2129
Ustavni
sud Republike Hrvatske u sastavu Smiljko Sokol, predsjednik Suda, te suci
Marijan Hranjski, Petar Klarić, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna
Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Nevenka Šernhorst, Vice
Vukojević i Milan Vuković, odlučujući o ustavnoj tužbi J. D. iz N. S.,
zastupanog od punomoćnika I. D. iz Z., na sjednici održanoj dana 23. listopada
2002. godine, donio je
I.
Ustavna tužba se usvaja.
II.
Ukidaju se:
–
presuda Vrhovnog suda Republike Hrvatske, broj: Rev-2071/1996-2 od 24. rujna
1997.,
–
presuda Županijskog suda u Gradu Z., broj: Gž-6042/95 od 23. travnja 1996. i
–
presuda Općinskog suda u Z., broj: VI-Pn-3664/93 od 7. veljače 1995. godine.
III. Predmet se vraća Općinskom
sudu u Z. na ponovni postupak.
Obrazloženje
1. J.
D. podnio je ustavnu tužbu protiv presuda navedenih u izreci.
Presudom Općinskog suda u Z. odbijen je podnositelj
ustavne tužbe s tužbenim zahtjevom kojim je tužio Republiku Hrvatsku u
svojstvu pravnog sljednika bivše SFRJ i SSNO kao ranijih obveznika plaćanja,
da je dužna preko Ministarstva obrane, tužitelju kao invalidu, na ime rente za
uzdržavanje plaćati po 1.300,00 kuna mjesečno počem od 1. siječnja 1991.
godine pa nadalje, pod određenim uvjetima isplate.
Prvostupanjski sud utvrdio
je kao nesporno da je ranijom presudom istog suda, broj: Pn-1037/78 od 12.
studenoga 1981., bivša SFRJ bila dužna plaćati tužitelju mjesečnu rentu zbog
posljedica povređivanja tužitelja od strane vojnog vozila. Presudom Općinskog
suda u Z., broj: Pn-6603/83 od 16. ožujka 1984., bivša SFRJ dužna je plaćati tužitelju
povišenu rentu.
Tužitelj je tužbenim
zahtjevom tražio da se utvrdi kao dužnik Republika Hrvatska, te je zatražio
povećanje rente.
Tužena Republika Hrvatska je,
po punomoćniku Javnom pravobranitelju Republike Hrvatske, u odgovoru na tužbu
navela da nije pravni sljednik SFRJ i da ne odgovara za obveze ranije države.
Općinski sud je zauzeo stajalište da je notorna činjenica
da Republika Hrvatska nije pravni sljednik bivše SFRJ te da ne odgovara za njezine
obveze i slijedom toga je odbio tužbeni zahtjev.
2. Županijski sud u Gradu Z.
potvrdio je prvostupanjsku presudu te kao pravilnim ocijenio navedeno stajalište
u toj presudi.
U obrazloženju Županijski
sud dopunio je razloge odbijanja tužbenog zahtjeva navodeći propise koji, po
stajalištu tog suda, ukazuju na zakonsku utemeljenost prvostupanjske presude.
Navode Uredbu o preuzimanju
sredstava JNA i SSNO na teritoriju Republike Hrvatske u vlasništvo Republike
Hrvatske (»Narodne novine«, broj 52/91) i Uredbu o preuzimanju sredstava bivše
SFRJ u vlasništvo Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 68/91).
Prema stajalištu drugostupanjskog
suda tim uredbama nisu preuzete obveze, nego se njima štite imovinska prava i
interesi Republike Hrvatske.
3. Vrhovni sud Republike
Hrvatske odbio je reviziju podnositelja ustavne tužbe te je izrazio stajalište
kako su niži sudovi pravilno ocijenili da u pozitivnim propisima pa ni u
navedenim uredbama nema odredbe po kojoj bi Republika Hrvatska preuzela obveze
bivše države za SSNO.
4. Državno pravobraniteljstvo
Republike Hrvatske očitovalo se na ustavnu tužbu, po pozivu Ustavnog suda, 3.
studenoga 1998. godine.
U očitovanju navodi da
osporavane presude nisu suprotne ustavnoj odredbi članka 57. stavka 1. Ustava,
kako to navodi podnositelj, jer da nakon donošenja Odluke Hrvatskog državnog
sabora (»Narodne novine«, broj 53/91) po kojoj Republika Hrvatska od dana 8.
listopada 1991. godine raskida državno-pravne sveze na temelju kojih je
zajedno s ostalim republikama i pokrajinama tvorila dosadašnju SFRJ, Republika
Hrvatska nije postala pravni sljednik bivše države u pogledu prava i obveza
dotadašnje pravne osobe, stupajući u parnicu umjesto bivše SFRJ.
Nadalje se u odgovoru navodi
stajalište da u svim parničnim predmetima gdje se pojavila kao stranka u
postupku bivša SFRJ suglasno članku 212. točki 3. preuzetog Zakona o parničnom
postupku (»Narodne novine«, broj 53/91, 91/92 i 112/99) nastupa prekid
postupka, jer je temeljem navedene Odluke Hrvatskog državnog sabora prestala
postojati dotadašnja pravna osoba – država SFRJ. Smatra da su preuzete obveze
i dalje ostale na bivšoj državi te će to biti jedno od pitanja provedbe
sukcesije, kao što se navodi u članku 6. Odluke Hrvatskog državnog sabora.
Ova odredba glasi:
»Republika Hrvatska nastavit će
postupak utvrđivanja međusobnih prava i obveza u odnosu na ostale republike
bivše SFRJ i u odnosu na bivšu federaciju.«
5. Podnositelj ustavne tužbe
navodi da je upravo temeljem navedenih uredbi Republika Hrvatska pravni sljednik
u obvezama kao što je plaćanje rente u njegovom slučaju. Navodi da su
stajališta nadležnih sudova, suprotna članku 57. Ustava Republike Hrvatske. Ova
odredba Ustava propisuje da slabim, nemoćnima i drugim, zbog nezaposlenosti ili
nesposobnosti za rad, nezbrinutim osobama država osigurava pravo na pomoć za
podmirenje osnovnih životnih potreba.
Posebnu skrb država posvećuje
zaštiti invalidnih osoba i njihovu uključivanju u društveni život.
6. Ustavni sud Republike
Hrvatske zauzeo je stajalište u pogledu pitanja sukcesije u istovrsnoj pravnoj
stvari u predmetu, broj: U-III-504/96 od 8. srpnja 1999. godine.
U ovom pravnom slučaju Sud je
imao u vidu podatke i mišljenja koje je u tijeku ustavnosudskog postupka
pribavio od Ministarstva pravosuđa Republike Hrvatske i Ureda za projekt
sukcesije Vlade Republike Hrvatske. U ustavnosudskom postupku vođenom u
predmetu, broj: U-III-504/96 održan je konzultativni sastanak na kojem su pored
sudaca Ustavnog suda Republike Hrvatske, sudjelovali stručnjaci Pravnog
fakulteta u Zagrebu, Ureda za projekt sukcesije Vlade Republike Hrvatske,
Ministarstva vanjskih poslova Republike Hrvatske, te Državnog pravobraniteljstva
Republike Hrvatske.
Ustavna tužba je osnovana.
7. Ustavni sud je u navedenom
predmetu, broj: U-III-504/96 zaključio da slučajevi, koji su pravno usporedivi
s pravom na rentu ili njezino povećanje uslijed invaliditeta nastalog za
vrijeme služenja u bivšoj JNA, a koji invaliditet je ranijom presudom pravomoćno
utvrđen, ni u čemu ne izlaze iz okvira onog segmenta sukcesije država koji,
temeljem objektivnih kriterija izraženih u različitim međunarodnim
dokumentima (Bečka konvencija iz 1978. i Bečke konvencija iz 1983. – »Narodne
novine – Međunarodni ugovori«, broj 16/93) i praksi Stalnog suda međunarodne
pravde u Haagu, ulazi u krug pitanja u svezi s kojima se može smatrati da je
postignuta suglasnost o pravilima za njihovo rješavanje.
Naime, međunarodni dokumenti
i sudska praksa stoje na stajalištu koje se može sažeti na sljedeći način:
Sukcesija država znači
zamjenu jedne države drugom što se tiče odgovornosti za međunarodne odnose
nekog područja, te je jedino u tom smislu relevantan identitet odnosno kontinuitet
države. U svim ostalim pitanjima značajka »države sljednice« ili »države
kojoj je priznat kontinuitet s prednicom« ne igra nikakvu ulogu, pa se nužno
moraju rješavati pitanja državljanstva i stečenih prava stanovništva (stvarna
prava, mirovine i sl.), pitanja privatnih obveznopravnih odnosa, pitanja
sukcesije u unutarnjem pravnom poretku itd. Značajno je da je u pitanju stečenih
prava, a takvima se danas pretežito smatraju ona koja imaju novčanu vrijednost,
prevladavajuće stajalište da teritorijalne promjene na njih ne utječu. Pravo
na naknadu pretrpljene štete o kakvoj se radi u konkretnom slučaju nikako se
ne bi moglo izuzeti iz kruga takvih prava.
Pored toga, velika je važnost
i jednog od temeljnih pravila običajnog međunarodnog prava prema kojem
nepokretna imovina države prednice prelazi na državu sljednicu na čijem se
području nalazi. Ovo pravilo isključuje potrebu utvrđivanja prijašnjeg
vlasnika te imovine, ali ne isključuje mogućnost kasnijih kompenzacija, te što
je osobito značajno, ne isključuje odgovornost za obveze prijašnjeg
vlasnika. Jednaka načela u principu vrijede u pogledu obveza koje se tiču stečenih
prava, onih koja potječu iz stvarnopravnih i obveznopravnih odnosa države
prednice, kao i onih koja potječu iz njezine deliktne odgovornosti, a jedino
pitanje koje može biti predmetom naknadnog reguliranja odgovarajućim
pravnim instrumentarijem jest pitanje opsega i visine odgovornosti pojedine
države sljednice.
U tom je smislu teško održiva
koncepcija o preuzimanju prava uz istodobno nepreuzimanje obveza, a već i
zbog toga što dosegnuti standardi pravne zaštite zahtijevaju da državljanu države
koja čini dio europskog poretka bude pružena mogućnost i pravo da se pred sudom
njegove države odluči o njegovom zahtjevu, te da i u tom pogledu njegov
položaj u vlastitoj državi bude ravnopravan položaju državljana u bilo kojoj
drugoj državi istih ili sličnih pravnopolitičkih standarda.
Ustavni sud je u svojoj dosadašnjoj praksi izrazio
stajalište u korist postojanja sukcesije u predmetima izvlaštenja, u odluci
broj: U-III-630/1996, U-III-669/1996, U-III-731/1996, U-III-732/1996 od 19.
studenoga 1997. (»Narodne novine«, broj 134/97).
8. Imajući u vidu navode ustavne tužbe kao i obrazloženja
osporavanih presuda, Ustavni sud je ocijenio da su sudovi u konkretnom predmetu
podnositelja ustavne tužbe J. D., pogrešno zaključili da tužbeni zahtjev
podnositelja ustavne tužbe treba odbiti do dovršenja sukcesije.
Time su osporenim odlukama, zbog pogrešne primjene
zakona, povrijedili podnositelju ustavne tužbe ustavno pravo iz članka 14.
stavka 2. Ustava, koje jamči da su svi pred zakonom jednaki, te je time povrijeđena
i odredba članka 57. stavka 1. Ustava.
9. Iz navedenih razloga, temeljem članka 76.
Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine« 49/02 –
pročišćeni tekst), odlučeno je kao u izreci.
Broj: U-III-217/1998
Zagreb, 23. listopada 2002.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Suda
dr. sc. Smiljko Sokol, v.r.