Ostali veliki potrošači plina, primjerice EKO-MEĐIMURJE i BJELOVARSKA CIGLANA (Pavliš d.o.o.), na koje se poziva podnositelj zahtjeva u dopisu od 21. prosinca 1998., tvrdeći da plin plaćaju po nižoj cijeni, direktno nabavljaju plin od proizvođača INA-PLINA. Po toj osnovi plin za njih može biti jeftiniji, pa kupovna cijena u tim ciglanama nije razmatrana.

Osim toga, navedene dvije ciglane nisu s mjerodavnog zemljopisnog tržišta, tj. s područja Grada Zagreba na kojem isporučuje plin GPZ.

III. U okviru ispitnog postupka Agencija je zatražila i dobila očitovanje direktora GPZ iz kojeg proizlazi:

a) Cijena prirodnog plina koju plaćaju industrijski potrošači GPZ (Ciglane Zagreb, te ciglane: Prigorka, Sesvete i Fertstrop, Soblinec-Sesvete), iznosi 1,61 kn/mł, brutto, a 1,12 kn/mł netto, (bez PDV-a i komunalne infrastrukture od 1. srpnja 1998. prema Odluci Porezne uprave MF);

b) Plaćanja komunalne infrastrukture nitko nije oslobođen;

c) Iz priloženog popisa proizlazi da je podnositelj zahtjeva s potrošnjom od 2.226.699 mł plina za 1998. najveći potrošač plina GPZ u kategoriji industrijskih potrošača, tj. ciglana, ali u drugim kategorijama ima većih potrošača za koje vrijedi ista cijena.

Primjerice:

Poljoprivredno industrijsko poduzeće Sljeme d.d. potrošilo je u 1998. god. 3.053.775 mł plina;

- Zvijezda prerada uljarica d.d. Zagreb u 1998. god. potrošilo je 3.151.313 mł plina.

d) Struktura prodajne cijene prirodnog plina u kategoriji "Industrija i ostali" od 1. srpnja 1998.:

1. Troškovi nabave 0,8750 kn/mł

2. Distributivna razlika 0,2427 kn/mł

3. Komunalna infrastruktura* 0,2460 kn/mł

4. Osnovica za PDV (1+2) 1,1177 (1,12)

5. PDV (22% na osnovicu) 0,2464 kn/mł

6. PRODAJNA CIJENA 1,6124 kn/mł

* na komunalnu infrastrukturu ne obračunava se PDV

IV. Zahtjev podnositelja zahtjeva Ciglane Zagreb d.d. trebalo je odbiti prema podacima prikupljenim u posebnom ispitnom postupku iz sljedećih razloga:

1. GPZ isporučuje prirodni plin malim potrošačima (kućanstvima) i velikim potrošačima (industrijska poduzeća).

Međutim, mjerodavno tržište je u smislu čl. 19. ZZTN samo područje Grada Zagreba tijekom 1998. i to kao opskrba ciglana prirodnim plinom, a to su Ciglane Zagreb, Fertstrop (Soblinec) i Prigorka (Sesvete).

2. Ostali veliki potrošači kao ciglane u Međimurju i Bjelovaru na koje se poziva podnositelj zahtjeva zbog toga što nabavljaju plin po nižoj cijeni, ne spadaju u distributivno područje GPZ pa nisu niti bile predmetom razmatranja ovog postupka.

Osim toga, utvrđeno je da ove ciglane nabavljaju prirodni plin direktno od proizvođača INA-PLINA te stoga njihova kupovna cijena plina može biti niža.

3. Troškovi infrastrukture uračunati su u cijenu prirodnog plina svim ciglanama u distributivnom području GPZ i to Fertstropu iz Soblineca, Prigorki iz Sesveta i Ciglanama Zagreb, odnosno trima ciglanama u istoj kategoriji potrošača GPZ.

Na taj način nedvojbeno je utvrđeno da GPZ nije zlouporabila svoj položaj kao jedinog distributera na širem području Grada Zagreba diskriminacijom kupovnom cijenom prirodnog plina u kategoriji ciglana kao velikih potrošača.

4. U distributivnom području GPZ, isporučitelja prirodnog plina kao tehnološkog goriva, sva tri velika industrijska potrošača, ciglane: Ciglana Zagreb d.d., Fertstrop d.d. Soblinec - Sesvete i Prigorka d.d. Sesvete, kupuju plin po netto cijeni od 1,12 kn/mł i plaćaju u brutto cijeni trošak infrastrukture u iznosu od 0,2460 kn/mł (prema preslicima faktura od GPZ). Plaćanje iste nitko nije oslobođen.

V. S obzirom na dokaze provedene u postupku, Savjet za zaštitu tržišnog natjecanja na 28. sjednici, održanoj 9. lipnja 1999., ocijenio je da poduzetnik GPZ nije povrijedio odredbe Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja. Temeljem čl. 6. Zakona o komunalnom gospodarstvu ("Narodne novine", br. 36/95, 70/97) građenje komunalne infrastrukture i oprema financiraju se iz cijene komunalne usluge opskrbe plinom.

U ukupnoj kupovnoj cijeni prirodnog plina trošak infrastrukture za sve industrijske potrošače je isti (0,2460 kn/mł). Također je utvrđeno da nabavljaju plin po istoj cijeni od 1,12 kn/mł netto, odnosno od 1,6124 kn/mł brutto.

Navodi o cijeni u iznosu od 1,64 kn/mł koju plaća podnositelj zahtjeva, a druge ciglane u iznosu od 0,79 kn/mł prema zahtjevu za pokretanje postupka od 2. studenoga 1998. ničim nisu dokazani.

Dapače, prema važećem ugovoru br. 35/97 između podnositelja zahtjeva i GPZ-a utvrđena je cijena od 1,02 kn/mł, koja se u slučaju promjene nabavne cijene prirodnog plina od INA-PLINA mogla promijeniti za isti iznos (čl. 4. Ugovora). Iz fakture podnositelja zahtjeva od 1. listopada 1998. proizlazi da je cijena plina 1,6124 kn/mł brutto.

Visina i način formiranja prodajne cijene prirodnog plina od strane GPZ posebno u dijelu koji se odnosi na distributivnu razliku i trošak infrastrukture, bit će predmetom drugoga postupka pred Agencijom za zaštitu tržišnog natjecanja.

Prema, u ispitnom postupku utvrđenom činjeničnom stanju, ustanovljeno je da je GPZ prodajnu cijenu prirodnog plina uvećao svim ciglanama, velikim industrijskim potrošačima kojima isporučuje plin za jednak iznos troška infrastrukture prema pozitivnim zakonskim propisima. Ovakvo djelovanje GPZ ne predstavlja povredu po čl. 20. t. 3. ZZTN na način da je prema podnositelju zahtjeva izvršena zlouporaba monopolističkog i vladajućeg položaja na tržištu ili dijelu tržišta, i to sprječavanjem slobodnog natjecanja na tržištu primjenom različitih uvjeta za istu ili odgovarajuću vrstu poslova s različitim poduzetnicima, čime bi ih se dovelo u nepovoljan natjecateljski položaj na tom tržištu.

Stoga je na temelju rečenog riješeno kao u izreci.

Pouka o pravnom lijeku:

Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali nezadovoljna stranka može tužbom pokrenuti upravni spor pred Upravnim sudom u roku od trideset (30) dana od dana dostave rješenja.

Klasa: UP/I 030-02/98-01/184
Ur.br: 580-02-99-9
Zagreb, 29. lipnja 1999.

Ravnateljica
dr. Deša Mlikotin Tomić, v. r.