470
Ustavni sud Republike
Hrvatske, u sastavu Smiljko Sokol, predsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski,
Petar Klarić, Jurica Malčić, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Emilija
Rajić, Vice Vukojević i Milan Vuković, odlučujući u povodu zahtjeva zastupnika
Županijskog doma i Zastupničkog doma Hrvatskoga sabora, na sjednici Suda
održanoj dana 28. ožujka 2001. godine, donio je
I. Odbacuje se
zahtjev zastupnika Županijskog doma i prijedlog skupine zastupnika Zastupničkog
doma Hrvatskoga sabora za proglašenje ništavom Odluke o pristupanju promjeni
Ustava Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 21/01), što ju je donio
Zastupnički dom Hrvatskoga sabora dana 14. ožujka 2001. godine.
II. Ovo će se rješenje objaviti u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Osporena Odluka
donijeta je na temelju odredbe članka 144. stavka 1. Ustava prema kojoj
Zastupnički dom uz prethodno mišljenje Županijskog doma, većinom glasova svih
zastupnika, odlučuje da li će pristupiti promjeni Ustava.
2. Zahtjev kojim je pokrenut postupak za ocjenu Odluke
podnijeli su u istom tekstu 48 zastupnika Županijskog doma i 30 zastupnika
Zastupničkog doma. Na osnovi članka 34. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu
Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99) zahtjev kojim se pokreće
postupak pred Ustavnim sudom mogu podnijeti, pored ostalih, jedna petina
zastupnika Zastupničkog doma ili jedna petina zastupnika Županijskog doma
Hrvatskoga sabora. S tim u vezi utvrđeno je, u pogledu propisanog broja
podnositelja, potrebnog za postojanje zahtjeva kojim je ustavnosudski
postupak pokrenut, da je udovoljeno odredbi članka 34. Ustavnog zakona kad je
riječ o zastupnicima Županijskog doma, jer taj Dom ima 67 zastupnika.
Što se tiče zastupnika Zastupničkog doma, koji ima 151
zastupnika, njihov podnesak nema
karakter zahtjeva u smislu citiranog članka 34. budući da je jedan zastupnik
zahtjev potpisao dva puta. To znači da je na zahtjevu ukupno 30 valjanih
potpisa, što za zahtjev nije dovoljno, zbog čega je s njim postupano kao s
prijedlogom.
3. Zahtjev je podnijet pozivom na odredbe članaka 3.,
5., 70. i 144. stavka 1. Ustava.
U vezi s odredbom članka 3. podnositelji su se
pozvali na načelo vladavine prava. Prema članku 5. Ustava u Republici Hrvatskoj
zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom, a ostali propisi i s Ustavom i sa
zakonom i svatko je dužan držati se Ustava i zakona i poštivati pravni poredak
Republike Hrvatske. S tim odredbama u
vezi u zahtjevu je iznijeto kako iz njih slijedi da Odluka Zastupničkog doma,
kojom se pristupa promjeni Ustava, mora biti donijeta »u skladu sa strogo
propisanom procedurom iz članka 144. Ustava«. Prema članku 70. Ustava Hrvatski
sabor je predstavničko tijelo građana i nositelj zakonodavne vlasti u Republici
Hrvatskoj i sastoji se od Zastupničkog doma i Županijskog doma. U vezi s ovim
odredbama u zahtjevu je iznijeto da je riječ o ravnopravnim domovima, te – u
bitnom – da činjenicu što Zastupnički dom ima »veći kvantum zakonodavnih
ovlasti, ni u kojem slučaju se ne može tumačiti kao pravo toga doma da
jednostrano preuzima prerogative drugog doma, čak što više da jednostrano mijenja
Ustav mimo Ustavom propisane procedure i ukida drugi dom«. Prema članku 144.
stavku 1. Ustava Zastupnički dom uz prethodno mišljenje Županijskog doma
odlučuje da li će pristupiti promjeni Ustava većinom glasova svih zastupnika. U
vezi s tom odredbom podnositelji zahtjeva smatraju kako ona znači »da
Županijski dom mora dati prethodno mišljenje da bi Zastupnički dom mogao
odlučiti da se pristupi promjeni Ustava«, te da je neosnovano zaključiti »da
ako Županijski dom u postupku promjene Ustava ne da prethodno mišljenje u
vrijeme i na način kako to odgovara Zastupničkom domu, presumira se da je
Županijski dom dao prethodno mišljenje«.
4. Zahtjev se odbacuje.
U razmatranju Sud se je u prvom redu bavio pitanjem
da li osporena Odluka podliježe ocjeni Ustavnog suda.
Pritom je polazno i načelno stajalište Suda bilo da u
okvir njegovih ovlasti ne ulazi ocjena sadržaja ustavnih odredaba, taj je
sadržaj stvar isključivo i samo tijela koje Ustav donosi. Naime, za Ustavni
sud ne postoji ni pravna ni faktična mogućnost ocjenjivati materijalnu
suglasnost ustavnih odredaba ni s jednim višim pravnim aktom, budući da je
Ustav temeljni i najviši pravni akt države. Stoga je bespredmetno govoriti o
bilo čijoj nadležnosti za odlučivanje o »ustavnosti Ustava«, uključujući i
Ustavni sud.
S druge
strane, Ustavni sud jest nadležan ocjenjivati postupak donošenja i mijenjanja
Ustava, ali tek kad je taj postupak dovršen i sukladno članku 146. Ustav
proglašen, te stupio na snagu. Ustavni sud Republike Hrvatske nema pravo obavljati
prethodni nadzor ustavnosti bilo kojeg akta prije nego što je taj akt, u
ovom slučaju promjena Ustava, stupio na snagu.
Cijeli postupak
promjene Ustava prema Ustavu odvija se na sljedeći način: Prema članku 143.
pravo da predloži promjenu Ustava Republike Hrvatske ima najmanje jedna petina
zastupnika u Zastupničkom domu Hrvatskoga sabora, Predsjednik Republike i Vlada
Republike Hrvatske. Prema članku 144. Zastupnički dom uz prethodno mišljenje
Županijskog doma odlučuje da li će pristupiti promjeni Ustava većinom glasova
svih zastupnika. Također prema članku 81. stavku 1. alineji trećoj Ustava
Županijski dom daje Zastupničkom domu prethodno mišljenje u postupku donošenja
i promjene Ustava. Nacrt promjene Ustava Zastupnički dom utvrđuje većinom
glasova svih zastupnika. Prema članku 145. o promjeni Ustava odlučuje, uz prethodno
mišljenje Županijskog doma, Zastupnički dom dvotrećinskom većinom glasova
svih zastupnika. Prema članku 146. promjenu Ustava proglašava Zastupnički dom
Hrvatskoga sabora.
Osporena Odluka,
dakle, samo je dio postupka o kojem je sud nadležan odlučivati. Svojom Odlukom
o pristupanju promjeni Ustava Republike Hrvatske Zastupnički dom samo je
utvrdio da će, na temelju i u okviru prijedloga petine zastupnika u
Zastupničkom domu, Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav toga Doma
»podnijeti Zastupničkom domu Hrvatskoga sabora Prijedlog za utvrđivanje Nacrta
promjene Ustava Republike Hrvatske.«
Sukladno navedenom
zahtjev je odbačen.
5. Podnositelji
zahtjeva podnijeli su Sudu i prijedlog za donošenje privremene mjere kojom bi se
obustavile »sve daljnje aktivnosti i radnje Zastupničkog doma na donošenju
predloženih promjena Ustava do okončanja ovog spora, odnosno donošenja
meritorne odluke u ovom predmetu«.
Prijedlog za donošenje
privremene mjere podnijet je pozivom na odredbu članka 33. Ustavnog zakona o
Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99). Prema
navedenoj odredbi ako Ustavnim zakonom nije propisano drukčije, Ustavni sud u
postupku podredno smisleno primjenjuje odredbe odgovarajućih postupovnih
zakona Republike Hrvatske.
6. Prijedlog nije dopušten.
U pogledu privremene obustave izvršenja pojedinačnih
akata ili radnji Ustavni zakon o Ustavnom sudu sadrži odredbu članka 43. prema
kojoj, u postupku ocjene zakona ili drugog propisa, čija se suglasnost s
Ustavom odnosno zakonom ocjenjuje, Ustavni sud može, do donošenja konačne
odluke u predmetu, izreći privremenu obustavu pojedinačnih akata ili radnji,
ako bi njihovim izvršenjem mogle nastupiti teške i nepopravljive posljedice.
Međutim, budući da je Sud utvrdio da nisu ispunjene pretpostavke za odlučivanje
o osporenoj Odluci, utvrđeno je da nema ni pretpostavki za odlučivanje o
privremenoj mjeri.
7. Slijedom iznijetog riješeno je kao u izreci. Ovo
rješenje temelji se na odredbi članka 31. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu
Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99).
Broj: U-II-603/2001
Zagreb, 28. ožujka 2001.
Predsjednik
dr. sc. Smiljko Sokol, v. r.