714
Na temelju članka 60. stavka
2. Zakona o sustavu državne uprave (»Narodne novine«, br. 75/93, 48/99 i
15/2000) i članka 26. stavka 4. Zakona o Vladi Republike Hrvatske (»Narodne
novine«, br. 101/98 i 15/2000), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj
10. svibnja 2001. donijela
I. OSNOVNE ODREDBE
Članak 1.
Ovom uredbom uređuju se
nazivi unutarnjih ustrojstvenih jedinica ministarstava i državnih upravnih
organizacija (u tekstu koji slijedi: tijela državne uprave) i ureda, agencija,
direkcija i drugih službi Vlade Republike Hrvatske, način upravIjanja
unutarnjim ustrojstvenim jedinicama, način planiranja poslova, raspored radnog
vremena, održavanje uredovnih dana te uredovno vrijeme za rad s građanima i
drugim strankama.
Članak 2.
Ako je posebnim zakonom ili drugim propisom unutarnje ustrojstvo
pojedinih tijela državne uprave uređeno drugačije, odredbe ove Uredbe
primjenjivat će se samo u pitanjima koja nisu uređena tim posebnim propisima.
Članak 3.
Unutarnje ustrojstvo tijela državne uprave utvrđuje se sukladno njihovom
djelokrugu i nadležnosti utvrđenim propisima kojima se uređuje ustrojstvo i
djelokrug ministarstava i državnih upravnih organizacija te drugim posebnim
propisima. U okviru njihovog djelokruga i nadležnosti, unutarnje ustrojstvo
tijela državne uprave utvrđuje se sukladno vrsti, srodnosti, opsegu i međusobnoj
povezanosti poslova državne uprave koji se u njima obavljaju.
II. UNUTARNJE USTROJSTVO TIJELA DRŽAVNE UPRAVE
Članak 4.
U ministarstvima se
ustrojavaju upravne organizacije u sastavu ministarstava (u daljnjem tekstu:
upravne organizacije), u pravilu, kao uprave, zavodi i ravnateljstva.
U okviru upravne organizacije
mogu se ustrojiti sljedeće unutarnje ustrojstvene jedinice:
– službe (sektori),
– odjeli,
– odsjeci,
– pododsjeci i
– odjeljci.
Članak 5.
U državnim upravnim
organizacijama mogu se ustrojiti službe (sektori), odjeli, odsjeci, pododsjeci
i odjeljci.
Članak 6.
U uredima, agencijama,
direkcijama i drugim službama Vlade Republike Hrvatske mogu se ustrojiti
odjeli, odsjeci, pododsjeci i odjeljci.
Na ustrojavanje unutarnjih
ustrojstvenih jedinica i način rada ureda, agencija, direkcija i drugih službi
iz stavka 1. ovoga članka odgovarajuće se primjenjuju odredbe ove Uredbe.
Članak 7.
Unutarnje ustrojstvo tijela
državne uprave na području županija uređuje se posebnom uredbom Vlade Republike
Hrvatske.
III. UNUTARNJE USTROJSTVENE JEDINICE, UVJETI ZA NJIHOVO USTROJAVANJE I
NAČIN UPRAVLJANJA
Članak 8.
Uprave, zavodi i ravnateljstva ustrojavaju se za određena upravna područja
iz djelokruga ministarstava.
Uprave, zavodi i ravnateljstva mogu se ustrojiti ako postoje uvjeti za
ustrojavanje najmanje dva odjela u njihovom sastavu.
Radom upravne organizacije u sastavu ministarstva upravlja pomoćnik
ministra odnosno ravnatelj s položajem pomoćnika ministra.
Članak 9.
Služba (sektor) kao unutarnja ustrojstvena jedinica ustrojava se ako je
to potrebno radi svrhovite organizacije obavljanja poslova državne uprave većeg
obima u pojedinom upravnom području.
Služba se može ustrojiti ako postoje uvjeti za ustrojavanje najmanje dva
odjela u njezinom sastavu.
Ako upravnom organizacijom upravlja pomoćnik ministra, radom službe u
sastavu upravne organizacije upravlja načelnik.
Ako upravnom organizacijom upravlja ravnatelj s položajem pomoćnika
ministra, radom službe u sastavu upravne organizacije upravlja pomoćnik
ravnatelja.
Radom službe u sastavu državne upravne organizacije upravlja pomoćnik
ravnatelja.
Članak 10.
Za obavljanje određenih poslova državne uprave, za obavljanje kojih nema
uvjeta za osnivanje upravnih organizacija u ministarstvima, odnosno službi u državnim
upravnim organizacijama, mogu se u ministarstvima ustrojiti samostalne službe i
odjeli, odnosno u državnim upravnim organizacijama samostalni odjeli.
Radom samostalne službe upravlja načelnik.
Članak 11.
Unutarnje ustrojstvene jedinice (odjeli, odsjeci, pododsjeci i odjeljci)
ustrojavaju se u tijelima državne uprave ovisno o srodnosti i povezanosti
poslova državne uprave te potrebnom broju izvršitelja za njihovo obavljanje.
Članak 12.
Odjel se ustrojava kao osnovna unutarnja ustrojstvena jedinica u okviru
upravne organizacije odnosno službe u ministarstvima odnosno u okviru službe u
državnim upravnim organizacijama, za određeno upravno područje ili za određenu
vrstu međusobno povezanih poslova državne uprave te općih, tehničkih i pomoćnih
poslova većeg opsega, čije obavljanje zahtijeva određeni stupanj samostalnosti
i povezanosti u radu.
Odjeli se mogu ustrojiti u okviru upravne organizacije, odnosno službe
samo ako postoje uvjeti za ustrojavanje najmanje dva odjela.
Radom odjela upravlja načelnik.
Članak 13.
Odsjek se ustrojava u okviru odjela za obavljanje srodnih poslova državne
uprave, drugih međusobno povezanih poslova te općih, tehničkih i pomoćnih
poslova, čije obavljanje zahtijeva određenu samostalnost i povezanost u radu.
Odsjeci se mogu ustrojiti u okviru odjela samo ako postoje uvjeti za
ustrojavanje najmanje dva odsjeka.
Radom odsjeka upravlja voditelj.
Članak 14.
U odjelima se mogu ustrojiti i niže ustrojstvene jedinice od odsjeka
(pododsjeci i odjeljci).
Pododsjeci i odjeljci mogu se ustrojiti u okviru odjela samo ako postoje
uvjeti za ustrojavanje najmanje dva pododsjeka, odnosno najmanje četiri odjeljka.
Ustrojavanje nižih ustrojstvenih jedinica (pododsjeka i odjeljka) u
odjelu nije uvjetovano ustrojavanjem odsjeka u odjelu.
Članak 15.
Pododsjek se ustrojava u okviru odsjeka za obavIjanje srodnih poslova državne
uprave te općih, tehničkih i pomoćnih poslova manjeg opsega, čije obavljanje
zahtijeva određenu samostalnost i povezanost u radu.
Pododsjeci se mogu ustrojiti u okviru odsjeka samo ako postoje uvjeti za
ustrojavanje najmanje dva pododsjeka.
Radom pododsjeka upravlja voditelj.
Članak 16.
Odjeljak se ustrojava u okviru pododsjeka za obavljanje međusobno
povezanih poslova manjeg opsega, čije obavljanje zahtijeva suradnju u radu.
Odjeljci se mogu ustrojiti u okviru pododsjeka samo ako postoje uvjeti
za ustrojavanje najmanje dva odjeljka.
Radom odjeljka upravlja voditelj.
Članak 17.
Odjeli, odsjeci, pododsjeci i odjeljci mogu se ustrojiti uz ispunjenje
uvjeta iz članka 12. stavka 1., članka 13. stavka 1., članka 15. stavka 1. i članka
16. stavka 1. ove Uredbe ako je pravilnikom o unutarnjem redu pojedinog tijela
državne uprave za obavljanje određenih poslova državne uprave predviđen
potreban broj izvršitelja dovoljan za ustrojavanje pojedine unutarnje
ustrojstvene jedinice i to:
– za ustrojavanje odjela najmanje devet (9) izvršitelja uključujući i
načelnika
– za ustrojavanje odsjeka najmanje sedam (7) izvršitelja uključujući i
voditelja
– za ustrojavanje pododsjeka
najmanje pet (5) izvršitelja uključujući i voditelja
– za ustrojavanje odjeljka
najmanje tri (3) izvršitelja uključujući i voditelja.
Iznimno od stavka 1. ovoga članka,
zbog specifičnosti i složenosti poslova Vlada može u uredbi o unutarnjem
ustrojstvu pojedinog tijela državne uprave odnosno ureda, agencije, direkcije i
druge službe Vlade odrediti za ustrojavanje određene ustrojstvene jedinice i
manji broj izvršitelja od utvrđenog najmanjeg broja potrebnih izvršitelja iz
stavka 1. ovoga članka.
Članak 18.
U ministarstvima i državnim
upravnim organizacijama se ustrojava kabinet ministra odnosno kabinet
ravnatelja, kao posebna ustrojstvena jedinica ministarstva odnosno državne
upravne organizacije.
Kabinet ministra odnosno kabinet ravnatelja je posebna unutarnja
ustrojstvena jedinica koja za ministra i njegovog zamjenika, odnosno ravnatelja
i njegovog zamjenika obavlja poslove u vezi predstavki i pritužbi građana,
protokolarne poslove, poslove u svezi odnosa sa sredstvima javnog priopćavanja
te druge stručne i administrativne poslove za službene potrebe ministra odnosno
ravnatelja.
Na čelu kabineta je tajnik kabineta.
Kabinet ministra odnosno ravnatelja može se ustrojiti ako postoji
najmanje pet izvršitelja uključujući i tajnika kabineta.
Uz kabinet ministra, odnosno ravnatelja mogu se predvidjeti i samostalni
izvršitelji (savjetnici) za posebne službene potrebe ministarstva odnosno državne
upravne organizacije.
Članak 19.
U ministarstvima se ustrojava
tajništvo kao posebna ustrojstvena jedinica koja za potrebe ministarstva, u
pravilu, obavlja pravne, kadrovske, organizacijske, financijsko-planske i računovodstvene
poslove, poslove informatizacije te opće, pomoćne i tehničke poslove.
Tajništvo se može ustrojiti
ako su najmanje ispunjeni uvjeti za ustrojavanje odjela.
Članak 20.
Ustrojstvene jedinice
ministarstava i državnih upravnih organizacija mogu se ustrojiti kao područne
jedinice i izvan sjedišta ministarstva, odnosno državne upravne organizacije.
Iznimno, ako nema uvjeta za
ustrojavanje ustrojstvene jedinice izvan sjedišta ministarstva odnosno državne
upravne organizacije, mogu se predvidjeti samostalni izvršitelji.
Članak 21.
Ako u područnoj jedinici
postoje uvjeti za ustrojavanje najmanje dva odjela, područna jedinica ustrojava
se kao područni ured.
Radom područnog ureda tijela
državne uprave upravlja pročelnik.
Područne jedinice mogu imati
ispostave koje se mogu ustrojiti kao odsjeci, pododsjeci i odjeljci.
Ako nema uvjeta za
ustrojavanje odsjeka, pododsjeka i odjeljka u ispostavama područnog ureda
mogu se predvidjeti samostalni izvršitelji.
Članak 22.
Tajnik ministarstva:
– tehnički usklađuje rad
unutarnjih ustrojstvenih jedinica ministarstva i upravnih organizacija u
sastavu ministarstva,
– neposredno upravlja
tajništvom ministarstva,
– predlaže plan rada
ministarstva na temelju nacrta planova rada upravnih organizacija u sastavu
ministarstva,
– vodi brigu o stanju
kadrova u ministarstvu i predlaže planove stručnog usavršavanja i
osposobljavanja državnih službenika,
– izvješćuje ministra o
ostvarivanju plana rada ministarstva,
– obavlja i druge
poslove koje mu povjeri ministar.
Članak 23.
Pomoćnici ministra te pomoćnici
ravnatelja državnih upravnih organizacija upravljaju radom upravnih
organizacija u sastavu ministarstva, odnosno službe u državnim upravnim
organizacijama, a naročito:
– predlažu nacrt plana
rada za upravne organizacije u sastavu ministarstva odnosno za službe u državnoj
upravnoj organizaciji,
– raspoređuju poslove na
unutarnje ustrojstvene jedinice i nadziru njihovo izvršavanje,
– određuju i nadziru način
i vrijeme izvršenja poslova,
– supotpisuju akte koje
iz djelokruga upravne organizacije u sastavu ministarstva potpisuje ministar,
odnosno koje iz djelokruga službe u sastavu državne upravne organizacije
potpisuje ravnatelj državne upravne organizacije,
– daju određene naputke
za rad službenicima i namještenicima,
– predlažu raspored službenika i namještenika,
– izvješćuju ministra,
odnosno ravnatelja državne upravne organizacije o stanju izvršavanja poslova,
– obavljaju i druge
poslove koje im povjeri ministar odnosno ravnatelj državne upravne
organizacije.
Članak 24.
Čelnici unutarnjih
ustrojstvenih jedinica u ministarstvima i državnim upravnim organizacijama
upravljaju radom unutarnjih ustrojstvenih jedinica i za svoj rad odgovaraju
ministru, pomoćniku ministra, odnosno ravnatelju te pomoćnicima ravnatelja državne
upravne organizacije i čelnicima unutarnjih ustrojstvenih jedinica u čijem se
sastavu nalaze.
Članak 25.
Čelnici unutarnjih
ustrojstvenih jedinica u tijelima državne uprave upravljaju radom unutarnje
ustrojstvene jedinice, a naročito:
– planiraju poslove koje
će izvršavati unutarnja ustrojstvena jedinica;
– raspoređuju poslove na
pojedine službenike,
– daju upute službenicima
za izvršavanje određenog posla,
– prate izvršavanje
poslova u unutarnjoj ustrojstvenoj jedinici,
– obavljaju nadzor nad
radom pojedinih službenika i namještenika;
– supotpisuju nacrte
akata iz djelokruga unutarnje ustrojstvene jedinice,
– ukazuju na probleme
koji se pojavljuju u radu unutarnje ustrojstvene jedinice te predlažu načine
izvršavanja pojedinih poslova.
Članak 26.
U ministarstvima i državnim
upravnim organizacijama može se osnovati stručni kolegij kao stručno i
savjetodavno tijelo ministra, odnosno ravnatelja državne upravne organizacije.
Sastav stručnog kolegija,
pitanja koja će se raspravljati i mjesto i vrijeme održavanja utvrđuje ministar,
odnosno ravnatelj državne upravne organizacije.
Članak 27.
Za raspravljanje o pojedinim
pitanjima obavljanja poslova državne uprave iz djelokruga tijela državne
uprave, za utvrđivanje nacrta propisa, davanje mišljenja i prijedloga o značajnim
pitanjima iz djelokruga tijela državne uprave, mogu se u ministarstvima i državnim
pravnim organizacijama osnivati stručni savjeti, odnosno radne grupe.
Stručne savjete, odnosno radne grupe osniva ministar, odnosno ravnatelj
državne upravne organizacije.
Članovi stručnih komisija, odnosno radnih grupa izvan ministarstva
odnosno državne upravne organizacije imenuju se uz prethodno pribavljenu
suglasnost čelnika odgovarajućeg tijela, službe ili druge organizacije u kojima
su zaposleni.
IV. NAČIN PLANIRANJA POSLOVA
Članak 28.
U tijelima državne uprave utvrđuje se godišnji plan rada.
Godišnji plan rada sadrži opći prikaz zadaća i poslova tijela državne
uprave u određenoj godini, a posebice izrade nacrta propisa, neposredne
provedbe zakona i drugih propisa, upravnog odnosno inspekcijskog nadzora te praćenja
stanja u upravnim područjima iz djelokruga tijela državne uprave.
Godišnji plan rada donosi
ministar.
U državnim upravnim
organizacijama godišnji plan rada donosi ravnatelj.
Prijedlog godišnjeg plana
rada utvrđuje se najkasnije 20 dana prije isteka roka za podnošenje zahtjeva za
osiguranje sredstava za iduću proračunsku godinu.
Godišnji plan rada donosi se
najkasnije do kraja tekuće godine za iduću godinu.
V. RASPORED RADNOG VREMENA I UREDOVNI DANI
Članak 29.
Tjedno radno vrijeme tijela
državne uprave raspoređuje se na pet radnih dana, od ponedjeljaka do petka.
Iznimno, ministri, ravnatelji
državnih upravnih organizacija i čelnici ureda, agencija, direkcija i drugih
službi Vlade Republike Hrvatske mogu, ovisno o potrebama određenih službi, za
te službe, odnosno za pojedine državne službenike i namještenike tih službi,
odrediti i drugačiji raspored tjednog radnog vremena.
Članak 30.
Sva tijela državne uprave dužna
su raditi u tijeku radnog dana u vremenu od 9 do 14 sati.
Tijela državne uprave rade u
pravilu dnevno od 8.30 do 16.30 sati.
Ministri i ravnatelji državnih
upravnih organizacija mogu, ovisno o potrebama službe i mjesnim prilikama,
odrediti početak redovitog radnog vremena od 7 do 9 sati.
Članak 31.
Dnevni odmor u tijeku rada
traje 30 minuta, a ne može se odrediti na početku ili na kraju radnog vremena.
Dnevni odmor mora se, u
pravilu, organizirati tako da tijela državne uprave, gdje je to moguće, ne
prekidaju rad u vrijeme određeno za uredovanje sa strankama.
Članak 32.
Uredovno vrijeme za rad sa
strankama određuje se sukladno lokalnim prilikama tako da se građanima i drugim
strankama omogući obavljanje poslova u tijelima državne uprave.
Članak 33.
Tjedni i dnevni raspored
radnog vremena, dnevni odmor te uredovno vrijeme za rad sa strankama u tijelima
državne uprave uređuju se pobliže pravilnikom o unutarnjem redu tijela državne
uprave.
Tijela državne uprave dužna
su putem sredstava javnog priopćavanja, na oglasnim pločama tijela državne
uprave, odnosno na drugi prikladan način obavijestiti javnost o radnom vremenu
tijela državne uprave, odnosno uredovnom vremenu za rad sa građanima i drugim
strankama.
VI. PRIJELAZNE I ZAKLJUČNE ODREDBE
Članak 34.
Vlada Republike Hrvatske uskladit će uredbe o unutarnjem ustrojstvu ministarstava,
državnih upravnih organizacija, ureda, agencija, direkcija i drugih službi
Vlade Republike Hrvatske s odredbama ove Uredbe, u roku 30 dana od dana
stupanja na snagu ove Uredbe.
Ministri, ravnatelji državnih
upravnih organizacija, predstojnici i ravnatelji ureda, agencija, direkcija i
drugih službi Vlade Republike Hrvatske uskladit će pravilnike o unutarnjem redu
s uredbama iz stavka 1. ovoga članka, u roku 30 dana od isteka roka iz stavka
1. ovoga članka.
Čelnici tijela iz stavka 2.
ovoga članka donijet će rješenja o rasporedu na radna mjesta državnih službenika
i namještenika na temelju pravilnika o unutarnjem redu, u roku od 15 dana od
isteka roka iz stavka 2. ovoga članka.
Danom stupanja na snagu ove
Uredbe prestaje važiti Uredba o načelima za unutarnje ustrojstvo i o radnom
vremenu tijela državne uprave (»Narodne novine« broj 37/94 i 25/96), osim
odredbi kojima se uređuje unutarnje ustrojstvo županijskih ureda, koje ostaju
na snazi do donošenja posebne uredbe kojom će se ustrojiti tijela državne
uprave u županijama.
Članak 35.
Ova Uredba stupa na snagu
danom objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 023-03/01-01/16
Urbroj: 5030109-01-3
Zagreb, 10. svibnja 2001.
Predsjednik
Ivica Račan, v. r.