955
Ustavni sud Republike
Hrvatske u Vijeću za odlučivanje o ustavnim tužbama, u sastavu sudac Petar
Klarić, predsjednik Vijeća te suci Jurica Malčić, Ivan Matija, Željko Potočnjak
i Milan Vuković, članovi Vijeća, u postupku vođenom u povodu ustavne tužbe Đ.
P. iz D. K., zastupane po punomoćniku M. R. odvjetniku iz Z., na sjednici Vijeća
održanoj 7. lipnja 2001. godine, jednoglasno je donio sljedeću
I. Ustavna tužba se usvaja i
ukida se rješenje Vrhovnog suda Republike Hrvatske, broj: Rev-794/00 od 31.
svibnja 2000.
II. Predmet se vraća Vrhovnom
sudu Republike Hrvatske na ponovni postupak.
Obrazloženje
1. Ustavna tužba
podnesena je protiv rješenja Općinskog suda u D., broj: P-159/99 od 24. svibnja
1999., rješenja Županijskog suda u S., broj: Gž-907/1999 od 29. studenoga
1999. i rješenja Vrhovnog suda Republike Hrvatske, broj: Rev-794/00 od 31.
svibnja 2000.
2. Rješenjem Općinskog
suda u D. od 24. svibnja 1999., taj se sud proglasio stvarno nadležnim po tužbi
radi utvrđenja i isplate uvećane plaće za 50%, prema odredbi članka 19. Zakona
o područjima posebne državne skrbi (»Narodne novine«, br. 44/96, 57/96,
124/97, 73/00 i 87/00), te je tužbu odbacio.
Rješenjem Županijskog suda u S. od 29.
studenoga 1999., odbijena je žalba podnositeljice ustavne tužbe protiv rješenja
Općinskog suda u D. od 24. svibnja 1999. i potvrđeno je to rješenje.
Rješenjem
Vrhovnog suda od 31. svibnja 2000., revizija podnositeljice ustavne tužbe
odbačena je kao nedopuštena, temeljem odredbe članka 382. stavka 1. Zakona o
parničnom postupku (»Narodne novine«, br. 53/91, 91/92 i 112/99), s obrazloženjem
da revizija nije dopuštena u imovinskopravnim sporovima u kojima se tužbeni
zahtjev odnosi na potraživanje u novcu, na predaju stvari ili izvršenje kakve
druge činidbe, ako vrijednost predmeta spora ne prelazi 100.000,00 kuna, a u
konkretnom slučaju tužbeni je zahtjev postavljen za isplatu iznosa od
25.283,90 kuna.
3. U ustavnoj tužbi
podnositeljica navodi da je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o parničnom
postupku, kojim je izmijenjena vrijednost spora i drugi uvjeti za dopuštenost
revizije, objavljen u »Narodnim novinama«, br. 112/99, i stupio je na snagu 6.
studenoga 1999. Ukazuje na odredbu članka 10. stavka 1. Zakona o izmjenama i
dopunama Zakona o parničnom postupku, prema kojoj: »Ako je prije stupanja na
snagu ovoga Zakona donesena prvostupanjska presuda ili rješenje kojim je
postupak pred prvostupanjskim sudom dovršen, daljnji postupak provest će se
po pravilima parničnog postupka koja su važila do dana stupanja na snagu ovoga
Zakona«. S obzirom da je prvostupanjsko rješenje doneseno 24. svibnja 1999.,
a izmjene Zakona o parničnom postupku stupile su na snagu 6. studenoga 1999.,
smatra da ima pravo na reviziju i s osnove radnog spora i s osnove visine tužbenog
zahtjeva.
Također, ističe da
su u radnim sporovima državnih službenika i namještenika nadležni redovni
sudovi te ukazuje na drugi istovjetan slučaj u kojem je isto vijeće Vrhovnog
suda prihvatilo reviziju te ukinulo i drugostupanjsko i prvostupanjsko rješenje
(Rev-3500/1999 od 22. ožujka 2000.).
Smatra da se donošenjem
različitih odluka, u parnicama iste pravne i činjenične osnove, vrijeđa
osnovno načelo Ustava o jednakosti pred zakonom (članak 14. stavak 2. Ustava),
te načelo dužnosti svakoga da se pridržava Ustava i zakona i poštivanja
pravnog poretka Republike Hrvatske (članak 5. stavak 2. Ustava).
Predlaže poništiti
sva osporavana rješenja.
Ustavna tužba je
osnovana.
4. Prvostupanjsko
rješenje Općinskog suda u D. doneseno je 24. svibnja 1999., dakle prije stupanja
na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o parničnom postupku (6.
studenoga 1999.), kojim su izmijenjeni uvjeti za dopuštenost revizije.
Rješavajući o
reviziji, Vrhovni sud je zanemario gore navedenu odredbu članka 10. stavka 1.
Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o parničnom postupku te je suprotno toj
odredbi reviziju odbacio kao nedopuštenu.
Time što u
konkretnom slučaju nije primijenio važeću mjerodavnu zakonsku odredbu, Vrhovni
sud je na štetu podnositeljice ustavne tužbe povrijedio temeljno ustavno načelo
jednakosti svih pred zakonom iz članka 14. stavka 2. Ustava, kao i načelo iz članka
117. stavka 3. Ustava, prema kojem sudovi sude na temelju Ustava i zakona, što
je moglo dovesti i do povrede podnositeljičinog ustavnog prava na zaradu iz članka
55. stavka 1. Ustava.
O pravilnosti i
zakonitosti osporavanih rješenja Općinskog suda u D. i Županijskog suda u S.,
Vrhovni će sud odlučiti u ponovnom postupku povodom ustavne tužbe.
5. Podnositeljica
u ustavnoj tužbi ističe i povredu odredbe iz stavka 2. članka 5. Ustava, prema
kojoj je svatko dužan držati se Ustava i zakona i poštivati pravni poredak
Republike Hrvatske.
Međutim, odredba
iz stavka 2. članka 5. Ustava određuje obvezu svakoga da se drži Ustava i
zakona i poštuje pravni poredak. Ta ustavna odredba, kojom se uređuje obveza poštivanja
načela vladavine prava, ne sadrži slobode i prava koja su Ustavom zajamčena
fizičkoj ili pravnoj osobi (subjektivna ustavna prava).
Dakle, odredba članka
5. stavka 2. Ustava sadrži temeljno načelo na kojem je utemeljen ustavni
poredak Republike Hrvatske te je u svojem sadržaju uopćena i ne pruža ustavna
jamstva pojedincu.
6. Stoga je, temeljem
odredaba članaka 72. i 73. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske,
(»Narodne novine«, br. 99/99), odlučeno kao u izreci.
Broj:
U-III-1563/2000
Zagreb, 7. lipnja 2001.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Vijeća
dr. sc. Petar Klarić, v. r.