153
Ustavni sud Republike Hrvatske u sastavu Smiljko Sokol, predsjednik
Suda te suci Velimir Belajec, Marijan Hranjski, Petar Klarić, Jurica Malčić,
Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Emilija Rajić, Vice Vukojević i Milan
Vuković, odlučujući o ustavnoj tužbi Ž. M. iz Z., na sjednici održanoj 17.
siječnja 2001. godine, donio je sljedeću
I. Ustavna tužba se usvaja, te se ukidaju:
– presuda Upravnog suda Republike Hrvatske, broj: Us-4805/1995-5 od 15.
srpnja 1996. godine,
– rješenje Republičkog fonda mirovinskog i invalidskog osiguranja
radnika Hrvatske, Centralne službe u Z., klasa: 140-14/95-01/-ŽRO-36721,
urbroj: 341-99-05/21-95-297 od 17. svibnja 1995. godine,
– rješenje Republičkog fonda mirovinskog i invalidskog osiguranja
radnika Hrvatske, Područne službe u Z., klasa: 140-12-95-01, urbroj:
321-25-05-95-3147-SO-248 od 6. ožujka 1995. godine.
II. Predmet se vraća
nadležnom prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.
Obrazloženje
1. Ž. M. iz Z. podnio je ustavnu tužbu u svezi s presudom Upravnog suda
Republike Hrvatske, broj: Us-4805/1995 od 15. srpnja 1996. godine, kojom je
odbijena njegova tužba u upravnom sporu protiv rješenja Republičkog fonda
mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika Hrvatske, Centralne službe u Z.,
klasa: 140-14/95-01/-ŽRO-36721, urbroj: 341-99-05/21-95-297 od 17. svibnja
1995. godine. Tim je rješenjem odbijena podnositeljeva žalba izjavljena
protiv rješenja Republičkog fonda mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika
Hrvatske, Područne službe u Z., klasa: 140-12-95-01, urbroj:
321-25-05-95-3147-SO-248 od 6. ožujka 1995. godine, kojim je odbijen podnositeljev
zahtjev za utvrđenje mirovinskog staža za razdoblje zaposlenja u bivšoj JNA
od 18. rujna 1979. do 30. studenoga 1991. godine.
2. Podnositelj ustavne tužbe smatra da je osporenim aktima povrijeđena
odredba članka 14. stavka 2. Ustava kojom je svima zajamčena jednakost pred
zakonom. Obrazlažući povredu navedene ustavne odredbe, podnositelj ističe da
je osporenim aktima doveden u neravnopravan položaj u odnosu na pripadnike
bivše JNA kojima je utvrđen mirovinski staž. Pored toga, navodi da je cijelo
vrijeme zaposlenja u bivšoj JNA boravio na teritoriju Republike Hrvatske te
zaključuje da bi Republika Hrvatska, kao pravna sljednica bivše SFRJ, trebala
preuzeti obveze prema bivšim državnim službenicima te države.
Ustavna tužba je osnovana.
3. U vrijeme donošenja
osporenih akata na snazi je bio Zakon o ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog
osiguranja pripadnika bivše JNA (»Narodne novine«, br. 96/93), koji je utvrdio
način i uvjete preuzimanja prava na mirovinu i drugih novčanih primanja
pripadnika bivše JNA, ostvarenih prije 8. listopada 1991. godine te način i
uvjete ostvarivanja tih prava osoba kojima je na teritoriju Republike Hrvatske
prestalo svojstvo aktivne vojne osobe u bivšoj JNA do 31. prosinca 1991.
godine.
Prema odredbi članka 4. tog
Zakona, osoba kojoj je na teritoriju Republike Hrvatske prestalo svojstvo
aktivne vojne osobe u bivšoj JNA do 31. prosinca 1991. godine, a do toga dana
nije ostvarila prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja, može ta prava
ostvariti ako ispunjava uvjete za stjecanje prava iz mirovinskog i
invalidskog osiguranja prema odredbama Zakona o mirovinskom i invalidskom
osiguranju vojnih osiguranika (»Narodne novine«, br. 53/91, 73/91, 18/92 i
71/92) i uz uvjete:
– da ima prebivalište na
teritoriju Republike Hrvatske,
– da se stavila na raspolaganje oružanim snagama Republike Hrvatske do
31. prosinca 1991. godine,
– da protiv nje nadležno tijelo državne vlasti nije pokrenulo postupak
zbog poduzimanja ili pripremanja kažnjivih djela ili propuštene činidbe
propisane u Glavi XIV., XV. i XVIII. tada važećeg Osnovnog krivičnog zakona Republike
Hrvatske (»Narodne novine«, br. 31/93 – pročišćeni tekst i 35/93), Glavi XIX.
tada važećeg Krivičnog zakona Republike Hrvatske (»Narodne novine«, br. 32/93
- pročišćeni tekst i 38/93) i Zakona o kaznenim djelima podrivačke i
terorističke djelatnosti protiv državnog suvereniteta i teritorijalne
cjelovitosti Republike Hrvatske (»Narodne novine«, br. 74/92).
4. Prvostupanjskim rješenjem, u povodu kojeg je podnijeta ustavna
tužba, odbijen je podnositeljev zahtjev za utvrđenje mirovinskog staža za
razdoblje zaposlenja provedeno u bivšoj JNA od 18. rujna 1979. do 30.
studenoga 1991. godine s obrazloženjem da nije dostavio valjane pisane dokaze
o ispunjavanju uvjeta propisanih odredbom članka 4. tada važećeg Zakona o
ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja pripadnika bivše
JNA.
Drugostupanjsko tijelo odbilo je podnositeljevu žalbu utvrdivši da
podnositelj nije dokazao da se, u smislu odredbe članka 4. Zakona o ostvarivanju
prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja pripadnika bivše JNA, stavio na
raspolaganje oružanim snagama Republike Hrvatske do 31. prosinca 1991.
godine.
Upravni sud Republike Hrvatske odbio je podnositeljevu tužbu u upravnom
sporu zauzevši stajalište da za rješavanje konkretne upravne stvari nije
odlučno ispunjava li podnositelj uvjete iz odredbe članka 4. Zakona o
ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja pripradnika bivše
JNA jer odredbe tog Zakona nisu temelj za utvrđivanje staža osiguranja za
osiguranike drugih fondova pa Republički fond mirovinskog i invalidskog osiguranja
radnika Hrvatske nije niti mogao utvrđivati mirovinski staž podnositelja
budući da on nije osiguranik tog fonda.
5. Polazeći od činjenice da u prvostupanjskom rješenju, kojim je
odbijen podnositeljev zahtjev, nije navedeno koji uvjet iz članka 4. Zakona o
ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja pripadnika bivše
JNA nije ispunjen u konkretnom slučaju, niti je podnositelj pozvan da dostavi
potreban dokaz kojim bi dokazao da su propisani uvjeti ispunjeni, a imajući u
vidu i činjenicu da podnositelj u žalbi protiv prvostupanjskog rješenja
ističe da mu nisu poznati razlozi odbijanja njegovog zahtjeva, Ustavni sud
utvrđuje da podnositelj nije bio upoznat s razlozima odbijanja zahtjeva za
utvrđivanje mirovinskog staža te je na taj način povrijeđena odredba članka
209. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku (»Narodne novine«, br. 53/91),
kojom je propisano da obrazloženje rješenja sadrži, između ostalog, i
utvrđeno činjenično stanje, razloge koji su bili odlučni pri ocjeni dokaza,
pravne propise i razloge zbog kojih nije uvažen koji od zahtjeva stranke.
Iz obrazloženja drugostupanjskog
rješenja vidljivo je da je podnositeljev zahtjev odbijen iz razloga što nije
dokazao činjenicu stavljanja na raspolaganje oružanim snagama Republike
Hrvatske, a što se dokazuje potvrdom mjerodavnog tijela Ministarstva obrane
Republike Hrvatske. U odnosu na taj navod treba reći sljedeće: Ukoliko su
upravna tijela u postupku povodom podnositeljevog zahtjeva smatrala da koja od
zakonom propisanih pretpostavki iz članka 4. Zakona o ostvarivanju prava iz
mirovinskog i invalidskog osiguranja pripadnika bivše JNA nije dokazana,
trebala su (s obzirom na činjenicu da se radi o dokazima u svezi s podacima o
kojima službenu evidenciju vode državna tijela) o tome pribaviti dokaze po
službenoj dužnosti, na što ih obvezuje odredba članka 87. Zakona o sustavu
državne uprave (»Narodne novine«, br. 75/93, 92/96, 48/99 i 15/00).
Ustavni sud također je
ocijenio da nije pravilno stajalište Upravnog suda u svezi s primjenom odredbe
članka 4. Zakona o ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja
pripadnika bivše JNA, odnosno s njegovom primjenom u cjelini na konkretan
slučaj. Naime, odredbom članka 9. tog Zakona propisano je da će poslove njegove
provedbe obavljati Republički fond radnika, a s obzirom na sadržaj odredbe
članka 4. navedenog Zakona, odgovarajući postupak provodi se i za pripadnike
bivše JNA koji do 31. prosinca 1991. godine nisu ostvarili prava iz mirovinskog
i invalidskog osiguranja.
Slijedom iznijetog, Ustavni
sud je utvrdio da su upravna tijela i Upravni sud, postupivši suprotno
relevantnim propisima, povrijedili podnositeljeva ustavna prava iz članka 14.
stavka 2., odnosno članka 26. Ustava.
6. Odredbom članka 14. stavka
2. Ustava svima je zajamčena jednakost pred zakonom, dok članak 26. Ustava
jamči svim građanima i strancima jednakost pred sudovima i drugim državnim i
inim tijelima koja imaju javne ovlasti. Opće načelo o jednakosti, zajamčeno
člankom 14. Ustava, jamči svakome sva prava i slobode bez ikakve diskriminacije
na bilo kojoj osnovi, dakle pruža jamstvo svima da su pred zakonom jednaki i da
su svi ovlašteni, bez diskriminacije, na jednaku pravnu zaštitu.
Ustavno jamstvo jednakosti iz
članka 26. Ustava je razrada i primjena općeg načela jednakosti (članak 14.
stavak 1. Ustava) na područje sudske i druge pravne zaštite. Radi se o posebnom
slučaju načela jednakosti koje svakome jamči jednaku zaštitu prava u postupku
pred sudovima, drugim državnim tijelima i tijelima koja imaju javne ovlasti.
Ustavni sud je utvrdio da su
upravna tijela, ne postupivši sukladno mjerodavnim postupovnim propisima, u
konkretnom slučaju, povrijedila podnositeljevo ustavno pravo jednakosti, na
koje ustavna tužba ukazuje. Pri tome ovaj Sud ne ulazi u pitanje jesu li u
konkretnom slučaju ispunjene pretpostavke iz članka 4. Zakona o ostvarivanju
prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja pripadnika bivše JNA za utvrđivanje
mirovinskog staža podnositelju, već samo ukazuje na postupovne propuste
nadležnih tijela pri utvrđivanju relevantnih činjenica, a koji su doveli do
povrede podnositeljevih ustavnih prava.
7. Stoga je, temeljem
odredaba članaka 69. i 72. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske
(»Narodne novine«, br. 99/99), odlučeno kao u izreci.
Broj: U-III-352/1997.
Zagreb, 17. siječnja 2001.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Suda
dr. sc. Smiljko Sokol, v. r.