1451
Na
temelju članka 1. stavak 1. Zakona o regulaciji energetskih djelatnosti
(»Narodne novine« br. 68/01, 109/01) i članka 25. stavak 2. Statuta Vijeća za
regulaciju energetskih djelatnosti (»Narodne novine« br. 62/02) Vijeće za
regulaciju energetskih djelatnosti (u daljnjem tekstu: Vijeće za regulaciju) na
16. sjednici održanoj 26. lipnja 2003. donijelo je
I.
OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Ovim
Pravilnikom, a na temelju članka 12. stavak 4. Zakona o tržištu električne
energije (»Narodne novine« br. 68/01), određuje se način i kriteriji za
utvrđivanje iznosa naknade za korištenje prijenosne, odnosno distribucijske
mreže, naknada za pokriće troškova osiguranja usluga sustava, naknade za
pokriće troškova tehničkih gubitaka te dodatne naknade ukoliko je to određeno
zakonom ili nekim podzakonskim aktom.
Pravilnik se odnosi na sve korisnike prijenosne
i distribucijske mreže.
Članak 2.
Svrha je ovog Pravilnika utvrditi podatke i
izračune koje su operator sustava, energetski subjekt za prijenos električne
energije i energetski subjekt za distribuciju električne energije obvezni
dostaviti Vijeću za regulaciju prilikom podnošenja prijedloga za utvrđivanje
naknade za korištenje prijenosne odnosno distribucijske mreže te naknada za
pokriće troškova osiguranja usluga sustava.
Također, svrha je Pravilnika operatoru sustava,
energetskom subjektu za prijenos električne energije i energetskom subjektu za
distribuciju električne energije propisati način (metodologiju) utvrđivanja te
strukturu naknada za korištenje prijenosne i distribucijske mreže te naknada za
pokriće troškova osiguranja usluga sustava.
Članak 3.
Izrazi koji se koriste u ovom Pravilniku imaju
značenja utvrđena Zakonom o energiji (»Narodne novine« br. 68/01), Zakonom o
tržištu električne energije (»Narodne novine« br. 68/01) i Tarifnim sustavom za
usluge elektroenergetskih djelatnosti koje se obavljaju kao javne usluge
(»Narodne novine« br. 101/02, 121/02, 129/02).
U ovom se Pravilniku koriste i pojmovi koji
imaju sljedeće značenje:
Udruživanje korisnika - međusobno udruživanje
dva ili više korisnika na način da na tržištu električne energije nastupaju kao
jedan korisnik u smislu ovog Pravilnika,
Korisnik
prijenosne i distribucijske mreže – tarifni kupac, povlašteni kupac, proizvođač,
Netransakcijska metoda poštanske marke - sustav jedinstvenog
obračunavanja korištenja mreža bez obzira na dužinu prijenosnog ili
distribucijskog puta, odnosno neovisno o broju pojedinačnih transakcija.
Članak 4.
Odredbe ovog Pravilnika ne odnose se na prijenos
električne energije porijeklom iz druge države, namijenjene trećoj državi preko
teritorija Republike Hrvatske, ili prijenos električne energije porijeklom iz
druge države i namijenjen toj drugoj državi preko teritorija Republike Hrvatske
(tranzit).
II.
CILJEVI I NAČELA UTVRĐIVANJA, OBRAČUNA I PLAĆANJA NAKNADE ZA KORIŠTENJE
PRIJENOSNE I DISTRIBUCIJSKE MREŽE
Članak
5.
Naknade
za korištenje prijenosne i distribucijske mreže određuju se na način koji
uvažava sljedeće ciljeve:
– utemeljenost na opravdanim troškovima
poslovanja, pogona, održavanja, zamjene, izgradnje ili rekonstrukcije objekata
mreže i zaštite okoliša, uključujući pri tome razuman rok povrata sredstava od
investicija u energetske objekte i uređaje mreža, odnosno sustava,
– nepristranost i razvidnost,
– poticanje učinkovitosti energetskog subjekata
za prijenos i energetskog subjekata za distribuciju električne energije,
odnosno korisnika prijenosne i distribucijske mreže (po načelu reguliranog
pristupa i naknade za korištenje mreže),
– poticanje mehanizama za poboljšanje energetske
učinkovitosti i upravljanje potrošnjom, uključujući i povećano korištenje
obnovljivih izvora energije,
– odvojeno utvrđivanje naknada za korištenje
prijenosne i distribucijske mreže, uz uvjet da su za pojedinu kategoriju potrošnje
naknade za korištenje mreže jednake na cijelom području Republike Hrvatske,
– utvrđivanje i iskazivanje naknada odvojeno za
pojedine mrežne i/ili usluge sustava, osim za one usluge sustava za koje se
organizira konkurentno tržište električne energije,
– transparentnost u svezi korištenja prijenosne
i distribucijske mreže i njihovih sastavnih dijelova,
– stvaranje stabilnih odnosa na tržištu
električne energije i stabilnih uvjeta za ulagače,
– poticanje razvoja prijenosne i distribucijske
mreže tako da se razina kvaliteta isporuke stalno povećava ili održava,
– naknadama se moraju osigurati sredstva za
nužni razvoj prijenosne i distribucijske mreže.
Članak 6.
U Pravilniku se podržavaju prije svega sljedeća
načela:
– pri odlučivanju o ulaganjima potrebno je
uvažavati pripremljene, usklađene i prihvaćene planove razvoja i izgradnje
prijenosne i distribucijske mreže u skladu s odredbama Zakona o tržištu
električne energije, odnosno Strategijom energetskog razvitka, Programom
provedbe Strategije energetskog razvitka, kao i ciljevima navedenim u članku
5.;
– ulaganja moraju
doprinositi poboljšanju parametra kvalitete i sigurnosti prijenosne odnosno
distribucijske mreže;
– potrebno je uvažavati
razlike između otvorenog dijela tržišta i tarifnog dijela tržišta električne
energije, te da naknada za korištenje prijenosne i distribucijske mreže nakon
otvaranja tržišta električne energije bude što stabilnija;
– radi transparentnosti
nužno je da energetski subjekt svakom korisniku mreže, posebno povlaštenom potrošaču
i povlaštenom proizvođaču na njegov zahtjev pokaže i iskaže naknadu (cijenu) za
mjerenje i obračunavanje električne energije;
– energetski subjekt za
prijenos i energetski subjekt za distribuciju električne energije zbog
usporedivosti troškove za mjerenja i obračunavanje dužni su iskazati na
jedinstven način, na koji suglasnost daje Vijeće za regulaciju;
– pri eventualnom
udruživanju korisnika naknade za korištenje prijenosne i distribucijske mreže
obračunavaju se za svaki priključak posebno, tj. udruživanje korisnika nije
moguće za korištenje mreže;
– naknada za korištenje
prijenosne odnosno distribucijske mreže mora osigurati njihovo nesmetano
korištenje korisnicima koji su na njih priključeni, odnosno koriste ih u skladu
s drugim propisima;
– udio za usluge sustava
i svi drugi eventualni dodaci uzimaju se u obzir u naknadi za korištenje mreža
srazmjerno s prenesenom odnosno distribuiranom električnom energijom, ako se to
ne odredi drugačije odgovarajućim podzakonskim aktom.
III.
METODOLOGIJA ZA UTVRĐIVANJE NAKNADA ZA KORIŠTENJE PRIJENOSNE I DISTRIBUCIJSKE
MREŽE
Članak
7.
Za
utvrđivanje naknade za korištenje prijenosne i distribucijske mreže koristi se
netransakcijska metoda poštanske marke.
Metoda vrijedi za sve
naponske razine i za sve vrste korisnika.
Za sve naponske razine
vrijedi bruto pristup, što znači da naknada za korištenje pojedine mreže na
nekoj naponskoj razini sadrži udio za korištenje mreža viših naponskih razina
Članak 8.
Naknada za korištenje
mreže plaća se energetskom subjektu za prijenos i energetskom subjektu za
distribuciju električne energije. Obračunska godina je kalendarska godina.
Korištenje mreže plaćaju
samo kupci, a proizvođači električne energije samo udio u slučaju ako je zbog
njih potrebno pojačanje prijenosnih dalekovoda, što se utvrđuje pri
priključenju ili promjeni priključne snage. Isto vrijedi i za proizvođače koji
uzrokuju nestandardna odstupanja od uvjeta koji su određeni drugim propisima,
odnosno drugim radnim uputama za korištenje prijenosne i distribucijske mreže.
Naknada za korištenje
mreže ne sadrži cijenu priključenja na mrežu. Troškovi priključenja na mrežu
utvrđuju se temeljem posebnog podzakonskog akta.
IV.
ELEMENTI I STRUKTURA NAKNADA ZA KORIŠTENJE PRIJENOSNE I DISTRIBUCIJSKE MREŽE
Članak
9.
Energetski
subjekt za prijenos električne energije i energetski subjekt za distribuciju
električne energije naknadu za korištenje prijenosne, odnosno distribucijske
mreže može iskazati u strukturi (kombinaciji) tri obračunska elementa, i to:
1) stalna (mjesečna) naknada, pokriva troškove
neovisne o količini energije i korištenom kapacitetu,
2) naknada ovisna o prenesenoj ili
distribuiranoj količini energije, koja pokriva promjenjivi dio troškova
korištenja prijenosne, odnosno distribucijske mreže,
3) naknada za kapacitet, koja pokriva stalne
troškove prijenosne, odnosno distribucijske mreže, troškove gradnje i održavanja
kapaciteta.
Članak 10.
Naknada za korištenje mreža uključuje sljedeće
sastavne dijelove:
1. udio naknade za korištenje prijenosne mreže,
2. udio naknade za korištenje distribucijske
mreže,
3. udio za usluge sustava,
4. udio za pokriće tehničkih gubitaka koji
nastaju zbog prijenosa, odnosno distribucije električne energije, a unutar
okvira odobrenih od strane Vijeća za regulaciju,
5. ako je tako određeno zakonom ili podzakonskim
aktom Vlade Republike Hrvatske ili nadležnog ministarstva, eventualni dodaci su
također i:
a) naknada za rad Vijeća za regulaciju,
b) naknada za rad operatora sustava i tržišta,
c) dispečiranje povlaštene proizvodnje,
d) dodatak za poticaj povlaštenim proizvođačima,
e) evidentiranje ugovora na organiziranom
tržištu električne energije,
f) dodaci za pokriće naslijeđenih troškova, i
g) drugi dodaci.
Navedeni dodaci pribrajaju se iznosima koji su
navedeni od točke 1. do točke 4. ovoga članka.
Elementi naknada za korištenje prijenosne,
odnosno distribucijske mreže, koji su navedeni od točke 1. do točke 4. ovog
članka s eventualnim dodacima iz točke 5. ovog članka, prikazuju se u obliku
cjenika, koji se objavljuje u Glasilu Vijeća za regulaciju.
Članak 11.
Udio naknade za usluge sustava treba pokriti
usluge sustava namijenjene svim korisnicima prijenosne odnosno distribucijske
mreže. Usluge sustava osigurava operator sustava, odnosno energetski subjekt za
distribuciju električne energije (operator distribucijske mreže) unutar svoje
mreže, a obuhvaćaju:
1. regulaciju frekvencije i snage - primarna,
sekundarna i tercijarna,
2.
regulaciju napona i jalove snage za pogon u okviru propisanih faktora snage cos
fi,
3.
osiguranje uvjeta za stavljanje u pogon agregata bez vanjskog napajanja,
4. pokrivanje dozvoljenih odstupanja od
rasporeda, odnosno voznog reda,
5. posebne usluge sustava.
Udio za usluge sustava sastavni je dio cjenika
iz članka 10. stavak 3.
Članak 12.
Posebne usluge sustava obuhvaćaju:
1. izjednačavanje nedozvoljenih odstupanja od
rasporeda preko granica određenih odnosno dogovorenih područja tolerancije;
2. osiguravanje prekomjerno oduzete jalove
energije.
Za posebne usluge sustava operator sustava,
odnosno energetski subjekt za distribuciju (operator distribucijske mreže),
treba utvrditi tko ih je uzrokovao i to na temelju dokumentiranih objektivnih
činjenica te mu iste obračunati po cjeniku iz članka 10. stavak 3.
Članak 13.
Usluge sustava regulacije frekvencije i snage,
odnosno regulacije napona i jalove snage, koje osigurava operator sustava i/ili
energetski subjekt za distribuciju električne energije (operator distribucijske
mreže) za potrebe stabilnog djelovanja elektroenergetskog sustava, mogu se
kupiti od energetskog subjekta koji ima dozvolu za obavljanje energetske
djelatnosti. Vrsta, količina i vrijeme osiguravanja usluga sustava određuju se
odgovarajućim ugovorom, koji se dostavlja na uvid Vijeću za regulaciju.
Iznos naknade za pokriće troškova usluga sustava
osiguravanja regulacije frekvencije i snage, odnosno regulacije napona i jalove
snage iskazuje se u cjeniku iz članka 10. stavak 3.
Članak 14.
Nedozvoljena odstupanja od rasporeda, odnosno
voznog reda, su ona koja u pojedinačnim 15-minutnim intervalima odstupaju više
nego što je granica područja tolerancije utvrđena Mrežnim pravilima ili
ugovorom. U slučaju nedozvoljenih odstupanja prema gore ili prema dolje za sate
u kojima je bilo izmjereno nedozvoljeno odstupanje, cijeni za upotrebu mreža
dodaje se dodatak za individualne usluge sustava pokrića nedozvoljenih
odstupanja za razliku u snazi i razliku u isporučenoj energiji iznad ili ispod
vrijednosti iz ugovora, odnosno rasporeda (voznog reda).
Korisnik koji od rasporeda, odnosno voznog reda,
nedozvoljeno odstupa prema gore, dužan je platiti i dodatne troškove za
upotrebu pojedine mreže i troškove ostalih usluga sustava, koje se određuju na
osnovi mjerenjem utvrđenih vrijednosti odstupanja snage i energije, odnosno
usluga sustava prema cjeniku iz članka 10. stavak 3., i to za sve sate u kojima
je bilo izmjereno odstupanje od rasporeda.
Članak 15.
Prekomjerno oduzeta jalova energija je pozitivna
razlika između stvarno oduzete jalove energije i jalove energije koja odgovara
faktoru snage cos fi = 0,95. Dodatak za posebnu uslugu sustava osiguranja
prekomjerno oduzete jalove energije plaća korisnik operatoru sustava ili
energetskom subjektu za distribuciju električne energije (operatoru
distribucijske mreže).
Iznos
naknade za pokriće troškova prekomjerno oduzete jalove energije iskazuje se u
cjeniku iz članka 10. stavak 3.
Članak 16.
Dio naknade za pokriće tehničkih gubitaka
odobrava Vijeće za regulaciju. Snagu i energiju za pokriće tehničkih gubitaka u
mreži osigurava operator sustava i/ili energetski subjekt za distribuciju električne
energije (operator distribucijske mreže). Količina i vrijeme osiguravanja
snage i energije za pokriće tehničkih gubitaka u mreži određuju se
odgovarajućim ugovorom, koji se dostavlja na uvid Vijeću za regulaciju.
Iznos naknade za pokriće troškova tehničkih
gubitaka u mreži iskazuje se u cjeniku iz članka 10. stavak 3.
Članak 17.
Naknada za rad Vijeća za regulaciju utvrđuje se
Uredbom o financiranju rada Vijeća za regulaciju energetskih djelatnosti koju
donosi Vlada Republike Hrvatske.
Iznos naknade za pokriće troškova rada Vijeća za
regulaciju iskazuje se u cjeniku iz članka 10. stavak 3.
Članak 18.
Dodatke za pokriće naslijeđenih troškova
odobrava Vijeće za regulaciju, jednako kao i rok primjene toga dijela naknade.
Iznos naknade za pokriće naslijeđenih troškova
iskazuje se u cjeniku iz članka 10. stavak 3.
Članak 19.
Skupini ostalih posebnih dodataka pripadaju
dodaci za čije određenje nije nadležno Vijeće za regulaciju, te ih korisnici
mreža moraju plaćati po drugom zakonu ili važećem podzakonskom aktu.
Iznos naknade za pokriće tih ostalih posebnih
dodataka iskazuje se u cjeniku iz članka 10. stavak 3.
V.
OBJEKTI PRIJENOSNE I DISTRIBUCIJSKE MREŽE
Objekti
prijenosne mreže
Članak
20.
Prijenosna
mreža u Republici Hrvatskoj obuhvaća objekte za prijenos električne energije na
naponskoj razini jednakoj ili višoj od 110 kV, uključujući i interkonekcijske
veze (veze sa susjednim prijenosnim mrežama):
(a)
dalekovode 400 kV,
(b)
dalekovode 220 kV,
(c)
vodove 110 kV,
(d)
trafostanice 400/x kV,
(e)
trafostanice 220/x kV,
(f)
trafostanice 110/x kV,
te
u pojedinačnim slučajevima i vodove 35kV.
Članak
21.
Energetski
subjekt za prijenos električne energije može biti suvlasnik mjernih uređaja ili
drugih objekata koji se nalaze na granici Republike Hrvatske.
Naknada
za korištenje prijenosne mreže koja se utvrđuje temeljem ovog Pravilnika ne
smije pokrivati troškove koji se odnose na objekte energetskog subjekta za
prijenos električne energije izvan granica Republike Hrvatske, osim ako nije
drugačije određeno posebnom odlukom Ministarstva gospodarstva.
Članak
22.
Inter-TSO/SO
kompenzacijski mehanizmi i aranžmani koje uspostavlja Europska udruga operatera
prijenosnih mreža mogu se odnositi na korištenje i vrednovanje određenog dijela
imovine energetskog subjekta za prijenos električne energije u Republici
Hrvatskoj, koji u njima može sudjelovati. Energetski subjekt za prijenos
električne energije treba izvijestiti Vijeće za regulaciju o svim takvim
mehanizmima i aranžmanima.
Objekti
distribucijske mreže
Članak
23.
Objekti
distribucijske mreže obuhvaćaju:
(a)
vodove 110 kV,
(b)
vodove 35, 30, 20 i 10 kV,
(c)
vodove 0,4 kV,
(d)
trafostanice 110/x kV,
(e)
trafostanice 35 (30)/10 (20) kV,
(f)
trafostanice 10 (20)/0,4 kV.
Članak
24.
Naknada
za korištenje distribucijske mreže koja se utvrđuje temeljem ovog Pravilnika ne
smije pokrivati troškove koji se odnose na objekte energetskog subjekta za
distribuciju električne energije izvan granica Republike Hrvatske, osim ako
nije drugačije određeno posebnom odlukom Ministarstva gospodarstva.
Članak 25.
Planovi razvoja i izgradnje prijenosne i
distribucijske mreže trebali bi se izraditi na način da prekogranični promet
električne energije podržava sustav prijenosa dok usluge korisnicima u
Republici Hrvatskoj podržava sustav distribucije. Distribucijska mreža ne bi se
trebala koristiti za uvoz ili izvoz energije, osim u slučajevima kad sustav
prijenosa ne može zadovoljiti potrebe za uvozom ili izvozom energije. U tim
slučajevima, energetski subjekt za distribuciju može biti suvlasnik mjernih
uređaja ili drugih objekata koji se nalaze na hrvatskoj granici.
VI.
KATEGORIJE KORISNIKA
Kategorije
korisnika prijenosne mreže
Članak
26.
Podjela
korisnika prijenosne mreže je sljedeća:
1.
Isporuka na 400 ili 220 kV: Korisnik prijenosne mreže isporučuje
energiju u prijenosnu mrežu ili ugovara isporuku energije na 400 ili 220 kV i
prima energiju na točkama isporuke od 400 ili 220 kV. U ovoj su
skupini korisnika tranzitni, izvozni ili uvozni korisnici.
2.
Isporuka na 110 kV: Korisnik prijenosne mreže isporučuje energiju
prijenosnoj mreži ili ugovara isporuku energije na 400, 220, 110 kV, te prima
energiju na razini od 110 kV. Ova skupina korisnika može posjedovati
transformatore od 110/x kV.
3.
Isporuka na 35, 30, 20, 10 kV: Korisnik prijenosa isporučuje energiju
prijenosnoj mreži ili ugovara isporuku energije na 400, 220, 110 kV ili
srednjeg napona i prima energiju na 35, 30, 20 ili 10 kV od transformatora
110/x kV u vlastitom vlasništvu ili vlasništvu energetskog subjekta za prijenos
električne energije.
Kategorije
korisnika distribucijske mreže
Članak
27.
Podjela
korisnika distribucijske mreže je sljedeća:
1.
Isporuka na transformatorima 110/x kV: Korisnik distribucijske mreže
prima energiju na 35, 30, 20, 10 ili 0,4 kV s transformatora 110/x kV u vlasništvu
energetskog subjekta za distribuciju, a radi se o korisniku za vlastite potrebe
ili onom koji ugovara isporuku energije u sustav prijenosa.
2. Isporuka na 35, 30, 20, 10 kV:
Korisnik distribucijske mreže je korisnik za vlastite potrebe koji prima energiju
na 35, 30, 20 ili 10 kV ili korisnik koji ugovara isporuku energije u
distribucijsku mrežu i prima energiju na 35, 30, 20 ili 10 kV. Korisnik je
povezan na srednjenaponsku mrežu i nije izravno povezan na transformator od
110/x kV.
3. Isporuka na 0,4 kV: Korisnik
distribucijske mreže je korisnik za vlastite potrebe koji preuzima energiju na
0,4 kV ili korisnik koji ugovara isporuku energije u distribucijsku mrežu, a
prima energiju na 0,4 kV.
VII.
PODACI ZA IZRAČUN NAKNADE ZA KORIŠTENJE PRIJENOSNE I DISTRIBUCIJSKE MREŽE
Opće
odredbe
Članak
28.
Podatke
i izračune potrebne za utvrđivanje naknade za korištenje prijenosne mreže
dužan je dostaviti energetski subjekt za prijenos električne energije, a u
dijelu svojih nadležnosti i operator sustava. U slučaju da se ne mogu dostaviti
precizni podaci i informacije, mogu se dostaviti i njihove procijenjene
vrijednosti. U tom slučaju, energetski subjekt za prijenos i operator sustava
dužni su sačiniti posebni zapisnik.
Članak 29.
Podatke i izračun potrebne za utvrđivanje
naknade za korištenje distribucijske mreže osigurava i dostavlja energetski
subjekt za distribuciju. U slučaju da se ne mogu dostaviti precizni podaci i
informacije, mogu se dostaviti i njihove procijenjene vrijednosti. U tom
slučaju energetski subjekt za distribuciju sastavlja odgovarajući zapisnik.
Članak 30.
Svi energetski subjekti u svezi s proizvodnjom,
prijenosom, distribucijom, opskrbom, zastupanjem, posredovanjem i trgovanjem
električnom energijom mogu dostaviti svoje mišljenje i komentar te podatke i
informacije vezano za prijedlog naknade za prijenos električne energije koji
dostavlja energetski subjekt za prijenos električne energije, a u dijelu svojih
nadležnosti i operator sustava, odnosno prijedlog naknade za distribuciju
električne energije koji dostavlja energetski subjekt za distribuciju električne
energije.
Energetski subjekti iz stavka 1. ovog članka
nemaju pravo mijenjati niti obrađivati prijedloge naknada dostavljenih Vijeću
za regulaciju.
Članak 31.
Korisnik usluge prijenosa plaća samo jednu
naknadu za korištenje prijenosne mreže, a Vijeće za regulaciju odobrava samo
jednu naknadu za korištenje prijenosne mreže.
Ako je imovina prijenosne mreže u vlasništvu dva
ili više energetska subjekata, svi vlasnici imovine prijenosne mreže dobivaju
pravičan udio u prihodima od naknade za korištenje prijenosne mreže. U tom
slučaju energetski subjekti predlažu načela podjele naknade za korištenje
mreže, a odluku o podjeli donosi Vijeće za regulaciju.
Članak 32.
Korisnik usluge distribucije mreže plaća samo
jednu naknadu za korištenje distribucijske mreže, a Vijeće za regulaciju
odobrava samo jednu naknadu za korištenje distribucijske mreže.
Ako je imovina distribucijske mreže u vlasništvu
dva ili više energetska subjekata, svi vlasnici imovine distribucijske mreže
dobivaju pravičan udio u prihodima od naknade za korištenje distribucijske
mreže o čemu odlučuje Vijeće za regulaciju.
Članak 33.
Naknada za korištenje prijenosne mreže obuhvaća
kapitalne i operativne troškove vezane uz izgradnju, održavanje i pogon
prijenosne mreže.
Članak 34.
Naknada za korištenje distribucijske mreže
obuhvaća kapitalne i operativne troškove vezane uz izgradnju, održavanje i
pogon distribucijske mreže.
Članak 35.
Energetski subjekt za prijenos, odnosno
distribuciju električne energije mora sve financijske podatke iskazati u
kunama, osim iznosa navedenih u članku 49. stavak 2. i članku 65. stavak 2.
ovog Pravilnika.
Procjene troškova i izdataka za neko razdoblje
ne smiju uključivati predviđeni rast cijena (inflaciju).
Članak 36.
Energetski subjekt za prijenos, odnosno
distribuciju električne energije mora kamatne stope iskazati na godišnjoj
razini. Moguće je dostaviti dodatne podatke o mjesečnim kamatnim stopama i
uvjetima plaćanja kako bi se objasnilo kako je obračunat godišnji prosjek.
Članak 37.
Prilikom izračuna amortizacije, primjenjuju se
stope utvrđene prema procijenjenom vijeku korištenja imovine sukladno Zakonu o
računovodstvu (»Narodne novine« br. 90/92).
Ovo pravilo odnosi se na trafostanice,
dalekovode, distribucijske vodove i drugu imovinu energetskog subjekta za
prijenos, odnosno energetskog subjekta za distribuciju električne energije.
Podaci
za izračun naknade za korištenje prijenosne mreže
Članak
38.
Za
obračun naknade za korištenje prijenosne mreže potrebno je osigurati podatke za
svaku od kategorija imovine posebno:
–
Trafostanice 400/x kV
–
Trafostanice 220/x kV
–
Trafostanice 110/x kV
–
Dalekovodi 400 kV
–
Dalekovodi 220 kV
–
Vodovi 110 kV
– Vodovi 35 kV
– Ostala imovina energetskog subjekta za prijenos
– Zemljište
– Ukupno, sva imovina.
Članak 39.
Za svaku kategoriju imovine definirane u članku
38. potrebno je dostaviti podatke o nabavnoj vrijednosti i vrijednosti
akumulirane amortizacije imovine energetskog subjekta za prijenos električne
energije na kraju prethodnog obračunskog razdoblja.
Kao kraj prethodnog obračunskog razdoblja smatra
se 31. 12. u godini koja prethodi tekućoj godini, odnosno godini u kojoj se
podnosi prijedlog naknade za sljedeće obračunsko razdoblje. Npr. za utvrđivanje
naknada za 2004. godinu kao kraj prethodnog obračunskog razdoblja smatra se 31.
12. 2002. godine, dok je tekuće obračunsko razdoblje, odnosno godina u kojoj se
podnosi prijedlog naknade za sljedeće obračunsko razdoblje 2003. godina.
Članak 40.
Za svaku kategoriju imovine definirane u članku
38. potrebno je dostaviti podatke o nabavnoj vrijednosti i vrijednosti
akumulirane amortizacije imovine energetskog subjekta za prijenos električne
energije koja će biti potpuno amortizirana na kraju tekućeg obračunskog razdoblja,
ali je samo djelomično amortizirana na kraju prethodnog obračunskog razdoblja.
Članak 41.
Za svaku kategoriju imovine definirane u članku
38. potrebno je dostaviti podatke o nabavnoj vrijednosti imovine i vrijednosti
akumulirane amortizacije imovine energetskog subjekta za prijenos električne
energije koja će biti potpuno amortizirana na kraju sljedećeg obračunskog
razdoblja, ali je samo djelomično amortizirana na kraju tekućeg obračunskog
razdoblja.
Članak 42.
Za svaku kategoriju imovine definirane u članku
38. potrebno je dostaviti podatke o vrijednosti nove imovine prijenosne mreže
stavljene u korištenje tijekom tekućeg obračunskog razdoblja. Vrijednost te
imovine uključuje se u obračun godišnje amortizacije za sljedeću godinu.
Članak 43.
Za svaku kategoriju imovine definirane u članku
38. potrebno je dostaviti podatke o vrijednosti nove imovine prijenosne mreže
stavljene u korištenje tijekom sljedećeg obračunskog razdoblja.
Članak 44.
Za svaku kategoriju imovine definirane u članku
38. potrebno je dostaviti podatke o vrijednosti zamjene i rekonstrukcije
postojeće imovine prijenosne mreže tijekom tekućeg obračunskog razdoblja.
Uključiti samo zamjenske i rekonstrukcijske projekte završene tijekom tekuće
obračunske godine.
Članak 45.
Za
svaku kategoriju imovine definirane u članku 38. potrebno je dostaviti podatke
o vrijednosti zamjene i rekonstrukcije postojeće imovine energetskog subjekta
za prijenos električne energije tijekom sljedećeg obračunskog razdoblja.
Članak
46.
Energetski
subjekt za prijenos električne energije dužan je dostaviti ukupni iznos
dospjele glavnice na dugoročno dugovanje tijekom tekuće obračunske godine.
Članak 47.
Energetski subjekt za prijenos električne
energije dužan je procijeniti ukupni iznos kamata koje će se obračunati za
tekuće obračunsko razdoblje na dugoročno i kratkoročno dugovanje.
Članak 48.
Energetski subjekt za prijenos električne
energije dužan je procijeniti sljedeće stavke troškova za tekuću obračunsku
godinu:
(a) troškovi pogona i održavanja energetskih
objekata,
(b) troškovi plaća i ostali troškovi osoblja,
(c) troškovi voznog parka,
(d) ostali troškovi poslovanja,
(e) udio energetskog subjekta za prijenos u
troškovima zajedničkih službi HEP d.d. uključujući računovodstvo i financije,
kadrovsku, pravnu, IT i službu za odnose s javnošću.
Članak 49.
Operator sustava i energetski subjekt za
prijenos električne energije dužni su procijeniti tehničke gubitke u
prijenosnoj mreži u MWh za sljedeću obračunsku godinu.
Operator sustava i energetski subjekt za
prijenos električne energije dužni su na temelju podataka i analiza procijeniti
prosječnu cijenu električne energije za pokrivanje gubitaka električne
energije u prijenosnoj mreži (u kuna/MWh). Za procjenu prosječne cijene (u
EUR/MWh) mogu se koristiti podaci o prosječnoj cijeni dobave električne
energije u zadnjih 12 mjeseci. Navesti devizni tečaj korišten za konvertiranje
cijena iz eura u kune.
Članak 50.
Operator sustava i energetski subjekt za
prijenos električne energije dužni su procijeniti prosječnu vrijednost
reaktivne energije u tekućem obračunskom razdoblju (u kuna/kvarh).
Članak 51.
Operator sustava i energetski subjekt za
prijenos električne energije dužni su procijeniti proizvodnju reaktivne
energije u sljedećem obračunskom razdoblju (u Mvarh) i procijeniti ukupni
trošak proizvodnje reaktivne energije u sljedećem obračunskom razdoblju.
Članak 52.
Operator sustava i energetski subjekt za
prijenos električne energije dužni su procijeniti ukupnu isporuku električne
energije (u MWh) u prijenosnoj mreži u sljedećem obračunskom razdoblju za
sljedeće grupe korisnika:
– Kupci na 110 kV
– Kupci na srednjem naponu
– Izvoz
–
Uvoz
–
Tranzit.
Članak
53.
Energetski subjekt za prijenos električne
energije dužan je dostaviti i sljedeće podatke i dokumente:
– ukupni iznos novca na računu i novčanih
depozita na kraju tekućeg obračunskog razdoblje,
– financijski plan ili postupak kojim bi se
osiguralo da za svaki mjesec tijekom sljedećeg obračunskog razdoblja društvo
ima dovoljno novčanih sredstava za pokriće dospjelih obveza,
– financijski plan poslovanja za sljedeće
obračunsko razdoblje uključujući račun dobiti i gubitka, bilancu stanja i tijek
novca,
– tromjesečne i polugodišnje financijske
izvještaje,
–
procijenjeni prihod od kamata koji će se ostvariti na novac na računu i novčane
depozite tijekom sljedećeg obračunskog razdoblja.
Podaci
za izračun naknade za korištenje distribucijske mreže
Članak
54.
Za
obračun naknade za korištenje distribucijske mreže potrebno je osigurati
podatke za svaku od sljedećih kategorija imovine posebno:
– Trafostanice 110/x kV
– Trafostanice 35 (30)/10 (20) kV
– Transfostanice 10 (20)/0,4 kV
– Vodovi 110 kV
– Vodovi 35, 30, 20, 10 kV
– Vodovi 0,4 kV
– Ostala imovina energetskog subjekta za
distribuciju
– Zemljište
– Ukupno, sva imovina.
Članak 55.
Za svaku kategoriju imovine definirane u članku
54. potrebno je dostaviti podatke o nabavnoj vrijednosti i vrijednosti
akumulirane amortizacije imovine energetskog subjekta za distribuciju
električne energije na kraju prethodnog obračunskog razdoblja.
Članak 56.
Za svaku kategoriju imovine definirane u članku
54. potrebno je dostaviti podatke o nabavnoj vrijednosti i vrijednosti
akumulirane amortizacije imovine distribucijske mreže koja će biti potpuno
amortizirana na kraju tekućeg obračunskog razdoblja, ali je samo djelomično
amortizirana na kraju prethodnog obračunskog razdoblja.
Članak 57.
Za svaku kategoriju imovine definirane u članku
54. potrebno je dostaviti podatke o nabavnoj vrijednosti i vrijednosti
akumulirane amortizacije imovine distribucijske mreže koja će biti potpuno
amortizirana na kraju sljedećeg obračunskog razdoblja, ali samo djelomično
amortizirana na kraju tekućeg obračunskog razdoblja.
Članak
58.
Za
svaku kategoriju imovine definirane u članku 54. potrebno je dostaviti podatke
o vrijednosti nove imovine distribucijske mreže stavljene u korištenje tijekom
tekućeg obračunskog razdoblja. Vrijednost te imovine uključuje se u obračun
godišnje amortizacije za sljedeću godinu.
Članak 59.
Za svaku kategoriju imovine definirane u članku
54. potrebno je dostaviti podatke o vrijednosti nove imovine distribucijske
mreže koja će biti stavljena u korištenje tijekom sljedećeg obračunskog
razdoblja.
Članak 60.
Za svaku kategoriju imovine definirane u članku
54. potrebno je dostaviti podatke o vrijednosti zamjene i rekonstrukcije
postojeće imovine distribucijske mreže tijekom tekućeg obračunskog razdoblja.
Uključiti samo zamjenske i rekonstrukcijske projekte završene tijekom tekuće
obračunske godine.
Članak 61.
Za svaku kategoriju imovine definirane u članku
54. potrebno je dostaviti podatke o vrijednosti zamjene i rekonstrukcije
postojeće imovine energetskog subjekta za distribuciju električne energije
tijekom sljedećeg obračunskog razdoblja.
Članak 62.
Energetski subjekt za distribuciju električne
energije dužan je dostaviti ukupni iznos dospjele glavnice na dugoročno
dugovanje tijekom tekuće obračunske godine.
Članak 63.
Energetski subjekt za distribuciju električne
energije dužan je procijeniti ukupni iznos kamata koje će se obračunati za
tekuće obračunsko razdoblje na dugoročno i kratkoročno dugovanje.
Članak 64.
Energetski subjekt za distribuciju električne
energije dužan je procijeniti sljedeće stavke troškova za tekuću obračunsku
godinu:
(a) troškovi pogona, vođenja i održavanja
energetskih objekata,
(b) troškovi plaća i ostali troškovi osoblja,
(c) troškovi voznog parka,
(d) ostali troškovi poslovanja,
(e) udio energetskog subjekta za distribuciju u
troškovima zajedničkih službi HEP d.d. uključujući računovodstvo i financije,
kadrovsku, pravnu, IT i službu za odnose s javnošću.
Članak 65.
Energetski subjekt za distribuciju električne
energije dužan je procijeniti tehničke gubitke u distribucijskoj mreži u MWh za
sljedeću obračunsku godinu.
Energetski subjekt za distribuciju električne
energije dužan je na temelju podataka i analiza procijeniti prosječnu cijenu
električne energije za pokrivanje gubitaka električne energije u
distribucijskoj mreži (u kuna/MWh). Za procjenu prosječne cijene (u EUR/MWh)
mogu se koristiti podaci o prosječnoj cijeni dobave električne energije u
zadnjih 12 mjeseci uvećani za dio naknade za korištenje prijenosne mreže.
Navesti devizni tečaj korišten za konvertiranje cijena iz eura u kune.
Članak 66.
Energetski subjekt za distribuciju električne
energije dužan je procijeniti prosječnu vrijednost reaktivne energije u tekućem
obračunskom razdoblju, u kuna/kvarh.
Članak
67.
Energetski
subjekt za distribuciju električne energije dužan je procijeniti proizvodnju
reaktivne energije u sljedećem obračunskom razdoblje (u Mvarh) i procijeniti
ukupni trošak proizvodnje reaktivne energije u sljedećem obračunskom
razdoblju.
Članak
68.
Energetski
subjekt za distribuciju električne energije dužan je procijeniti ukupnu
isporuku električne energije (u MWh) iz distribucijske mreže korisnicima
distribucijske mreže u sljedećem obračunskom razdoblju.
Članak
69.
Energetski
subjekt za distribuciju električne energije dužan je dostaviti i sljedeće
podatke i dokumente:
–
ukupni iznos novca na računu i novčanih depozita na kraju tekućeg obračunskog
razdoblje,
–
financijski plan ili postupak kojim bi se osiguralo da za svaki mjesec tijekom
sljedećeg obračunskog razdoblja društvo ima dovoljno novčanih sredstava za
pokriće dospjelih obveza,
–
financijski plan poslovanja za sljedeće obračunsko razdoblje uključujući račun
dobiti i gubitka, bilancu stanja i tijek novca,
–
tromjesečne i polugodišnje financijske izvještaje,
–
procijenjeni prihod od kamata koji će se ostvariti na novac na računu i novčane
depozite tijekom sljedećeg obračunskog razdoblja
VIII.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
70.
Energetski
subjekt za prijenos električne energije dužan je Vijeću za regulaciju dostaviti
prijedlog o naknadama za korištenje prijenosne mreže koje će vrijediti u 2003.
godini najkasnije 30 dana od datuma stupanja na snagu ovog Pravilnika. Naknade
za 2003. godinu prestaju vrijediti 31. prosinca 2003. godine.
Prijedloge
naknada za korištenje prijenose mreže za svaku sljedeću godinu energetski
subjekt za prijenos električne energije dostavljat će Vijeću za regulaciju
jednom godišnje, najkasnije do 1. listopada u godini koja prethodi godini za
koju se utvrđuje naknada.
Članak
71.
Energetski
subjekt za distribuciju električne energije dužan je Vijeću za regulaciju
dostaviti prijedlog o naknadama za korištenje distribucijske mreže koje će
vrijediti u 2003. godini najkasnije 30 dana od datuma stupanja na snagu ovog
Pravilnika. Naknade za 2003. godinu prestaju vrijediti 31. prosinca 2003.
godine.
Prijedloge
naknada za korištenje distribucijske mreže za svaku sljedeću godinu energetski
subjekt za distribuciju električne energije dostavljat će Vijeću za regulaciju
jednom godišnje, najkasnije do 1. listopada u godini koja prethodi godini za
koju se utvrđuje naknada.
Članak 72.
Operator
sustava, odnosno energetski subjekt za distribuciju električne energije, dužan
je Vijeću za regulaciju dostaviti prijedloge naknada za pokriće troškova
osiguranja usluga sustava koje će vrijediti u 2003. godini najkasnije 30 dana
od datuma stupanja na snagu ovog Pravilnika. Naknade za 2003. godinu prestaju
vrijediti 31. prosinca 2003. godine.
Prijedloge naknada za pokriće troškova
osiguranja usluga sustava za svaku sljedeću godinu operator sustava, odnosno
energetski subjekt za distribuciju električne energije, dostavljat će Vijeću za
regulaciju jednom godišnje, najkasnije do 1. listopada u godini koja prethodi
godini za koju se utvrđuju naknade.
Članak 73.
Odredbe ovoga Pravilnika tumači Vijeće za
regulaciju.
Članak 74.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od
dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-01/03-01/04
Urbroj:
371-05/03-01
Zagreb,
26. lipnja 2003.
Predsjednik
Vijeća za regulaciju
energetskih djelatnosti
dr.
sc. Mićo Klepo, dipl. ing., v. r