1044
Ustavni sud Republike Hrvatske, u Vijeću petorice za odlučivanje o
ustavnim tužbama, u sastavu sudac Jasna Omejec, predsjednik Vijeća, te suci
Marijan Hranjski, Ivan Mrkonjić, Emilija Rajić i Vice Vukojević, članovi Vijeća,
u povodu ustavne tužbe L. L. iz V., zastupanog po punomoćniku Ž. D., odvjetniku
iz P., na sjednici Vijeća održanoj 15. lipnja 2001., donio je jednoglasno
I. Ustavna tužba se usvaja, te se ukidaju:
– rješenje Republičkog vijeća za prekršaje, broj: J-375/95 od 30. ožujka
1995. godine i
– rješenje Suca za prekršaje u V., broj: 4-301/95 od 23. ožujka 1995.
godine.
II. Predmet se vraća Prekršajnom sudu u V. na ponovno postupanje.
Obrazloženje
1. Ustavnom tužbom podnositelj osporava rješenje
Republičkog vijeća za prekršaje, broj: J-375/95 od 30. ožujka 1995. godine, kojim je žalba podnositelja
izjavljena protiv rješenja Suca za prekršaje u V., broj: 4-301/95 od 23. ožujka
1995. godine, djelomično uvažena, te je preinačeno prvostupanjsko rješenje u
odluci o zaštitnoj mjeri tako da je podnositelju izrečena zaštitna mjera udaljenja
s teritorija Republike Hrvatske u trajanju od 6 mjeseci.
Prvostupanjskim
rješenjem podnositelj je oglašen krivim što je kao stranac s produženim
boravkom u Republici Hrvatskoj od 5. veljače 1994. do 5. veljače 1995.
godine, boravio u Republici Hrvatskoj, a nije prije isteka roka važenja odobrenja
za produženi boravak podnio zahtjev za produženje odobrenja za produženi
boravak sve do 16. ožujka 1995. godine, čime je počinio prekršaj iz članka 76.
stavka 1. točke 2. i stavka 3. Zakona o kretanju i boravku stranaca (»Narodne
novine«, broj 53/91, 22/92, 26/93, 29/94 i 22/99) – odluka Ustavnog suda
Republike Hrvatske, broj U-I-406/94). Podnositelj je kažnjen novčanom kaznom
te mu je izrečena i zaštitna mjera udaljenja u trajanju od 2 godine, a rješenje
o prekršaju postalo je izvršno odmah.
2. Podnositelj
smatra da mu je osporavanim rješenjima povrijeđeno ustavno pravo na pravično
suđenje iz članka 29. Ustava i ustavno pravo iz članka 33. stavka 2. Ustava.
Smatra da je činjenično
stanje pogrešno i nepotpuno utvrđeno, jer da je sudac za prekršaje izvršio
uvid u podnositeljevu putovnicu i osobnu kartu, utvrdio bi da se i na
putovnici i na osobnoj karti za stranca nalazi upisan produženi boravak od 22.
travnja 1994. do 22. travnja 1995. godine. Iz navedenog zaključuje da je
podnositelj pravodobno podnio zahtjev za produženje odobrenja za produženi
boravak (16. ožujka 1995. godine), da nije počinio prekršaj zbog kojeg je kažnjen.
3. Prema odredbi članka
59. stavak 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne
novine«, broj 99/99) svaka fizička i pravna osoba može podnijeti Ustavnom sudu
ustavnu tužbu ako smatra da joj je odlukom sudbene, upravne vlasti, ili drugih
tijela koja imaju javne ovlasti, povrijeđeno jedno od njenih Ustavom utvrđenih
sloboda i prava čovjeka i građanina.
Ustavni sud u
postupku u povodu ustavne tužbe utvrđuje je li u postupku odlučivanja o
pravima i obvezama podnositelja došlo do ustavno nedopuštenog posizanja u
temeljne slobode i prava čovjeka i građanina, tj. je li povrijeđeno ustavno
pravo podnositelja. Za Ustavni sud relevantne su činjenice od čijeg postojanja
ovisi ocjena o povredi ustavnog prava.
Odredbom članka 29. stavka 1. Ustava propisano je da svatko ima pravo da
zakonom ustanovljeno neovisni i nepristrani sud pravično i u razumnom roku
odluči o njegovim pravima i obvezama, ili o sumnji ili optužbi zbog kažnjivog
djela.
Prema članku 33. stavku 2. Ustava stranac koji se zakonito nalazi na
teritoriju Republike Hrvatske ne može biti protjeran ni izručen drugoj državi,
osim kad se mora izvršiti odluka donesena u skladu s međunarodnim ugovorom i
zakonom.
Ustavna tužba je osnovana.
4. Prema odredbama članka 45. stavka 1. Zakona o prekršajima (»Narodne
novine«, broj 2/73, 5/73, 21/74, 9/80, 25/84, 52/87, 27/88, 43/89, 8/90, 41/90,
59/90, 91/92 i 33/95) tijelo koje vodi prekršajni postupak dužno je istinito i
potpuno utvrditi sve činjenice značajne za donošenje pravilne i zakonite
odluke. Ono je dužno s jednakom pažnjom utvrditi kako činjenice koje terete
okrivljenog, tako i one koje mu idu u prilog.
Odredbom članka 47. propisano je da u prekršajnom postupku tijelo nadležno
za vođenje postupka ocjenjuje dokaze po slobodnom uvjerenju.
Prekršajni postupak se, prema odredbi članka 84. stavka 1. provodi brzo
i kratko, ali tako da se time ne ometa donošenje pravilne i zakonite odluke.
Prema stavku 2. istog članka dokazivanje će se ograničiti na činjenice koje
su bitne za utvrđivanje materijalne istine.
5. U konkretnom slučaju, zahtjevom za pokretanje prekršajnog postupka
podnositelju je stavljeno na teret da nije prije isteka roka važenja odobrenja
za produženi boravak, do 5. veljače 1995. godine, podnio zahtjev za produženje
tog odobrenja, već ga je podnio tek 16. ožujka 1995. godine, čime je počinio
prekršaj iz članka 26. stavka 3. Zakona o kretanju i boravku stranaca.
Navedenom odredbom propisano je da je zahtjev za produženje odobrenja
za produženi boravak stranac dužan podnijeti prije isteka važenja odobrenja
za produženi boravak.
Dakle, u konkretnom slučaju
bitne činjenice koje je bilo potrebno utvrditi radi ocjene je li počinjen
navedeni prekršaj jesu rok važenja odobrenja za produženi boravak i datum
podnošenja zahtjeva za produženje tog odobrenja.
Prvostupanjsko tijelo te činjenice
smatra dokazanim na temelju zahtjeva za pokretanje prekršajnog postupka i
priznanja podnositelja, koji je prema navodima u obrazloženju prvostupanjskog
rješenja u cijelosti priznao počinjeni prekršaj.
Drugostupanjsko tijelo
nalazi činjenično stanje u potpunosti i točno utvrđenim, pri čemu, s obzirom
na priznanje podnositelja na saslušanju, nespornom nalazi činjenicu da
podnositelj nije prije isteka roka važenja odobrenja produženog boravka
zatražio daljnje odobrenje.
Uz ustavnu tužbu podnositelj
je priložio presliku osobne karte za stranca izdane od VI. PS Đ. u kojoj je
navedeno da podnositelj ima odobreni produženi boravak od 22. travnja 1994.
do 22. travnja 1995. godine. Također je priložio rješenje Ministarstva rada i
socijalne skrbi, Zavoda za zapošljavanje, Središnje službe Z., klasa:
UP-II-100-02/95-01/259, ur. broj: 344-06/2-95-04 od 26. travnja 1995. godine,
kojim je poništeno prvostupanjsko rješenje Zavoda te je izdana radna dozvola
za podnositelja od 13. siječnja 1995. godine do 22. travnja 1995. godine, do
dana proteka roka za koje vrijedi odobrenje za produženi boravak u Republici
Hrvatskoj. Prvostupanjskim rješenjem Zavoda za zapošljavanje bio je odbijen
zahtjev Pekarske radnje iz V. za izdavanje radne dozvole za podnositelja iz
razloga što u evidenciji Zavoda među nezaposlenim osobama ima osoba koje ispunjavaju
uvjete koje poslodavac zahtijeva za zasnivanje radnog odnosa sa strancem.
Nadalje, u zahtjevu za izdavanje odobrenja za produženi boravak koji
je podnositelj podnio PU V. – s. dana 16. ožujka 1995. godine kao datum ulaska
u Republiku Hrvatsku podnositelj je naveo 22. travnja 1992. godine.
Iz podataka u javnim ispravama izdanim od nadležnih tijela Republike
Hrvatske razvidno je, dakle, da je podnositelj imao odobren produženi boravak
do 22. travnja 1995. godine te da podnoseći zahtjev za izdavanje odobrenja
za produženi boravak dana 16. ožujka 1995. godine nije počinio prekršaj zbog
kojeg je kažnjen.
Razvidno je, nasuprot tome, da sudovi u konkretnom slučaju svoje uvjerenje
o počinjenom prekršaju temelje na priznanju podnositelja. Međutim, s
obzirom na nepodudarnost tog priznanja s materijalnim dokazom, osobnom
iskaznicom za stranca, te s obzirom na činjenicu da je podnositelj stranac,
može se zaključiti da je u konkretnom slučaju prvostupanjski sud propustio
postupiti prema odredbi stavka 2. članka 45. kojom je propisano da je tijelo
koje vodi prekršajni postupak dužno starati se za to da neznanje i neukost
stranaka ne idu na štetu njihovih prava.
6. Sukladno navedenom, Ustavni sud utvrđuje da je prvostupanjski sud
propustio potpuno i istinito utvrditi jednu od bitnih činjenica za ispunjenje
bića prekršaja koje je podnositelju stavljeno na teret.
Prethodno je navedeno da se dokazivanje u prekršajnom postupku ograničava
na činjenice koje su bitne za utvrđivanje materijalne istine, te da nadležno
tijelo ocjenjuje dokaze po slobodnom uvjerenju. No, premda je prekršajni postupak,
za razliku od kaznenog postupka, kratak i provodi se brzo te stoga i nije
opterećen strogošću postupovnih pravila Zakona o kaznenom postupku (»Narodne
novine«, broj 110/97, 27/98, 58/99 i 112/99), ta kratkoća i brzina postupanja
ne smiju ići na štetu istinitog i potpunog utvrđenja stvarnog činjeničnog stanja
te donošenja pravilne i zakonite odluke.
Prema ocjeni ovog Suda opisani propusti prvostupanjskog i drugostupanjskog
suda takvog su intenziteta da su rješenjima, donijetim na temelju tako
provedenog postupka, podnositelju povrijeđena ustavna prava iz članaka 29.
stavka 1. i 33. stavka 2. Ustava Republike Hrvatske.
7. Slijedom iznijetog, na temelju odredbi članaka 69. i 70. Ustavnog
zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, odlučeno je kao u izreci.
Broj: U-III-319/1995
Zagreb, 15. lipnja 2001.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Vijeća
dr. sc. Jasna Omejec, v. r.