222
Na temelju
članka 39. stavak 2. pod i) Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci (»Narodne
novine«, br. 36/2001.), a u vezi s člankom 40. Zakona o bankama (»Narodne
novine«, br. 84/2002.) i točkom 2. Odluke o zaštiti tržišnog natjecanja unutar
bankarskog sektora (»Narodne novine«, br. 48/2003.), u upravnom postupku ocjene
Sporazuma o uslugama sklopljenog 31. srpnja 2003. između Financijske agencije
i Splitske banke d.d. guverner Hrvatske narodne banke donosi
1.
Utvrđuje se ništavom odredba članka 7. stavka 2. Priloga 8a Sporazuma o uslugama
sklopljenog 31. srpnja 2003. između Financijske agencije sa sjedištem u
Zagrebu, Koturaška 43, i Splitske banke d.d. sa sjedištem u Splitu, Ruđera
Boškovića 16, a koja glasi:
»7.2. U slučaju da FINA namjerava dati u zakup,
podzakup ili na drugi način prostor učiniti raspoloživim, jednako kao i bilo
koji prostor u lokaciji FINA-e ili njezinim dijelovima ili pružiti usluge
slične uslugama bilo kojoj trećoj osobi u tim prostorijama ili Prostoru
različitoj od Grupacije HVB (»Raspolaganje«), FINA će obavijestiti Splitsku
banku o tome, specificirajući odnosne odredbe raspolaganja te će Splitska
banka imati pravo prvenstva u odnosu na takvo raspolaganje kako slijedi:
7.2.1. Splitska banka može unutar 4 tjedna nakon što
je bila obaviještena izjaviti kako će bilo ona sama, bilo jedno ili više
Društava iz Grupacije HVB preuzeti raspolaganje pod istim uvjetima kao što ih
je ponudila treća strana.
7.2.2. FINA i Splitska banka (ili, prema slučaju,
određeno društvo iz Grupacije HVB) će poduzeti korake i sklopiti potrebne
ugovore kako bi zaključili raspolaganje.
7.2.3. U slučaju da Splitska banka nije dala izjavu u
skladu s točkom 7.2.1., FINA može ući u raspolaganje s trećom stranom pod
namjeravanim uvjetima koji su obznanjeni Splitskoj banci.«
2. Nalaže se Splitskoj banci d.d. da odredbe
Sporazuma o uslugama koje su utvrđene ništavim u točki 1. izreke ovog rješenja
briše i u roku od 30 dana od dana dostave ovog rješenja dostavi Hrvatskoj
narodnoj banci dokaz o izvršenju ovog naloga.
3. Nalaže se Splitskoj banci d.d. da obavijesti
Hrvatsku narodnu banku o izboru dodatnih uslužnih lokacija i zatraži
prethodnu suglasnost za proširenje mreže na dodatne uslužne lokacije
Financijske agencije.
4. Splitska banka d.d. dužna je dostaviti Hrvatskoj
narodnoj banci sve naknadne izmjene i dopune Sporazuma iz točke 1. izreke ovog
rješenja i njegovih priloga, kojima se proširuju prava Splitske banke d.d. i
povećava broj uslužnih lokacija.
5. Ovo će rješenje biti objavljeno u »Narodnim
novinama«.
Obrazloženje
Dana 1.
kolovoza 2003. Splitska banka d.d. sa sjedištem u Splitu, Ruđera Boškovića 16
(u nastavku teksta: Banka) podnijela je Hrvatskoj narodnoj banci Sporazum o
uslugama (u nastavku teksta: Sporazum) sklopljen 31. srpnja 2003. između
Banke i Financijske agencije sa sjedištem u Zagrebu, Koturaška 43 (u nastavku
teksta: FINA), radi ocjene da li Sporazum ili neki njegovi dijelovi imaju cilj
ili posljedicu sprječavanje, ograničavanje ili narušavanje tržišnog natjecanja
unutar bankarskog sektora Republike Hrvatske u smislu točke 2. Odluke o zaštiti
tržišnog natjecanja unutar bankarskog sektora (»Narodne novine« br. 48/2003.).
Sporazumom
se regulira poslovna suradnja između Banke i FINA-e, pri čemu se FINA
obvezuje pružati bankovne i druge financijske usluge u ime i za račun Banke, na
određenim uslužnim lokacijama, a Banka se obvezuje plaćati naknadu za usluge i
snositi troškove bruto plaća zaposlenika FINA-e koji obavljaju poslove za
Banku. Ugovorom je izričito određeno da FINA zadržava pravo na pružanje istih
ili sličnih usluga trećima na uslužnim lokacijama na kojima pruža usluge Banci.
FINA je obvezna pružati usluge prema uputama Banke, na isti način kao što ih
Banka pruža svojim korisnicima u svojim poslovnicama i na najvišoj mogućoj
razini. FINA se obvezuje da će na uslužnim lokacijama urediti šaltere i staviti
na raspolaganje dogovoreni broj zaposlenika, a Banka se obvezuje dati upute i
dokumentaciju, uključujući i obučavanje zaposlenika. Sporazumom su određene
33 početne uslužne lokacija, dok će se daljnjih 30 uslužnih lokacija odrediti
naknadno, s tim da nakon toga Banka može odlučiti i o daljnjem širenju na
dodatnih 20 lokacija FINA-e. Sporazum je sklopljen na određeno vrijeme koje
počinje danom njegovog sklapanja i traje do 31. prosinca 2018. Prije isteka
tog roka Sporazum se može raskinuti samo u slučaju da nastupe razlozi
predviđeni u članku 3.
Prilikom
ocjene Sporazuma sa stanovišta zaštite slobodnog tržišnog natjecanja ocijenjeno
je da bi odredbe 2.1.1. i 3.4.1. Sporazuma, te članka 7.2.2. Priloga 8a mogle
ograničiti slobodno tržišno natjecanje, te je od Banke zatraženo dodatno objašnjenje
navedenih odredbi.
U člank
2.1.1. Sporazuma ugovoreno je da će Banka, nakon što izabere dodatnih 30 uslužnih
lokacija, razmotriti daljnje korake za širenje svoje mreže uslužnih lokacija
na »poimence preostalih 20 lokacija FINA-e«. Na poseban upit da li to znači da
Banka može proširiti svoju mrežu uslužnih lokacija na sve organizacijske
jedinice, odnosno lokacije FINA-e, Banka je odgovorila da prema članku 2.1.1.
Sporazuma može postati korisnikom usluga FINA-e samo na utvrđenim uslužnim
lokacijama, te da će i nakon odabira ovih dodatnih lokacija FINA pružati usluge
Banci samo na jednom dijelu svoje poslovne mreže. S obzirom da se Sporazumom
Banci omogućava pristup samo jednom dijelu mreže FINA-e, ocijenjeno je da
odredbe članka 2.1.1. kojima se omogućava povećavanje broja uslužnih lokacija
same za sebe ne mogu dovesti do sprječavanja, ograničavanja ili narušavanja
tržišnog natjecanja unutar bankarskog sektora Republike Hrvatske.
Odredbom članka 3.4.1. ugovoreno je pravo Banke da
raskine sporazum u slučaju da FINA pruža usluge ili stavi na raspolaganje
prostor (bez obzira na naslov) uslužnih lokacija FINA-e društvima ili
ustanovama, i to bitno naškodi poslovanju Banke, a FINA takvu obvezu ne
opozove ili povuče unatoč pisanoj obavijesti i proteku razdoblja počeka od 30
dana. Dodatnim objašnjenjem Banka je objasnila da razlog za raskid Sporazuma
nije samo pružanje usluga drugoj banci, već stvarno bitno nanošenje štete u
poslovanju, što bi Banka morala posebno dokazivati. Ovo je objašnjenje
prihvaćeno, te je ocijenjeno da odredba članka 3.4.1. sama za sebe ne predstavlja
ugrožavanje slobode tržišnog natjecanja.
Prilogom
8a Sporazuma određeni su uvjeti korištenja prostora, te je u članku 7. stavku
2. navedenog priloga ugovoreno da Banka ima pravo prvenstva u slučaju da FINA
namjerava pružati bilo kojoj trećoj osobi (koja nije članica Grupe HVB) usluge
slične onima koje pruža Banci temeljem Sporazuma ili ako namjerava dati u
zakup, podzakup ili na drugi način učiniti raspoloživim prostor FINA-e koji
koristi Banka ili bilo koje nekretnine koje su u vlasništvu ili u posjedu
FINA-e, a koje se koriste ili mogu koristiti za pružanje usluga klijentima. Člankom
7.2.1. pravo prvenstva priznaje se i društvima Grupe HVB, pri čemu Banka i
društva Grupe HVB imaju pravo na zakup, podzakup ili drugi ugovorni odnos pod
uvjetima koje je ponudila treća strana i tek ako Banka u roku od 4 tjedna ne
izjavi da želi koristiti to pravo prvenstva, FINA može sklopiti ugovor s trećoj
stranom pod istim uvjetima koji su bili ponuđeni i Banci.
Na
poseban upit koje informacije u vezi davanja u zakup poslovnog prostora Banka
očekuje od FINA-e Banka je odgovorila da želi unaprijed biti upoznata sa početkom
i trajanjem zakupa, nazivom zakupca, veličinom i položajem (razgraničenjem)
prostora i podacima o dijelovima zgrade, opreme i uređaja koji će se zajednički
koristiri. Banka drži da FINA ne bi trebala dati u zakup trećima poslovni
prostor pod povoljnijim uvjetima od onih koji trenutno vrijede za Banku.
Iz
navedenih ugovornih odredbi proizlazi da Banka ima pravo prvenstva kod zakupa
ili podzakupa bilo koje nekretnine u vlasništvu ili u posjedu FINA-e, te joj se
ujedno daje određena kontrola nad sklapanjem ugovora o pružanju usluga između
FINA-e i drugih banaka. S obzirom da FINA ima vrlo razgranatu mrežu od 180
poslovnih jedinica koja pokriva sve dijelove Hrvatske, već sam privilegirani
pristup toj mreži daje banci znatno povoljniji položaj u odnosu na druge
banke. Pravom prvenstva kod sklapanja ugovora o pružanju usluga sličnih onima
određenih Sporazumom Banci se pruža mogućnost uvida u dijelove poslovne
politike njezinih konkurenata (širenje poslovne mreže, nastup na tržištu,
itd.), kao i nadziranje i čak ograničavanje obujma pružanja usluga od strane
drugih banaka jer korištenjem prava prvenstva Banka može spriječiti svoje
konkurente da pružaju svoje usluge na nekoj lokaciji FINA-e. Kada se pravo
prvenstva ugovoreno člankom 7.2. Priloga 8a Sporazuma promatra zajedno s
odredbama članka 2.1.1. i 3.4.1. Sporazuma, sve navedene odredbe zajedno
dodatno jačaju privilegirani položaj Banke i njezin utjecaj na slobodno tržišno
natjecanje u bankarskom sektoru Republike Hrvatske.
Iz iznijetog proizlazi da odredbe članka 7.2. Priloga
8a Sporazuma omogućavaju Banci da ograničava ili nadzire obujam pružanja
usluga, tržište, tehnološki razvoj ili ulaganje u odnosu na druge banke, zbog
čega se u smislu točke 2.2. Odluke o zaštiti tržišnog natjecanja unutar
bankarskog sektora smatraju zabranjenima jer za posljedicu mogu imati
sprječavanje, ograničavanje ili narušavanje tržišnog natjecanja u
bankarskom sektoru Republike Hrvatske. U skladu s točkom 2.3. Odluke o zaštiti
tržišnog natjecanja unutar bankarskog sektora ništavi su ugovori koji su zabranjeni
na temelju odredaba točke 2.1. i 2.2. navedene odluke. S obzirom da se odredbe
članka 7.2. Priloga 8a Sporazuma smatraju zabranjenim jer im je posljedica
sprječavanje, ograničavanje ili narušavanje tržišnog natjecanja unutar
bankarskog sektora Republike Hrvatske, valjalo je navedene odredbe utvrditi
ništavima.
Budući
da još nisu poznate dodatne uslužne lokacije, nije se mogao ocijeniti utjecaj
širenja Banke na lokalna tržišta, pa je stoga u točki 3. izreke naloženo Banci
da nakon što izvrši izbor dodatnih uslužnih lokacija o tome obavijesti Hrvatsku
narodnu banku i od nje zatraži prethodnu suglasnost za širenje mreže na
izabrane dodatne uslužne lokacije FINA-e.
Na temelju
iznijetoga odlučeno je kao u izreci.
POUKA O PRAVNOM LIJEKU
Ovo je
rješenje konačno u upravnom postupku i protiv njega nije dopuštena žalba,
već se može pokrenuti upravni spor tužbom neposredno kod Upravnog suda
Republike Hrvatske u roku 30 dana od dana dostave ovog rješenja.
Urbroj:
375-020/12-03/ŽR
Zagreb, 19. prosinca 2003.
Guverner
Hrvatske narodne banke
dr. sc. Željko Rohatinski, v. r.