1608
Na temelju članaka 27. stavak 1., 29. stavak 1. i 35. Zakona o zaštiti
tržišnog natjecanja (»Narodne novine«, broj 48/95, 52/97 i 89/95), u upravnoj
stvari utvrđivanja narušavanja slobodnog tržišnog natjecanja, pokrenutoj
temeljem zahtjeva poduzetnika Outdoor d.o.o. poduzeće za vanjsko oglašavanje,
sa sjedištem u Zagrebu, Prilaz Gjure Deželića 63, zastupanog po Gabrieli
Klarić, članici Uprave, protiv Grada Splita, sa sjedištem u Splitu, Obala kneza
Branimira 17, zastupanog po Slobodanu Berošu, gradonačelniku, ravnatelj
Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja donosi sljedeće
1. Utvrđuju se ništavima odredbe točke 8. i 9. Oglasa za prikupljanje
ponuda za davanje na korištenje javnih površina na području Grada Splita radi
postavljanja i osvjetljavanja reklamnih panoa, kojeg je 5. lipnja 2002. u
Slobodnoj Dalmaciji objavio Grad Split – Gradsko poglavarstvo, a koje glase,
cit.:
točka 8.
»Pri odabiru najpovoljnijeg
ponuditelja prednost će imati dosadašnji zakupnici......«, i
točka 9.
»Ponuda mora sadržavati:
– 5 važećih ugovora za postavljanje
reklamnih panoa s većim gradovima u Hrvatskoj«.
2. Nalaže se Gradu Splitu da
u Slobodnoj Dalmaciji objavi novi Oglas za prikupljanje ponuda za davanje na
korištenje javnih površina na području Grada Splita radi postavljanja i
osvjetljavanja reklamnih panoa, bez odredaba iz točke 1. izreke ovoga rješenja.
– Rok izvršenja: osam (8)
dana od dana dostave ovog rješenja.
3. Nalaže se Gradu Splitu da
preslik novog Oglasa za prikupljanje ponuda za davanje na korištenje javnih
površina na području Grada Splita radi postavljanja i osvjetljavanja
reklamnih panoa, dostavi Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja.
– Rok izvršenja: po objavi
natječaja, bez odgode.
4. Ovo rješenje bit će objavljeno
u »Narodnim novinama«.
5. Obveznik uplate upravne
pristojbe u iznosu od 5.000,00 kuna je poduzetnik Outdoor d.o.o. Upravna
pristojba uplaćuje se u korist Državnog proračuna Republike Hrvatske u roku od
osam (8) dana od dana dostave ovog rješenja.
Obrazloženje
I. Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Agencija) zaprimila
je 11. lipnja 2002. zahtjev poduzetnika Outdoor d.o.o. Poduzeće za vanjsko
oglašavanje (dalje: Outdoor d.o.o.), sa sjedištem u Zagrebu, Prilaz Gjure
Deželića 63, zastupanog po Gabrieli Klarić, članici Uprave, za pokretanje
postupka radi utvrđivanja narušavanja slobodnog tržišnog natjecanja, protiv
Grada Splita.
U rečenom zahtjevu podnositelj,
u bitnome, navodi da je Grad Split – Gradsko poglavarstvo, 5. lipnja 2002. u
Slobodnoj Dalmaciji, objavilo Oglas za prikupljanje ponuda za davanje na
korištenje javnih površina na području Grada Splita radi postavljanja i
osvjetljavanja reklamnih panoa (dalje: Oglas).
U točki 8. teksta Oglasa
navodi se da će pri odabiru najpovoljnijeg ponuditelja prednost imati sadašnji
zakupnici, a u točki 9. istog Oglasa stoji da ponuda, između ostaloga, mora
sadržavati 5 važećih ugovora za postavljanje rekalmnih panoa s većim
gradovima u Hrvatskoj.
Na taj su način, smatra
podnositelj, svi poduzetnici koji ne ispunjavaju navedene uvjete, isključeni
iz natjecanja za dodjelu javnih površina za postavljanje reklamnih panoa,
čime je povrijeđena odredba članka 20. točke 2. i 9. Zakona o zaštiti tržišnog
natjecanja (dalje. ZZTN).
Temeljem zahtjeva podnositelja,
Agencija je, u smislu odredbe članka 34. stavak 1. točka 1. i stavka 2. ZZTN,
dopisom od 12. lipnja 2002., te ponovljenim dopisom od 1. srpnja 2002., od
Grada Splita zatražila dostavu pisanog očitovanja na navode iz zahtjeva te
potrebnu dokumentaciju.
Grad Split do donošenja ovog
rješenja nije dostavio traženo pisano očitovanje niti potrebnu dokumentaciju.
Agencija se, u smislu odredbe
članka 141. stavak 1. i 2. Zakona o općem upravnom postupku (»Narodne novine«,
broj 53/91 i 103/96; dalje: ZUP), odlučila na rješavanje konkretne upravne
stvari u skraćenom postupku.
To stoga jer je iz dostavljenog zahtjeva podnositelja, poduzetnika
Outdoor d.o.o., kao i teksta predmetnog Oglasa, bilo moguće utvrditi stanje
stvari bez provođenja posebnog ispitnog postupka.
S obzirom da je odredbom članka 4. ZZTN propisano da se isti primjenjuje
i na tijela lokalne (područne) uprave i samouprave u slučajevima kada njegova
primjena ne bi priječila obavljanje zadaća koje su tim tijelima posebnim
propisima utvrđene i zbog kojih su tijela osnovana, ZZTN je, u konkretnom
slučaju, moguće primijeniti na Grad Split.
Grad Split, u predmetnom slučaju, sudjeluje u prometu roba i usluga, te
se isti smatra poduzetnikom, u smislu odredbe članka 3., a u svezi s člankom 2.
stavak 2. ZZTN, a primjena odredaba ZZTN ne priječi obavljanje zadaća tog
tijela.
Gradsko poglavarstvo Grada Splita, kao izvršno tijelo toga grada,
sukladno članku 48. stavak 4. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj)
samoupravi (»Narodne novine«, broj 33/01), upravlja i raspolaže nekretninama i
pokretninama u vlasništvu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne)
samouprave, kao i njezinim prihodima i rashodima.
Agencija je, kao tržište na kojem djeluje poduzetnikova tržišna snaga, u
smislu odredbe članka 19. ZZTN, utvrdila tržište medija vanjskog oglašavanja
(kreiranje i postavljanje reklama na otvorenom prostoru), na javnim
površinama na području Grada Splita.
Grad Split na mjerodavnom
tržištu, kao vlasnik javnih površina koje se daju na korištenje temeljem
predmetnog Oglasa, ima monopolistički položaj, u smislu odredbe članka 14.
stavak 2. ZZTN.
Slijedom iznijetog, Savjet za
zaštitu tržišnog natjecanja, je na 61. sjednici, održanoj 27. lipnja 2002.,
sukladno ovlastima iz članka 30. stavak 2. točka 2. ZZTN, ocijenio da je Grad
Split objavom Oglasa za prikupljanje ponuda za davanje na korištenje javnih
površina na području grada Splita radi postavljanja i osvjetljavanja
reklamnih panoa, koristeći svoj monopolistički položaj, narušio slobodno
tržišno natjecanje na mjerodavnom tržištu određivanjem ograničavajućih uvjeta
za pristup tom tržištu, u smislu odredbe članka 20. točka 9. ZZTN.
Riječ je o uvjetima navedenim
u točkama 8. i 9. predmetnog Oglasa temeljem kojih Grad Split prednost pri
odabiru najpovoljnijeg ponuditelja daje dosadašnjim zakupnicima, odnosno
poduzetnicima koji imaju pet važećih ugovora za postavljanje reklamnih panoa
sklopljenih s većim gradovima u Republici Hrvatskoj.
Savjet je utvrdio da je na
taj način Grad Split spriječio pristup mjerodavnom tržištu medija vanjskog
oglašavanja na javnim površinama na području toga grada, ne samo podnositelju
zahtjeva, već i svim drugim poduzetnicima koji nisu dosadašnji zakupnici,
odnosno poduzetnicima koji nemaju pet važećih ugovora za postavljanje
reklamnih panoa, sklopljenih s većim gradovima u Republici Hrvatskoj, te se
zbog takvog ograničavajućeg uvjeta nisu niti odlučili nadmetati.
Slijedom iznijetoga, navedene
odredbe iz točaka 8. i 9. Oglasa za prikupljanje ponuda za davanje na
korištenje javnih površina na području grada Splita radi postavljanja i
osvjetljavanja reklamnih panoa, Savjet je, u smislu odredbe članka 7. stavak
2. ZZTN, utvrdio ništavima.
Sukladno odluci i prijedlogu Savjeta, odlučeno je kao u točki 1. izreke
ovog rješenja.
II. Budući da su točke 8. i 9. Oglasa za prikupljanje ponuda za davanje
na korištenje javnih površina na području grada Splita radi postavljanja i
osvjetljavanja reklamnih panoa utvrđene ništavima, sukladno članku 35. ZZTN,
nalaže se Gradu Splitu da obustavi takvo postupanje te objavi novi Oglas, u
roku od osam (8) dana od dana dostave ovog rješenja, i to bez odredbi
navedenih u točki 1. izreke ovog rješenja, a kako je odlučeno u točki 2.
izreke ovog rješenja.
III. Nalaže se Gradu Splitu da preslik novog Oglasa za prikupljanje
ponuda za davanje na korištenje javnih površina na području grada Splita radi
postavljanja i osvjetljavanja reklamnih panoa dostavi Agenciji po objavi
istog, bez odgode, kako je odlučeno u točki 3. izreke ovog rješenja.
IV. Sukladno članku 37.a ZZTN, ovo rješenje bit će objavljeno u
»Narodnim novinama«, kako je odlučeno u točki 4. izreke ovoga rješenja.
V. Izdavanje rješenja kojim se okončava postupak pred Agencijom,
sukladno odredbi članka 35. ZZTN, podliježe naplati upravnih pristojbi, temeljem
odredbe članka 14. tarifni broj 108., Zakona o upravnim pristojbama (»Narodne
novine«, borj 8/96 i 131/97), u iznosu od 5.000,00 kuna.
Iznos iz točke 5. izreke ovoga rješenja poduzetnik Outdoor d.o.o.,
dužan je uplatiti posebnom uplatnicom u korist Državnog proračuna Republike
Hrvatske u roku od osam (8) dana od dana dostave ovog rješenja, kako je
odlučeno u točki 5. izreke ovog rješenja.
Pristojba se uplaćuje na račun broj: 1001005-1863000160, u »poziv na
broj odobrenja« upisati u pretpolje model »24«, a u polje podatak prvi: 5002
– MB poduzetnika.
Pristojbeni obveznik, Outdoor d.o.o., dužan je dokaz o izvršenoj uplati
upravne pristojbe dostaviti Agenciji bez odgode, a najkasnije u roku od osam
(8) dana od izvršene uplate, pozivom na broj, klasa: UP/I 030-02/2002-01/38. U
protivnom će Agencija, primjenom članka 10. stavak 2. Zakona o upravnim
pristojbama, pokrenuti postupak prisilne naplate.
Uputa o pravnom lijeku
Ovo je rješenje konačno u upravnom postupku. Protiv ovog rješenja nije
dopuštena žalba, ali nezadovoljna stranka može pokrenuti upravni spor kod
Upravnog suda Republike Hrvatske, u roku od trideset (30) dana od dana dostave
ovog rješenja.
Klasa: UP/I 030-02/2002-01-38
Urbroj: 580-02-02-07-04
Zagreb, 4. srpnja 2002.
Ravnatelj
mr. sc. Hrvoje Momčinović, v. r.