482
Ustavni
sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci
Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko
Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst, Vice
Vukojević i Milan Vuković, rješavajući u povodu prijedloga za pokretanje
postupka za ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom, na sjednici održanoj 14.
siječnja 2004. godine, donio je
I.
Odbacuje se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom:
–
Ugovora između Svete Stolice i Republike Hrvatske o pravnim pitanjima od 19.
prosinca 1996. godine,
–
Ugovora između Svete Stolice i Republike Hrvatske o suradnji na području odgoja
i kulture od 19. prosinca 1996. godine,
–
Ugovora između Svete Stolice i Republike Hrvatske o dušebrižništvu katoličkih
vjernika, pripadnika oružanih snaga i redarstvenih službi Republike Hrvatske od
19. prosinca 1996. godine te
–
Ugovora između Svete Stolice i Republike Hrvatske o gospodarskim pitanjima od
9. listopada 1998. godine.
II. Ovo
rješenje objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1.
Jasna A. Videc iz Slavonskog Broda dana 18. travnja 2001. godine podnijela je
prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom Ugovora između
Svete Stolice i Republike Hrvatske o pravnim pitanjima od 19. prosinca 1996.
godine, Ugovora između Svete Stolice i Republike Hrvatske o suradnji na području
odgoja i kulture od 19. prosinca 1996. godine, Ugovora između Svete Stolice i
Republike Hrvatske o dušebrižništvu katoličkih vjernika, pripadnika oružanih
snaga i redarstvenih službi Republike Hrvatske od 19. prosinca 1996. godine te
Ugovora između Svete Stolice i Republike Hrvatske o gospodarskim pitanjima od
9. listopada 1998. godine (u nastavku teksta: Ugovori).
2. Obrazlažući svoj prijedlog, predlagateljica navodi
da se osporenim Ugovorima sjedinjuje Crkva s državom, odnosno ustoličuje jedna
Crkva kao državna crkva, a što je prema mišljenju podnositeljice u suprotnosti
s odredbom članka 41. stavka 1. Ustava, koja glasi:
»Sve vjerske zajednice jednake su pred zakonom i
odvojene od države.«
Nadalje, predlagateljica ističe da je osporenim
Ugovorima Republika Hrvatska preuzela materijalne obveze koje su neprimjerene
njezinom gospodarskom razvoju i ekonomskim mogućnostima.
3.
Slijedom navedenoga predlagateljica predlaže pokretanje postupka za ocjenu
suglasnosti s Ustavom osporenih Ugovora i njihovo ukidanje.
Ustavni
sud nije nadležan za odlučivanje.
4.
Nadležnost Ustavnog suda Republike Hrvatske utvrđena je odredbama članka 128.
Ustava, koje glase:
»Ustavni sud Republike Hrvatske:
– odlučuje o suglasnosti zakona s Ustavom,
– odlučuje o suglasnosti drugih propisa s Ustavom i
zakonom,
– može ocjenjivati ustavnost zakona te ustavnost i
zakonitost drugih propisa koji su prestali važiti ako od tog prestanka do
podnošenja zahtjeva ili prijedloga za pokretanje postupka nije prošlo više od
godine dana,
– odlučuje povodom ustavnih tužbi protiv pojedinačnih
odluka državnih tijela, tijela jedinica lokalne i područne (regionalne)
samouprave te pravnih osoba s javnim ovlastima kad su tim odlukama povrijeđena
ljudska prava i temeljne slobode, kao i pravo na lokalnu i područnu
(regionalnu) samoupravu zajamčeni Ustavom Republike Hrvatske.
– prati ostvarivanje ustavnosti i zakonitosti te o
uočenim pojavama neustavnosti i nezakonitosti izvješćuje Hrvatski sabor,
– rješava sukob nadležnosti između tijela
zakonodavne, izvršne i sudbene vlasti,
– odlučuje, u skladu s Ustavom, o odgovornosti
Predsjednika Republike,
– nadzire ustavnost programa i djelovanja političkih
stranaka i može, u skladu s Ustavom, zabraniti njihov rad,
– nadzire ustavnost i zakonitost izbora i državnog referenduma
i rješava izborne sporove koji nisu u djelokrugu sudova,
– obavlja druge poslove određene Ustavom.
Iz navedene Ustavne odredbe razvidno je da Ustavni
sud Republike Hrvatske nije nadležan ocjenjivati suglasnost međunarodnih
ugovora neposredno s Ustavom«.
5. Odredbom članka 32. Ustavnog zakona o Ustavnom
sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02 - pročišćeni tekst, u
nastavku teksta: Ustavni zakon), između ostaloga, propisano je da će Ustavni
sud rješenjem odbaciti prijedlog ako nije nadležan za odlučivanje.
S
obzirom na činjenicu da je podnositeljica u konkretnom slučaju predlagala
pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom odredaba međunarodnog
ugovora neposredno, što nije u nadležnosti Ustavnog suda propisanoj odredbama
članka 128. Ustava, na temelju odredbe članka 32. Ustavnog zakona, riješeno je
kao u točki I. izreke.
Točka
II. izreke utemeljena je na odredbi članka 29. stavka 1. Ustavnog zakona.
Broj:
U-I-825/2001
Zagreb,
14. siječnja 2004.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Petar Klarić, v. r.