463
Ustavni
sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci
Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko
Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst, Vice
Vukojević i Milan Vuković, odlučujući o ustavnoj tužbi B. M. iz Z., na sjednici
održanoj dana 28. siječnja 2004. godine, donio je
I.
Ustavna tužba se usvaja.
II. Općinski
sud u Zagrebu dužan je donijeti presudu u predmetu, koji se vodi pred tim
sudom pod brojem: Pr-1716/93, u najkraćem mogućem roku, ali ne duljem od šest
(6) mjeseci, računajući od prvoga idućeg dana nakon objave ove odluke u
»Narodnim novinama«.
III. Na
temelju članka 63. stavka 3. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02 – pročišćeni tekst), podnositeljici
ustavne tužbe, B. M. iz Z., M. 12, određuje se primjerena naknada zbog povrede
ustavnog prava iz članka 29. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske (»Narodne
novine«, broj 41/01 – pročišćeni tekst) u iznosu od 8.000,00 kuna.
IV.
Naknada iz točke III. izreke ove odluke bit će isplaćena iz državnog proračuna
u roku od tri mjeseca od dana podnošenja zahtjeva podnositeljice Ministarstvu
financija Republike Hrvatske za isplatu.
V. Ova
odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1.
Podnositeljica ustavne tužbe podnijela je dana 2. lipnja 2003. godine, temeljem
odredbe članka 63. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne
novine«, broj 49/02 – pročišćeni tekst, u daljnjem tekstu: Ustavni zakon)
ustavnu tužbu zbog nedonošenja sudske odluke u razumnom roku.
Podnositeljica predlaže da Ustavni sud odredi rok za
donošenje presude u predmetu koji se vodi pred Općinskim sudom u Zagrebu pod
poslovnim brojem: Pr-1716/93 te da odredi primjerenu naknadu podnositeljici
zbog povrede ustavnog prava iz članka 29. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske,
koju je Općinski sud Zagrebu počinio ne odlučivši o pravima i obvezama podnositeljice
u razumnom roku.
ČINJENICE
VAŽNE ZA USTAVNOSUDSKI POSTUPAK
2. Ustavni sud je, u postupku pokrenutom ustavnom tužbom,
primjenom članka 63. Ustavnog zakona, uvidom u spis Općinskog suda u Zagrebu,
broj: Pr-1716/03, utvrdio sljedeće činjenice koje su pravno relevantne za
odlučivanje o povredi ustavnog prava podnositeljice, zajamčenog člankom 29.
stavkom 1. Ustava:
– podnositeljica je Općinskom sudu u Zagrebu, dana
30. kolovoza 1993. godine, podnijela tužbu protiv tuženika, Prve ekonomske škole
u Zagrebu, radi poništenja disciplinskih odluka nadležnih tijela tuženika i
vraćanja na rad te nadoknade plaće,
– nakon što je tuženik odgovorio na tužbu 30.
studenoga 1993. godine, održano je dana 2. prosinca 1993. godine pripremno ročište,
– sljedeće ročište održano je 2. svibnja 1994.
godine, kada je doneseno rješenje da će se saslušati svjedok S. T.,
– nakon toga, podnositeljica dostavlja podneske Općinskom
sudu, a u dva navrata (13. prosinca 1994. godine i 9. ožujka 1999. godine) požuruje
zakazivanje ročišta,
– sljedeće ročište, na kojem je saslušan svjedok S.
T., održano je 24. studenoga 1999. godine te je doneseno rješenje da se sljedeće
ročište zakazuje za 6. travnja 2000. godine,
– na ročištu od 6. travnja 2000. godine, a zbog
nedostatka pozvanog svjedoka, doneseno je rješenje o odgodi ročišta za dan 11.
svibnja 2000. godine,
– na ročištu 11. svibnja 2000. godine saslušan je
svjedok te doneseno rješenje da će se sljedeće ročište zakazati pisanim
putem, a nakon što sud zaprimi određene podatke koje će zatražiti službenim
putem,
– dana 25. rujna 2000. godine, Općinski sud u Zagrebu
traži od Općinskoga državnog odvjetništva u Zagrebu dostavu spisa na uvid,
– dana
10. listopada 2000. godine, Općinsko državno odvjetništvo dostavlja traženi
spis Općinskom sudu u Zagrebu,
– ročište, zakazano za 9. studenoga 2000. godine,
odgođeno je zbog bolesti raspravnog suca,
– sljedeće ročište održano je 6. prosinca 2000.
godine, a nakon toga 6. veljače 2001. godine. Na tom ročištu je doneseno rješenje
da se ono događa te da će se sljedeće zakazati pisanim putem nakon što se
provede financijsko vještačenje,
– rješenjem od 27. ožujka 2001. godine pozvana je
podnositeljica ustavne tužbe da uplati predujam za financijsko vještačenje, što
je podnositeljica učinila 2. travnja 2001. godine,
– rješenjem od 5. listopada 2001. godine sud imenuje
vještaka za provedbu financijskog vještačenja,
– podneskom od 4. veljače 2002. godine podnositeljica
požuruje izradu nalaza vještaka,
– potom Sud, podneskom od 29. ožujka 2002. godine,
poziva vještaka na izradu nalaza i mišljenja i dostavu spisa,
– dana 24. travnja 2002. godine, vještak dostavlja
svoj nalaz i mišljenje,
– podneskom od 8. svibnja 2002. godine, podnositeljica
se očitovala na nalaz vještaka, a podneskom od 28. svibnja 2002. godine požuruje
donošenje presude,
– podneskom od 18. lipnja 2002. godine tuženik se očituje
na nalaz vještaka,
– sljedeće ročište održano je 11. srpnja 2002.
godine, kada zbog promjene raspravnog vijeća glavna rasprava počinje iznova te
se nalaže podnositeljici da specificira tužbeni zahtjev u roku od petnaest
dana, a sljedeće ročište se zakazuje za 21. studenoga 2002. godine,
– rješenjem od 11. srpnja 2002. godine, rasprava,
zakazana za 21. studenoga 2002., predlaže se za 21. listopada 2002. godine,
– 16. srpnja 2002. godine, sud od Općinskog državnog
odvjetništva traži dostavu spisa na uvid,
– potom su održana ročišta 21. listopada 2002. godine
te 21. studenoga 2002. godine, kada je glavna rasprava zaključena,
– podneskom od 1. travnja 2003. godine podnositeljica
požuruje izradu presude,
– pismeni otpravak presude učinjen je 13. lipnja
2003. godine, a strankama otpremljen 17. lipnja 2003. godine,
– dana 23. lipnja 2003. godine Općinsko državno
odvjetništvo vraća Sudu primjerak presude jer nije stranka u postupku,
– podneskom od 30. lipnja 2003. godine, podnositeljica
upozorava Sud na pogreške u presudi,
– rješenjem od 8. srpnja 2003. godine ispravlja se
presuda od 21. studenoga 2002. godine,
– dana 14. srpnja 2003. godine tuženik izjavljuje žalbu
na prvostupanjsku presudu,
– 11. kolovoza 2003. godine podnositeljica dostavlja
sudu odgovor na žalbu,
– 11. studenoga 2003. godine Županijski sud u
Zagrebu, donosi presudu, broj: Gžn-1898/03-2, kojom ukida presudu Općinskog
suda u Zagrebu, broj: Pr-1716/93, u stavku I. i III. izreke i u tom se dijelu
vraća sudu prvog stupnja na ponovno suđenje.
OČITOVANJE
OPĆINSKOG I ŽUPANIJSKOG SUDA U ZAGREBU
3. Na
temelju članka 69. stavka 1. alineje 2. Ustavnog zakona, Ustavni sud je dana
22. rujna 2003. godine zatražio od Općinskog suda u Zagrebu da se izjasni o
navodima ustavne tužbe.
U očitovanju od 30. rujna 2003. godine uredujući
sudac navodi da se predmet po žalbi tuženika nalazi kod Županijskog suda u
Zagrebu. Stoga je dana 16. listopada 2003. godine zatraženo od tog suda da
dostavi preslik prvostupanjskog spisa te da se izjasni o navodima iz ustavne
tužbe. U očitovanju Županijskog suda u Zagrebu ističe se da iz predmeta spisa
proizlazi da je donošenju prvostupanjske presude, poslovni broj:
Pr-1716/03-115 do 21. studenoga 2002. godine, kojom je djelomično prihvaćen
zahtjev tužiteljice, prethodilo ukupno deset ročišta, a spis se nalazio u radu
kod pet predsjednika vijeća. Ističe se da je najdulji vremenski period
protekao između ročišta od 2. svibnja 1994. godine i 24. studenoga 1999.
godine te da je točna tvrdnja podnositeljice ustavne tužbe da se ona u tom
vremenskom razdoblju obraćala podnescima sudu i da je požurivala održavanje
ročišta. Nadalje, ističe se da su na duljinu razdoblja između ročišta, održanih
6. veljače 2001. i 11. srpnja 2002. godine, od odlučnog utjecaja bile
okolnosti vezane za izradu nalaza i mišljenja financijskog vještaka, kao i
promjena dva predsjednika vijeća.
PRAVO
VAŽNO ZA USTAVNOSUDSKI POSTUPAK
4.
Mjerodavno pravo u ovom sudskom postupku sadržano je u odredbama članka 29.
stavka 1. Ustava Republike Hrvatske i članku 63. Ustavnog zakona.
Ustavna
tužba je osnovana.
5.
Povredu ustavnog prava, na donošenje sudske odluke u razumnom roku, Ustavni
sud razmatra u svjetlu osobitih okolnosti svakoga pojedinog slučaja.
Razmatranjem
razloga ustavne tužbe podnositeljice i dostavljenih očitovanja Općinskog
suda u Zagrebu i Županijskog suda u Zagrebu te uvida u spis predmeta, Ustavni
sud utvrdio je da su se u ovom slučaju ostvarile pretpostavke za njegovo
postupanje u smislu odredbe članka 63. Ustavnog zakona.
Svoju
odluku Ustavni sud obrazlaže sljedećim utvrđenjima:
5.1. DULJINA SUDSKOG POSTUPKA
Prvostupanjski parnični postupak započeo je 30.
kolovoza 1993. godine podnošenjem tužbe Općinskom sudu u Zagrebu. Ustavna tužba
podnesena je dana 2. lipnja 2003. godine, a do tog dana sudski postupak nije
bio pravomoćno okončan. Ustavni sud utvrđuje da je do dana podnošenja ustavne
tužbe postupak pred Općinskim sudom u Zagrebu trajao ukupno (9) godina, devet
(9) mjeseci i tri (3) dana.
Ustavni sud napominje, međutim, da je Zakon o potvrđivanju
Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda i protokola broj 1,
4, 6, 7 i 11 uz Konvenciju za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda
(»Narodne novine«, Međunarodni ugovori, broj 18/97, 6/99 – pročišćeni tekst,
8/99 – ispravak, u daljnjem tekstu: Zakon o potvrđivanju Konvencije) stupio
na snagu dana 5. studenoga 1997. godine.
Od dana stupanja na snagu Zakona o potvrđivanju
Konvencije, odredbe Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda
Vijeća Europe (u daljnjem tekstu: Europska konvencija) čine, temeljem članka
140. Ustava Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 56/90), dio unutarnjega
pravnoga poretka Republike Hrvatske. Dio unutarnjega pravnog poretka
Republike Hrvatske od tog dana čini i odredba članka 6. stavka 1. Europske
konvencije pod nazivom »Pravo na pošteno suđenje« koja, između ostalog,
propisuje:
»Radi utvrđivanja svojih prava i obveza građanske
naravi (…), svatko ima pravo da zakonom ustanovljeni neovisni i nepristrani
sud (…) u razumnom roku ispita njegov slučaj.«.
Sukladno navedenom, konvencijsko pravo na donošenje
sudske odluke u razumnom roku čini dio unutarnjega pravnog poretka Republike
Hrvatske od dana stupanja na snagu Zakona o potvrđivanju Konvencije (5.
studenoga 1997. godine). S druge strane, pravo na donošenje sudske odluke u
razumnom roku utvrđeno je ustavnim pravom u Republici Hrvatskoj 9. studenoga
2000. godine, izmjenama članka 29. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske
(»Narodne novine«, broj 113/00). Iz navedenih razloga, ispitivanje razumnosti
trajanja sudskih postupaka prije 5. studenoga 1997. godine, u pravilu, ne bi
moglo biti predmetom ustavnosudskih postupaka, temeljenih na članku 63.
Ustavnog zakona jer u dotadašnjem pravnom poretku Republike Hrvatske takvo
pravo nije postojalo ni kao konvencijsko niti kao ustavno.
Ustavni sud je, u konkretnom slučaju, ocijenio da se
pravno relevantnim razdobljem, s aspekta povrede prava na razumnu duljinu
trajanja sudskog postupka, smatra razdoblje od 5. studenoga 1997. godine (to
jest od dana stupanja na snagu Zakona o potvrđivanju Konvencije) do 2.
kolovoza 2003. godine (to jest do dana podnošenja ustavne tužbe podnositeljice),
što ukupno iznosi pet (5) godina, šest (6) mjeseci i dvadeset osam (28) dana.
5.2. POSTUPANJE NADLEŽNIH SUDOVA
Ustavni sud je utvrdio da je u razmatranom razdoblju
Općinski sud u Zagrebu, od radnji koje su relevantne za meritorno odlučivanje
o pravima i obvezama stranaka u tom sudskom postupku, održao osam ročišta za
glavnu raspravu. Prije tog razdoblja održao je dva ročišta. Nakon podnijete
ustavne tužbe, prvostupanjski sud je izradio i dostavio prvostupanjsku
presudu strankama te dostavio žalbu tuženika Županijskom sudu u Zagrebu na rješavanje.
Radi se o radnom sporu u kojem zakonodavac nalaže
hitno postupanje, a protivno tom zahtjevu zakonodavca postupak traje preko 9
godina. Potrebno je istaknuti i dugo trajanje postupka i prije 1997. godine.
Međutim, ni nakon 1997. godine, odnosno unutar pravno relevantnog razdoblja za
ocjenu razumnog roka glede trajanja postupka, prvostupanjski sud nije
postupao učinkovito. Tako tijekom postupka nije bilo nikakve aktivnosti suda u
razdoblju od svibnja 1994. godine do studenoga 1999. godine, dakle tri godine
prije, a dvije godine nakon 1997. godine, a što ukupno iznosi preko pet godina.
Glavna raprava zaključena je 21. studenoga 2002. godine, a presuda je izrađena
i otpremljena strankama u lipnju 2003. godine, dakle nakon više od šest
mjeseci. Ocjena je Ustavnog suda da broj održanih ročišta i donijetih odluka ne
opravdava trajanje radnog spora od 9 godina, a da se nakon svega postupak i
dalje vodi pred prvostupanjskim sudom. Tijekom postupka pred Ustavnim sudom
ukinuta je prvostu-
panjska odluka donijeta nakon devet godina. Stoga se može ocijeniti da
prvostupanjski sud nije koristio procesne ovlasti, propisane Zakonom o parničnom
postupku (»Narodne novine«, broj 53/91, 91/92, 112/99, 88/01 i 117/03), koje
nalažu efikasno i učinkovito vođenje parničnog postupka.
5.3. PONAŠANJE PODNOSITELJICE USTAVNE TUŽBE (TUŽITELJICE U SUDSKOM POSTUPKU)
Podnositeljica ustavne tužbe, kao tužiteljica u
sudskom postupku, prema utvrđenju Ustavnog suda, nije pridonijela duljini
sudskog postupka. Dapače, podnositeljica se u više navrata pisanim podnescima
obraćala nadležnom sudu požurujući postupak.
5.4. SLOŽENOST SUDSKOG PREDMETA
Dosadašnji tijek sudskog
postupka ne ukazuje da se u konkretnom slučaju radi o složenoj sudskoj stvari.
Polazeći od činjenice da se
predmetni spis nalazio u postupku pred sudom prvog stupnja gotovo deset godina
te da je nakon podnošenja ustavne tužbe Županijski sud u Zagrebu riješio o žalbi
tuženika na način da je predmet vratio na ponovni postupak pred sud prvog stupnja,
a imajući u vidu postupanje nadležnog suda u razmatranom, pravno relevantnom
razdoblju. Ustavni sud nije našao okolnosti koje bi u dosadašnjem tijeku
postupka ukazivale na složenost sudskog predmeta, a koje bi opravdale
dugotrajnost postupanja u tom predmetu.
Radi se o radnom sporu i neučinkovitost
presuđivanja ovaj Sud nalazi i u tome što je prvostupanjska presuda donesena
nakon gotovo 10 godina vođenja postupka, da bi drugostupanjski sud u roku od
tri mjeseca riješio o žalbi tuženika i predmet vratio prvostupanjskom sudu na
ponovno odlučivanje. Dakle, radi se o neučinkovitosti prvostupanjskog suda.
6. Sukladno utvrđenjima
Suda, opisanim u točki 5. obrazloženja ove odluke, Ustavni sud ocjenjuje da
je nerazumno dugim trajanjem sudskog postupka u radnom sporu, koji se vodi
pred Općinskim sudom u Zagrebu pod brojem: Pr-1716/93, povrijeđeno ustavno
pravo podnositeljice da zakonom ustanovljeni neovisni i nepristrani sud u
razumnom roku odluči o njezinim pravima ili obvezama, koje je zajamčeno člankom
29. stavkom 1. Ustava.
7. Iz tih razloga, na temelju
odredbi članka 63. stavaka 1. i 2. Ustavnog zakona, donesena je odluka kao pod
točkama I. i II. izreke ove odluke.
8. Sukladno odredbi članka
63. stavka 3. Ustavnog zakona, odlučeno je kao u točkama III. i IV. izreke ove
odluke.
Visinu naknade zbog povrede
ustavnog prava na donošenje sudske odluke u razumnom roku, Ustavni sud, u
pravilu, određuje za razmatrano, pravno relevantno razdoblje, uz iznimnu mogućnost
uvažavanja nerazumno dugog razdoblja potpune neaktivnosti suda i prije 5.
studenoga 1997. godine, što ovisi o osobitim okolnostima svakoga pojedinog slučaja.
Pri utvrđivanju visine
naknade, temeljem članka 63. stavka 3. Ustavnog zakona, Ustavni sud uzima u
obzir sve okolnosti slučaja, uz istodobno uvažavanje ukupnih gospodarskih i
socijalnih prilika u Republici Hrvatskoj.
Budući da je Ustavni sud ovlašten,
temeljem članka 63. stavka 2. Ustavnog zakona, u svakom pojedinom slučaju
odrediti i rok za donošenje sudske odluke, na visinu naknade u konkretnom slučaju
utjecala je i činjenica da je Općinskom sudu u Zagrebu temeljem točke II.
izreke ove odluke, određen kratak rok u kojem je taj sud dužan donijeti odluku
u predmetu broj: Pr-1716/93, čime se na najdjelotvorniji način ostvaruje i
svrha samoga sudskog postupka.
9.
Odluka o objavi (točka V. izreke) temelji se na odredbi članka 29. Ustavnog
zakona.
Broj:
U-IIIA-2886/2003
Zagreb, 28. siječnja 2003.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Suda
dr. sc. Petar Klarić, v. r.