2281
Ustavni sud Republike Hrvatske u Vijeću petorice za odlučivanje o
ustavnim tužbama, u sastavu sudac Petar Klarić, kao predsjednik Vijeća te suci
Jurica Malčić, Ivan Matija, Emilija Rajić i Milan Vuković, kao članovi Vijeća,
u povodu ustavne tužbe N. M. iz S., na sjednici Vijeća održanoj 2. studenoga
2000. godine, donio je jednoglasno
1. Ustavna tužba se usvaja te se ukida rješenje Upravnog suda
Republike Hrvatske, broj Us-2544/1994 od 9. kolovoza 1995. godine.
2. Predmet se vraća Upravnom sudu Republike Hrvatske na ponovni
postupak.
Obrazloženje
1. Ustavna tužba je podnijeta u povodu rješenja Upravnog suda
Republike Hrvatske, broj: Us-2544/94 od 9. kolovoza 1995. godine, kojim je odbačena
podnositeljeva tužba u upravnom sporu zbog prevođenja u čin satnika
oružanih snaga Republike Hrvatske. Tužba je podnijeta protiv rješenja
Ministarstva obrane, Personalne uprave, klasa: pov-119-01/94-01/01, ur. broj:
512-20-07-94-100 od 10. ožujka 1994. godine. Tim rješenjem odbijen je
podnositeljev zahtjev za prevođenje u čin satnika oružanih snaga
Republike Hrvatske.
2. Podnositelj smatra da su mu navedenim rješenjima povrijeđena
ustavna prava iz članaka 18. stavka 1. i 19. stavka 2. Ustava Republike
Hrvatske.
U obrazloženju ustavne tužbe podnositelj navodi da je
onemogućen u ostvarivanju prava na žalbu te da u konkretnom predmetu nije
omogućena sudska kontrola zakonitosti pojedinačnih pravnih akata upravnih
vlasti. Mišljenja je da je pitanje odgovarajućeg čina u oružanim
snagama za vojnu osobu najvažnije statusno pitanje te da je tako pogrešan
stav Upravnog suda da se ne radi o upravnom aktu.
3. Rješenjem Personalne uprave, Ministarstva obrane odbijen je
podnositeljev zahtjev za prevođenje u čin satnika oružanih snaga
Republike Hrvatske uz obrazloženje da je podnositelj primjenom
odredbe članka 4. Pravilnika ministra obrane o uvjetima i postupku za prevođenje,
dodjelu činova i promaknućima u više činove u Oružanim snagama Republike
Hrvatske u ratnom stanju ili neposrednoj ugroženosti neovisnosti i
jedinstvenosti Republike Hrvatske, preveden u neposredno niži čin od čina u
koji bi bio preveden da je kao bivši pripadnik JNA stupio u Oružane snage
Republike Hrvatske do 10. studenoga 1991. godine.
U navedenom rješenju tijela uprave dana je uputa o pravnom lijeku:
da protiv tog rješenja nije dopuštena žalba, ali da se može pokrenuti
upravni spor pred Upravnim sudom Republike Hrvatske.
Upravni sud Republike Hrvatske je odbacio tužbu podnositelja uz obrazloženje
da se ne radi o upravnom aktu. To pojašnjava navodeći što je upravni akt prema
odredbama Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, broj 53/91, 9/92 i
77/92, u nastavku: ZUS) te tko ima ovlaštenje za donošenje ukaza o prevođenju
u činove.
4. Ustavna tužba je osnovana.
Zakonom o preuzimanju saveznih zakona iz područja obrane koji se u
Republici Hrvatskoj primjenjuju kao republički propisi (»Narodne novine«, broj
52/91) preuzet je i Zakon o službi u oružanim snagama (»Službeni list SFRJ«,
br. 7/85, 20/89, 40/89 i 26/98), koji je bio na snazi u vrijeme rješavanja o
podnositeljevom zahtjevu pred tijelom uprave.
Prema odredbi članka 499. Zakona o službi (iz 1985. g.) ako vojna osoba
odnosno građanska osoba smatra da joj je konačnim aktom kojim je odlučeno o njezinim
pravima i dužnostima iz odnosa u službi povrijeđeno pravo, može radi ostvarivanja
tog prava, pokrenuti upravni spor pred Vrhovnih vojnim sudom, ako ovim zakonom
nije drugačije određeno. Člankom 3. Zakona o preuzimanju navedenog Zakona,
ovlaštenja saveznih tijela za izvršenje i primjenu preuzetih zakona postaju
ovlaštenja republičkih tijela u okviru njihovih ovlasti utvrđenih zakonom.
Zakon o vojnim sudovima (»Službeni list«, 4/77, 23/77 i 13/82), na kojem se
temelji nadležnost Vrhovnog vojnog suda iz citiranog članka 499., stavljen je
izvan snage donošenjem Zakona o stavljanju izvan snage u Republici Hrvatskoj
Zakona o vojnim sudovima i vojnom tužiteljstvu (»Narodne novine«, broj 53/91).
Dana 13. travnja 1995. godine stupio je na snagu Zakon o službi u oružanim
snagama Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 23/95). Člankom 1. tog
Zakona propisano je da se tim Zakonom uređuje sastav i popuna oružanih snaga
Republike Hrvatske; služba i činovi u oružanim snagama; dodjela činova,
promaknuća i ostala statusna pitanja te prava i obveze djelatnih vojnih osoba
i drugih osoba na službi u oružanim snagama. U postupku donošenja akata iz
stavka 1. ovog članka primjenjuje se Zakon o općem upravnom postupku (»Narodne
novine«, broj 53/91), ako to ovim Zakonom nije drukčije određeno. Na djelatničke
odnose, prava i obveze u službi te odgovornost vojnih osoba, službenika i namještenika
na službi u oružanim snagama, ako ovim Zakonom nije drukčije određeno, primjenjivat
će se odredbe propisa o državnim službenicima i namještenicima, a u pitanjima
koja tim propisima nisu uređena primjenjivat će se opći propisi o radu.
Člankom 10. istog Zakona propisano je da su akti kojima se regulira
status djelatnih vojnih osoba, službenika i namještenika u službi upravni akti.
Protiv konačnih upravnih akata iz stavka 1., ako to nije zakonom drukčije određeno,
može se pokrenuti upravni spor pred Upravnim sudom Republike Hrvatske.
Dana 4. studenoga 1991. godine stupila je na snagu Uredba Predsjednika
Republike Hrvatske o činovima, dodjeli činova, promaknućima u viši čin, te
prevođenju i odorama pripadnika oružanih snaga Republike Hrvatske (»Narodne
novine«, broj 57/91). Ta Uredba je prestala vrijediti donošenjem Odluke o
oznakama činova i dužnosti u oružanim snagama Republike Hrvatske (»Narodne
novine«, broj 39/95). Člankom 3. navedene Uredbe, koja je bila na snazi u
vrijeme rješavanja podnositeljevog zahtjeva pred tijelom uprave, bilo je određeno
da se, pripadnik oružanih snaga koji je stekao čin i klasu sukladno Zakonu o
službi u oružanim snagama, prevodi, u pravilu, u čin oružanih snaga te je točno
određeno koji čin bivše JNA odgovara kojem činu Hrvatske vojske.
Na temelju ovlaštenja iz članka
10. navedene Uredbe, ministar obrane je, dana 22. siječnja 1992. godine, donio
Upute o uvjetima i postupku za prevođenje, dodjelu činova i promaknućima u
više činove u Oružanim snagama Republike Hrvatske u ratnom stanju ili
neposrednoj ugroženosti, neovisnosti i jedinstvenosti Republike Hrvatske
(Pravilnik ministra obrane o uvjetima i postupku za prevođenje...).
Slijedom iznijete kronologije
propisa kojima je bila i kojima je sada uređena predmetna materija, zaključak
je Ustavnog suda Republike Hrvatske da je pogrešno riješio Upravni sud Republike
Hrvatske kada je odbacio tužbu podnositelja, navodeći da osporavani akt nije
upravni akt.
Naime, u vrijeme kada je
Upravni sud odlučivao o tužbi podnositelja na snazi je bio Zakon o službi u
oružanim snagama Republike Hrvatske. Iz već citiranog članka 10. tog Zakona
proizlazi da se u konkretnom slučaju radi o upravnom aktu.
Odredbom članka 6. stavka 1.
ZUS-a propisano je da se upravni spor može voditi samo protiv upravnog akta.
Prema odredbi stavka 2. citiranog članka, upravni akt je akt kojim državni
organ ili organizacija u obavljanju javnih ovlasti rješava o stanovitom pravu
ili obvezi određenog pojedinca ili organizacije u kakvoj upravnoj stvari.
Iz navedenih propisa te iz činjenice
da se ovdje radi o aktu kojim se regulira status podnositelja u oružanim
snagama, podnositelju je navedenim rješenjem Upravnog suda Republike Hrvatske
povrijeđeno pravo iz članka 18. Ustava, kojim je zajamčeno pravo na žalbu te
ustavno pravo iz članka 19. stavka 2., kojim je zajamčena sudska kontrola
zakonitosti pojedinačnih akata upravnih vlasti i tijela koja imaju javne
ovlasti.
5. Slijedom iznijetog, na temelju odredaba članaka 69. i 72. Ustavnog
zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/1999),
odlučeno je kao u izreci.
Broj: U-III-928/1995
Zagreb, 2. studenoga 2000.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Vijeća
dr. sc. Petar Klarić, v. r.