2501
Na temelju
članka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim
Proglašavam
Zakon o nadzoru državne granice, koji je donio Hrvatski sabor na sjednici 15.
listopada 2003.
Broj:
01-081-03-3480/2
Zagreb, 21. listopada 2003.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
I.
OPĆE ODREDBE
SadrŽaj
Zakona
Članak
1.
Ovim se
Zakonom uređuje nadzor državne granice, poslovi granične policije u
unutrašnjosti, međunarodna granična policijska suradnja i suradnja službi na državnoj
granici.
Nadzor
drŽavne granice
Članak 2.
Nadzor državne granice u smislu ovoga Zakona je
kontrola prelaska državne granice (u daljnjem tekstu: granična kontrola) i
zaštita državne granice, a obavlja se radi:
– osiguranja nepovredivosti državne granice,
– zaštite života i zdravlja ljudi,
– sprječavanja i otkrivanja kaznenih djela i
prekršaja te otkrivanja i pronalaska počinitelja istih,
– sprječavanja nezakonitih migracija i
– sprječavanja i otkrivanja drugih opasnosti za javnu
sigurnost, pravni poredak i nacionalnu sigurnost.
ZnaČenje
pojedinih izraza
Članak
3.
Pojedini izrazi korišteni u ovom Zakonu imaju
sljedeće značenje:
1. Granična crta je niz točaka na Zemljinoj
površini, određenih u državnom koordinatnom sustavu, kojima se proteže državna
granica,
2. Državna granica je ploha koja okomito
prolazi graničnom crtom po Zemljinoj površini te odvaja kopneno područje,
morski prostor, unutarnje vode, zračni prostor i podzemlje Republike Hrvatske
od susjednih država, kao i državna granica na području graničnih prijelaza na
aerodromima, morskim lukama i lukama unutarnjih voda preko kojih se odvija međunarodni
promet,
3. Schengenski provedbeni sporazum je
Konvencija od 19. lipnja 1990. o provedbi Schengenskog sporazuma od 14. lipnja
1985. između vlada Gospodarske unije Beneluxa, Savezne Republike Njemačke i
Republike Francuske, o postupnom ukidanju kontrola na zajedničkim granicama,
4. Država potpisnica Schengenskoga provedbenog
sporazuma je svaka država na koju se odnose odredbe Schengenskoga provedbenog
sporazuma,
5. Vanjska granica je, nakon stupanja na snagu
Schengenskog provedbenog sporazuma u Republici Hrvatskoj, državna granica
Republike Hrvatske s državom koja nije država potpisnica Schengenskoga
provedbenog sporazuma, kao i granica na aerodromima i morskim lukama, odnosno
lukama unutarnjih voda preko kojih se odvija međunarodni promet, ukoliko nisu
unutarnje granice,
6. Unutarnja granica je, nakon stupanja na
snagu Schengenskoga provedbenog sporazuma u Republici Hrvatskoj, zajednička državna
granica Republike Hrvatske s državom potpisnicom sporazuma, kao i granica na
aerodromima, morskim lukama i lukama unutarnjih voda, preko kojih se odvija
neposredni međunarodni promet, isključivo s teritorija i na teritorij država
potpisnica Schengenskoga provedbenog sporazuma,
7. Unutarnji let je, nakon stupanja na snagu
Schengenskoga provedbenog sporazuma u Republici Hrvatskoj, neposredni let
između država na koje se odnose odredbe Schengenskoga provedbenog sporazuma,
8. Unutarnja plovidba je, nakon stupanja na
snagu Schengenskoga provedbenog sporazuma u Republici Hrvatskoj, neposredna
redovna trajektna i putnička plovidba između država na koje se odnose odredbe
Schengenskoga provedbenog sporazuma,
9. Graničnu policiju čine policijski službenici
Ministarstva unutarnjih poslova koji obavljaju poslove nadzora državne granice;
sprječavanja i otkrivanja nezakonitog ulaska i boravka osoba te suzbijanja
prekograničnog kriminala u dubini državnog područja; kao i druge poslove
određene ovim Zakonom,
10. Granična kontrola sadrži mjere i postupke
granične policije koji se poduzimaju isključivo prilikom kontrole namjeravanoga
prelaska državne granice ili neposredno nakon obavljenog prelaska državne
granice,
11. Operator je:
– pravna ili fizička osoba koja je vlasnik ili
korisnik aerodroma (operator aerodroma),
– lučka uprava morske luke i luke unutarnjih voda,
koje upravljaju lučkim područjem,
– pravna osoba koja skrbi o željezničkom prometu,
odnosno željezničkim stabilnim postrojenjima.
II.
TIJELO I OVLASTI ZA NADZOR DRŽAVNE GRANICE
Tijelo
koje obavlja nadzor drŽavne granice
Članak
4.
Nadzor
državne granice u nadležnosti je Ministarstva unutarnjih poslova (u daljnjem
tekstu: Ministarstvo).
Poslove
nadzora državne granice obavlja granična policija.
Iznimno,
Vlada Republike Hrvatske može na prijedlog Ministarstva, ukoliko to dopuštaju
sigurnosni razlozi te iz ekonomičnosti, uredbom odrediti da na pojedinim
graničnim prijelazima graničnu kontrolu obavljaju službenici carine.
Kada
graničnu kontrolu obavljaju službenici carine, policijski službenici im daju
upute i pružaju stručnu pomoć.
Granična policija u obavljanju poslova nadzora državne
granice surađuje drugim državnim tijelima te se u tu svrhu mogu osnivati i
koordinirajuća tijela.
Ovlasti
Članak
5.
Pri
obavljanju poslova nadzora državne granice policijski službenici primjenjuju
ovlasti propisane ovim Zakonom i ovlasti sadržane u drugim zakonima.
U cilju
sprječavanja neposrednog ugrožavanja javne sigurnosti i reda, prije svega života
i zdravlja ljudi te imovine, policijski službenici pri obavljanju nadzora državne
granice mogu primjenjivati i druge nužne mjere.
NaČelo
razmjernosti
Članak 6.
Policijski službenici pri obavljanju poslova nadzora
državne granice smiju primjenjivati samo one ovlasti s kojima su pojedinci ili
zajednica najmanje pogođeni, a s kojim se može ostvariti Zakonom određen cilj.
Primjena ovlasti ne smije prouzročiti štetu koja bi
mogla biti u očitom nerazmjeru s njihovom namjenom i predviđenom cilju njihove
uporabe.
Propisane ovlasti smiju se primjenjivati samo dok se
ne ostvari cilj zbog kojeg se primjenjuju ili do trenutka kada se pokaže da se
primjenom tih ovlasti cilj ne može ostvariti.
OmoguĆavanje
nadzora drŽavne granice
Članak
7.
Granična policija je ovlaštena postaviti i koristiti
tehnička sredstva i koristiti službene pse za obavljanje nadzora državne
granice te postavljati prepreke s kojima se onemogućava nezakonito prelaženje
državne granice.
Vlasnici ili posjednici zemljišta dužni su omogućiti
slobodan prolaz za neometano obavljanje poslova nadzora državne granice te radi
postavljanja i održavanja propisanih oznaka područja graničnog prijelaza iz članka
16. ovoga Zakona, kao i graničnih i drugih oznaka uz granicu iz članka 34. i
35. ovoga Zakona.
Policijski službenici se mogu kretati po zemljištu,
kada je to nužno za uspješno obavljanje nadzora državne granice, neovisno o
odredbama drugih propisa i o volji vlasnika ili posjednika, i u tu svrhu
koristiti sve vrste prijevoznih sredstava.
III.
PRELAZAK DRŽAVNE GRANICE I GRANIČNI PRIJELAZ
Prelazak drŽavne granice
Članak 8.
Prelazak državne granice je svako kretanje ljudi
preko državne granice.
Državnu granicu, a nakon stupanja na snagu
Schengenskog provedbenog sporazuma državnu granicu koja nije unutarnja granica,
smije se prelaziti samo na za to određenim graničnim prijelazima, u vrijeme, na
način koji je u skladu s namjenom graničnih prijelaza i s ispravama propisanim
za prelazak državne granice.
U
slučaju više sile ili ako je međunarodnim ugovorom tako određeno, državna
granica se može prijeći bilo kada i na bilo kojem mjestu. Osobe koje su prešle
državnu granicu zbog više sile moraju o tome bez odlaganja obavijestiti
graničnu policiju.
Prelazak
unutarnje granice
Članak
9.
Nakon
stupanja na snagu Schengenskoga provedbenog sporazuma, unutarnje granice mogu
se prelaziti bez granične kontrole bilo kada i na bilo kojem mjestu.
Nakon
stupanja na snagu Schengenskoga provedbenog sporazuma granična kontrola se ne
provodi na unutarnjim letovima i unutarnjoj plovidbi.
Ako je
potrebno, radi održavanja javnog reda ili nacionalne sigurnosti, ministar
unutarnjih poslova može donijeti naredbu da se unutarnja granica ili njezini
dijelovi smiju prelaziti samo na za to određenim graničnim prijelazima uz
obavljanje granične kontrole.
GraniČno
odobrenje
Članak
10.
Ukoliko
nije drugačije uređeno međunarodnim ugovorom i kada postoji opravdani interes,
nadležna policijska uprava, u suglasnosti sa nadležnom carinarnicom, na zahtjev
osobe ili grupe osoba, može izdati granično odobrenje za prelazak državne
granice izvan graničnog prijelaza, izvan utvrđenog načina prelaska i radnog
vremena.
Granično
odobrenje se izdaje poimenično određenim osobama na rok do godinu dana.
Granično
odobrenje će se oduzeti ukoliko se utvrdi da se zloupotrebljava, ne koristi ili
ako su prestali razlozi zbog kojih je izdano.
MeĐunarodni
tranzitni promet
Članak 11.
Granična kontrola se neće obavljati u međunarodnom
tranzitnom zračnom prometu nakon pristajanja zrakoplova na aerodromu, ako
putnici ne napuštaju zrakoplov ili se nalaze u prostoru za tranzit putnika na
području graničnog prijelaza.
Iz sigurnosnih razloga te ako postoji osnova sumnje o
zlouporabi propisa o zrakoplovno-tranzitnoj vizi, na određenim letovima iz
stavka 1. ovoga članka, mogu se poduzeti potrebne mjere radi zaštite
sigurnosti.
Odredbe stavka 1. i 2. ovoga članka na odgovarajući
se način primjenjuju na morske luke i luke unutarnjih voda preko kojih se
odvija međunarodni promet.
OdreĐivanje
graniČnih prijelaza
Članak
12.
Granični
prijelazi su mjesta određena za prelazak državne granice u cestovnom, željezničkom,
zračnom, pomorskom i riječnom prometu, na kojima se granična kontrola obavlja stalno,
sezonski ili privremeno.
Granični
prijelazi mogu biti otvoreni za međunarodni i pogranični promet.
Vlada
Republike Hrvatske uredbom određuje granične prijelaze, vrijeme i način
prelaska preko državne granice.
Iznimno
od stavka 3. ovoga članka, granične prijelaze sa susjednom državom, vrijeme i
način prelaska preko državne granice, Vlada Republike Hrvatske određuje u
skladu s međunarodnim ugovorom.
Privremeni
graniČni prijelaz
Članak 13.
Iznimno, privremeni granični prijelaz može rješenjem
odrediti ministar unutarnjih poslova uz prethodno pribavljenu suglasnost
ministra financija i nadležnog tijela susjedne države, ako je to potrebno za
održavanje kratkotrajnih djelatnosti kao što su:
– kulturne, vjerske, znanstvene, stručne i turističke
aktivnosti,
– sportske priredbe,
– potreba za preusmjeravanje prometa,
– obavljanje aktivnosti koje proizlaze iz
međunarodnih ugovora,
– poljoprivredne i druge gospodarske aktivnosti.
U
slučaju određivanja privremenoga graničnog prijelaza na aerodromu, morskoj luci
i luci unutarnjih voda, ministar unutarnjih poslova donosi rješenje uz
prethodno pribavljenu suglasnost ministra financija i ministra pomorstva,
prometa i veza.
Privremeni granični prijelaz se može odrediti
u trajanju do 3 mjeseca tijekom kalendarske godine osim u slučaju iz stavka 1.
podstavka 5. ovog članka, prema kojem se granični prijelaz može odrediti za
vrijeme trajanja tih aktivnosti ili dok postoji opravdani interes.
U
rješenju o određivanju privremenoga graničnog prijelaza odredit će se vrijeme,
način i drugi uvjeti prelaska preko državne granice.
Troškovi
uređenja i rada privremenoga graničnog prijelaza podmiruju se iz državnog
proračuna.
Protiv
rješenja iz ovoga članka nije dopuštena žalba, već se može pokrenuti upravni
spor.
Uvjeti
izgradnje i opremanja graniČnih prijelaza, te obveze operatora
Članak
14.
Granični prijelazi moraju biti izgrađeni i opremljeni
tako da omogućavaju učinkovito i sigurno obavljanje granične kontrole, sukladno
standardima i uvjetima koje uredbom utvrđuje Vlada Republike Hrvatske.
Operatori su dužni s pripadajućim objektima i
organizacijom, omogućiti da se granična kontrola obavlja nesmetano u skladu s
odredbama ovoga Zakona.
Operator aerodroma na kojem
se obavlja međunarodni promet, mora osigurati prostor koji omogućava da se
putnike na međunarodnim letovima može odvojiti od drugih putnika, kao i prostor
za smještaj stranaca koji ne ispunjavaju uvjete za ulazak u zemlju u skladu s
posebnim zakonom.
Troškove uređenja i opremanja graničnih prijelaza na
aerodromima, morskim lukama, lukama unutarnjih voda i na željeznici snose
operatori.
Kada su granični prijelazi iz stavka 4. ovoga članka
dio razvoja mreže graničnih prijelaza, koje utvrđuje Vlada Republike Hrvatske,
troškove uređenja i opremanja navednih graničnih prijelaza, kao i ostalih
graničnih prijelaza snosi nadležno državno tijelo na teret državnog proračuna.
Međusobni odnosi između operatora i tijela za
obavljanje nadzora državne granice u svezi s korištenjem prostora i objekata za
obavljanje granične kontrole uređuju se ugovorom.
PodruČje
graniČnog prijelaza
Članak 15.
Području graničnog prijelaza pripada prostor koji je
potreban za obavljanje granične kontrole i drugih graničnih formalnosti, kao
i neposredna okolica s objektima koji su potrebni za nesmetano i sigurno
odvijanje prometa i obavljanje granične kontrole te drugih graničnih
formalnosti.
Područje graničnog prijelaza rješenjem određuje nadležna
policijska uprava, uz prethodno pribavljeno mišljenje nadležne carinarnice,
nadležne uprave Ministarstva pomorstva, prometa i veza, te suglasnost
Ministarstva.
Na zajedničkim lokacijama graničnih prijelaza,
područje graničnog prijelaza određuje se sukladno međunarodnim ugovorom.
Područje graničnog prijelaza je od posebnoga
sigurnosnog značenja.
OznaČavanje
graniČnog prijelaza i njegovog podruČja
Članak
16.
Granični
prijelaz i njegovo područje označava se propisanim oznakama i drugom
signalizacijom.
Oznake
i drugu signalizaciju iz stavka 1. ovoga članka, na prijedlog granične
policije, postavlja i održava Ministarstvo financija.
Iznimno
od stavka 2. ovoga članka, oznake i drugu signalizaciju graničnog prijelaza i
njegovog područja na aerodromima, morskim lukama, lukama unutarnjih voda i na željeznici,
postavlja i održava operator.
Gradnja
i postavljanje objekata na podruČju graniČnog prijelaza
Članak 17.
Gradnja,
postavljanje, odnosno promjena namjene objekta na području graničnog prijelaza
ne smije, u svojoj realizaciji, ometati obavljanje granične kontrole i
provođenje sigurnosnih mjera na državnoj granici.
Investitor ili projektant dužan je pribaviti potvrdu
Ministarstva o usklađenosti glavnog, odnosno idejnog projekta s posebnim
uvjetima iz stavka. 1. ovoga članka.
Potvrda iz stavka 2. ovoga članka neće se izdati ako
bi objekt, uređaj ili djelatnost ometala obavljanje granične kontrole i
sigurnosnih mjera na državnoj granici.
Kretanje
i zadrŽavanje na graniČnom prijelazu
Članak
18.
Na
području graničnog prijelaza dopušteno je kretanje i zadržavanje samo osobama
koje namjeravaju prijeći državnu granicu, ili koje su državnu granicu već
prešle te se na graničnom prijelazu zadržavaju zbog granične kontrole, kao i
drugim osobama koje imaju za to opravdani razlog.
Putnici i druge osobe, koje se nalaze na graničnom
prijelazu, odnosno području graničnog prijelaza, moraju postupati po
upozorenjima i zapovijedima službenika koji obavljaju graničnu kontrolu.
Obveze
osoba koje obavljaju djelatnost na podruČju graniČnog prijelaza
Članak 19.
Operator, druga pravna osoba i fizička osoba
kao obrtnik, koji na području graničnog prijelaza obavlja gospodarsku
djelatnost, dužan je nadležnoj policijskoj postaji dostaviti osobne podatke
zaposlenika prije nego što zaposlenik započne s radom na području graničnog
prijelaza.
Ministar unutarnjih poslova može donijeti naredbu da
zaposlenici iz stavka 1. ovoga članka, za kretanje i zadržavanje na području
određenih graničnih prijelaza, moraju na vidnom mjestu nositi iskaznicu na
kojoj su sadržani ime i prezime, fotografija i podaci o nazivu operatora,
pravne osobe ili ime i prezime fizičke osobe kao obrtnika kod kojih su
zaposleni.
Operator, druga pravna osoba i fizička osoba kao
obrtnik iz stavka 1. i 2. ovoga članka, je dužan pribaviti iskaznicu za
zaposlenika prije njegovog započinjanja rada na području graničnog prijelaza i
snositi troškove njene izrade.
Obveze
zapovjednika ili voditelja plovila
Članak 20.
Zapovjednik teretnog ili putničkog broda, u
međunarodnom prometu, koji uplovi u teritorijalno more Republike Hrvatske, dužan
je najkraćim uobičajenim plovnim putem uploviti u luku u kojoj se nalazi pomorski
granični prijelaz, radi obavljanja granične kontrole, osim u slučaju
neškodljivog prolaska.
Voditelj jahte ili brodice namijenjene razonodi ili
športu u međunarodnom prometu, koji uplovi u teritorijalno more Republike
Hrvatske, dužan je najkraćim plovnim putem uploviti u najbližu luku u kojoj se
nalazi pomorski granični prijelaz, radi obavljanja granične kontrole, osim u
slučaju neškodljivog prolaska.
Odredbe stavka 1. i 2. ovoga članka odgovarajuće se
primjenjuju i na međunarodni promet na unutarnjim vodama Republike Hrvatske, u
slučaju namjere pristajanja uz obalu.
Pristajanje plovila u međunarodnom prometu izvan
pomorskog ili riječnoga graničnog prijelaza, osim u slučaju više sile, odobrava
nadležna policijska postaja u suglasnosti s nadležnom kapetanijom i
carinarnicom.
Zapovjednik ili voditelj plovila iz stavka 1. i 2.
ovoga članka, po dolasku iz inozemstva i prije odlaska u inozemstvo dužan je
predati graničnoj policiji popis članova posade i putnika na plovilu, osim ako
je međunarodnim ugovorom ili drugim propisom drugačije uređeno te joj dati na
uvid njihove isprave propisane za prelazak državne granice.
Zapovjednik putničkog broda na kružnom putovanju u
međunarodnom prometu, obvezan je graničnoj policiji dostaviti popis članova
posade i putnika najkasnije 24 sata prije pristupanja graničnoj kontroli.
Obveze
zapovjednika, voditelja ili vlasnika plovila nakon pristajanja u luku
Članak 21.
Zapovjednik ili voditelj
plovila dužan je nakon pristajanja u luku prijaviti najbližoj policijskoj postaji
svaku osobu koja se nalazi na plovilu bez isprava propisanih za prelazak državne
granice ili bez putne karte te koja se ukrcala na plovilo bez
odobrenja zapovjednika ili voditelja.
Zapovjednik ili voditelj
plovila ne smije dopustiti da se osoba iz stavka 1. ovoga članka ili osoba
kojoj je ulazak u Republiku Hrvatsku zabranjen, iskrca s plovila u luku bez
odobrenja granične policije.
U slučaju da se osoba iz
stavka 1. i 2. ovoga članka iskrca s plovila u luku bez odobrenja granične
policije, zapovjednik, voditelj ili vlasnik plovila dužan je podmiriti troškove
njezinog boravka te njenog udaljenja iz Republike Hrvatske.
Ukrcaj osoba na plovilo izvan graniČnog prijelaza
Članak 22.
Izvan graničnog prijelaza,
osim u slučaju spašavanja osoba, zapovjednik ili voditelj plovila u
međunarodnom prometu ne smije obaviti ukrcaj ili iskrcaj osoba.
Slučaj iz stavka 1. ovoga
članka, zapovjednik ili voditelj plovila u međunarodnom prometu dužan je odmah
prijaviti najbližoj policijskoj postaji.
Odobrenje Članu posade za kretanje u mjestu boravka
Članak 23.
Članu posade stranoga teretnog ili putničkog broda,
koji nema potrebnu vizu, za vrijeme zadržavanja broda na području graničnog
prijelaza ili luke, može se izdati odobrenje za kretanje na području mjesta u
kojem se nalazi luka.
Odobrenje iz stavka 1. ovoga članka, na zahtjev
zapovjednika stranog broda, izdaje policijska postaja nadležna za
granični prijelaz, za vrijeme zadržavanja broda, a najduže do 30 dana.
Odredbe stavka 1. i 2. ovoga članka odgovarajuće se
primjenjuju i u zračnom prometu.
Obveze strojovoĐe vlaka u meĐunarodnom prometu
Članak 24.
Strojovođa vlaka u
međunarodnom prometu ne smije zaustaviti vlak na dijelu pruge između državne
granice i graničnog prijelaza, osim kada je to nužno zbog reguliranja željezničkog
prometa ili u slučaju više sile.
Ako strojovođa zaustavi vlak,
koji je prešao državnu granicu, na otvorenoj pruzi izvan područja graničnog
prijelaza, dužan je poduzeti potrebne mjere u svrhu onemogućavanja putnicima
napuštanja vlaka i o njegovom zaustavljanju obavijestiti graničnu policiju.
IV.
GRANIČNA KONTROLA
Mjesto
obavljanja i troŠkovi graniČne kontrole
Članak 25.
Granična kontrola obavlja se na području graničnog
prijelaza.
Granična kontrola se može obaviti i izvan područja
graničnog prijelaza u vlakovima, zrakoplovima i plovilima ili na drugom mjestu.
Iznimno, granična kontrola iz stavka 2. ovoga članka,
radi osobito važnih zdravstvenih ili tehničkih razloga može se obaviti i na
zahtjev stranke.
Granična kontrola ili dio granične kontrole može se
obavljati, ukoliko je to sukladno međunarodnom ugovoru, i na području druge države.
Troškove
kontrole, iz stavka 3. ovoga članka, snosi stranka u slučaju kada je ona
zahtijevala kontrolu, prema rješenju o visini troškova kojeg donosi
ministar unutarnjih poslova.
Obveza
podvrgavanja graniČnoj kontroli
Članak 26.
Osoba koja namjerava prijeći ili je već prešla
graničnu crtu, osim granične crte na unutarnjoj granici nakon stupanja na snagu
Schengenskoga provedbenog sporazuma, dužna je dati na uvid isprave propisane za
prelazak državne granice, podvrgnuti se graničnoj kontroli i ne smije napustiti
područje graničnog prijelaza dok nije obavljena granična kontrola ili na drugi
način izbjeći graničnu kontrolu.
Osoba iz stavka 1. ovoga članka je dužna policijskom
službeniku pojasniti sve okolnosti vezane za ispunjavanje uvjeta prelaska državne
granice i postupati po upozorenjima i zapovijedima službenika koji obavljaju
graničnu kontrolu.
Poslovi
graniČne kontrole
Članak
27.
Poslovi
granične kontrole obuhvaćaju:
–
kontrolu osoba,
–
kontrolu stvari i
–
kontrolu prijevoznog sredstva.
Pri
obavljanju poslova iz stavka 1. ovoga članka policijski službenici smiju
koristiti odgovarajuća tehnička pomagala i službene pse.
Kontrola
osoba
Članak
28.
Policijski
službenik pri obavljanju kontrole osoba ovlašten je:
– tražiti na uvid isprave propisane za prelazak državne
granice,
– provjeriti jesu li ispunjeni uvjeti za boravak u
Republici Hrvatskoj, osobito ima li putnik dovoljno financijskih sredstava i je
li točna navedena svrha putovanja,
– unijeti u isprave propisane za prelazak državne
granice podatke o ulasku i izlasku iz zemlje, podatke o zapriječavanju ulaska u
zemlju i druge relevantne podatke,
– kada postoji sumnja u vjerodostojnost isprave za
prelazak državne granice, uzeti otiske prstiju i dlanova, te druge biometrijske
podatke,
– zadržati osobu u vremenu prijeko potrebnom za
obavljanje granične kontrole,
– dati upozorenja i zapovijedi u cilju
pravilnoga, nesmetanog i brzog odvijanja granične kontrole,
– obaviti provjeru u potražnim evidencijama,
– ako na drugi način nije moguće obaviti kontrolu,
obaviti kontrolu osobe pregledom ili pretraživanjem. U smislu ovoga članka
pretraživanje ne podrazumijeva pretraživanje tjelesnih šupljina.
Kontrola
stvari i prijevoznog sredstva
Članak 29.
Kontrola stvari obuhvaća kontrolu predmeta koje
osoba, koja namjerava prijeći državnu granicu, ima sa sobom ili u prijevoznom
sredstvu.
Policijski službenik ovlašten je zahtijevati od osobe
da pokaže predmete koje ima kod sebe te izvršiti njihov pregled u cilju
pronalaska zabranjenih stvari i predmeta ili zbog utvrđivanja identiteta.
Kontrola prijevoznog sredstva je kontrola koja
obuhvaća unutarnji i vanjski vizualni pregled prijevoznog sredstva, pretragu
prijevoznog sredstva i provjeru u potražnim evidencijama
Policijski službenik će obaviti pretragu prijevoznog
sredstva u slučaju kada postoji osnova sumnje da osoba u prijevoznom sredstvu
prevozi skrivene osobe, zabranjene predmete ili stvari koje bi pridonijele
utvrđivanju njezinog identiteta ili identiteta drugih putnika, radi
sprječavanja nezakonitog prelaska državne granice, te kada je potrebna pretraga
svih njegovih dijelova, uključujući i rastavljanje prijevoznog sredstva.
Pravo
nazoČnosti pri pregledu ili pretrazi
Članak 30.
Vlasnik prijevoznog sredstva i vlasnik stvari,
odnosno osoba koja ih posjeduje, može biti nazočna pri pregledu, odnosno
pretrazi.
Postupanje
sukladno drugim propisima
Članak 31.
Kada
policijski službenik pri pregledu ili pretrazi osobe, stvari ili prijevoznog
sredstva nađe predmete koji se trebaju oduzeti po odredbama Zakona o kaznenom
postupku, odnosno Zakona o prekršajima ili predmete koji su potrebni za vođenje
kaznenog ili prekršajnog postupka, policijski službenik će nastaviti postupak
po odredbama zakona koji uređuje kazneni ili prekršajni postupak.
Kada policijski službenik pri
pregledu ili pretrazi osobe, stvari ili prijevoznog sredstva pronađe predmete
koji nisu potrebni za provođenje postupaka iz stavka 1. ovoga članka, a u nadležnosti
su carinskih ili drugih državnih tijela, daljnji postupak prepušta se tim
tijelima.
PopuŠtanje
u reŽimu graniČne kontrole
Članak
32.
Kada iz
posebnih razloga nije moguće obaviti graničnu kontrolu u cijelosti i kada
unatoč tome što su iskorištene sve kadrovske i organizacijske mogućnosti, dođe
do neprihvatljivo dugih razdoblja čekanja na prelazak granice ili drugih većih
smetnji pri odvijanju prometa preko graničnog prijelaza, policijski službenik
nadležan za organizaciju i vođenje granične kontrole smije privremeno odrediti
popuštanje u graničnoj kontroli. Pritom, policijski službenik odgovoran za
organizaciju i vođenje granične kontrole određuje prioritetne ciljeve granične
kontrole koji trebaju biti prilagođeni konkretnim uvjetima tako da granična
kontrola bude što učinkovitija.
Pri određivanju prioritetnih ciljeva granične
kontrole, kontrola ulaska u državu, u pravilu, ima prednost pred kontrolom
izlaska iz države.
Ulazak
pripadnika stranih sluŽbi sigurnosti u Republiku Hrvatsku
Članak 33.
Ulazak u Republiku Hrvatsku može se odobriti pripadniku
stranih službi sigurnosti u odori s kratkim vatrenim oružjem i vozilom koje je
označeno njihovim oznakama.
Odobrenje za ulazak pripadniku stranih službi
sigurnosti iz stavka 1. ovoga članka na područje Republike Hrvatske izdaje
Ministarstvo pod uvjetom da to nije u suprotnosti s interesima Republike
Hrvatske.
U odobrenju se mogu odrediti posebni uvjeti za
ulazak.
Pripadnici stranih službi sigurnosti iz stavka 1.
ovoga članka, koji su članovi radnih delegacija u službenom posjetu, smiju ući
u Republiku Hrvatsku i bez posebnog odobrenja, nositi odoru i osobno naoružanje
ako je ono sastavni dio odore, uz prethodnu pisanu najavu Ministarstvu.
Pripadnici stranih službi sigurnosti koji neposredno
štite predstavnike stranih država ili predstavnike međunarodnih organizacija i
institucija tijekom posjeta Republici Hrvatskoj, mogu unijeti i nositi kratko
vatreno oružje i pripadajuće streljivo uz odobrenje Ministarstva.
Iznimno, odobrenje iz stavka 2. i 5. ovoga članka može
se izdati i za tranzitiranje preko područja Republike Hrvatske.
Odobrenja iz ovog članka oslobođena su plaćanja
upravnih pristojbi.
V.
GRANIČNA CRTA I ZAŠTITA DRŽAVNE GRANICE
RazgraniČavanje,
obiljeŽavanje i ureĐivanje graniČne crte
Članak 34.
Nadležno tijelo Vlade Republike Hrvatske za
provođenje granične politike, zajedno s nadležnim tijelima susjednih država,
obavlja poslove razgraničavanja i utvrđivanja državne granice te pripreme za
sklapanje međunarodnih ugovora o državnoj granici.
Ministarstvo
vanjskih poslova pruža stručno-tehničku pomoć nadležnom tijelu Vlade Republike
Hrvatske pri obavljanju poslova iz stavka 1. ovoga članka.
Poslove izmjere, označavanja, obnove i održavanja
graničnih oznaka na uređenoj državnoj granici te pripremu dokumenata o državnoj
granici obavlja Državna geodetska uprava.
Upozoravanje
na graniČnu crtu
Članak 35.
Uz
prometnice, koje vode prema graničnoj crti, te na aerodromima, morskim lukama i
lukama unutarnjih voda preko kojih se odvija međunarodni promet, obavijesnim
pločama se upozorava na članstvo Republike Hrvatske i po potrebi susjednih država
u Europskoj uniji.
Ako granična crta nije dovoljno prepoznatljiva, u
blizini granične crte, na prometnicama i drugim komunikacijama, mogu se
postaviti posebne natpisne ploče i signalizacija s kojima se upozorava na
približavanje graničnoj crti.
Posebne natpisne ploče i signalizaciju, na prijedlog
granične policije, postavlja Državna geodetska uprava.
Na posebne natpisne ploče i signalizaciju zabranjeno
je postavljati druge ploče ili signalizaciju kojima bi se smanjivala vidljivost
ploča i signalizacije kojima se upozorava na graničnu crtu.
Vidljivost
graniČne crte i zabrana djelatnosti uz graniČnu crtu
Članak 36.
Ako granična crta sukladno međunarodnom ugovoru treba
biti očišćena od stabala, grmlja i drugog raslinja koja smanjuju vidljivost
graničnih oznaka ili pružanje granične crte, i ako međunarodni ugovor ne
propisuje drugačije, za osiguranje preglednosti nadležna je Državna geodetska
uprava.
Vlada Republike Hrvatske može iz razloga sigurnosti
uredbom zabraniti plovidbu, lov, ribolov, prelet letjelica i drugih naprava za
letenje, kretanje, zadržavanje i naseljavanje uz graničnu crtu. Zabrana traje
dok traju razlozi sigurnosti.
Pojedinačni ili grupni lov u dubini 300 metara od
granične crte mora se pisano najaviti nadležnoj policijskoj postaji najkasnije
24 sata prije početka lova.
Zbog vidljivosti granične crte ministar unutarnjih
poslova može naredbom zabraniti sadnju ili sjetvu određenih vrsta
poljoprivrednih kultura, drveća i drugog raslinja uz graničnu crtu.
Ako uslijed odluke iz stavka 4. ovoga članka nastupi
šteta pravnim i fizičkim osobama, iste nemaju pravo na naknadu.
UreĐenje
prostora uz granicu
Članak 37.
U postupku donošenja prostornog plana županije, kojim
se uređuje i prostor koji seže 100 metara od granične crte, sukladno posebnom
zakonu, potrebna je suglasnost Ministarstva.
Ministarstvo neće izdati suglasnost za donošenje
prostornog plana iz stavka 1. ovoga članka, ako bi se dovela u pitanje
sigurnost i preglednost državne granice.
ZaŠtita
drŽavne granice
Članak
38.
Zaštita državne granice obuhvaća nadzor kretanja
osoba i prijevoznih sredstava uz državnu granicu radi zaštite njene
nepovredivosti.
Povrede
drŽavne granice
Članak
39.
Povrede državne granice su granični incidenti i druge
radnje koje imaju za posljedicu povredu državne granice.
Granični incidenti su aktivnosti stranih državnih
tijela na području Republike Hrvatske, koje nisu dopuštene međunarodnim
ugovorima ili propisima Republike Hrvatske, kao i svako drugo
narušavanje nepovredivosti državne granice koje počine službenici državnih i
lokalnih tijela susjednih država.
Ministarstvo vanjskih poslova u suradnji s
Ministarstvom utvrđuje i rješava granične incidente.
Ministarstvo utvrđuje i rješava ostale povrede državne
granice te po potrebi o tome izvješćuje Ministarstvo vanjskih poslova.
VI. POSLOVI GRANIČNE POLICIJE U
UNUTRAŠNJOSTI DRŽAVE
Poslovi
graniČne policije u unutraŠnjosti
Članak 40.
Poslovi granične policije u unutrašnjosti u
smislu ovoga Zakona su mjere i radnje koje se poduzimaju radi sprječavanja i
otkrivanja nezakonitog ulaska i boravka osoba i suzbijanja prekograničnog
kriminala.
Policijski službenici ovlašteni su obavljati kontrolu
osoba, prijevoznih sredstava i stvari na prometnim pravcima i objektima
značajnim za prekogranični promet, radi sprječavanja nezakonitog ulaska i
boravka na području Republike Hrvatske te sprječavanja i otkrivanja
prekograničnog kriminala, ako to opravdava sigurnosno stanje i ako se po
policijskim spoznajama ili obavijestima drugih državnih tijela i nadležnih
sigurnosnih službi mogu pronaći počinitelji navedenih kažnjivih djela.
VII.
MEĐUNARODNA GRANIČNA SURADNJA
MeĐunarodna
graniČna policijska suradnja
Članak 41.
Međunarodna granična policijska suradnja obuhvaća
djelatnost stranih policijskih službi na državnom području Republike Hrvatske,
odnosno policije Ministarstva Republike Hrvatske na stranom državnom području,
suradnju sa stranim službama sigurnosti i razmjenu policijskog službenika za
vezu.
Suradnja
sa stranim tijelima sigurnosti
Članak 42.
U Republiku Hrvatsku smiju ući ovlašteni policijski
službenici i službenici carine drugih država i obavljati iz međunarodnog
ugovora određene radnje za nadzor državne granice i druge poslove međunarodne
policijske suradnje.
Policijski službenici Republike Hrvatske smiju,
sukladno međunarodnom ugovoru, u drugim državama obavljati određene radnje i
poslove iz stavka 1. ovoga članka.
Pripadnici stranih službi iz stavka 1. ovoga članka,
mogu na području Republike Hrvatske, pod uvjetom uzajamnosti, bez
posebnog odobrenja koristiti tehničku opremu i vozila sa svojim
oznakama, nositi odoru, kratko osobno naoružanje i druga sredstva prisile, ako
je to sastavni dio njihove službene odore.
Policijski
sluŽbenik za vezu
Članak
43.
Vlada
Republike Hrvatske, sukladno međunarodnom ugovoru, može policijske službenike
uputiti u inozemstvo radi obavljanja poslova međunarodne policijske suradnje,
pri čemu im određuje konkretne zadaće i ovlasti.
VIII.
PRIKUPLJANJE OSOBNIH PODATAKA I EVIDENCIJE
Prikupljanje,
obrada i koriŠtenje podataka
Članak
44.
Tijekom
obavljanja nadzora državne granice i drugih poslova iz ovog Zakona granična
policija je ovlaštena od osoba prema kojima primjenjuje policijske ovlasti,
neposredno prikupljati osobne podatke koji se pohranjuju i obrađuju u
evidencijama, uz primjenu tehničkih pomagala sukladno ovom Zakonu, kao i
koristiti osobne i druge podatke iz evidencija koje se uspostavljaju i vode na
temelju drugih zakona,
Granična
policija je dužna prilikom prikupljanja, obrade i korištenja podataka iz stavka
1. ovoga članka pridržavati se i odredbi posebnog zakona koji propisuje zaštitu
osobnih podataka.
UreĐaji
za prikupljanje podataka
Članak
45.
Granična
policija je ovlaštena pri obavljanju nadzora državne granice, u cilju
traganja, utvrđivanja identiteta i pronalaska počinitelja kaznenih djela i
prekršaja, obavljati fotografiranje, snimanje i video nadzor kao i
primjenjivati druga tehnička pomagala. Navedeni uređaji mogu biti automatski.
Uređaji
iz stavka 1. ovoga članka, kada su postavljeni na području graničnih prijelaza,
moraju biti vidljivi. Osobe koje se nalaze na takvom području moraju biti
upozorene na takve uređaje.
Ukoliko
se primjenom uređaja i drugih tehničkih pomagala iz stavka 1. i 2. ovoga članka
snimaju osobni podaci, potrebno je te snimke uništiti u roku od 1 godine, osim
ako nisu potrebni za progon počinitelja kaznenih djela ili prekršaja.
Evidencije
Članak 46.
Granična policija je ovlaštena za potrebe učinkovitog
obavljanja nadzora državne granice i drugih poslova iz ovoga Zakona voditi:
– evidenciju osoba nad kojima je provedena granična
kontrola,
– evidenciju osoba za koje je obavljen postupak
utvrđivanja identiteta po članku 40. ovoga Zakona,
– evidenciju osoba kojima je izdano granično
odobrenje,
– evidenciju o izdanom odobrenju boravka članu posade
stranog broda u mjestu u kojem se nalazi granični prijelaz za međunarodni
promet,
– evidenciju odobrenja za ulazak u Republiku Hrvatsku
pripadnika službi sigurnosti u odori s oružjem i vozilom,
– evidenciju osoba kojima su izdane iskaznice za
kretanje na području graničnog prijelaza,
– evidenciju osoba koje su počinile povredu državne
granice,
– evidenciju fizičkih osoba koje su najavile lov uz
graničnu crtu.
Osobni
podaci
Članak
47.
U
evidenciji iz članka 46. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona smiju se
prikupljati, pohranjivati i obrađivati sljedeći osobni podaci: ime i prezime,
podaci o rođenju, broj osobne iskaznice, prebivalište, državljanstvo, podaci o
ispravi s kojom osoba prelazi državnu granicu, mjesto, vrijeme i smjer prelaska
državne granice te otisci prstiju, otisci dlanova i podaci o drugim tjelesnim
identifikacijskim znacima, ako su bili uzeti.
U evidenciji iz članka 46. stavka 1. podstavka 2.
ovoga Zakona, smiju se prikupljati, pohranjivati i obrađivati sljedeći podaci:
ime i prezime, podaci o rođenju, broj osobne iskaznice, prebivalište, državljanstvo,
podaci o ispravi na temelju koje je utvrđen identitet i o načinu utvrđivanja
identiteta te otisci prstiju, otisci dlanova i podaci o drugim tjelesnim
identifikacijskim znacima ako su bili uzeti.
U evidenciji iz članka 46. stavka 1. podstavka 3.
ovoga Zakona smiju se prikupljati, pohranjivati i obrađivati sljedeći podaci:
ime i prezime, podaci o rođenju, broj osobne iskaznice, prebivalište, državljanstvo,
mjesto i vrijeme odobreno za prelazak državne granice.
U evidenciji iz članka 46. stavka 1. podstavka 4.
ovoga Zakona smiju se prikupljati, pohranjivati i obrađivati sljedeći podaci:
ime i prezime, podaci o rođenju, prebivalište, državljanstvo, naziv tvrtke
brodara, broj i vrsta isprave na temelju koje je izdano odobrenje, rok važenja
odobrenja.
U evidenciji iz članka 46. stavka 1. podstavka 5.
ovoga Zakona, smiju se prikupljati, pohranjivati i obrađivati sljedeći podaci:
ime i prezime, podaci o rođenju, prebivalište, državljanstvo, vrsta i broj
putne isprave na temelju koje je izdano odobrenje, rok važenja odobrenja.
U evidenciji iz članka 46. stavka 1. podstavka 6.
ovoga Zakona, smiju se prikupljati, pohranjivati i obrađivati sljedeći podaci:
ime i prezime, podaci o rođenju, broj osobne iskaznice, prebivalište, državljanstvo,
naziv pravne ili fizičke osobe kao obrtnika kod kojeg su zaposleni, broj
isprave na temelju koje je izdana iskaznica, rok važenja iskaznice.
U evidenciji iz članka 46. stavka 1. podstavka 7.
ovoga Zakona, smiju se prikupljati, pohranjivati i obrađivati sljedeći podaci:
ime i prezime, podaci o rođenju, broj osobne iskaznice, prebivalište, državljanstvo,
vrijeme i mjesto počinjenja povrede državne granice, vrsta, broj i rok važenja
isprave s kojom je utvrđen identitet.
U evidenciji iz članka 46. stavka 1. podstavka 8.
ovoga Zakona, smiju se prikupljati, pohranjivati i obrađivati sljedeći podaci:
ime i prezime, podaci o rođenju, broj osobne iskaznice, prebivalište, državljanstvo,
naziv lovačkog društva na čijem području uz graničnu crtu se najavljuje lov,
mjesto i vrijeme trajanja lova, vrsta, broj i vrijeme važenja isprave na
temelju koje je utvrđen identitet.
Podaci u evidenciji iz stavka 1. i 2. ovoga članka
čuvaju se 5 godina nakon unosa u evidenciju.
Podaci u evidenciji iz stavka 3. ovoga članka čuvaju
se 5 godina po proteku vremena od kojeg je poimenično određenoj osobi izdano
granično odobrenje.
Podaci u evidenciji iz stavka 4. i 5. ovoga članka
čuvaju se 5 godina po proteku vremena za koji su odobrenja izdana.
Podaci
u evidenciji iz stavka 6. ovoga članka čuvaju se 10 godina od dana izdavanja
iskaznice za kretanje na području graničnog prijelaza.
Podaci
u evidenciji iz stavka 7. ovoga članka čuvaju se 10 godina od dana počinjenja
povrede državne granice.
Podaci
u evidenciji iz stavka 8. ovoga članka čuvaju se 5 godina od dana najave lova
uz graničnu crtu.
IX.
KAZNENE ODREDBE
Članak 48.
Kaznom zatvora do 30 dana ili novčanom kaznom u
iznosu od 2.000,00 do 10.000,00 kuna, kaznit će se za prekršaj fizička osoba,
ako:
1. prijeđe ili pokuša prijeći državnu granicu izvan
graničnog prijelaza, izvan radnog vremena graničnog prijelaza ili suprotno
namjeni graničnog prijelaza (članak 8. stavak 2.),
2. prijeđe ili pokuša prijeći unutarnju granicu
suprotno odredbi za prelazak državne granice (članak 9. stavak 3.),
3. izbjegne graničnu kontrolu ili napusti područje
graničnog prijelaza dok granična kontrola još nije obavljena ili na drugi način
pokuša izbjeći graničnu kontrolu (članak 26. stavak 1.).
Članak 49.
Novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 5.000,00 kuna
kaznit će se za prekršaj fizička osoba, ako:
1. ne omogući slobodan prolaz ili na drugi način
ometa obavljanje poslova nadzora državne granice (članak 7. stavak 2.),
2. prijeđe državnu granicu zbog više sile, a o tome
odmah bez odlaganja ne obavijesti graničnu policiju (članak 8. stavak 3.),
3. bez potvrde Ministarstva o usklađenosti glavnog,
odnosno idejnog projekta s posebnim uvjetima koje treba ispunjavati objekt,
započne gradnju postojećeg i promjenu namjene objekta ili uređaja smještenog na
području graničnog prijelaza (članak 17. stavak 1. i 2.),
4. se kretala i zadržavala na području
graničnog prijelaza bez namjere prelaska državne granice ili podvrgavanja
graničnoj kontroli ili bez drugih opravdanih razloga (članak 18. stavak
1),
5. na području graničnog prijelaza ne postupa po
upozorenjima i zapovijedima službenika koji obavljaju graničnu kontrolu (članak
18. stavak 2),
6. kao obrtnik nadležnoj policijskoj postaji ne
dostavi osobne podatke zaposlenika prije nego što zaposlenik započne s radom na
području graničnog prijelaza (članak 19. stavak 1.),
7. na području graničnog prijelaza pri kretanju i
zadržavanju na vidnom mjestu sa sobom ne nosi iskaznicu s propisanim podacima
(članak 19. stavak 2.),
8. kao obrtnik ne pribavi iskaznicu za zaposlenika
prije nego što zaposlenik započne s radom na području graničnog prijelaza
(članak 19. stavak 3.),
9. kao zapovjednik teretnog ili putničkog broda u
međunarodnom prometu nakon uplovljenja u teritorijalno more ili unutarnje vode
Republike Hrvatske, najkraćim uobičajenim plovnim putem ne uplovi u luku u
kojoj se nalazi granični prijelaz, radi obavljanja granične kontrole i ne
ispuni obvezu zapovjednika broda (članak 20. stavak 1. i 3.),
10. kao
voditelj jahte ili brodice namijenjenih razonodi ili športu u međunarodnom
prometu, nakon uplovljenja u teritorijalno more ili u unutarnje vode Republike
Hrvatske ne uplovi najkraćim plovnim putem u najbližu luku u kojoj se nalazi
granični prijelaz, radi obavljanja granične kontrole i ne ispuni obvezu
voditelja (članak 20. stavak 2. i 3.),
11. kao
zapovjednik ili voditelj plovila, osim u slučaju više sile, u međunarodnom
prometu pristane plovilom izvan pomorskog ili riječnog graničnog prijelaza bez
potrebnog odobrenja. (članak 20. stavak 4.),
12. kao zapovjednik ili voditelj plovila, po dolasku
iz inozemstva ili prije odlaska u inozemstvo, ne preda graničnoj policiji popis
članova posade i putnika na plovilu, odnosno ne da na uvid njihove isprave
propisane za prelazak državne granice (članak 20. stavak. 5.),
13. kao zapovjednik putničkog broda, najkasnije 24
sata prije pristupanja graničnoj kontroli ne preda graničnoj policiji popis
članova posade i putnika na plovilu (članak 20. stavak 6.),
14. kao zapovjednik, voditelj ili vlasnik plovila ne
ispuni obveze nakon pristajanja u luku (članak 21. stavak
1.,2.,3.),
15. kao zapovjednik ili voditelj plovila u
međunarodnom prometu osim u slučaju spašavanja osoba, ukrca ili iskrca osobu
izvan graničnog prijelaza (članak 22. stavak 1.),
16. kao zapovjednik ili voditelj plovila, u slučaju
spašavanja osoba, ukrca ili iskrca osobu izvan graničnog prijelaza, a to
ne prijavi odmah bez odlaganja najbližoj policijskoj postaji (članak 22.
stavak. 2.),
17. kao član posade stranoga teretnog ili putničkog
broda bez propisanog odobrenja zadržava u mjestu luke, tijekom zadržavanja
broda na graničnom prijelazu ili u luci (članak 23. stavak 1.),
18. kao strojovođa vlaka pri ulasku na teritorij
Republike Hrvatske, osim kada je to nužno zbog reguliranja željezničkog prometa
ili zbog više sile, zaustavi vlak između državne granice i graničnog prijelaza
(članak 24. stavak 1.),
19. kao strojovođa vlaka nije poduzeo potrebne mjere
radi onemogućavanja izlaska putnika prilikom zaustavljanja ili o
zaustavljanju vlaka nije obavijestio graničnu policiju (članak 24. stavak 2.),
20. pri graničnoj kontroli ne preda na uvid isprave
propisane za prelazak državne granice (članak 26. stavak 1.),
21. ne pojasni sve okolnosti vezane za prelazak državne
granice ili ne postupa po upozorenjima i zapovijedima nadležnih službenika koji
obavljaju graničnu kontrolu (članak 26. stavak. 2.),
22. na znakove upozorenja i drugu signalizaciju
postavlja natpisne ploče s drugim upozorenjima kojima se smanjuje vidljivost
ploča i druge signalizacije kojima se upozorava na graničnu crtu (članak 35.
stavak 4.),
23. obavlja plovidbu, lov, ribolov, prelijeće
letjelicama i drugim napravama za letenje, kreće se, zadržava ili naseljava uz
graničnu crtu, ako je to uredbom Vlade Republike Hrvatske zabranjeno
(članak 36. stavak 2.),
24. bez pisane najave nadležnoj policijskoj postaji,
najkasnije 24 sata prije početka lova, pojedinačno ili u grupi lovi u dubini
300 metara od granične crte (članak 36. stavak 3.),
25. sadi ili sije određene vrste drveća i drugog
raslinja uz graničnu crtu kada je to naredbom ministra unutarnjih poslova
zabranjeno (članak 36. stavak 4.).
Članak 50.
Novčanom kaznom od 10.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit
će se za prekršaj pravna osoba:
1. koja ne omogući slobodan prolaz ili na drugi način
ometa obavljanje poslova nadzora državne granice (članak 7. stavak 2.),
2. koja ne omogući da se granična kontrola obavlja
nesmetano, u skladu s odredbama ovoga Zakona (članak 14. stavak 2. i 3.),
3. koja bez potvrde Ministarstva o usklađenosti
glavnog, odnosno idejnog projekta s posebnim uvjetima koje treba ispunjavati
objekt započne gradnju, postavljanje odnosno promjenu namjene objekta ili
uređaja smještenog na području graničnog prijelaza (članak 17. stavak 1. i 2.),
4. koja nadležnoj policijskoj postaji ne dostavi
osobne podatke zaposlenika prije nego što zaposlenik započne s radom na
području graničnog prijelaza (članak 19. stavak 1.),
5. koja ne pribavi iskaznicu za svog
zaposlenika prije nego što zaposlenik započne s radom na području graničnog
prijelaza (članak 19. stavak 3.),
6. čiji zapovjednik broda u međunarodnom prometu
nakon uplovljenja u teritorijalno more Republike Hrvatske, najkraćim
uobičajenim plovnim putem, ne uplovi u luku u kojoj se nalazi granični
prijelaz i ne ispuni obvezu zapovjednika broda (članak 20. stavak 1. i
3.),
7. čiji voditelj jahte ili brodice namijenjenih
razonodi ili športu u međunarodnom prometu nakon uplovljenja u teritorijalno
more ili u unutarnje vode Republike Hrvatske ne uplovi najkraćim plovnim putem
u najbližu luku u kojoj se nalazi granični prijelaz, radi obavljanja granične
kontrole i ne ispuni obvezu voditelja (članak 20. stavak 2. i 3.),
8. čiji zapovjednik ili voditelj plovila, osim u
slučaju više sile, u međunarodnom prometu pristane plovilom izvan pomorskog ili
riječnog graničnog prijelaza bez potrebnog odobrenja (članak 20. stavak 4.),
9. čiji zapovjednik ili voditelj domaćeg ili stranog
plovila po dolasku iz inozemstva ili prije odlaska u inozemstvo ne preda
graničnoj policiji popis članova posade i putnika na plovilu, odnosno ne da na
uvid njihove isprave propisane za prelazak državne granice (članak 20. stavak
5.),
10. čiji zapovjednik domaćeg ili stranog putničkog
broda najkasnije 24 sata prije pristupanja graničnoj kontroli ne preda
graničnoj policiji popis članova posade i putnika (članak 20. stavak 6.),
11. čiji zapovjednik, voditelj ili vlasnik plovila ne
ispuni obveze nakon pristajanja u luku (članak 21. stavak 1., 2., 3.),
12. čiji zapovjednik ili voditelj plovila, osim u
slučaju spašavanja osoba, ukrca ili iskrca osobu izvan graničnog
prijelaza (članak 22. stavak 1.),
13. čiji zapovjednik ili voditelj plovila u slučaju
spašavanja osoba, ukrca ili iskrca osobu izvan graničnog
prijelaza, a to ne prijavi odmah bez odlaganja najbližoj policijskoj postaji
(članak 22. stavak 2.),
14. čiji djelatnik obavlja plovidbu, lov, ribolov,
prelijeće letjelicama i drugim napravama za letenje, kreće se ili zadržava uz
graničnu crtu, ako je to uredbom Vlade Republike Hrvatske zabranjeno (članak
36. stavak 2.),
15. bez pisane najave nadležnoj policijskoj postaji,
najkasnije 24 sata prije početka lova, pojedinačno ili u grupi lovi u dubini
300 metara od granične crte. (članak 36. stavak 3.),
16.
koja sadi ili sije određene vrste poljoprivrednih kultura, drveća i drugog
raslinja uz graničnu crtu kada je to naredbom ministra unutarnjih poslova
zabranjeno (članak 36. stavak 4.).
Novčanom
kaznom u iznosu od 5.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se odgovorna osoba u
pravnoj osobi za počinjen prekršaj iz stavka 1. ovoga članka
X.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
51.
Vlada
Republike Hrvatske donijet će uredbu o standardima i uvjetima koje moraju
ispunjavati granični prijelazi za sigurno i ekonomično obavljanje granične
kontrole iz članka 14. ovoga Zakona.
Ministar
unutarnjih poslova donijet će provedbene propise o:
– prelasku unutarnje granice
(članak 9.),
– načinu i rokovima izdavanja
graničnog odobrenja, izgledu obrasca zahtjeva za izdavanje graničnog odobrenja,
obavljanju nadzora i statističkog praćenja izdavanja graničnih odobrenja (članak
10.),
– uvjetima i načinu određivanja područja graničnih
prijelaza (članak 15.),
– određivanju graničnih prijelaza na kojima osobe koje
su zbog obavljanja gospodarske djelatnosti na području graničnog prijelaza dužne
nositi iskaznicu kao i o izgledu, obrascu i postupku izdavanja iskaznice
(članak 19.),
– načinu obavljanja granične kontrole i zaštite državne
granice (članak. 25. i 38.),
– načinu unosa podataka o ulasku i izlasku iz zemlje, o
zapriječavanju ulaska u zemlju i druge podatke u isprave propisane za prelazak
državne granice (članak 28.),
– postavljanju i korištenju tehničkih pomagala te
obavljanja fotografiranja, snimanja i video nadzora na graničnim prijelazima i
uz državnu granicu (članak 45.).
Ministar unutarnjih poslova uz suglasnost ministra
financija donijet će provedbeni propis o:
– određivanju privremenih graničnih prijelaza (članak
13.),
– o visini troškova obavljanja granične kontrole izvan
područja graničnog prijelaza (članak 25.),
– obliku, sadržaju i načinu postavljanja propisanih znakova
i signalizacije (članak 16. i 35.).
Ministar
unutarnjih poslova uz suglasnost ministra vanjskih poslova donijet će
provedbeni propis o:
– načinu utvrđivanja i rješavanja povreda državne
granice (članak 39.)
Provedbeni propisi iz stavka 1., 2. 3. i 4. ovoga
članka donijet će se u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu ovoga
Zakona.
Do
početka primjene provedbenih propisa iz ovoga članka, primjenjuju se odredbe
Pravilnika o načinu nadzora državne granice (»Narodne novine«, br. 32/92.),
Pravilnika o utvrđivanju i rješavanju povreda državne granice (»Narodne
novine«, br. 9/92.), Pravilnika o štambiljima koji se rabe u poslovima granične
kontrole (»Narodne novine«, br. 102/98.) i drugih provedbenih propisa donesenih
na temelju Zakona o nadzoru državne granice (»Narodne novine« br. 34/95.), ako
nisu u suprotnosti s ovim Zakonom.
Članak 52.
Odredbe članka 9. i članka 48. stavka 1. podstavka 2.
primjenjivat će se nakon stupanja na snagu Schengenskoga provedbenog sporazuma
u Republici Hrvatskoj.
Odredba članka 35. stavka 1. ovoga Zakona počet će se
primjenjivati nakon ulaska Republike Hrvatske u Europsku uniju.
Operator, pravna osoba i fizička osoba kao obrtnik iz
članka 19. stavka 3. ovoga Zakona su obvezni pribaviti iskaznice za zaposlenike
koji već rade na području graničnog prijelaza, u roku od jedne godine od
donošenja provedbenog propisa iz članka 51. stavka 1. podstavka 4. ovoga
Zakona.
Članak 53.
Stupanjem na snagu ovoga Zakona, prestaje važiti
Zakon o nadzoru državne granice (»Narodne novine«, br. 34/95.), osim odredbi
glave IV. članka 36., 37., 38., 39., 40., 41., 42., 43., 45., 46., 47., glave
VI. članak 54. stavka 1. podstavka 8. i 9. i stavka 2. i 3. samo u odnosu na
podstavak 8. i 9. i članak 55. stavak 1. podstavak 14. i 15. i stavak 2.
Članak 54.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u
»Narodnim novinama«.
Klasa: 212-02/03-01/01
Zagreb, 15. listopada 2003.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Zlatko Tomčić, v. r.