2304
Ustavni
sud Republike Hrvatske, u Vijeću šestorice za odlučivanje o ustavnim tužbama,
u sastavu sudac Jasna Omejec, predsjednik Vijeća, te suci Marijan Hranjski,
Mario Kos, Ivan Mrkonjić, Emilija Rajić i Vice Vukojević, članovi Vijeća, u
postupku pokrenutom ustavnom tužbom V. H. iz N. i D. L. iz K., koje zastupa S.
S., odvjetnica u I. G., na sjednici održanoj dana 17. rujna 2003. godine,
jednoglasno je donio
I.
Ustavna tužba se odbija.
II. Ova
odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1.
Ustavna tužba podnesena je protiv presude Upravnog suda Republike Hrvatske,
broj: Us-12318/2001-7 od 4. travnja 2002. godine, kojom je odbijena tužba
podnositelja protiv presude Drugostupanjskog disciplinskog suda Ministarstva
unutarnjih poslova Republike Hrvatske, broj: DS-II-239/01 od 30. listopada
2001. godine. Tom je presudom odbijena žalba podnositelja i potvrđena presuda
Prvostupnog disciplinskog suda Ministarstva unutarnjih poslova Republike
Hrvatske, broj: DS-I-10/01 od 28. rujna 2001. godine, kojom su podnositelji
oglašeni krivim za težu povredu službene dužnosti te im je izrečena
disciplinska mjera prestanka radnog odnosa.
2. Podnositelji smatraju da su osporenim presudama
povrijeđene odredbe članaka 3., 5., 14., 18., 19., 26., 29. stavaka 1. i 4.,
44. i 54. Ustava Republike Hrvatske te odredba članka 6. Konvencije za zaštitu ljudskih
prava i temeljnih sloboda (»Narodne novine« – Međunarodni ugovori, 6/99 – pročišćeni
tekst i 8/99 – ispravak). U ustavnoj tužbi podnositelji ponavljaju razloge
iznesene u postupcima koji su prethodili ustavnosudskom postupku, tvrdeći da su
zbog pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja, pogrešne primjene materijalnog
prava i postupovnih povreda, povrijeđena njihova ustavna prava. Posebno ističu
nedostatke obrazloženja presude Upravnog suda Republike Hrvatske te činjenicu
da je Općinsko državno odvjetništvo Zagreb odbacilo kaznenu prijavu protiv
podnositelja zbog kaznenih djela, činjenično i pravno identično opisanih kao
u disciplinskom postupku te, stoga, smatraju da disciplinski sud nije mogao
donijeti drukčiju odluku od Općinskog državnog odvjetništva.
Ustavna tužba nije osnovana.
3. U disciplinskom postupku utvrđeno je da su podnositelji,
kao kriminalistički službenici Odjela za suzbijanje organiziranog kriminala, s
ciljem pribavljanja protupravne imovinske koristi (podnositelj V. H. u
razdoblju od 27. veljače 1998. godine do 26. travnja 2000. godine, a
podnositelj D. L. u razdoblju od 28. siječnja 1998. do 26. travnja 2000.
godine), u postupku naknade troškova međumjesnog prijevoza, pribavili 26,
odnosno 27 krivotvorenih potvrda autoprijevoznika »Č.« d.d. o cijeni mjesečne
karte, u kojima je bio upisan iznos veći od pravog te ih predočili djelatnicima
Odjela za financijske poslove MUP-a radi izračuna troškova prijevoza, dovodeći
ih prikazivanjem lažnih činjenica u zabludu tako da su djelatnici Odjela za
financijske poslove MUP-a, temeljem neistinitih potvrda izračunavali uvećane
iznose za isplatu koje su podnositelji preuzimali te su podnositelji na taj
način stekli određenu imovinsku korist na štetu Proračuna Republike Hrvatske.
Utvrđeno je da su podnositelji time počinili teže
povrede službene dužnosti iz članka 82. stavka 1. točke 5. i 13. Zakona o
unutarnjim poslovima (»Narodne novine«, broj 29/91, 73/91, 19/92, 33/92,
76/94, 161/98, 128/99 i 29/00 – odluka Ustavnog suda broj: U-I-985/1995,
U-I-792/1998, U-I-1088/1998 i U-I-123/1999 od 23. veljače 2000.) – davanje
netočnih podataka ako je to bilo od utjecaja na donošenje odluke nadležnih
tijela ili su time nastale druge štetne posljedice te nedolično ponašanje u
službi ili izvan službe.
4. Budući da iz disciplinskog spisa proizlazi da su u
disciplinskom postupku podnositelji aktivno sudjelovali, da su bili upoznati s
razlozima odlučivanja u konkretnoj stvari, da im je dana mogućnost osporavanja
činjeničnih utvrđenja nadležnih tijela te da su ostvarili pravo na žalbu, kao
i postupak sudske kontrole zakonitosti presuda disciplinskih sudova, Ustavni
sud je utvrdio da podnositeljima nije povrijeđeno ustavno jamstvo jednakosti
pred zakonom u postupovnom smislu, na čiju povredu podnositelji ukazuju.
Polazeći od činjeničnog stanja utvrđenog u
disciplinskom postupku, a imajući u vidu mjerodavne odredbe Zakona o unutarnjim
poslovima, Ustavni sud je utvrdio da su osporavane presude donesene sukladno
mjerodavnim propisima te da podnositeljima nije povrijeđeno niti ustavno pravo
jednakosti pred zakonom u materijalnopravnom smislu.
5. Imajući u vidu činjenicu da je podnositeljima
omogućeno podnošenje žalbe protiv prvostupanjske presude te da su oni to
svoje pravo iskoristili, kao i činjenicu da je drugostupanjski disciplinski
sud valjano obrazložio svoju odluku, Ustavni sud utvrđuje da podnositeljima
nije povrijeđeno ustavno pravo na žalbu, zajamčeno odredbom članka 18. Ustava.
6. Ustavni sud je utvrdio da podnositeljima nije
povrijeđeno niti ustavno pravo zajamčeno odredbom članka 19. stavka 2. Ustava
(zajamčuje se sudska kontrola zakonitosti pojedinačnih akata upravnih vlasti i
tijela koja imaju javne ovlasti). Naime, u konkretnom slučaju podnositelji su,
nezadovoljni presudama disciplinskih sudova, pokrenuli upravni spor pred nadležnim
sudom, a Upravni sud je, provodeći kontrolu zakonitosti pojedinačnih akata, o
tužbi podnositelja meritorno odlučio. Ocijenivši da je činjenično stanje
pravilno utvrđeno, da je pravilno primijenjeno materijalno pravo te da nema
postupovnih povreda, Upravni sud je, odbijajući tužbu podnositelja, za svoja
utvrđenja dao jasne i valjane razloge, očitovavši se pritom o svim navodima
tužbe podnositelja.
7. U odnosu na istaknutu povredu ustavnog prava zajamčenog
odredbom članka 26. Ustava, valja istaknuti da podnositelji nisu naveli niti
jedan ustavnopravno relevantan razlog koji bi upućivao na postojanje povrede
ustavnog prava, kojim se jamči jednak pravni položaj državljana Republike
Hrvatske i stranaca pred sudovima i drugim državnim i inim tijelima koja imaju
javne ovlasti, te da Ustavni sud nije našao povredu tog ustavnog prava.
8. Podnositeljima ustavne tužbe nisu povrijeđena
niti ustavna prava zajamčena odredbama članka 29. stavaka 1. i 4. Ustava
(svatko ima pravo da zakonom ustanovljeni neovisni i nepristrani sud pravično
i u razumnom roku odluči o njegovim pravima i obvezama, dokazi pribavljeni
na nezakonit način ne mogu se uporabiti u sudskom postupku) jer su osporene
presude donesene u zakonom propisanom postupku i na zakonom propisani način te
u skladu s mjerodavnim pravnim normama.
Iz istih razloga nije povrijeđena ni odredba članka
6. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda.
U odnosu na tvrdnju podnositelja da disciplinski
sud nije mogao donijeti drukčiju odluku od Općinskog državnog odvjetništva,
koje je odbacilo kaznenu prijavu protiv podnositelja, valja naglasiti da su
disciplinski i kazneni postupak dva zasebna postupka, iz čega proizlazi i načelno
stajalište da izostanak kaznene odgovornosti ne mora podrazumijevati nepostojanje
disciplinske odgovornosti. U konkretnom slučaju radi se o djelima koja su
propisana kao samostalni disciplinski prijestupi, odnosno povrede službene dužnosti
te, stoga, odbacivanje kaznene prijave protiv podnositelja nije od utjecaja
na pitanje njihove disciplinske odgovornosti.
9. U ustavnoj tužbi podnositelji nisu naveli razloge
koji bi upućivali na postojanje povrede ustavnog prava, zajamčenog odredbom članka
44. Ustava, kojom je propisano da svaki državljanin Republike Hrvatske ima
pravo pod jednakim uvjetima sudjelovati u obavljanju javnih poslova i biti
primljen u javne službe.
10. U odnosu na tvrdnju podnositelja o povredi
ustavnog prava na rad, zajamčenog člankom 54. stavkom 1. Ustava, potrebno je
naglasiti da je Ustav tim člankom odredio da svatko ima pravo na rad i slobodu
rada. Ovo ustavno pravo u prvom redu jamči pravo pojedincima poduzimati
gospodarske i druge djelatnosti u punoj slobodi i pod jednakim uvjetima sa svim
ostalim građanima. Ujedno, pod pravom na rad i slobodom rada podrazumijeva se i
pravo pojedinca da mu radni odnos ne prestane na način suprotan od onog utvrđenog
zakonom. Sadržaj ovog prava jest i pružanje
zaštite zakonom utvrđenih prava građana, koja iz njihovog rada proizlaze, uključujući
i zaštitu u svezi s prestankom radnog odnosa. Pravo na rad odnosi se i na pitanje
prestanka radnog odnosa, ali na način i uz uvjete određene zakonom.
Kako su u konkretnom slučaju osporene presude
donesene sukladno mjerodavnim propisima, Ustavni sud je utvrdio da podnositeljima
nije povrijeđeno ustavno pravo na rad zajamčeno člankom 54. stavkom 1. Ustava.
11. Podnositelji ukazuju i na povredu odredaba članaka
3., 5. i 19. stavka 1. Ustava, koje ne sadrže ljudska prava i temeljne
slobode zajamčene Ustavom, a koja se štite u ustavnosudskom postupku pokrenutom
ustavnom tužbom, temeljem odredbe članka 62. stavka 1. Ustavnog zakona o
Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02 – pročišćeni
tekst, u daljnjem tekstu: Ustavni zakon).
12. Slijedom iznijetog, temeljem odredaba članaka
73. i 75. Ustavnog zakona, odlučeno je kao u točki I. izreke.
13. Odluka o objavi (točka II. izreke) temelji se na
odredbi članka 29. Ustavnog zakona.
Broj: U-III-2032/2002
Zagreb, 17. rujna 2003.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Vijeća
dr. sc. Jasna Omejec, v. r.