1066
Na temelju članka
27. i članka 35. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (»Narodne novine«, br.
48/95, 52/97, 89/98), u postupku pokrenutom zahtjevom pogrebnog poduzeća
Dubrovnik Eko d.o.o., sa sjedištem u Dubrovniku, V. Nazora 41, zastupanog po
direktoru Kreši Matejiću, protiv pogrebnog poduzeća Boninovo d.o.o., sa
sjedištem u Dubrovniku, Između tri crkve 1, zastupanog po direktoru Zlatku
Uršiću, za pokretanje postupka za utvrđivanje zlouporabe monopolističkog
položaja po čl. 20. t. 3. i 9. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (»Narodne
novine«, br. 48/95, 52/97, 89/98), ravnatelj Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja
donosi
1. Utvrđuje se da je
poduzetnik Boninovo d.o.o. zlouporabio svoj monopolistički položaj na tržištu.
2. Nalaže se poduzetniku Boninovo d.o.o. da bez odgode
omogući poduzetniku Dubrovnik Eko d.o.o. da na zahtjev obitelji umrlu osobu
preuzme iz poslovnih prostorija ili rashladnog uređaja Boninova d.o.o. radi
prijevoza do mjesta ukopa izvan područja grada Dubrovnika uz naknadu troškova
preuzimanja.
3. Nalaže se poduzetniku Boninovo d.o.o. da kao dokaz
izvršenja naloga iz točke 2. ovog rješenja Agenciji za zaštitu tržišnog
natjecanja dostavi odluku Uprave društva.
Rok izvršenja: 15 dana od dana dostave ovog rješenja.
4. Obvezuje se poduzetnik Boninovo d.o.o. da
poduzetniku Dubrovnik Eko d.o.o. nadoknadi troškove postupka u iznosu od
5.000,00 kuna.
– Rok izvršenja: 15 dana od dana dostave ovog rješenja.
5. Ovo rješenje bit će objavljeno u »Narodnim
novinama«.
Obrazloženje
Postupak za utvrđivanje
narušavanja slobodnog tržišnog natjecanja pokrenut je 27. studenoga 2000. zahtjevom
pogrebnog poduzeća Dubrovnik Eko d.o.o., iz Dubrovnika, V. Nazora 41,
zastupanog po direktoru Kreši Matejiću, protiv pogrebnog poduzeća Boninovo
d.o.o., Dubrovnik, Između tri crkve 1, primjenom čl. 14. st. 1. i čl. 20. t. 3.
i 9. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (»Narodne novine«, br. 48/95, 52/97,
89/98; dalje: ZZTN).
U zahtjevu se navodi
kako je Zlatko Uršić, direktor poduzetnika Boninovo d.o.o., poduzetniku
Dubrovnik Eko d.o.o. 31. kolovoza 2000. dostavio obavijest da taj poduzetnik
ubuduće ne može koristiti prostorije (mrtvačnicu) i rashladni uređaj Boninova
d.o.o. Na taj način je poduzetnik Dubrovnik Eko d.o.o., iako registriran za
prijevoz umrlih osoba i opunomoćen od strane obitelji umrlog, onemogućen obavljati
svoju djelatnost, jer ne može radi prijevoza preuzeti lijes s tijelom umrlog.
Naime, poduzetnik Boninovo d.o.o., uz obvezu plaćanja
naknade za preuzimanje pokojnika, dopušta svim drugim poduzetnicima registriranim
za obavljanje pogrebnih poslova u bilo kojoj drugoj jedinici lokalne
samouprave da iz poslovnih prostorija, odnosno iz rashladnog uređaja Boninova
d.o.o. preuzme umrlu osobu koja će biti sahranjena izvan područja grada
Dubrovnika. Međutim, poduzetniku Dubrovnik Eko d.o.o. to dopušta samo iznimno
u delikatnim slučajevima (nasilne smrti, po pozivu policije, nesretni slučaj,
uporno inzistiranje obitelji pokojnika da upravo taj poduzetnik preuzme i
preveze pokojnika).
Prema navodima podnositelja zahtjeva, ovo su razlozi
zbog kojih postaje upitan opstanak poduzetnika Dubrovnik Eko d.o.o. na tržištu.
Nadalje se u zahtjevu navodi da je obavijest
direktora Boninovo d.o.o. od 31. kolovoza 2000. temeljena na čl. 3. i čl. 16.
Odluke Gradskog vijeća Dubrovnika o obavljanju pogreba umrlih osoba od 24.
ožujka 1995., te podnositelj zahtjeva traži pokretanje postupka i protiv
bivšeg direktora Boninova d.o.o., pročelnika Upravnog odjela za gospodarstvo,
voditelja Komunalnog redarstva te ravnatelja Opće bolnice Dubrovnik, jer su
donijeli Zaključak o tome da iz Opće bolnice Dubrovnik preminule osobe može
samo Boninovo d.o.o. preuzimati, opremati i prevoziti do mrtvačnice.
Zahtjevu je direktor Dubrovnik Eka d.o.o. priložio
izvod iz registra Trgovačkog suda Dubrovnik i specifikaciju prihoda prema
mjesecima na dan 27. studenoga 2000., a dopunom zahtjeva od 12. prosinca 2000.
dostavljeni su ispostavljeni računi za izvršene usluge Boninova d.o.o. u
vremenu od 2. rujna 2000. do 9. rujna 2000. (računi br. 69, 70, 71, 72, 73, 76,
81, 82, 84, 85), te odgovor gradonačelnika Dubrovnika, od 6. ožujka 2000.,
upućen na upit direktoru Dubrovnik Eko d.o.o. da je njegov zahtjev za dodjelu
koncesije preuranjen.
I. Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja pokrenula
je ispitni postupak kako bi se utvrdilo je li poduzetnik Boninovo d.o.o.
narušio slobodno tržišno natjecanje zlouporabom monopolističkog položaja
primjenom različitih uvjeta za istu ili odgovarajuću vrstu poslova s različitim
poduzetnicima, čime ih se dovodi u nepovoljan natjecateljski položaj na
tržištu ili dijelu tržišta, kao i sprečavanjem slobodnog tržišnog natjecanja
na tržištu koristeći vladajući položaj ili druge bespravne načine.
Poduzetnik Boninovo
d.o.o. dostavio je 25. siječnja 2001. očitovanje i dokumentaciju (Društveni
ugovor Boninova d.o.o. za obavljanje pogrebnih poslova od 20. prosinca 1999.,
Zaključak Gradskog vijeća Dubrovnika, od 2. rujna 1999., da je Boninovo d.o.o.
upravitelj za sva groblja grada Dubrovnika, bilanca Boninova d.o.o. za 1999.
i rješenje o registraciji Trgovačkog suda u Splitu).
U spomenutom očitovanju
Boninovo d.o.o. istaknuo je da ne surađuje s poduzetnikom Dubrovnik Eko d.o.o.,
jer isti nema koncesiju za obavljanje pogrebnih poslova, da ne ispunjava
uvjete iz čl. 17. Odluke o obavljanju pogreba umrlih osoba (Sl. glasnik Grada
Dubrovnika, br. 1/95), odnosno da nezakonito obavlja pogrebne poslove. Nadalje,
ističe da je Boninovo d.o.o. kao trgovačko društvo osnovala jedinica lokalne
samouprave za obavljanje pogrebnih poslova, a naknadu za uslugu preuzimanja
pokojnika naplaćuje drugim pravnim i fizičkim osobama prema važećem cjeniku
usluga.
Pozvano da odgovori
na podneseni zahtjev nije se očitovalo Gradsko vijeće Dubrovnika već Upravni
odjel za komunalno gospodarstvo Dubrovačko-neretvanske županije dopisom od 1.
ožujka 2001., navodeći u bitnome da je: »Grad Dubrovnik kao većinski vlasnik,
uz osam drugih općina suvlasnika, osnovao trgovačko društvo Boninovo d.o.o. za
obavljanje pogrebnih poslova te zasada nema potrebe za provedbu postupka i
dodjelu koncesije za obavljanje pogrebnih poslova.«
Priloženo očitovanju dostavljene su: Odluka o grobljima
Gradskog vijeća Dubrovnika, od 24. svibnja 1999. (Sl. glasnik Grada
Dubrovnika, br. 2/99), Odluka o obavljanju pogreba umrlih osoba, od 24.
ožujka 1995. (Sl. glasnik grada Dubrovnika, br. 1/95), i Zaključak Ravnateljstva
Opće bolnice Dubrovnik od 14. kolovoza 2000.
Sukladno čl. 149. ZUP-a održana je 6. travnja 2001.
usmena rasprava u prostorijama Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja.
II. Po utvrđenom činjeničnom stanju i ocjeni prikupljenih
dokaza Agencija je utvrdila sljedeće:
Sva groblja na području grada Dubrovnika komunalni su
objekti u vlasništvu grada Dubrovnika. To su, osim groblja na Boninovu
(katoličko, pravoslavno, muslimansko i židovsko), groblje na Dančama i
Mihajlu, te još dva izvan uporabe. Gradsko vijeće Dubrovnika dalo je na upravljanje
Boninovu d.o.o., osim ovih, još i 25 drugih grobalja na području ostalih naselja
grada Dubrovnika.
Na grobljima se pokapaju osobe umrle na područjima za
koje je groblje osnovano i osobe koje su u času smrti imale prebivalište na
tom području ili području koje su za života odredile odnosno koje su njegova
obitelj ili skrbnik odabrali.
Odredbe čl. 3. Odluke
o obavljanju pogreba umrlih osoba (Sl. glasnik Grada Dubrovnika, br. 1/95)
utvrđuju da umrlog s područja Dubrovnika u zdravstvenoj ustanovi ili izvan nje
preuzima radi prijenosa u mrtvačnicu javno poduzeće koje je grad Dubrovnik
osnovao, odnosno organizirao za obavljanje pogrebnih poslova i kojemu je
povjerio upravljanje gradskim grobljima.
Odredbe čl. 16. iste
Odluke određuju da lijes s tijelom umrlog iz mrtvačnice radi prijevoza u drugo
mjesto, zajedno s dokumentacijom, preuzima pravna ili fizička osoba ovlaštena i
registrirana za prijevoz umrlih osoba.
U tijeku razmatranja
podnesenog zahtjeva utvrđeno je da je Dubrovnik Eko d.o.o., registriran 11.
kolovoza 2000. za trgovinu na veliko i malo pogrebnom opremom, organiziranje
pogreba i pripremanje pokojnika za pokapanje, pokop i kremiranje pokojnika,
prijevoz pokojnika u cestovnom prometu i međunarodnom cestovnom prometu,
održavanje groblja i uređenje grobova i grobnica te izradu vijenaca, buketa
i aranžmana od svježeg i umjetnog cvijeća (prema izvodu iz sudskog registra
Trgovačkog suda u Dubrovniku od 8. studenoga 2000., upise u Glavnu knjigu
proveli su 8. srpnja 1999. Trgovački sud u Zagrebu, 11. siječnja 2000.
Trgovački sud u Splitu, 13. srpnja 2000. Trgovački sud u Dubrovniku.)
Djelatnost pogrebnih
poslova, odnosno preuzimanje osoba umrlih na području grada Dubrovnika iz
mrtvačnice ili rashladnog uređaja Boninova d.o.o., te opremanje i prijevoz
umrlih do mjesta ukopa poduzetnik Dubrovnik Eko d.o.o. obavljao je od početka
rujna 2000., a od 10. rujna 2000. samo izuzetno.
Prema čl. 3. Zakona o
komunalnom gospodarstvu (»Narodne novine«, br. 36/95, 128/99) djelatnost
održavanja groblja i krematorija podrazumijeva funkcionalno održavanje
prostora i zgrada za obavljanje ispraćaja i sahrane pokojnika, a pogrebni
poslovi podrazumijevaju preuzimanje, opremanje i prijevoz umrlog do mjesta
ukopa ili kremiranja.
Dalje je utvrđeno da je grad Dubrovnik, kao osnivač
nekadašnjeg Javnog komunalnog poduzeća »Boninovo«, odredivši ovu djelatnost
od interesa za grad Dubrovnik, sa osam susjednih općina osnovao trgovačko
društvo Boninovo d.o.o. za obavljanje pogrebnih poslova, ali nije do danas
proveo natječaj ili objavio ponudu za prikupljanje ponuda za dodjelom
koncesije.
Dana 14. kolovoza
2000. Ravnateljstvo Opće bolnice Dubrovnik donijelo je Zaključak da
preuzimanje pokojnika na patologiju te preuzimanje, opremanje i prijevoz
pokojnika s patologije obavljaju jedino djelatnici ovlaštenog trgovačkog
društva Boninovo d.o.o. na temelju odredbi čl. 3. st. 1. Odluke o obavljanju
pogreba umrlih osoba (Sl. glasnik Grada Dubrovnika, 1/95, citat: »Tijelo osobe
koja je umrla na području Grada u zdravstvenoj ustanovi ili izvan zdravstvene
ustanove preuzima radi prijenosa u mrtvačnicu javno poduzeće koje je Grad
Dubrovnik osnovao, odnosno organizirao za obavljanje pogrebnih poslova, i
kojemu je povjerio upravljanje gradskim grobljima.«
Poduzetnik Dubrovnik Eko d.o.o. preuzimanje pokojnika
iz poslovnih prostorija (mrtvačnice ili rashladnog uređaja) Boninova d.o.o.
vršio je uz urednu punomoć odnosno po pozivu obitelji umrlog za ukop izvan
grada Dubrovnika. Visina naknade za uslugu prijevoza pokojnika koju je
prethodno izvršio poduzetnik Boninovo d.o.o. nikad nije bila sporna i Dubrovnik
Eko d.o.o. je uredno plaća.
Suradnja Boninova d.o.o. s poduzetnikom Dubrovnik Eko
d.o.o. službeno je prekinuta 10. rujna 2000., ali ne i s pogrebnim poduzećima s
područja Županije ili iz bilo kojeg drugog dijela Republike Hrvatske. Njima ne
brani preuzimanje tijela iz svojih poslovnih prostorija, iako nemaju koncesiju
za obavljanje pogrebnih poslova.
Prema usmenim priopćenjima danim na usmenoj raspravi
od 6. travnja 2001. proizlazi da po ukazanoj većoj potrebi Boninovo d.o.o. i
dalje angažira Dubrovnik Eko d.o.o. (račun br. 43, od 7. travnja 2001.),
naročito u slučaju kada obitelj umrloga inzistira na pružanju pogrebnih
usluga od strane Dubrovnik Eka d.o.o. Na raspravi su se stranke složile i oko
toga da Dubrovnik Eko d.o.o. ovlašteno obavlja sve dodatne usluge pri obavljanju
pogrebnih poslova (dezinficiranje vozila i sl.) te da posjeduje propisnu
opremu.
III. Mjerodavno tržište je utvrđeno kao
djelatnost pružanja pogrebnih poslova preuzimanje lijesa s tijelom umrlog iz
poslovnih prostorija ili rashladnog uređaja poduzetnika Boninovo d.o.o. radi
prijevoza za ukop izvan područja grada Dubrovnika.
Poduzetnik Boninovo
d.o.o. jedino je za pogrebne poslove osnovano poduzeće od strane grada
Dubrovnika, te kao takav, jedini posjeduje poslovne prostorije (mrtvačnicu) i
rashladni uređaj. Također je upravitelj svih groblja po odluci njihova
vlasnika, grada Dubrovnika, na kojem djeluje Boninovo d.o.o. cjelokupno je
područje grada Dubrovnika, uključujući sva groblja koja održava i to:
Boninovo (katoličko, pravoslavno, muslimansko i židovsko), Danče i Mihajlo,
Vojno groblje u Gospinu polju i groblje izvan grada te na području ostalih
naselja Grada Dubrovnika: Bosanka, Brsečine, Dubravica, Gromača, Kliševo,
Knežica, Koločep, Komolac, Lopud, Ljubač, Mokošica, Mravinjac, Riđica-Mravinjac,
Mrčevo, Orašac, Osojnik, Petrovo Selo, Rožat, Suđurađ, Sustjepan, Luka
Šipanska, Šumet, Trsteno, Zaton Veliki, Zaton Mali.
Kao vlasnik
rashladnog uređaja i mrtvačnice, jedinih prostorija iz kojih je dopušteno
preuzeti lijes s tijelom umrlog onim poduzetnicima koji se bave prijevozom
tijela umrlih osoba radi prijevoza u druga mjesta, poduzetnik Boninovo d.o.o.
nalazi se u monopolističkom položaju, budući da nema takmaca na mjerodavnom
tržištu.
Prihvaćena praksa u
drugim gradovima, prema saznanjima kojima ova Agencija raspolaže, je obavljanje
djelatnosti održavanja groblja i krematorija u nadležnosti javnog poduzeća
koje vodi brigu o samom groblju, ali prijevoz umrlog od mrtvačnice do ukopnog
mjesta kao dio pogrebnih poslova ostaje slobodan za tržišnu utakmicu. S
izuzetkom poslova samog ukopa koji također po prirodi stvari trebaju pripasti
javnom poduzeću.
Prema odredbama čl.
15. i 16. Odluke o obavljanju pogreba umrlih osoba (Sl. glasnik Grada
Dubrovnika, 1/95) preuzimanje lijesa s tijelom umrlog iz mrtvačnice poduzeća
radi prijevoza u drugo mjesto vrši pravna/fizička osoba ovlaštena i registrirana
za prijevoz umrlih osoba. Dakle, ne navodi se isključivo koncesionar niti
poduzetnik-ovlaštenik kojem je grad Dubrovnik povjerio upravljanje gradskim
grobljem.
Boninovo d.o.o.
ograničavajući Dubrovnik Eko d.o.o. da iz njihovih prostorija preuzmu
pokojnika kada obitelj pokojnika to traži, Boninovo d.o.o. neovlašteno
prosuđuje o interesima korisnika usluga jer im brani slobodan odabir najpovoljnijeg
ponuđača, odnosno onog poduzetnika čija usluga najviše odgovara željama
naručitelja usluge. Istovremeno, valjano registriranom i ovlaštenom
poduzetniku onemogućava obavljanje njegove djelatnosti.
Važno je napomenuti
da su usluge Dubrovnik Eka d.o.o. na utvrđenom mjerodavnom tržištu potrebne i
tražene što potvrđuju na Zapisnik od 6. travnja 2001. priloženi Zaključak
Općine Konavle, od 27. ožujka 2001., i Zaključak Općine Župe dubrovačke, od
14. studenoga 2000., kojima se daje suglasnost poduzetniku Dubrovnik Eko d.o.o.
za ishodovanje koncesijskog odobrenja za obavljanje pogrebnih poslova
na područjima tih općina.
IV. Odbijanje
Uprave Opće bolnice Dubrovnik da poduzetnik Dubrovnik Eko d.o.o. ili bilo koje
drugo pogrebno poduzeće (pa tako i poduzetnik Dubrovnik Eko d.o.o.), osim
Boninova d.o.o., opremi i preuzme pokojnika iz prostorija Bolnice, sukladno čl.
3. st. 1. Odluke o obavljanju pogreba umrlih osoba, predmet je drugog
postupka i ovdje nije razmatrano.
S obzirom da je
Dubrovnik Eko d.o.o. pokrenuo spor kod Ustavnog suda RH radi ocjene ustavnosti
i zakonitosti spomenutih odredbi čl. 3. Odluke o obavljanju pogreba umrlih
osoba (Sl. glasnik grada Dubrovnika, 1/95), nije razmatran dio zahtjeva za pokretanje
postupka koji se odnosi na primjenu tih odredbi Odluke.
V. Temeljem zaključka
Savjeta za zaštitu tržišnog natjecanja, donesenog na 44. sjednici, održanoj
24. travnja 2001., primjenom čl. 30. st. 2. t. 2. i st. 3. ZZTN, donesena je
odluka da Boninovo d.o.o. zlouporabljuje monopolistički položaj, sukladno čl.
20. t. 3. i 9. ZZTN, kada Dubrovniku Eko d.o.o. zabranjuje pristupiti svojim
poslovnim prostorijama (mrtvačnici) i rashladnom uređaju, iako Dubrovnik Eko
d.o.o. posjeduje urednu punomoć obitelji osobe umrle na području Dubrovnika
da preuzme pokojnika uz podmirivanje troška Boninovu d.o.o. radi prijevoza do
mjesta ukopa, dok drugim pogrebnim poduzećima dopušta pristup rečenim
prostorijama i preuzimanje pokojnika, kako je to utvrđeno u točki 1. izreke
ovog rješenja.
Stoga mu je naloženo da omogući poduzetniku Dubrovnik
Eko d.o.o. na zahtjev obitelji umrlu osobu preuzeti iz poslovnih prostorija
ili rashladnog uređaja Boninova d.o.o. radi prijevoza do mjesta ukopa izvan
grada Dubrovnika, kako je to utvrđeno u točki 2. izreke ovog rješenja.
O tome će Uprava društva Boninovo d.o.o. donijeti
odluku i dostaviti je Agenciji u roku od 15 dana od dana dostave ovog rješenja,
kako je utvrđeno točkom 3. izreke ovog rješenja.
Temeljem zahtjeva poduzetnika Dubrovnik Eko d.o.o.,
od 6. travnja 2001., za naknadu upravnih pristojbi, poduzetnik Boninovo
d.o.o. dužan je u roku 15 dana od dana dostave ovoga rješenja na račun
poduzetnika Dubrovnik Eko d.o.o. nadoknaditi troškove postupka na ime upravne
pristojbe za izdano rješenje u iznosu od 5.000,00 kn, primjenom članka 14. t.
18. tarifni broj 108. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o upravnim
pristojbama (»Narodne novine«, br. 131/97).
Odluka o trošku postupka odnosi se samo na ime
upravnih pristojbi jer su stranke izjavile druge troškove podmiriti svaka za
sebe.
U svezi rečenog, odlučeno je kao u točki 4. izreke
ovog rješenja.
Temeljem čl. 37.a st. 1. ZZTN, ovo rješenje bit će
objavljeno u »Narodnim novinama«, kako je i odlučeno točkom 5. izreke ovog
rješenja.
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU
Ovo rješenje je konačno u upravnom postupku, ali
nezadovoljna stranka može protiv njega pokrenuti upravni spor kod Upravnog
suda Republike Hrvatske u roku od trideset (30) dana od dana uručenja ovoga
rješenja.
Klasa: UP/I-030-02/2000-01/171
Urbroj: 580-02-01-04-11
Zagreb, 5. srpnja 2001.
Ravnatelj
mr. sc. Hrvoje Momčinović, v. r.