2070
Na
temelju članka 10. stavka 3. Zakona o obrani (»Narodne novine«, broj 33/02. i
58/02.) i članka 6.a Zakona o pravima iz mirovinskog osiguranja djelatnih
vojnih osoba i ovlaštenih službenih osoba (»Narodne novine«, broj 128/99,
129/00, 16/01 i 22/02), ministar obrane donosi
I. OPĆA
ODREDBA
Članak
1.
Ovim
Pravilnikom propisuju se kriteriji, standardi i postupci za prijam u djelatnu
vojnu službu vojnika i dočasnika, raspored na vojničke i dočasničke dužnosti,
profesionalni razvoj, način utvrđivanja nemogućnosti daljnjeg profesionalnog
razvoja i otpust vojnika i dočasnika iz djelatne vojne službe.
U
smislu stavka 1. ovoga članka pod pojmom vojnika predmnijeva se i mornar.
II.
STANDARDI I POSTUPCI ZA PRIJAM U DJELATNU VOJNU SLUŽBU TE RASPORED NA VOJNIČKE
I DOČASNIČKE DUŽNOSTI
Članak
2.
Kada
postoji slobodno vojničko ili dočasničko ustrojbeno mjesto čija je popuna
prijeko potrebna odnosno kada to zahtijevaju potrebe službe Ministarstvo
obrane sukladno odredbama članka 21. stavka 1. Zakona o službi u Oružanim
snagama Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 33/02. i 58/02., u nastavku
teksta Zakon) objavljuje oglas. Oglas je uvijek javan.
Odabir
kandidata obavljaju povjerenstva koja imenuje čelnik ustrojstvene cjeline ovlaštene
za raspored vojnika odnosno dočasnika.
Članak
3.
Osobe
koje se jave na oglas za prijam u djelatnu vojnu službu u svojstvu djelatnog
vojnika, a ispunjavaju zakonske uvjete, primaju se u djelatnu vojnu službu na
probni rad za vrijeme kojeg se upućuju na osposobljavanje za djelatnog vojnika.
Iznimno
od odredbe stavka 1. ovoga članka osobe koje su tijekom služenja vojnog roka
osposobljene za djelatnog vojnika sukladno odredbi članka 44. stavka 1. Zakona
o obrani (»Narodne novine«, broj 33/02. i 58/02.) ne upućuju se na
osposobljavanje za djelatnog vojnika.
Članak
4.
Nakon
uspješno završenog osposobljavanja za djelatnog vojnika i protekom probnog
rada, osoba iz članka 3. stavka 1. ovoga Pravilnika sklapa ugovor o djelatnoj
vojnoj službi.
Iznimno
od odredbe stavka 1. ovoga članka osoba iz članka 3. stavka 2. ovoga Pravilnika
protekom probnog rada sklapa ugovor o djelatnoj vojnoj službi.
Osobe
iz stavaka 1. i 2. ovoga članka, ugovor o djelatnoj vojnoj službi sklapaju na
rok od 3 godine i stupaju u djelatnu vojnu službu s danom utvrđenim ugovorom.
Po
isteku ugovora sklopljenog na rok od 3 godine djelatnom vojniku može se
produljiti ugovor o službi za još 5 godina.
Nakon
isteka ugovora iz stavka 3. ovoga članka odnosno nakon 8 godina djelatne vojne
službe na određeno vrijeme, djelatni vojnik može biti primljen u djelatnu vojnu
službu rješenjem na neodređeno vrijeme.
III.
STANDARDI PROFESIONALNOG RAZVOJA
Članak
5.
Djelatni
vojnik može se profesionalno razvijati kao vojnik ili se može razviti u dočasnika
odnosno časnika pod uvjetima propisanim Zakonom i ovim Pravilnikom.
Profesionalni razvoj vojnika teče promicanjem kroz činove
pozornika i razvodnika, a završava u godini u kojoj vojnik navršava 40 godina života.
Djelatni vojnik može se profesionalno razviti u dočasnika
ako je mlađi od 25 godina, stekne potrebnu razinu stručne spreme i završi
temeljnu dočasničku izobrazbu.
Djelatni vojnik može se profesionalno razviti u časnika
ako je mlađi od 30 godina, stekne potrebnu razinu stručne spreme i temeljnu časničku
izobrazbu.
Članak 6.
Djelatni vojnik može biti primljen u djelatnu vojnu
službu na dužnost djelatnog dočasnika rješenjem o prijemu.
Osoba iz stavka 1. ovoga članka prima se u djelatnu
vojnu službu na probni rad za vrijeme kojeg se upućuje na temeljnu dočasničku
izobrazbu.
Djelatnom vojniku nakon uspješnog završetka probnog
rada i temeljne dočasničke izobrazbe dodjeljuje se čin skupnika.
Članak 7.
Probni rad iz članka 3. stavka 1. i članka 6. stavak
2. ovoga Pravilnika može trajati najdulje 6 mjeseci.
Članak 8.
Pričuvni dočasnik može biti primljen u djelatnu vojnu
službu na dužnost djelatnog dočasnika istog čina rješenjem o prijemu.
Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka pričuvni dočasnici
koji nisu završili temeljnu dočasničku izobrazbu nakon prijama u službu upućuju
se na temeljnu dočasničku izobrazbu.
Članak 9.
Djelatni vojnik koji želi postati dočasnik može
podnijeti zamolbu za upućivanje na temeljnu dočasničku izobrazbu ako:
– je mlađi od 25 godina
– ima odgovarajuću razinu stručne spreme
– je u
djelatnoj vojnoj službi dulje od dvije godine
– je
službeno ocijenjen ocjenom osobito se ističe.
Djelatni
vojnik odnosno dočasnik koji je upisao posljednji semestar studija za stjecanje
više ili visoke stručne spreme i želi postati časnik, može podnijeti zamolbu za
upućivanja na temeljnu časničku izobrazbu.
Zamolbe
za upućivanje na vojnu izobrazbu iz stavaka 1. i 2. ovoga članka podnosi se
osobno čelniku ustrojstvene cjeline ovlaštene za raspored časnika.
Članak
10.
Završetkom
temeljne dočasničke izobrazbe i probnog rada vojniku se raskida ugovor o
djelatnoj vojnoj službi na određeno vrijeme i prima ga se u djelatnu vojnu službu
rješenjem na neodređeno vrijeme, te mu se dodjeljuje prvi dočasnički čin.
Članak
11.
Djelatni
dočasnik koji ispunjava uvjete iz članka 26. Zakona može se temeljem osobne
zamolbe prevesti u djelatnog časnika dodjelom prvog časničkog čina.
Djelatni
vojnik koji ispunjava uvjete iz članka 25. stavak 1. Zakona raskida ugovor o
službi na određeno vrijeme i prima se u djelatnu vojnu službu na neodređeno
vrijeme, te mu se nakon završetka temeljne časničke izobrazbe dodjeljuje čin
poručnika.
Djelatnom
vojniku koji je primljen na neodređeno vrijeme i koji ispunjava uvjete iz članka
25. stavka 1. Zakona nakon završetka temeljne časničke izobrazbe dodjeljuje se
čin poručnika.
Članak
12.
Djelatni
skupnik može ostati u činu skupnika najdulje 5 godina, odnosno do 29. godine života.
Članak
13.
Djelatni
desetnik može ostati u činu desetnika najdulje 6 godina odnosno do 34. godine života.
Djelatni
desetnik može se uputiti na višu dočasničku izobrazbu odgovarajućeg roda ili
struke kada u činu desetnika provede najmanje dvije godine.
Članak
14.
Djelatni
narednik može ostati u činu narednika najdulje 6 godina odnosno do 39. godine života.
Djelatni
narednik upućuje se na višu dočasničku izobrazbu najkasnije nakon 3 godine od
dana promicanja u čin narednika.
Članak
15.
Djelatni
nadnarednik može ostati u činu najdulje 6 godina odnosno do 44. godine života.
Članak
16.
Djelatni
stožerni narednik može ostati u činu najdulje 6 godina odnosno do 47. godine života.
Članak
17.
Djelatni
časnički namjesnik može ostati u činu časničkog namjesnika najdulje 6 godina
odnosno do navršenja 50. godine života.
Članak 18.
Djelatnom
vojniku odnosno dočasniku, sukladno odredbi članka 28. stavka 1. podstavka 3.
Zakona, može se promijeniti rod ili struka kada u njegovom rodu ili struci ne
postoji slobodno ustrojbeno mjesto.
Osoba iz stavka 1. ovoga članka koja ima propisanu
stručnu spremu upućuje se na dodatnu vojnu izobrazbu radi osposobljavanja za rad
u drugom rodu ili struci.
Članak 19.
Čelnik ustrojstvene cjeline ovlaštene za raspored
djelatnih vojnika odnosno dočasnika obvezan je najmanje jednom godišnje izvršiti
raščlambu udovoljavanja standardima profesionalnog razvoja sukladno kriterijima
iz ovoga Pravilnika za sve vojnike i dočasnike iz svoje nadležnosti.
Kada osoba iz stavka 1. ovoga članka utvrdi da
djelatni vojnik odnosno dočasnik ne udovoljava standardima profesionalnog
razvoja, podatke o tome dostavlja nadležnom Povjerenstvu za utvrđivanje nemogućnosti
daljnjeg profesionalnog razvoja (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo).
Povjerenstva iz stavka 2. ovoga članaka imenuje
ministar obrane odnosno osoba koju on ovlasti.
IV.
NEMOGUĆNOST DALJNJEG PROFESIONALNOG RAZVOJA
Članak 20.
Povjerenstva u postupku utvrđivanja nemogućnosti
daljnjeg profesionalnog razvoja nakon što pribave od Povjerenstva za ocjenu
sposobnosti za djelatnu vojnu službu iz članka 203. stavka 2. Zakona, prijedlog
o mogućnosti odnosno nemogućnosti daljnjeg profesionalnog razvoja glede zdravstvene
sposobnosti, utvrđuju slijedeće:
– nemogućnost dostizanja standarda iz ovog Pravilnika
školovanjem za stjecanje potrebne stručne spreme
– nemogućnost dostizanja standarda iz ovog Pravilnika
vojnom izobrazbom
– nemogućnost dostizanja standarda iz ovog Pravilnika
promicanjem
– neispunjavanje sigurnosnih kriterija.
Članak 21.
Kada Povjerenstvo utvrdi da vojnik nema odgovarajuću
stručnu spremu odnosno da dočasnik nema odgovarajuću stručnu spremu potrebnu za
promicanje te da ne ispunjava uvjet od 20 godina staža osiguranja iz članka 6.a
Zakona o pravima iz mirovinskog osiguranja djelatnih vojnih osoba i ovlaštenih
službenih osoba, donijet će zaključak o nemogućnosti njegovog daljnjeg
profesionalnog razvoja ako u kalendarskoj godini navršava 35 godina života.
Članak 22.
Kada Povjerenstvo utvrdi da dočasnik nema odgovarajuću
vojnu izobrazbu potrebnu za promicanje i ima više od 15 godina staža osiguranja
sukladno članku 6.a Zakona o pravima iz mirovinskog osiguranja djelatnih vojnih
osoba i ovlaštenih službenih osoba, donijet će zaključak o nemogućnosti
daljnjeg profesionalnog razvoja ako:
– skupnik nema završenu temeljnu dočasničku izobrazbu
i stariji je od 29 godina
–
desetnik nema završenu temeljnu dočasničku izobrazbu i stariji je od 34 godine
–
narednik nema završenu višu dočasničku izobrazbu i stariji je od 39 godine
– nadnarednik nema završenu višu dočasničku izobrazbu
i stariji je od 44 godine
– stožerni narednik odnosno časnički namjesnik nema
završenu višu dočasničku izobrazbu i stariji je od 45 godina.
Članak 23.
Kada Povjerenstvo utvrdi da dočasnik stariji od 40
godina života ispunjava sve uvjete za promicanje u viši čin, a nije promaknut
duže od vremena propisanog ovim Pravilnikom i ima više od 18 godina staža
osiguranja sukladno članku 6.a Zakona o pravima iz mirovinskog osiguranja
djelatnih vojnih osoba i ovlaštenih službenih osoba, donijeti će zaključak o
nemogućnosti daljnjeg profesionalnog razvoja.
Članak 24.
Kada
Povjerenstvo utvrdi da vojnik odnosno dočasnik ne ispunjava sigurnosne
kriterije propisane Pravilnikom o sigurnosnim kriterijima za prijam u službu
donijet će zaključak o nemogućnosti daljnjeg profesionalnog razvoja.
Članak 25.
Kada Povjerenstvo u postupku utvrđivanja nemogućnosti
daljnjeg profesionalnog razvoja utvrdi da je djelatni vojnik odnosno dočasnik
stariji od 40 godina života i ispunjava uvjete za mirovinu sukladno članku 6.a
Zakona o pravima iz mirovinskog osiguranja djelatnih vojnih osoba i ovlaštenih
službenih osoba, donijet će zaključak o nemogućnosti njegovog daljnjeg
profesionalnog razvoja.
Članak 26.
Kada vojnik odnosno dočasnik koji ispunjava uvjete za
mirovinu iz članka 6.a Zakona o pravima iz mirovinskog osiguranja djelatnih
vojnih osoba i ovlaštenih službenih osoba podnese pisanu zamolbu za prestanak
djelatne vojne službe s pravom na invalidsku mirovinu zbog osobnog stava o
neperspektivnosti i nemogućnosti svog daljnjeg profesionalnog razvoja u vojnoj
službi Povjerenstvo će donijeti zaključak o nemogućnosti daljnjeg
profesionalnog razvoja.
Članak 27.
Za vojnike odnosno dočasnike za koje u postupku utvrđivanja
nemogućnosti daljnjeg profesionalnog razvoja Povjerenstvo utvrdi mogućnost
daljnjeg profesionalnog razvoja donijet će se zaključak o mogućnosti njihovog
daljnjeg profesionalnog razvoja pod uvjetom promicanja ili izobrazbe, odnosno školovanja.
Čelnik ustrojstvene cjeline ovlaštene za raspored
djelatnih vojnih osoba dužan je sukladno zaključku Povjerenstva iz stavka 1.
ovoga članka pokrenuti postupak za promicanje u čin, upućivanje na vojnu
izobrazbu odnosno ponuditi školovanje radi stjecanja potrebite stručne spreme.
Članak 28.
Kada to zahtijevaju potrebe službe dočasnici kojima
se utvrdi nemogućnost daljnjeg profesionalnog razvoja iznimno se raspoređuju na
dužnosti, ako ne postoji dovoljan broj dočasnika odgovarajućeg čina, roda ili
struke koji udovoljavaju propisanim standardima za raspored na odgovarajuće dužnosti,
odnosno koji imaju utvrđenu mogućnost daljnjeg profesionalnog razvoja.
Dočasnici iz stavka 1. ovoga članka raspoređuju se
sukladno članku 107. stavku 1. Zakona.
Čelnik ustrojstvene cjeline ovlaštene za raspored
djelatnih vojnih osoba sukladno članku 108. Zakona, godišnje preispituje mogućnost
ponovnog rasporeda na istu dužnost dočasnika kojem je utvrđena nemogućnost
daljnjeg profesionalnog razvoja.
Kada se utvrdi da se osoba iz stavka 1. ovoga članka
ne može rasporediti na istu ili drugu odgovarajuću dužnost sukladno odredbi članka
107. stavka 1. Zakona stavlja se u aktivnu pričuvu ili ako ispunjava uvjete za
mirovinu prestaje joj služba s pravom na mirovinu.
Članak 29.
Zadržavanje u službi dočasnika kojima je utvrđena
nemogućnost daljnjeg profesionalnog razvoja ne smije predstavljati zapreku za
promicanje dočasnika istog roda ili struke čiji je profesionalni razvoj u
okviru propisanih standarda odnosno koji ima utvrđenu mogućnost daljnjeg
profesionalnog razvoja.
Djelatni dočasnik koji je u okviru standarda
profesionalnog razvoja odnosno kojemu je utvrđena mogućnost daljnjeg
profesionalnog razvoja stječe uvjete za raspored na dužnost neposredno višeg čina
u smislu odredbe stavka 1. ovoga članka najkasnije godinu dana prije
ispunjavanja zakonskih uvjeta za redivno promaknuće u činu.
Svi dočasnici kojima se utvrdi nemogućnost daljnjeg
profesionalnog razvoja, a ne budu zadržani u službi sukladno članku 28. stavku
1. ovoga Pravilnika bit će otpušteni iz Oružanih snaga Republike Hrvatske
sukladno Zakonu.
V.
ZAVRŠNA ODREDBA
Članak
30.
Sastav,
djelokrug i način rada Povjerenstva iz članka 19. stavka 2. ovog Pravilnika
uređuje se Poslovnikom o radu Povjerenstva za utvrđivanje nemogućnosti daljnjeg
profesionalnog razvoja kojeg će donijeti pomoćnik ministra obrane za ljudske
resurse i koji će se objaviti u Vojnom vjesniku.
Članak
31.
Ovaj
Pravilnik stupa na snagu danom donošenja i objavit će se u »Narodnim novinama«.
Klasa:
023-03/02-02/02
Urbroj: 512-01-02-
Zagreb, 16. listopada 2002.
Ministrica
Željka Antunović, v. r.