2381
Ustavni sud Republike Hrvatske, u Vijeću petorice za odlučivanje o
ustavnim tužbama sastavljenom od suca Velimira Belajca, kao presjednika Vijeća
te sudaca Marijana Hranjskog, Ivana Mrkonjića, Jasne Omejec i Vice Vukojevića,
kao članova Vijeća, u postupku povodom ustavne tužbe Ž. B. iz Z., kojeg
zastupa punomoćnik mr. D. J., odvjetnik iz Z., na sjednici Vijeća održanoj dana
30. studenoga 2000., jednoglasno je donio
I. Ustavna tužba se usvaja i ukidaju se:
– presuda Upravnog suda
Republike Hrvatske, broj: Us-3909/1997-4 od 13. svibnja 1999. godine;
– rješenje Ministarstva
financija, Porezne uprave, Središnji ured, klasa: UP/II-410-18/96-01/862,
urbroj: 513-07/97-2 od 10. ožujka 1997. godine i
– rješenje Ministarstva
financija, Porezne uprave, Područni ured Z., Ispostava D., klasa:
UP/I-410-18/96-001/05265, urbroj: 513-07-01-03/96-02 od 11. travnja 1996.
godine.
II. Predmet se vraća
Ministarstvu financija, Poreznoj upravi, Područni ured Z., Ispostava D., na
ponovni postupak.
Obrazloženje
1. Ustavna tužba podnijeta je u svezi s odlukama navedenim u izreci.
Osporenom presudom odbijena je u upravnom sporu tužba podnositelja koju je
izjavio protiv rješenja Ministarstva financija drugog stupnja, a kojim je
odbijena njegova žalba izjavljena protiv rješenja nadležnog tijela istog
Ministarstva prvog stupnja. Navedenim rješenjem podnositelju su na temelju
utvrđenog dohotka od samostalnog rada u 1995. godini razrezani porez i
prirez.
2. Podnositelj smatra da su
osporenim odlukama povrijeđene odredbe članka 18. Ustava, kojima se jamči pravo
na učinkovitu žalbu i odredba članka 115. stavka 3. Ustava, kojom je propisano
da sudovi sude na temelju Ustava i zakona. Iz razloga ustavne tužbe proizlazi
da podnositelj ukazuje i na povrede odredaba članka 14. stavka 2. i članka 26.
Ustava, kao i na povrede odredaba članka 51. stavka 2. i članka 57. stavka 2.
Ustava.
Povrede navedenih odredaba
Ustava podnositelj obrazlaže ističući da osporene odluke ne sadrže valjana
obrazloženja u svezi navoda koje je iznosio u žalbi odnosno u tužbi i da je u
konkretnom slučaju pogrešno primijenjen materijalni propis. Ističe da je
hrvatski ratni vojni invalid (nastavno: HRVI) Domovinskog rata i smatra da je
oslobođen plaćanja poreza i doprinosa u skladu s odredbom članka 15. Zakona o
pravima branitelja iz Domovinskog rata (»Narodne novine«, broj 2/94, 52/94 i
36/95).
Ustavna tužba je osnovana.
3. Iz navoda ustavne tužbe i
osporenih odluka proizlazi da je podnositelju, koji ima status HRVI
Domovinskog rata i koji obavlja samostalnu djelatnost, rješenjem tijela prvog
stupnja utvrđen ukupni godišnji dohodak za 1995., te da mu je pravo na osobni
odbitak priznato sukladno odredbi članka 34. stavka 1. Zakona o porezu na
dohodak (»Narodne novine«, broj 25/95 i 52/95). Osporenom presudom prihvaćeno
je stajalište izraženo i u rješenju tijela drugog stupnja, a prema kojem su
temeljem odredbe članka 15. Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz
Domovinskog rata, od plaćanja svih poreza i doprinosa oslobođeni samo HRVI koji
dohodak ostvaruju od nesamostalnog rada.
4. Prema odredbi članka 15.
tada važećeg Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata,
poslodavcu koji zaposli HRVI Domovinskog rata, umanjuje se svota poreza na
dobit za trostruki iznos plaće svakog zaposlenog invalida, dok je odredba
stavka 2. istog članka propisivala za HRVI Domovinskog rata oslobođenje od
svih poreza i doprinosa na plaću i na nadoknadu plaće.
5. Odredbom članka 3. Zakona
o porezu na dohodak (»Narodne novine«, broj 25/95 i 52/95) propisano je da
osnovicu poreza na dohodak tuzemnog poreznog obveznika čini ukupni iznos
dohotka koji porezni obveznik ostvari u zemlji i inozemstvu i to od dohotka od
nesamostalnog rada, dohotka od samostalne djelatnosti i dohotka od imovine i
imovinskih prava.
6. Zakon o porezu na dohodak
nadalje utvrđuje što je dohodak od samostalne djelatnosti, a što dohodak od
nesamostalnog rada, ali u osnovi tako ostvareni dohotci podliježu jednakom
razrezu poreza. Odredba članka 15. tada važećeg Zakona o pravima hrvatskih
branitelja iz Domovinskog rata, od olakšica koje propisuje nije isključivala
HRVI Domovinskog rata koji plaću ostvaruju iz samostalnog rada. Stoga je Ustavni
sud utvrdio da se olakšice propisane tom odredbom jednako odnose na sve osobe
kojima je utvrđen status HRVI iz Domovinskog rata, bez obzira na to da li plaću
ostvaruju od nesamostalnog rada ili iz samostalne djelatnosti.
7. Slijedom izloženog, Ustavni
sud je utvrdio da su osporenim odlukama povrijeđene odredbe članka 14. stavka
2. i članka 26. Ustava, te odredbe članka 51. stavka 2. i članka 57. stavka 2.
Ustava.
Naime, ustavno jamstvo
jednakosti, zajamčeno odredbama članka 14. stavka 2. i članka 26. Ustava,
povrijeđeno je u konkretnom slučaju, jer je osporenim odlukama mjerodavan
propis očigledno pogrešno shvaćen te je podnositelju bez razboritih razloga,
odnosno iz razloga koji nisu pravno prihvatljivi, uskraćeno pravo utemeljeno
na mjerodavnom propisu. Budući da je osporenim odlukama podnositelju razrezan
porez protivno mjerodavnom propisu, te su odluke u nesuglasju s odredbom članka
51. stavka 2. Ustava, koja utvrđuje načela jednakosti i pravednosti temeljnim
načelima poreznog sustava. Takvim odlukama podnositelju, koji je HRVI
Domovinskog rata, povrijeđena su i prava koja proizlaze iz posebne skrbi države
za zaštitu invalidnih osoba, zajamčena odredbom članka 57. stavka 2. Ustava.
8. Podnositelj u tužbi
ukazuje na povredu odredbe članka 18. Ustava. Ustavni sud je utvrdio da
navedena odredba nije povrijeđena. Naime, u provedenom postupku podnositelj je
imao mogućnost i koristio je pravo na izjavljivanje pravnih lijekova, o
kojima su odlučivala nadležna tijela, odnosno nadležan sud i koji su u svojim
odlukama dali dostatna obrazloženja u svezi činjeničnih utvrđenja i zauzetih
pravnih stajališta. Iako navedena pravna stajališta nisu na zakonu i Ustavu
osnovana, osporenim odlukama nije povrijeđena odredba članka 18. Ustava.
Budući da odredba članka 115.
stavka 3. Ustava posebno utvrđuje načelo ustavnosti i zakonitosti u postupanju
sudova, na toj se odredbi ne može zasnovati ustavno pravo koje se štiti u
postupku povodom ustavne tužbe.
9. Temeljem odredbe članaka
69. i 72. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne
novine«, broj 99/99) odlučeno je kao u izreci.
Broj: U-III-924/1999
Zagreb, 30. studenoga 2000.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Vijeća
dr. sc. Velimir Belajec, v. r.