Pravilnik o načinu i kriterijima za utvrđivanje iznosa naknade za korištenje prijenosne i distribucijske mreže

NN 109/2003 (9.7.2003.), Pravilnik o načinu i kriterijima za utvrđivanje iznosa naknade za korištenje prijenosne i distribucijske mreže

VIJEĆE ZA REGULACIJU ENERGETSKE DJELATNOSTI

1451

Na temelju članka 1. stavak 1. Zakona o regulaciji energet­skih djelatnosti (»Narodne novine« br. 68/01, 109/01) i članka 25. stavak 2. Statuta Vijeća za regulaciju energetskih djelatnosti (»Narodne novine« br. 62/02) Vijeće za regulaciju energetskih djelatnosti (u daljnjem tekstu: Vijeće za regulaciju) na 16. sjednici održanoj 26. lipnja 2003. donijelo je

PRAVILNIK

O NAČINU I KRITERIJIMA ZA UTVRĐIVA­NJE IZNOSA NAKNADE ZA KORIŠTE­NJE PRIJENOSNE
I DISTRIBUCIJSKE MREŽE

I. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

Ovim Pravilnikom, a na temelju članka 12. stavak 4. Zakona o tržištu električne energije (»Narodne novine« br. 68/01), određuje se način i kriteriji za utvrđivanje iznosa naknade za korištenje prijenosne, odnosno distribucijske mreže, naknada za pokriće troškova osiguranja usluga sustava, naknade za pokriće troš­kova tehničkih gubitaka te dodatne naknade ukoliko je to odre­đeno zakonom ili nekim podzakonskim aktom.

Pravilnik se odnosi na sve korisnike prijenosne i distribucij­ske mreže.

Članak 2.

Svrha je ovog Pravilnika utvrditi podatke i izračune koje su operator sustava, energetski subjekt za prijenos električne energije i energetski subjekt za distribuciju električne energije obvezni dostaviti Vijeću za regulaciju prilikom podnošenja prijedloga za utvrđivanje naknade za korištenje prijenosne odnosno distribucijske mreže te naknada za pokriće troškova osiguranja usluga sustava.

Također, svrha je Pravilnika operatoru sustava, energetskom subjektu za prijenos električne energije i energetskom subjektu za distribuciju električne energije propisati način (metodologiju) utvrđi­vanja te strukturu naknada za korištenje prijenosne i distribucijske mreže te naknada za pokriće troškova osiguranja usluga sustava.

Članak 3.

Izrazi koji se koriste u ovom Pravilniku imaju značenja utvrđena Zakonom o energiji (»Narodne novine« br. 68/01), Zakonom o tržištu električne energije (»Narodne novine« br. 68/01) i Tarifnim sustavom za usluge elektroenergetskih djelatnosti koje se obavljaju kao javne usluge (»Narodne novine« br. 101/02, 121/02, 129/02).

U ovom se Pravilniku koriste i pojmovi koji imaju sljedeće značenje:

Udruživanje korisnika - međusobno udruživanje dva ili više korisnika na način da na tržištu električne energije nastupaju kao jedan korisnik u smislu ovog Pravilnika,

Korisnik prijenosne i distribucijske mreže – tarifni kupac, povlašteni kupac, proizvođač,

Netransakcijska metoda poštanske marke - sustav jedinstvenog obračunavanja korištenja mreža bez obzira na dužinu prijenosnog ili distribucijskog puta, odnosno neovisno o broju poje­dinačnih transakcija.

Članak 4.

Odredbe ovog Pravilnika ne odnose se na prijenos električne energije porijeklom iz druge države, namijenjene trećoj državi preko teritorija Republike Hrvatske, ili prijenos električne energije porijeklom iz druge države i namijenjen toj drugoj državi preko teritorija Republike Hrvatske (tranzit).

II. CILJEVI I NAČELA UTVRĐIVANJA, OBRAČUNA I PLAĆANJA NAKNADE ZA KORIŠTENJE PRIJENOSNE I DISTRIBUCIJSKE MREŽE

Članak 5.

Naknade za korištenje prijenosne i distribucijske mreže odre­đuju se na način koji uvažava sljedeće ciljeve:

– utemeljenost na opravdanim troškovima poslovanja, pogona, održavanja, zamjene, izgradnje ili rekonstrukcije objekata mreže i zaštite okoliša, uključujući pri tome razuman rok povrata sredstava od investicija u energetske objekte i uređaje mreža, odnosno sustava,

– nepristranost i razvidnost,

– poticanje učinkovitosti energetskog subjekata za prijenos i energetskog subjekata za distribuciju električne energije, odnosno korisnika prijenosne i distribucijske mreže (po načelu reguliranog pristupa i naknade za korištenje mreže),

– poticanje mehanizama za poboljšanje energetske učin­kovitosti i upravljanje potrošnjom, uključujući i povećano koriš­tenje obnovljivih izvora energije,

– odvojeno utvrđivanje naknada za korištenje prijenosne i distribucijske mreže, uz uvjet da su za pojedinu kategoriju po­trošnje naknade za korištenje mreže jednake na cijelom području Republike Hrvatske,

– utvrđivanje i iskazivanje naknada odvojeno za pojedine mrežne i/ili usluge sustava, osim za one usluge sustava za koje se organizira konkurentno tržište električne energije,

– transparentnost u svezi korištenja prijenosne i distribucijske mreže i njihovih sastavnih dijelova,

– stvaranje stabilnih odnosa na tržištu električne energije i stabilnih uvjeta za ulagače,

– poticanje razvoja prijenosne i distribucijske mreže tako da se razina kvaliteta isporuke stalno povećava ili održava,

– naknadama se moraju osigurati sredstva za nužni razvoj prijenosne i distribucijske mreže.

Članak 6.

U Pravilniku se podržavaju prije svega sljedeća načela:

– pri odlučivanju o ulaganjima potrebno je uvažavati pripremljene, usklađene i prihvaćene planove razvoja i izgradnje prijenosne i distribucijske mreže u skladu s odredbama Zakona o tržištu električne energije, odnosno Strategijom energetskog raz­vitka, Programom provedbe Strategije energetskog razvitka, kao i ciljevima navedenim u članku 5.;

– ulaganja moraju doprinositi poboljšanju parametra kvalitete i sigurnosti prijenosne odnosno distribucijske mreže;

– potrebno je uvažavati razlike između otvorenog dijela tržišta i tarifnog dijela tržišta električne energije, te da naknada za korištenje prijenosne i distribucijske mreže nakon otvaranja tržišta električne energije bude što stabilnija;

– radi transparentnosti nužno je da energetski subjekt sva­kom korisniku mreže, posebno povlaštenom potrošaču i povlaštenom proizvođaču na njegov zahtjev pokaže i iskaže naknadu (cijenu) za mjerenje i obračunavanje električne energije;

– energetski subjekt za prijenos i energetski subjekt za distribuciju električne energije zbog usporedivosti troškove za mjerenja i obračunavanje dužni su iskazati na jedinstven način, na koji suglasnost daje Vijeće za regulaciju;

– pri eventualnom udruživanju korisnika naknade za korištenje prijenosne i distribucijske mreže obračunavaju se za svaki priključak posebno, tj. udruživanje korisnika nije moguće za korištenje mreže;

– naknada za korištenje prijenosne odnosno distribucijske mreže mora osigurati njihovo nesmetano korištenje korisnicima koji su na njih priključeni, odnosno koriste ih u skladu s drugim propisima;

– udio za usluge sustava i svi drugi eventualni dodaci uzimaju se u obzir u naknadi za korištenje mreža srazmjerno s prenesenom odnosno distribuiranom električnom energijom, ako se to ne odredi drugačije odgovarajućim podzakonskim aktom.

III. METODOLOGIJA ZA UTVRĐIVANJE NAKNADA ZA KORIŠTENJE PRIJENOSNE I DISTRIBUCIJSKE MREŽE

Članak 7.

Za utvrđivanje naknade za korištenje prijenosne i distribucijske mreže koristi se netransakcijska metoda poštanske marke.

Metoda vrijedi za sve naponske razine i za sve vrste korisnika.

Za sve naponske razine vrijedi bruto pristup, što znači da naknada za korištenje pojedine mreže na nekoj naponskoj razini sadrži udio za korištenje mreža viših naponskih razina

Članak 8.

Naknada za korištenje mreže plaća se energetskom subjektu za prijenos i energetskom subjektu za distribuciju električne energije. Obračunska godina je kalendarska godina.

Korištenje mreže plaćaju samo kupci, a proizvođači elek­trične energije samo udio u slučaju ako je zbog njih potrebno pojačanje prijenosnih dalekovoda, što se utvrđuje pri priključenju ili promjeni priključne snage. Isto vrijedi i za proizvođače koji uzrokuju nestandardna odstupanja od uvjeta koji su određeni drugim propisima, odnosno drugim radnim uputama za korištenje prijenosne i distribucijske mreže.

Naknada za korištenje mreže ne sadrži cijenu priključenja na mrežu. Troškovi priključenja na mrežu utvrđuju se temeljem posebnog podzakonskog akta.

IV. ELEMENTI I STRUKTURA NAKNADA ZA KORIŠTENJE PRIJENOSNE I DISTRIBUCIJSKE MREŽE

Članak 9.

Energetski subjekt za prijenos električne energije i energetski subjekt za distribuciju električne energije naknadu za korištenje prijenosne, odnosno distribucijske mreže može iskazati u strukturi (kombinaciji) tri obračunska elementa, i to:

1) stalna (mjesečna) naknada, pokriva troškove neovisne o količini energije i korištenom kapacitetu,

2) naknada ovisna o prenesenoj ili distribuiranoj količini ener­gije, koja pokriva promjenjivi dio troškova korištenja prije­nosne, odnosno distribucijske mreže,

3) naknada za kapacitet, koja pokriva stalne troškove prije­nosne, odnosno distribucijske mreže, troškove gradnje i održa­vanja kapaciteta.

Članak 10.

Naknada za korištenje mreža uključuje sljedeće sastavne dijelove:

1. udio naknade za korištenje prijenosne mreže,

2. udio naknade za korištenje distribucijske mreže,

3. udio za usluge sustava,

4. udio za pokriće tehničkih gubitaka koji nastaju zbog prijenosa, odnosno distribucije električne energije, a unutar okvira odobrenih od strane Vijeća za regulaciju,

5. ako je tako određeno zakonom ili podzakonskim aktom Vlade Republike Hrvatske ili nadležnog ministarstva, eventualni dodaci su također i:

a) naknada za rad Vijeća za regulaciju,

b) naknada za rad operatora sustava i tržišta,

c) dispečiranje povlaštene proizvodnje,

d) dodatak za poticaj povlaštenim proizvođačima,

e) evidentiranje ugovora na organiziranom tržištu električne energije,

f) dodaci za pokriće naslijeđenih troškova, i

g) drugi dodaci.

Navedeni dodaci pribrajaju se iznosima koji su navedeni od točke 1. do točke 4. ovoga članka.

Elementi naknada za korištenje prijenosne, odnosno distribucijske mreže, koji su navedeni od točke 1. do točke 4. ovog članka s eventualnim dodacima iz točke 5. ovog članka, prikazuju se u obliku cjenika, koji se objavljuje u Glasilu Vijeća za regulaciju.

Članak 11.

Udio naknade za usluge sustava treba pokriti usluge sustava namijenjene svim korisnicima prijenosne odnosno distribucijske mreže. Usluge sustava osigurava operator sustava, odnosno energetski subjekt za distribuciju električne energije (operator distribucijske mreže) unutar svoje mreže, a obuhvaćaju:

1. regulaciju frekvencije i snage - primarna, sekundarna i tercijarna,

2. regulaciju napona i jalove snage za pogon u okviru propisanih faktora snage cos fi,

3. osiguranje uvjeta za stavljanje u pogon agregata bez vanjskog napajanja,

4. pokrivanje dozvoljenih odstupanja od rasporeda, odnosno voznog reda,

5. posebne usluge sustava.

Udio za usluge sustava sastavni je dio cjenika iz članka 10. stavak 3.

Članak 12.

Posebne usluge sustava obuhvaćaju:

1. izjednačavanje nedozvoljenih odstupanja od rasporeda preko granica određenih odnosno dogovorenih područja tolerancije;

2. osiguravanje prekomjerno oduzete jalove energije.

Za posebne usluge sustava operator sustava, odnosno energetski subjekt za distribuciju (operator distribucijske mreže), treba utvrditi tko ih je uzrokovao i to na temelju dokumentiranih objektivnih činjenica te mu iste obračunati po cjeniku iz članka 10. stavak 3.

Članak 13.

Usluge sustava regulacije frekvencije i snage, odnosno regulacije napona i jalove snage, koje osigurava operator sustava i/ili energetski subjekt za distribuciju električne energije (operator distribucijske mreže) za potrebe stabilnog djelovanja elektroenergetskog sustava, mogu se kupiti od energetskog subjekta koji ima dozvolu za obavljanje energetske djelatnosti. Vrsta, količina i vrijeme osiguravanja usluga sustava određuju se odgovarajućim ugovorom, koji se dostavlja na uvid Vijeću za regulaciju.

Iznos naknade za pokriće troškova usluga sustava osiguravanja regulacije frekvencije i snage, odnosno regulacije napona i jalove snage iskazuje se u cjeniku iz članka 10. stavak 3.

Članak 14.

Nedozvoljena odstupanja od rasporeda, odnosno voznog reda, su ona koja u pojedinačnim 15-minutnim intervalima odstupaju više nego što je granica područja tolerancije utvrđena Mrežnim pravilima ili ugovorom. U slučaju nedozvoljenih odstupanja prema gore ili prema dolje za sate u kojima je bilo izmjereno nedozvoljeno odstupanje, cijeni za upotrebu mreža dodaje se dodatak za individualne usluge sustava pokrića nedozvoljenih odstupanja za razliku u snazi i razliku u isporučenoj energiji iznad ili ispod vrijednosti iz ugovora, odnosno rasporeda (voznog reda).

Korisnik koji od rasporeda, odnosno voznog reda, nedozvoljeno odstupa prema gore, dužan je platiti i dodatne troš­kove za upotrebu pojedine mreže i troškove ostalih usluga sustava, koje se određuju na osnovi mjerenjem utvrđenih vrijednosti odstupanja snage i energije, odnosno usluga sustava prema cjeniku iz članka 10. stavak 3., i to za sve sate u kojima je bilo izmjereno odstupanje od rasporeda.

Članak 15.

Prekomjerno oduzeta jalova energija je pozitivna razlika između stvarno oduzete jalove energije i jalove energije koja odgovara faktoru snage cos fi = 0,95. Dodatak za posebnu uslugu sustava osiguranja prekomjerno oduzete jalove energije plaća korisnik operatoru sustava ili energetskom subjektu za distribuciju električne energije (operatoru distribucijske mreže).

Iznos naknade za pokriće troškova prekomjerno oduzete jalove energije iskazuje se u cjeniku iz članka 10. stavak 3.

Članak 16.

Dio naknade za pokriće tehničkih gubitaka odobrava Vijeće za regulaciju. Snagu i energiju za pokriće tehničkih gubitaka u mreži osigurava operator sustava i/ili energetski subjekt za distribuciju električne energije (operator distribucijske mreže). Koli­čina i vrijeme osiguravanja snage i energije za pokriće tehničkih gubitaka u mreži određuju se odgovarajućim ugovorom, koji se dostavlja na uvid Vijeću za regulaciju.

Iznos naknade za pokriće troškova tehničkih gubitaka u mreži iskazuje se u cjeniku iz članka 10. stavak 3.

Članak 17.

Naknada za rad Vijeća za regulaciju utvrđuje se Uredbom o financiranju rada Vijeća za regulaciju energetskih djelatnosti koju donosi Vlada Republike Hrvatske.

Iznos naknade za pokriće troškova rada Vijeća za regulaciju iskazuje se u cjeniku iz članka 10. stavak 3.

Članak 18.

Dodatke za pokriće naslijeđenih troškova odobrava Vijeće za regulaciju, jednako kao i rok primjene toga dijela naknade.

Iznos naknade za pokriće naslijeđenih troškova iskazuje se u cjeniku iz članka 10. stavak 3.

Članak 19.

Skupini ostalih posebnih dodataka pripadaju dodaci za čije određenje nije nadležno Vijeće za regulaciju, te ih korisnici mreža moraju plaćati po drugom zakonu ili važećem podzakonskom aktu.

Iznos naknade za pokriće tih ostalih posebnih dodataka iskazuje se u cjeniku iz članka 10. stavak 3.

V. OBJEKTI PRIJENOSNE I DISTRIBUCIJSKE MREŽE

Objekti prijenosne mreže

Članak 20.

Prijenosna mreža u Republici Hrvatskoj obuhvaća objekte za prijenos električne energije na naponskoj razini jednakoj ili višoj od 110 kV, uključujući i interkonekcijske veze (veze sa susjednim prijenosnim mrežama):

(a) dalekovode 400 kV,

(b) dalekovode 220 kV,

(c) vodove 110 kV,

(d) trafostanice 400/x kV,

(e) trafostanice 220/x kV,

(f) trafostanice 110/x kV,

te u pojedinačnim slučajevima i vodove 35kV.

Članak 21.

Energetski subjekt za prijenos električne energije može biti suvlasnik mjernih uređaja ili drugih objekata koji se nalaze na granici Republike Hrvatske.

Naknada za korištenje prijenosne mreže koja se utvrđuje temeljem ovog Pravilnika ne smije pokrivati troškove koji se odnose na objekte energetskog subjekta za prijenos električne energije izvan granica Republike Hrvatske, osim ako nije drugačije određeno posebnom odlukom Ministarstva gospodarstva.

Članak 22.

Inter-TSO/SO kompenzacijski mehanizmi i aranžmani koje uspostavlja Europska udruga operatera prijenosnih mreža mogu se odnositi na korištenje i vrednovanje određenog dijela imovine energetskog subjekta za prijenos električne energije u Republici Hrvatskoj, koji u njima može sudjelovati. Energetski subjekt za prijenos električne energije treba izvijestiti Vijeće za regulaciju o svim takvim mehanizmima i aranžmanima.

Objekti distribucijske mreže

Članak 23.

Objekti distribucijske mreže obuhvaćaju:

(a) vodove 110 kV,

(b) vodove 35, 30, 20 i 10 kV,

(c) vodove 0,4 kV,

(d) trafostanice 110/x kV,

(e) trafostanice 35 (30)/10 (20) kV,

(f) trafostanice 10 (20)/0,4 kV.

Članak 24.

Naknada za korištenje distribucijske mreže koja se utvrđuje temeljem ovog Pravilnika ne smije pokrivati troškove koji se odnose na objekte energetskog subjekta za distribuciju električne energije izvan granica Republike Hrvatske, osim ako nije drugačije određeno posebnom odlukom Ministarstva gospodarstva.

Članak 25.

Planovi razvoja i izgradnje prijenosne i distribucijske mreže trebali bi se izraditi na način da prekogranični promet električne energije podržava sustav prijenosa dok usluge korisnicima u Republici Hrvatskoj podržava sustav distribucije. Distribucijska mreža ne bi se trebala koristiti za uvoz ili izvoz energije, osim u slučajevima kad sustav prijenosa ne može zadovoljiti potrebe za uvozom ili izvozom energije. U tim slučajevima, energetski subjekt za distribuciju može biti suvlasnik mjernih uređaja ili drugih objekata koji se nalaze na hrvatskoj granici.

VI. KATEGORIJE KORISNIKA

Kategorije korisnika prijenosne mreže

Članak 26.

Podjela korisnika prijenosne mreže je sljedeća:

1. Isporuka na 400 ili 220 kV: Korisnik prijenosne mreže isporučuje energiju u prijenosnu mrežu ili ugovara isporuku energije na 400 ili 220 kV i prima energiju na točkama isporuke od 400 ili 220 kV. U ovoj su skupini korisnika tranzitni, izvozni ili uvozni korisnici.

2. Isporuka na 110 kV: Korisnik prijenosne mreže isporučuje energiju prijenosnoj mreži ili ugovara isporuku energije na 400, 220, 110 kV, te prima energiju na razini od 110 kV. Ova skupina korisnika može posjedovati transformatore od 110/x kV.

3. Isporuka na 35, 30, 20, 10 kV: Korisnik prijenosa isporučuje energiju prijenosnoj mreži ili ugovara isporuku energije na 400, 220, 110 kV ili srednjeg napona i prima energiju na 35, 30, 20 ili 10 kV od transformatora 110/x kV u vlastitom vlasništvu ili vlasništvu energetskog subjekta za prijenos elek­trične energije.

Kategorije korisnika distribucijske mreže

Članak 27.

Podjela korisnika distribucijske mreže je sljedeća:

1. Isporuka na transformatorima 110/x kV: Korisnik distribucijske mreže prima energiju na 35, 30, 20, 10 ili 0,4 kV s transformatora 110/x kV u vlasništvu energetskog subjekta za distribuciju, a radi se o korisniku za vlastite potrebe ili onom koji ugovara isporuku energije u sustav prijenosa.

2. Isporuka na 35, 30, 20, 10 kV: Korisnik distribucijske mreže je korisnik za vlastite potrebe koji prima energiju na 35, 30, 20 ili 10 kV ili korisnik koji ugovara isporuku energije u distribucijsku mrežu i prima energiju na 35, 30, 20 ili 10 kV. Korisnik je povezan na srednjenaponsku mrežu i nije izravno povezan na transformator od 110/x kV.

3. Isporuka na 0,4 kV: Korisnik distribucijske mreže je korisnik za vlastite potrebe koji preuzima energiju na 0,4 kV ili korisnik koji ugovara isporuku energije u distribucijsku mrežu, a prima energiju na 0,4 kV.

VII. PODACI ZA IZRAČUN NAKNADE ZA KORIŠTENJE PRIJENOSNE I DISTRIBUCIJSKE MREŽE

Opće odredbe

Članak 28.

Podatke i izračune potrebne za utvrđivanje naknade za ko­rištenje prijenosne mreže dužan je dostaviti energetski subjekt za prijenos električne energije, a u dijelu svojih nadležnosti i operator sustava. U slučaju da se ne mogu dostaviti precizni podaci i informacije, mogu se dostaviti i njihove procijenjene vrijednosti. U tom slučaju, energetski subjekt za prijenos i operator sustava dužni su sačiniti posebni zapisnik.

Članak 29.

Podatke i izračun potrebne za utvrđivanje naknade za korištenje distribucijske mreže osigurava i dostavlja energetski subjekt za distribuciju. U slučaju da se ne mogu dostaviti precizni podaci i informacije, mogu se dostaviti i njihove procijenjene vrijednosti. U tom slučaju energetski subjekt za distribuciju sa­stav­lja odgovarajući zapisnik.

Članak 30.

Svi energetski subjekti u svezi s proizvodnjom, prijenosom, distribucijom, opskrbom, zastupanjem, posredovanjem i trgovanjem električnom energijom mogu dostaviti svoje mišljenje i komentar te podatke i informacije vezano za prijedlog naknade za prijenos električne energije koji dostavlja energetski subjekt za prijenos električne energije, a u dijelu svojih nadležnosti i operator sustava, odnosno prijedlog naknade za distribuciju električne energije koji dostavlja energetski subjekt za distribuciju elek­trične energije.

Energetski subjekti iz stavka 1. ovog članka nemaju pravo mijenjati niti obrađivati prijedloge naknada dostavljenih Vijeću za regulaciju.

Članak 31.

Korisnik usluge prijenosa plaća samo jednu naknadu za korištenje prijenosne mreže, a Vijeće za regulaciju odobrava samo jednu naknadu za korištenje prijenosne mreže.

Ako je imovina prijenosne mreže u vlasništvu dva ili više energetska subjekata, svi vlasnici imovine prijenosne mreže dobivaju pravičan udio u prihodima od naknade za korištenje prijenosne mreže. U tom slučaju energetski subjekti predlažu načela podjele naknade za korištenje mreže, a odluku o podjeli donosi Vijeće za regulaciju.

Članak 32.

Korisnik usluge distribucije mreže plaća samo jednu naknadu za korištenje distribucijske mreže, a Vijeće za regulaciju odobrava samo jednu naknadu za korištenje distribucijske mreže.

Ako je imovina distribucijske mreže u vlasništvu dva ili više energetska subjekata, svi vlasnici imovine distribucijske mreže dobivaju pravičan udio u prihodima od naknade za korištenje distribucijske mreže o čemu odlučuje Vijeće za regulaciju.

Članak 33.

Naknada za korištenje prijenosne mreže obuhvaća kapitalne i operativne troškove vezane uz izgradnju, održavanje i pogon prijenosne mreže.

Članak 34.

Naknada za korištenje distribucijske mreže obuhvaća kapitalne i operativne troškove vezane uz izgradnju, održavanje i pogon distribucijske mreže.

Članak 35.

Energetski subjekt za prijenos, odnosno distribuciju elek­trične energije mora sve financijske podatke iskazati u kunama, osim iznosa navedenih u članku 49. stavak 2. i članku 65. stavak 2. ovog Pravilnika.

Procjene troškova i izdataka za neko razdoblje ne smiju uklju­čivati predviđeni rast cijena (inflaciju).

Članak 36.

Energetski subjekt za prijenos, odnosno distribuciju elek­trične energije mora kamatne stope iskazati na godišnjoj razini. Moguće je dostaviti dodatne podatke o mjesečnim kamatnim stopama i uvjetima plaćanja kako bi se objasnilo kako je obračunat godišnji prosjek.

Članak 37.

Prilikom izračuna amortizacije, primjenjuju se stope utvr­đene prema procijenjenom vijeku korištenja imovine sukladno Zakonu o računovodstvu (»Narodne novine« br. 90/92).

Ovo pravilo odnosi se na trafostanice, dalekovode, distribucijske vodove i drugu imovinu energetskog subjekta za prijenos, odnosno energetskog subjekta za distribuciju električne energije.

Podaci za izračun naknade za korištenje prijenosne mreže

Članak 38.

Za obračun naknade za korištenje prijenosne mreže potrebno je osigurati podatke za svaku od kategorija imovine posebno:

– Trafostanice 400/x kV

– Trafostanice 220/x kV

– Trafostanice 110/x kV

– Dalekovodi 400 kV

– Dalekovodi 220 kV

– Vodovi 110 kV

– Vodovi 35 kV

– Ostala imovina energetskog subjekta za prijenos

– Zemljište

– Ukupno, sva imovina.

Članak 39.

Za svaku kategoriju imovine definirane u članku 38. potrebno je dostaviti podatke o nabavnoj vrijednosti i vrijednosti akumulirane amortizacije imovine energetskog subjekta za prijenos električne energije na kraju prethodnog obračunskog razdoblja.

Kao kraj prethodnog obračunskog razdoblja smatra se 31. 12. u godini koja prethodi tekućoj godini, odnosno godini u kojoj se podnosi prijedlog naknade za sljedeće obračunsko razdoblje. Npr. za utvrđivanje naknada za 2004. godinu kao kraj prethodnog obračunskog razdoblja smatra se 31. 12. 2002. godine, dok je tekuće obračunsko razdoblje, odnosno godina u kojoj se podnosi prijedlog naknade za sljedeće obračunsko razdoblje 2003. godina.

Članak 40.

Za svaku kategoriju imovine definirane u članku 38. potrebno je dostaviti podatke o nabavnoj vrijednosti i vrijednosti akumulirane amortizacije imovine energetskog subjekta za prijenos električne energije koja će biti potpuno amortizirana na kraju tekućeg obračunskog razdoblja, ali je samo djelomično amortizirana na kraju prethodnog obračunskog razdoblja.

Članak 41.

Za svaku kategoriju imovine definirane u članku 38. potrebno je dostaviti podatke o nabavnoj vrijednosti imovine i vrijednosti akumulirane amortizacije imovine energetskog subjekta za prijenos električne energije koja će biti potpuno amortizirana na kraju sljedećeg obračunskog razdoblja, ali je samo djelomično amortizirana na kraju tekućeg obračunskog razdoblja.

Članak 42.

Za svaku kategoriju imovine definirane u članku 38. potrebno je dostaviti podatke o vrijednosti nove imovine prijenosne mreže stavljene u korištenje tijekom tekućeg obračunskog raz­dob­lja. Vrijednost te imovine uključuje se u obračun godišnje amortizacije za sljedeću godinu.

Članak 43.

Za svaku kategoriju imovine definirane u članku 38. potrebno je dostaviti podatke o vrijednosti nove imovine prijenosne mreže stavljene u korištenje tijekom sljedećeg obračunskog raz­doblja.

Članak 44.

Za svaku kategoriju imovine definirane u članku 38. potrebno je dostaviti podatke o vrijednosti zamjene i rekonstrukcije postojeće imovine prijenosne mreže tijekom tekućeg obračunskog razdoblja. Uključiti samo zamjenske i rekonstrukcijske projekte završene tijekom tekuće obračunske godine.

Članak 45.

Za svaku kategoriju imovine definirane u članku 38. potrebno je dostaviti podatke o vrijednosti zamjene i rekonstrukcije postojeće imovine energetskog subjekta za prijenos električne energije tijekom sljedećeg obračunskog razdoblja.

Članak 46.

Energetski subjekt za prijenos električne energije dužan je dostaviti ukupni iznos dospjele glavnice na dugoročno dugovanje tijekom tekuće obračunske godine.

Članak 47.

Energetski subjekt za prijenos električne energije dužan je procijeniti ukupni iznos kamata koje će se obračunati za tekuće obračunsko razdoblje na dugoročno i kratkoročno dugovanje.

Članak 48.

Energetski subjekt za prijenos električne energije dužan je procijeniti sljedeće stavke troškova za tekuću obračunsku godinu:

(a) troškovi pogona i održavanja energetskih objekata,

(b) troškovi plaća i ostali troškovi osoblja,

(c) troškovi voznog parka,

(d) ostali troškovi poslovanja,

(e) udio energetskog subjekta za prijenos u troškovima zajedničkih službi HEP d.d. uključujući računovodstvo i financije, kadrovsku, pravnu, IT i službu za odnose s javnošću.

Članak 49.

Operator sustava i energetski subjekt za prijenos električne energije dužni su procijeniti tehničke gubitke u prijenosnoj mreži u MWh za sljedeću obračunsku godinu.

Operator sustava i energetski subjekt za prijenos električne energije dužni su na temelju podataka i analiza procijeniti pro­sječnu cijenu električne energije za pokrivanje gubitaka električne energije u prijenosnoj mreži (u kuna/MWh). Za procjenu pro­sječne cijene (u EUR/MWh) mogu se koristiti podaci o prosječnoj cijeni dobave električne energije u zadnjih 12 mjeseci. Navesti devizni tečaj korišten za konvertiranje cijena iz eura u kune.

Članak 50.

Operator sustava i energetski subjekt za prijenos električne energije dužni su procijeniti prosječnu vrijednost reaktivne energije u tekućem obračunskom razdoblju (u kuna/kvarh).

Članak 51.

Operator sustava i energetski subjekt za prijenos električne energije dužni su procijeniti proizvodnju reaktivne energije u sljedećem obračunskom razdoblju (u Mvarh) i procijeniti ukupni trošak proizvodnje reaktivne energije u sljedećem obračunskom razdoblju.

Članak 52.

Operator sustava i energetski subjekt za prijenos električne energije dužni su procijeniti ukupnu isporuku električne energije (u MWh) u prijenosnoj mreži u sljedećem obračunskom razdoblju za sljedeće grupe korisnika:

– Kupci na 110 kV

– Kupci na srednjem naponu

– Izvoz

– Uvoz

– Tranzit.

Članak 53.

Energetski subjekt za prijenos električne energije dužan je dostaviti i sljedeće podatke i dokumente:

– ukupni iznos novca na računu i novčanih depozita na kraju tekućeg obračunskog razdoblje,

– financijski plan ili postupak kojim bi se osiguralo da za svaki mjesec tijekom sljedećeg obračunskog razdoblja društvo ima dovoljno novčanih sredstava za pokriće dospjelih obveza,

– financijski plan poslovanja za sljedeće obračunsko razdoblje uključujući račun dobiti i gubitka, bilancu stanja i tijek novca,

– tromjesečne i polugodišnje financijske izvještaje,

– procijenjeni prihod od kamata koji će se ostvariti na novac na računu i novčane depozite tijekom sljedećeg obračunskog razdoblja.

Podaci za izračun naknade za korištenje distribucijske mreže

Članak 54.

Za obračun naknade za korištenje distribucijske mreže potrebno je osigurati podatke za svaku od sljedećih kategorija imovine posebno:

– Trafostanice 110/x kV

– Trafostanice 35 (30)/10 (20) kV

– Transfostanice 10 (20)/0,4 kV

– Vodovi 110 kV

– Vodovi 35, 30, 20, 10 kV

– Vodovi 0,4 kV

– Ostala imovina energetskog subjekta za distribuciju

– Zemljište

– Ukupno, sva imovina.

Članak 55.

Za svaku kategoriju imovine definirane u članku 54. potrebno je dostaviti podatke o nabavnoj vrijednosti i vrijednosti akumulirane amortizacije imovine energetskog subjekta za distribuciju električne energije na kraju prethodnog obračunskog razdoblja.

Članak 56.

Za svaku kategoriju imovine definirane u članku 54. potrebno je dostaviti podatke o nabavnoj vrijednosti i vrijednosti akumulirane amortizacije imovine distribucijske mreže koja će biti potpuno amortizirana na kraju tekućeg obračunskog razdoblja, ali je samo djelomično amortizirana na kraju prethodnog obračun­skog razdoblja.

Članak 57.

Za svaku kategoriju imovine definirane u članku 54. potrebno je dostaviti podatke o nabavnoj vrijednosti i vrijednosti akumulirane amortizacije imovine distribucijske mreže koja će biti potpuno amortizirana na kraju sljedećeg obračunskog razdoblja, ali samo djelomično amortizirana na kraju tekućeg obračunskog razdoblja.

Članak 58.

Za svaku kategoriju imovine definirane u članku 54. potrebno je dostaviti podatke o vrijednosti nove imovine distribucijske mreže stavljene u korištenje tijekom tekućeg obračunskog razdoblja. Vrijednost te imovine uključuje se u obračun godišnje amortizacije za sljedeću godinu.

Članak 59.

Za svaku kategoriju imovine definirane u članku 54. potrebno je dostaviti podatke o vrijednosti nove imovine distribucijske mreže koja će biti stavljena u korištenje tijekom sljedećeg obra­čunskog razdoblja.

Članak 60.

Za svaku kategoriju imovine definirane u članku 54. potrebno je dostaviti podatke o vrijednosti zamjene i rekonstrukcije postojeće imovine distribucijske mreže tijekom tekućeg obra­čunskog razdoblja. Uključiti samo zamjenske i rekonstrukcijske projekte završene tijekom tekuće obračunske godine.

Članak 61.

Za svaku kategoriju imovine definirane u članku 54. potrebno je dostaviti podatke o vrijednosti zamjene i rekonstrukcije postojeće imovine energetskog subjekta za distribuciju električne energije tijekom sljedećeg obračunskog razdoblja.

Članak 62.

Energetski subjekt za distribuciju električne energije dužan je dostaviti ukupni iznos dospjele glavnice na dugoročno dugovanje tijekom tekuće obračunske godine.

Članak 63.

Energetski subjekt za distribuciju električne energije dužan je procijeniti ukupni iznos kamata koje će se obračunati za tekuće obračunsko razdoblje na dugoročno i kratkoročno dugovanje.

Članak 64.

Energetski subjekt za distribuciju električne energije dužan je procijeniti sljedeće stavke troškova za tekuću obračunsku godinu:

(a) troškovi pogona, vođenja i održavanja energetskih obje­kata,

(b) troškovi plaća i ostali troškovi osoblja,

(c) troškovi voznog parka,

(d) ostali troškovi poslovanja,

(e) udio energetskog subjekta za distribuciju u troškovima zajedničkih službi HEP d.d. uključujući računovodstvo i financije, kadrovsku, pravnu, IT i službu za odnose s javnošću.

Članak 65.

Energetski subjekt za distribuciju električne energije dužan je procijeniti tehničke gubitke u distribucijskoj mreži u MWh za sljedeću obračunsku godinu.

Energetski subjekt za distribuciju električne energije dužan je na temelju podataka i analiza procijeniti prosječnu cijenu električne energije za pokrivanje gubitaka električne energije u distribucijskoj mreži (u kuna/MWh). Za procjenu prosječne cijene (u EUR/MWh) mogu se koristiti podaci o prosječnoj cijeni dobave električne energije u zadnjih 12 mjeseci uvećani za dio naknade za korištenje prijenosne mreže. Navesti devizni tečaj korišten za konvertiranje cijena iz eura u kune.

Članak 66.

Energetski subjekt za distribuciju električne energije dužan je procijeniti prosječnu vrijednost reaktivne energije u tekućem obračunskom razdoblju, u kuna/kvarh.

Članak 67.

Energetski subjekt za distribuciju električne energije dužan je procijeniti proizvodnju reaktivne energije u sljedećem obra­čunskom razdoblje (u Mvarh) i procijeniti ukupni trošak proiz­vod­nje reaktivne energije u sljedećem obračunskom razdoblju.

Članak 68.

Energetski subjekt za distribuciju električne energije dužan je procijeniti ukupnu isporuku električne energije (u MWh) iz distribucijske mreže korisnicima distribucijske mreže u sljedećem obračunskom razdoblju.

Članak 69.

Energetski subjekt za distribuciju električne energije dužan je dostaviti i sljedeće podatke i dokumente:

– ukupni iznos novca na računu i novčanih depozita na kraju tekućeg obračunskog razdoblje,

– financijski plan ili postupak kojim bi se osiguralo da za svaki mjesec tijekom sljedećeg obračunskog razdoblja društvo ima dovoljno novčanih sredstava za pokriće dospjelih obveza,

– financijski plan poslovanja za sljedeće obračunsko razdoblje uključujući račun dobiti i gubitka, bilancu stanja i tijek novca,

– tromjesečne i polugodišnje financijske izvještaje,

– procijenjeni prihod od kamata koji će se ostvariti na novac na računu i novčane depozite tijekom sljedećeg obračunskog razdoblja

VIII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 70.

Energetski subjekt za prijenos električne energije dužan je Vijeću za regulaciju dostaviti prijedlog o naknadama za korištenje prijenosne mreže koje će vrijediti u 2003. godini najkasnije 30 dana od datuma stupanja na snagu ovog Pravilnika. Naknade za 2003. godinu prestaju vrijediti 31. prosinca 2003. godine.

Prijedloge naknada za korištenje prijenose mreže za svaku sljedeću godinu energetski subjekt za prijenos električne energije dostavljat će Vijeću za regulaciju jednom godišnje, najkasnije do 1. listopada u godini koja prethodi godini za koju se utvrđuje naknada.

Članak 71.

Energetski subjekt za distribuciju električne energije dužan je Vijeću za regulaciju dostaviti prijedlog o naknadama za korištenje distribucijske mreže koje će vrijediti u 2003. godini najkasnije 30 dana od datuma stupanja na snagu ovog Pravilnika. Naknade za 2003. godinu prestaju vrijediti 31. prosinca 2003. godine.

Prijedloge naknada za korištenje distribucijske mreže za svaku sljedeću godinu energetski subjekt za distribuciju elek­trične energije dostavljat će Vijeću za regulaciju jednom godišnje, najkasnije do 1. listopada u godini koja prethodi godini za koju se utvrđuje naknada.

Članak 72.

Operator sustava, odnosno energetski subjekt za distribuciju električne energije, dužan je Vijeću za regulaciju dostaviti pri­jedloge naknada za pokriće troškova osiguranja usluga sustava koje će vrijediti u 2003. godini najkasnije 30 dana od datuma stupanja na snagu ovog Pravilnika. Naknade za 2003. godinu prestaju vrijediti 31. prosinca 2003. godine.

Prijedloge naknada za pokriće troškova osiguranja usluga sustava za svaku sljedeću godinu operator sustava, odnosno energetski subjekt za distribuciju električne energije, dostavljat će Vijeću za regulaciju jednom godišnje, najkasnije do 1. listopada u godini koja prethodi godini za koju se utvrđuju naknade.

Članak 73.

Odredbe ovoga Pravilnika tumači Vijeće za regulaciju.

Članak 74.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 011-01/03-01/04

Urbroj: 371-05/03-01

Zagreb, 26. lipnja 2003.

Predsjednik
Vijeća za regulaciju
energetskih djelatnosti
dr. sc. Mićo Klepo, dipl. ing., v. r