1112
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Jasna Omejec, dopredsjednik
Suda, te suci Marijan Hranjski, Petar Klarić, Mario Kos, Jurica Malčić, Ivan
Matija, Ivan Mrkonjić, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Vice
Vukojević i Milan Vuković, rješavajući o prijedlogu Udruge hrvatskih sudaca
koju zastupa predsjednik Vladimir Gredelj, za pokretanje postupka za ocjenu
suglasnosti zakona s Ustavom, na sjednici održanoj dana 12. srpnja 2001. godine,
donio je
Pokreće se postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom članka 36. Zakona o
izmjenama i dopunama Zakona o sudovima (»Narodne novine«, broj 129/2000) u
dijelu koji se odnosi na odredbe stavaka 2. i 3. novog članka 73.c, kojima se
dopunjavaju odredbe Zakona o sudovima (»Narodne novine«, broj 3/94, 100/96,
115/97, 131/97), te se
ukidaju
– odredba članka 73.c stavka
2. u dijelu koji glasi: »a iznimno i osoba koja ne obnaša sudačku dužnost uz
uvjet da je istaknuti pravnik koji ispunjava uvjete za suca toga suda«.
– odredba članka 73.c stavka
3. u cijelosti.
Ne prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s
Ustavom odredaba Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sudovima:
– članka 18. (kojim se mijenja
članak 30. stavak 3. Zakona o sudovima),
– članka 19. (u dijelu u
kojem se Zakon o sudovima dopunjava novim člankom 31.n stavkom 1. alinejom
1.),
– članka 20. (kojim se Zakon
o sudovima dopunjava novim člankom 32.a),
– članka 28. (kojim se mijenja
članak 52. Zakona o sudovima),
– članka 29. (kojim se mijenja
članak 53. Zakona o sudovima),
– članka 30. (kojim se mijenja
članak 54. Zakona o sudovima),
– članka 36. (kojim se Zakon
o sudovima nadopunjava novim člancima 73.a stavkom 3., 73.c stavcima 4. i 5.,
73.d stavkom 1. i 73.i stavkom 2.).
– članka 44. stavka 1.
(prijelazna odredba).
Obrazloženje
1. Udruga hrvatskih sudaca (u daljnjem tekstu: predlagateljica),
podnijela je Ustavnom sudu Republike
Hrvatske prijed-log za ocjenu suglasnosti s Ustavom pojedinih odredaba
članaka 18., 19., 20., 28., 29., 30., 36. i 44. stavka 1. Zakona o izmjena-ma i
dopunama Zakona o sudovima (»Narodne novine«, broj 129/2000; u daljnjem
tekstu: ZidZS), kojim se mijenjaju ili dopunjuju pojedine odredbe Zakona o
sudovima (»Narodne novine«, broj 3/94, 100/96, 115/97, 131/97; u daljnjem
tekstu: ZS).
Stajališta i ocjene Ustavnog suda o suglasnosti pojedinih osporenih
zakonskih odredaba s Ustavom navode se pod brojčanom oznakom članaka pod kojima
se one vode u osporenom ZidZS-u.
2. Predlagateljica osporava ustavnost članka 18. ZidZS-a kojim se
propisuje da je pravno shvaćanje prihvaćeno na sjednici sudskog odjela
Vrhovnog suda Republike Hrvatske i Upravnog suda Republike Hrvatske obvezatno
za sva vijeća tog odjela.
Navedeni članak osporava se sa stajališta odredbe članka 117. stavka 3.
Ustava prema kojoj sudovi sude na temelju Ustava i zakona. Predlagateljica
smatra da je propisivanjem obveznosti pravnih shvaćanja sudova institut
pravnog shvaćanja, suprotno Ustavu, promoviran u temelj suđenja što mi nije
smisao i svrha, te da se učinak pravnog shvaćanja može osigurati jedino
autoritetom uvjerljivosti argumentacije i juridičnom konzistentnošću usvojenog
stajališta.
3. Predlagateljica osporava
ustavnost dijela članka
19. ZidZS-a koji se odnosi na novi članak 31.n stavak 1. alineju 1. U
tom se članku osporava dio odredbe koji propisuje da član sudačkog vijeća
prestaje obnašati svoju dužnost prije isteka mandata ako to sam zatraži (ostali
razlozi za prestanak obnašanja dužnosti člana sudačkog vijeća se ne
osporavaju).
Odredba se u navedenom dijelu osporava sa stajališta načela vladavine
prava, propisanog člankom 3. Ustava, te načela samostalnosti i neovisnosti
sudbene vlasti, propisanog člankom 117. stavka 2. Ustava. Budući da prestanak
dužnosti člana sudačkog vijeća »nastupa ope legis, dakle bez ikojeg,
čak i deklaratornog akta«, to je zakonska norma čija primjena nije ograničena
bilo kakvim uvjetima i pretpostavkama suprotna načelu vladavine prava. S druge
strane, predlagateljica ističe da sudačka samouprava i samostalnost i
neovisnost sudbene vlasti nisu privilegija sudaca nego jamstvo i instrument
kvalitetnog funkcioniranja pravosuđa u zaštiti prava građana i općeg pravnog
poretka. Predlagateljica smatra da bi primjena ove odredbe mogla dovesti u
pitanje i čak onemogućiti funkcioniranje sudačkih vijeća kao institucionalnog
izraza sudačke samouprave, posebice u sudskim županijskim okruzima s manjim
brojem sudaca. Smatra da je načelo vladavine prava ovdje povrijeđeno propustom
zakonodavca da u Zakon ugradi »normativne osigurače« koji bi jamčili
funkcioniranje sudačkih vijeća, i to sa stajališta da je sudjelovanje u radu
sudačkog vijeća ne samo pravo nego i dužnost svakog suca, kao što je to
izrijekom i navedeno u članku 31.f stavku 1. ZidZS-a koji propisuje da je
sudjelovanje u radu sudačkog vijeća pravo, ali i dužnost svakoga suca.
4. Osporenim člankom 20. ZidZS-a koji se odnosi na novi članak 32.a propisan
je izbor predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske, koji predlagateljica
smatra suprotnim načelu vladavine prava (članak 3. Ustava) i načelu
samostalnosti i neovisnosti sudbene vlasti (članak 117. stavak 2. Ustava).
Predlagateljica osobito osporava odredbu stavka 1. članka 32.a ZidZS-a,
koja propisuje da za predsjednika Vrhovnog suda može biti izabrana osoba koja
ispunjava opće i posebne uvjete za suca tog
Suda, jer ta odredba ne sadrži jasne kriterije o tome koje kvalitete i
sposobnosti mora imati kandidat za predsjednika Vrhovnog suda Republike
Hrvatske.
Nadalje, izrijekom je osporena i odredba stavka 5. članka 32.a ZidZS-a koja propisuje da je Državno sudbeno
vijeće (u daljnjem tekstu: DSV) dužno, u slučaju ako je za predsjednika
Vrhovnog suda Republike Hrvatske izabrana osoba koja do izbora nije obnašala
sudačku dužnost u tom Sudu, tu osobu imenovati i sucem toga Suda. Predlagateljica
ističe da »zbog nedvosmislene imperativnosti norme, DSV naprosto mora tu osobu
imenovati sucem, i bez obzira na druge kandidate, štoviše i bez natječaja, čak
i u slučaju da DSV ocjenjuje kako kandidat po svojim stručnim i radnim
sposobnostima ne zadovoljava kriterije imenovanja za Vrhovni sud«. Predlagateljica
tvrdi da su u ovom slučaju članovi DSV-a prisiljeni glasovati »za« čak i kada
je to suprotno njihovom stavu i njihovoj savjesti, čime se narušava ustavni
koncept DSV-a.
Također se izrijekom osporava
i odredba stavka 6. članka 32.a ZidZS-a koja propisuje da, ako predsjednik
Vrhovnog suda Republike Hrvatske odlukom Hrvatskoga sabora ili na svoj zahtjev
bude razriješen dužnosti prije isteka mandata ili ne bude ponovno izabran na tu
dužnost, nastavlja obnašati sudačku dužnost u tom sudu. Predlagateljica
ističe da ta odredba ne sadrži razloge zbog kojih bi Hrvatski sabor imao pravo
razriješiti predsjednika Vrhovnog suda s te dužnosti prije isteka mandata
(slučaj razrješenja na vlastiti zahtjev predlagateljica ne osporava), čime
akt razrješenja postaje »akt potpune arbitrarnosti«. Nesuglasnost s načelom
vladavine prava potencirana je »potpunim izostankom normiranja bilo kakve
procedure, izvođenja dokaza, prava na očitovanje i iznošenje
kontraargumentacije, prava na podnošenje pravnog lijeka, itd.«, iz čega
predlagateljica zaključuje da je čelnik sudbene vlasti zapravo u odnosu
političke odgovornosti spram predsjednika Republike i parlamenta, čime je
narušen ustavni princip trodiobe vlasti.
5. U prijedlogu se nadalje
osporavaju odredbe članaka 28., 29. i 30. ZidZS-a. Te odredbe propisuju mjerila
za ocjenu obnašanja sudačke dužnosti, nadležnost sudačkog vijeća za donošenje
ocjene obnašanja sudačke dužnosti, te sadržaj ocjene, postupak nakon donošenja
ocjene, sredstva pravne zaštite suca (prigovor) protiv ocjene, kao i nadležnost
za rješavanje o prigovoru suca protiv ocjene obnašanja njegove sudačke
dužnosti.
Predlagateljica osporava sve
navedene odredbe sa stajališta načela vladavine prava »u odnosu na zahtjev
preciznosti i jasnoće propisa te primjerenosti učinaka primjene Zakona o legitimnim
očekivanjima adresata norme«, kao i sa stajališta načela jednakosti pred
zakonom iz članka 14. stavka 2. Ustava, te članka 54. stavka 2. Ustava koji
propisuje da je svakomu pod jednakim uvjetima dostupno svako radno mjesto i
dužnost.
U prijedlogu se navodi da
osporene odredbe ne sadrže nikakva jamstva kvalitete i pouzdanosti ocjene suca.
Primjerice, ocjena o tome da sudac ne doseže minimalni postavljeni prag znanja,
sposobnosti i rezultata, odnosno da prelazi minimalni zahtijevani prag znanja,
sposobnosti i rezultata u svim elementima, ali tek neznatno, može rezultirati,
prema mišljenju predlagateljice, posvemašnjom arbitrarnošću i raznolikošću
prakse. Nadalje se tvrdi da je nejasno određen i pojam prosječnog obnašanja
dužnosti, da podaci iz članka 28. ZidZS-a ne predstavljaju »istinosno provjerljive
egzaktne činjenične tvrdnje«, te da se svode na vrijednosnu ocjenu. Osim
toga, predlagateljica ističe da će se element sudjelovanja u sudačkom vijeću
u praksi svoditi »na autopercepciju i autovalorizaciju svakog sudačkog vijeća,
što već samo po sebi čini ovu normu nepriličnom«, a da ocjena rada suca kao
člana Državnog sudbenog vijeća doslovno znači da sudačko vijeće preispituje valjanost
i pravilnost odluka DSV-a, što je posve neprihvatljivo iz načelnih razloga,
jer uključuje sankcioniranje (kroz negativnu ocjenu) nečijeg mišljenja i
glasovanja u DSV-u na temelju vlastitog uvjerenja i savjesti.
6. Nadalje, predlagateljica izrijekom osporava članak 36. ZidZS-a u
dijelovima koji se odnose na članak 73.a stavak 3., članak 73.c, članak 73.d
stavak 1. i članak 73.i stavak 2., a kojima se propisuju nadležnost ministra
pravosuđa da imenuje predsjednike sudova, postupak imenovanja predsjednika
sudova, ovlast sudačkog vijeća da utvrđuje i predlaže kandidate koji ispunjavaju
uvjete za predsjednika suda, te uvjeti za razrješenje predsjednika suda.
Navedene odredbe osporavaju
se zbog toga što se njima, prema mišljenju predlagateljice, vrijeđaju
načelo vladavine prava (članak 3. Ustava), načelo samostalnosti i neovisnosti
sudbene vlasti (članak 117. Ustava), ustavno jamstvo prava na žalbu (članak 18.
stavak 1. Ustava), te odredbe Ustava koje uređuju granice ovlasti pojedinih
tijela državne vlasti.
Ovlast ministra nadležnog za poslove
pravosuđa da imenuje i razrješuje predsjednike sudova predstavlja, prema mišljenju
predlagateljice, širenje djelokruga egzekutive izvan granica propisanih
Ustavom, jer nema ustavnog uporišta u članku 112. Ustava za ovlast egzekutive
da imenuje i razrješava dužnosnike sudbene vlasti.
Predlagateljica tvrdi da
osporene odredbe ne sadrže ni kriterije nužne za prosudbu stručne sposobnosti
kandidata za obnašanje dužnosti predsjednika suda. Dakle, da nije jasno koji
su uvjeti za obavljanje ove dužnosti, da je nejasna razlika između uvjeta za
suca i uvjeta za predsjednika suda, da je nerazumljivo koji bi podaci iz
evidencije sudaca bili relevantni za utvrđivanje stručne sposobnosti kandidata
za predsjednika suda, da se postupak imenovanja svodi na »postavljanje
dekretom na osnovi diskrecijske prosudbe«.
Pritom se posebno ističe
slučaj u kojem kandidat za predsjednika suda uopće nije sudac, a traži se da
bude istaknuti pravnik koji ispunjava uvjete za suca tog suda. Prema mišljenju
predlagateljice, pojam »istaknutosti« je sam po sebi nejasan i neodređen te
posve neobjektiviziran bilo kakvim pomoćnim kriterijima. Takav će predsjednik
suda (ako ga DSV izabere za suca) biti zapravo sudac na pokusnom roku, jer se
radi o prvom imenovanju na sudačku dužnost. Ako je takva osoba ujedno izabrana
za predsjednika suda u kojem radi više od 20 sudaca, ona uopće neće obavljati
sudačku dužnost, pa je posve neshvatljiva mogućnost kasnijeg imenovanja na
trajni mandat, jer je nužna pretpostavka za takvo imenovanje pozitivna ocjena
obnašanja sudačke dužnosti, koju predsjednik suda u ovom slučaju nije ni obavljao,
pa stoga neće ni moći biti ocijenjen.
Konačno, predlagateljica
ističe da članak 73.i stavak 2., kojim se uređuje razrješenje predsjednika suda,
nije u skladu s ustavnim jamstvom prava na žalbu, jer je »ministar obvezan akt
o razrješenju donijeti u pisanoj formi s obrazloženjem, nakon provedene
razrađene procedure, ali bez zajamčenog prava žalbe ili druge redovne pravne
zaštite«.
7. Na kraju svog podneska,
predlagateljica iznosi svoje tumačenje statusa predsjednika sudova
imenovanih po ranijim propisima nakon stupanja na snagu ZidZS-a. U
prijedlogu se tvrdi da prijelazna odredba članka 44. stavka 1. ZidZS-a, koja
propisuje da će se izbor članova sudačkih vijeća i imenovanja predsjednika
sudova po odredbama tog zakona obaviti u roku od tri mjeseca od dana stupanja
na snagu ZidZS-a, nije u suglasnosti s načelom vladavine prava, načelom legaliteta
i načelom autonomije sudstva.
»Osobitost ove materije – radi se o novoj zakonskoj regulaciji pitanja
nadležnosti za imenovanje i razrješenje predsjednika sudova – upravo
nužno zahtijeva, iz razloga pravne sigurnosti, radikalno striktnu prijelaznu
normu koja bi jasno regulirala pravnu žsudbinuž dužnosnika imenovanih po
ranijim propisima i od strane onih tijela (u ovom slučaju DSV) koja su po tim
ranijim propisima bila mjerodavna za takva imenovanja i razrješenja«,
navodi predlagateljica. Budući da takve izričite prijelazne odredbe nema,
predlagateljica zaključuje da bi osporena odredba članka 44. stavka 1.
ZidZS-a, a »s obzirom da žstariž mandati sukladno Ustavnom zakonu i dalje
pravovaljano teku«, mogla imati značaj »glede imenovanja u roku od tri
mjeseca, samo za one sudove na kojima nije popunjeno slobodno mjesto
predsjednika sudova, odnosno za one sudove u odnosu na koje u tom razdoblju
uslijedi akt ministra o razrješenju dužnosti predsjednika suda sukladno
odredbi iz čl. 73.i«, a da se u svim ostalim slučajevima mora poštivati pravovaljano
stečeni mandat sadašnjih predsjednika sudova.
8. U istom podnesku
predlagateljica je predložila i ocjenu suglasnosti s Ustavom odredbe članka
66. ZS, a koja odredba ZidZS-om nije sadržajno izmijenjena, jer je u članku
34. ZidZS-a propisano samo to da se u članku 66. stavku 3. riječi »prethodnog
stavka« zamjenjuju riječima »stavka 1. i 2.« Razvidno je stoga da predlagateljica
zapravo osporava neizmijenjene odredbe članka 66. stavaka 2. i 3. ZS-a, koje
propisuju mirovanje sudačke dužnosti u slučaju ako sudac bude imenovan za
ministra ili za zamjenika ministra pravosuđa, odnosno za drugog dužnosnika u
Ministarstvu pravosuđa. Budući da se taj dio prijedloga za pokretanje
postupka za ocjenu ustavnosti ne odnosi na ZidZS, prijedlog za pokretanje
postupka za ocjenu članka 66. ZS-a izdvojen je u zaseban predmet.
9. Temeljem članka 24.
Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj
99/99; u daljnjem tekstu: Ustavni zakon), tijekom ustavnosudskog postupka
zatraženo je i zaprimljeno stručno mišljenje Vlade Republike Hrvatske
o osporenim odredbama ZidZS-a, klasa: 700-01/00-02/01, ur. broj: 5030109-01-3
od 26. travnja 2001. godine.
U opsežnom stručnom mišljenju
Vlada Republike Hrvatske razmatra prijedlog za ocjenu suglasnosti s Ustavom
predlagateljice u odnosu na svaku pojedinu osporavajuću odredbu ZidZS-a,
očitujući se istodobno na svaki od osporavajućih navoda predlagateljice.
Vlada Republike Hrvatske ne
smatra nijedan osporavajući navod predlagateljice osnovanim, te iznosi
stajalište da su sve osporene odredbe ZidZS-a u suglasnosti s Ustavom Republike
Hrvatske.
Prijedlog je djelomično
osnovan.
10. Za utvrđivanje
osnovanosti pokretanja postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom osporenih
odredaba ZidZS-a mjerodavne su odredbe članka 3., članka 4. i članka 117.
Ustava.
11. Odredba članka 3. Ustava
propisuje da je vladavina prava najviša vrednota ustavnog poretka Republike Hrvatske
i temelj za tumačenje Ustava.
Opće zahtjeve, koji proizlaze
iz Ustavom propisanog načela vladavine prava u odnosu na nacionalne zakone čije
je donošenje u nadležnosti Hrvatskoga sabora, Ustavni sud Republike Hrvatske
utvrdio je u točkama 10. i 11. svoje odluke broj: U-I-659/1994, U-I-146/1996,
U-I-228/1996, U-I-508/1996, U-I-589/1999 od 15. ožujka 2000. godine, objavljene
u »Narodnim novinama«, broj 31/2000 (u daljnjem tekstu: odluka od 15.
ožujka 2000. godine).
12. Odredba članka 4. Ustava propisuje da je u Republici Hrvatskoj
državna vlast ustrojena na načelu diobe vlasti na zakonodavnu, izvršnu i
sudbenu, te da načelo diobe vlasti uključuje oblike međusobne suradnje i
uzajamne provjere nositelja vlasti propisane Ustavom i zakonom.
Stajalište Ustavnog suda o
granicama i dosezima djelovanja načela diobe vlasti, utvrđeno u točki 12.
odluke od 15. ožujka 2000. godine, naknadno je potvrdio sam ustavotvorac, jer
je Promjenom Ustava Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 113/2000) u
odnose zakonodavne, izvršne i sudbene vlasti uključio oblike međusobne suradnje
i uzajamne provjere nositelja tih vlasti, propisane Ustavom i zakonom. Time
je hrvatski ustavotvorac jasno naznačio da se tumačenje Ustava Republike Hrvatske
mora temeljiti na značajkama diobe, a ne potpune razdvojenosti vlasti.
Razvidno je to i iz Ustavom utvrđenih odnosa zakonodavne i izvršne prema
sudbenoj vlasti:
– zakonodavna vlast svojim
zakonima uređuje ustanovljavanje, djelokrug poslova, sastav sudova,
ustrojstvo sudova i postupak pred sudovima; ona daje vjerodostojna tumačenja
tih zakona; određuje godišnji proračun za sudbenu vlast u cjelini; određuje
plaće sudskih i pravosudnih dužnosnika, te plaće službenika i namještenika
zaposlenih u sudovima; imenuje predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske
te sudjeluje u imenovanju i razrješenju sudaca; daje amnestiju za kaznena
djela, čime mijenja pravovaljane sudske odluke ili njihove pravne
učinke;
– izvršna vlast provodi
zakone Hrvatskog sabora kojima se uređuju ustanovljavanje, djelokrug
poslova, sastav sudova, ustrojstvo sudova, plaće sudskih i pravosudnih
dužnosnika i plaće službenika i namještenika zaposlenih u sudovima, te donosi
uredbe za izvršenje tih zakona; izvršna vlast (predsjednik Republike)
sudjeluje u postupku imenovanja i razrješenja predsjednika Vrhovnog suda
Republike Hrvatske; izvršna vlast (predsjednik Republike) daje pomilovanja u
pojedinačnim slučajevima, čime pravne učinke pravovaljanih sudskih odluka
neposredno mijenja u prilog osuđenog;
– osim navedenih ustavnih
nadležnosti zakonodavne i izvršne u odnosu na sudbenu vlast, Ustav Republike
Hrvatske daje Ustavnom sudu Republike Hrvatske posebnu ovlast za ukidanje presuda
sudova u slučaju da je njima povrijeđeno pojedino ljudsko pravo ili temeljna
sloboda čovjeka zajamčena Ustavom.
13. Odredbe članka 117.
Ustava propisuju načelo neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti, koje se
očituje u tome da sudbenu vlast obavljaju sudovi, da je sudbena vlast
samostalna i neovisna, te da sudovi sude na temelju Ustava i zakona.
Uvažavajući sadržaj načela
diobe vlasti u odnosima između sudbene i ostalih grana vlasti koji proizlazi iz
Ustava Republike Hrvatske, Ustavni sud smatra da je načelo neovisnosti i
samostalnosti sudbene vlasti u prvom redu usmjereno prema očuvanju i zaštiti
sudačke neutralnosti, koja se izražava u zahtjevu za nepristranošću sudaca i njihovom
neovisnošću u postupku suđenja i donošenju sudskih odluka. Stoga, da bi
bili u skladu s načelom vladavine prava i načelom samostalnosti i neovisnosti
sudbene vlasti, sadržaji nacionalnih zakona o sudovima i sucima moraju biti
takvi da omoguće stvaranje i osiguravanje optimalnih uvjeta pod kojima
sudac može suditi na nepristran način, slobodan od izvansudskih i nesudskih
utjecaja.
Utvrđujući doseg djelovanja
načela neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti, Ustavni sud je imao u vidu i
sadržaj Preporuke Odbora ministara Vijeća Europe o neovisnosti, učinkovitosti i
ulozi sudaca, broj R(94)12 od 13. listopada 1994. godine, koju je uvažila i
Komisija za ljudska prava Gospodarskog i socijalnog vijeća Ujedinjenih
naroda na svom 52. zasjedanju 1. ožujka 1996. godine. Osim toga, Ustavni sud
je imao u vidu i druge mjerodavne europske dokumente koji se odnose na
nezavisnost, nepristranost i nadležnost sudaca, a osobito sadržaj Europske povelje
o zakonima za suce, kao i presude Europskog suda za ljudska prava u kojima
su sadržane postavke o značenju pojma »neovisan i nepristrani sud«.
14. Ostale odredbe Ustava
neposredno mjerodavne za ocjenu ustavnosti pojedinih osporavanih odredaba
ZidZS-a jesu odredbe članka 54. stavka 2. (o dostupnosti svima svake dužnosti
pod jednakim uvjetima), članka 112. (o ustavnoj nadležnosti Vlade Republike
Hrvatske), članka 118. (o ustavnopravnom položaju Vrhovnog suda Republike
Hrvatske te izboru i razrješenju predsjednika Vrhovnog suda Republike
Hrvatske), članka 122. (o imenovanju na sudačku dužnost i razrješenju
sudačke dužnosti), članka 123. (o ustavnoj nadležnosti Državnog sudbenog
vijeća). Sadržaj navedenih ustavnih odredaba prikazuje se u onim točkama
obrazloženja ove odluke i rješenja (u daljnjem tekstu: odluka) u
kojima se razmatraju odgovarajuće osporene odredbe ZidZs-a, sadržajno povezane
s tim ustavnim odredbama.
Obrazloženje odluke
15. Ustavni sud pokrenuo je postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom i
ukinuo odredbu stavka 2. članka 73.c (sadržanu u članku 36. ZidZS-a) u dijelu u
kojem se izrijekom dopušta da u iznimnim slučajevima kandidat za predsjednika
suda bude osoba koja dotada nije obnašala sudačku dužnost, uz uvjet da se radi
o istaknutom pravniku koji ispunjava uvjete za suca tog suda. Budući da je
odredba stavka 3. članka 73.c sadržajno ovisna o ustavnopravno spornom dijelu
odredbe stavka 2. članka 73.c (jer se odnosi samo na osobe koje prije imenovanja
na dužnost predsjednika suda nisu obnašale sudačku dužnost), Ustavni sud je
ukinuo i odredbu stavka 3. članka 73.c kao dio jedinstvene normativne cjeline
nesuglasne Ustavu.
Osporeni stavci 2. i 3. članka 73.c (uz navođenje i stavka 1. istog
članka radi bolje preglednosti) glase:
»Članak 73.c
Ministar nadležan za poslove pravosuđa objavljuje oglas u »Narodnim
novinama« i jednim dnevnim novinama i poziva na podnošenje prijave za
slobodno mjesto predsjednika suda u roku od 30 dana.
Kandidat može biti sudac koji ispunjava uvjete za suca tog suda, a
iznimno i osoba koja ne obnaša sudačku dužnost uz uvjet da je istaknuti
pravnik koji ispunjava uvjete za
suca tog suda.
Predsjednik suda koji nije bio sudac prije imenovanja za predsjednika
suda dužan je u roku od 30 dana od dana imenovanja obavijestiti Državno
sudbeno vijeće koje ga može imenovati sucem toga suda. Ukoliko ga Državno
sudbeno vijeće ne imenuje, cijeli postupak imenovanja mora se ponoviti«.
U odluci od 15. ožujka 2000. godine Ustavni sud je utvrdio funkcionalnu
razliku između poslova suđenja koje obavljaju suci u okviru svoje sudačke
dužnosti i poslova koji pripadaju sudskoj upravi.
Poslovi sudske uprave uređeni su u točki 1. pod nazivom »Sudska uprava«
glave III. ZS-a (»Unutarnje ustrojstvo sudova«). Prema članku 25. ZS-a, koji
nije izmijenjen ZidZS-om, poslovi sudske uprave obuhvaćaju osiguranje
uvjeta za pravilan rad i poslovanje suda, a posebice: ustrojstvo unutarnjeg
poslovanja u sudu, skrb o urednom i pravodobnom obavljanju poslova u
sudu, poslove izvršenja kaznenih sankcija i postupanje s pritvorenicima,
poslove pozivanja i raspoređivanja sudaca porotnika, poslove u svezi sa
stalnim sudskim procjeniteljima, tumačima i vještacima, poslove ovjere
isprava namijenjenih uporabi u inozemstvu, poslove u svezi s predstavkama i
pritužbama stranaka na rad suda, stručne poslove u svezi s ostvarivanjem
dužnosti i prava službenika i namještenika u sudu, skrb o stručnom usavršavanju
sudaca, sudskih savjetnika, sudačkih vježbenika i drugih službenika i
namještenika u sudu, vođenje statistike, financijsko-materijalno poslovanje
suda i druge poslove propisane zakonom i pravilnikom o unutarnjem poslovanju
sudova.
Prema članku 26. ZS-a, koji također nije izmijenjen ZidZS-om, poslove
sudske uprave obavlja predsjednik suda sukladno zakonu i sudskom poslovniku.
Uvažavajući pravnu prirodu poslova sudske uprave, zakonodavac je u
članku 73.a stavku 1. ZidZS-a izrijekom propisao da predsjednik suda jest
»sudac koji uz tu dužnost obavlja i poslove sudske uprave«, te da se predsjednik
suda imenuje na četiri godine, nakon čega može biti ponovno imenovan (članak
73.a stavak 4. ZidZS-a).
Prema tome, posao
predsjednika suda, kao čelnika sudske uprave u određenom sudu, uvijek je
privremeni posao suca, nakon čijeg prestanka on »nastavlja obnašati sudačku
dužnost u sudu u kome je imenovan za suca« (članak 73.a stavci 4. i 5. ZidZS-a).
Nadalje, s obzirom na odredbu stavka 2. članka 73.a ZidZS-a, koja propisuje
da u sudovima s više od 20 sudaca predsjednik suda može obavljati samo poslove
sudske uprave, posao predsjednika suda u svim sudovima s manje od 20 sudaca
dobija još i dodatno obilježje: u tim je sudovima to samo dopunski posao suca.
Takvo zakonsko uređenje
položaja predsjednika suda u cijelosti je sukladno pravnim stajalištima
utvrđenim u odluci Ustavnog suda od 15. ožujka 2000. godine. Poslovi koje obavlja
predsjednik suda su upravni poslovi u sudu, koji su odvojeni od onih koje ta
ista osoba obavlja kao sudac. Ukratko, radi se o dvije različite skupine
poslova u sudu: sudac ne može obavljati zakonima i sudačkim poslovnikom
određene poslove predsjednika suda ako prethodno nije imenovan na položaj
predsjednika suda, kao što ni predsjednik suda ne može obavljati poslove suca
kada djeluje i postupa u ulozi predsjednika suda. Nadležnost za obavljanje
tih dviju različitih skupina poslova zakonima i sudačkim poslovnikom jasno je
razgraničena, kao što je jasno razgraničena i nadležnost za imenovanje na
jednu odnosno drugu dužnost (suca imenuje DSV uz pribavljeno mišljenje
nadležnog odbora Hrvatskog sabora – članak 123. stavak 2. Ustava, a
predsjednika suda imenuje ministar nadležan za poslove pravosuđa između
kandidata koje predloži sudačko vijeće – članak 73a. ZidZS-a).
To razgraničenje, međutim,
ne znači da se poslovi sudske uprave (koje obavlja predsjednik suda) i poslovi
suđenja (koje obavlja sudac) mogu potpuno razdvojiti, jer se i u jednom i u
drugom slučaju radi o obavljanju poslova u sudu (sudskih poslova), koji čini
jedinstvenu institucionalnu cjelinu. Stoga su pojedine radnje u poslovanju
sudom, koje poduzima predsjednik suda, u određenoj mjeri povezane s poslovima
imanentnim sudbenoj vlasti i posredno mogu utjecati na suce i obavljanje njihova
sudačkog posla.
Primjerice, predsjednik suda nadzire uredno i pravodobno obavljanje
(i) sudačkih poslova u sudu, uvidom u rad sudskih vijeća, sudaca pojedinaca i
istražnih sudaca, uvidom u spise, odluke i odluke viših sudova donesene u
povodu pravnih lijekova (članak 8. Sudskog poslovnika, »Narodne novine«, broj
80/97). On usklađuje rad sudskih odjela u sudu, a kad u radu odjela, vijeća,
sudaca pojedinaca i istražnih sudaca uoči nejednako postupanje ili postupanje
protivno postojećim propisima ili odstupanje od ustaljene sudske prakse viših
sudova, svoja zapažanja iznosi na razmatranje na sjednicama sudaca (članak 9.
Sudskog poslovnika). Osim toga, predsjednik suda saziva sjednice i sastanke
sudaca radi uspješnijeg obavljanja poslova iz djelokruga suda, na kojima se
osobito razmatraju, između ostalih, i izvješća o radu, sporna pravna pitanja,
te ujednačavanje sudske prakse (članak 11. Sudskog poslovnika). Ovlast
predsjednika suda da donosi godišnji raspored poslova kojim se utvrđuju
sudska vijeća, istražni suci, odnosno suci pojedinci, raspoređuju suci za obavljanje
poslova, te se ujedno određuju njihove ovlasti i opseg poslova, kao i način
podjele predmeta (članci 30. do 36. Sudskog poslovnika), takve su naravi da
mogu utjecati na poslove suđenja u sudu.
Osim toga, iz odredaba postupovnih zakona Republike Hrvatske razvidno je
da predsjednik suda ima pojedine ovlasti i u samim postupcima koji se vode u
konkretnim pravnim stvarima. Prema članku 72. stavku 2. i članku 73. stavcima
1. i 2. Zakona o parničnom postupku (»Narodne novine«, broj 53/91, 91/92,
112/99), primjerice, predsjednik suda odlučuje o izuzeću suca ili suca
porotnika na njihov zahtjev ili na zahtjev stranke; ako stranka traži izuzeće
predsjednika suda, odluku o izuzeću donosi predsjednik neposredno višeg suda.
Nadalje, prema odredbama Zakona o kaznenom postupku (»Narodne novine«, broj
110/97, 27/98, 58/99, 112/99), predsjednik općinskog suda i predsjednik
županijskog suda odlučuju u slučajevima koji su predviđeni tim zakonom (članak
18. stavak 4. i članak 20. stavak 6.). Tako, primjerice, predsjednik suda
postavlja opunomoćenika privatnom tužitelju, oštećeniku i oštećeniku kao
tužitelju (članak 60. stavak 2.), postavlja okrivljeniku branitelja u
slučajevima obvezne obrane iz članka 65. Zakona, te ga ima pravo razriješiti i
postaviti drugog ako neuredno obavlja svoju dužnost (članak 67. stavak 4.).
Nadalje, predsjednik suda provodi nadzor nad izvršenjem pritvora i poduzima
potrebne mjere da se otklone nepravilnosti uočene pri obilasku zatvora (članak
117. stavak 1.). Predsjednik suda također je ovlašten da prema potrebi, u
slučaju da se istraga ne završi u roku od šest mjeseci, poduzme mjere da se
istraga završi (članak 204.), odnosno da prema potrebi, u slučaju da predsjednik
vijeća nije odredio glavnu raspravu u roku iz članka 284. stavak 2. Zakona,
poduzme mjere da se glavna rasprava odredi.
Sukladno prethodnim navodima, uvjet da za predsjednika suda može biti
imenovan samo sudac (koji uz to ispunjava uvjete za suca tog suda) organski
proizlazi iz prirode poslova koji su obuhvaćeni pojmom »sudske uprave«.
16. Ustavnopravno sporni dio stavka 2. članka 73.c ZidZS-a propisuje,
međutim, da kandidat za predsjednika suda može biti iznimno i osoba koja ne
obnaša sudačku dužnost uz uvjet da je istaknuti pravnik koji ispunjava uvjete
za suca tog suda. Tom je odredbom, dakle, zakonodavac otvorio pravnu mogućnost
da na dužnost predsjednika suda ministar pravosuđa imenuje i osobu koja na dan
imenovanja nije sudac, uključujući osobu koja nikad prije toga nije bila
sudac.
Navedena iznimka neposredno
narušava sadržajnu konzistentnost cjelokupnog zakona koji je izrađen na
postavci da je predsjednik suda primarno sudac koji uz tu dužnost obavlja i
poslove sudske uprave.
Ta zakonska iznimka, naime,
dovodi u pitanje legalnu svrhu, kao i mogućnost neposredne primjene drugih
odredaba istog zakona. Primjerice, one koja zahtijeva da se prije imenovanja
kandidata za predsjednika suda zatraži ocjena obnašanja njegove sudačke
dužnosti i drugi podaci iz evidencije sudaca ili one koja propisuje da
prijedlog sudačkog vijeća mora biti obrazložen i sadržavati ocjenu obnašanja
sudačke dužnosti za svakog kandidata za predsjednika suda (stavak 4. članka
73.c i stavak 2. članka 73.d ZidZS-a), koje zakonske odredbe jasno ukazuju na
zakonodavčevu intenciju da se predsjednik suda imenuje iz reda sudaca.
Zakonske odredbe stavaka 2. i
3. članka 73.c suprotne su i pravnom stajalištu Ustavnog suda, izraženom u njegovoj
odluci od 15. ožujka 2000. godine, u kojoj je izrijekom utvrđeno:
»17.8 Sud zaključno utvrđuje
da imenovanje neke osobe za suca određenog suda od strane DSV-a predstavlja
formalnu pretpostavku za imenovanje dotične osobe (i) na dužnost predsjednika
suda, jer prema izričitoj zakonskoj odredbi,1 predsjednik suda
može biti samo sudac, to jest samo ona osoba koju je DSV već prethodno imenovao
na dužnost suca radi obavljanja sudačke dužnosti«.
17. Prema tome, budući da u
postojećem zakonodavnom poretku Republike Hrvatske institucija predsjednika
suda izvire iz sudačkog položaja, iznimka propisana u odredbi stavka 2. članka
73.c ZidZS-a nužno zahtijeva razradu daljnjeg postupka kojim se izabrani
predsjednik suda prevodi u suca.
Taj se postupak uređuje u
stavku 3. članka 73.c ZidZS-a, koji glasi: »Predsjednik suda koji nije bio
sudac prije imenovanja za predsjednika suda dužan je u roku od 30 dana od dana
imenovanja obavijestiti DSV koje ga može imenovati sucem toga suda. Ukoliko ga
Državno sudbeno vijeće ne imenuje, cijeli postupak imenovanja mora se
ponoviti«.
Zbog ustavnog položaja DSV-a,
kao neovisnog tijela koje je jedino nadležno za imenovanje sudaca, normativna
rješenja sadržana u stavku 3. članka 73.c ZidZS-a predstavljaju izravan izvor
institucionalne nestabilnosti sudbene vlasti, koji se očituje u sljedećem:
– postojanje pravne
neizvjesnosti u pitanju hoće li DSV novoimenovanog predsjednika suda uopće
imenovati za suca ili neće;
– neizvjestan položaj
predsjednika suda u razdoblju od njegova imenovanja za predsjednika suda do
njegova imenovanja za suca;
– u slučaju da se predsjednik suda prvi put imenuje za suca, s obzirom
na kogentan sadržaj odredbe članka 122. stavka 2. Ustava, nepostojanje
zakonskog rješenja u odnosu na institucionalno rješenje njegova sudačkog
položaja nakon što protekne prvih pet godina njegova sudačkog staža, u kojem
je razdoblju on obavljao poslove sudske uprave, a ne poslove suđenja;2
– institucionalna nestabilnost uzrokovana ponavljanjem postupka
imenovanja predsjednika suda u slučaju da izabrani predsjednik naknadno ne
bude imenovan za suca;
– zakonom neriješeno pitanje pravne sudbine akata i radnji koje je
izabrani predsjednik suda donio, potpisao odnosno poduzeo u razdoblju od
imenovanja za predsjednika suda do donošenja odluke Državnog sudbenog vijeća
o odbijanju njegova zahtjeva da ga se imenuje sucem, itd.
Osim što predstavlja neposredan izvor institucionalne nestabilnosti
sudbene vlasti, dio odredbe stavaka 2. i odredba stavka 3. članka 73.c ZidZS-a
suprotni su ustavnom zahtjevu da sudbenu vlast obavljaju isključivo sudovi
(suci). Prema izričitoj zakonskoj odredbi članka 73.a stavka 2. ZidZS-a, u
sudovima s više od 20 sudaca predsjednik suda može obavljati samo poslove
sudske uprave. U sudovima s manje od 20 sudaca, posao predsjednika suda samo je
dopunski posao suca. Iz toga proizlazi da je u sudovima s manje od 20 sudaca
položaj predsjednika suda koji u času imenovanja ne obavlja sudačku dužnost u
pravnom smislu neodrživ, jer bi on u razdoblju od imenovanja za predsjednika
suda do (eventualnog) imenovanja za suca bio dužan obavljati i poslove suca,
što bi neposredno proturiječilo Ustavu. No, istodobno bi bilo nesuglasno zakonu
i njegovo obavljanje poslova predsjednika suda u tom razdoblju, jer se –
prema zakonskom uređenju – radi samo o dopunskom poslu suca.
Nadalje, dio odredbe stavka
2. i odredba stavka 3. članka 73.c ZidZS-a protivni su i načelu jednakosti svih
pred zakonom, zajamčenim člankom 14. stavkom 2. Ustava, kao i odredbi članka
54. stavka 2. Ustava, koja propisuje da je svakomu pod jednakim uvjetima
dostupno svako radno mjesto i dužnost. Tim se odredbama ZidZS-a, naime,
omogućava da se sudački položaji u sudovima popunjavaju (i) preko postupka
imenovanja predsjednika sudova, što istodobno otvara ustavnopravno neprihvatljivu
mogućnost da se suci imenuju na sudačku dužnost putem provedbe dva različita
postupka: izravno, putem natječaja za popunjavanje slobodnih mjesta sudaca u
postupku pred DSV-om, i neizravno, putem natječaja za popunjavanje slobodnog
mjesta predsjednika suda, nakon čega DSV provodi daljnji postupak njegova
imenovanja i za suca tog suda, ali u tom slučaju samo temeljem »obavijesti«
osobe da je imenovana na dužnost predsjednika suda.
Ustavni sud je zbog svih
navedenih razloga ukinuo dio odredbe stavka 2. i odredbu stavka 3. članka
73.c ZidZS-a, jer je utvrdio njihovu nesuglasnost s temeljnim ustavnim
načelima vladavine prava, neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti,
jednakosti svih pred zakonom, kao i s ustavnim jamstvom dostupnosti svima svake
dužnosti pod jednakim uvjetima.
18. Ustavni sud zaključno utvrđuje da je ukidanjem dijela odredbe
stavka 2. članka 73.c ZidZS-a na snazi ostao dio odredbe koji glasi: »Kandidat
može biti sudac koji ispunjava uvjete za suca tog suda«. To ne znači da
zakonodavac nema pravo propisati i drugačije uvjete za imenovanje suca na
položaj predsjednika suda. Pri uređenju tog pitanja, međutim, prethodno
imenovanje na dužnost suca od strane Državnog sudbenog vijeća, kao i ispunjavanje
uvjeta za suca suda u kojem se sudac kandidira za predsjednika, uvjeti su koje
je zakonodavac dužan poštivati, jer proizlaze iz sadržaja načela vladavine
prava, neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti, te jednakosti svih pred
zakonom, što su zajamčeni Ustavom Republike Hrvatske.
Obrazloženje rješenja
19. U sljedećim se točkama obrazlažu razlozi zbog kojih Ustavni sud
nije prihvatio prijedloge za ocjenu suglasnosti s Ustavom ostalih osporenih
odredaba ZidZS-a. Obrazloženja o neprihvaćanju prijedloga za pokretanje
postupka za ocjenu ustavnosti nisu navedena prema rednim brojevima članaka koji
se u prijedlogu osporavaju, već su grupirana prema srodnosti spornih
ustavnopravnih pitanja čiju je ocjenu predlagateljica zatražila, i to na sljedeći
način: o predsjednicima sudova (točke 20. do 23.); o predsjedniku Vrhovnog suda
Republike Hrvatske (točke 22. do 27.); o sucima i sudačkim vijećima (točke 28.
i 29.); o obvezatnosti pravnih shvaćanja sjednice Vrhovnog suda Republike
Hrvatske i Upravnog suda Republike Hrvatske (točka 30).
20. PREDSJEDNICI SUDOVA – Predlagateljica osporava članak 36. ZidZS-a
u dijelu koji se odnosi na novi članak 73.a stavak 3., koji glasi:
»Članak 73.a stavak 3.
Predsjednika suda imenuje ministar nadležan za poslove pravosuđa između
kandidata koje predloži sudačko vijeće.«
Polazeći od osporavajućih
razloga predlagateljice, Ustavni sud je u vezi s navedenom odredbom razmotrio
dva ustavnopravna pitanja:
– prvo, predstavlja li u
ustavnopravnom poretku Republike Hrvatske imenovanje predsjednika sudova od
strane ministra pravosuđa (izvršne vlasti) povredu načela diobe vlasti i načela
neovisnosti i samostalnosti sudstva, i
– drugo, je li zakonodavac
takvim zakonskim rješenjem povrijedio odredbe Ustava o granicama ovlasti
pojedinih tijela državne vlasti, s obzirom da članak 112. Ustava ne propisuje
nadležnost izvršne vlasti za imenovanje dužnosnika sudbene vlasti?
U razmatranju postavljenih pitanja, Ustavni sud je pošao od utvrđenja
da načini imenovanja i razrješenja predsjednika sudova (osim predsjednika
Vrhovnog suda Republike Hrvatske) nisu uređeni Ustavom. Stoga nije u pravu
predlagateljica kada odredbu članka 73.a stavka 3. ZidZS-a osporava zbog toga
što »nema ustavnog uporišta u članku 112. Ustava za ovlast egzekutive da
imenuje i razrješava dužnosnike sudbene vlasti«. Predsjednici sudova (osim
predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske) nisu ustavnopravna institucija.
Sukladno tome, zakonodavac je imao ustavno ovlaštenje u članku 2. stavku 4.
alineji 1. Ustava na samostalno donošenje odluke o uređenju pravnog
položaja, odnosno o načinu i o nadležnosti za imenovanje i razrješenje
predsjednika sudova.
Ovlast izvršne vlasti (ministra pravosuđa) da imenuje i razrješuje
predsjednike sudova proizlazi, dakle, iz zakona, a ne iz Ustava. Suglasnost
takvog zakonskog rješenja s Ustavom potvrđena je i odlukom Ustavnog suda od
15. ožujka 2000. godine, u kojoj je izrijekom utvrđeno sljedeće:
»17.9. Na pitanje o tome kome će se povjeriti nadležnost za imenovanje
i razrješenje predsjednikâ sudova (primjerice, Zastupničkom domu Hrvatskoga
državnog sabora ili općoj sjednici suda uz suglasnost ministra pravosuđa ili
pak samom ministru pravosuđa), nema jednoznačnog odgovora. Sud utvrđuje da je
tu odluku ovlašteno donijeti zakonodavno tijelo zasnivajući je na temeljnim
značajkama političkog i pravnog sustava utemeljenog Ustavom Republike
Hrvatske«.
Nacionalni je zakonodavac,
prema tome, samostalno utvrdio da je primjereno temeljnim značajkama
političkog i pravnog sustava rješenje prema kojem predsjednike sudova – uz
zakonom propisana ograničenja – imenuje ministar pravosuđa. Ovlasti ministra
pravosuđa u postupku imenovanja predsjednika sudova strogo su ograničene
zakonskom obvezom ministra da predsjednika suda imenuje samo između kandidata
koje predloži sudačko vijeće, čime se imenovanje predsjednika sudova u osnovi
podređuje volji sudske samouprave i o njoj ovisi.
Zaključno, Ustavni sud utvrđuje
da se odgovor na postavljena pitanja mora sagledavati u okviru sadržaja sljedećih
ustavnih i zakonskih rješenja:
a) suce u Republici Hrvatskoj
ne imenuje niti razrješava ni izvršna ni zakonodavna vlast, već posebno
neovisno tijelo ustavnopravnog značaja (DSV),
b) predsjednike sudova
imenuje ministar pravosuđa u okviru zakonskih ovlasti ograničenih ovlastima
sudske samouprave (to jest, sudačkih vijeća) da utvrđuju i ministru pravosuđa
predlažu kandidate za predsjednike sudova,
c) predsjednici sudova
imenuju se iz redova sudaca, što znači da za predsjednike sudova mogu biti
imenovane samo osobe koje je DSV već prethodno imenovalo na sudačku dužnost
(članak 73.a stavak 1. ZidZS-a, te odluke Ustavnog suda od 15. ožujka 2000. i
11. srpnja 2001. godine).
Ustavni sud stoga utvrđuje da
navedena zakonska rješenja u cijelosti osiguravaju provedbu i ostvarenje
načela neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti u Republici Hrvatskoj,
uvažavajući zahtjeve koje pred nacionalnog zakonodavca postavlja i načelo
diobe vlasti.
21. Predlagateljica
osporava članak 36. ZidZS-a u dijelu koji se odnosi na novi članak 73.c stavke
4. i 5. i novi članak 73.d stavak 1., koji glase:
Članak 73.c stavci 4. i 5.
»Predsjednik sudačkog vijeća
zatražit će od ministarstva nadležnog za poslove pravosuđa ocjene obnašanja
sudačke dužnosti i druge podatke iz evidencije sudaca, koji su nužni za
utvrđivanje stručne sposobnosti kandidata za obavljanje dužnosti
predsjednika suda.
Predsjednik sudačkog vijeća može o kandidatu zatražiti i mišljenje
drugoga sudačkog vijeća«.
Članak 73.d stavak 1.
»Na temelju podataka i mišljenja iz članka 73.c ovoga Zakona
sudačko vijeće utvrđuje kandidate koji ispunjavaju uvjete za predsjednika
suda i predlaže ministru nadležnom za poslove pravosuđa da jednog od njih
imenuje za predsjednika suda«.
Polazeći od osporavajućih razloga predlagateljice, Ustavni sud je u
vezi s navedenim člancima ZidZS-a razmotrio sljedeće ustavnopravno pitanje:
– je li zakonodavac povrijedio ustavno načelo vladavine prava kad u
zakonu nije izrijekom propisao posebne uvjete koje mora ispuniti osoba da bi
mogla biti imenovana na dužnost predsjednika suda?
Ustavni sud utvrđuje da su ukidanjem dijela odredbe stavka 2. članka
73.c ZidZS-a stvorene pretpostavke za utvrđenje da zakonodavac nije bio dužan
propisati posebne i dopunske zakonske uvjete koje treba ispunjavati kandidat
za predsjednika suda.
Postojeći uvjeti prema kojima kandidat za predsjednika suda mora biti
sudac, koji ispunjava uvjete za suca suda u kojem se kandidira za
predsjednika, omogućavaju sudačkim vijećima da – temeljem ocjene obnašanja
sudačke dužnosti i drugih podataka o kandidatu pohranjenih u evidenciji
sudaca – utvrde stručnu sposobnost kandidata za obavljanje dužnosti
predsjednika suda, odnosno za obavljanje poslova sudske uprave.
Nedostatak izričito propisanih dopunskih uvjeta za obnašanje dužnosti
predsjednika suda (to jest, za vođenje poslova sudske uprave u sudu) ne znači
da je ZidZS u tom pitanju nesuglasan zahtjevima koje pred njega postavlja
načelo vladavine prava. Sadržaj osobnih kvaliteta koje treba imati kandidat za
upravljanje sudskom institucijom normativno nije moguće precizno odrediti,
jer se ne radi niti o formalnim niti o pravno-tehničkim uvjetima.
Stoga je Ustavni sud prihvatio zakonsko rješenje koje prepušta
nadležnim tijelima sudske samouprave, koji su ovlašteni utvrđivati kandidate za
predsjednike sudova i predlagati ih ministru pravosuđa na imenovanje, da sami
ocijene koje individualne sposobnosti i koje dopunske uvjete, osim onih
propisanih zakonom, trebaju ispunjavati kandidati za predsjednika suda u
svakom konkretnom slučaju.
22. Predlagateljica osporava članak 36. ZidZS-a u dijelu koji se
odnosi na novi članak 73. i stavak 2., koji glasi:
»Članak 73. i stavak 2.
Rješenje ministra o razrješenju predsjednika suda mora biti pisano i
obrazloženo«.
Polazeći od osporavajućih razloga predlagateljice, Ustavni sud je u
vezi s navedenom odredbom ZidZS-a razmotrio sljedeće ustavnopravno pitanje:
– je li zakonodavac
povrijedio ustavno načelo prava na pravnu zaštitu kad nije u zakonu izrijekom
propisao sredstva pravne zaštite protiv rješenja ministra pravosuđa o
razrješenju predsjednika suda?
U razmatranju postavljenog
pitanja, Ustavni sud je pošao od značenja načela zakonitosti u djelovanju
uprave, čiji je sadržaj utvrđen u članku 18. Ustava (jamstvo prava na žalbu
protiv pojedinačnih pravnih akata donesenih u postupku pred ovlaštenim
tijelom, uz iznimno isključenje u slučajevima određenim zakonom ako je
osigurana druga pravna zaštita) i članku 19. Ustava (jamstvo sudske kontrole
zakonitosti pojedinačnih akata upravnih vlasti).
Iako je zakonodavac bio
slobodan urediti pitanje pravne naravi akta o razrješenju predsjednika suda
na drugačiji način, on je – propuštanjem da uredi poseban postupak i posebna
sredstva pravne zaštite protiv rješenja ministra – pristao na korištenje
općih sredstava pravne zaštite u Ustavom zajamčenom postupku sudske kontrole
pojedinačnih akata upravnih vlasti.
Sve dok to pitanje
izrijekom ne uredi na drugačiji način, ima se smatrati da za primjenu općeg
pravila iz članka 19. Ustava zakonodavac nije bio obvezan propisivati posebne
odredbe u ZidZS-u, jer se radi o Ustavom zajamčenom postupku sudske kontrole
pojedinačnih akata upravnih vlasti, koji se – prema postojećem uređenju –
provodi primjenom mjerodavnih odredaba Zakona o upravnim sporovima. Stoga
osporavajuće navode predlagateljice u ovom pitanju Ustavni sud ocjenjuje
neutemeljenima, a propisano rješenje sukladnim odredbama članaka 18. i 19.
Ustava.
23. Predlagateljica osporava članak 44. stavak 1. ZidZS-a, koji glasi:
»Članak 44. stavak 1.
Izbor članova sudačkih vijeća i imenovanja predsjednika sudova po
odredbama ovoga Zakona obavit će se u roku od tri mjeseca od dana stupanja na
snagu ovoga Zakona«.
Polazeći od osporavajućih razloga predlagateljice, Ustavni sud je u vezi
s navedenim člankom ZidZS-a razmotrio sljedeće ustavnopravno pitanje:
– je li zakonodavac povrijedio načelo neovisnosti i samostalnosti
sudbene vlasti i načelo vladavine prava kada je propisao da će se – zbog
promjene zakonskog uređenja imenovanja predsjednika sudova – u određenom
roku provesti imenovanje predsjednika sudova prema novom zakonskom uređenju?
Odgovor na ovo pitanje ovisi o pravnoj prirodi funkcije o kojoj je
riječ, kao i o sadržaju promjena koje su nastupile u postupku imenovanja
predsjednika sudova.
Predsjednike sudova je do donošenja ZidZS-a imenovalo DSV. Nadležnost
DSV-a za imenovanje predsjednika sudova je – suprotno odredbama Ustava – bilo
propisano zakonom. U svojoj odluci od 15. ožujka 2000. godine Ustavni sud je
utvrdio da je time zakonodavac povrijedio Ustav, jer je – bez ustavne osnove –
proširio nadležnost Državnoga sudbenog vijeća (i) na imenovanje predsjednika
sudova. Sukladno toj odluci, a vodeći se prirodom poslova sudske uprave,
zakonodavac je zakonskom novelom (ZidZS-om) izmijenio nadležnost za imenovanje
predsjednika sudova, propisujući da predsjednike sudova imenuje ministar pravosuđa
između kandidata koje predloži sudska samouprava (sudačko vijeće).
U razmatranju postavljenog pitanja, a imajući u vidu prethodno
navedene okolnosti, Ustavni sud je uvažio činjenicu da predsjednik suda, s
izuzetkom predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske, nije ustavnopravna
institucija. Stoga je zakonodavac ovlašten samostalno uređivati odnose u tom
pravnom području, jer nije ograničen jamstvima koja za ustavne institucije proizlaze
iz njihova ustavnopravnog položaja (kao što je to slučaj sa sucima i s
predsjednikom Vrhovnog suda Republike Hrvatske).
Ustavni sud je u razmatranju postavljenog pitanja uvažio i činjenicu
da su ZidZS-om ustanovljena i uređena nova sudačka tijela – sudačka vijeća –
koja predstavljaju institucionalni izraz sudske samouprave, a da je upravo
tim tijelima povjerena nadležnost za utvrđivanje i predlaganje kandidata za
predsjednika sudova.
Uz navedeno, potrebno je uvažiti i činjenicu da osporenom odredbom
dotadašnjim predsjednicima sudova nije prestala dužnost na temelju zakona (ex
lege), koje bi rješenje – da je propisano – eventualno moglo otvoriti
sumnju u njegovu suglasnost s načelom vladavine prava. Pravna pretpostavka
za prestanak njihove dotadašnje dužnosti jest provedba zakonom uređenog
postupka imenovanja novog predsjednika suda u svakom konkretnom slučaju, uz
bitno utvrđenje da imenovanje »novog« predsjednika suda ne znači da dosadašnji
predsjednici sudova ne mogu biti ponovo imenovani na istu dužnost. U tom pitanju
od odlučnog su značaja ovlasti sudačkih vijeća kao tijela sudske samouprave,
koja su nadležna za utvrđivanje i predlaganje kandidata za predsjednike
sudova.
Sukladno svim prethodnim navodima, Ustavni sud utvrđuje da osporenom
odredbom članka 44. stavka 1. ZidZS-a
zakonodavac nije povrijedio ustavno načelo vladavine prava. S druge strane,
jamstva koja proizlaze iz načela neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti u
ovom pitanju ne bi mogla biti primijenjena, jer se osporenom odredbom ni na
koji način ne zadire u Ustavom zaštićenu poziciju samih sudaca. Eventualni
prestanak obavljanja dužnosti predsjednika suda temeljem odredbe članka
44. stavka 1. ZidZS-a, nema, naime, nikakvog utjecaja na obavljanje sudačke
dužnosti odnosno na zajamčenu trajnost i stalnost sudačkog položaja osobe na
koju se članak 44. stavak 1. ima primijeniti.
24. PREDSJEDNIK VRHOVNOG SUDA REPUBLIKE HRVATSKE – Člankom 20. ZidZS-a
propisan je novi članak 32.a, u kojem su osporene odredbe stavaka 1., 4. i 5.
koje glase:
»Članak 32.a stavci 1., 4. i 5.
Za predsjednika Vrhovnog suda
Republike Hrvatske može biti izabrana osoba koja ispunjava opće i posebne
uvjete za suca toga Suda.
Ako je za predsjednika
Vrhovnog suda Republike Hrvatske izabrana osoba koja do izbora nije obnašala
sudačku dužnost u tom Sudu, Državno sudbeno vijeće imenovat će ga i sucem toga
Suda.
Ako predsjednik Vrhovnog suda
Republike Hrvatske odlukom Zastupničkog doma Hrvatskoga sabora ili na svoj
zahtjev bude razriješen dužnosti prije isteka mandata ili ne bude ponovno
izabran na tu dužnost, nastavlja obnašati sudačku dužnost u tom sudu«.
Polazeći od osporavajućih
razloga predlagateljice, Ustavni sud je u vezi s navedenim člankom ZidZS-a
razmotrio sljedeća ustavnopravna pitanja:
– je li zakonodavac
povrijedio ustavno načelo vladavine prava kad u zakonu nije izrijekom propisao
posebne uvjete koje mora ispuniti osoba da bi mogla biti izabrana na dužnost
predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske,
– je li zakonodavac
povrijedio ustavno načelo neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti i ustavno
načelo vladavine prava kada je propisao da se za predsjednika Vrhovnog suda
Republike Hrvatske može izabrati osoba koja prije izbora nije obavljala
sudačku dužnost u tom Sudu,
– je li zakonodavac
povrijedio ustavnu odredbu o nadležnosti Državnoga sudbenog vijeća kada je
propisao da će osobu, koja je izabrana za predsjednika Vrhovnog suda Republike
Hrvatske, a prije izbora nije obavljala sudačku dužnost u tom Sudu, DSV
imenovati za suca tog Suda, i
– je li zakonodavac
povrijedio načelo diobe vlasti i načelo neovisnosti i samostalnosti sudbene
vlasti kada nije izrijekom propisao razloge zbog kojih Hrvatski sabor može
razriješiti predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske?
U razmatranju postavljenih
pitanja, Ustavni sud je pošao od položaja Vrhovnog suda Republike Hrvatske i
predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske, propisanog člankom 118. stavcima
1. i 2. Ustava, koji glase:
»Vrhovni sud Republike
Hrvatske, kao najviši sud, osigurava jedinstvenu primjenu zakona i
ravnopravnost građana.
Predsjednika Vrhovnog suda
Republike Hrvatske, uz prethodno mišljenje Opće sjednice Vrhovnog suda
Republike Hrvatske i nadležnog odbora Hrvatskoga sabora, na prijedlog
Predsjednika Republike bira i razrješuje Hrvatski sabor. Predsjednik Vrhovnog
suda Republike Hrvatske bira se na četiri godine«.
Sukladno tome, stavkom 3. članka
32.a ZidZS-a propisano je da predsjednik Vrhovnog suda Republike Hrvatske
predstavlja Vrhovni sud Republike Hrvatske, obavlja poslove sudske uprave i
druge poslove određene zakonom i Poslovnikom o radu Vrhovnog suda Republike
Hrvatske.
25. Predsjednik Vrhovnog suda
Republike Hrvatske u jedinstvenom je ustavnopravnom položaju koji se razlikuje
od položaja predsjednika drugih sudova, a za koji je značajno sljedeće:
– predsjednik Vrhovnog suda
Republike Hrvatske je, za razliku od predsjednika ostalih sudova, ustavnopravna
institucija;
– u postupku izbora
predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske sudjeluju i surađuju najviša
tijela sve tri državne vlasti: izvršna vlast (predsjednik Republike predlaže
kandidata), sudbena vlast (Opća sjednica Vrhovnog suda Republike Hrvatske daje
prethodno mišljenje o kandidatu) i zakonodavna vlast (nadležni odbor
Hrvatskoga sabora daje prethodno mišljenje o kandidatu, a izbor provodi
najviše zakonodavno i predstavničko tijelo u zemlji – Hrvatski sabor), za
razliku od predsjednika ostalih sudova koje, na temelju prijave kandidata na
javni oglas o slobodnom mjestu predsjednika suda, sudačka vijeća predlažu
ministru pravosuđa na imenovanje;
– predsjednika Vrhovnog suda
može razriješiti dužnosti samo Hrvatski sabor u istom postupku u kojem je i
izabran (to jest, na prijedlog predsjednika Republike, uz prethodno mišljenje
Opće sjednice Vrhovnog suda Republike Hrvatske i nadležnog odbora Hrvatskoga
sabora), a predsjednike ostalih sudova razrješuje ministar pravosuđa;
– akt Hrvatskoga sabora o
razrješenju predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske je akt vladanja,
dok je rješenje ministra pravosuđa o razrješenju predsjednika ostalih sudova
– prema postojećem zakonskom rješenju – pojedinačni akt upravne vlasti iz
članka 19. Ustava protiv kojega je zajamčena odgovarajuća sudska kontrola.
Zbog jedinstvenog
ustavnopravnog položaja i kroz postupak izbora dobivenog legitimiteta osobe predsjednika
Vrhovnog suda Republike Hrvatske, Ustavni sud smatra suglasnim ustavnopravnoj
poziciji predsjednika najvišeg suda u zemlji rješenje iz članka 32.a
stavka 4. ZidZS-a prema kojem se za predsjednika Vrhovnog suda Republike
Hrvatske može predložiti i izabrati osoba koja na dan izbora nije obavljala
sudačku dužnost u tom Sudu, ako ispunjava uvjete za suca tog Suda.
26. Zbog istih razloga,
Ustavni sud ocjenjuje da se ne može
smatrati suprotnim Ustavu ni zakonsko rješenje koje propisuje da će DSV u tom
slučaju imenovati izabranog predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske za
suca tog Suda. Radi se o jedinstvenom slučaju u kojem osoba izabrana za
predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske ima kroz postupak izbora dobiveni
legitimitet za obnašanje te dužnosti, a pitanje ispunjava li ona
zakonske uvjete za suca Vrhovnog suda Republike Hrvatske, što je ovlašteno
utvrđivati DSV u postupku njegova imenovanja za suca,3 pripada području
posebne izvanpravne odgovornosti onih koji takvu osobu predlažu odnosno izabiru
na dužnost predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske.
27. Konačno, nije u pravu predlagateljica kada ističe da je nesuglasna
Ustavu odredba članka 32.a stavka 5. ZidZS-a, jer ne sadrži nikakve razloge
zbog kojih bi Hrvatski sabor mogao razriješiti s dužnosti predsjednika Vrhovnog
suda Republike Hrvatske prije isteka mandata, pa stoga akt razrješenja, prema
mišljenju predlagateljice, postaje akt potpune arbitrarnosti, a čelnik sudbene
vlasti biva stavljen u odnos političke odgovornosti spram predsjednika
Republike i parlamenta, što predstavlja narušavanje ustavnog načela trodiobe
vlasti.
Odluka o razrješenju predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske,
slično kao i ona o njegovom imenovanju, jest akt vladanja koji ne
pretpostavlja provedbu prethodnog postupka koji bi uključivao izvođenje
dokaza, pravo na očitovanje i iznošenje kontraargumentacije, te pravo na
podnošenje pravnog lijeka, kao što to tvrdi predlagateljica. Ipak, donesu li
najviša tijela državne vlasti (Hrvatski sabor na prijedlog predsjednika
Republike uz prethodno mišljenje Opće sjednice Vrhovnog suda Republike
Hrvatske) pri razrješenju predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske
»potpuno arbitrarni akt«, ne navodeći nikakve razloge zbog kojih se razrješuje
predsjednik Vrhovnog suda Republike Hrvatske, protiv takvog akta osoba bi imala
pravo na ustavnosudsku zaštitu zbog povrede njezinih temeljnih ljudskih
prava i sloboda zajamčenih Ustavom (ustavnih prava), a tijela koja su takav akt
donijela podlijegala bi posebnoj izvanpravnoj odgovornosti.
Prema tome, nenavođenje razloga zbog kojih Hrvatski sabor može
razriješiti predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske ne znači narušavanje
ustavnog načela diobe vlasti, niti je predsjednik Vrhovnog suda Republike
Hrvatske zbog toga stavljen u odnos ovisnosti o drugim tijelima državne
vlasti. Neovisan položaj predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske spram
ostalih tijela državne vlasti, između ostaloga, proizlazi i iz jamstva njegova
ostanka na dužnosti suca Vrhovnog suda Republike Hrvatske i nakon njegova
razrješenja s dužnosti predsjednika tog Suda.
Ustavni sud utvrđuje da odredbama ZidZS-a kojima se uređuje imenovanje
i razrješenje predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske, s obzirom na sve
prethodne navode, zakonodavac nije povrijedio ustavna načela diobe vlasti i
vladavine prava niti je povrijedio ustavno načelo neovisnosti i samostalnosti
sudbene vlasti, kao ni ustavne odredbe koje određuju granice ovlasti pojedinih
tijela državne vlasti.
28. SUCI I SUDAČKA VIJEĆA – Člancima 28., 29. i 30. ZidZS-a izmijenjene
su odredbe članaka 52., 53. i 54. ZS-a. Te odredbe glase:
»Članak 28.
Članak 52. mijenja se i glasi:
žPrigodom ocjene obnašanja sudačke dužnosti uzimaju se u obzir:
1. rezultati u radu izraženi kroz kvalitetu rada, broj donesenih odluka
i poštivanje rokova u vođenju postupka,
2. stručno znanje,
3. iskazana marljivost, ustrajnost i savjesnost u rješavanju dodijeljenih
predmeta,
4. sposobnost usmenog i pisanog izražavanja na hrvatskom jeziku i
latiničnom pismu,
5. sposobnost za uspostavljanje korektnog odnosa prema strankama i
njihovim zastupnicima i sposobnost za učinkovito provođenje sudske rasprave,
6. odnos prema drugim sucima i djelatnicima suda i ponašanje izvan
službe, ako takvo ponašanje može imati utjecaj na obnašanje sudačke funkcije,
7. sudjelovanje i rad u Državnom sudbenom vijeću i sudačkom vijeću,
8. objavljeni znanstveni i stručni radovi, sudjelovanje i uspjeh u
programima stručnog usavršavanja i drugim znanstvenim i stručnim skupovima,
sudjelovanje u praktičnoj nastavi pravnih predmeta i slično.ž«
Članak 29.
»Članak 53. mijenja se i glasi:
žOcjenu obnašanja sudačke dužnosti daje nadležno sudačko vijeće.
Prije davanja ocjene sudačko vijeće zatražit će mišljenje o radu ocjenjivanog
suca od sjednice odgovarajućeg drugostupanjskog odjela višeg suda. Mišljenje
drugostupanjskog odjela izrađuje se u skladu s člankom 54. stavkom 2. i 3.
ovoga Zakona.
Ocjena mora biti potpuna i sadržavati podatke u pogledu svih elemenata
iz članka 52. ovoga Zakona kao i ukupnu ocjenu rada suca u skladu s člankom 54.
stavkom 2. ovoga Zakona.ž«
Članak 30.
»Članak 54. mijenja se i glasi:
žSudac imenovan prvi puta na sudačku dužnost ocjenjuje se svake godine.
Ostali suci ocjenjuju se svake treće godine.
Na temelju pribavljenih podataka i usmene rasprave o kandidatima,
članovi sudačkog vijeća ocjenjuju suce prema ostvarenom uspjehu u svakom od
elemenata iz članka 52. ovoga Zakona. Ocjena može biti da sudac:
– u jednom ili više elemenata
ne doseže minimalni postavljeni prag znanja, sposobnosti i rezultat,
– prelazi minimalni
zahtijevani prag znanja, sposobnosti i rezultata u svim elementima, ali tek
neznatno,
– prosječno i korektno obnaša
dužnost,
– pokazuje izvanprosječno znanje,
sposobnost i rezultate.
Ocjena obnašanja sudačke
dužnosti daje se na temelju tajnog glasovanja na obrascima izrađenima u
skladu s odredbama prethodnog stavka.
Ocjena se dostavlja sucu na
kojeg se odnosi, ministarstvu nadležnom za poslove pravosuđa i Državnom
sudbenom vijeću. Sadržaj ocjene predstavlja službenu tajnu.
Sudac koji se ne složi s ocjenom ima pravo u roku od tri dana od dostave
ocjene podnijeti prigovor proširenoj sjednici Vrhovnog suda Republike Hrvatske.
Proširena sjednica Vrhovnog suda Republike Hrvatske razmatrajući ocjenu
povodom prigovora može je izmijeniti u cijelosti ili djelomično, ili je
ukinuti i vratiti sudačkom vijeću na ponovno odlučivanje.ž«
Polazeći od osporavajućih razloga predlagateljice, Ustavni sud je u
vezi s navedenim člancima ZidZS-a razmotrio sljedeća ustavnopravna pitanja:
– je li zakonodavac osporenim člancima povrijedio ustavno načelo
vladavine prava koje zahtijeva preciznost i jasnoću propisa te primjerenost
učinaka primjene zakona legitimnim očekivanjima stranaka na koje se navedene
odredbe neposredno primjenjuju, i
– je li zakonodavac osporenim člancima povrijedio ustavno načelo
jednakosti pred zakonom iz članka 14. stavka 2. Ustava, te odredbu članka 54.
stavka 2. Ustava prema kojoj je svakomu pod jednakim uvjetima dostupno svako
radno mjesto i dužnost?
U provedenom ustavnosudskom
postupku Sud je utvrdio da je propisani sustav ocjenjivanja, čiju preciznost
i određenost predlagateljica osporava, suglasan zahtjevima koje pred
zakonodavca postavlja načelo vladavine prava. Ustavni sud smatra da osporene
odredbe mogu osigurati relativno ujednačenu praksu ocjenjivanja sudaca. One,
dakle, sadrže dostatan stupanj jasnoće i određenosti za utvrđenje njihove
sukladnosti s načelom vladavine prava.
Sud nadalje utvrđuje da
predlagateljica nije obrazložila tvrdnju da su osporene odredbe nesuglasne
načelu iz članka 14. stavka 2. Ustava o jednakosti svih pred zakonom i načelu
iz članka 54. stavka 2. Ustava o dostupnosti svakomu pod jednakim uvjetima
svakog radnog mjesta i dužnosti. Sud smatra važnim istaknuti da sudac, koji se
ne složi s ocjenom obavljanja svoje sudačke dužnosti, ima pravo
podnijeti prigovor proširenoj sjednici
Vrhovnog suda Republike Hrvatske, koja ocjenu može izmijeniti, u cijelosti
ili djelomično, ili je ukinuti i vratiti sudačkom vijeću na ponovno odlučivanje.
Dakle, predviđen je pravni lijek za eventualnu netočnost ili nepotpunost ocjene
obavljanja sudačke dužnosti, zbog čega Sud ne nalazi da bi osporavajući
navodi predlagateljice u vezi s člancima 28., 29. i 30. ZidZS-a bili
osnovani.
29. Članak 19. ZidZS-a
osporen je u dijelu koji se odnosi na novi članak 31.n stavak 1. alineju 1., a
koji glasi:
»Članak 31.n stavak 1. alineja 1.
Član sudačkog vijeća prestaje obnašati svoju dužnost prije isteka
mandata:
– ako to sam zatraži,«.
Polazeći od osporavajućih razloga predlagateljice, Ustavni sud je u
vezi s navedenom odredbom razmotrio sljedeća dva pitanja:
– je li zakonodavac povrijedio načelo vladavine prava kada je propisao
da dužnost člana sudačkog vijeća prestaje prije isteka mandata ako to ovaj sam
zatraži, a da taj prestanak nije ničim uvjetovao (pa ni donošenjem
deklarativnog akta), i
– je li zakonodavac takvim zakonskim rješenjem povrijedio načelo
neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti jer takva odredba otvara pravnu
mogućnost (prema tvrdnji predlagateljice) onemogućavanja funkcioniranja
sudačkih vijeća, kao institucionalnog izraza sudske samouprave?
Sud je ocijenio da nije nesuglasna ustavnom načelu vladavine prava i
ustavnom načelu neovisnosti i samostalnosti sudstva zakonska odredba prema
kojoj dužnost člana sudačkog vijeća prestaje ako član to sam zatraži.
Ustavni sud utvrđuje da je
zakonodavac imao pravo samostalno urediti situacije u kojima članu sudačkog
vijeća prestaje dužnost člana u tom dijelu i prije isteka mandata. Sukladno
tome, u pravnoj situaciji u kojoj samo o volji člana sudačkog vijeća ovisi njegov
ostanak na dužnosti člana u tom tijelu, zakonodavac nije imao obvezu
propisivati ograničenja ili uvjete pod kojima se ta volja može realizirati,
kao što to u svom podnesku tvrdi predlagateljica. Isto tako, iz činjenice
što je zakonodavac prestanak obavljanja dužnosti člana sudačkog vijeća vezao
uz sučevu izjavu volje (»ako to sam zatraži«), proizlazi da zakonodavac nije
bio obvezan izrijekom propisati obvezu donošenja još i posebnog akta o tome,
jer posljedice koje se očituju u prestanku članstva u sudačkom vijeću
nastupaju ex lege na dan davanja takve izjave.
Ipak, Ustavni sud potvrđuje
pravilnost predlagateljičinog stajališta da bi radi ostvarenja načela pravne
sigurnosti bilo svrsishodno u takvim slučajevima donijeti deklaratorni akt
kojim bi se utvrdilo da je određenom sucu prestala dužnost člana sudačkog
vijeća na vlastiti zahtjev na dan kada je on to zatražio. To stoga što se u
konkretnom slučaju radi o deklaratornom aktu čiji su učinci usmjereni na to da
pripreme pravnu osnovu za donošenje drugog konkretnog konstitutivnog akta
kojim bi sudačko vijeće na upražnjeno mjesto imenovalo zamjenika člana
sudačkog vijeća. Ta obveza proizlazi iz članka 31.n stavka 2. ZidZS-a koji
izrijekom propisuje da ako član sudačkog vijeća prestane obnašati dužnost
prije isteka mandata, sudačko će vijeće na njegovo mjesto imenovati
zamjenika, poštujući redoslijed ostvaren na izborima za članove sudačkog
vijeća.
Zbog navedenog, Ustavni sud
utvrđuje da osporena zakonska rješenja ne daju osnovu za sumnju da bi se njihovom
neposrednom primjenom mogao onemogućiti rad sudačkih vijeća, kao
institucionalnog izraza sudske samouprave, odnosno da bi se time povrijedilo
načelo vladavine prava i načelo neovisnosti i samostalnosti sudstva,
zajamčeni člancima 3. i 117. stavkom 2. Ustava.
30. OBVEZNOST PRAVNIH
SHVAĆANJA SUDOVA – Člankom 18. ZidZS-a izmijenjen je članak 30. stavak 3.
ZS-a. Osporene odredbe članka 18. glase:
»Članak 30. stavak 3.
Pravno shvaćanje prihvaćeno
na sjednici sudskog odjela Vrhovnog suda Republike Hrvatske i Upravnog suda
Republike Hrvatske obvezatno je za sva vijeća tog odjela«.
Polazeći od osporavajućih
razloga predlagateljice, Ustavni sud je u vezi s navedenim člancima ZidZS-a
razmotrio sljedeće ustavnopravno pitanje:
– je li zakonodavac povrijedio
odredbu članka 117. stavka 3. Ustava, koja propisuje da sudovi sude na temelju
Ustava i zakona, kada je u zakonu propisao da je pravno shvaćanje prihvaćeno
na sjednici sudskog odjela Vrhovnog suda Republike Hrvatske i Upravnog suda
Republike Hrvatske obvezatno za sva vijeća tog odjela?
Ustavni sud ne prihvaća
predlagateljičinu tvrdnju da je osporenom odredbom institut pravnog shvaćanja
suda – suprotno Ustavu – »promoviran« u temelj suđenja. Ta bi tvrdnja,
naime, bila točna samo u slučaju da je zakonodavac propisao da su pravna
shvaćanja Vrhovnog suda Republike Hrvatske obvezatna za sve sudove nižeg stupnja,
čime bi se neposredno povrijedilo i ustavno načelo da sudovi sude na temelju
Ustava i zakona.
Nasuprot tome, članak 18.
ZidZS-a propisuje obvezatnost pravnih shvaćanja prihvaćenih na sjednici
sudskog odjela Vrhovnog suda Republike Hrvatske, kao najvišeg suda u zemlji,
za sva vijeća tog odjela, s ciljem da Vrhovni sud Republike Hrvatske u rješavanju
konkretnih predmeta postigne jednoobrazan pristup istovjetnim
materijalnopravnim situacijama.
To stoga što je jednoobrazan
pristup istovjetnim materijalnopravnim situacijama ustavna obveza najvišeg
suda u zemlji. Odredba članka 118.
stavka 1. Ustava izrijekom zahtijeva da Vrhovni sud Republike
Hrvatske, kao najviši sud, osigurava jedinstvenu primjenu zakona i
ravnopravnost građana.
Iz te ustavne odredbe
nedvojbeno slijedi da se zakoni u istovjetnim pravnim situacijama moraju primjenjivati
jednoobrazno (jedinstveno), što se postiže pridržavanjem ujednačenih
stajališta u sudskoj praksi. Ako bi sudovi u istim ili sličnim situacijama u
različitim vijećima donosili različite odluke, sa stajališta sudionika u
postupcima moglo bi se postaviti pitanje ravnopravnosti građana o čijim se
pravima i obvezama u postupcima pred raznim vijećima odlučuje. Zato pravna
shvaćanja, donijeta na sjednici odjela Vrhovnog suda Republike Hrvatske radi
ujednačavanja sudske prakse, treba shvatiti kao mjeru koja vodi k Ustavu
utvrđenom cilju jedinstvene primjene zakona i ravnopravnosti građana.
Osporena odredba ne vrijeđa
neovisnost sudbene vlasti, jer slobodu sudaca od uputa za odlučivanje u prvom
redu treba shvatiti kao slobodu od uputa danih izvana, od strane nesudskih
tijela. Iz ustavnog načela samostalnosti sudbene vlasti ne mogu se izvoditi zaključci
o apsolutno slobodnim mišljenjima pojedinih sudaca ili vijeća, jer i sav
sustav pravnih lijekova počiva na kontroli njihova mišljenja. S druge
strane, ako su zakonske odredbe takve da potiču dvojbe o njihovu smislu i
načinu primjene, onda raspravljanje unutar sudova o spornim pitanjima i
ujednačavanje sudske prakse o njima, spadaju u mjere koje podižu razinu
učinkovitosti sudačke djelatnosti.
Ustavni sud je na kraju
razmotrio i pitanje je li zakonodavac imao ustavni temelj za propisivanje
obvezatnosti pravnih shvaćanja prihvaćenih na sjednici sudskog odjela Upravnog
suda Republike Hrvatske. Polazeći od postojećih značajki upravnog spora u
Republici Hrvatskoj, sud je utvrdio da je zakonodavac bio ovlašten propisati
takvu odredbu temeljem odredbe članka 2. stavka 4. alineje 1. Ustava, koja
propisuje da Hrvatski sabor samostalno, u skladu s Ustavom, odlučuje – pored
ostalog – i o uređivanju pravnih odnosa u Republici Hrvatskoj.
31. U skladu s iznijetim
odlučeno je i riješeno kao u izreci.
Ova
se odluka i rješenje temelje na odredbama članka 53. stavka 1. i članka 41.
stavaka 1. i 2. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne
novine«, broj 99/99).
________
3 U stavcima
4. i 5. članka 27. ZidZS-a propisano je da se za suca Vrhovnog suda Republike
Hrvatske može imenovati osoba koja je najmanje petnaest godina radila kao
dužnosnik u sudu ili drugim pravosudnim tijelima ili isto toliko vremena bila
odvjetnik ili javni bilježnik odnosno
sveučilišni profesor pravnih znanosti koji ima položen pravosudni ispit
i najmanje 15 godina radnog iskustva.
Broj: U-I-190/2001
Zagreb, 12. srpnja 2001.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Dopredsjednik Suda
dr. sc. Jasna Omejec, v. r.
Obrazloženje suprotnog glasa pri donošenju odluke i
rješenja u predmetu broj U-I-190/2001
od 12. srpnja 2001.
Pozivom na odredbu iz st. 5. čl. 26. Ustavnog
zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, kojom se daje pravo sucu Ustavnog
suda da u primjerenom roku od dana izradbe odluke pisano obrazloži i objavi
svoje mišljenje u slučaju da je glasovao suprotno većini, iznosim sljedeće
obrazloženje svoga glasa protiv odluke i rješenja u gornjem predmetu:
1. Odlukom većine ukinute su odredba stavka 2.
članka 73c. ZidZS-a u dijelu koji glasi: »a iznimno i osoba koja ne obnaša
sudačku dužnost uz uvjet da je istaknuti pravnik koji ispunjava uvjete za suca
tog suda« i odredba stavka 3. članka 73c. ZidZS-a u cijelosti. U točki 18.
obrazloženja odluke utvrđuje se da je ukidanjem navedenog dijela odredbe st.
2. članka 73c. ZidZS-a ostao na snazi dio te odredbe koji glasi »Kandidat može
biti sudac koji ispunjava uvjete za suca tog suda.«
Mišljenja sam da
odredbe stavka 2. i 3. članka 73c. ZidZS nisu u nesuglasnosti s Ustavom. Tu
tvrdnju temeljim na ključnoj postavci iz obrazloženja odluke, naime, da iz
naravi poslova »sudske uprave« organski proizlazi da za predsjednika suda može
biti imenovan samo sudac (koji ispunjava uvjete za suca suda u koji se
imenuje) i tekstualne interpretacije spomenutih odredaba. U te dvije odredbe
sadržana su kako materijalnopravna, tako i procesnopravna jamstva da za predsjednika
suda ne može biti imenovana osoba koja nije sudac. Ako bi se na natječaj za
predsjednika suda (iznimno) prijavila osoba koja ne obnaša sudačku dužnost,
mogla bi postati predsjednikom suda samo uz kumulativno ispunjenje triju
pretpostavaka: da je istaknuti pravnik, da ispunjava uvjete za suca tog suda i
da je Državno sudbeno vijeće imenuje sucem tog suda.
Nedvosmislenost
nakane zakonodavca da za predsjednika suda može biti imenovan isključivo
sudac, nedvojbeno proizlazi iz posljednje odredbe stavka 3. članka 73c. prema
kojoj se cijeli postupak imenovanja mora ponoviti, ako takvog kandidata
Državno sudbeno vijeće ne bi imenovalo za suca.
Tvrdnju iz
obrazloženja odluke da su normativna rješenja iz stavka 3. članka 73c.
ZidZS-a izravan izvor, ni manje ni više nego, »institucionalne nestabilnosti
sudbene vlasti«, držimo u najmanju ruku pretjeranom. Dopuštamo da bi moglo
doći do izvjesne nestabilnosti, ali ne sudbene vlasti, nego eventualno u
radu konkretnog suda, no to ne bismo pripisali normativnom rješenju navedene
odredbe, već njezinoj nepravilnoj primjeni odnosno nepoštivanju.
Naš je zaključak
da ukinute odredbe nisu protivne načelu jednakosti svih pred zakonom (st. 2.
čl. 14. Ustava), niti ustavnoj odredbi o dostupnosti svakome svakog radnog
mjesta pod jednakim uvjetima (st. 2. čl. 54. Ustava). Naprotiv, poštivanje
navedenih ustavnih načela osigurano je zakonskim odredbama da se sudački
položaji popunjavaju isključivo putem natječaja i imenovanjem od strane
Državnoga sudbenog vijeća.
Upozoravamo,
međutim, da je ukidanjem dijela odredbe stavka 2. članka 73c. ZidZS-a, a da
temeljem istog obrazloženja nije ukinuta i sadržajno identična odredba stavka
4. članka 32a. ZidZS-a (prema kojoj za predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske
može biti izabrana osoba koja do izbora nije obnašala sudačku dužnost u tom
Sudu), stvoreno, prema našem mišljenju, stanje propisa protivno ustavnom
načelu jednakosti svih pred zakonom. To tim više što se istom odredbom,
protivno ustavnom položaju Državnoga sudbenog vijeća (čl. 123. Ustava), ovo
obvezuje da osobu izabranu za predsjednika Vrhovnog suda imenuje sucem toga
Suda. Obrazloženje da je, za razliku od predsjednika ostalih sudova,
predsjednik Vrhovnog suda ustavnopravna institucija, bilo bi prihvatljivo samo
kad bi mogućnost izbora osobe koja do tada nije obnašala sudačku dužnost u tom
Sudu, bila predviđena Ustavom, a ne zakonom.
2. Suprotno rješenju većine,
smatram da je trebalo donijeti odluku o pokretanju postupka za ocjenu suglasnosti
s Ustavom prijelazne odredbe stavka 1. članka 44. ZidZS-a te istu ukinuti u
dijelu koji glasi: »i imenovanja predsjednika sudova«. Promjena nadležnosti za
imenovanje predsjednika sudova (ministar pravosuđa umjesto Državnoga sudbenog
vijeća) nije osnovan razlog da se, ne čekajući da dužnost legalno izabranih
predsjednika prestane istekom vremena na koje su imenovani, provodi postupak
novog imenovanja. Polazeći od inače pravilnog utvrđenja pravne naravi
funkcije predsjednika suda (»... da je predsjednik suda primarno sudac koji uz
tu dužnost obavlja i poslove sudske uprave« – vidi točke 15. i 16. obrazloženja
Odluke), mišljenja sam da je odredbom stavka 1. članka 44. ZidZS-a
zakonodavac povrijedio, ne samo ustavno načelo vladavine prava, nego i načelo
neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti.
Zagreb, 17. srpnja 2001.
Sudac
dr. sc. Petar Klarić, v. r.