1233
Ustavni
sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci
Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko
Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst, Vice
Vukojević i Milan Vuković, u povodu prijedloga za pokretanje postupka za
ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom, na sjednici održanoj dana 7. travnja
2004. godine, donio je
I. Ne
prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom
odredbe članka 17. stavka 1. Zakona o porezu na dodanu vrijednost (»Narodne
novine«, broj 47/95, 106/96, 164/98, 105/99, 54/00, 73/00 i 127/00).
II. Ovo
rješenje objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1.
Prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom odredbe članka
17. stavka 1. Zakona o porezu na dodanu vrijednost (»Narodne novine«, broj
47/95, 106/96, 164/98, 105/99, 54/00 i 73/00, u daljnjem tekstu: ZPDV)
podnijela je Stambena zadruga »Zagrebstan«, Zagreb, koju zastupa direktor Grga
Jelinić (u daljnjem tekstu: predlagatelj).
Predlagatelj
smatra da osporena odredba nije suglasna s člankom 49. stavkom 2. i člankom 51.
Ustava Republike Hrvatske.
2. Članak
17. ZPDV glasi:
»Članak
17.
(1)
Porezni obveznik obračunava porez na dodanu vrijednost, prema izdanim računima
za isporučena dobra i obavljene usluge u obračunskomu razdoblju.
(2) Kao
iznosi izdanih računa iz stavka 1. ovoga članka smatraju se iznosi iz članka 7.
stavka 4. i 6., iznosi iz članka 15. stavka 4. i 5. te naplaćeni iznosi iz članka
15. stavka 8. ovoga Zakona.
(3) Iznimno od odredbi stavaka 1. i 2. ovoga članka,
poduzetnik koji je obveznik poreza na dohodak, porez na dodanu vrijednost obračunava
prema primljenim (naplaćenim) naknadama. Ako se promijeni način obračuna
poreza, tada se prometi ne smiju obuhvatiti dvostruko niti smiju ostati
neoporezovani. Oporezivanje prema naplaćenim naknadama ne može se primijeniti
pri prijenosu pogona.
(4) Od poreza na dodanu vrijednost obračunanog prema
odredbama stavka 1. i 2. ovoga članka, odbija se pretporez u smislu članka 20.
stavka 1., 2. i 4. ovoga Zakona.
(5) Od poreza na dodanu vrijednost obračunanog prema
odredbama stavka 3. ovoga članka odbija se pretporez u smislu članka 20. stavka
1., 2. i 4. ovoga Zakona ako je plaćen.«
3. Predlagatelj u bitnom ističe da su osporenom
odredbom pravne i fizičke osobe, koje moraju obračunavati porez prema izdanim
računima, u neravnopravnom položaju prema pravnim i fizičkim osobama koje (temeljem
stavka 3. istog članka) obračunavaju porez prema primljenim (naplaćenim)
naknadama. Stoga, osporenu odredbu smatra nesuglasnom s odredbom članka 49.
stavka 2. Ustava, prema kojoj država osigurava svim poduzetnicima jednak pravni
položaj na tržištu. Predlagatelj, nadalje, ističe da u situaciji kad pojedine
pravne i fizičke osobe ne uspiju naplatiti svoja potraživanja uslijed
objektivnih okolnosti (npr. stečaja dužnika), doslovna primjene osporene
odredbe dodatno »kažnjava« porezne obveznike i u suprotnosti je s osnovnim načelom
porezne politike da se porez plaća na dobit, a ne na ostvareni gubitak.
Predlagatelj navodi da je »nemali broj poduzetnika«,
primjenom članka 17. stavka 1. ZPDV, zbog nemogućnosti plaćanja poreza završio
u stečaju. Stoga je osporena odredbe, prema mišljenju predlagatelja, u
suprotnosti s »poticajem poduzetništva«, a posebno s odredbom članka 51. stavka
1. Ustava (svatko je dužan sudjelovati u podmirenju javnih troškova u skladu
sa svojim gospodarskim mogućnostima).
Slijedom iznijetog, predlaže pokretanje postupka za ocjenu
suglasnosti s Ustavom i ukidanjem odredbe članka 17. stavka 1. ZPDV.
4. Na temelju članka 25. Ustavnog zakona o Ustavnom
sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02 – pročišćeni tekst),
zatraženo je i dobiveno očitovanje Ministarstva financija Republike Hrvatske o
prijedlogu.
Prijedlog
nije osnovan.
5. ZPDV
dio je poreznog sustava Republike Hrvatske, koji se, sukladno ustavnoj
odrednici iz članka 51. stavka 2. Ustava, temelji na načelima jednakosti i
pravednosti. Prema ovim načelima, porezne obveze moraju biti utvrđene i raspoređene
na sve porezne obveznike na način da budu razmjerne mogućnostima poreznih
obveznika te da na odgovarajući način odražavaju njihovu sposobnost plaćanja
poreza. Stoga se zakonom pred kojim su svi jednaki (članak 14. stavak 2.
Ustava) utvrđuju vrste poreza, njihova visina, način obračunavanja i plaćanja,
porezni obveznici te druga pitanja važna za pravilnu primjenu poreznih propisa
i ostvarivanje poreznog sustava u cjelini.
Određivanje predmeta oporezivanja, utvrđivanje
pretpostavki i načina obračunavanja i plaćanja, odnosno neplaćanja poreza,
dio je porezne politike i ustroja poreznog sustava, uređenog zakonom i
propisima utemeljenim na zakonu, koji moraju biti u suglasnosti s Ustavom,
odnosno zakonom, a svatko je dužan držati se Ustava i zakona i poštivati pravni
poredak Republike Hrvatske (članak 5. Ustava).
Pri uređivanju poreznog sustava, zakonodavac je ovlašten
urediti način i postupak plaćanja poreza na dodanu vrijednost.
6. Porez na dodanu vrijednost obračunava se i plaća
prema odredbama ZPDV (članak 1. stavak 1. tog Zakona). To je oblik poreza na
promet kojim se oporezuje krajnja potrošnja dobara i usluga, a ubiranje tog
poreza odvija se u svim fazama proizvodno-prometnog ciklusa na način da
poduzetnici – porezni obveznici na izlazne isporuke dobara i usluga zaračunavaju
porez od kojeg odbijaju vrijednost poreza na svoje ulazne isporuke. Porezni
obveznik plaća razliku između izlaznog i ulaznog poreza u obračunskom razdoblju.
Odredbama članka 17. ZPDV propisana su dva načina
utvrđivanja i plaćanja porezne obveze. Prvi način je prema izdanim računima
(fakturiranoj realizaciji) za isporučena dobra i obavljene usluge u obračunskom
razdoblju (stavak 1.). Na taj način porez utvrđuju i plaćaju obveznici poreza
na dobit. Od tako obračunatog poreza, porezni obveznici odbijaju iznos
pretporeza, tj. poreza sadržanog u računima primljenim od dobavljača ili
poreza plaćenog pri uvozu (bez obzira jesu li platili račun dobavljaču).
Drugi način utvrđivanja obveze poreza na dodanu
vrijednost propisan je odredbom članka 17. stavka 3. ZPDV za poduzetnike –
obveznike poreza na dohodak. Oni obvezu poreza na dodanu vrijednost utvrđuju
prema primljenim (naplaćenim) naknadama, dok pretporez sadržan u ulaznim računima
mogu odbiti tek kad plate račune svojim dobavljačima.
Slijedom iznijetog, valja zaključiti da se navedena
dva načina utvrđivanja i plaćanja porezne obveze, propisana odredbama članka
17. stavaka 1. i 3. ZPDV, odnose na različite kategorije poreznih obveznika.
7. U odnosu na tvrdnju predlagatelja da je osporena
odredba nesuglasna s odredbom članka 51. stavka 1. Ustava (svatko je dužan
sudjelovati u podmirenju javnih troškova u skladu sa svojim gospodarskim mogućnostima)
jer »kažnjava« porezne obveznike koji uslijed objektivnih okolnosti ne uspiju
naplatiti svoja potraživanja, Ustavni sud ističe sljedeće:
ZPDV oporezuje se krajnja potrošnja, što znači da
porezni teret snosi krajnji potrošač. Osoba koja je prema ZPDV utvrđena poreznim
obveznikom (pravna ili fizička osoba koja obavlja isporuke dobara i usluga)
samo je posrednik koji prikuplja porez od krajnjeg potrošača te ga prosljeđuje
u državni proračun.
Prema odredbi članka 8. stavka 1. ZPDV, osnovicu za
obračun PDV-a čini naknada za isporučena dobra ili obavljene usluge. Naknadom
se smatra sve ono što primatelj dobara ili usluga treba dati ili platiti za
isporučena dobra i obavljene usluge.
Prema odredbi članka 8. stavka 3. ZPDV, ako se
porezna osnovica naknadno promijeni (između ostalog i zbog nemogućnosti
naplate), tada poduzetnik, koji je isporučio dobro ili obavio uslugu, može
ispraviti (smanjiti) iznos poreza na način propisan tom odredbom. U slučaju da
se potraživanje ne može naplatiti ili se naplati u iznosu manjem od
ugovorenog, porezni obveznik (suprotno tvrdnji predlagatelja) ne duguje državi
porez, uz uvjet da je primatelj isporuke ispravio odbitak pretporeza.
8. Osvrćući se na predlagateljevu tvrdnju da
osporena odredba nije suglasna s odredbom članka 51. stavka 2. Ustava, kojom
je propisano da se porezni sustav temelji na načelima jednakosti i
pravednosti, Ustavni sud napominje da ta ustavna načela obuhvaćaju zahtjev da
se porez plaća prema ekonomskoj snazi poreznih obveznika, što znači da subjekti
s većom ekonomskom snagom moraju platiti više, dok subjekti jednake ekonomske
snage plaćaju jednaki iznos poreza.
Činjenica da su odredbama ZPDV za dvije različite
kategorije poreznih obveznika – obveznike poreza na dobit i obveznike poreza
na dohodak, propisana dva različita načina utvrđivanja i plaćanja poreza na
dodanu vrijednost, nema značenje povrede ustavnih načela pravednosti i
jednakosti u oporezivanju, kao ni povredu ustavnog jamstva jednakopravnog položaja
svih poduzetnika na tržištu (članak 49. stavak 2. Ustava).
9. S obzirom na navedeno, temeljem članka 43. stavka
1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, riješeno je kao u točki
I. izreke.
10. Objava rješenja (točka II. izreke) temelji se
na odredbi članka 29. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Broj: U-I-1398/2001
Zagreb, 7. travnja 2004.
USTAVNI SUD
REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Suda
dr. sc. Petar Klarić, v. r.