1069
Na temelju članka 321. stavak 2. točke 2. i 3. Zakona o sigurnosti
prometa na cestama (»Narodne novine« br. 59/96) ministar pomorstva, prometa i
veza, u suglasnosti s ministrom unutarnjih poslova i ministrom gospodarstva,
donosi
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se Pravilnikom propisuju
tehnički uvjeti koje moraju zadovoljavati nadzorni uređaji kojima se osigurava upis
vremena vožnje članova posade vozila, vremena provedenog u obavljanju
profesionalne aktivnosti koja ne spada u upravljanje vozilom, vremena odmora,
brzine kretanja vozila i prijeđene udaljenosti (u daljnjem tekstu »tahograf«),
izradbeni zahtjevi za tahografe i zapisne listove, uvjeti za ugradnju i
popravak tahografa, tipno ispitivanje tahografa i zapisnih listova, izgled
službene oznake i periodični nadzor tahografa (u daljem tekstu: ispitivanje
tahografa).
Ovim se Pravilnikom propisuju
i uvjeti koje moraju udovoljavati ovlaštene pravne osobe odnosno obrtnici za
dobivanje ovlaštenja za obavljanje djelatnosti.
Članak 2.
U smislu ovog Pravilnika
smatra se da je:
– tahograf – nadzorni
uređaj koji se ugrađuje u vozilo u svrhu pokazivanja i zapisivanja podataka o
kretanju vozila u cestovnom prometu kao i određenog rada vozača, kojim se
osigurava upis vremena vožnje članova posade (vozača) vozila, vremena u
obavljanju profesionalne aktivnosti koja ne spada u upravljanje vozilom,
vremena odmora, brzine kretanja vozila i prijeđene udaljenosti,
– zapisni list – dio u
tahografu na kojem pisaljka neprekidno piše podatke koji moraju trajno ostati
zapisani,
– stalnica »k« tahografa
– veličina koja navodi vrijednost ulaznog signala potrebnog za pokazivanje i zapisivanje
duljine prijeđenoga puta od 1 km, a izražava se brojem okretaja po kilometru (k
= ... okr/km) ili impulsima po kilometru (k = ... imp/km),
– stalnica »w« vozila
– veličina koja navodi vrijednost izlaznog signala, a koja nastaje na
priključnom mjestu tahografa i vozila (na mjenjaču ili na osovini kotača), i to
pod normalnim uvjetima ispitivanja duljine prijeđenoga puta od jednog
kilometra, a izražava se brojem okretaja po kilometru (w = …okr/km) ili
impulsima po kilometru (w =... imp/km),
– djelatni opseg pogonskog
kotača vozila – srednja vrijednost duIjine prijeđenoga puta pogonskog kotača
kod punog okretaja u normalnim uvjetima ispitivanja i propisanom postupku, a
izražava se u obliku: »l = ... mm«.
II. OPĆE ZNAČAJKE RADA TAHOGRAFA
Članak 3.
Tahograf mora vjerodostojno pokazivati i zapisivati:
1. duljinu prijeđenoga puta
vozila,
2. brzinu vozila,
3. trajanje upravljanja
vozilom,
4. trajanje drugih vrsta rada
i pripravnosti,
5. trajanje prekida rada i
trajanje dnevnih odmora,
6. otvaranje kućišta u koje
je uložen zapisni list,
7. samo za elektroničke
tahografe: svaki prekid napona napajanja tahografa dulji od 100 ms (osim
osvjetljenja) te svaki prekid vodiča od davača duljine prijeđenoga puta i
brzine do tahografa.
Članak 4.
Ako se u upravljanju vozilom
smjenjuju dva vozača (posada vozila), tahograf mora na dva različita zapisna
lista istodobno i odvojeno zapisivati vremenske podatke iz članka 3. točka 3.,
4. i 5. ovoga Pravilnika.
III. IZRADBENI ZAHTJEVI ZA TAHOGRAF
I ZAPISNI LIST
A. OPĆI ZAHTJEVI
Članak 5.
Tahograf se sastoji od:
1. pokaznih dijelova uređaja koji pokazuju:
– duljinu prijeđenoga puta vozila (brojač kilometara),
– brzinu vozila (brzinomjer),
– vrijeme (sat).
2. zapisnih dijelova uređaja koji zapisuju:
– duljinu prijeđenoga puta
vozila,
– brzinu vozila,
– vremenske podatke iz članka
3. točka 3., 4. i 5. ovoga Pravilnika.
3. naprave koje na zapisnim
listovima odvojeno zapisuju:
– svako otvaranje kućišta u
koje je uložen zapisni list (listovi),
– samo za elektroničke
tahografe – svaki prekid napona napajanja tahografa dulji od 100 ms (osim
osvjetljenja), najkasnije do trenutka ponovnog uključenja napona napajanja,
– samo za elektroničke
tahografe – svaki prekid napona napajanja davača duljine prijeđenoga puta i
brzine dulji od 100 ms i svaki prekid prijenosa signala od davača duljine
prijeđenoga puta i brzine do tahografa.
Članak 6.
Tahografu iz članka 5. ovoga Pravilnika mogu se dodavati i druge
naprave.
Dodavanjem tahografu drugih naprava ne smije se utjecati na njegov
ispravan rad.
Članak 7.
Sastavni dijelovi tahografa moraju biti od gradiva koje u uvjetima
normalne uporabe neće promijeniti svoja svojstva tako da bi to moglo utjecati
na skup tehničkih svojstava i značajki propisanih ovim Pravilnikom.
Članak 8.
Duljina prijeđenoga puta vozila
može se prikazivati i zapisivati kod vožnje unaprijed i unatrag ili samo kod
vožnje unaprijed.
Svako zapisivanje duljine
prijeđenoga puta vozila kod vožnje unatrag ne smije utjecati na jasnoću i
točnost ostalih zapisa.
Članak 9.
Vlastita frekvencija i
prigušenje tahografa mora biti tako izabrana da pokazivanje i zapis brzine
vozila može, unutar mjernog područja, slijediti ubrzanje od 2 m/s2, ne prelazeći
granice najvećih dopuštenih pogrešaka.
Članak 10.
Kad se mehanizam za pokretanje
zapisnog lista nadzire satnim mehanizmom, besprijekorno vrijeme rada sata mora
biti najmanje 10% dulje od najduljeg mogućeg trajanja zapisivanja na zapisnom
listu.
Članak 11.
Tahograf mora biti opskrbljen
osvjetljenjem koje ne zasljepljuje.
U normalnim radnim uvjetima
svi unutarnji dijelovi tahografa moraju biti zaštićeni od vlage i prašine.
Svi unutarnji dijelovi
tahografa štite se od dodira kućištima, koja u svrhu nadziranja njihova
otvaranja imaju propisana mjesta za žigosanje.
B. POKAZNI DIO TAHOGRAFA
Članak 12.
Vrijednost najmanjega
mjernoga podjeljka brojača kilometara iznosi 0,1 km, a brojevi koji označuju
svakih 100 metara prijeđenoga puta moraju se jasno razlikovati od onih koji
predstavljaju cijele kilometre.
Na brojaču kilometara brojevi
moraju biti visine najmanje 4 mm i jasno čitljivi.
Brojač kilometara mora
omogućiti prikaz od najmanje
99 999, 9 kilometara.
Članak 13.
Unutar pokaznog mjernog
područja brzinomjera, Ijestvica mora imati linearnu podjelu od 1, 2, 5 ili 10
km/h.
Vrijednost podjeljka
Ijestvice brzine (duljina podjeljka između dvije uzastopne oznake) ne smije
prijeći vrijednost 10% najveće vrijednosti brzine koju ljestvica pokazuje.
Područje prikaza koji se
nalazi izvan pokaznog mjernog područja ne mora se označiti brojkama.
Duljinu podjeljka koji
odgovara promjeni brzine od 10 km/h ne smije biti manja od 10 mm.
Razmak između kazaljke i
Ijestvice brzinomjera s kazaljkom ne smije biti veći od 3 mm.
Članak 14.
Prikaz na satu mora biti
vidljiv izvana, a očitavanje mora biti pouzdano, lako i nedvojbeno.
C. ZAPISNI DIO TAHOGRAFA
Članak 15.
Svaki tahograf bez obzira na
oblik zapisnog lista mora imati oznaku koja omogućuje pravilno ulaganje
zapisnog lista, i to tako da se vremenski prikaz na satu podudara s oznakom
vremena na zapisnom listu.
Mehanizam za pomicanje
zapisnog lista mora biti izveden tako da pomicanje zapisnog lista bude bez
praznog hoda te da se zapisni list može u svako vrijeme uložiti i izvaditi.
Članak 16.
Kod tahografa sa zapisnim
listom u obliku diska satni mehanizam upravlja pomicanjem pogonskog sklopa.
Okretanje zapisnog lista mora
biti neprekidno i jednolično s brzinom ne manjom od 7 mm/h, mjereno na
unutarnjem rubu plohe za zapisivanje brzine vozila.
Članak 17.
Svaki kilometar duljine prijeđenoga
puta mora biti prikazan na odgovarajućoj koordinati zapisom duljine od najmanje
1 mm.
Zapis duljine prijeđenoga
puta, i kad brzina dostigne gornju granicu zapisnog mjernog područja, mora biti
nedvojbeno čitljiv.
Članak 18.
Pisaljka za brzinu mora biti
vođena pravocrtno i okomito na smjer pomicanja zapisnog lista, neovisno o
obliku zapisnog lista.
Pomicanje pisaljke može biti
i kružno kad su ispunjeni ovi uvjeti:
– trag crtanja pisaljke mora
biti okomit na srednji opseg kruga (kod zapisnog lista u obliku diska) ili
okomit na uzdužnu os plohe predviđene za zapisivanje linearne brzine (kod
zapisnog lista u obliku vrpce)
– odnos između polumjera
zakrivljenosti traga nacrtanog pisaljkom prema širini polja predviđenog za
zapisivanje linearne brzine ne smije biti manji od 2,4: 1, neovisno o obliku
zapisnog lista
– oznake na vremenskoj
ljestvici moraju na zapisnoj plohi presijecati krivulju istoga polumjera kao
što ga ima trag koji crta pisaljka, a razmak između oznaka na vremenskoj
ljestvici mora prikazivati vremenski odsječak koji nije dulji od jednog sata.
Članak 19.
Svaka promjena brzine od 10
km/h mora biti prikazana zapisom duljine od najmanje 1,5 mm na odgovarajućoj
koordinati.
Članak 20.
Duljina prijeđenoga puta
vozila, brzina vozila i svako otvaranje kućišta u koji je uložen zapisni list
odnosno zapisni listovi, automatski se zapisuju.
Članak 21.
Tahograf zapisuje vrijeme
trajanja upravljanja vozilom i omogućuje prepoznatljivo i jasno zapisivanje
ostalih radnih aktivnosti vozača kad se preklopnik automatski ili ručno
prebaci u položaj:
1. označen znakom: vremena upravljanja vozilom,
2. označen znakom: vremena ostalih vrsta rada,
3. označen znakom: vremena pripravnosti i to:
– vrijeme čekanja, tj. vrijeme u kojem vozač mora ostati na svom radnom
mjestu čekajući poziv da krene, da započne novu vožnju ili da obavi drugi
zadatak,
– vrijeme tijekom vožnje provedeno uz vozača,
– vrijeme tijekom vožnje provedeno u kabini za spavanje.
4. označen znakom: vremena prekida rada i dnevnog odmora.
Članak 22.
Između različitih vremena, a na temelju značajki zapisanih tragova,
njihovu relativnom položaju i, ako je potrebno, uporabom oznaka iz članka 21.
ovoga Pravilnika mora biti nedvojbeno jasna razlika.
Različita vremena mogu se međusobno razlikovati različitim debljinama
tragova ili bilo kojim drugim oblikom koji osigurava jednaku mogućnost
očitavanja i tumačenja zapisa.
Članak 23.
Ako se u upravljanju vozilom smjenjuju dva vozača koji čine posadu vozila,
zapisi iz članka 21. ovog Pravilnika vode se na odvojenom listu svakog vozača.
Pomicanje pojedinih listova iz stavka 1. ovog članka izvodi se jednim
zajedničkim mehanizmom ili odvojenim sinkroniziranim mehanizmima.
D. ZATVARANJE TAHOGRAFA
Članak 24.
Kućište u koje je uložen zapisni list odnosno zapisni listovi i u kojem
se nalazi mehanizam za namještanje sata, mora biti opremljeno sigurnosnom
napravom protiv otvaranja.
Članak 25.
Svako otvaranje kućišta u koje je uložen zapisni list odnosno zapisni listovi
i u kojem se nalazi mehanizam za namještanje sata automatski se zapisuje na
zapisnom listu odnosno zapisnim listovima.
E. OZNAKE
Članak 26.
Tahograf na prednjoj strani ima ove oznake:
1. mjernu jedinicu za duljinu prijeđenoga puta s kraticom »km« neposredno
do brojača kilometara
2. blizu ljestvice brzine oznaku »km/h«,
3. mjerno područje brzinomjera u obliku »Vmin... km/h, Vmax... km/h«,
ako se ovi podaci ne nalaze na tipskoj pločici tahografa.
Članak 27.
Tipska pločica je ugrađena u tahograf i nosi ove podatke (koji moraju
biti jasno vidljivi i čitljivi kad je tahograf ugrađen u vozilo):
1. ime i naslov proizvodača tahografa,
2. tvornički broj i godinu proizvodnje,
3. službenu oznaku vrste tahografa,
4. stalnicu »k« tahografa u obliku »k = ... okr/km« ili »k = ...
imp/km«,
5. moguće je i mjerno područje brzinomjera u obliku propisanom u članku
26. točka 3. ovoga Pravilnika,
6. ako je tahograf osjetljiv na nagib tako da to utječe na prekoračenje
dopuštenih granica pogrešaka tahografa, mora se navesti kut u obliku: pri čemu je a
kut
koji zatvara prednja ploča tahografa s vodoravnom ravninom i u kojem je
položaju tahograf tipski ispitan, a kutovi prikazuju najveći dopušteni otklon
prema gore odnosno prema dolje od kuta a.
F. NAJVEĆE DOPUŠTENE POGREŠKE
TAHOGRAFA
Članak 28.
Najveće dopuštene pogreške prije ugradnje u vozilo mogu biti unutar
granica:
– za duljinu prijeđenoga
puta: ± 1% od stvarne duljine, uz uvjet da mjerena udaljenost nije manja od
1 km
– za brzinu: ± 3 km/h od
stvarne brzine
– za vrijeme: ± 2 min/dan, a
najviše 10 minuta nakon 7 dana, ako hod sata bez navijanja nije kraći od sedam
dana.
Članak 29.
Najveće dopuštene pogreške kod
ugradnje u vozilo mogu biti unutar granica:
– za duljinu prijeđenoga
puta: ± 2% od stvarne duljine, uz uvjet da mjerena udaljenost nije manja od
1 km,
– za brzinu: ± 4 km/h od
stvarne brzine,
– za vrijeme: ± 2 min/dan,
ili 10 minuta nakon 7 dana.
Članak 30.
Najveće dopuštene pogreške
tijekom uparabe u vozilu mogu biti unutar granica:
– za duljinu prijeđenoga
puta: ± 4% od stvarne duljine, uz uvjet da mjerena udaljenost nije manja od 1
km,
– za brzinu: ± 6 km/h od
stvarne brzine,
– za vrijeme: ± 2 min/dan, ili 10 minuta nakon 1 dana.
Članak 31.
Najveće dopuštene pogreške propisane u članku 28., 29. i 30. ovoga
Pravilnika vrijede za temperaturu okoliša od 0°C do 40°C, mjereno neposredno na
tahografu.
Članak 32.
Mjerenje najvećih dopuštenih pogrešaka propisanih u članku 29. i 30.
ovoga Pravilnika mora se izvoditi u uvjetima propisanim u članku 53. ovoga
Pravilnika.
G. ZAPISNI LISTOVI
Članak 33.
Zapisni listovi moraju biti izrađeni na način da ne ometaju normalan rad
tahografa te da zapisi budu neizbrisivi, čitljivi i prepoznatljivi, a dimenzije
zapisnih listova i svi zapisi ne smiju se promijeniti tijekom rada u normalnim
uvjetima vlage i temperature.
Članak 34.
Svaki vozač mora na zapisnom listu zapisati, a da ne ošteti list i ne
umanji njegovu čitljivost, ove podatke:
1. na početku uporabe lista svoje ime i prezime,
2. na početku i kraju uporabe lista nadnevak i mjesto,
3. registarsku oznaku vozila koje mu je dodijeljeno, i na početku prve
vožnje koja je zapisana na listu, i u slučaju promjene vozila, tijekom uporabe
lista,
4. stanje brojača kilometara i to:
– na početku prve vožnje zapisane na listu,
– na kraju zadnje vožnje zapisane na listu,
– u slučaju promjene vozila tijekom radnoga dana (stanje brojača
kilometara koje napušta i stanje brojača prijeđenoga puta vozila koje mu je
dodijeljeno),
5. vrijeme svake promjene vozila.
Članak 35.
U normalnim uvjetima skladištenja zapisnog lista zapisi moraju ostati
jasno čitljivi najmanje 3 (tri) godine.
Članak 36.
Trajanje zapisivanja zapisnog lista, bez obzira na njegov oblik, mora
biti 24 sata.
Ako je međusobno povezano nekoliko zapisnih listova, radi povećanja
mogućnosti zapisivanja tijekom trajanja vožnje, koje se očekuje bez naknadne
zapovijedi poslodavca, spojevi pojedinih listova moraju biti izvedeni tako da
zapisi na prijelaznim mjestima ne pokazuju ni prekid ni preklapanje.
Članak 37.
Zapisni listovi moraju imati:
– plohu predviđenu isključivo za zapisivanje podataka koji se odnose na
brzinu,
– plohu predviđenu isključivo za zapisivanje podataka koji se odnose na
duljinu prijeđenoga puta vozila,
– jednu ili više ploha za zapisivanje podataka koji se odnose na vrijeme
upravljanja vozilom, druge vrste rada i pripravnosti te prekida rada i dnevnog
odmora.
Članak 38.
Ploha za zapisivanje brzine mora imati ljestvicu, a vrijednost podjeljka
ne smije biti veća od 20 km/h.
Svaka razdjelna crta mora biti obilježena brojkom odgovarajuće brzine.
Kratica »km/h« mora se nalaziti najmanje na jednom mjestu zapisne plohe.
Posljednja razdjelna crta mora se slagati s gornjom granicom zapisnog
mjernoga područja.
Članak 39.
Ploha za zapisivanje duljine prijeđenoga puta mora biti tako
razdijeljena da broj kilometara prijeđenoga puta bude lako čitljiv.
Članak 40.
Ploha ili plohe za zapisivanje vremena upravljanja vozilom, drugih vrsta
rada i pripravnosti te prekida rada i, dnevnog odmora moraju biti označene tako
da se mogu jasno razlikovati različita vremena.
Članak 41.
Na svakom zapisnom listu moraju biti tiskani ovi podaci:
– ime i naslov ili trgovački znak proizvodača,
– službena oznaka tipa zapisnog lista,
– službena oznaka tipa nadzornog uređaja u kojima se zapisni list može
upotrebljavati,
– gornja granica mjernoga područja brzine izražena u km/h.
Na svakom zapisnom listu mora biti tiskana vremenska ljestvica koja je
tako podijeljena da omogućuje izravno očitavanje vremena svakih 15 minuta te
da se vremenski odsječci od 5 minuta mogu bez teškoće odrediti.
Članak 42.
Zapisni list mora imati slobodnu plohu na kojoj vozač zapisuje najmanje
sljedeće podatke, a da se pritom ne ošteti druge podatke:
– ime i prezime vozača,
– nadnevak i mjesto gdje je počela uporaba lista, te nadnevak i mjesto
gdje je završena njegova uporaba,
– registracijska oznaka vozila koje je vozaču dodijeljeno tijekom
uporabe lista,
– stanje brojača kilometara vozila kojem je vozač dodijeljen tijekom
uporabe lista,
– vrijeme svake promjene vozila.
IV. UGRADNJA I POPRAVAK TAHOGRAFA
Članak 43.
Ugradnju tahografa u vozilo vrši ovlaštena pravna osoba odnosno obrtnik
iz članka 1. stavak 2. ovog Pravilnika.
Tahograf se ugrađuje u vozilo tako da vozač može sa svoga sjedala jasno
očitati duljinu prijeđenoga puta, brzinu vozila i vrijeme, a svi dijelovi
tahografa, uključujući i prijenosne elemente, moraju istodobno biti zaštićeni
od nenamjernih oštećenja.
Popravak tahografa vrši
servis, kojeg ovlasti Ministarstvo pomorstva, prometa i veza.
Članak 44.
Stalnica tahografa »k« mora
se moći prilagoditi stalnici vozila »w« s pomoću ugradne naprave za
prilagođavanje.
Vozila koja imaju dva ili
više prijenosnih odnosa osovina, moraju biti opremljena preklopnom napravom s
pomoću koje se različiti prijenosni odnosi automatski dovode na stalnicu vozila
»w« za koju je učinjena prilagodba tahografa prilikom ugradnje u vozilo.
Članak 45.
Nakon ugradnje i obavljenog
ispitivanja u vozilo se pokraj tahografa ili na njega na vidljivu mjestu
stavlja propisana naljepnica sa značajkama bitnim za uporabu tahografa, i treba
je osigurati zaštitnom folijom.
Poslije svakoga ispitivanja
tahografa u ispitnom mjestu potrebno je zamijeniti naljepnicu sa značajkama
bitnim za uporabu tahografa i osigurati je zaštitnom folijom.
Na naljepnici se upisuje
datum do kada vrijedi ispitivanje tahografa, izmjereni djelatni obod mjerenog
pogonskog kotača, stalnica »w« vozila, te zadnjih osam brojeva VIN
oznake/šasije vozila. Na desnoj strani naljepnice otiskuje se pečat sa
jasno čitljivim nazivom i oznakom ispitnog mjesta.
Pečat mora biti u dimenzijama 25 mm x 15 mm.
Naljepnica je veličine 77 mm x 17 mm, sa slobodnim prostorom za pečat s
desne strane u širini od 30 mm, sa značajkama bitnim za uporabu tahografa i
izgleda kao na crtežu:
Članak 46.
Na tahografu moraju biti
žigosani ovi dijelovi:
1. završeci spojeva izmedu
tahografa i vozila,
2. ugradna naprava
za prilagođivanje i spojno mjesto gdje je ona uključena u spojni vod,
3. preklopna
naprava vozila s dva ili više prijenosnih odnosa osovina,
4. spojevi naprave
za prilagođivanje i preklopne naprave s drugim dijelovima tahografa,
5. kućišta
propisana u članku 11. stavka 3. ovoga Pravilnika, na kojima je oznaka žiga
ovlaštenog servisa tahografa.
6. naljepnice sa
značajkama bitnim za uporabu tahografa i stalnice k, sa zaštitnom folijom.
Žig za utiskivanje
ima kružni oblik promjera 7 mm. Linijom je krug podijeljen u dva jednaka
dijela. U brojniku se nalazi oznaka »HR 25«, a u nazivniku se nalazi brojevna oznaka
ispitnog mjesta za tahografe. Žig je izrađen tako da su natpisi istaknuti u
odnosu na podlogu žiga.
Žig se može
naručiti samo na temelju valjanog ovlaštenja i izgleda kao na crtežu:
Pored dijelova iz stavka 1. ovog članka na tahografu mogu biti žigosani i drugi
dijelovi, sukladno tipnom odobrenju.
U slučaju hitne potrebe smiju
se ukloniti samo žigovi s dijelova iz stavka 1. točke 2. i 3. ovog članka.
O vremenu i okolnostima pod
kojima je došlo do uništenja žigova sastavlja se zapisnik.
V. TIPNO ISPITIVANJE
Članak 47.
Tipno ispitivanje tahografa i zapisnog lista određenoga prototipa,
obavlja se u skladu s odredbama ovoga Pravilnika i drugim propisima.
Na tipno ispitivanje podnosi se traženi broj prototipova iste vrste
tahografa ili zapisnih listova.
Prototip tahografa i zapisnog lista koji zadovoljava zahtjeve propisane
ovim Pravilnikom označuje se službenom oznakom vrste tahografa i zapisnog
lista.
Članak 48.
U tipnom odobrenju za određenu vrstu zapisnog lista mora se navesti
službena oznaka vrste (vrsta) tahografa za koji se odobrava uporaba zapisnog
lista.
Članak 49.
Službena oznaka vrste tahografa i zapisnog lista sastoji se od
pravokutnika dimenzija najmanje 7x4,5 mm unutar kojeg se upisuje slovo »e« iza
kojeg slijedi broj 25, a ispod pravokutnika je broj službene oznake iz tipnog
odobrenja.
Službena oznaka vrste tahografa i zapisnog lista izgleda kao na crtežu:
Dimenzije su dane u milimetrima, mogu biti i veće, ali se odnosi
veličina moraju zadržati.
Tipno ispitivanje tahografa obavlja Državni zavod za normizaciju i
mjeriteljstvo uz suglasnost Ministarstva pomorstva, prometa i veza.
VI. ISPITIVANJE TAHOGRAFA
Članak 50.
Tahograf, nov ili popravljen, prije ugradnje mora biti ispitan, a
ispitivanjem se utvrđuje sukladnost s tipnim odobrenjem i ispravnost
uređaja.
Tahograf sukladan podacima iz tipnog odobrenja, a koji ima vrijednost
mjerenih veličina unutar granica najvećih dopuštenih pogrešaka propisanih u
članku 28. ovoga Pravilnika, žigoše se u skladu s odredbom članka 46. stavka 1.
ovoga Pravilnika i na njega se stavlja naljepnica za označivanje stalnice
tahografa »k« i naljepnica sa značajkama bitnim za uporabu tahografa i treba ih
osigurati zaštitnom folijom.
Naljepnica za označavanje stalnice »k« tahografa pravokutnog je oblika
dimenzija 26x15mm, i izgleda kao na crtežu:
Članak 51.
Tahograf koji se prvi put ugrađuje u vozilo mora biti ispitan zajedno s
cijelom instalacijom.
Tahograf sukladan podacima iz tipnog odobrenja, a koji ima vrijednosti
mjerenih veličina unutar granica najvećih dopuštenih pogrešaka iz članka 29.
ovoga Pravilnika, žigoše se u skladu s odredbom članka 46. stavka 1. ovoga
Pravilnika i na njega se stavlja naljepnica za označavanje stalnice tahografa
»k« i naljepnica sa značajkama bitnim za uporabu tahografa, te trebaju biti osigurane
zaštitnom folijom.
Članak 52.
Ponovno ispitivanje i ovjeravanje sastoji se od pregleda tahografa i
instalacije, ispitivanja s ispitnim uređajem i ispitivanja na ispitnoj stazi
ili ispitnim valjcima.
Pregled tahografa i instalacije sastoji se od provjere:
– sukladnosti tahografa s tipnim odobrenjem,
– neoštećenosti žigova na uređaju i drugim ugrađenim dijelovima,
– veličine opsega pogonskoga kotača (odgovara li ona veličini zapisanoj
na naljepnici s bitnim značajkama za uporabu tahografa),
– ispravnosti žigova temeljenih člankom 11. stavkom 3. ovog Pravilnika.
Na tahograf koji zadovoljava propisane tehničke zahtjeve stavlja se
naljepnica sa značajkama bitnim za uporabu tahografa i žigoše se na svim
mjestima propisanim člankom 46. stavkom 1. ovoga Pravilnika.
Ispitivanje tahografa vrijedi godinu dana.
Svaki ugrađeni tahograf mora biti ispitan.
Visinu naknade za ispitivanje tahografa utvrđuje ministar pomorstva,
prometa i veza.
Članak 53.
Mjerenje pogreške kod ugradnje i tijekom uporabe obavlja se pod normalnim
uvjetima rada, odnosno referencijskim uvjetima, a to su:
– nenatovareno vozilo u
stanju spremnom za vožnju,
– tlak u gumama prema uputi
proizvođača,
– istrošenost guma u okviru
propisanih dopuštenih granica,
– kretanje vozila: vozila se
moraju kretati snagom vlastitog motora, pravocrtno na ravnoj površini brzinom
od 50 +/– 5 km/h; mjerenje se može obaviti i na propisanom ispitnom mjestu s
valjcima ako mjerni postupak ima propisanu točnost.
Pogreške mjerenja kod
ugradnje i tijekom uporabe moraju se nalaziti unutar granica najvećih
dopuštenih pogrešaka propisanih člankom 29. i 30. ovoga Pravilnika.
Članak 54.
Na ispitivanje tahografa mogu
se podnositi tahografi koji imaju tipno odobrenje i službenu oznaku vrste
tahografa, koju je izdala za to ovlaštena institucija države potpisnice
Europskog sporazuma o radu posada na vozilima koja obavljaju međunarodne
cestovne prijevoze (AETR).
Članak 55.
Rezultati pregleda i ispitivanja unose se u izvješće o ispitivanju i
čuvaju se 3 (tri) godine.
VII. UVJETI ZA OVLAŠĆIVANJE RADI ISPITIVANJA TAHOGRAFA
Članak 56.
Ispitivanje tahografa obavlja se na ispitnom mjestu na kojem pravna
osoba odnosno obrtnik iz članka 1. stavak 2. ovog Pravilnika ima pravo
uporabe.
Ispitno mjesto se mora nalaziti na istoj adresi i u prostoru za koji je
pravna osoba ili obrtnik iz članka 1. stavka 2. ovog Pravilnika dobio
ovlaštenje.
Poslovi ispitivanja tahografa smiju se obavljati isključivo na ispitnom
mjestu.
Ispitno mjesto u sastavu pravne osobe ili obrtnika koji se bavi i
ostalim trgovačkim djelatnostima (prodaja, servisiranje, proizvodnja i sl.),
mora biti ustrojeno kao funkcionalna cjelina, a prostorija za ispitivanje i
evidenciju tahografa mora biti fizički odvojena od drugih prostorija pravne
osobe ili obrtnika koji su ovlašteni za ispitivanje tahografa.
Članak 57.
Pravna osoba odnosno obrtnik
iz članka 1. stavak 2. ovog Pravilnika koja se ovlašćuje za ispitivanje
tahografa mora zadovoljiti sljedeće uvjete:
1. djelatnika,
2. prostorije za ispitivanje
i evidenciju tahografa,
3. staze ili ispitnih
valjaka,
4. kanala, navoza ili
dizalice,
5. pristupnog prostora za
vozila,
6. kontrolni uređaj,
7. ispitne opreme i pribora,
8. ispitnih postupaka za tahografe.
Zadovoljavanje svih uvjeta iz stavka 1. ovog članka utvrđuje
povjerenstvo od tri člana koje prema potrebi imenuje ministar pomorstva,
prometa i veza.
1. DJELATNICI
Članak 58.
Pravna osoba odnosno obrtnik ovlaštena za
ispitivanje tahografa mora na ispitnom mjestu zapošljavati najmanje dva
djelatnika.
Djelatnici
raspoređeni na poslovima ispitivanja tahografa moraju imati najmanje srednju
stručnu spremu strojarskog, elektrotehničkog ili prometnog smjera i najmanje
1 godinu radnog iskustva u svojoj struci.
Djelatnici
raspoređeni na poslovima ispitivanja tahografa moraju biti stručno osposobljeni
za ispitivanje tahografa.
Stručna
osposobljenost djelatnika dokazuje se ispravom proizvođača tahografa ili od
njega ovlaštenog zastupnika o osposobljenosti za ispitivanje i ugradnju
tahografa i potvrdom o završenom školovanju za ispitivanje i ugradnju
tahografa prema programu odobrenom od ministarstva nadležnog za obrazovanje.
Isprava o
osposobljenosti djelatnika vrijedi pet godina od završetka obuke za tip
tahografa za koji je osposobljen.
Po isteku roka iz
prethodnog stavka stručna osposobljenost provodi se provjerom znanja
djelatnika koju provodi Ministarstvo pomorstva, prometa i veza u suradnji s
ovlaštenim zastupnikom proizvođača tahografa.
Postupak
utvrđivanja stručne osposobljenosti djelatnika za ispitivanje tahografa provodi
se pri utvrđivanju zadovoljavanja ispitnog mjesta propisanim uvjetima.
Poslove
ispitivanja tahografa ne mogu obavljati oni djelatnici koji nisu pristupili
provjeri stručne osposobljenosti ili na istoj nisu zadovoljili, kao ni oni
kojima je radi nesavjesna rada Rješenjem Ministarstva pomorstva, prometa i
veza izrečena zabrana rada na poslovima ispitivanja tahografa.
2. PROSTORIJA ZA ISPITIVANJE I EVIDENCIJU TAHOGRAFA
Članak 59.
Ispitno mjesto mora imati
prostoriju za pregled, ispitivanje, smještaj dijelova i pribora te evidenciju
ispitanih tahografa koja je:
1. izgrađena u skladu s
propisanim tehničkim normativima i uvjetima higijensko-tehničke zaštite u
pogledu vibracija, prašine, para, štetnih plinova, zračenja i drugog,
2. izgrađena tako da nije
prolazna prostorija i s tako izvedenim ulazom da se u nju ne može ući izravno
iz vanjskog nezaštićenog prostora,
3. prostrana toliko da u nju
mogu stati najmanje dva radna stola duljine 120 cm s pripadajućim stolicama te najmanje
jedan ormar ili polica za smještaj dijelova i pribora za ispitivanje te
evidenciju o tahografima.
Članak 60.
Prostorija za ispitivanje i
evidenciju tahografa može se upotrebljavati samo za navedene poslove.
Prostorija za ispitivanje
mora imati:
1. napajanje etalona i
ispitnih uređaja: 220 V ± 10%, 50 Hz ± 1%,
2. napon napajanja tahografa:
12 (24) V ± 10% odnosno nazivna vrijednost ± 10%.
3. STAZA ILI ISPITNI VALJCI
Članak 61.
Ispitno mjesto mora imati stazu. Staza može biti opremljena ispitnim
valjcima.
Duljina staze bez ispitnih
valjaka, ako se za ispitivanje prijenosnog omjera koristi elektronički uređaj
za ispitivanje prijenosnog omjera–etalon mora biti najmanje 30 m, odnosno
najmanje 50 m, ako se koristi mehanički uređaj za ispitivanje prijenosnog
omjera–etalon.
Tahografi kod kojih se
ispitnim postupkom zahtijeva dulja staza od propisane u stavku 1. ovog članka,
ispitno mjesto koje nema takvu stazu ne smije ispitivati takve tahografe.
Širina ispitne staze mora biti najmanje 4 m. Staza mora biti smještena na
vodoravnom terenu s odstupanjem +/– 2%.
Kad ispitno mjesto ima stazu
s mjernim valjcima, dimenzije staze moraju biti primjerene uvjetima za uporabu
valjaka. Valjci moraju imati standardnu nesigurnost najmanje tri puta manju od
dopuštene pogreške značajke prijenosnog omjera.
Staza mora biti izvan javne
prometne površine i mora biti smještena uz prostoriju za ispitivanje i
evidenciju tahografa.
Direktni izlaz sa staze na
javnu prometnu površinu mora omogućavati sigurno uključivanje vozila u promet.
4. KANAL, NAVOZ ILI DIZALICA
Članak 62.
Ispitno mjesto mora imati kanal, navoz ili dizalicu koji se
upotrebljavaju u postupku ispitivanja tahografa i koji duljinom, širinom i
nosivošću moraju biti primjereni osovinskim razmacima motornih vozila u koje se
ugrađuju tahografi.
Kanal, navoz ili dizalica moraju biti izvan javne prometne površine i
moraju biti smješteni uz prostoriju za ispitivanje i evidenciju tahografa.
Kanal, navoz ili dizalica najmanje se moraju nalaziti u nadkritom
prostoru koji štiti od padavina.
Direktni izlaz s kanala, navoza ili dizalice na javnu prometnu površinu
mora omogućavati sigurno uključivanje vozila u promet.
5. PRISTUPNI PROSTOR ZA VOZILA
Članak 63.
Ispitno mjesto mora imati pristupni prostor kojim se omogućava prilaz
vozila stazi i kanalu, navozu ili dizalici.
Na pristupnom prostoru mora
biti vidljivo označen smjer kretanja vozila i mjesto za njegovo parkiranje.
Pristupni prostor se mora
nalaziti izvan javne površine i biti dovoljno prostran da se na njega može
parkirati najmanje jedno vozilo primjereno dimenzijama motornih vozila, u koje
se ugrađuju tahografi.
6. UREĐAJI ZA ISPITIVANJE ISPRAVNOSTI TAHOGRAFA
Članak 64.
Ispitno mjesto mora imati najmanje sljedeće uređaje za ispitivanje
ispravnosti tahografa (etaloni):
1. dva uređaja za ispitivanje brzine i prijeđenog puta, od kojih se
barem na jednom mogu ispitati tahografi na mehanički pogon,
2. uređaj za ispitivanje mjerila vremena u tahografu,
3. dva uređaja za ispitivanje prijenosnog omjera transmisije vozila.
Za ispitivanje tahografa smiju se upotrebljavati samo uređaji za
ispitivanje koji su ovjereni i imaju valjani ovjerni žig odnosno ovjernicu o
zadovoljavanju mjeriteljskom zahtjevu.
Članak 65.
Najveća dopuštena pogreška
uređaja iz članka 64. stavak 1. točka 1. mora biti najmanje tri puta manja od
dopuštene pogreške mjerila brzine i duljine prijeđenog puta u tahografu.
Članak 66.
Najveća dopuštena pogreška
uređaja iz članka 64. stavak 1. točka 2. mora biti najmanje deset puta manja od
dopuštene pogreške mjerila vremena u tahografu.
Članak 67.
Najveća dopuštena pogreška iz članka 64. stavak 1. točka 3. mora biti
najmanje tri puta manja od dopuštene pogreške mjerila prijenosnog omjera
transmisije vozila u tahografu.
7. ISPITNA OPREMA I PRIBOR
Članak 68.
Ispitno mjesto mora imati najmanje sljedeću ispitnu opremu:
1. uređaj za pumpanje guma s
odgovarajućim tlakomjerom smještenim uz ispitnu stazu ili kanal, navoz ili
dizalicu,
2. mjernu vrpcu duljine 30 m,
3. kontrolne šablone s
priborom,
4. opremu za plombiranje i
žigosanje,
5. osnovni automehaničarski i
autoelektričarski alat,
6. ispitne uređaje za ispitivanje tahografa (prema uputama proizvođača
tahografa).
Ispitna oprema iz točaka 1., 2. i 6. stavka 1. ovog članka mora imati
valjan ovjerni žig, odnosno valjanu ovjernicu o udovoljavanju mjeriteljskim
zahtjevima.
8. ISPITNI POSTUPCI ZA TAHOGRAFE
Članak 69.
U ispitnom mjestu mora postojati i moraju se primjenjivati metode i
postupci ispitivanja tahografa koji sadrže najmanje:
1. metode i postupke ispitivanja tahografa, koje propisuje proizvođač
tahografa,
2. postupke održavanja i praćenja ispravnosti uređaja za ispitivanje
ispravnosti tahografa–etaloni, ispitne opreme i pribora za ispitivanje
tahografa,
3. postupke zaprimanja zahtjeva za ispitivanje tahografa, evidentiranja
rezultata ispitivanja tahografa, čuvanja izvješća o ispitivanju tahografa i
dr.,
4. postupke preuzimanja, upotrebe i čuvanja žigova,
5. propise i norme iz područja ispitivanja tahografa.
Postupci i metode iz stavka 1. ovog članka moraju biti izrađene u
pisanom obliku te moraju biti stalno dostupne djelatnicima ispitnog mjesta.
Članak 70.
U metodama i postupcima ispitivanja iz članka 69. stavak 1. točka 1.
ovog Pravilnika mora biti utvrđen sadržaj izvješća o ispitivanju tahografa,
koji mora imati najmanje sljedeće podatke:
1. naziv i adresu ispitnog
mjesta,
2. naziv i adresu
podnositelja zahtjeva,
3. tip, serijski broj i
službenu oznaku tipa ovjeravanog tahografa,
4. vrstu i registarsku oznaku
vozila u koje je tahograf ugrađen,
5. datum prijama i datum
ugradbe tahografa,
6. podatke o upotrijebljenim
kontrolnim uređajima,
7. rezultate ispitivanja
tahografa,
8. zaključak o stanju
tahografa,
9. ime i potpis djelatnika
koji je obavio ispitivanje,
10. žig ispitnog mjesta.
U privitku izvješća mora biti
postupkom ispitivanja određen broj zapisnih listova s rezultatima ispitivanja.
Na svakom zapisnom listu mora biti naveden tip tahografa. Svaki zapisni list
mora ovjeriti djelatnik koji je obavio ispitivanje.
Pravna osoba odnosno obrtnik iz članka 1. stavka 2. ovog Pravilnika mora
izvješća o ispitivanju čuvati najmanje dvije godine.
Članak 71.
Pravna osoba odnosno obrtnik iz članka 1. stavka 2. ovog Pravilnika mora
voditi evidenciju obavljenih ispitivanja tahografa s pomoću elektroničkog
računala u bazi koja sadrži najmanje:
1. redni broj upisa,
2. datum prijama tahografa,
3. naziv i adresu podnositelja zahtjeva,
4. tip, serijski broj i službenu oznaku tahografa,
5. vrstu,
registarsku oznaku i broj šasije vozila u koje je tahograf ugrađen,
6. broj ispitnog
mjesta u kojem je prethodno ispitivanje bilo obavljeno,
7. datum
prethodnog ispitivanja,
8. datum do kada
vrijedi ispitivanje tahografa,
9. podatke o
upotrijebljenim kontrolnim uređajima,
11. tlak zraka u
zračnicama vozila,
12. rezultate
ispitivanja,
13. zaključak o
stanju tahografa,
14. ime osobe koja
je obavila ispitivanje.
Podatke iz
evidencije iz stavka 1. ovog članka pravna osoba odnosno obrtnik iz članka 1.
stavka 2. ovog Pravilnika mora čuvati na primjeren način (diskete, CD ROM …)
najmanje dvije godine po isteku roka ispitivanja tahografa.
Članak 72.
Pravna osoba
odnosno obrtnik iz članka 1. stavka 2. ovog Pravilnika tijekom važenja
ovlaštenja mora:
1. zadovoljavati
uvjete propisane ovim Pravilnikom,
2. obavljati
ispitivanje tahografa koji imaju valjanost tipnog odobrenje, sukladno odobrenom
postupku ovjeravanja i obučenosti djelatnika, te opremljeno ispitno
mjesto,
3. obavijestiti
Ministarstvo pomorstva, prometa i veza (u daljnjem tekstu Ministarstvo) o
svakoj promjeni koja bi mogla utjecati na osposobljenost ispitnog mjesta da
zadovolji uvjete propisane ovim Pravilnikom,
4. svakog prvog
mjeseca tekuće godine izvjestiti Ministarstvo o obavljenim ispitivanjima iz
protekle godine na primjeren način prema članku 71. ovog Pravilnika,
5. provoditi
stručno usavršavanje djelatnika ispitnog mjesta prema planu stručnog
usavršavanja,
6. omogućavati
djelatnicima ispitnog mjesta sudjelovanje u svim oblicima stručnog usavršavanje
koje organizira Ministarstvo ili ustanova koja obavlja djelatnost obrazovanja u
Republici Hrvatskoj iz ove djelatnosti,
7. pridržavati se
visine i načina plaćanja troškova ovjeravanja tahografa.
Ako pravna osoba
odnosno obrtnik, tijekom važenja ovlaštenja za ispitivanje tahografa prestane
ispunjavati bilo koji od gore navedenih uvjeta Ministarstvo pomorstva, prometa
i veza oduzet će mu ovlaštenje za rad.
VIII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 73.
Ovlaštenje koje se daje temeljem
članka 284. Zakona o sigurnosti prometa na cestama pravnoj osobi odnosno
obrtniku vrijedi najdulje 5 (pet) godina.
Članak 74.
Ovlašteni mjeriteljski laboratoriji koji su ovlašteni prema Pravilniku o
uvjetima za ovlaštene mjeriteljske laboratorije za ovjeravanje uređaja kojima
se nadzire rad vozača i kretanja vozila u cestovnom prometu (»Narodne novine«,
br. 52/97, 104/98 i 120/99), mogu obavljati ispitivanje tahografa do isteka
roka valjanosti danog im ovlaštenja.
Ovlaštenje iz stavka 1. ovog članka zamijenit će se, s valjanošću do
njegova isteka, Rješenjem Ministarstva pomorstva, prometa i veza.
Članak 75.
Tahografi koji imaju tipno odobrenje izdano prema Pravilniku o
metrološkim uvjetima za daljinomjere, brzinomjere i kronotahografe (»Narodne
novine«, br. 53/91) i Pravilnikom o mjeriteljskim zahtjevima za uređaje kojima
se nadzire rad vozača i kretanje vozila u cestovnom prometu (»Narodne novine«
br. 44/95) mogu se upotrebljavati i podnositi na ispitivanje do roka utvrđenog
posebnim propisima.
Članak 76.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim
novinama«, a primjenjuje se od 1. siječnja 2002. godine.
Klasa: 011-01/01-02/39
Urbroj: 530-01-01-1
Zagreb, 11. srpnja 2001.
Ministar
mr. sc. Alojz Tušek, v. r.