Rješenje Hrvatske narodne banke urbroj 375-020/12-03/ŽR

NN 6/2004 (16.1.2004.), Rješenje Hrvatske narodne banke urbroj 375-020/12-03/ŽR

HRVATSKA NARODNA BANKA

222

Na teme­lju članka 39. stavak 2. pod i) Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci (»Narodne novine«, br. 36/2001.), a u vezi s člankom 40. Zakona o bankama (»Narodne novine«, br. 84/2002.) i točkom 2. Odluke o zaštiti tržišnog natjeca­nja unutar bankarskog sektora (»Narodne novine«, br. 48/2003.), u upravnom postupku ocjene Sporazuma o uslugama sklop­ljenog 31. srp­nja 2003. između Financijske agencije i Splitske banke d.d. guverner Hrvatske narodne banke donosi

RJEŠENJE

1. Utvrđuje se ništavom odredba članka 7. stavka 2. Priloga 8a Sporazuma o uslugama sklop­ljenog 31. srp­nja 2003. između Financijske agencije sa sjedištem u Zagrebu, Koturaška 43, i Splitske banke d.d. sa sjedištem u Splitu, Ruđera Boškovića 16, a koja glasi:

»7.2. U slučaju da FINA namjerava dati u zakup, podzakup ili na drugi način prostor učiniti raspoloživim, jednako kao i bilo koji prostor u lokaciji FINA-e ili ­njezinim dijelovima ili pružiti usluge slične uslugama bilo kojoj trećoj osobi u tim prostorijama ili Prostoru različitoj od Grupacije HVB (»Raspolaga­nje«), FINA će obavijestiti Splitsku banku o tome, specificirajući odnosne odredbe raspolaga­nja te će Splitska banka imati pravo prvenstva u odnosu na takvo raspolaga­nje kako slijedi:

7.2.1. Splitska banka može unutar 4 tjedna nakon što je bila obaviještena izjaviti kako će bilo ona sama, bilo jedno ili više Društava iz Grupacije HVB preuzeti raspolaga­nje pod istim uvjetima kao što ih je ponudila treća strana.

7.2.2. FINA i Splitska banka (ili, prema slučaju, određeno društvo iz Grupacije HVB) će poduzeti korake i sklopiti potrebne ugovore kako bi zak­ljučili raspolaga­nje.

7.2.3. U slučaju da Splitska banka nije dala izjavu u skladu s točkom 7.2.1., FINA može ući u raspolaga­nje s trećom stranom pod namjeravanim uvjetima koji su obzna­njeni Splitskoj banci.«

2. Nalaže se Splitskoj banci d.d. da odredbe Sporazuma o uslugama koje su utvrđene ništavim u točki 1. izreke ovog rješe­nja briše i u roku od 30 dana od dana dostave ovog rješe­nja dostavi Hrvatskoj narodnoj banci dokaz o izvrše­nju ovog naloga.

3. Nalaže se Splitskoj banci d.d. da obavijesti Hrvatsku na­rod­nu banku o izboru dodatnih uslužnih lokacija i zatraži prethodnu suglasnost za prošire­nje mreže na dodatne uslužne lokacije Financijske agencije.

4. Splitska banka d.d. dužna je dostaviti Hrvatskoj narodnoj banci sve naknadne izmjene i dopune Sporazuma iz točke 1. izreke ovog rješe­nja i ­nje­govih priloga, kojima se proširuju prava Splitske banke d.d. i povećava broj uslužnih lokacija.

5. Ovo će rješe­nje biti objav­ljeno u »Narodnim novinama«.

Obrazlože­nje

Dana 1. kolovoza 2003. Splitska banka d.d. sa sjedištem u Splitu, Ruđera Boškovića 16 (u nastavku teksta: Banka) podnijela je Hrvatskoj narodnoj banci Sporazum o uslugama (u nastavku teksta: Sporazum) sklop­ljen 31. srp­nja 2003. između Banke i Financijske agencije sa sjedištem u Zagrebu, Koturaška 43 (u na­stav­ku teksta: FINA), radi ocjene da li Sporazum ili neki ­nje­govi dijelovi imaju ci­lj ili pos­ljedicu sprječava­nje, ograničava­nje ili narušava­nje tržišnog natjeca­nja unutar bankarskog sektora Re­pub­like Hrvatske u smislu točke 2. Odluke o zaštiti tržišnog natjeca­nja unutar bankarskog sektora (»Narodne novine« br. 48/2003.).

Sporazumom se re­gulira poslovna surad­nja između Banke i FINA-e, pri čemu se FINA obvezuje pružati bankovne i druge financijske usluge u ime i za račun Banke, na određenim uslužnim lokacijama, a Banka se obvezuje plaćati naknadu za usluge i snositi troškove bruto plaća zaposlenika FINA-e koji obav­ljaju poslove za Banku. Ugovorom je izričito određeno da FINA zadržava pravo na pruža­nje istih ili sličnih usluga trećima na uslužnim lokacijama na kojima pruža usluge Banci. FINA je obvezna pružati usluge prema uputama Banke, na isti način kao što ih Banka pruža svojim korisnicima u svojim poslovnicama i na najvišoj mogućoj razini. FINA se obvezuje da će na uslužnim lokacijama urediti šaltere i staviti na raspolaga­nje dogovoreni broj zaposlenika, a Banka se obvezuje dati upute i dokumentaciju, uk­ljučujući i obučava­nje zaposlenika. Sporazumom su određene 33 početne uslužne lokacija, dok će se da­lj­njih 30 uslužnih lokacija odrediti naknadno, s tim da nakon toga Banka može odlučiti i o da­lj­njem šire­nju na dodatnih 20 lokacija FINA-e. Sporazum je sklop­ljen na određeno vrijeme koje poči­nje danom ­nje­govog sklapa­nja i traje do 31. prosinca 2018. Prije isteka tog roka Sporazum se može raskinuti samo u slučaju da nastupe razlozi predviđeni u članku 3.

Prilikom ocjene Sporazuma sa stanovišta zaštite slobodnog tržišnog natjeca­nja ocije­njeno je da bi odredbe 2.1.1. i 3.4.1. Sporazuma, te članka 7.2.2. Priloga 8a mogle ograničiti slobodno tržišno natjeca­nje, te je od Banke zatraženo dodatno objaš­nje­nje navedenih odredbi.

U člank 2.1.1. Sporazuma ugovoreno je da će Banka, nakon što izabere dodatnih 30 uslužnih lokacija, razmotriti da­lj­nje korake za šire­nje svoje mreže uslužnih lokacija na »poimence preostalih 20 lokacija FINA-e«. Na poseban upit da li to znači da Banka može proširiti svoju mrežu uslužnih lokacija na sve organizacijske jedinice, odnosno lokacije FINA-e, Banka je odgovorila da prema članku 2.1.1. Sporazuma može postati korisnikom usluga FINA-e samo na utvrđenim uslužnim lokacijama, te da će i nakon odabira ovih dodatnih lokacija FINA pružati usluge Banci samo na jednom dijelu svoje poslovne mreže. S obzirom da se Sporazumom Banci omogućava pristup samo jednom dijelu mreže FINA-e, ocije­njeno je da odredbe članka 2.1.1. kojima se omogućava povećava­nje broja uslužnih lokacija same za sebe ne mogu dovesti do sprječava­nja, ograničava­nja ili narušava­nja tržiš­nog natjeca­nja unutar bankarskog sektora Republike Hrvatske.

Odredbom članka 3.4.1. ugovoreno je pravo Banke da raskine sporazum u slučaju da FINA pruža usluge ili stavi na raspolaga­nje prostor (bez obzira na naslov) uslužnih lokacija FINA-e društvima ili ustanovama, i to bitno naškodi poslova­nju Banke, a FINA takvu obvezu ne opozove ili povuče unatoč pisanoj obavijesti i proteku razdob­lja počeka od 30 dana. Dodatnim objaš­nje­njem Banka je objasnila da razlog za raskid Sporazuma nije samo pruža­nje usluga drugoj banci, već stvarno bitno nanoše­nje štete u poslova­nju, što bi Banka morala posebno dokazivati. Ovo je objaš­nje­nje prihvaćeno, te je ocije­njeno da odredba članka 3.4.1. sama za sebe ne predstav­lja ugrožava­nje slobode tržišnog natjeca­nja.

Prilogom 8a Sporazuma određeni su uvjeti korište­nja prostora, te je u članku 7. stavku 2. navedenog priloga ugovoreno da Banka ima pravo prvenstva u slučaju da FINA namjerava pružati bilo kojoj trećoj osobi (koja nije članica Grupe HVB) usluge slične onima koje pruža Banci teme­ljem Sporazuma ili ako namjerava dati u zakup, podzakup ili na drugi način učiniti raspoloživim prostor FINA-e koji koristi Banka ili bilo koje nekretnine koje su u vlasništvu ili u posjedu FINA-e, a koje se koriste ili mogu koristiti za pruža­nje usluga klijentima. Člankom 7.2.1. pravo prvenstva priznaje se i društvima Grupe HVB, pri čemu Banka i društva Grupe HVB imaju pravo na zakup, podzakup ili drugi ugovorni odnos pod uvjetima koje je ponudila treća strana i tek ako Banka u roku od 4 tjedna ne izjavi da želi koristiti to pravo prvenstva, FINA može sklopiti ugovor s trećoj stranom pod istim uvjetima koji su bili ponuđeni i Banci.

Na poseban upit koje informacije u vezi dava­nja u zakup poslovnog prostora Banka očekuje od FINA-e Banka je odgovorila da želi unaprijed biti upoznata sa početkom i traja­njem zakupa, nazivom zakupca, veličinom i položajem (razgraniče­njem) prostora i podacima o dijelovima zgrade, opreme i uređaja koji će se zajednički koristiri. Banka drži da FINA ne bi trebala dati u zakup trećima poslovni prostor pod povo­ljnijim uvjetima od onih koji trenutno vrijede za Banku.

Iz navedenih ugovornih odredbi proizlazi da Banka ima pravo prvenstva kod zakupa ili podzakupa bilo koje nekretnine u vlasništvu ili u posjedu FINA-e, te joj se ujedno daje određena kontrola nad sklapa­njem ugovora o pruža­nju usluga između FINA-e i drugih banaka. S obzirom da FINA ima vrlo razgranatu mrežu od 180 poslovnih jedinica koja pokriva sve dijelove Hrvat­ske, već sam privile­girani pristup toj mreži daje banci znatno povo­ljniji položaj u odnosu na druge banke. Pravom prvenstva kod sklapa­nja ugovora o pruža­nju usluga sličnih onima određenih Sporazumom Banci se pruža mogućnost uvida u dijelove poslovne politike ­njezinih konkurenata (šire­nje poslovne mreže, nastup na tržištu, itd.), kao i nadzira­nje i čak ograničava­nje obujma pruža­nja usluga od strane drugih banaka jer korište­njem prava prvenstva Banka može spriječiti svoje konkurente da pružaju svoje usluge na nekoj lokaciji FINA-e. Kada se pravo prvenstva ugovoreno člankom 7.2. Priloga 8a Sporazuma promatra zajedno s odredbama članka 2.1.1. i 3.4.1. Sporazuma, sve navedene odredbe zajedno dodatno jačaju privile­girani položaj Banke i ­njezin utjecaj na slobodno tržišno natjeca­nje u bankarskom sektoru Republike Hrvatske.

Iz iznijetog proizlazi da odredbe članka 7.2. Priloga 8a Sporazuma omogućavaju Banci da ograničava ili nadzire obujam pruža­nja usluga, tržište, tehnološki razvoj ili ulaga­nje u odnosu na druge banke, zbog če­ga se u smislu točke 2.2. Odluke o zaštiti tržišnog natjeca­nja unutar bankarskog sektora smatraju zabra­njenima jer za pos­ljedicu mogu imati sprječava­nje, ograničava­nje ili narušava­nje tržišnog natjeca­nja u bankarskom sektoru Repub­like Hrvatske. U skladu s točkom 2.3. Odluke o zaštiti tržišnog natjeca­nja unutar bankarskog sektora ništavi su ugovori koji su zabra­njeni na teme­lju odredaba točke 2.1. i 2.2. navedene odluke. S obzirom da se odredbe članka 7.2. Priloga 8a Sporazuma smatraju zabra­njenim jer im je pos­ljedica sprječava­nje, ograničava­nje ili narušava­nje tržišnog natjeca­nja unutar bankarskog sektora Republike Hrvatske, va­ljalo je navedene odredbe utvrditi ništa­vima.

Budući da još nisu poznate dodatne uslužne lokacije, nije se mogao ocijeniti utjecaj šire­nja Banke na lokalna tržišta, pa je stoga u točki 3. izreke naloženo Banci da nakon što izvrši izbor dodatnih uslužnih lokacija o tome obavijesti Hrvatsku narodnu banku i od ­nje zatraži prethodnu suglasnost za šire­nje mreže na izabrane dodatne uslužne lokacije FINA-e.

Na teme­lju iznijetoga odlučeno je kao u izreci.

POUKA O PRAVNOM LIJEKU

Ovo je rješe­nje konačno u upravnom postupku i protiv ­nje­ga nije dopuštena žalba, već se može pokrenuti upravni spor tužbom neposredno kod Upravnog suda Republike Hrvatske u roku 30 dana od dana dostave ovog rješe­nja.

Urbroj: 375-020/12-03/ŽR
Zagreb, 19. prosinca 2003.

Guverner
Hrvatske narodne banke
dr. sc. Že­ljko Rohatinski, v. r.