1985
Ustavni sud Republike Hrvatske, u Vijeću
petorice za odlučivanje o ustavnim tužbama, sastavljenom od suca Velimira
Belajca, kao predsjednika Vijeća, te sudaca Marijana Hranjskog, Ivana Mrkonjića,
Jasne Omejec i Vice Vukojevića, kao članova Vijeća, odlučujući u postupku
vođenom u povodu ustavne tužbe Z. i S. Đ. iz B., na sjednici Vijeća održanoj 4.
listopada 2000. godine, jednoglasno je donio
I. Ustavna tužba se usvaja, te se ukidaju
presude:
– Županijskog suda u B., broj: Gž-1951/1999-2 od
11. veljače 2000. godine, i
– Općinskog suda u B., broj: P-1679/1999-60 od
20. rujna 1999. godine.
II. Predmet se vraća Općinskom sudu u B. na
ponovno postupanje.
III. Ova odluka objavit će se u »Narodnim
novinama«.
Obrazloženje
1. Dopuštenom i pravodobnom ustavnom tužbom
podnositelji su pokrenuli ustavnosudski postupak u svezi s presudom
Županijskog suda u B., broj: Gž-1951/1999-2 od 11. veljače 2000. godine.
2. Tijekom
provedenoga parničnog postupka podnositelji su tužbom zahtijevali od suda
obvezati tuženu »ZB« d.d., P. 013205 B., isplatiti iznos od 264,87 DM, s
pripadajućom kamatom od 5%. Ovo iz razloga što su smatrali da im pripada pravo
na naknadu štete uslijed neisplate kamata za sporno razdoblje na ime deviznog
depozita kojeg su imali kod tužene. U svojoj tužbi podnositelji su isticali
da je jednostrana Odluka tužene od 1. lipnja 1996. godine, kojom je utvrđena
nulta stopa godišnje kamate na štedne uloge domaćih i stranih fizičkih osoba u
stranoj valuti uloženih poslije 27. travnja 1991. godine u suprotnosti s odredbom
članka 1045. Zakona o obveznim odnosima (»Narodne novine«, broj 53/91, 73/91,
3/94, 7/96 i 112/99), te da kao takva nije mogla imati utjecaj na neisplatu
ugovorene kamate u konkretnom slučaju.
Odlučujući
o tužbenom zahtjevu podnositelja Općinski sud u B. svojom presudom, broj:
P-370/1997 od 7. srpnja 1998. godine, kao i dopunskom presudom broj:
P-370/97-52 od 15. veljače 1999. godine, usvojio je predmetni tužbeni zahtjev
podnositelja u cijelosti. Iz obrazloženja navedene presude proizlazi kako je
tijekom postupka utvrđeno da su podnositelji bili devizne štediše kod tužene u
razdoblju od 1993. pa do 1997. godine. Također je utvrđeno da podnositeljima
nije bila isplaćena ugovorena kamata za razdoblje od 1. lipnja 1996. godine
pa do 21. siječnja 1997. godine. Prema pravnom stajalištu prvostupanjskog
suda izraženog u navedenoj presudi, odluka tužene o određivanju nulte stope
kamate na štedne uloge domaćih i stranih fizičkih osoba u stranoj valuti
uloženih poslije 27. travnja 1991. godine bila je nezakonita, iz razloga što
je ona u suprotnosti s odredbama članka 1045. Zakona o obveznim odnosima. Slijedom navedenoga, prvostu-panjski sud je utvrdio kako je podnositeljima
nezakonito uskraćena isplata kamate koja je proizlazila iz ugovora o štednji
sklopljenog između podnositelja i tužene.
Protiv
prvostupanjske presude tužena je podnijela žalbu. Odlučujući o žalbi tužene
Županijski sud u B. svojom presudom, broj: U-III-660/1999-2 od 4. lipnja 1999.
godine, ukinuo je osporavane prvostupanjske rješidbe, te je predmet vraćen
sudu prvog stupnja na ponovno suđenje. Iz obrazloženja navedene presude
Županijskog suda u B. proizlazi da su prvostupanjske rješidbe ukinute iz
razloga što iz njih nije u potpunosti razvidno o kojoj se vrsti kamate, a koju
je tužena dužna isplatiti podnositeljima, u konkretnom slučaju radi. Prema
pravnom stajalištu drugostupanjskog suda izraženom u navedenoj ukidnoj
presudi, nije sporna obveza tužene isplatiti podnositeljima dužnu kamatu, a
sukladno odredbama članka 1045. Zakona o obveznim odnosima, već da je potrebno
u ponovljenom postupku točno utvrditi njezin iznos i visinu.
U ponovljenom
parničnom postupku, Općinski sud u B. svojom presudom, broj: P-1679/1999-60 od
20. rujna 1999. godine, odbio je tužbeni zahtjev podnositelja u cijelosti. Iz
obrazloženja navedene prvostupanjske presude proizlazi kako nije sporno da je
tužena dužna podnositeljima isplatiti na ime naknade štete za neisplaćenu
kamatu određeni iznos a sukladno odredbama članka 1045. Zakona o obveznim
odnosima, ali da je bila sporna njegova visina. Nadalje se ističe kako je
radi utvrđivanja sporne visine kamate prvostupanjski sud, a na prigovor
tužene, po službenoj dužnosti naredio izvođenje dokaza obračunom kamate po
stručnoj ustanovi, odredivši podnositeljima predujmiti trošak izvođenja tog
dokaza u cijelosti. S obzirom na činjenicu da podnositelji nisu predujmili
trošak radi izvođenja potrebnog dokaza, prvostupanjski sud je zaključio kako
podnositelji nisu dokazali osnovanost i visinu svog potraživanja, te je
uslijed toga njihov tužbeni zahtjev odbijen kao neosnovan, pozivom na odredbu
članka 153. stavka 3. Zakona o parničnom postupku (»Narodne novine«, broj 53/91
91/92 i 112/99).
Protiv
prvostupanjske presude podnositelji su izjavili žalbu. Odlučujući o žalbi
podnositelja, Županijski sud u B. osporavanom presudom odbio je tu žalbu kao
neosnovanu, potvrdivši u cijelosti zakonitost prvostupanjske presude.
3. U svezi
s osporavanom presudom podnositelji su podnijeli ustavnu tužbu. Podnositelji
u ustavnoj tužbi ističu kako osporavana presuda, kao i presuda prvostupanjskog
suda, nisu donesene sukladno odredbama postupovnih pravila Zakona o parničnom
postupku. Drže kako su tijekom postupka, kao umirovljenici i kao ekonomski
slabija strana, bili diskriminirani i stavljeni u neravnopravan položaj u
odnosu na protustranku. Iz sadržaja ustavne tužbe proizlazi kako podnositelji
smatraju da je malicioznim postupanjem suda u konkretnom slučaju povrijeđeno
ustavno pravo iz članka 29. stavka 1. Ustava, kojim se svima jamči pravo na
pravično suđenje pred sudovima ustanovljenim zakonom. U ustavnoj tužbi
podnositelji upućuju i na postojanje povreda ustavnih odredaba iz članka 1. i
članka 3. Ustava. Cijeneći osporavane presude nezakonitima, podnositelji
predlažu njihovu ustavnu tužbu usvojiti te navedene rješidbe ukinuti.
Za potrebe
ovosudnog postupka pribavljen je spis Općinskog suda u B. broj: P-370/1997.
Ustavna
tužba je osnovana.
4. Prema
odredbama članka 59. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99) svaka fizička i pravna osoba može
podnijeti Ustavnom sudu ustavnu tužbu ako smatra da joj je odlukom sudbene
vlasti, odlukom upravne vlasti, ili odlukom drugih tijela koja imaju javne
ovlasti povrijeđeno neko od Ustavom utvrđenih sloboda i prava čovjeka i
građanina. Ustavna tužba nije pravno sredstvo u sustavu redovnih ili
izvanrednih pravnih lijekova, nego poseban institut za ocjenu pojedinačnih
akata tijela državne vlasti i pravnih osoba s javnim ovlastima radi zaštite
prava i temeljnih sloboda čovjeka zajamčenih Ustavom. Slijedom navedenog, ovaj
Sud tijekom ustavnosudskog postupka pružanja zaštite ustavnih prava određenih
subjekata utvrđuje je li u postupku odlučivanja o pravima i obvezama
pojedinaca došlo do ustavno nedopuštenog posizanja u temeljna prava i
slobode.
5. U
konkretnom slučaju podnositelji ustavne tužbe zahtijevali su od sudova pravnu
zaštitu određivanjem naknade štete, a u situaciji kada im za sporno razdoblje
nije bila isplaćivana, sukladno sklopljenom ugovoru s tuženom, kamata na
uložena devizna sredstva.
Prema
odredbi članka 1045. Zakona o obveznim odnosima, na uloge na štednju plaća se
kamata. S obzirom na navedenu zakonsku odredbu, tijekom provedenoga parničnog
postupka nadležni sudovi kao nesporno utvrdili su da je odluka tužene o
određivanju nulte stope kamate na štedne uloge domaćih i stranih fizičkih
osoba u stranoj valuti uloženih poslije 27. travnja 1991. godine nezakonita,
iz razloga njezine suprotnosti s navedenom odredbom članka 1045. Zakona o
obveznim odnosima.
Shodno
takvom utvrđenju, tijekom parničnog postupka nije bila sporna osnovanost
tužbenog zahtjeva podnositelja, već je bila sporna njegova visina. Međutim,
s obzirom na činjenicu da podnositelji nisu predujmili iznos potreban za
pokrivanje troška po službenoj dužnosti određenog izvođenja dokaza utvrđivanja
visine potraživanja u konkretnom slučaju, pozivom na odredbu članka 153.
stavka 3. Zakona o parničnom postupku, tužbeni zahtjev podnositelja odbijen je
kao neosnovan.
6. Pravila
parničnoga postupovnog prava o formi poduzimanja procesnih aktivnosti su u
pravilu kogentne naravi. Poštivanje zakonom propisanog postupka jamstvo je
pravne valjanosti provedenih radnji. Strogost postupovnih pravila o formi
postupanja upravo su ustanovljena u svrhu sprječavanja šikanosnog postupanja
i radi osiguranja ravnopravnosti sudionika u postupku. Propisana pravila
postupanja u zakonom uređenim postupcima ujedno jamče i da će se pravosudna
aktivnost odvijati sukladno općim društvenim ciljevima, od kojih su primarni
sprječavanje nezakonitih činidaba, pravna sigurnost i vladavina prava.
Postupovna
pravila imaju za cilj očuvanje integriteta pravnog poretka. Međutim, ona
nisu zakonom utvrđena da bi bila sama sebi svrhom. Pravila forme su po svojoj
pravnoj prirodi statična i uslijed pogrešne interpretacije mogu dovoditi do njihove
uporabe na način suprotan svrsi radi koje su ustanovljena. Tada pogrešno
tumačenje pravila postupanja može dovoditi do povreda prava radi čije zaštite
su izvorno namijenjena i propisana.
Tijekom provođenja
postupka sudovi su dužni pridržavati se kogentnih propisa postupka. Međutim,
kada pravila postupanja ostavljaju sudovima na prosudbu svrsishodnost njihove
primjene na konkretan slučaj, tada su oni dužni poduzeti sve potrebne mjere
radi zaštite ravnopravnosti stranaka u postupku, odnosno radi omogućavanja
strankama postizanje zaštite prava koja im prema zakonu pripadaju.
7. Odredbom
članka 153. stavka 3. Zakona o parničnom postupku, a na kojeg su se sudovi
pozivali prilikom donošenja osporavanih presuda, propisano je da će sud
odustati od izvođenja dokaza ako iznos potreban za predujmljivanje troškova
ne bude položen u roku, te da će činjenicu nepredujmljivanja tada sud
samostalno cijeniti, a s obzirom na sve okolnosti slučaja.
Međutim,
odredbom članka 153. stavka 2. Zakona o parničnom postupku propisano je da će
kada izvođenje dokaza naredi sud po službenoj dužnosti, taj sud odrediti da
iznos potreban za podmirenje troškova polože obje stranke na jednake dijelove.
Također istom odredbom je dana mogućnost sudu, kada određuje izvođenje dokaza
po službenoj dužnosti, odrediti da potrebni iznos položi samo jedna strana.
Situacije u
kojima sud određuje provođenje dokaza po služenoj dužnosti uređene su
zakonom. Smisao navedene odredbe članka 153. stavka 2. Zakona o parničnom
postupku je davanje mogućnosti sudu da prema okolnostima svakoga pojedinog
konkretnog slučaja ocijeni kome nametnuti obvezu predujmljivanja troška. Pri
utvrđivanju obveze predujmljivanja troška pogotovo se mora imati u vidu
specifične okolnosti sporne pravne situacije, kao što su na primjer nepostojanje
spora o osnovanosti tužbenog zahtjeva već postojanje spora o njegovoj
visini, ekonomskoj snazi sudionika u postupku ili skrivljenost spora proizašlog
iz nesporno nezakonite radnje, odnosno akta jedne od stranaka u sporu.
8. Člankom
29. stavkom 1. alinejom 1. Ustava jamči se pravo osuđenicima i okrivljenicima
na pravično suđenje pred nadležnim sudom ustanovljenim zakonom. Iako se
predmetno ustavno jamstvo nalazi u članku kojim se uređuju prvenstveno prava
osoba tijekom provođenja kaznenog postupka, prema stajalištu ovog Suda
kvalitativno ista prava pripadaju i svim drugim sudionicima u pravno reguliranim
postupcima koji se vode pred nadležnim tijelima ustanovljenim zakonom. Takovo
pravno stajalište ovaj sud je izrazio u nizu svojih odluka (npr. broj:
U-III-435/2000 od 17. svibnja 2000., broj: U-III-504/1996 od 8. srpnja 1999.
itd.).
Sadržajno, ustavno jamstvo na pravično suđenje
u parničnom postupku jamči sudionicima pravo na pristup sudu i poduzimanje
svih dopuštenih postupovnih radnji, kao i pravo stranaka na jednak položaj u
parnici bez diskriminacija po bilo kojoj osnovi tijekom odlučivanja o
osnovanosti njihovih tužbenih zahtjeva.
9. U konkretnom
slučaju sudovi su tijekom odlučivanja o postupovnim pitanjima, propuštajući
pri tome ocijeniti bitne okolnosti za odlučivanje o dužnosti predujmljivanja
troška izvođenja dokaza prema zakonskom ovlaštenju iz članka 153. stavka 2.
Zakona o parničnom postupku, praktički doveli do situacije u kojoj je podnositeljima
tužbeni zahtjev za naknadu štete proizašao iz nedvojbeno protuzakonitog akta
protustranke, odbijen kao neosnovan. Neodlučivanjem o biti stvari iz procesnih
razloga, kada osnovanost tužbenog zahtjeva nije sporna, i u slučaju kada zakon
pruža mogućnost sudu meritorno odlučivati po provođenju postupka sukladno njegovim
postupovnim pravilima, stvarno je onemogućen pristup podnositeljima sudu radi
zaštite njihovih prava.
Takvim postupanjem
podnositeljima je grubo narušeno i pravo na ravnopravan položaj tijekom
provođenja parničnog postupka, a pogotovo imajući u vidu odredbe članka 154.
Zakona o parničnom postupku kojima se uređuje dužnost snašanja troškova
parničnog postupka. Stavljajući podnositelje u neravnopravan položaj u
provedenom postupku, a uslijed njihove ekonomske snage, sudovi su u predmetnoj
pravnoj situaciji povrijedili ustavno jamstvo na pravično suđenje iz članka
29. stavka 1. alineje 1. Ustava.
Također, propuštanje
pružanja pravne zaštite podnositeljima iz postupovnih razloga, u situacijama
kada je zakon izričito ovlastio sudove ocijeniti sve relevantne okolnosti u
konkretnom slučaju, te kada osnovanost tužbenog zahtjeva nije sporna već samo njegova
visina, u suprotnosti je s načelima zakonitosti i traženja materijalne istine
kao temeljnim načelima parničnog postupka. Ujedno, navedeno postupanje nije u
suglasju s načelom vladavine prava kao najvišom vrednotom ustavnog poretka
Republike Hrvatske.
10. Tijekom
ustavnosudskog postupka utvrđeno je kako u ustavnoj tužbi istaknute povrede
ustavnih odredbi iz članka 1. i članka 3. Ustava ne daju osnovu za pružanje
ustavnosudske zaštite. Ovo stoga što te odredbe ne sadrže slobode i prava
čovjeka i građanina čiju zaštitu sukladno odredbi članka 125. alineje 3. Ustava
Ustavni sud pruža odlučujući o ustavnim tužbama podnositelja.
11.
Slijedom iznijetog, a utvrdivši kako je podnositeljima ustavne tužbe
osporavnom presudom Županijskog suda u B. kao i presudom Općinskog suda u B.,
povrijeđeno ustavno pravo iz članka 29. stavka 1. alineje 1. Ustava, odlučeno
je kao u izreci.
Ova odluka
temelji se na odredbama članaka 69. i 70. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu
Republike Hrvatske.
Točka treća
izreke temelji se na odredbi članka
28. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Broj: U-III-297/2000
Zagreb, 4. listopada 2000.
USTAVNI SUD
REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Vijeća
dr. sc. Velimir Belajec, v. r.