105
Ustavni
sud Republike Hrvatske, u Vijeću trojice za odlučivanje o ustavnim tužbama, u
sastavu sudac Milan Vuković, predsjednik Vijeća, te suci Ivan Matija i Jasna
Omejec, članovi Vijeća, u postupku pokrenutom ustavnom tužbom L. Š., V. B. r.
Š., S. G. r. Š., A. Š. i V. Š., svi iz R., koje zastupa I. D., odvjetnik u R.,
na sjednici Vijeća održanoj dana 18. prosinca 2002. godine, jednoglasno je
donio
I.
Ustavna tužba se odbacuje.
II. Ovo
rješenje objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Dana
16. veljače 2002. godine podnositelji su podnijeli ustavnu tužbu na temelju
članka 63. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske
(»Narodne novine«, broj 49/02 – pročišćeni tekst, u daljnjem tekstu: Ustavni
zakon), smatrajući da u konkretnom slučaju nadležna tijela državne vlasti o njihovom
zahtjevu nisu donijela odluku u razumnom roku, u predmetu isplate naknade i
povrata oduzete imovine. Navedeni postupak vodi se na temelju mjerodavnih
odredaba Zakona o naknadi za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke
vladavine (»Narodne novine«, broj 92/96).
Prema navodima podnositelja, njihov zahtjev je
podnesen prvostupanjskom upravnom tijelu Županije p.-g., Uredu za
imovinsko-pravne poslove R., Ispostava R., gdje je predmet zaprimljen pod
klasom: UP/I-942-05/97-01/46, urbroj: 2170-08/6-99-2. U ustavnoj tužbi postoji
i naznaka postojanja upravnog spora pokrenutog tužbom od 15. rujna 2000.
godine, koji se pred Upravnim sudom Republike Hrvatske vodi pod poslovnim
brojem Us-6035/2000.
2. Odredbom članka 29. stavka 1. Ustava Republike
Hrvatske (»Narodne novine«, broj 41/01 – pročišćeni tekst, 55/01 – ispravak),
propisano je:
»Svatko ima pravo da zakonom ustanovljeni neovisni i
nepristrani sud pravično i u razumnom roku odluči o njegovim pravima i
obvezama (…).«
Navedena odredba Ustava Republike Hrvatske sukladna
je odredbi članka 6. stavka 1. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih
sloboda (»Narodne novine« – Međunarodni ugovori, broj 6/99 – pročišćeni tekst,
8/99 – ispravak), kojom se, između ostaloga, određuje da radi utvrđivanja
svojih prava i obveza građanske naravi ili u slučaju podizanja optužnice za
kazneno djelo svatko ima pravo da zakonom ustanovljeni i nepristrani sud
pravično, javno i u razumnom roku ispita njegov slučaj.
3. Odredbom članka 63. stavka 1. Ustavnog zakona
propisano je:
»(1) Ustavni sud će pokrenuti postupak po ustavnoj
tužbi i prije no što je iscrpljen pravni put, u slučaju kad o pravima i
obvezama stranke (…) nije u razumnom roku odlučio sud (…).
(2) U odluci kojom usvaja ustavnu tužbu zbog nedonošenja
akta u razumnom roku iz stavka 1. ovoga članka, Ustavni sud će nadležnom sudu
odrediti rok za donošenje akta kojim će taj sud meritorno odlučiti o pravima i
obvezama (…) podnositelja. Rok za donošenje akta počinje teći idućeg dana
od dana objave odluke Ustavnog suda u »Narodnim novinama«.
(3) U odluci iz stavka 1. ovoga članka Ustavni sud će
odrediti primjerenu naknadu koja pripada podnositelju zbog povrede njegova
ustavnog prava koju je sud učinio kada o pravima i obvezama podnositelja (…)
nije odlučio u razumnom roku. Naknada se isplaćuje iz državnog proračuna u roku
od tri mjeseca od dana podnošenja zahtjeva stranke za njezinu isplatu«.
4. S obzirom na sadržaj članka 63. stavka 1. Ustavnog
zakona, a imajući u vidu odredbu članka 29. stavka 1. Ustava, razvidno je da se
dužnost donošenja odluka u razumnom roku odnosi isključivo na tijela sudbene
vlasti.
Naime, hrvatski pravni poredak, slično pravnim
porecima razvijenih europskih zemalja, ima uređena zakonska pravila u slučaju
šutnje uprave. Stranka u slučaju šutnje uprave trpi neizvjesnu pravnu
situaciju zbog toga što ne može ostvariti subjektivno pravo uslijed nedonošenja
akta kojim se meritorno odlučuje o njezinom zahtjevu. Zakonska zaštita od šutnje
uprave u većini se suvremenih pravnih poredaka temelji na podlozi predmnjeve
negativnog rješenja podnesenog zahtjeva.
Prema odredbi članka 218. stavka 1. Zakona o općem
upravnom postupku (»Narodne novine«, broj 53/91 i 103/96 – odluka Ustavnog
suda Republike Hrvatske) kada se postupak pokreće u povodu zahtjeva stranke,
odnosno po službenoj dužnosti ako je to u interesu stranke, a prije donošenja
rješenja nije potrebno provoditi poseban ispitni postupak, niti postoje drugi
razlozi zbog kojih se ne može donijeti rješenje bez odgode, nadležno tijelo
dužno je donijeti rješenje i dostaviti ga stranci što prije, a najkasnije u
roku od mjesec dana računajući od dana predaje urednog zahtjeva, odnosno od
dana pokretanja postupka po službenoj dužnosti, ako posebnim propisom nije
određen kraći rok. U ostalim slučajevima kada se postupak pokreće u povodu
zahtjeva stranke, odnosno po službenoj dužnosti ako je to u interesu stranke,
nadležno tijelo dužno je donijeti rješenje i dostaviti ga stranci najkasnije u
roku od dva mjeseca, ako posebnim propisom nije određen kraći rok. Odredbom
članka 218. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, propisano je da ako
nadležno tijelo, protiv čijeg rješenja je dopuštena žalba, ne donese rješenje
i ne dostavi ga stranci u propisanom roku, stranka ima pravo žalbe kao da je njezin
zahtjev odbijen.
Također, sukladno odredbi članka 246. stavka 1.
Zakona o općem upravnom postupku, postupajući po žalbi kada prvostupanjsko
rješenje nije doneseno, drugostupanjsko tijelo zatražit će od prvostupanjskog
tijela izvješće o razlozima nedonošenja rješenja u zakonskom roku, te ukoliko
ocijeni iznesene razloge opravdanima, odredit će dodatni rok za donošenje
prvostupanjskog rješenja, koji ne može biti duži od mjesec dana. U suprotnome
zatražit će spis i upravnu stvar samostalno riješiti. Rješenje o žalbi, prema
odredbi članka 247. Zakona o općem upravnom postupku, drugostupanjsko tijelo
donijet će što je moguće prije, a najkasnije u roku od dva mjeseca računajući
od dana predaje žalbe.
Nadalje, prema odredbi članka 26. stavka 1. Zakona o
upravnim sporovima (»Narodne novine«, broj 53/91, 9/92 i 77/92), ako
drugostupanjsko tijelo nije donijelo svoje rješenje u zakonom predviđenom
roku, a ne donese ga ni u daljnjem roku od sedam dana nakon ponovnog traženja,
stranka može pokrenuti upravni spor kao da joj je žalba odbijena.
Slijedom navedenoga, pravila o šutnji administracije
iz upravnog postupovnog prava, sadržavaju predmnjevu o odbijanju postavljenog
zahtjeva iz koje proizlazi ovlaštenje na ulaganje redovnog pravnog lijeka
(žalbe) u upravnom postupku, kao i za postavljanje zahtjeva za sudsku
kontrolu akata državne uprave podnošenjem tužbe Upravnom sudu Republike
Hrvatske.
5. S
obzirom na sadržaj iznijetih zakonskih odredaba, ustavnosudski postupak
pokrenut ustavnom tužbom iz razloga nedonošenja meritorne odluke u razumnom
roku na temelju ovlaštenja iz članka 63. Ustavnog zakona, mogao bi se
pokrenuti i voditi samo zbog šutnje Upravnog suda Republike Hrvatske u
predmetu pokrenutom tužbom stranke zbog šutnje administracije, ali ne i
neposredno protiv šutnje upravnih tijela, koja se iscrpljuje u nedonošenju
rješenja u zakonskom roku. Ovo iz razloga što su mjerodavnim odredbama
postupovnog upravnog prava propisani rokovi za donošenje upravnih akata, a
protiv svakog prekoračenja tih rokova stranka ima unaprijed utvrđeno
učinkovito sredstvo pravne zaštite (žalba drugostupanjskom tijelu, odnosno
tužba Upravnom sudu), te ne postoji mogućnost nerazumnog trajanja upravnih
postupaka, u smislu u kojem to određuje članak 63. stavka 1. Ustavnog zakona.
S druge strane, nekorištenje prava na podnošenje
žalbe ili na pokretanje upravnog spora po proteku zakonskih rokova za donošenje
rješenja u upravnom postupku, pada na teret stranke.
Sudovi, za razliku od uprave, nisu vezani rokovima u
rješavanju konkretnih pravnih stvari pa u tom smislu i ne može postojati
istovjetnost u posljedicama njihove šutnje. Propuštanje suda da o
konkretnom zahtjevu raspravlja i odlučuje pretpostavlja situaciju u kojoj sud
ne donosi presudu u sudskoj stvari nerazumno dugo, odnosno toliko dugo da se
nepostupanje suda unatoč tome što sud nije vezan nikakvim rokovima, može
smatrati povredom ustavnog prava građanina na pravično suđenje, ali i povredom
načela vladavine prava na kojemu se temelje ustavnopravni poreci razvijenih
demokratskih zemalja.
6. Međutim, u podnesenoj ustavnoj tužbi podnositelji
su upućivali na činjenicu da u konkretnom slučaju u razumnom roku nisu
postupala tijela državne uprave, na koja se obveza iz članka 29. stavka 1.
Ustava ne odnosi. Također, u ustavnoj tužbi nisu bile navedene ustavnopravne
relevantne činjenice na temelju kojih bi ovaj Sud mogao procijeniti je li u
spornoj pravnoj situaciji, zbog nepostupanja nadležnog tijela sudbene vlasti,
došlo do povrede ustavnih prava podnositelja.
S obzirom na činjenicu da ustavna tužba podnositelja
nije bila sastavljena na način koji je omogućavao odlučivanje o biti stvari,
Sud je dopisom od 20. rujna 2002. godine pozvao podnositelje naznačiti
nadnevak i podnijeti dokaz o podnošenju tužbe Upravnom sudu Republike
Hrvatske, te navesti sve procesne radnje koje su tijekom upravnosudskog
postupka učinjene. Nadalje, podnositelji su pozvani naznačiti radnje koje
su poduzimali radi ostvarivanja svog zahtjeva, a poglavito označiti vremensko
razdoblje potpune neaktivnosti nadležnog tijela sudbene vlasti.
U navedenom dopisu podnositelji su upozoreni i na
posljedice propuštanja postupanja po nalogu Suda propisane odredbom članka
19. stavka 4. Ustavnog zakona.
Ustavna tužba nije dopunjena sukladno nalogu
Suda.
7. Prema odredbama članka 17. stavka 1. Ustavnog
zakona, postupak se pred Ustavnim sudom pokreće pisanim zahtjevom, prijedlogom
i ustavnom tužbom (u daljnjem tekstu: podnesci). Odredbom članka 19. stavka
1. Ustavnog zakona propisano je da podnesci upućeni Ustavnom sudu moraju biti
razumljivi i moraju sadržavati sve što je potrebno da bi se po njima moglo
postupiti.
Sukladno
odredbi članka 19. stavka 2. Ustavnog zakona nepotpuni podnesci vraćaju se
podnositelju radi dopune. Odredbom članka 19. stavka 4. Ustavnog zakona
propisano je da će se podneseni podnesak smatrati povučenim ako ne bude vraćen
Ustavnom sudu u određenom roku, a ako bude vraćen bez ispravka, odnosno dopune,
odbacit će se.
8. U svom pravodobno dostavljenom odgovoru od 28.
listopada 2002. godine podnositelji nisu postupili sukladno traženju ovog
Suda. Umjesto ustavnopravno relevantnih činjenica koje bi se odnosile na trajanje
postupka pred nadležnim tijelom sudbene vlasti, podnositelji i nadalje temelje
podnesenu ustavnu tužbu na duljini trajanja upravnog postupka. Cijene da su u
konkretnom slučaju iscrpili sva učinkovita pravna sredstva, ističući svoju
prosudbu o neučinkovitosti upravnosudskog postupka kao instituta provođenja
kontrole zakonitosti akata državne uprave.
9. S obzirom na činjenicu da
ustavna tužba podnositelja i nakon dostavljene dopune nije sastavljena na
način koji bi omogućavao odlučivanje o biti stvari, Sud je na temelju odredbe
članka 19. stavka 4. u vezi s odredbama članka 72. Ustavnog zakona, riješio kao
u točki I. Izreke.
Objava ovog rješenja temelji se na odredbama članka
29. stavka 1. Ustavnog zakona.
10.
Donoseći ovo rješenje Sud je imao u vidu i činjenicu da je sporna pravna
situacija već bila predmet ustavnosudskog postupka, pri čemu je ustavna tužba
podnositelja odbijena kao neosnovana, odlukom donesenom u predmetu vođenom pod
poslovnim brojem: U-III-1272/2000, od 19. travnja 2001. godine. Ujedno je Sud
cijenio i okolnost da je iz samih navoda podnositelja razvidno da je od
naznačenog podnošenja tužbe Upravnom sudu Republike Hrvatske (15. rujna 2000.
godine), pa do podnošenja ustavne tužbe (16. veljače 2002. godine) prošla
jedna (1) godina pet (5) mjeseci i jedan (1) dan, što se u konkretnom slučaju
ne može smatrati nerazumno dugim postupanjem nadležnog suda.
Broj: U-IIIA-995/2002
Zagreb, 18. prosinca 2002.
Predsjednik Vijeća
Milan Vuković, v. r.