548
Ustavni sud Republike Hrvatske u Vijeću petorice za odlučivanje o
ustavnim tužbama, u sastavu dopredsjednik Suda Petar Klarić, kao predsjednik
Vijeća, te suci Jurica Malčić, Ivan Matija, Emilija Rajić i Milan Vuković, kao članovi
Vijeća, u povodu ustavne tužbe I. D. iz B., zastupanog po M. M.-P., odvjetnici
iz P., na sjednici Vijeća održanoj 22. ožujka 2001. godine, jednoglasno je
donio sljedeću
I. Ustavna tužba se usvaja, te se ukidaju:
– presuda Upravnog suda Republike Hrvatske, broj: Us-7636/96 od 12. veljače
1998. i
– rješenje Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, broj:
511-01-42-UP/I-7/4145/1-96 od 27. kolovoza 1996.
II. Predmet se vraća Ministarstvu unutarnjih poslova Republike Hrvatske na ponovno odlučivanje.
Obrazloženje
1. Pravodobna i dopuštena ustavna tužba je podnesena protiv presude
Upravnog suda Republike Hrvatske navedene u izreci, kojom je odbijena podnositeljeva
tužba u upravnom sporu.
Rješenjem protiv kojeg je pokrenut upravni spor odbijen je podnositeljev
zahtjev za primitak u hrvatsko državljanstvo zbog toga što, kako se obrazlaže,
ne ispunjava pretpostavke iz članka 8. stavka 1. točke 3. Zakona o hrvatskom
državljanstvu (»Narodne novine«, broj 53/91, 28/92 i 113/93), jer da nema
prijavljen boravak u Republici Hrvatskoj u neprekidnom trajanju od pet
godina.
Navodi se da je podnositelj
1985. napustio teritorij Republike Hrvatske, te da se formalna prijava
prebivališta bez faktičnog boravka ne smatra ispunjenjem pretpostavki za
stjecanje hrvatskog državljanstva.
2. Podnositelj u ustavnoj tužbi
ističe da su mu na opisani način povrijeđena ustavna prava iz članka 14. (opća
jednakopravnost, jednakost svih pred zakonom), članka 15. (U Republici
Hrvatskoj jamči se ravnopravnost pripadnicima svih nacionalnih manjina...) i članka
32. Ustava Republike Hrvatske (Svatko tko se zakonito nalazi na teritoriju
Republike Hrvatske ima pravo slobodno se kretati i birati boravište. Svaki
građanin Republike Hrvatske ima pravo u bilo koje doba napustiti teritorij države
i naseliti se trajno ili privremeno u inozemstvu i bilo kada se vratiti u
domovinu...).
Smatra da je pogrešno shvaćanje
upravnog tijela i Upravnog suda da je on napustio Republiku Hrvatsku. Navodi da
je 1985. godine otišao u Švicarsku zbog ekonomskih razloga, te da nije trajno
napustio Hrvatsku, budući da je to njegova domovina u kojoj je rođen i u
kojoj ima nekretnine u vlasništvu naslijeđene od roditelja. U Hrvatskoj da ima
prijavljeno prebivalište tijekom čitavog života, i u vrijeme podnošenja
zahtjeva, kao i danas.
Predlaže ukidanje obiju osporavanih odluka.
Ustavna tužba je osnovana.
3. Uvidom u spis predmeta Ministarstva unutarnjih poslova Republike
Hrvatske utvrđeno je da je zahtjev podnositelja za stjecanje hrvatskog državljanstva
podnesen pozivom na odredbu članka 9. Zakona o hrvatskom državljanstvu.
Tom je odredbom propisano da osoba koja je rođena na teritoriju
Republike Hrvatske može steći hrvatsko državljanstvo iako ne udovoljava
pretpostavkama iz članka 8. stavka 1. točaka 1., 2. i 4. tog Zakona.
Člankom 8. stavkom 1. Zakona
o hrvatskom državljanstvu propisane su pretpostavke za stjecanje hrvatskog državljanstva
prirođenjem, a to su: 1) navršenih 18 godina života i poslovna sposobnost, 2)
otpust iz stranog državljanstva (ili dokaz da će otpust dobiti), 3) prijavljen
boravak u Republici Hrvatskoj najmanje pet godina neprekidno do podnošenja
zahtjeva, 4) poznavanje hrvatskog jezika i latiničnog pisma i 5) da se iz ponašanja
podnositelja zahtjeva može zaključiti da poštuje pravni poredak i običaje u
Republici Hrvatskoj i da prihvaća hrvatsku kulturu.
Prema tome, za udovoljavanje
uvjetima iz članka 9. Zakona dostatno je da podnositelj zahtjeva, osim što je
rođen na teritoriju Republike Hrvatske, ima prijavljen boravak u Republici
Hrvatskoj najmanje pet godina neprekidno do podnošenja zahtjeva, te da poštuje
pravni poredak, kulturu i običaje Republike Hrvatske.
U konkretnom slučaju iz
dokumentacije u spisu predmeta, međutim, proizlazi, da je operativnom provjerom
utvrđeno kako podnositelj udovoljava pretpostavki iz točke 3. stavka 1. članka
8. Zakona, dok glede pretpostavki iz točke 5. provjera nije mogla biti izvršena
zbog dugogodišnjeg izbivanja iz zemlje. Također je razvidno da je istodobno
pokrenut postupak za prestanak trajnog nastanjenja prema Zakonu o kretanju i
boravku stranaca (»Narodne novine«, broj 53/91).
4. Suprotno spomenutom utvrđenju,
zahtjev podnositelja, kao i njegova tužba, odbijeni su zbog nepostojanja
prijavljenog petogodišnjeg boravka u Republici Hrvatskoj, a što bi, kako se
navodi, podrazumijevalo i činjenicu stvarnog življenja u Republici
Hrvatskoj.
Međutim, u predmetnom
postupku nepostojanje prijavljenog boravka nije utvrđeno, a fizičku nazočnost
tj. stvarno življenje u Republici Hrvatskoj mjerodavni Zakon nije niti
propisao kao pretpostavku za stjecanje državljanstva.
5. Naime, člankom 32. stavkom
2. Ustava Republike Hrvatske propisano je da svaki građanin Republike Hrvatske
ima pravo u bilo koje doba napustiti teritorij države i naseliti se trajno ili
privremeno u inozemstvu i bilo kada se vratiti u domovinu.
Slijedom toga, pojedinačnim
aktima kojima se nekome uskraćuje državljanstvo zbog činjenice da ne živi u
Republici Hrvatskoj, kao što je to učinjeno odlukama donesenim u konkretnom
slučaju, vrijeđa se ustavno pravo zajamčeno navedenom odredbom Ustava.
Glede ustavnom tužbom
istaknute povrede odredaba članka 14. Ustava ističe se sljedeće:
Ustavno jamstvo jednakosti iz članka 14. (razrađeno i primijenjeno na
područje sudske i druge pravne zaštite člankom 26. Ustava) povrijeđeno je ako
stranke u postupku u kojem je donesen osporavani pojedinačni akt nisu imale
ravnopravan položaj (u smislu omogućavanja sudjelovanja u postupku, pružanja
cjelovitog obrazloženja donesenih odluka i sl.), a u materijalnopravnom
smislu, ako je mjerodavan propis pogrešno shvaćen i primijenjen.
S obzirom na navedeno, Ustavni sud Republike Hrvatske je utvrdio da je u
konkretnom slučaju donesenim odlukama podnositelju povrijeđeno i ustavno
jamstvo jednakosti.
6. Ustavnom tužbom podnositelj ukazuje i na povredu odredaba članka 15.
Ustava Republike Hrvatske, koje se odnose na ravnopravnost pripadnika
nacionalnih manjina, slobodu izražavanja nacionalne pripadnosti, uporabe
jezika, pisma i sl.
Pripadnost podnositelja ustavne tužbe nacionalnoj manjini i prava koja
iz te pripadnosti, prema Ustavu i zakonima Republike Hrvatske, za njega
proizlaze, nisu predmetom postupka koji je u konkretnom slučaju vođen i odluka
koje su u tom postupku donesene, pa stoga vrijednosti koje Ustav štiti
odredbama članka 15. nisu u predmetnoj pravnoj stvari mogle biti povrijeđene.
7. Slijedom izloženog, a na
temelju odredaba članaka 69. i 72. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99), donesena je odluka kao u izreci.
Broj: U-III-648/1998
Zagreb, 22. ožujka 2001.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Vijeća
dr. sc. Petar Klarić. v. r.