28
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Smiljko Sokol, predsjednik
Suda, te suci Velimir Belajec, Marijan Hranjski, Petar Klarić, Jurica Malčić,
Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Emilija Rajić, Vice Vukojević i
Milan Vuković, u povodu prijedloga više predlagatelja za pokretanje postupka
za ocjenu suglasnosti s Ustavom, na sjednici održanoj dana 20. prosinca 2000.
godine, donio je sljedeće
I. Ne prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu
suglasnosti s Ustavom odredbe članka 2. Zakona o pravima bivših političkih
zatvorenika (»Narodne novine«, broj 34/95 i 164/98).
II. Ne prihvaćaju se prijedlozi za pokretanje postupka za ocjenu
suglasnosti s Ustavom odredbi članaka 2., 3., 6., 9. i 11. Zakona o izmjenama i
dopunama Zakona o pravima bivših političkih zatvorenika (»Narodne novine«, broj
164/98).
III. Odbacuje se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti
s Ustavom odredbe članka 6. Zakona o pravima bivših političkih zatvorenika
(»Narodne novine«, broj 34/95).
IV. Ovo rješenje objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
Prijedloge za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom
uvodno navedenih odredaba Zakona podnijeli su: a) Vinko Petrović iz Splita; b)
Milan Pavelić iz Zagreba; c) Neda Šućur iz Kamenmosta, koju zastupa punomoćnik
Vjekoslav Mladineo, odvjetnik iz Splita; d) Franjo Zdravčević iz Osijeka, e)
Marko Bonjolo iz New Yorka, SAD i f) Živko Jurin iz Primoštena.
I.
1. Odredbu članka 2. Zakona o pravima bivših političkih zatvorenika
(»Narodne novine«, broj 34/95 i 164/98) osporava podnositelj pod I. 1.e).
Osporena odredba glasi:
Članak 2.
Političkim zatvorenikom u smislu ovoga Zakona smatra se hrvatski državljanin
koji ima prebivalište na području Republike Hrvatske ako je radi svojih
političkih uvjerenja ili političkog otpora i borbe za samostalnu hrvatsku
državu bio lišen slobode u razdoblju od 1. prosinca 1918. godine do 8.
listopada 1991. godine. Hrvatski državljanin koji nema prebivalište na
području Republike Hrvatske, a ispunjava ostale uvjete iz stavka 1. ovoga
članka, smatra se političkim zatvorenikom ako je do dana stupanja na snagu
ovog Zakona imao na području Republike Hrvatske prebivalište najmanje deset
godina.
Iznimno status bivšeg
političkog zatvorenika, u smislu ovoga Zakona, može se priznati odlukom
nadležnog tijela osobi koja ne ispunjava uvjete iz stavka 2. ovoga članka ako
je to u interesu Republike Hrvatske.
Pretpostavka svojstvu
političkog zatvorenika je odluka nadležnog organa temeljem koje je osoba iz
stavka 1. ovoga članka bila lišena slobode.
Svojstvo političkog
zatvorenika može se, ako nije moguće pribaviti odluku iz stavka 4. ovoga članka,
priznati na temelju obrazloženog mišljenja Hrvatskog društva političkih
zatvorenika, koje se u tom slučaju smatra dokaznim sredstvom.
2. Podnositelj smatra da je
za ostvarivanje prava bivšeg političkog zatvorenika, propisani uvjet
prebivališta, u nesuglasju s odredbom članka 3. Ustava, jer dovodi do
nejednakosti hrvatskih građana.
Prijedlog nije osnovan.
3. Ustavni sud Republike Hrvatske uvodno napominje da je suglasnost s
Ustavom stavka 1. osporene odredbe već bila predmetom razmatranja i to povodom
prijedloga Židovske općine i prijedloga Saveza antifašističkih boraca Republike
Hrvatske, koji su u svojim prijedlozima isticali da je osporena odredba pravno
i sadržajno neodređena, što da omogućava proizvoljna tumačenja u postupku
utvrđivanja svojstva političkog zatvorenika. Navedene prijedloge, rješenjem
broj: U-I-418/1993 i U-I-479/1993 (»Narodne novine«, broj 76/94), Sud nije
prihvatio.
4. Zakonom o pravima bivših zatvorenika uređena su prava političkih
zatvorenika iz mirovinskog i invalidskog osiguranja i prava iz rada i po
osnovi rada, te pravo na naknadu za svaki dan proveden u zatvoru ili pritvoru i
pravo na naknadu za dane nezaposlenosti nakon izdržavanja zatvora odnosno
pritvora, postupak i rokovi za ostvarivanje tih prava, kao i tijela nadležna
za provođenje postupka, radi ostvarivanja tih prava (članak 1.)
5. Prava bivših političkih zatvorenika izravno su uređena osporenim
Zakonom o pravima bivših političkih zatvorenika. Utvrđivanje vrste i opsega
prava, kao i pretpostavaka koji trebaju biti ispunjeni da bi se određena osoba
mogla smatrati ovlaštenikom prava, te rokova u kojima se propisana prava mogu
ostvariti, u nadležnosti je zakonodavca. Stoga je Ustavni sud utvrdio da
propisujući uvjet prebivališta zakonodavac nije povrijedio temeljne vrednote
ustavnog poretka utvrđene odredbom članka 3. Ustava.
II.
1. Zakon o pravima bivših političkih zatvorenika (»Narodne novine«, broj
34/95 – pročišćeni tekst) djelomično je izmijenjen Zakonom o izmjenama i
dopunama Zakona o pravima bivših političkih zatvorenika koji je objavljen u
»Narodnim novinama«, broj 164/98, u daljnjem tekstu: novela Zakona.
Osporene odredbe novele
Zakona glase:
Članak 2.
Članak 5. mijenja se i
glasi:
»(1) Osoba iz članka 2. ovoga Zakona ima pravo na
naknadu za svaki dan proveden u zatvoru ili pritvoru u visini od 54 kune, a za
dane nezaposlenosti nakon izdržavanja zatvora, odnosno pritvora u visini od 19
kuna za svaki dan.
(2) Prava po osnovi naknade
za dane nezaposlenosti iz stavka 1. ovoga članka primjenjuju se od 1. siječnja
2001.
(3) Osobi iz članka 2. ovoga
Zakona kojoj je isplaćena akontacija naknade isplatit će se razlika do iznosa
utvrđenog primjenom odredbe stavka 1. ovoga članka.
(4) Ako je osoba iz članka 2.
ovoga Zakona umrla, pravo na naknadu imaju bračni drug i djeca«.
Članak 3.
Članak 6. mijenja se i
glasi:
»Osoba iz članka 2. ovoga
Zakona i članovi obitelji te osobe, mogu podnijeti zahtjev za priznavanje
prava prema ovom Zakonu do 31. siječnja 1999.«.
Članak 6.
U članku 11. stavku 1. riječ:
»štete« briše se.
Stavak 2. briše se.
Članak 9.
Postupci po zahtjevima za
ostvarivanje prava utvrđenih ovim Zakonom, podnijetim do dana stupanja na
snagu ovoga Zakona, dovršit će se po odredbama ovoga Zakona.
Članak 11.
Ovaj Zakon stupa na snagu danom
objave u »Narodnim novinama«, osim odredbe članka 1. ovoga Zakona koja stupa na
snagu 1. siječnja 1999.
2. Odredbu članka 2. u svezi
s odredbom članka 9. novele Zakona osporavaju podnositelji pod I. 1. a) i c)
smatrajući da su osporene odredbe u suprotnosti s odredbama članaka 3., 5., 14.
stavka 2. i članka 50. Ustava. U obrazloženju prijedloga za pokretanje
postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom navedenih odredaba podnositelji
ističu da se tim odredbama uskraćuju stečena prava i stvara nejednakost među
bivšim političkim zatvorenicima koji su prava ostvarili prema prije važećim
propisima i onih koji ta prava ostvaruju temeljem osporenih odredaba.
Podnositelj pod I. 1. a) smatra da su osporene odredbe u nesuglasju i s
odredbama članka 25. stavka 4., te članka 116. stavka 1. Ustava, međutim ne
obrazlože razloge navedenog nesuglasja.
Odredbu članka 3. novele
Zakona osporavaju podnositelji pod 1. b), d) i f). Podnositelj pod I. 1. b)
smatra da je status biv-šeg političkog zatvorenika jedina odlučna činjenica
za priznavanje zakonom utvrđenih prava, te da je određivanje roka u kojem se
ta prava mogu ostvariti u suprotnosti s odredbom članka 14. stavka 2. Ustava.
Podnositelj pod I. 1. f) smatra da je propisani rok objektivno prekratak i da
se u tom roku često ne može prikupiti dokumentacija potrebna za stjecanje
svojstva bivšega političkog zatvorenika.
Podnositelj pod I. 1. d)
osporava suglasnost s Ustavom odredbe članka 3. u svezi s odredbom članka 11.
novele Zakona. U razlozima na kojima ovaj podnositelj temelji svoj prijedlog
navodi se da je određen neprimjereno kratak rok za podnošenje zahtjeva za
otvarivanje prava bivših političkih zatvorenika, posebice s obzirom na vrijeme
potrebno za distribuciju službenog glasnika. Stoga smatra da su osporene
odredbe u nesuglasju s odredbom članka 14. stavka 2. i članka 90. stavka 2.
Ustava.
Prijedlog za pokretanje
postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom odredbe članka 6. novele Zakona podnio
je podnositelj od I. 1. a) navodeći da je ta odredba u nesuglasju s odredbom
članka 18. Ustava, jer uskraćuje zajamčeno pravo na žalbu protiv pojedinačnih
pravnih akata donesenih u postupku prvog stupnja.
3. Tijekom ustavnosudskog
postupka prijedlozi su dostavljeni na odgovor Hrvatskom državnom saboru, te na
mišljenje Vladi Republike Hrvatske, Ministarstvu pravosuđa i Ministarstvu
rada i socijalne skrbi.
Hrvatski državni sabor
izvijestio je Sud da su prijedlozi upućeni Odboru za Ustav, Poslovnik i
politički sustav Zastupničkog doma, od kojeg, međutim, nije stigao odgovor.
Ministarstvo pravosuđa o
prijedlozima je izviješteno dopisom od 5. listopada 1999. i 11. studenoga 1999.
godine, međutim nije Sudu dostavilo traženo mišljenje.
Vlada Republike Hrvatske i
Ministarstvo rada i socijalne skrbi dostavili su mišljenja u kojima navode
razloge zbog kojih se u cijelosti protive podnesenim prijedlozima i smatraju da
osporene odredbe nisu u nesuglasju s Ustavom.
Prijedlozi nisu osnovani.
4. Osporenom odredbom članka
2. novele Zakona izmijenjena je odredba članka 5. prema kojoj su bivši
zatvorenici imali pravo na naknadu materijalne i nematerijalne štete u visini
koja se utvrđivala sukladno općim propisima o naknadi štete. Osporenom
odredbom, umjesto prava na naknadu štete, a time i prava na postupak utvrđivanja
visine naknade štete, bivši politički zatvorenici imaju pravo na naknadu u točno određenom novčanom iznosu za
svaki dan proveden u zatvoru ili pritvoru, kao i točno određen iznos novčane
naknade za dane nezaposlenosti nakon izdržane zatvorske kazne, ili puštanja iz
pritvora.
Prema odredbi članka 2.
stavka 4. Ustava, zakonodavac je, između ostalog, ovlašten da samostalno i
neovisno odlučuje o uređivanju gospodarskih, pravnih i političkih odnosa u
Republici Hrvatskoj.
Sagledavajući osporene
odredbe članaka 2. i 9. novele Zakona s aspekta navedene ustavne odredbe,
Ustavni sud je utvrdio da tim odredbama nisu povrijeđene najviše vrednote
ustavnog poretka od kojih podnositelji posebice ukazuju na jednakost svih pred
zakonom.
Naime, prema odredbi stavka
3. osporenog članka 2. novele Zakona, bivšem političkom zatvoreniku, kojem je
prema prije važećem propisu isplaćena akontacija naknade, isplatit će se
razlika do propisanog iznosa za svaki dan proveden u zatvoru odnosno pritvoru.
Na taj su način ovlaštenici naknade, kako oni koji su prava započeli
ostvarivati prema prijašnjem propisu, tako i oni koji ta prava ostvaruju temeljem
osporenih odredaba, stavljeni u jednak pravni položaj. Time što je osporenom
odredbom članka 2. visina pripadajuće naknade stavljena u ovisnost s vremenom
provedenim u zatvoru ili pritvoru, nisu bitno promijenjeni odnosi i prava
uređeni prema ranije važećim odredbama Zakona, tim više što je propisani
kriterij jasan, objektivan i lako odrediv.
Budući da je zakonodavac
ovlašten mijenjati i dopunjavati postojeće odnose i prava u zavisnosti od
različitih okolnosti kao što su u konkretnom slučaju gospodarska snaga, odnosno
financijske mogućnosti države, Ustavni sud je utvrdio da osporene odredbe
članaka 2. i 9. nisu u nesuglasju s Ustavom.
5. Osporenom odredbom članka
3. novele Zakona određen je rok u kojem ovlaštenici iz članka 2. Zakona mogu
podnijeti zahtjev za priznavanje prava.
Zakon o pravima bivših
političkih zatvorenika (»Narodne novine«, broj 34/91), koji je stupio na snagu
24. kolovoza 1991. godine, odredbom članka 6. propisivao je rok od dvije godine
od stupanja na snagu tog Zakona za podnošenje zahtjeva za priznanje prava iz
mirovinsko-invalidskog osiguranja i zahtjeva za naknadu štete. Zakonom o
izmjenama i dopunama Zakona o pravima bivših političkih zatvorenika (»Narodne
novine«, broj 76/93) navedeni rok je produžen na način da je zahtjev za
priznavanje prava, osoba iz članka 2. Zakona mogla podnijeti u roku od 4
godine od stupanja na snagu tog Zakona o izmjenama i dopunama. Ovako određen
rok nije mijenjan Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o pravima bivših
političkih zatvorenika (»Narodne novine«, broj 52/94), te je bio sadržan i u
odredbi članka 6. pročišćenog teksta Zakona o pravima bivših političkih
zatvorenika (»Narodne novine«, broj 34/95) i kao takav istjecao je 16. kolovoza
1997. godine. Osporenom odredbom članka 3. novele Zakona, rok u kojem
ovlaštenici prava mogu podnijeti zahtjev za priznanje prava ponovno je
produžen i istekao je 31. siječnja 1999. godine.
Kao što je navedeno pod toč.
I. 5. ovog rješenja, prava bivših političkih zatvorenika, propisana Zakonom o
pravima bivših političkih zatvorenika, ne proizlaze izravno iz Ustava već se
radi o pravima utemeljenim na tom Zakonu. Stoga je Ustavni sud stajališta da
određivanje roka za ostvarivanje prava koja su utvrđena Zakonom nije u
nesuglasju s Ustavom, a posebice ne osporena odredba kojom je rok za ostvarivanje
zakonom propisanih prava produžen.
Osporavajući odredbu članka
3. novele Zakona, podnositelj pod. I. 1. d) osporava i odredbu članka 11.
istog Zakona. Budući da osporenom odredbom članka 11. novele Zakona nije
određeno retroaktivno djelovanje nijedne odredbe tog Zakona, Ustavni sud je
utvrdio da osporena odredba nije u nesuglasju s odrebom članka 90. Ustava.
6. Osporenom odredbom članka
6. novele Zakona, članak 11. Zakona usklađen je s člankom 2. novele Zakona, te
je brisan stavak 2. koji je propisivao nadležnost drugostupanjske komisije
koju imenuje Vlada Republike Hrvatske da odlučuje o žalbama protiv odluka
donijetih u prvom stupnju.
Prema odredbi članka 28.
Zakona o Vladi Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 101/98) rješenja
povjerenstva Vlade Republike Hrvatske su konačna.
Prema odredbi članka 11.
Zakona, odluke u povodu zahtjeva za ostvarivanje prava bivšeg političkog
zatvorenika donosi Administrativna komisija Vlade Republike Hrvatske. Protiv
rješenja Administrativne komisije Vlade, kao rješenja koje je konačno u
upravnom postupku, nezadovoljna stranka ima mogućnost sudske zaštite podnošenjem
tužbe Upravnom sudu Republike Hrvatske sukladno odredbama Zakona o upravnim
sporovima (»Narodne novine«, broj 53/91, 9/92 i 77/92). Na ovaj način osigurana
je sudska kontrola zakonitosti pojedinačnih akata tijela državne uprave u
skladu s odredbom članka 19. stavak 2. Ustava.
Budući da je protiv rješenja
Administrativne komisije osigurana druga pravna zaštita, sudska kontrola
zakonitosti, Ustavni sud je utvrdio da osporena odredba članka 6. novele Zakona
nije u nesuglasju s odredbom članka 18. Ustava.
III.
1. Podnositelj pod I. 1. d)
osporava suglasnost odredbe članka 6. Zakona o pravima bivših političkih
zatvorenika (»Narodne novine«, broj 34/95) smatrajući da ta odredba nije u
suglasju s odredbom članka 14. stavka 2. Ustava.
Ne postoje pretpostavke za
odlučivanje o biti stvari.
2. Osporena odredba u
cijelosti je izmijenjena odredbom članka 3. Zakona o izmjenama i dopunama
Zakona o pravima bivših političkih zatvorenika (»Narodne novine«, broj 164/98).
Budući da je prijedlog za
pokretanje postupka ocjene suglasnosti s Ustavom navedene odredbe podnesen
nakon što je ta odredba izmijenjena, prijedlog je valjalo odbaciti.
Slijedom izloženog Ustavni
sud je odlučio kao u izreci.
Rješenja pod točkama I. i
II. izreke temelje se na odredbi članka 41. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu
Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99), dok je rješenje pod točkom
III. izreke utemeljeno na odredbi članka 31. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu
Republike Hrvatske.
Rješenje pod točkom IV. temelji se na odredbi članka 28. Ustavnog
zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Broj: U-I-189/1999
U-I-429/1999
U-I-493/1999
U-I-832/1999
U-I-283/2000
U-I-1714/2000
Zagreb, 20. prosinca 2000.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Smiljko Sokol, v. r.