2292
Ustavni sud Republike Hrvatske,
u sastavu Smiljko Sokol, predsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Petar
Klarić, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak,
Emilija Rajić, Agata Račan, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević i Milan Vuković,
odlučujući o prijedlogu za ocjenu suglasnosti drugog propisa s Ustavom i
zakonom, na sjednici održanoj dana 20. studenoga 2002. godine, donio je
I. Pokreće se postupak za ocjenu
suglasnosti s Ustavom i zakonom te se ukidaju:
– odredba članka 1. u dijelu
koji glasi: »prostorni uvjeti i uvjeti opremljenosti tih sanitarnih čvorova te
način obavljanja sanitarnog nadzora nad njima« i odredbe članaka 3., 4. i 5.
Pravilnika o građevinama u kojima sanitarni čvorovi podliježu sanitarnom
nadzoru (»Narodne novine«, broj 79/99).
II. Ukinute odredbe prestaju
važiti 30. travnja 2003. godine.
III. Ova odluka objavit će se u
»Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Prijedlog za pokretanje
postupka za ocjenu ustavnosti i zakonitosti Pravilnika o građevinama u kojima
sanitarni čvorovi podliježu sanitarnom nadzoru (»Narodne novine«, broj 79/99, u
daljnjem tekstu: Pravilnik) podnio je Kruno Sladoljev iz Vodica, A.
Udovičića Kule 5, jer smatra da njegove odredbe, osim onih iz članaka 1. i 2.
Pravilnika, nisu u suglasju s odredbom članka 3. stavka 2. Zakona o sanitarnoj
inspekciji (»Narodne novine«, broj 27/99).
Predlagatelj
smatra da je nadležni ministar u donošenju tog Pravilnika prekoračio ovlasti
iz navedene zakonske odredbe jer se nije pridržavao zakonske ovlasti da samo
odredi građevine u kojima sanitarni čvorovi podliježu sanitarnom nadzoru, već
je u ostalim odredbama Pravilnika (člancima 3., 4., 5., 6. i 7.) uređivao pitanja
na koja nije bio ovlašten. Zbog sadržaja osporenih odredbi, smatra predlagatelj
primjena Pravilnika u pojedinim slučajevima je nemoguća, dok uređenje
navedenih prostora stvara velike i nepotrebne troškove malim gospodarskim
subjektima.
2.
U odgovoru na navode predlagatelja, Ministarstvo zdravstva, u čijoj
nadležnosti je donošenje osporenog propisa, u bitnome, ističe da je ministar,
određujući Pravilnikom sanitarni čvor i uvjete za isti, postupio sukladno
članku 1. tog Pravilnika te da ovlast za propisivanje prekršaja i novčanih
kazni (članak 7. Pravilnika) proizlazi iz članka 38. Zakona o sanitarnoj
inspekciji. Stoga je Ministarstvo, zaključno, navelo da osporenim Pravilnikom,
donesenim na temelju i u skladu s navedenim Zakonom, nisu prekršena zakonska ovlaštenja
te je predložilo neprihvaćanje prijedloga predlagatelja.
Prijedlog je djelomice osnovan.
3.
Prema odredbama članka 5. Ustava, zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom, a
ostali propisi i s Ustavom i sa zakonom te je svatko dužan držati se Ustava i
zakona te poštivati pravni poredak Republike Hrvatske.
O suglasnosti zakona s Ustavom,
odnosno drugih propisa s Ustavom i zakonom, odlučuje Ustavni sud Republike
Hrvatske na temelju članka 128. podstavaka 1. i 2. Ustava, na način i prema
postupku koji su propisani Ustavom i Ustavnim zakonom o Ustavnom sudu
Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02 – pročišćeni tekst, u daljnjem
tekstu: Ustavni zakon).
Kada je predmet ustavnosudske
ocjene drugi propis, koji se u pravilu donosi radi provedbe zakona, on mora
biti u skladu sa zakonom na temelju kojega je donesen, a potom i s Ustavom. U
postupku ocjene zakonitosti i ustavnosti takvog propisa ispituje se, stoga, je
li on donesen od strane ovlaštene osobe, zatim je li donositelj imao zakonsko
ovlaštenje za njegovo donošenje (pravna osnova donošenja) te odgovara li
propis po svom sadržaju onim okvirima koje mu je odredio zakon.
4. Zakonom o sustavu državne
uprave (»Narodne novine«, broj 75/93, 48/99, 15/00 i 59/01), u članku 17.,
propisano je da ministri i ravnatelji
državnih upravnih organizacija donose pravilnike, naredbe i naputke za
provedbu zakona i drugih propisa kad su na to izrijekom ovlašteni u granicama
date ovlasti. U članku 18. taj Zakon propisuje da se pravilnikom potanje
razrađuju pojedine odredbe zakona radi njihove primjene. Dakle, pravilnik, kao
provedbeni propis, samo razrađuje zakonske odredbe i pri tome se mora kretati u
okviru ovlaštenja koja su mu zakonom dana, što znači da se provedbenim
propisom prava, koja ovlaštenicima pripadaju na temelju zakona, ne mogu
ograničavati ili uskraćivati, odnosno njime se ne mogu nametati obveze izvan
danog zakonskog okvira, niti se mogu uređivati pitanja za čije uređenje
ministar prethodno nije ovlašten zakonom. Sve što bi bilo izvan granica,
zakonom utvrđenih, dovodilo bi u sumnju zakonitost takvog propisa, a time i njegovu
ustavnost.
5.
Ministar zdravstva donio je osporeni propis na temelju članka 3. stavka 2.
Zakona o sanitarnoj inspekciji, koji glasi:
»Građevine
u kojima sanitarni čvorovi podliježu sanitarnom nadzoru propisom određuje
ministar zdravstva«.
6.
Odredbe članaka 1., 3., 4. i 5. Pravilnika glase:
»Članak
1.
Ovim
se Pravilnikom određuju građevine u kojima sanitarni čvorovi podliježu
sanitarnom nadzoru, prostorni uvjeti i uvjeti opremljenosti tih sanitarnih
čvorova te način obavljanja sanitarnog nadzora nad njima.
Članak
3.
Pod
sanitarnim čvorom u smislu ovoga Pravilnika podrazumijeva se jedan zahod sa
predprostorom za žene i jedan zahod sa predprostorom i prostorijom, odnosno
prostorom sa pisoarom za muškarce (u daljnjem tekstu: zahodska grupa).
Članak
4.
U
građevinama iz članka 2. ovoga Pravilnika sanitarni čvor mora imati:
–
u zahodima nisku ili visoku zahodsku školjku, a na visokoj i WC dasku, uređaj
za ispiranje školjke tekućom vodom te držač za toaletni papir,
–
u predprostoru umivaonik, izljevnu slavinu sa hladnom tekućom vodom, sredstva
za pranje ruku, uređaj za sušenje ruku ili držač sa papirnatim ubrusima za
brisanje ruku te koš za otpad,
–
u prostoriji ili prostoru s pisoarom, uređaj za automatsko ispiranje tekućom
vodom.
Članak 5.
Građevine iz članka 2. ovoga
Pravilnika, moraju imati najmanje jednu zahodsku grupu, ako drugim propisima
nije određeno drukčije.
Prostorije zahoda moraju biti
čiste i prozračne.«.
7. Ministar zdravstva bio je
ovlašten Pravilnikom odrediti građevine u kojima sanitarni čvorovi podliježu
sanitarnom nadzoru (članak 2. Pravilnika), međutim, nije bio ovlašten odrediti
što se podrazumijeva pod sanitarnim čvorom niti što sve mora imati, odnosno
koje uvjete glede opremljenosti sanitarni čvor mora ispunjavati (članak 1. u
dijelu koji glasi: »prostorni uvjet i uvjeti opremljenosti tih sanitarnih
čvorova te način obavljanja sanitarnog nadzora nad njima« i članci 3. do 5.
Pravilnika).
Iz navedenog slijedi da ukinute
odredbe Pravilnika prelaze granice ovlaštenja dane odredbom članka 3. stavka
2. Zakona o sanitarnoj inspekciji, čime je povrijeđeno ustavno načelo iz članka
5. stavka 1. Ustava.
8. Neosnovanima su ocijenjeni
navodi predlagatelja glede neustavnosti odredbi članaka 6. i 7. Pravilnika.
Člankom 6. Pravilnika propisano je da je u građevinama iz članka 2. Pravilnika,
koje nemaju sanitarni čvor, isti potrebito osigurati u roku 6 mjeseci od dana
stupanja na snagu tog Pravilnika, dok je člankom 7. Pravilnika propisano da će
novčanom kaznom u iznosu 200,00 kn sanitarni inspektor kazniti za prekršaj na
mjestu izvršenja prekršaja odgovornu osobu u pravnoj osobi, odnosno fizičku
osobu koja samostalno obavlja djelatnost u slučaju ako sanitarni čvor u
građevini nije u skladu s odredbama tog Pravilnika.
Ocijenjeno
je, naime, da se rok propisan člankom 6. Pravilnika može smatrati primjerenim
za uređenje sanitarnog čvora, sukladno odredbama Pravilnika, te da za određivanje
novčane kazne zakonska ovlast postoji u članku 38. stavku 2. Zakona o
sanitarnoj inspekciji, prema kojem ministar zdravstva može, propisima za čije
je donošenje ovlašten, propisati prekršaje i novčane kazne za te prekršaje.
9.
Slijedom navedenog, sukladno odredbi članaka 43. i 55. stavka 1. Ustavnog
zakona, odlučeno je kao u izreci.
10.
Odgodni učinak ukidanja navedenih odredbi Pravilnika (točka II. izreke) temelji
se na odredbi članka 55. stavka 2. Ustavnog zakona, a objava odluke (točka
III. izreke) temelji se na odredbi članka 29. Ustavnog zakona.
Broj:
U-II-14/2000
Zagreb, 20. studenoga 2002.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Suda
dr. sc. Smiljko Sokol, v. r.