1192
Ustavni
sud Republike Hrvatske, u Drugom vijeću za odlučivanje o ustavnim tužbama, u
sastavu sudac Jasna Omejec, predsjednik Vijeća, te suci Marijan Hranjski,
Mario Kos, Ivan Mrkonjić, Emilija Rajić i Vice Vukojević, članovi Vijeća, u
postupku pokrenutom ustavnom tužbom I. M. iz V. G., kojeg zastupa mr. sc. A.
Š., odvjetnik iz V. G., na sjednici održanoj 7. travnja 2004. godine,
jednoglasno je donio
I.
Ustavna tužba se odbija.
II. Ova
odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1.
Pravodobna i dopuštena ustavna tužba podnijeta je protiv presude Upravnog suda
Republike Hrvatske, broj Us-10433/99 od 11. travnja 2002. godine, kojom je
odbijena tužba podnositelja u upravnom sporu radi starosne mirovine,
pokrenutom protiv rješenja Upravnog vijeća Hrvatskog zavoda za mirovinsko
osiguranje, Žalbenog vijeća, broj: 9454-Ž, urbroj: 341-99-03/2-99/015681 od
27. rujna 1999. godine.
Navedenim rješenjem odbijena je žalba izjavljena
protiv rješenja Republičkog fonda mirovinskog i invalidskog osiguranja
radnika Hrvatske, Područne službe u Zagrebu, broj 9454 od 14. siječnja 1999.
godine, kojim je podnositelju priznato od 1. lipnja 1998. godine pravo na
starosnu mirovinu na teret Hrvatskog mirovinskog i invalidskog osiguranja,
prema odredbama Ugovora između Republike Hrvatske i Republike Makedonije o
socijalnom osiguranju (»Narodne novine – Međunarodni ugovori«, broj 16/97,
Zakon o potvrđivanju Ugovora između Republike Hrvatske i Republike Makedonije
o socijalnom osiguranju).
2.
Podnositelj smatra da su mu navedenom presudom Ustavnog suda Republike
Hrvatske i aktima tijela uprave povrijeđena ustavna prava sadržana u člancima
14. stavku 2., 19., 29. stavku 1., 56.
stavku 1. i 62. Ustava Republike Hrvatske, kao i odredbe članka 3.
Ustava Republike Hrvatske.
U
ustavnoj tužbi podnositelj navodi da je sam pribavio podatke od Vojne pošte u
Zemunu glede tamo ostvarenog radnog staža, ali da je prvostupanjsko tijelo
uprave odbilo uzeti te podatke kao vjerodostojne. Smatra da mu je pri odabiru
najpovoljnijeg razdoblja radnog staža učinjena nepravda, te da nije sporno
da bi najpovoljnije razdoblje za određivanje visine mirovinske osnovice
trebalo biti razdoblje provedeno u službi u bivšoj JNA. Smatra da obrazloženje
presude Upravnog suda Republike Hrvatske nije zakonito niti je u skladu s
Ustavom Republike Hrvatske. Navodi da ne bi trebao, zbog raspada bivše JNA,
biti u nepovoljnijem položaju od drugih građana Republike Hrvatske kod
izračuna starosne mirovine.
Od Ustavnog suda Republike Hrvatske traže usvajanje
ustavne tužbe i ukidanje osporavane presude i rješenja.
Ustavna tužba nije osnovana.
3. Prema odredbi članka 62. stavka 1. Ustavnog zakona
o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02 – pročišćeni
tekst, u daljnjem tekstu: Ustavni zakon), svatko može podnijeti Ustavnom sudu
ustavnu tužbu ako smatra da mu je pojedinačnim aktom tijela državne vlasti,
tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ili pravne osobe s
javnim ovlastima, kojim je odlučeno o njegovim pravima i obvezama ili o sumnji
ili optužbi zbog kažnjivog djela, povrijeđeno ljudsko pravo ili temeljna
sloboda zajamčena Ustavom, odnosno Ustavom zajamčeno pravo na lokalnu i
područnu (regionalnu) samoupravu.
Ustavni sud, u postupku u povodu ustavne tužbe u
granicama zahtjeva istaknutog u ustavnoj tužbi, utvrđuje je li u postupku
odlučivanja o pravima i obvezama podnositelju povrijeđeno ustavno pravo, pri
čemu se, u pravilu, ne upušta u pitanje jesu li sudovi pravilno i potpuno
utvrdili činjenično stanje i ocijenili dokaze. Za Ustavni sud relevantne su
samo one činjenice od čijeg postojanja ovisi ocjena o povredi ustavnog
prava.
4. U upravnom postupku podnositelju je priznato
pravo na starosnu mirovinu te mu je u mirovinski staž uračunato vrijeme
provedeno u osiguranju u Republici Makedoniji, kao i vrijeme provedeno u
svojstvu vojnog osiguranika kao aktivne vojne osobe na službi u bivšoj JNA, uz
staž osiguranja s povećanim trajanjem u određenim razdobljima, te razdoblje
u kojem je bio osiguran po osnovi radnog odnosa kod Republičkog fonda
mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika Hrvatske, Mirovinska osnovica
podnositelju je utvrđena na temelju plaća ostvarenih u razdoblju od 1986. do
1997. godine, kao najpovoljnijem obračunskom razdoblju, preračunatim prema
razini plaća iz 1997. godine.
U upravnom sporu odbijena je tužba podnositelja uz
obrazloženje Upravnog suda da je upravno tijelo pravilno postupilo odbivši žalbu
podnositelja. Upravni sud je ocijenio da su, pri izračunu mirovinske osnovice,
tijela uprave pravilno primijenila odredbe članka 35. Zakona o mirovinskom i
invalidskom osiguranju (»Narodne novine«, broj 26/83, 5/86, 42/87, 34/89,
57/89, 40/90, 9/91, 26/93, 96/93 i 44/94), odredbe članka 24.a–24.h Zakona o
osnovnim pravima iz mirovinskog i invalidskog osiguranja i odredbe članka
14.–20. Statuta Republičkog fonda mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika
Hrvatske (»Narodne novine«, broj 31/83, 47/83, 53/85, 14/86, 23/86, 52/86,
32/89, 48/89, 57/89, 58/90, 21/92 i 116/93).
5.
Analizom navoda iz ustavne tužbe i osporenih odluka, Ustavni sud Republike
Hrvatske je utvrdio da su upravni postupak i upravni spor provedeni u skladu s
odgovarajućim odredbama Zakona o općem upravnom postupku (»Narodne novine«,
broj 53/91 i odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-248/1994 u
»Narodnim novinama«, broj 103/96) i Zakona o upravnim sporovima (»Narodne
novine«, broj 53/91, 91/92 i 112/99), da je primijenjeno odgovarajuće
materijalno pravo, te da podnositelju nisu povrijeđena ustavna prava.
Prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja za
kategoriju vojnih osiguranika ustanovljena su posebnim Zakonom o mirovinskom
i invalidskom osiguranju vojnih osiguranika. Kako u vrijeme dok je bio
djelatna vojna osoba podnositelj nije bio osiguranik prema odredbama Zakona o
osnovnim pravima iz mirovinskog i invalidskog osiguranja to se odredbe Zakona
o mirovinskom i invalidskom osiguranju i Zakona o osnovnim pravima iz
mirovinskog i invalidskog osiguranja o utvrđivanju mirovinske osnovice mogu
primijeniti samo u vrijeme u kojem je podnositelj bio osiguranik u svojstvu
radnika kod Republičkog fonda mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika
Hrvatske.
Razlozi glede nepostojanja reciprociteta između
Fonda za socijalno osiguranje vojnih osiguranika iz SRJ i RFMIORH u trenutku
utvrđivanja visine osnovice detaljno su obrazloženi u osporenim upravnim
aktima. Naime, RFMIORH je zatražio podatke od Fonda SRJ, ali nije dobio
odgovor. U drugostupanjskom upravnom rješenju navedeno je da se zahtjevu
podnositelja ne može udovoljiti, ali da će se o eventualnom povoljnijem
izračunu mirovinske osnovice moći odlučiti kada se uspostavi službena
komunikacija između Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje i Fonda za socijalno
osiguranje vojnih osiguranika iz SRJ.
Osporena presuda i rješenja tijela uprave donijeti
su pravilnom primjenom zakonskih odredbi kojima su uređeni odnosi iz
mirovinskog i invalidskog osiguranja. Zakonom o osnovnim pravima iz
mirovinskog i invalidskog osiguranja propisano je da se osiguranicima čija su
prava regulirana odredbama ovog Zakona (članci 18.–20.) u staž osiguranja
računa i vrijeme za koje su bili osigurani u mirovinskom i invalidskom osiguranju
u svojstvu vojnog osiguranika, te je tako podnositelju pravilno vrijeme
provedeno u službi u bivšoj JNA uračunato u ukupan mirovinski staž na temelju
kojeg je ostvario pravo na prijevremenu starosnu mirovinu. Međutim, navedenim
zakonima koji se odnose na mirovinsko i invalidsko osiguranje radnika nije
predviđena mogućnost da bi se i plaće ostvarene u razdoblju službe u bivšoj
JNA mogle uzeti u obzir za izračun mirovinske osnovice.
U upravnom postupku je nespornim utvrđeno da je podnositelju
utvrđeno, od strane makedonskog nositelja socijalnog osiguranja, vrijeme
osiguranja od 6. rujna 1960. godine do 31. kolovoza 1961. godine odnosno
vrijeme u trajanju od 11. mjeseci i 25 dana. S obzirom da je taj staž kraći od
12 mjeseci, na temelju članka 22. Ugovora između Republike Hrvatske i Republike
Makedonije o socijalnom osiguranju on pada na teret Republike Hrvatske, što
je, pravilno, u upravnom postupku i utvrđeno.
6. Opće načelo jednakosti, zajamčeno člankom 14.
Ustava, koje podnositelj navodi u ustavnoj tužbi, jamči svakomu sva prava i
slobode bez ikakve diskriminacije na bilo kojoj osnovi, dakle, pruža jamstvo
svima da su pred zakonom jednaki i da su svi ovlašteni, bez diskriminacije na
jednaku pravnu zaštitu.
Ocjenjujući razloge ustavne tužbe sa stajališta
članka 14. stavka 2. Ustava, Sud je utvrdio da u konkretnom slučaju ustavno
pravo jednakosti pred zakonom nije povrijeđeno. Podnositelj nije naveo
relevantne razloge koji bi ukazivali da je u provedenom sudskom postupku, pred
Upravnim sudom Republike Hrvatske, bilo postupovnih povreda koje bi mogle
dovesti do povreda njegovih ustavnih prava. Sud je obrazložio stajalište
iznijeto u presudi, za koje je nedvojbeno da nije posljedica proizvoljnog
tumačenja i primjene materijalnog prava, te da nije protivna ustaljenoj
praksi. U tom postupku i u osporenoj presudi o pravima podnositelja nije
odlučivano samovoljno.
7.
Člankom 19. stavkom 2. zajamčena je sudska kontrola zakonitosti pojedinačnih
akata upravnih vlasti tijela koja imaju javne ovlasti.
Tijekom ustavnosudskog postupka, Ustavni sud je
utvrdio da podnositelju, u konkretnom slučaju, nije povrijeđeno navedeno
ustavno pravo. Naime, u konkretnom slučaju podnositelj je, nezadovoljan
rješenjima upravnih tijela, pokrenuo upravni spor pred nadležnim sudom, a
Upravni sud je, provodeći kontrolu zakonitosti pojedinačnih akata, o tužbi
podnositelja meritorno odlučio. Ocijenivši da je činjenično stanje pravilno
utvrđeno, da je pravilno primijenjeno materijalno pravo, te da nema povrede
odredbi materijalnog prava, Upravni sud je, odbijajući tužbu podnositelja, za
svoja utvrđenja dao jasne razloge, očitovavši se pritom o svim navodima
podnositeljeve tužbe.
8. Podnositelju nije povrijeđeno ustavno pravo na
pravično suđenje pred zakonom ustanovljenim neovisnim i nepristranim sudom
(članak 29. stavak 1. Ustava) jer je o njegovoj tužbi odlučivao za to nadležni
sud, u skladu s odgovarajućim zakonskim odredbama.
9. Osporenom presudom i rješenjima upravnih tijela
podnositelju nije povrijeđeno niti ustavno pravo zajamčeno člankom 56.
stavkom 1. (»Pravo zaposlenih i članova njihovih obitelji na socijalnu
sigurnost i socijalno osiguranje uređuje se zakonom i kolektivnim ugovorom«)
niti ustavno pravo zajamčeno člankom 62. Ustava.
10. Na odredbama članaka 3. i 19. stavka 1. Ustava ne
može se temeljiti ustavna tužba, u smislu članka 62. Ustavnog zakona.
11. Stoga je, na temelju odredbi članaka 73. i 75.
Ustavnog zakona, odlučeno kao u izreci.
12. Odluka o objavi ove odluke temelji se na odredbi
članka 29. stavka 1. Ustavnog zakona.
Broj:
U-III-2989/2002
Zagreb, 7. travnja 2004.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Vijeća
dr. sc. Jasna Omejec, v. r.