188
Ustavni sud Republike Hrvatske u sastavu Smiljko Sokol, predsjednik
Suda, te suci Velimir Belajec, Marijan Hranjski, Petar Klarić, Jurica Malčić, Ivan
Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Emilija Rajić, Vice Vukojević i Milan
Vuković, odlučujući povodom prijedloga za pokretanje postupka za ocjenu
ustavnosti i zakonitosti drugog propisa, na sjednici održanoj dana 17. siječnja
2001. godine, donio je
Ne prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti i
zakonitosti odredbe članka 5. Odluke o komunalnoj naknadi (»Glasnik Grada
Zadra«, broj 7/00).
Obrazloženje
1. Vladislav Tomčuk iz Zadra, podnio je prijedlog za pokretanje postupka
za ocjenu ustavnosti i zakonitosti odredbe članka 5. Odluke o komunalnoj
naknadi (»Glasnik Grada Zadra«, broj 7/00, u daljnjem tekstu: Odluka).
Osporena odredba
članka 5. Odluke glasi:
»Utvrđuje se
koeficijent namjene nekretnina (Kn), kako slijedi:
– stambeni prostor i prostor koji koriste
neprofitne organizacije koeficijent 1,00
– garažni prostor koeficijent 1,00
– neizgrađeno građevinsko zemljište koeficijent 0,05
te namjena nekretnina prema djelatnostima:
– za poslovni prostor proizvodnih djelatnosti koeficijent 4,50
– za poslovni prostor koji služi za ostale
djelatnosti koeficijent 10,00
– za građevinsko zemljište koje služi u svrhu
obavljanja poslovne
djelatnosti koeficijent 1,00
– za prostor za smještaj turista koeficijent 5,50
– za lučki prostor koeficijent 3,50
Za građevinsko zemljište koje služi u svrhu obavljanja poslovne
djelatnosti utvrđuje se koeficijent namjene u iznosu od 10% pripadajućeg
koeficijenta namjene koji je određen za poslovni prostor«.
2. Predlagatelj osporava navedenu odredbu članka 5. Odluke u dijelu
koji se odnosi na utvrđivanje koeficijenta namjene nekretnina »prema
djelatnostima za lučki prostor«.
U svom podnesku predlagatelj navodi definicije »luke« i »lučkog
područja« iz Zakona o morskim lukama i Pomorskog zakonika. Utvrđuje da su
određenja luka i lučkog područja suglasna članku 52. stavku 1. Ustava »po
kojem morskoj obali pripada osobita zaštita Republike Hrvatske«, a – temeljem
članka 51. stavak 1. Pomorskog zakonika – pomorsko dobro je, napominje
predlagatelj, rex extra commercium, što su zasade rimskog prava,
sadržane i u Justinijanovim »Institucijama«. Unatoč tome, navodi predlagatelj,
korištenje pomorskog dobra ogleda se u dodjeli koncesije »koja nije puka
naknada veće se njome stiče pravo gospodarskog korištenja, što je ekonomska
kategorija i nije u suprotnosti stavku 1.
čl. 51. Pomorskog zakonika, već je u funkciji zaštite pomorskog dobra
(...). Koncesijom se ostvaruje gospodarska svrha temeljem koje se ona dodjeljuje,
zasniva, ugovara, ali i funkcija osobite zaštite iz čl. 52. st. 1. Ustava«,
koja se zaštita također provodi i »osnivanjem lučkih uprava«.
S obzirom na sadržaj tog dijela podneska, Sud utvrđuje da on ne sadrži
nikakav prijedlog za ocjenu ustavnosti i zakonitosti osporenog dijela Odluke.
Na kraju podneska predlagatelj ističe sljedeće: »U definiciji
pomorskog dobra nigdje se ne spominje: neizgrađeno građevinsko zemljište ili
izgrađeno građevinsko zemljište, već je riječ o izgrađenim i neizgrađenim
obalama, lukobranima (...), što je apsolutno nespojivo s čl. 19. st. 2. Zakona
o komunalnom gospodarstvu.« Nadalje, »uočljiv je nedostatak i žlučkog
prostoraž kojega Gradsko vijeće Grada Zadra uvodi kao kategoriju koju ne
poznaje niti Zakon o komunalnom gospodarstvu, na kojega se donosilac
podzakonskog akta poziva, a niti bilo koji od zakona citiranih u ovom
prijedlogu« (to jest, Pomorski zakonik i Zakon o morskim lukama).
3. Temeljeći se na prethodnim navodima, predlagatelj smatra da je
osporena odredba članka 5. Odluke, koja se odnosi na lučki prostor, suprotna
odredbi članka 5. stavka 1. točke 31. Pomorskog zakonika (»Narodne novine«,
broj 17/94, 74/94 i 43/96), odredbi članka 19. stavka 2. Zakona o komunalnom
gospodarstvu (»Narodne novine«, broj 36/95, 70/97, 128/99 i 57/00), te
odredbi članka 2. stavka 1. točke 1. i 4. Zakona o morskim lukama (»Narodne
novine«, broj 108/95). Smatra da je osporena odredba Odluke stoga u suprotnosti
s odredbom članka 52. stavka 1. Ustava.
Prijedlog nije
osnovan.
4. Gradsko vijeće
Grada Zadra donijelo je osporenu Odluku na sjednici, održanoj 29. rujna 2000.
godine, temeljem članka 20. stavka 1. Zakona o komunalnom gospodarstvu i
članka 14. Statuta Grada Zadra (»Glasnik Grada Zadra«, broj 4/94).
5. Odredbe Ustava i zakona, na kojima predlagatelj temelji svoje
navode o neustavnosti dijela članka 5. osporene Odluke, propisuju sljedeće:
a) Članak 52. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske propisuje:
»More, morska obala i otoci, vode, zračni prostor, rudno blago i druga
prirodna bogatstva, ali i zemljište, šume, biljni i živo-tinjski svijet,
drugi dijelovi prirode, nekretnine i stvari od osobitog kulturnog, povijesnog,
gospodarskog i ekološkog značenja, za koje je zakonom određeno da su od
interesa za Republiku Hrvatsku, imaju njezinu osobitu zaštitu.«
b) Prema odredbi
članka 5. stavka 1. točke 31. Pomorskog zakonika, luka je vodeni i s
vodom izravno povezani kopneni prostor s izgrađenim i neizgrađenim obalama,
lukobranima, uređajima, postrojenjima i drugim objektima namijenjenim za
pristajanje, sidrenje i zaštitu morskih brodova, ukrcavanje i iskrcavanje
stvari i putnika, uskladištavanje i ostala manipuliranja robom, proizvodnju,
oplemenjivanje i doradu robe te ostale gospodarske djelatnosti koje su s tim
djelatnostima u međusobnoj gospodarskoj, prometnoj ili tehnološkoj vezi.
Nadalje, prema
odredbi članka 2. stavka 1. točke 4. Zakona o morskim lukama, lučko područje
jest područje morske luke, koje obuhvaća jedan ili više vodenih i kopnenih
prostora (lučki bazen), koji služi za obavljanje lučkih djelatnosti, a kojim
upravlja lučka uprava ili drugo tijelo određeno tim zakonom.
c) Odredba članka
2. stavka 1. točke 1. Zakona o morskim lukama određuje luku istovjetno članku
5. stavku 1. točke 31. Pomorskog zakonika.
d) Odredbom članka
19. stavak 2. Zakona o komunalnom gospodarstvu propisano je da komunalnu
naknadu plaćaju vlasnici, odnosno korisnici stambenog prostora, poslovnog
prostora, garažnog prostora, građevinskog zemljišta koje služi u svrhu obavljanja
poslovne djelatnosti i neizgrađenog građevinskog zemljišta.
6. Za ocjenu
ustavnosti i zakonitosti osporenog dijela članka 5. Odluke mjerodavne su i sljedeće
odredbe Ustava i zakona:
a) Prema odredbama
članka 135. Ustava, jedinice lokalne samouprave obavljaju poslove iz lokalnog
djelokruga kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana, s osobitim naglaskom
na poslove uređenja naselja, stanovanja, poslovnog i urbanističkog planiranja,
komunalnih djelatnosti i unapređenja prirodnog okoliša.
Za te svoje
djelatnosti, kao i one navedene u odredbama članaka 136. i 137. Ustava,
jedinice lokalne i područne samouprave imaju pravo na vlastite prihode (članak
138. Ustava) koji moraju biti razmjerni ovlastima predviđenim Ustavom i
zakonom.
b) Sukladno tome,
članak 19. stavak 1. Zakona o komunalnom gospodarstvu propisuje da je komunalna
naknada »prihod proračuna jedinica lokalne samouprave, a da su sredstva
komunalne naknade namijenjena za financiranje obavljanja sljedećih
komunalnih djelatnosti: 1) odvodnje atmosferskih voda, 2) održavanje čistoće
u dijelu koji se odnosi na čišćenje javnih površina, 3) održavanja javnih
površina, 4) održavanja nerazvrstanih cesta, 5) javnu rasvjetu.
Nadalje, članak
19. stavci 3. i 6. istog Zakona propisuju da se komunalna naknada plaća u naselju
u kojemu se najmanje obavljaju komunalne djelatnosti održavanja javnih
površina, održavanja nerazvrstanih cesta i javne rasvjete, pod uvjetom da je
do zemljišne čestice uređena javna pristupna površina (asfaltirana,
betonirana, popločana ili sl.), odnosno osnovana služnost od uređene javne
pristupne površine do te čestice, a da se, iznimno, komunalna naknada ne plaća
za nekretnine: 1) kojima se koristi Hrvatska vojska za djelatne potrebe obrane
(vojarne, vježbališta i sl.), 2) koje se upotrebljavaju za djelatnost obrazovanja,
muzeja kojih je osnivač Republika Hrvatska i arhiva, 3) koje koriste ustanove
zdravstvene zaštite i socijalne skrbi u vlasništvu države i županije, 4) koje
se upotrebljavaju za djelatnost vatrogasnih službi, 5) koje služe vjerskim
zajednicama za obavljanje njihove vjerske i obrazovne djelatnosti, 6) za
građevna zemljišta na kojima su spomen-obilježja, spomen-područja i masovne
grobnice, te 7) za koje se odlukom o komunalnoj naknadi utvrdi da su važne za
jedinicu lokalne samouprave, a njihovo se održavanje financira iz proračuna,
pod uvjetom da te nekretnine njihovi korisnici ne daju u najam, podnajam,
zakup, podzakup ili na privremeno korištenje.
Konačno, članak
20. stavak 1. istog Zakona propisuje da predstavničko tijelo jedinice lokalne
samouprave donosi odluku o komunalnoj naknadi kojom se, između ostaloga,
obvezatno utvrđuje i »koeficijent namjene (Kn) za poslovni prostor i za
građevno zemljište koje služi u svrhu obavljanja poslovne djelatnosti«.
Zakonodavac, prema
tome, nije oslobodio korisnike nekretnina na pomorskom dobru, uključujući luke
i lučko područje, od plaćanja komunalne naknade. Stoga je predstavničko tijelo
jedinice lokalne samouprave imalo pravo utvrditi koeficijente namjene i za one
poslovne prostore koji služe u svrhu obavljanja lučkih djelatnosti.
7. Uzimajući u
obzir sve navedene odredbe Zakona o komunalnom gospodarstvu, razvidno je da je
Gradsko vijeće Grada Zadra osporenom Odlukom uredilo pitanje plaćanja
komunalne naknade na temelju i u granicama svojih ustavnih i zakonskih
oblasti.
Terminološki
propust (umjesto o »namjeni nekretnina za lučke djelatnosti« u Odluci se govori
o »namjeni nekretnina prema djelatnostima za lučki prostor«), sadržan u alineji
8. odredbe članka 5. Odluke, ne može biti dostatan razlog za utvrđivanje
neustavnosti tog dijela Odluke, sve dotle dok jedinica lokalne samouprave na
svome području naplaćuje komunalnu naknadu u skladu s člankom 19. Zakona o
komunalnom gospodarstvu, a temeljem pojedinačnih rješenja o komunalnoj
naknadi, protiv kojih je dopuštena žalba upravnom tijelu županije u čijem su
djelokrugu poslovi komunalnog gospodarstva, sve sukladno članku 20. stavcima 2.
do 7. Zakona o komunalnom gospodarstvu i Odluci o komunalnoj naknadi koju
donosi predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave temeljem članka 20.
stavka 1. istog Zakona.
Isto tako, iz činjenice
da Pomorski zakonik »na pomorskom dobru ne spominje neizgrađeno građevinsko
zemljište ili izgrađeno građevinsko zemljište« (kao nekretnine za koje se
plaća komunalna naknada), ne može biti ustavnopravni argument za utvrđenje da
jedinice lokalne samouprave nemaju pravo naplate komunalne naknade i za
nekretnine na tom području, ako su za naplaćivanje naknade ispunjene sve
pretpostavke propisane Zakonom o komunalnom gospodarstvu.
Konačno, Ustavni
sud utvrđuje da određivanje komunalne naknade ničim ne dovodi u pitanje
osobitu zaštitu dobara i vrijednosti iz članka 52. stavka 1. Ustava.
8. Slijedom izloženog,
način određivanja koeficijenta namjene nekretnina, propisan u članku 5.
osporene Odluke, ne dovodi u sumnju da bi osporavana odredba bila nesuglasna s
odredbom članka 52. stavka 1. Ustava i odredbama zakona na koje predlagatelj
upućuje u svom prijedlogu.
9. Temeljem
odredbe članka 41. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne
novine«, broj 99/99), odlučeno je kao u izreci.
Broj:
U-II-1638/2000
Zagreb, 17. siječnja 2001.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Smiljko Sokol, v. r.