MINISTARSTVO FINANCIJA
1359
Na temelju članka 263. stavak 1.
Carinskog zakona (»Narodne novine«, br. 78/99 i 94/99), ministar financija
donosi
PRAVILNIK
O POSEBNOSTIMA PROVEDBE CARINSKOG
POSTUPKA U MEĐUNARODNOM POMORSKOM, RIJEČNOM I ZRAČNOM PROMETU
I. UVODNE ODREDBE
Članak 1.
Ovim pravilnikom uređuju se posebnosti
carinskog postupanja u međunarodnome putničkome i robnome pomorskom, riječnom
i zračnom prometu.
II. POSEBNOSTI CARINSKOGA POSTUPKA U
MEĐUNARODNOME POMORSKOM PROMETU
Članak 2.
Pojedini izrazi koji se rabe u ovome
Pravilniku imaju slijedeće značenje:
– brod: svi objekti na moru
konstruirani tako da se održavaju i plove po morskoj površini s namjenom mijenjanja
mjesta, čija je duljina veća od 12 metara i bruto tonaža veća od 15 t,
– brodar: držatelj, odnosno
posjednik vlastitog ili tuđeg broda i nositelj plovidbenog pothvata, odnosno
iskorištavanja broda; brodar i brodovlasnik mogu, ali ne moraju biti iste
osobe,
– brodica: plovni objekt namijenjen
plovidbi morem koji nije brod,
– brodovlasnik: fizička ili pravna
osoba s isključivim pravom vlasništva na brodu; brodovlasnik i brodar mogu,
ali ne moraju biti iste osobe,
– brodska carinska knjiga:
službena knjiga koja se vodi na brodu i služi za unošenje podataka o stavljanju
broda pod carinski nadzor i izuzimanje ispod carinskog nadzora. Brodska
carinska knjiga mora se pokazati na zahtjev carinskih tijela, kao i drugih
tijela nadležnih za druge oblike kontrole. Stranice ove brodske knjige
moraju biti označene rednim brojevima. Brodska carinska knjiga mora biti
ovjerena s naznačenim brojem stranica i potpisana od strane nadzorne
carinarnice,
– brodsko skladište: posebna
prostorija broda namijenjena smještaju robe kojom se brod opskrbljuje na
način propisan člankom 17. do 22. ovog Pravilnika. Ovaj pojam isključuje bilo
kakav prostor na brodu koji je namijenjen komercijalnom prijevozu robe,
– carinarnica: ustrojstvena
jedinica Carinske uprave, koja je stvarno i mjesno ovlaštena da obavlja
poslove carinskoga nadzora i carinske kontrole međunarodnoga robnoga i
putničkog prometa prema određenoj robi odnosno na određenom dijelu carinskog
područja,
– carinska kliješta: specijalno
izrađena kliješta za plombiranje, na kojima je u dijelu namijenjenom prešanju
olovne plombe urezan grb Republike Hrvatske, a na drugoj strani broj kliješta,
– carinska operativna obala: dio
obale luke u granicama prostora koji obuhvaća područje stalnog međunarodnog
graničnog prijelaza koji je pod carinskim nadzorom, a nadležna policijska
uprava, carinarnica, lučka kapetanija i lučka uprava ili drugo tijelo koje
upravlja lukom utvrđuju granice tog područja, sukladno propisima o nadzoru
državne granice,
– carinska plomba: oblikovani
plosnati komad olova, okruglog oblika, sa šupljinom u presjeku, koji s jedne
strane završava jednim, a s druge strane sa dva otvora. Kroz plombu se provlači
specijalna žica (ili konop) za plombiranje, nakon čega se plomba preša
carinskim kliještima,
– carinska provjera: radnje kao
što su pregled robe, prijevoznih sredstava i osoba u putničkom prometu te prtljage
i drugih stvari koje putnici sa sobom nose, provjera postojanja,
vjerodostojnosti i istinitosti isprava podnesenih u carinskom postupku, pregled
poslovnih knjiga i drugih isprava o poslovanju, naknadna provedba ispitnih i
istražnih postupaka i slično koje je ovlaštena poduzimati carinarnica,
– carinski dopušteno postupanje ili
uporaba robe:
a) ponovni izvoz robe iz carinskog
područja Republike Hrvatske,
b) stavljanje robe u carinski postupak,
c) uništenje robe,
d) unos robe u slobodnu zonu ili slobodno
skladište te
e) ustupanje robe u korist države,
– carinski nadzor: opće mjere koje
poduzima nadležna carinarnica glede osiguranja provedbe carinskih i drugih
propisa koji se primjenjuju na robu koja je predmet carinskog nadzora, uključujući
i mjere koje poduzima osoba iz članka 34. ovog Pravilnika,
– domaća brodica: brodica državne
pripadnosti Republike Hrvatske u vlasništvu fizičke ili pravne osobe sa
prebivalištem, odnosno sjedištem u Republici Hrvatskoj, upisana u hrvatski
očevidnik brodica koji vodi lučka kapetanija na čijem se području brodica
stalno ili pretežno zadržava, odnosno plovi ili je upisana u strani očevidnik,
izgrađena u carinskom području Republike Hrvatske ili izgrađena izvan carinskog
područja Republike Hrvatske, odnosno kupljena od strane pravne ili fizičke
osobe te upisana u hrvatski očevidnik brodica nakon provedbe uvoznog carinskog
postupka,
– domaća jahta: jahta državne
pripadnosti Republike Hrvatske ili strane državne pripadnosti u vlasništvu
fizičke ili pravne osobe sa prebivalištem, odnosno sjedištem u Republici
Hrvatskoj, upisana u hrvatski upisnik brodova ili hrvatski očevidnik brodica
koji vodi lučka kapetanija na čijem se području jahta stalno ili pretežno zadržava,
odnosno plovi, ili je upisana u strani upisnik ili očevidnik, izgrađena u
carinskom području Republike Hrvatske ili izgrađena izvan carinskog područja
Republike Hrvatske, odnosno kupljena od strane pravne ili fizičke osobe te
upisana u hrvatski upisnik brodova ili očevidnik brodica nakon provedbe uvoznog
carinskog postupka,
– domaća plovidba: plovidba iz
jedne domaće pomorske luke u drugu,
– domaća pomorska luka za međunarodni
promet: svaka pomorska luka u carinskom području Republike Hrvatske
slobodna za pristup plovilima svih zastava,
– domaća pomorska luka: svaka
pomorska luka u carinskom području Republike Hrvatske,
– domaći brod: brod državne
pripadnosti Republike Hrvatske, upisan u hrvatski upisnik brodova i koji vije
zastavu Republike Hrvatske, izgrađen u hrvatskom brodogradilištu ili brod
izgrađen u stranom brodogradilištu, odnosno kupljen od strane pravne ili
fizičke osobe te upisan u hrvatski upisnik brodova nakon provedbe uvoznog
carinskog postupka, brod u vlasništvu domaćeg brodovlasnika, odnosno brodara
upisan u strani upisnik brodova radi stjecanja tzv. pogodovne zastave bez
prekida pravne (stvarne, bitne i istinske veze – »genuine link«) sa
Republikom Hrvatskom,
– domaći brodar: brodar s
prebivalištem ili sjedištem u Republici Hrvatskoj,
– domaći brodovlasnik: brodovlasnik
sa prebivalištem ili sjedištem u Republici Hrvatskoj,
– jahta: brod ili brodica koji u negospodarske
svrhe služi razonodi, športu ili rekreaciji, uz uvjet da je na njoj moguć dulji
boravak neovisno od kopna,
– javni brod: plovilo čiji je
vlasnik odnosno brodar država ili njezino tijelo, a koji nije ratni brod i
služi isključivo u negospodarske svrhe tijelima carinske i policijske službe
te lučke kapetanije,
– linijski pomorski promet: redovni
komercijalni prijevoz osoba i/ili robe, koji je dostupan svima pod jednakim
uvjetima, a obavlja se na unaprijed utvrđenim linijama, prema unaprijed
utvrđenom plovidbenom redu i po objavljenim cijenama i općim uvjetima
prijevoza,
– luka: vodeni ili s vodom izravno
povezani kopneni prostor i s izgrađenim i neizgrađenim obalama, lukobranima,
uređajima, postrojenjima i objektima namijenjenim za pristajanje, sidrenje
i zaštitu brodova i brodica, prihvat i otpremu putnika, ukrcaj i iskrcaj robe,
rukovanje robom, proizvodnju te druge gospodarske djelatnosti koje su s tim
djelatnostima u međusobnoj gospodarskoj, prometnoj ili tehnološkoj vezi,
– međunarodna plovidba: plovidba
brodom ili brodicom prema plovidbenom planu iz domaće luke za međunarodni
promet u stranu luku i/ili obratno,
– međunarodni promet: promet
plovilima iz domaće luke za međunarodni promet u stranu luku i/ili obratno,
– nadležna carinarnica: carinarnica
nadležna za provedbu određenog carinskog postupanja,
– nadzorna carinarnica: carinarnica
koja obavlja nadzor nad carinskim skladištima i brodogradilištima te
carinarnica nadležna prema matičnoj luci upisa broda,
– opskrbno skladište: carinsko
skladište tipa D iz kojeg se vrši opskrba prijevoznih sredstava u međunarodnom
prometu u svrhu, te za namjenu iz članka 17. i 37. ovog Pravilnika,
– plovidba obalnim morem: plovidba
unutarnjim morskim vodama i teritorijalnim morem, plovidba broda ili brodice
između dviju ili više domaćih pomorskih luka,
– plovidbeni agent: pravna ili
fizička osoba koja se bavi agentskim poslovima u međunarodnom pomorskom
prometu,
– plovidbeni red: utvrđeno vrijeme
isplovljavanja i uplovljavanja brodova u luke u linijskom pomorskom
prometu,
– plovilo: objekt prikladan za
plovidbu i plutanje na vodi,
– podnošenje robe: prijavljivanje
carinarnici na propisan način da se roba nalazi u njezinoj određenoj
ustrojstvenoj jedinici ili drugom mjestu koje je carinarnica odredila ili
odobrila,
– pomorska plovidba: plovidba koja
se obavlja na moru i rijekama hrvatskog Jadranskog slijeva do granice do koje
su one plovne s morske strane,
– pomorski promet: prijevoz osoba
i/ili stvari pomorskom plovidbom,
– posada broda: osobe zaposlene na
brodu u bilo kojem svojstvu, upisane u popis posade,
– posebna carinska provjera: pretraga
robe i/ili osoba i/ili prijevoznih sredstava,
– prtljaga: svi predmeti koje
putnici imaju sa sobom tijekom putovanja,
– putnički brod: svaki brod koji je
namijenjen i osposobljen te ovlašten prevoziti više od 12 putnika,
– putnik: svaka osoba na brodu ili
brodici, osim djece ispod jedne godine života te posade broda,
– sidrište: uređeni i obilježeni
prostor na unutarnjim vodama namijenjen za sidrenje i manevriranje
plovilima,
– strana brodica: brodica koja nije
domaća brodica i koja je u vlasništvu fizičke ili pravne osobe čije je
uobičajeno mjesto boravka, odnosno sjedište izvan carinskog područja Republike
Hrvatske, upisana u strani ili domaći očevidnik brodica kod nadležnih tijela.
Registracija brodice u nautičkim klubovima ne smatra se upisom u očevidnik
brodica kod nadležnih tijela,
– strana jahta: jahta koja nije
domaća jahta i koja je u vlasništvu fizičke ili pravne osobe čije je uobičajeno
mjesto boravka, odnosno sjedište izvan carinskog područja Republike Hrvatske,
upisana u strani ili domaći upisnik brodova, odnosno očevidnik brodica kod
nadležnih tijela. Registracija jahte u nautičkim klubovima ne smatra se
upisom u upisnik brodova ili očevidnik brodica kod nadležnih tijela,
– strana pomorska luka: svaka
pomorska luka izvan carinskog područja Republike Hrvatske,
– strani brod: brod koji nije
domaći brod i koji je u vlasništvu fizičke ili pravne osobe čije je uobičajeno
mjesto boravka, odnosno sjedište izvan carinskog područja Republike Hrvatske,
upisan u strani ili domaći upisnik brodova,
– teretni brod: svaki brod koji
nije putnički, a namijenjen je prijevozu robe,
– zapovjednik broda: osoba
odgovorna za upravljanje, sigurnost i osiguranje broda i plovidbe, koja s
pravom konačne odluke obavlja i određene upravne i druge javne funkcije i
ovlaštenja, nastupajući i kao tijelo državne vlasti.
a)
Dolazak i odlazak brodova u međunarodnom prometu
Članak 3.
Brodovi i jahte u međunarodnoj plovidbi u
dolasku iz inozemstva mogu pristajati samo u domaćim pomorskim lukama za
međunarodni promet, odnosno isplovljavati u inozemstvo samo iz domaćih
pomorskih luka za međunarodni promet, i to dijela carinske operativne obale ili
slobodne zone.
Brodovi i jahte iz stavka 1. ovog članka
podnose se nadležnoj carinarnici usmenom deklaracijom, sukladno Aneksu C
Konvencije o privremenom uvozu (»Istambulska konvencija«), te člancima 101. i
104. Uredbe za provedbu Carinskog zakona, uključujući i slučajeve dolaska tih
plovnih objekata kopnenim putem.
Brodovi iz stavka 1. ovog članka mogu
pristajati i na drugim mjestima po odobrenju nadležne lučke kapetanije uz
prethodnu suglasnost nadležne carinarnice.
Strane jahte mogu, nakon završene granične
kontrole i carinske provjere, pristajati u svim domaćim pomorskim lukama.
U slučaju više sile, brodovi iz stavka 1.
ovog članka, mogu pristajati i na drugim mjestima. U tom slučaju zapovjednik
broda mora o tome odmah obavijestiti najbližu carinarnicu ili lučku kapetaniju
ili najbližu postaju pomorske policije.
Domaći brodovi u domaćoj plovidbi mogu
pristajati uz carinsku operativnu obalu samo po odobrenju nadležne
carinarnice. Ovo odobrenje carinarnica izdaje u obliku bilješke na zahtjevu.
Članak 4.
Lučka uprava ili drugo tijelo koje upravlja
lukom dužno je carinarnici osigurati prostorije potrebne za provedbu carinske
kontrole putničkog i robnog prometa, te provedbu drugih mjera carinskog zakona.
Članak 5.
Brodovi iz članka 3. stavka 1. ovog
Pravilnika moraju imati manifest ili drugu međunarodnu priznatu ispravu
prigodom dolaska iz inozemstva i prigodom isplovljavanja u inozemstvo, kojom
carinarnici podnose cjelokupni teret koji prevoze.
U ispravu iz stavka 1. ovog članka ili u
druge priložene isprave koje prate robu, upisuje se cjelokupni teret koji se
prevozi brodom, uključujući i svu drugu robu koja se nalazi na brodu radi
uporabe ili prodaje, a ukoliko brod ne prevozi robu upisuje se naznaka »bez
tereta«.
Isprava iz stavka 1. ovog članka mora
sadržavati poglavito ove podatke:
1) pri dolasku broda: ime i državnu
pripadnost broda, ime i prezime zapovjednika broda, iz koje luke brod dolazi,
broj i vrstu koleta, količinu i naziv robe, brojeve brodskih teretnica za teret
koji treba istovariti u nekoj luci, luke u kojima će se ostali teret
istovariti, luku ukrcaja za robu koja se prevozi na temelju brodske teretnice;
2) pri odlasku broda: ime i državnu
pripadnost broda, ime i prezime zapovjednika broda, odredišnu luku, broj i
vrstu koleta, količinu i naziv robe, brojeve brodskih teretnica za teret koji
je ukrcan u luci u kojoj je obavljen ukrcaj.
U ispravu iz stavka 1. ovog članka ili
druge priložene isprave, osim podataka iz stavka 3. ovog članka, posebice se
moraju upisati i specificirati:
1) popis posade i popis stvari koje
pripadaju posadi broda (»privatni manifest posade«),
2) popis putnika i popis prtljage putnika
predane brodu na prijevoz,
3) popis namirnica i druge robe za opskrbu
broda, posade i putnika te potrošni i pogonski materijal (»store list«),
4) popis narkotika, te
5) popis oružja i streljiva.
Isprave iz stavka 1. ovog članka, nakon
prihvaćanja od strane carinarnice, moraju se upisati (registrirati) u
odgovarajućem kontrolniku (Kontrolnik brodova u dolasku i Kontrolnik brodova u
odlasku).
Podaci o osobnoj prtljazi koju putnici
sobom nose ne upisuju se u ispravu iz stavka 1. ovog članka.
Ispravu iz stavka 1. ovog članka ne moraju
imati brodovi koji su u domaćoj plovidbi, jahte, vojni brodovi, javni brodovi,
ribarski brodovi i brodovi koji služe u znanstvene svrhe.
Članak 6.
Brod koji dolazi iz inozemstva ne smije
stupiti u vezu s ostalim brodovima, organizacijama i građanima na obali prije
nego što od ovlaštenih tijela dobije odobrenje za slobodnu vezu (slobodan
promet) s obalom.
Odobrenje iz stavka 1. ovog članka izdaje
lučka kapetanija, nakon izvršene sanitarne te granične policijske kontrole i
carinske provjere.
Odobrenje iz stavka 1. ovog članka moraju
zatražiti i brodovi koji dolaze iz domaće luke, ako su tijekom putovanja došli
u fizičku vezu s brodom koji dolazi iz inozemstva.
Izuzetno od odredbe stavka 1. ovog članka
uz brod koji još nije dobio odobrenje za vezu s obalom može pristati:
1) javni brod,
2) brod ili brodica radi pružanja pomoći
pri spašavanju (samo za vrijeme dok je to potrebno),
3) tegljač radi tegljenja uz isključenje
bilo kakva dodira sa članovima posade tegljenog broda, te
4) peljarski brod ili brodica radi peljarenja,
uz uvjet da samo peljar smije stupiti na taj brod.
Članak 7.
Plovidbeni agenti moraju izvješćivati
carinarnicu o plovidbenom redu brodova koji su
u redovitoj međunarodnoj plovidbi i dostavljati im plovidbeni red tih
brodova.
Plovidbeni agenti moraju izvješćivati
carinarnicu i o dolasku ostalih brodova u međunarodnoj plovidbi, uz naznaku
dana i sata njihova dolaska u luku, te bez odlaganja i o svakom zakašnjenju
tih brodova.
Članak 8.
Domaći brodovi u domaćoj plovidbi nisu pod
carinskim nadzorom i prigodom odlaska u inozemstvo podnose carinarnici pisani
zahtjev za stavljanje broda pod carinski nadzor.
Odobrenje iz stavka 1. ovog članka
carinarnica donosi, nakon izvršene carinske provjere broda, u obliku bilješke
na zahtjevu. Tu činjenicu carinarnica upisuje i ovjerava u brodskoj carinskoj
knjizi.
Nakon izdavanja odobrenja iz stavka 1.
ovog članka domaći brodovi su u međunarodnoj plovidbi. Od tog trenutka navedeni
brodovi, kao i njihovi plovidbeni agenti, obvezni su postupati sukladno članku
3. do 7. ovoga Pravilnika.
Članak 9.
Domaći brodovi u međunarodnoj plovidbi su
pod carinskim nadzorom i u slučaju nastavljanja daljnje plovidbe u domaćem
prometu, podnose carinarnici pisani zahtjev za izuzimanje broda ispod
carinskog nadzora.
Odobrenje iz stavka 1. ovog članka
carinarnica donosi u obliku bilješke na zahtjevu nakon obavljanja carinske
provjere broda. Tu činjenicu carinarnica ovjerava i u brodskoj carinskoj knjizi.
Nakon izdavanja odobrenja iz stavka 1.
ovog članka brod je u domaćoj plovidbi, te nije više pod carinskim nadzorom.
Članak 10.
Domaći putnički brodovi u linijskom
pomorskom prometu, kada prema plovidbenom redu prelaze iz režima domaće
plovidbe na režim međunarodne plovidbe, prigodom odlaska u inozemstvo dužni su
postupiti sukladno članku 8. ovog Pravilnika.
Domaći putnički brodovi u linijskom
pomorskom prometu, kada prema plovidbenom redu prelaze iz režima međunarodne
plovidbe na režim domaće plovidbe, prigodom dolaska iz inozemstva dužni su
postupiti sukladno članku 9. ovog Pravilnika.
Ako zbog kratkoće vremena i/ili drugih
okolnosti carinarnica ne može obaviti potpunu carinsku provjeru broda (članak
11. i 14.) ili u slučaju postojanja osnovane sumnje da se na brodu nalazi
krijumčarena roba, izdavanje odobrenja iz članka 8. stavka 2. i članka 9.
stavka 2. može se uvjetovati obavljanjem međunarodne plovidbe i/ili domaće
plovidbe ili dijela plovidbe uz nazočnost jednog ili više carinskih službenika
(»carinska pratnja broda«).
Troškove postupka iz stavka 2. i 3. ovoga
članka snosi podnositelj zahtjeva, sukladno rješenju carinarnice.
Ovlašćuje se ravnatelj Carinske uprave da
potanje uredi postupak carinskog nadzora i način obračunavanja troškova za
brodove iz stavka 2. i 3. ovoga članka.
b)
Carinska provjera broda
Članak 11.
Carinska provjera broda obavlja se odmah
nakon sanitarne i granične policijske kontrole broda.
Zapovjednik broda mora carinskim službenicima
osigurati prijevoz u dolasku na brod i povratku s broda, te osigurati uvjete za
obavljanje carinske provjere broda.
Zapovjednik broda mora osigurati rasvjetu
na brodu i u svim prostorijama broda u kojima se obavlja carinska provjera.
Carinska provjera broda obavlja se u
nazočnosti ovlaštenog predstavnika broda.
Članak 12.
Carinarnica može obaviti i posebnu
provjeru broda.
Posebna carinska provjera broda provodi se
u slučaju postojanja osnovane sumnje da se na brodu nalazi krijumčarena roba,
te kada to carinarnica iz njoj poznatih razloga smatra potrebnim, a može se
obaviti i dok se brod nalazi na sidrištu i/ili u plovidbi obalnim morem. U
slučaju potrebe carinarnica može brodu naložiti i uplovljavanje u prvu sigurnu
domaću pomorsku luku, gdje će se posebna carinska provjera učinkovitije
provesti. O namjeravanoj posebnoj carinskoj provjeri broda carinarnica
unaprijed obavještava nadležnu Lučku kapetaniju.
Prije početka posebne carinske provjere
stranog broda sukladno odredbi stavka 2. ovoga članka, carinarnica mora o tome
unaprijed izvijestiti konzularno predstavništvo države kojoj brod pripada, ako
takvo predstavništvo postoji u luci u kojoj se brod nalazi. Ako u luci ne
postoji konzularno predstavništvo države kojoj brod pripada, posebna carinska
provjera obavit će se u nazočnosti predstavnika Lučke kapetanije te
zapovjednika broda ili osobe koju on odredi.
Članak 13.
Ako se poduzimaju takve mjere posebne
carinske provjere broda na način da je nužno s njega skinuti pojedine
pričvršćene dijelove, pa se poslije skidanja tih dijelova ne utvrdi postojanje
carinskog prekršaja, troškovi skidanja i postavljanja takvih dijelova padaju
na teret državnog proračuna.
Ako se carinskom provjerom utvrdi postojanje
carinskog prekršaja, troškovi postupka iz stavka 1. ovog članka padaju na teret
brodara, odnosno zapovjednika broda.
Članak 14.
Ako se carinskom provjerom utvrdi da na
brodu ima namirnica i druge robe namijenjene potrebama broda, brodske posade
i/ili putnika u količinama većim nego što je potrebno za potrošnju tijekom
boravka broda u carinskom području Republike Hrvatske, carinarnica može višak
takve robe staviti pod carinski nadzor (plombirati i sl.).
U slučajevima iz stavka 1. ovog članka kad
se radi o brodovima iz članka 9. stavka 1. ovog Pravilnika uz bilješku u
brodskoj knjizi (članak 8. stavak 2.), carinarnica će upisati i vrstu i broj
carinskih obilježja stavljenih na prostorije koje je stavila pod carinski
nadzor, te bilješku u ovjeri rekapitulacije robe iz članka 20. stavka 5. ovog
Pravilnika, koja služi za evidenciju i kontrolu za vrijeme domaće plovidbe.
c)
Carinski postupak s putničkom prtljagom
Članak 15.
Carinski postupak s putničkom prtljagom u
dolasku broda iz inozemstva obavlja se odmah po davanju odobrenja za slobodnu
vezu s obalom.
Sve kontrole i carinske formalnosti, koje
se odnose na prtljagu osoba na brodovima i jahtama, obavljaju se:
1) pri dolasku iz inozemstva u prvoj
domaćoj luci za međunarodni promet bez obzira na zastavu plovila i bez obzira
na odredište, te
2) u zadnjoj domaćoj pomorskoj luci za
međunarodni promet, uključujući i slučajeve koji se odnose na brod ili jahtu
koja dolazi iz domaće pomorske luke i nakon pristajanja nastavlja put u
međunarodnoj plovidbi.
d)
Istovar robe s broda
Članak 16.
Kao mjesto unosa robe u carinsko područje,
sukladno članku 47. stavku 1. točki b) Uredbe za provedbu Carinskog zakona,
smatra se luka istovara robe.
Istovar robe s broda obavlja se pod
carinskim nadzorom, sukladno članku 49. do 51. Carinskog zakona.
Roba dopremljena u carinsko područje
morskim putem može se bez pretovara uputiti istim prijevoznim sredstvom u drugu
domaću pomorsku luku za međunarodni promet radi istovara ili pretovara na temelju
isprave iz članka 5. stavka 1. ovog Pravilnika, uključujući i robu iz članka
50. stavka 5. Carinskog zakona.
Roba se, sukladno članku 52. do 54.
Carinskog zakona, podnosi carinarnici u pomorskoj luci za međunarodni promet u
kojoj će se roba istovariti ili pretovariti. S robom se dalje postupa sukladno
članku 55. do 65. Carinskog zakona.
Sa robom koja ostaje na brodu, a namijenjena
je iskrcaju u stranoj pomorskoj luci, postupa se sukladno članku 66. stavak 1.
Carinskog zakona.
e)
Opskrba brodova
Članak 17.
Brodovi iz članka 3. stavka 1. ovog
Pravilnika, te platforme za istraživanje i eksploataciju podmorja u
međunarodnim vodama, mogu se, putem domaćih pravnih osoba registriranih za
opskrbu prijevoznih sredstava u međunarodnom prometu, iz slobodnih zona ili
slobodnih skladišta, te iz carinskih skladišta iz članka 184. stavka 7. Uredbe
za provedbu Carinskog zakona, pod carinskim nadzorom u domaćim lukama za
međunarodni promet, opskrbljivati živežnim namirnicama i drugom robom namijenjenoj
potrebama broda, putnika i posade, odnosno platforme za istraživanje i eksploataciju
podmorja u međunarodnim vodama, u potrebnim količinama ili količinama potrebnim
za popunjavanje zaliha.
Roba iz stavka 1. ovog članka može se
staviti pod carinski nadzor, koji prestaje isplovljavanjem broda ili jahte za inozemstvo i istupom robe
iz carinskog područja Republike Hrvatske.
Opskrbom u smislu stavka 1. ovoga članka,
smatra se ponuda stranih i domaćih roba, koje sukladno međunarodnoj praksi u
svom skladištu imaju ovlašteni opskrbljivači brodova (ISSA katalog).
Ne smatra se opskrbom, u smislu stavka 1.
ovog članka, utovar robe u brod radi prijevoza u međunarodnom prometu.
Ne smatra se opskrbom, u smislu stavka 1.
ovog članka, upućivanje na brod, jahtu ili platformu za istraživanje i
eksploataciju podmorja u međunarodnim vodama dijelova opreme, brodskog
inventara, rezervnih dijelova i drugih proizvoda neophodnih za popravak ili
redovito održavanje koje upućuje brodar ili strani dobavljač po nalogu
brodara, odnosno vlasnik ili korisnik platforme. Postupak s ovom robom rješava
se kroz carinski dopušteno postupanje ili uporabu robe.
Domaći putnički brodovi koji prometuju na
redovitim linijama u međunarodnom i domaćem pomorskom prometu mogu se opskrbljivati
i za vrijeme domaće plovidbe na temelju isprava iz članka 19. stavka 1. i članka
20. stavka 1. ovog Pravilnika, robom koja je namijenjena uporabi ili prodaji
izvan carinskog područja Republike Hrvatske. U tom slučaju carinski službenik
će sa brodskog skladišta skinuti postojeće carinske plombe te nakon smještaja
predmetne robe, staviti nove carinske plombe. Tu činjenicu konstatirati će na
predviđenom mjestu u carinskoj brodskoj knjizi, a broj nove carinske plombe
osim u carinskoj brodskoj knjizi, upisat će i u ispravu na temelju koje je
izvršena opskrba, te u rekapitulaciju – listu zaliha brodskog skladišta iz
članka 20. stavka 5. ovog Pravilnika.
Brodovi iz stavka 6. ovoga članka za
vrijeme domaće i međunarodne plovidbe, dužni su voditi posebnu evidenciju o stanju
brodskih zaliha, na način da se u svakom trenutku može izvršiti carinska
provjera te sa sigurnošću utvrditi stanje robe kojom se brod opskrbio i koju
ima ili bi morao imati na zalihama.
Svaka opskrba brodova koji prometuju na
redovitim linijama u međunarodnom prometu izvršena u inozemnoj luci mora se
upisati u evidencije iz stavka 6. i 7. ovoga članka.
Evidencija iz stavka 7. ovog članka
obvezno se prilaže ispravi iz članka 5. stavka 1. ovog Pravilnika, sukladno
stavku 4. točki 3. istog članka.
Članak 18.
Opskrba plovila iz članka 17. stavka 1.
ovoga Pravilnika stranom robom obavlja se u skladu sa propisima o izvozu robe.
Opskrba plovila iz članka 17. stavka 1.
ovog Pravilnika stranom robom iz carinskog skladišta iz članka 184. stavka 7.
Uredbe za provedbu Carinskog zakona obavlja se na temelju isprava iz članka
19. stavka 1. i članka 20. stavka 1. ovog Pravilnika te JCD-e za ponovni izvoz.
Članak 19.
Opskrba plovila iz članka 17. stavak 1.
ovog Pravilnika obavlja se na temelju Opskrbnog lista, čiji je ogledni
primjerak otisnut u prilogu 1. ovoga Pravilnika i njegovim je sastavnim
dijelom.
Opskrba brodova i postupanje s robom iz
stavka 1. ovog članka obavlja se na način propisan u članku 20. stavku 2. do
6. ovog Pravilnika.
Opskrbni listovi, ovjereni od strane
nadležne carinarnice na početku i završetku međunarodne plovidbe, prilažu se
JCD-i za ponovni izvoz, koju opskrbno skladište podnosi nadzornoj carinarnici
najkasnije do 15. u mjesecu za protekli mjesec. Ovjereni opskrbni listovi
dostavljaju se na temelju mjesečne rekapitulacije.
Članak 20.
Upućivanje strane robe iz carinskog
skladišta iz članka 184. stavka 7. Uredbe za provedbu Carinskog zakona radi
opskrbe domaćih putničkih brodova koji prometuju na redovnim linijama u
međunarodnom i domaćem pomorskom prometu i izletničkih brodova u međunarodnoj plovidbi,
namijenjene prodaji putnicima izvan carinskog područja Republike Hrvatske,
obavlja se na temelju obračunskog lista.
Obračunski list iz stavka 1. ovoga članka
izrađuje se u blokovima na samokopirajućem papiru standardne kvalitete, u
četiri primjerka formata A3 s naznačenim istim rednim brojem, a prema oglednom
primjerku koji je otisnut u prilogu 2. ovoga Pravilnika i njegovim je
sastavnim dijelom.
Upućivanje strane robe iz carinskog
skladišta iz članka 184. stavka 7. Uredbe za provedbu Carinskog zakona radi
opskrbe brodova iz članka 17. stavka 6. ovog Pravilnika, koja je namijenjena
prodaji putnicima izvan carinskog područja Republike Hrvatske, obavlja se pod
carinskim nadzorom. Na posebno naznačenom mjestu obračunskog lista upisuju se
brojevi carinskih plombi koje se stavljaju na brodsko skladište, gdje se roba
smješta do odlaska broda u inozemstvo, radi prodaje putnicima na toj
međunarodnoj relaciji izvan carinskog područja Republike Hrvatske. Carinski
službenik svojim potpisom, faksimilom i pečatom ovjerava ispravnost upisane
količine robe i brojeva plombi. Robu smještenu na brodu prati određen broj
primjeraka obračunskog lista.
U zadnjoj domaćoj luci za međunarodni
promet iz koje brod isplovljava u inozemstvo, odnosno napušta carinsko
područje Republike Hrvatske, carinski službenik kontrolira stanje plombi na
prostorijama gdje je roba smještena te svojim potpisom, faksimilom i pečatom na
za to posebno predviđenom mjestu obračunskog lista potvrđuje ispravnost
nađenog stanja.
U slučaju opravdane sumnje u ispravnost
stanja plombi i/ili robe u carinskom skladištu broda carinski službenik je
ovlašten izvršiti naknadnu provjeru. O rezultatima nađenog stanja upisat će
konstataciju u rubriku »primjedba« obračunskog lista, a umjesto prethodne
plombe stavit će novu plombu, a upis ovog broja plombe na obračunskom listu
posebno će ovjeriti. U slučaju da stanje upisano na obračunskom listu ne
odgovara stvarnom stanju ili se otkriju druge nepravilnosti, carinski
službenik će to zapisnički utvrditi.
Povratkom iz inozemstva prije uplovljavanja
u domaću luku za međunarodni promet, član posade ili druga osoba odgovorna za
prodaju robe putnicima, dužna je sravniti stanje prodane robe tijekom
međunarodne plovidbe i zaključiti obračunski list te napraviti posebnu
rekapitulaciju stanja robe – listu zaliha u brodskom skladištu. Carinski
službenik u prvoj domaćoj luci za međunarodni promet odmah po dolasku broda iz
inozemstva i dobivanja slobodne veze s obalom, provjerava stanje robe upisano
na obračunskom listu i podnesenoj rekapitulaciji sa stanjem robe. Ispravnost
nađenog stanja carinski službenik potvrđuje svojim potpisom, faksimilom i
pečatom. Ukoliko stanje ne odgovara stvarnom stanju u rubrici »primjedba«
upisuje se o kakvoj se neispravnosti radi. Jednu kopiju obračunskog lista
carinski službenik zadržava, a jednu vraća odgovornoj osobi posade broda.
Kopija obračunskog lista upućuje se nadzornoj carinarnici.
Obračunski listovi, ovjereni od strane
nadležne carinarnice na početku i završetku međunarodne plovidbe, prilažu se
JCD-i za ponovni izvoz, koju opskrbno skladište podnosi nadzornoj carinarnici
najkasnije do 15. u mjesecu za protekli mjesec. Ovjereni obračunski listovi
dostavljaju se na temelju mjesečne rekapitulacije.
Članak 21.
U slučajevima kada opskrbno skladište
nabavlja robu iz drugog carinskog skladišta, roba se iz tog carinskog
skladišta premješta u opskrbno skladište sukladno članku 121. Carinskog zakona,
članku 209. Uredbe za provedbu Carinskog zakona i članku 29. do 31. Pravilnika
o obrascima za provedbu Carinskog zakona, bez prekidanja postupka carinskog
skladištenja. Osim odgovarajućih primjeraka JCD-e, robu prati i jedna od
isprava iz članka 22. stavka 2. ovog Pravilnika.
Članak 22.
Opskrba plovila iz članka 3. stavka 1.
ovog Pravilnika domaćom robom obavlja se u skladu sa propisima o izvozu robe.
Upućivanje domaće robe iz carinskog
skladišta radi opskrbe plovnih objekata iz stavka 1. ovog članka vrši se na
temelju izdatnice, otpremnice, dostavnice ili drugog dokumenta koji je u
uobičajenoj uporabi i koji je ovjerila carinarnica.
Ovjereni dokumenti iz stavka 2. ovog
članka kao pojednostavljene carinske deklaracije prilažu se uz dopunsku
deklaraciju (JCD-i za konačni izvoz), koja se carinarnici podnosi najkasnije do
15. u mjesecu za prethodni mjesec.
f)
Remont i popravci brodova
Članak 23.
U slučajevima kada namjeravani zahvat na
brodovima obuhvaća samo radove na čišćenju i premazivanju vanjske oplate
broda bez drugih većih zahvata i koji u pravilu traje kraće od 7 dana, isti će
se obaviti pod carinskim nadzorom.
Ovisno o započetom carinskom postupku za
robu koja će se ugraditi ili utrošiti sukladno stavku 1. ovoga članka, nadzorna
carinarnica će odnosni carinski postupak završiti kako slijedi:
a) u slučaju izvoza domaćih roba (boja,
razrjeđivač i sl.) kod kojih je kupac strani brodovlasnik, JCD-a za izvoz
razdužit će se ispravom iz članka 5. stavka 1. ovoga Pravilnika, ili
b) u slučaju kada stranu robu (boja,
razrjeđivač, rezervni dijelovi i sl.) koju šalje strani brodovlasnik kao
vlastitu opskrbu (»owner supply«), JCD-a za provozni postupak razdužit
će se ispravom iz članka 5. stavka 1. ovoga Pravilnika.
Kod radova iz stavka 1. ovoga članka, za
čije obavljanje je potrebno više od 7 radnih dana, odnosna roba se stavlja u
postupak unutarnje proizvodnje, koji se okončava završnim izvoznim postupkom.
Postupak u slučajevima vlastite opskrbe od
strane brodovlasnika (»owner supply«) identičan je kao u stavku 2. točki
b) ovog članka.
g)
Postupak s rezervnim dijelovima i opremom
za strane jahte
Članak 24.
U slučajevima kada vlasnik strane jahte
ili opunomoćenik iz članka 5. Carinskog zakona, rezervne dijelove i opremu za
potrebe predmetne jahte, podnese nadležnoj carinarnici sukladno članku 52.
Carinskog zakona, ovlašteni carinski službenik će obaviti pregled robe i
prihvatiti JCD za provozni postupak. Nakon što utvrdi osnovanost postupanja,
razdužit će JCD na način da u rubrici J na poleđini JCD-e upiše broj
kontrolnika završnih postupaka nadležne carinarnice, odnosno carinske
ispostave, broj odobrenja za plovidbu i poziv na Aneks C Konvencije o
privremenom uvozu (»Istambulska konvencija«).
Privremeno uvezena oprema, sukladno stavku
1. ovoga članka, obvezno se upisuje u listu inventara jahte, uz istovremeno
upisivanje bilješke na pogodnom mjestu odobrenja za plovidbu o postojanju
ovjerene liste inventara na jahti.
Sa zamijenjenim dijelovima i/ili opremom
vlasnik strane jahte ili opunomoćenik iz članka 5. Carinskog zakona dužan je
postupiti sukladno članku 185. Carinskog zakona.
III. POSEBNOST CARINSKOGA POSTUPKA U
MEĐUNARODNOME RIJEČNOM PROMETU
a)
Zajedničke odredbe
Članak 25.
Ako međunarodnim ili međudržavnim ugovorom
nije drugačije određeno, ne dovodeći u pitanje odredbe Carinskog zakona, u
međunarodnom i međudržavnom prometu na graničnim rijekama i kanalima primjenjivat
će se odredbe ovoga Pravilnika.
Članak 26.
Ako dredbama ove glave (članak 25. do 47.)
nije drugačije propisano, carinski se postupak u međunarodnom prometu rijekama
i kanalima (međunarodni rječni promet) provodi odgovarajućom primjenom
odredbi ovoga Pravilnika o carinskom postupku u pomorskom prometu (članak 2.
do 24.).
Članak 27.
Plovila, roba, putnici i prtljaga, koji
se provoze na graničnim rijekama i kanalima između Republike Hrvatske i
susjednih država, oslobođeni su carinskih formalnosti u slučaju kada ne
dodiruju obalu.
Članak 28.
Brodovi u međunarodnom riječnom prometu,
dok se nalaze pod režimom međunarodne plovidbe, mogu pristajati samo u lukama i
pristaništima otvorenim za međunarodni promet, na mjestima koja su pod
carinskim nadzorom.
Članak 29.
Lučka kapetanija dnevno obavještava
carinsku ispostavu o dolascima brodova na sidrište ili u luku, te o satu njihovog
dolaska.
Carinarnica utvrđuje po redoslijedu
prijavka (manifesta) iz članka 60. Pravilnika da li su se brodovi u dolasku
pridržavali carinskih propisa.
Članak 30.
Brodovi u međunarodnoj plovidbi ne smiju
dodirivati obalu na mjestima gdje nema carinskog djelatnika ili koje nije pod
carinskim nadzorom, niti za vrijeme noćnog zadržavanja niti u tijeku putovanja,
osim u slučajevima više sile, prinudnog pristajanja radi nepovoljnih meteoroloških uvjeta (magla, snijeg, led,
nadolaska rijeke, jakog vjetra itd.), oštećenja brodskih strojeva, nedostatka
oznaka za plovidbu, havarije ili drugih neprilika.
U slučaju prinudnog pristajanja na mjestu
gdje nema ovlaštenih carinskih službenika, zapovjednik broda je dužan
neposredno, na najprikladniji i najpogodniji način, o tome izvjestiti
carinarnicu koja je najbliža mjestu gdje je brod dodirnuo obalu.
b)
Carinski nadzor i kontrola pri dolasku
Članak 31.
Brodovi koji rijekom ili kanalom dolaze iz
inozemstva ili odlaze u inozemstvo moraju se zustaviti i prijaviti graničnoj
carinarnici radi obavljanja carinskih radnji.
Za brodove u prijevozu graničnom rijekom
ili kanalom carinske radnje mogu se obavljati i tijekom kretanja broda.
Članak 32.
Na dijelu rijeke ili kanala od granice do
granične carinarnice, brodovi iz članka 31. ne smiju pristajati, obavljati
utovar, istovar ili pretovar robe, niti dolaziti u dodir s drugim brodovima,
osim u slučaju više sile, havarije ili opasnosti.
Granična carinarnica može naložiti da se
na dijelu rijeke iz stavka 1. ovog članka brodovi zaustave nakon ulaska u
teritorij Republike Hrvatske radi prijama carinskih službenika, koji ih moraju
provesti do carinarnice ili od carinarnice do mjesta izlaska s teritorija
Republike Hrvatske.
Članak 33.
Kontrolu brodova koji dolaze iz inozemstva
obavlja nadležna carinarnica odmah nakon sanitarne, veterinarske i
fitosanitarne kontrole.
U slučaju nužnosti carinska kontrola može
se izvršiti istovremeno kada i sanitarna, veterinarska i fitosanitarna
kontrola.
Radi carinske kontrole, zapovjednik broda
koji dolazi iz inozemstva (ili odlazi u inozemstvo) sačinjava pisanu Opću
izjavu – dolazeći (odlazeći) prijavak. Opća izjava kao dolazeći (odlazeći)
prijavak mora sadržavati:
a) naziv, sjedište i državu vlasnika broda
(poduzeće, društvo),
b) naziv broda, znak, polaznu i odredišnu
luku ili pristanište,
c) vrijeme polaska i dolaska,
d) nosivost broda,
e) podatke o dodatnoj plovidbi,
f) broj osoba,
g) naziv i količinu robe,
h) prostor za bilješke o carinskoj
provjeri, te
i) potpis zapovjednika broda.
Prijavak iz stavka 2. ovoga članka smatrat
će se kao robna deklaracija u smislu Međunarodne konvencije o pojednostavnjenju
i usklađivanju sustava carinskih postupaka (»Kyoto konvencija«).
Uz Opću izjavu – dolazeći (odlazeći) prijavak,
zapovjednik broda podnosi i sljedeće dokumente:
a) isprave plovila o zastavi i vlasniku,
brodsku svjedodžbu,
b) popis brodske posade (poimenično),
c) popis putnika i njihove prtljage (ime
i prezime putnika, naziv i broj putne isprave, državljanstvo, mjesto gdje
putuje te broj komada ručne prtljage),
d) popis namirnica koje se nalaze na
brodu,
e) isprave o robi, dozvole i potvrde
(brodske prijevozne isprave).
Svaki carinski pregled broda, robe i
isprava carinski službenik mora potvrditi svojim potpisom, faksimilom i pečatom
nadležne carinarnice na odgovarajućoj ispravi.
Članak 34.
Nakon što zapovjednik broda podnese
dokumente i pisanu izjavu–prijavak, carinski službenik obavlja pregled broda
u prisustvu zapovjednika ili osobe koja ga zamjenjuje. Na zahtjev carinskog
službenika zapovjednik je dužan otvoriti svako mjesto na brodu.
Zapovjednik broda dužan je carinskim
službenicima osigurati dolazak na brod i odlazak s broda i omogućiti im obavljanje
carinskog pregleda.
Zapovjednik broda mora osigurati osvjetljenje
na brodu kao i u svim prostorijama broda u kojima se obavlja pregled.
Pregled broda i tereta kao i carinske
formalnosti moraju se obaviti za najkraće moguće vrijeme.
Članak 35.
Nakon što je obavila pregled broda nadležna
ulazna carinarnica može staviti carinska obilježja na prostore i prostorije u
kojima se nalazi roba, koja mora biti iskrcana u drugim pristaništima,
tranzitna roba kao i predmeti koji se ne iskrcavaju na obalu.
Carinska obilježja ulazne carinarnice moraju
ostati neoštećeni i nepovrijeđeni do prispjeća broda u luku ili pristanište
odredišta, ili do izlazne granične carinske ispostave, ako se radi o provoznoj
robi.
Carinska obilježja mogu se skidati samo
ako to nalažu razlozi sigurnosti broda, robe ili putnika, kojom prilikom se
mora sačiniti odgovarajuća isprava razlozima poduzimanja odnosne radnje i
mjerama poduzetima da se osigura primjena carinskih propisa.
c)
Posebnosti stavljanja carinskih obilježja
Članak 36.
Carinska obilježja (plombe, pečati i
žigovi), postavljena na brodske prostorije i robu od stranih carinskih organa
u stranim lukama i pristaništima opreme, priznat će se kao valjani ukoliko su
pristigli nepovrijeđeni i neoštećeni, ako je međunarodnim ugovorom predviđeno
da se takva strana carinska obilježja priznaju.
Carinarnica će u popratnici, JCD za
provozni postupak ili ispravi koja ju nadomješta, naznačiti kakva su carinska
obilježja stavljena na brodske prostorije ili robu.
Ne isključujući pravo primjene mjera iz
članka 35. ovoga Pravilnika, carinarnica će po mogućnosti izbjegavati stavljanje
dodatnih obilježja ili stavljanje pod carinsku pratnju provozne robe koja
je već obilježena.
d)
Carinska kontrola u lukama i pristaništima
Članak 37.
Ako se roba koja se uvozi upućuje brodom
drugoj carinarnici ili u drugu luku ili pristanište, u ulaznoj carinarnici
sastavlja se JCD za provoz temeljem podataka iz dolaznog prijavka. Jedan
primjerak JCD ulazna carinarnica zadržava, a drugi uručuje zapovjedniku broda
radi prijave prijamnoj carinarnici. Zapovjednik broda mora potvrditi prijam JCD
za provoz, na primjerku koji ostaje ulaznoj carinarnici.
Na prostorije broda u kojima je smještena
strana roba i na robu koja se nalazi na otvorenom prostoru broda, carinarnica
stavlja carinska obilježja.
Na brodske prijevozne isprave zapovjednik
broda mora staviti naljepnicu »Neocarinjena roba. Predati carinarnici...«
(upisuje se naziv carinarnice).
Članak 38.
Brod u međunarodnoj plovidbi može obavljati
istovar i utovar samo uz odobrenje carinarnice i pod njenim neposrednim
nadzorom.
Članak 39.
Carinarnica će odobriti zapovjedniku broda
istovar robe u luci ili pristaništu, koju on pisanim putem zatraži, čak i kada
je prema ugovoru o prijevozu (konosmanu), teretnici (tovarnom listu) ili drugim
prijevoznim ispravama roba namijenjena drugom odredišnom pristaništu ili luci.
Članak 40.
Prije početka primopredaje robe, prijamna
carinarnica, u nazočnosti zapovjednika broda, mora pregledati carinska obilježja
i o nađenom stanju sačiniti zabilješku na JCD za provoz koju joj preda
zapovjednik broda.
Članak 41.
Bez odobrenja carinarnice, svakom brodu u
međunarodnoj plovidbi dok je u mirovanju, zabranjeno je iskrcavanje bilo
kojih predmeta na obalu ili prebacivanje istih na drugi brod ili s drugog
broda.
Ova odredba se ne primjenjuje na iskrcavanje
ili izdavanje predmeta potrebnih za obavljanje uobičajenih radnji u luci
uobičajenih manevara, kao i radnji potrebnih u slučaju havarije ili opasnosti.
Članak 42.
Strani brod koji na svom putu ne pristaje
u luku ili pristanište radi ukrcaja ili iskrcaja tereta, već samo radi upotpunjavanja
rezervi goriva, živežnih namirnica i drugih predmeta za uporabu na brodu,
oslobođen je carinskog pregleda, ali se stavlja pod carinski nadzor do svog
odlaska.
Članak 43.
Strani brodovi koji zimuju u luci,
pristaništu, zimovniku, zimskom skloništu ili bazenu određenom za tu svrhu,
nalaze se pod carinskim nadzorom nadležne carinarnice.
e)
Mjere carinskoga nadzora nad ulaznom i izlaznom robom koja se provozi u
međunarodnom riječnom prometu
Članak 44.
Nad brodovima i robom koja se provozi
graničnom rijekom ili kanalom ulazna carinska ispostava može odrediti ove mjere
carinskog nadzora:
a) stavljanje carinskih obilježja
(plombi, pečata, žigova) na prostorije u kojima je smještena uvozna ili izvozna
roba,
b) opisivanje u JCD za provoz robe koja
se nalazi na otvorenom prostoru na brodu,
c) praćenje broda, ako se carinski nadzor
ne može osigurati na drugi način,
Ako su na brodske prostorije i robu već
stavljena carinska obilježja strane carinarnice, ulazna carinarnica ne stavlja
svoja obilježja ukoliko je međunarodnim ugovorom predviđeno da se takva obilježja
priznaju u Republici Hrvatskoj.
Carinarnica u JCD za provoz mora naznačiti
kakva su carinska obilježja stavljena na brodske prostorije i robu.
Ako carinarnica kao mjeru carinskog
nadzora odredi praćenje broda, vozar (zapovjednik broda) mora za carinskog
pratitelja osigurati na brodu smještaj (prenoćište) i hranu po razumnim cijenama,
kao i dnevnice za sve vrijeme koje provode na putu radi praćenja broda.
Članak 45.
Prijevoz domaće robe preko stranog
carinskog područja obavlja se u skladu s odredbama članka 436. Uredbe za
provedbu Carinskog zakona.
Članak 46.
Domaći brodovi koji su upisani u brodski
upisnik, a odlaze izvan teritorijalnih voda Republike Hrvatske radi vađenja
proizvoda s riječnog dna (pijesak, šljunak) podnose carinarnici pisani zahtjev
za stavljanje broda pod carinski nadzor.
Pri dolasku broda iz inozemstva postupa se
sukladno odredbama članka 30. do 32, te članka 38. i 41. ovoga Pravilnika.
Članak 47.
Ako brod u režimu međunarodne rječne
plovidbe ima posebni razlog za pristajanje, mora o tome bez odlaganja
obavijestiti ulaznu ili mjesno nadležnu carinarnicu, radi poduzimanja mjera
potrebnih za provedbu carinskoga nadzora u mjestu pristajanja.
Carinarnica iz stavka 1. ovoga članka, o
namjeri pristajanja zbog posebnih razloga i drugim podacima potrebnim za
provedbu carinskoga nadzora bez odlaganja obavještava unutarnju carinarnicu,
mjesno nadležnu za provedbu mjera carinskoga nadzora broda u mjestu gdje će
brod pristati zbog posebnih razloga.
IV. POSEBNOSTI CARINSKOG POSTUPKA U
MEĐUNARODNOME ZRAČNOME PROMETU
Članak 48.
Pojedini izrazi koji se rabe u ovoj glavi,
a nisu navedeni u članku 2. ovoga Pravilnika, imaju slijedeće značenje:
– aerodrom: određeno područje na
zemlji ili vodi (uključujući sve objekte, instalacije i opremu), u cijelosti
ili djelomice namijenjeno uzlijetanju, slijetanju i boravku zrakoplova,
– carinska stajanka: određeno
područje na aerodromu, namijenjeno za smještaj zrakoplova koji su sletjeli ili
polijeću u inozemstvo i nalaze se u međunarodnom zračnom prometu radi ukrcaja i
iskrcaja putnika, ukrcaja i iskrcaja tereta ili pošte, a nalazi se u granicama
prostora koje obuhvaća područje stalnog međunarodnog graničnog prijelaza koji
je pod carinskim nadzorom. Nadležna policijska uprava, carinarnica, centar
aerodromske kontrole leta i operator aerodroma utvrđuje granice tog prostora,
na temelju odredbi Pravilnika o načinu nadzora državne granice,
– domaća zračna luka za međunarodni
promet: svaka zračna luka u carinskom području Republike Hrvatske u kojoj
se smije, uz odobrenje nadležnih tijela, obavljati promet s inozemstovm,
– domaća zračna luka: svaka zračna
luka u carinskom području Republike Hrvatske,
– domaći aerodrom za međunarodni
promet: svaki aerodrom u carinskom području Republike Hrvatske određen za
međunarodni promet,
– domaći let: let zrakoplova između
dvije zračne luke u carinskom području bez pristajanja u zračnoj luci koja
nije u carinskom području,
– domaći zračni promet: promet koji
se obavlja u zračnom prostoru Republike Hrvatske
– domaći zrakoplov: zrakoplov
državne pripadnosti Republike Hrvatske,
– iznimna carinska provjera:
carinska provjera putnika i njegove prtljage nakon što je putnik odabrao
»zeleni prolaz« sukladno članku 53. stavak 2. ovoga Pravilnika,
– jednokratna carinska plomba:
plastična carinska plomba plave boje, čiji je opis i način uporabe dat u
Prilogu 4. ovog Pravilnika, predviđena za carinski postupak iz članka 60. ovoga
Pravilnika,
– međunarodni aerodrom: aerodrom
utvrđen kao ulazni ili izlazni aerodrom u međunarodnom zračnom prometu na kojem
se provode postupci carine, granične kontrole i sl.
– međunarodni let: let zrakoplova
između dvije ili više zračnih luka u carinskom području sa pristajanjem u
jednoj ili više zračnih luka koje nisu u carinskom području i/ili obratno,
– međunarodni zračni promet: promet
koji se obavlja u zračnom prostoru iznad teritorija dviju ili više država,
– nedostajuća (izgubljena prtljaga):
prtljaga bez pristanka volje ili nepoželjno odvojena od putnika ili posade
zrakoplova, koja je stigla odvojeno od vlasnika,
– operator aerodroma: fizička ili
pravna osoba koja je vlasnik ili korisnik aerodroma,
– operator zrakoplova: fizička ili
pravna osoba koja je vlasnik ili korisnik zrakoplova,
– osnovno skladište: privatno
carinsko skladište tipa D iz članka 174. stavak 1. Uredbe za provedbu Carinskog
zakona, koje u svom sastavu ima i prodajni prostor,
– posada zrakoplova: osobe, koje je
operator zrakoplova odredio za obavljanje određenih poslova u zrakoplovu
tijekom vremena letenja, upisane u popis posade,
– predana prtljaga: prtljaga
predana na prijevoz u polaznoj zračnoj luci uz uvjet da osoba za vrijeme leta
ili za vrijeme usputnih slijetanja nema pristupa do prtljage,
– izdvojeno prodajno mjesto:
sastavni dio privatnog carinskog skladišta tipa D iz članka 174. stavak 1.
Uredbe za provedbu Carinskog zakona, koje se nalazi u međunarodnom dijelu
pristanišne zgrade aerodroma ili zračne luke, namijenjeno maloprodaji strane i
domaće robe putnicima koji odlaze u inozemstvo u međunarodnom zračnom prometu,
sukladno članku 190. stavak 5. točka a), a u svezi članka 184. stavak 3. Uredbe
za provedbu Carinskog zakona,
– putnik: svaka osoba na zrakoplovu
koja na temelju ugovora ima pravo na prijevoz zrakoplovom,
– ručna prtljaga: prtljaga koju
osoba ponese sa sobom u kabinu zrakoplova,
– stajanka: određeno područje na
aerodromu namijenjeno za smještaj zrakoplova radi ukrcaja i iskrcaja putnika,
ukrcaja i iskrcaja tereta ili pošte te za parkiranje i održavanje zrakoplova,
– strani zrakoplov: zrakoplov
strane državne pripadnosti, koji nije upisan u hrvatski registar zrakoplova,
– turistički ili poslovni zrakopolov:
zrakoplov namijenjen za putovanja po željama korisnika,
– zapovjednik zrakoplova: osoba s
pravom konačne odluke koju određuje operator zrakoplova, odgovorna za upravljanje
i posluživanje zrakoplova tijekom vremena leta i na tlu, rukovodi posadom
zrakoplova, predstavlja zrakoplov te je ovlašten, u odnosima s nadležnim
tijelima i pravnim osobama, poduzimati zakonom propisane mjere,
– zračna luka: aerodrom s najmanje
jednim utvrđenim normiranim postupkom preciznog instrumentalnog prilaženja, na
kojem postoje postrojenja za smještaj, održavanje, popravak, te prihvat i
otpremu zrakoplova, putnika robe, stvari i pošte,
– zračni prijevoz za vlastite potrebe:
nekomercijalni prijevoz osoba i/ili stvari, zrakoplovom iz jednog mjesta u
drugo,
– zračni prijevoz: prijevoz osoba
i/ili stvari zrakoplovom iz jednog mjesta u drugo,
– zračni prijevoznik: operator
zrakoplova koji komercijalno prevozi osobe i/ili stvari zrakoplovima,
_ zračni promet: proces premještanja,
odnosno prijevoza osoba i/ili stvari zračnom plovidbom, kao i bilo koja druga
uporaba ili djelovanje u zračnom prostoru, te
_ zrakoplov: svaka naprava koja se održava
u atmosferi zbog reakcije zraka, osim reakcije zraka u odnosu na zemljinu
površinu.
a)
Dolazak i odlazak zrakoplova u međunarodnom prometu
Članak 49.
Zrakoplovi u međunarodnom zračnom prometu
u dolasku iz inozemstva mogu slijetati samo na domaće aerodrome i zračne luke
za međunarodni promet, odnosno polijetati u inozemstvo samo iz domaćih
aerodroma i zračnih luka za međunarodni promet.
Dio aerodroma koji je određen za
međunarodni zračni promet nalazi se pod carinskim nadzorom.
Radi provedbe mjera carinskog nadzora na
međunarodnom aerodromu, zrakoplovi, koji su u međunarodnom zračnom prometu,
moraju se postaviti na dio pristanišne stajanke koja se, dok je takav zrakoplov
na njoj, smatra carinskom stajankom.
Zrakoplov koji odlazi u inozemstvo mora se
u primjerenom roku prije polijetanja postaviti na carinsku stajanku i od tog
vremena, pa sve do trenutka polijetanja, nalazi se pod carinskim nadzorom.
Članak 50.
Operator aerodroma dužan je carinarnici
osigurati prostorije potrebne za kontrolu putničkog prometa i robnoga prometa,
te provedbu drugih mjera carinskog nadzora.
Članak 51.
Zrakoplovi iz članka 49. stavka 1. ovog
Pravilnika moraju imati manifest ili drugu međunarodnu priznatu ispravu
prigodom dolaska iz inozemstva i prigodom polijetanja u inozemstvo, kojom
crinarnici podnose cjelokupni teret koji prevoze.
U ispravu iz stavka 1. ovog članka ili u
druge priložene isprave koje prate robu, upisuje se cjelokupni teret koji se
prevozi zrakoplovom, a ukoliko zrakoplov ne prevozi robu upisuje se naznaka
»bez tereta«.
Isprava iz stavka 1. ovog članka mora
sadržavati poglavito podatke o zrakoplovu, aerodromu i državi u kojoj je
zrakoplov registriran, mjestu utovara i mjestu istovara robe, broju prijevozne
isprave i podatke o teretu koji zrakoplov prenosi.
Isprave iz stavka 1. ovog članka, nakon
prihvaćanja od strane nadležne carinarnice, moraju se upisati (registrirati)
u odgovarajućem kontrolniku (Kontrolnik zrakoplova u dolasku i Kontrolnik
zrakoplova u odlasku).
Podaci o osobnoj prtljazi koju putnici
sobom nose ne upisuju se u ispravu iz stavka 1. ovog članka.
Ispravu iz stavka 1. ovog članka ne moraju
imati zrakoplovi u domaćem zračnom prometu (domaći let), vojni zrakoplovi,
turistički i poslovni zrakoplovi te sportski zrakoplovi.
Članak 52.
Operator aerodroma i operator zrakoplova
mora carinarnicu na aerodromima za međunarodni promet izvješćivati o redu letenja
zrakoplova u međunarodnom prometu koji redovito prometuju s inozemstvom i
dostavljati im red letenja tih zrakoplova u redovnom prometu najkasnije u
primjerenom roku prije početka njegovog važenja.
Operator aerodroma i operator zrakoplova
mora carinarnicu pravodobno izvješćivati:
a) o svim promjenama u redovnom redu
međunarodnih letova,
b) o specijalnim letovima zrakoplova u
međunarodnom prometu s naznakom sata njihova dolaska iz inozemstva i odlaska
u inozemstvo,
c) o svim letovima turističkih i poslovnih
zrakoplova u međunarodnom prometu, te
d) o zakašnjenju slijetanja i
uzlijetanja zrakoplova u međunarodnom prometu.
Članak 53.
Carinska uprava može, sukladno Aneksu 9
Konvencije o međunarodnom civilnom zrakoplovstvu (ICAO), u domaćim zračnim
lukama za međunarodni promet odobriti obavljanje carinske kontrole uvođenjem
dvoprolaznog sustava koji omogućuje putnicima da robu koju sobom nose,
deklariraju, sukladno članku 105. stavku 1. točki a) podtočki 2. Uredbe za
provedbu Carinskog zakona, izborom između dva tipa prolaza (»zeleni« i
»crveni«).
Uporabom »zelenog prolaza« putnik
deklarira da u svojemu prtljagu ima isključivo robu koja ne podliježe plaćanju
carine, poreza i drugih uvoznih pristojbi i koja ne podliježe zabranama ili
ograničenjima pri uvozu. Putnici koji odaberu ovaj prolaz neće biti
podvrgnuti carinskoj provjeri. Međutim, u slučaju postojanja osnovane sumnje
da se kod putnika nalazi i druga roba osim navedene, carinski službenici su
ovlašteni izvršiti iznimnu carinsku provjeru.
Uporaba »crvenog prolaza« namijenjena je
za ostale putnike. Putnici koji odaberu ovaj prolaz biti će podvrgnuti
carinskoj provjeri.
Operator aerodroma je dužan na pogodan
način obavijestiti putnike o funkcioniranju sustava iz stavka 1. ovoga
članka, te opisu i količini robe koju mogu nositi sa sobom koristeći zeleni
prolaz. Svaki prolaz treba biti jasno i izričito označen, kako bi izbor između njih
bio jednostavan i razumljiv od strane putnika. Prolazi trebaju biti locirani
na dovoljnoj udaljenosti iza prostora isporuke prtljage, koji omogućuje
putniku da ima svu svoju prtljagu sa sobom u trenutku odabira prolaza, kao i
mogućnost donošenja odluke koji prolaz da izabere bez zadržavanja prolaza
ostalim putnicima.
Odobrenje iz stavka 1. ovog članka
Carinska uprava će izdati samo u slučaju ako uvođenje navedenog sustava neće
umanjiti učinkovitost i uspješnost carinskog nadzora te carinske provjere
putnika i njihove prtljage.
b)
Carinska provjera zrakoplova
Članak 54.
Carinarnica mora zrakoplov iz članka 49.
stavka 1. staviti pod carinski nadzor odmah nakon slijetanja i obaviti
carinsku provjeru posade i zrakoplova.
Carinska provjera zrakoplova obavlja se
u nazočnosti kapetana zrakoplova ili druge osobe koju on odredi.
Ako se poduzimaju takve mjere posebne
carinske provjere zrakoplova na način da je nužno s njega skinuti pojedine
pričvršćene dijelove, pa se poslije skidanja tih dijelova ne utvrdi postojanje
carinskog prekršaja, troškovi skidanja i postavljanja takvih dijelova
padaju na teret državnog proračuna.
Ako se carinskom provjerom utvrdi postojanje
carinskog prekršaja, troškovi postupka iz stavka 2. ovog članka padaju na teret
operatora, odnosno zapovjednika zrakoplova.
c)
Carinski postupak s putničkom prtljagom
Članak 55.
Prtljaga predana i registrirana u
domaćoj zračnoj luci označava se privjesnicom ili naljepnicom koju u domaćoj
zračnoj luci na prtljagu stavlja djelatnik nadležan za preuzimanje prtljage.
Privjesnica ili naljepnica iz stavka 1.
ovog članka mora biti napravljena tako da se ne može ponovo rabiti.
Ogledni uzorak, kao i opis osobina naljepnice
ili privjesnice iz članka 1. ovoga članka propisan je Pravilnikom o obrascima
za provedbu Carinskog zakona (prilog 8.).
Članak 56.
Operator aerodroma i operator zrakoplova
dužni su osigurati kontinuirani nadzor prtljage od trenutka predaje do
trenutka njezina preuzimanja od strane putnika ili po njemu ovlaštenih
osoba, osim u vremenu kad je ta prtljaga u izravnoj odgovornosti carinske
službe ili pod njezinim izvršnim nadzorom.
Carinska provjera putničke prtljage koja
se ukrcava na zrakoplov u međunarodnom prometu obavlja se u trenutku predaje
prtljage (predana prtljaga), odnosno u trenutku kad operator aerodroma
pozove putnike na carinsku provjeru neposredno pred početak međunarodnog leta
(ručna prtljaga) u slučajevima i na način propisan u stavku 4. ovoga članka.
Carinska provjera putničke prtljage sa
zrakoplova koji je u međunarodnom prometu, obavlja se odmah nakon slijetanja
zrakoplova sa međunarodnog leta i iskrcaja prtljage u slučajevima i na način
propisan u stavku 4. ovog članka.
Sve kontrole i carinske formalnosti koje
se odnose na:
a) ručnu i predanu prtljagu onih osoba
koje završavaju putovanje zrakoplovom pristiglim iz inozemstva, obavljaju
se na prvom domaćem aerodromu ili zračnoj luci za međunarodni promet,
b) ručnu prtljagu onih osoba koje su
zrakoplovom pristiglim iz inozemstva i koji, nakon pristajanja na domaćem
aerodromu ili zračnoj luci za međunarodni promet, nastavlja let do drugog
domaćeg aerodroma ili zračne luke za međunarodni promet, gdje se završava njihovo
putovanje, obavljaju se na prvom domaćem aerodromu ili zračnoj luci za
međunarodni promet,
c) predanu prtljagu onih osoba koje su
zrakoplovom pristiglim iz inozemstva i koji, nakon pristajanja na domaćem
aerodromu ili zračnoj luci za međunarodni promet nastavlja let do drugog
domaćeg aerodroma ili zračne luke za međunarodni promet, gdje se završava njihovo
putovanje, obavljaju se na zadnjem domaćem aerodromu ili zračnoj luci,
pod uvjetom da je to aerodrom ili zračna luka za međunarodni promet,
d) ručnu prtljagu osoba koje počinju
putovanje zrakoplovom koji će pristajati na jednom ili više domaćih aerodroma
i/ili zračnih luka prije nastavka puta u inozemstvo, obavljaju se na zadnjem
domaćem aerodromu ili zračnoj luci, pod uvjetom da je to aerodrom ili zračna
luka za međunarodni promet,
e) predanu prtljagu osoba koje počinju
putovanje zrakoplovom koji će pristajati na jednom ili više domaćih aerodroma
i/ili zračnih luka prije nastavka puta u inozemstvo, obavljaju se na polaznom
domaćem aerodromu ili zračnoj luci, pod uvjetom da je to aerodrom ili zračna
luka za međunarodni promet,
f) ručnu prtljagu onih osoba koje počinju
putovanje zrakoplovom pristiglim iz inozemstva i koji, nakon pristajanja na
domaćem aerodromu ili zračnoj luci za međunarodni promet, nastavlja let do
drugog domaćeg aerodroma ili zračne luke za međunarodni promet, gdje se
završava njihovo putovanje (putovanje u carinskom području Republike
Hrvatske), u iznimnim i u tu svrh posebno odobrenim slučajevima kad se ne
primjenjuje postupak predviđen u stavku 2. točki b) ovog članka, obavljaju
se na zadnjem aerodromu ili zračnoj luci pod uvjetom da je to aerodrom ili
zračna luka za međunarodni promet. U tom se slučaju na ručnu prtljagu tih
osoba primjenjuju propisi koji važe za prtljagu osoba pristiglih iz
inozemstva, ako se carinarnici ne može dokazati da je roba u prtljazi domaća
roba,
g) ručnu prtljagu osoba koje počinju
putovanje zrakoplovom koji će pristati na drugom domaćem aerodromu ili
zračnoj luci za međunarodni promet prije nastavka leta zrakoplova u inozemstvo,
gdje se završava njihovo putovanje (putovanje u carinskom području
Republike Hrvatske), u iznimnim i u tu svrhu posebno odobrenim slučajevima,
obavljaju se na aerodromu ili zračnoj luci gdje se njihovo putovanje
završava, pod uvjetom da je to aerodrom ili zračna luka za međunarodni promet.
U tom se slučaju na ručnu prtljagu tih osoba primjenjuju propisi koji važe
za prtljagu osoba pristiglih ih inozemstva, ako se carinarnici ne može
dokazati da je roba u prtljazi domaća roba,
h) prtljagu pristiglu na domaći aerodrom
ili zračnu luku za međunarodni promet redovnim ili »charter« letom iz
inozemstva i koja se na tom aerodromu ili zračnoj luci pretovara u turistički
ili poslovni zrakoplov namijenjen letu u carinskom području, obavljaju se
na aerodromu ili zračnoj luci u kojoj redovni ili »charter« let završava, pod
uvjetom da je to aerodrom ili zračna luka za međunarodni promet, te
i) prtljagu utovarenu na domaćem
aerodromu ili zračnoj luci za međunarodni promet u turistički ili poslovni
zrakoplov namijenjen letu u carinskom području radi pretovara u drugoj
domaćoj zračnoj luci u zrakoplov na redovnom ili »charter« letu u inozemstvo,
obavlja se u domaćoj zračnoj luci u kojoj taj redovni ili »charter« let počinje.
Odobrenje iz stavka 2. točka f) i g)
ovog članka daje nadležna carinarnica, po prethodnom odobrenju Središnjeg
ureda Carinske uprave. Odobrenje koje daje nadležna carinarnica je u obliku
bilješke na zahtjevu operatora zrakoplova i može se dati za cijelo razdoblje
važenja reda letenja na toj relaciji u jednoj kalendarskoj godini.
Sve kontrole i carinske formalnosti u
međunarodnom zračnom prijevozu za vlastite potrebe, koje se odnose na prtljagu
osoba u turističkom ili poslovnom zrakoplovu, obavljaju se:
a) pri dolasku iz inozemstva na prvom
domaćem aerodromu ili zračnoj luci za međunarodni promet, ako zrakoplov nakon
tog pristajanja nastavlja put do drugog domaćeg aerodroma ili zračne luke,
b) na zadnjem domaćem aerodromu ili
zračnoj luci za međunarodni promet, ako se odnosi na zrakoplov koji dolazi iz
domaćeg aerodroma ili zračne luke i nakon pristajanja nastavlja put u
inozemstvo.
d)
Carinski postupak sa nedostajućom (izgubljenom) prtljagom
Članak 57.
U zračnim lukama za međunarodni promet na
kojima je, sukladno Konvenciji o međunarodnom civilnom zrakoplovstvu (ICAO),
organizirana služba koja obavlja poslove oko nedostajuće (izgubljene) prtljage
u međunarodnom zračnom prometu (»lost & found«), nedostajuću prtljagu,
pristiglu odvojeno od vlasnika, operator zrakoplova ili aerodroma ili
opunomoćenik iz članka 5. Carinskog zakona, dužan je, sukladno članku 52.
Carinskog zakona, odmah podnijeti carinarnici.
S ručnom prtljagom nađenom u zrakoplovu
postupa se kao i sa prtljagom iz stavka 1. ovog članka.
Potanji način postupanja u svezi s prtljagom
iz stavka 1. ovog članka i način vođenja carinskog skladišta uz nedostajuću
(izgubljenu) prtljagu propisuje ravnatelj Carinske uprave.
e)
Istovar robe iz zrakoplova
Članak 58.
Kao mjesto unosa robe u carinsko područje
smatra se prva odredišna zračna luka, sukladno članku 47. stavku 1. točki c)
Uredbe za provedbu Carinskog zakona.
Roba dopremljena u carinsko područje
zračnim putem može se bez pretovara uputiti istim zrakoplovom u drugu domaću
zračnu luku za međunarodni promet radi istovara ili pretovara na temelju
isprave iz članka 27. stavka 1. ovog Pravilnika, uključujući i robu iz članka
50. stavka 5. Carinskog zakona.
Sukladno članku 49. Carinskog zakona,
istovar robe iz zrakoplova obavlja se pod carinskim nadzorom, na osnovi
manifesta i drugih isprava koje prate robu.
Operator zrakoplova ili operator aerodroma
mora robu iskrcanu iz zrakoplova podnijeti carinarnici, na osnovi manifesta
i/ili drugih isprava koje prate robu.
S iskrcanom robom postupa se sukladno
članku 50. do 65. Carinskog zakona.
S robom koja ostaje u zrakoplovu, a namijenjena
je iskrcaju u stranoj zračnoj luci, postupa se sukladno članku 66. stavka 1.
Carinskog zakona.
f)
Opskrba zrakoplova
Članak 59.
Zrakoplovi iz članka 49. stavka 1. ovoga
Pravilnika mogu iz carinskih skladišta iz članka 184. stavka 7. Uredbe za
provedbu Carinskog zakona na domaćim aerodromima i zračnim lukama za
međunarodni promet, pod carinskim nadzorom opskrbljivati živežnim namirnicama
i drugom robom namijenjenoj potrebama zrakoplova, putnika i posade, u
potrebnim količinama.
Roba iz stavka 1. ovog članka pod
carinskim je nadzorom, koji prestaje polijetanjem zrakoplova u inozemstvo.
Ne smatra se opskrbom, u smislu stavka 1.
ovog članka, utovar robe na zrakoplov radi prijevoza u međunarodnom prometu.
Ne smatra se opskrbom, u smislu stavka 1.
ovog članka, upućivanje na zrakoplov dijelova opreme i rezervnih dijelova i
drugih proizvoda neophodnih za popravak ili redovito održavanje.
Članak 69.
Opskrba zrakoplova iz članka 49. stavka 1.
ovog Pravilnika stranom robom vrši se u skladu sa propisima o ponovnom izvozu
robe.
Upućivanje strane robe iz carinskog
skladišta iz članka 184. stavka 7. Uredbe za provedbu Carinskog zakona radi
opskrbe zrakoplova iz stavka 1. ovog članka, koja je namijenjena prodaji
putnicima, obavlja se na temelju obračunskog lista u blokovima na
samokopirajućem papiru standardne kvalitete, pri čemu setovi od četiri
primjerka formata A3 nose isti redni broj, sukladno oglednom primjerku koji je
otisnut u prilogu 3. ovoga Pravilnika i njegovim je sastavnim dijelom.
Roba se na zrakoplov upućuje u specijalno
izrađenim kontejnerima (»boxevima«) koji su prilagođeni na način da se na njih
može staviti jednokratna carinska plomba radi provođenja mjera carinskog
nazora, čiji je izgled, opis i način uporabe prikazan u Prilogu 4. ovoga
Pravilnika. Roba se u kontejnere smješta prema ispunjenom obračunskom listu
(popisu robe). Pod carinskim nadzorom u carinskom skladištu stavljaju se
jednokratne carinske plombe na kontejnere. Na posebno naznačenom mjestu
obračunskog lista upisuju se brojevi jednokratnih carinskih plombi pri odlasku
zrakoplova u inozemstvo radi prodaje na tom letu, ali jednako tako i brojevi
plombi koje treba staviti na kontejnere pri vraćanju robe iz inozemstva (te
plombe se nalaze zatvorene u kontejnerima). Carinski službenik svojim potpisom,
faksimilom i pečatom ovjerava ispravnost upisane količine robe i brojeva
plombi.
Smještene kontejnere u zrakoplovu prati
određen broj primjeraka obračunskog lista. Na zadnjem aerodromu ili zračnoj
luci za međunarodni promet odakle zrakoplov napušta carinsko područje Republike
Hrvatske, carinski službenik kontrolira stanje plombi na kontejnerima i svojim
potpisom, faksimilom i pečatom na za to posebno predviđenom mjestu obračunskog
lista potvrđuje ispravnost nađenog stanja.
U slučaju opravdane sumnje u ispravnost
stanja robe u kontejnerima carinski službenik je ovlašten izvršiti naknadnu
provjeru. O rezultatima nađenog stanja upisat će se konstatacija u rubriku
»primjedba« obračunskog lista, a umjesto prethodnih plombi stavit će nove
plombe, a upis novih brojeva ne obračunskom listu posebno će ovjeriti.
Povratkom iz inozemstva prije slijetanja
zrakoplova na domaći aerodrom ili zračnu luku za međunarodni promet člana
posade odgovoran za prodaju robe dužan je sravniti stanje prodane robe u
zrakoplovu tijekom međunarodnog leta i zaključiti obračunski list te na
kontejnere staviti jednokratne carinske plombe, koje su se nalazile u
kontejnerima prije odlaska u inozemstvo, čiji su brojevi unaprijed upisani na
obračunskom listu. Carinski službenik na prvom aerodromu ili zračnoj luci
slijetanja zrakoplova iz inozemstva kontrolira stanje robe upisano na
obračunskom listu te provjerava ispravnost stavljenih plombi i identičnost
brojeva koje su upisani u obračunskom listu. Ispravnost nađenog stanja
carinski službenik potvrđuje svojim potpisom, faksimilom i pečatom. Ukoliko stanje
ne odgovara stvarnom u rubrici primjedba upisuje se o kakvoj se neispravnosti
radi te jednu kopiju obračunskog lista zadržava, a jednu vraća odgovornoj osobi
zrakoplova. Kopija obračunskog lista upućuje se nadzornoj carinarnici.
Član posade zadužen za prodaju robe u
zrakoplovu dužan je u najkraćem mogućem roku vratiti kontejnere s robom u
carinsko skladište iz kojeg se zrakoplov opskrbio. Pod carinskim nadzorom obavlja
se kontrola robe u kontejnerima. Ispravnost stanja na obračunskom listu
carinski službenik ovjerava svojim potpisom, faksimilom i pečatom. U slučaju da
stanje upisano na obračunskom listu ne odgovara stvarnom stanju ili se
otkriju druge nepravilnosti sastavlja se poseban zapisnik.
Obračunski listovi ovjereni u odlasku i
dolasku zrakoplova iz inozemstva prilažu se uz dopunsku deklaraciju (JCD-i za
ponovni ili redovni izvoz), koja se carinarnici podnosi najkasnije do 15. u
mjesecu za protekli mjesec. Ovjereni obračunski listovi dostavljaju se na temelju
mječene rekapitulacije.
Članak 61.
Opskrba zrakoplova iz članka 49. stavka 1.
ovog Pravilnika domaćom robom obavlja se u skladu sa propisima o izvozu robe.
Upućivanje domaće robe iz carinskog
skladišta radi opskrbe zrakoplova iz stavka 1. ovog članka obavlja se na temelju
komercijalnih isprava u uobičajenoj uporabi (izdatnice, otpremnice ili
dostavnice), koje je ovjerila carinarnica.
Ovjerene komercijalne isprave iz stavka 2.
ovog članka prilažu se kao pojednostavljene deklaracije uz dopunsku
deklaraciju (JCD-i za redovni izvoz), koja se carinarnici podnosi najkasnije do
15. u mjesecu za prethodni mjesec.
f)
Maloprodaja robe putnicima koji odlaze
u inozemstvo
Članak 62.
U izdvojenom prodajnom mjestu carinskoga
skladišta tipa »D«, smještenom u međunarodnoj zračnoj luci otvorenoj za zračni
promet, sukladno člnaku 184. stavak 3. i 190. stavak 5. točka a) Uredbe za
provedbu Carinskog zakona, može se obavljati maloprodaja robe putnicima koji
odlaze u inozemstvo, samo ako se opskrba prodajnog prostora domaćom i stranom
robom obavlja iz carinskog skladišta čijim je izdvojeno prodajno mjesto
sastavnim dijelom.
Članak 63.
Evidencija u carinskom skladištu tipa »D«,
u čijem sklopu je ustrojeno i izdvojeno prodajno mjesto, vodi se sukladno
članku 116. stavak 1. Carinskog zakona.
Posebna evidencija o prometu robe putem
izdvojenoga prodajnoga mjesta sastavnim je dijelom evidencija posjednika
carinskoga skladišta iz stavka 1. ovoga članka.
Evidencija iz stavka 1. i stavka 2. ovog
članka čine jedinstvenu evidenciju odnosnoga carinskoga skladišta, koja mora
sadržavati sve podatke potrebne za provođenje mjera carinskog nadzora, te
postupka ponovnog izvoza (za stranu prodanu robu), odnosno izvoza (za domaću
prodanu robu).
Evidencije se mogu voditi i razdvojeno na
način da se razduženjem osnovnog skladišta zadužuje prodajno mjesto. Razduženje
odnosnoga carinskoga skladišta obavlja se po vrijednosti iz članka 64. ovoga
Pravilnika.
Članak 64.
Roba se unutar carinskoga skladišta u
izdvojeno prodajno mjesto premješta temeljem izdatnice, koja mora poglavito
sadržavati slijedeće podatke: broj i datum izdatnice, vrstu robe, tarifni
stavak, količinu u uobičajenoj mjernoj jedinici prema onoj propisanoj u
Carinskoj tarifi, vrijednost robe, vrstu valute, odgovornu osobu zaduženu za
skladište, odgovornu osobu izdvojenog prodajnog mjesta, te ovjeru carinskog službenika
ovlaštenog za carinsku provjeru odnosnoga carinskoga skladišta, odnosno dijela njegovoga
poslovanja putem izdvojenoga prodajnoga mjesta.
Članak 65.
Posjednik carinskoga skladišta s
izdvojenim prodajnim mjestom u njegovu sklopu obvezan je podnositi nadzornoj
carinarnici, do 15. u mjesecu za prethodni mjesec podnijeti:
a) za stranu robu: dopunske deklaracije
(JCD za ponovni izvoz), s priloženim komercijalnim ispravama o robi prodanoj
odlazećim putnicima kao pojednostavljenim deklaracijama, te
b) za domaću robu: dopunske deklaracije
(JCD za konačni izvoz), s priloženim komercijalnim ispravama o robi prodanoj
odlazećim putnicima kao pojednostavnjenim deklaracijama, te mjesečnim
obračunom ostvarenoga oslobađanja od plaćanja poreza na dodanu vrijednost i
posebnih poreza na izvezenu robu.
Po carinarnici ovjerenim ispravama iz
stavka 1. ovoga članka razdužuje se evidencija odnosnoga carinskoga skladišta.
Članak 66.
Domaća roba koja se upućuje radi prodaje
odlazećim putnicima u izdvojenom prodajnom mjestu, uz odobrenje carinarnice
prethodno se mora smjestiti u odnosnome carinskome skladištu.
Pri postupku smještaja domaće robe namijenjene
prodaji odlazećim putnicima putem izdvojenoga prodajnoga mjesta, odgovarajuće
se primjenjuju odredbe carinskih propisa o smještaju, te vođenju evidencije i
razduženju strane robe.
Članak 67.
U slučaju kada carinsko skladište za
opskrbu zrakoplova iz članka 184. stavak 7. Uredbe za provedbu Carinskog zakona
ili carinsko skladište tipa »D« koje u svojemu sastavu ima izdvojeno prodajno
mjesto dobavlja odnosnu robu iz drugoga carinskoga skladišta, roba se iz
jednoga carinskog skladišta u drugo carinsko skladište premješta sukladno
članku 121. Carinskog zakona, te članku 209. Uredbe za provedbu Carinskog
zakona i članku 29. do 31. Pravilnika o obrascima za provedbu Carinskog zakona,
bez prekidanja postupka carinskog skladištenja. Osim odgovarajućih primjeraka
JCD-e, robu prati i jedna od isprava iz članka 22. stavka 2. ovoga Pravilnika.
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 68.
U postupku davanja odobrenja za poslovanje
odnosnoga tipa carinskoga kao opskrbnoga skladišta, na zahtjev posjednika
specijaliziranih skladišta strane robe i robe domaće proizvodnje i centralnog
skladišta, koja sukladno članku 262. Carinskog zakona u trenutku podnošenja
zahtjeva posluju kao carinsko skladište, carinarnica je ovlaštena prihvatiti i
važeće isprave položene u postupku dobivanja odobrenja za poslovanje
odnosnoga specijaliziranoga ili centralnoga skladišta, uključujući i ispravu o
pripadnosti Međunarodnoj organizaciji brodskih opskrbljivača (ISSA), ako se
radi o carinskom skladištu s odobrenjem za opskrbu brodova.
Članak 69.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana
od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 413-01/00-01/586
Urbroj: 513-02-1210/00-2
Zagreb, 14. lipnja 2000.
Ministar financija
dr. Mato Crkvenac, v. r.