2530
Ustavni
sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci
Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata
Račan, Emilija Rajić, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević i Milan
Vuković, odlučujući o ustavnoj tužbi I. M. iz O., D. R., koju zastupa M. B.-B.,
odvjetnica iz S., na sjednici održanoj 24. rujna 2004. godine, jednoglasno je
donio
I.
Ustavna tužba se usvaja.
II. Na
temelju članka 63. stavka 3. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02 – pročišćeni tekst), podnositeljici
ustavne tužbe I. M. iz O., D. R., određuje se primjerena naknada zbog povrede
ustavnog prava iz članka 29. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske (»Narodne
novine«, broj 41/01. – pročišćeni tekst) u iznosu od 4.950,00 kuna.
III.
Naknada iz točke II. izreke ove odluke bit će isplaćena iz državnog proračuna,
u roku od tri mjeseca od dana podnošenja zahtjeva podnositeljice za njezinu
isplatu Ministarstvu financija Republike Hrvatske.
IV. Ova
odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1.
Podnositeljica ustavne tužbe je 19. veljače 2003. godine, temeljem odredaba članka
63. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj
49/02. – pročišćeni tekst, u daljnjem tekstu: Ustavni zakon), podnijela
ustavnu tužbu, zbog nedonošenja sudske odluke u razumnom roku.
Predlaže
da Ustavni sud odredi rok za donošenje presude u predmetu koji se vodi pred Općinskim
sudom u Omišu, pod poslovnim brojem: P-410/93, te da joj odredi primjerenu
naknadu zbog povrede ustavnog prava iz članka 29. stavka 1. Ustava Republike
Hrvatske, koju je počinio Općinski sud u Omišu, ne odlučivši o pravima i
obvezama podnositeljice u razumnom roku.
ČINJENICE VAŽNE ZA
USTAVNOSUDSKI
POSTUPAK
2.
Ustavni sud je u postupku pokrenutom ustavnom tužbom, primjenom članka 63.
Ustavnog zakona, uvidom u spis Općinskog suda u Omišu broj: P-410/93, utvrdio
sljedeće činjenice koje su pravno relevantne za odlučivanje o povredi
ustavnog prava podnositeljice, zajamčenog člankom 29. stavkom 1. Ustava:
– tužba
radi priznanja prava vlasništva na nekretninama i diobe suvlasničke zajednice
nekretnina podnesena je Općinskom sudu u Omišu 15. listopada 1993.,
– 22. studenoga 1993. godine održano je ročište,
na kojem je nazočni drugo tuženik dao odgovor na tužbu s prijedlogom diobe, te
je riješeno da će prijedlog diobe biti dostavljen prvo, treće i četvrto tuženiku
na očitovanje,
– na ročištu održanom 16. prosinca 1993. riješeno je,
na prijedlog tužiteljice, da će se provesti očevid na licu mjesta, uz
sudjelovanje vještaka geodetske, građevinske i poljoprivredne struke,
– podneskom od 6. srpnja 1994. tužiteljica je od
predsjednika Općinskog suda u Omišu zatražila izuzeće raspravnog suca zbog
sporosti i neučinkovitosti u radu na predmetu,
– nakon očitovanja suca (iz kojeg proizlazi da ima
znatnih teškoća u pronalaženju trojice vještaka s područja mjesne nadležnosti
suda, a koji bi vještačenja mogli provoditi u isto vrijeme), rješenjem
predsjednika Općinskog suda u Omišu broj: Su-9-206/94 od 20. rujna 1994.
odbijen je prijedlog tužiteljice, uz obrazloženje da neažurnost suca sama po
sebi ne dovodi u pitanje njegovu nepristranost, kao jedini mogući razlog za
izuzeće,
– rješenjem od 22. rujna 1994. određen je očevid na
licu mjesta kao i provođenje vještačenja po vještacima poljodjelske, građevinske
i geodetske struke,
– podneskom od 5. listopada 1994. jedan od imenovanih
vještaka obavijestio je sud da neće moći pristupiti na dan očevida,
– podneskom tužiteljice od 5. listopada 1994.
prigovara se sporosti u radu suda, kojem je bilo potrebno deset mjeseci da
odredi vještake,
– podneskom od 19. listopada 1994. tužiteljica je
dostavila dokaz o uplati predujma za vještačenja,
–
podneskom od 17. rujna 1996. tužiteljica je zatražila od suda da nastavi s
postupanjem,
– ročište
8. listopada 1996. održano je pred novim raspravnim sucem, te je ponovno
doneseno rješenje o određivanju očevida na licu mjesta, uz sudjelovanje vještaka,
– rješenjem
suda od 8. listopada 1996. imenovani su vještaci (različiti od onih imenovanih
rješenjem od 22. rujna 1994.),
– očevid
na licu mjesta, zakazan za 18. studenoga 1996., odgođen je zbog nevremena,
– 14. ožujka 1997. proveden je očevid na licu
mjesta uz sudjelovanje imenovanih vještaka, time da su se svi sudionici
suglasili, zbog moguće nagodbe parničnih stranaka, da najprije budu izrađena
vještva vještaka mjernika i agronoma, a kasnije, po potrebi i građevinsko,
– 15. travnja 1997. otpremljen je nalaz i mišljenje
vještaka mjernika vještaku poljodjelske struke (nije razvidno kada je ovo vještvo
izrađeno i dostavljeno sudu, jer ne prileži preslici spisa predmeta),
– podneskom od 13. svibnja 1997. tužiteljica je
zatražila od suda da je obavijesti o rezultatima vještačenja ili da imenuje
druge vještake,
– 11. srpnja
1997. sudu je dostavljeno zajedničko vještvo – prijedlog plana diobe i
zapisnik procjene nekretnina,
– dopisom suda od 8. rujna 1997. od tužiteljice je
zatražena nadoplata troškova vještačenja,
– podneskom od 5. studenoga 1997. tužiteljica
ponovno požuruje dostavu vještva i okončanje postupka,
– 3. prosinca 1997. održano je ročište na kojem je
raspravljano o mogućim načinima diobe,
– podneskom od 3. prosinca 1997. tužiteljica se
dodatno očituje na navode s održanog ročišta,
– podneskom od 23. veljače 1998. tužiteljica požuruje
rad suda, ponovno se očituje na prijedloge diobe kao i na nalaze vještaka, s
prijedlogom da oni budu dopunjeni, te da se provede i građevinsko vještačenje,
– tuženici se podneskom, čiji datum nije vidljiv na
preslici, očituju na dosadašnji tijek raspravljanja,
– 28. listopada 1998. održano je ročište, te je riješeno
da će se od nadležnog ureda za geodetske poslove pribaviti podaci o posjedovnom
stanju spornih nekretnina, te da će se zatražiti priklop spisa istog suda,
broj: O-66/85 i O-256/90,
– podneskom nečitkog datuma jedan od tuženika traži
da tužiteljica uredi tužbu u smislu usklađenja zemljišnoknjižnih i
katastarskih oznaka spornih zemljišta,
– 5. studenoga 1998. upućena je zamolba suda nadležnom
uredu za geodetske poslove,
– dopisom od 17. studenoga 1998. navedeni ured
dostavio je sudu podatke,
– 29. travnja 1999. održano je ročište na kojem je
riješeno da će se od ureda za geodetske poslove dodatno zatražiti podaci, te je
naloženo tužiteljici da uredi tužbu,
– 29. travnja 1999. upućena je zamolba uredu za
geodetske poslove,
– podneskom od 12. svibnja 1999. tužiteljica
ustraje na provođenju građevinskog vještačenja, prigovara nepotpunosti već
provedenih vještačenja, te odbija urediti tužbu tako dugo dok ne budu
provedena sva vještačenja,
– 15. lipnja 1999. podnesen je zahtjev tužiteljice
za izuzeće raspravne sutkinje, zbog nezadovoljstva načinom na koji upravlja
postupkom,
– rješenjem
predsjednika Općinskog suda u Omišu, broj: 10-Su-355/99 od 16. lipnja 1999.
odbijen je kao neosnovan zahtjev tužiteljice za izuzeće raspravne sutkinje,
– 21.
lipnja 2000. održano je ročište, pred novim raspravnim sucem (trećim), na
kojem je nastavljeno raspravljanje o predmetu spora uz, kao i prije, djelomično
oprečna stajališta parničnih stranaka i uz međusobne optužbe za odugovlačenje
postupka; utvrđeno je kako podnesak tužiteljice od 12. svibnja 1999. nije
dostavljen tuženicima, što je na ročištu učinjeno, pa je uslijedila odgoda
radi njihovog očitovanja,
–
dopisom suda od 23. listopada 2000. zatraženi su podaci o posjedovnom stanju
na spornim nekretninama od nadležnog ureda za geodetske poslove,
–
odgovor tog ureda zaprimljen je 21. studenoga 2000.,
– 22.
studenoga 2000., zbog bolesti raspravnog suca i zbog izostanka svih parničnih
stranaka, ročište je odgođeno,
– 25.
siječnja 2001. održano je ročište na kojem je doneseno rješenje da će se
dopunski saslušati vještak mjernik, te da će se pozvati vještaka građevinske
struke na dostavu nalaza i mišljenja u roku od 3 dana, budući da nije udovoljio
svojoj obvezi,
– u
podnesku od 21. veljače 2001. tužiteljica izlaže još neka svoja stajališta o
predmetu spora,
– 28.
veljače 2001. održano je ročište na kojem je dopunski saslušan vještak
mjernik, kao i vještak građevinske struke, koji je u svojem iskazu dao stručna
pojašnjenja, uz napomenu da su se parnične stranke još tijekom očevida
sporazumjele o tome da izrada njegovog vještva nije potrebna; na istom su ročištu
temeljem iskaza vještaka utvrđene određene pogreške od utjecaja na rezultate
vještačenja, a na koje je tužiteljica ukazivala, pa je podijeljen rok tuženicima
da se na to očituju, nakon čega će vještacima biti pisanim putem naložena
izrada vještva odnosno dopune vještva,
– u
podnesku od 2. ožujka 2001. tužiteljica izlaže daljnje navode, prigovore i
prijedloge glede predmeta spora,
– u
podnesku od 17. srpnja 2001. tužiteljica požuruje okončanje vještačenja,
– 20.
rujna 2001. sudu je dostavljeno dopunsko vještvo vještaka mjernika,
– 11.
prosinca 2001. sudu je dostavljeno vještvo građevinskog vještaka,
–
podneskom od 21. siječnja 2002. tužiteljica se očituje na nalaze vještaka, te
tvrdi da su dijelom nepotpuni i netočni,
– 29. siječnja 2002. održano je ročište na kojem su
saslušani vještaci, tuženici su stavili primjedbe na vještva, raspravnim rješenjem
određen je tužiteljici rok za očitovanje, te je određeno dopunsko građevinsko
vještačenje jednog spornog objekta, time da je očevid tog objekta određen za
idući dan, kada je i proveden,
– podneskom tužiteljice od 5. veljače 2002. ukazuje
se na točnost dotadašnjih tvrdnji tužiteljice, s obzirom na rezultate vještačenja,
proširuje se tužbeni zahtjev, te se zahtijeva usklađenje katastarskog stanja,
– 15. ožujka 2002. sudu je dostavljeno dopunsko građevinsko
vještačenje spornog objekta,
– 26. ožujka 2002. održano je ročište na kojem je tužiteljica
zatražila rok za očitovanje na dopunsko vještvo, budući da ga ranije nije
primila, a tuženici su se usprotivili proširenju tužbenog zahtjeva i zatražili
da tužiteljica konačno, pod prijetnjom odbačaja, uredi tužbu koja u postojećem
sadržaju nije razumljiva, što je sud raspravnim rješenjem i naložio,
– u podnesku od 8. travnja 2002. tužiteljica tvrdi
da su njezini već postavljeni tužbeni zahtjevi u dovoljnoj mjeri jasni i
određeni,
– 23. travnja 2002. održano je ročište na kojem su
tuženici stavili novi prijedlog za mirno rješenje spora, te je tužiteljici
podijeljen rok od 8 dana za očitovanje,
– dopisom od 30. travnja 2002. sud je zatražio od
zemljišnoknjižnog odjela izvatke za određene sporne nekretnine,
– podneskom od 3. svibnja 2002. tužiteljica se očituje
na prijedlog nagodbe, postavlja određene uvjete, prigovara radu suda, vještaka
zemljišnoknjižnog odjela i katastra, prijeti podnošenjem kaznenih prijava,
te prilaže već podnesene kaznene prijave protiv vještaka i odgovorne osobe u
katastru,
– podneskom od 27. svibnja 2002. tužiteljica traži
izuzeće svih sudaca Općinskog suda u Omišu,
– na ročištu dana 28. svibnja 2002. riješeno je da
se obustavlja rad na predmetu do odluke o izuzeću,
– rješenjem Vrhovnog suda Republike Hrvatske broj:
Grl-580/02 od 10. srpnja 2002. zahtjev tužiteljice za izuzeće svih sudaca
nadležnog suda (tj. za delegaciju nadležnosti drugom stvarno nadležnom sudu)
je odbijen,
– rješenjem Vrhovnog suda broj: Su-972-VI/02 od 10.
rujna 2002. odbačen je zahtjev tužiteljice za izuzeće predsjednika Županijskog
suda u Splitu (budući da zahtjev tužiteljice ne prileži preslici spisa
predmeta, iz obrazloženja rješenja je vidljivo da je tužiteljica to izuzeće
zatražila jer predsjednik Županijskog suda u Splitu nije riješio o prethodnom
zahtjevu za izuzeće svih sudaca Općinskog suda u Omišu),
– 19. veljače 2003. tužiteljica (podnositeljica)
je podnijela ustavnu tužbu,
– 10. srpnja 2003. spis predmeta je vraćen Općinskom
sudu u Omišu, a iz popratnog dopisa je razvidno (jer zahtjev ne prileži preslici
spisa predmeta) da je bio zatražen na uvid i dostavljen Državnom odvjetništvu,
u svezi s podnesenim kaznenim prijavama,
– na ročištu održanom dana 10. listopada 2003. glavna
rasprava je zaključena i donesena je presuda kojom se djelomično usvaja tužbeni
zahtjev tužiteljice.
OČITOVANJE
OPĆINSKOG SUDA U OMIŠU
3. Na
temelju članka 69. stavka 1. alineje 2. Ustavnog zakona, Ustavni sud je zatražio
od Općinskog suda u Omišu da se izjasni o navodima ustavne tužbe.
Predsjednik Općinskog suda u Omišu je 6. kolovoza
2003. godine dostavio ovom Sudu očitovanje u kojem je navedena kronologija
postupanja u predmetu. Uz očitovanje, Sudu je dostavljena i preslika spisa
predmeta, broj: P-410/93.
Dopisom zaprimljenim u Sudu dana 7. siječnja 2004.
predsjednik Općinskog suda u Omišu dostavio je Ustavnom sudu prvostupanjsku
presudu.
PRAVO VAŽNO ZA USTAVNOSUDSKI
POSTUPAK
4.
Mjerodavno pravo je propisano odredbom članka 29. stavka 1. Ustava Republike
Hrvatske i odredbama članka 63. Ustavnog zakona.
Ustavna
tužba je osnovana.
5.
Povredu ustavnog prava na donošenje sudske odluke u razumnom roku Ustavni sud
razmatra u svjetlu osobitih okolnosti svakog pojedinog slučaja.
Razmatranjem
razloga ustavne tužbe podnositeljice i uvida u spis Općinskog suda u Omišu,
Ustavni sud je utvrdio da su se u ovom slučaju ostvarile pretpostavke za njegovo
postupanje u smislu odredaba članka 63. Ustavnog zakona.
5.1. DULJINA SUDSKOG POSTUPKA
Prvostupanjski
parnični postupak započeo je 15. listopada 1993. godine, podnošenjem tužbe podnositeljice
ustavne tužbe, radi priznanja prava vlasništva i diobe suvlasničke zajednice
nekretnina.
Ustavna tužba podnijeta je 19. veljače 2003. godine,
a do tog dana sudski postupak nije okončan niti u prvom stupnju suđenja, pa
Ustavni sud utvrđuje da je postupak u ovom predmetu trajao, do podnošenja
ustavne tužbe, devet (9) godina, četiri (4) mjeseca i četiri (4) dana.
Ukupno je prvostupanjski postupak u konkretnom slučaju,
računajući od utuženja do donošenja prvostupanjske presude, trajao devet (9)
godina, jedanaest (11) mjeseci i dvadeset pet (25) dana.
Pravo na donošenje sudske odluke u razumnom roku čini
dio unutarnjeg pravnog poretka Republike Hrvatske od dana stupanja na snagu
Zakona o potvrđivanju Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih
sloboda i protokola br. 1, 4, 6, 7 i 11 uz Konvenciju (»Narodne novine – Međunarodni
ugovori«, broj 18/97., 6/99. – pročišćeni tekst i 8/99. – ispravak), koji je
stupio na snagu 5. studenoga 1997.
Pravo na donošenje sudske odluke u razumnom roku je
ustavno pravo u Republici Hrvatskoj od 9. studenoga 2000. godine (dana proglašenja
Promjena Ustava). Ispitivanje razumnosti trajanja sudskih postupaka prije 5.
studenoga 1997., u pravilu, ne bi moglo biti predmetom ustavnosudskih postupaka
temeljenih na članku 63. Ustavnog zakona, jer u dotadašnjem pravnom poretku
Republike Hrvatske takvo pravo nije postojalo.
Ustavni sud je, stoga, u konkretnom slučaju ocijenio
da se pravno relevantnim razdobljem s aspekta povrede prava na razumnu duljinu
trajanja sudskog postupka smatra razdoblje od 5. studenoga 1997. godine (to
jest od dana stupanja na snagu Zakona o potvrđivanju Konvencije) do 19. veljače
2003. (to jest do dana podnošenja ustavne tužbe), što ukupno iznosi pet (5)
godina, tri (3) mjeseca i četrnaest (14) dana.
5.2. POSTUPANJE NADLEŽNOG
SUDA
Ustavni
sud je utvrdio da je u razmatranom pravno relevantnom razdoblju Općinski sud u
Omišu, od radnji koje su relevantne za meritorno odlučivanje o pravima i obvezama
stranaka u ovom sudskom postupku, odredio jedanaest ročišta za glavnu raspravu
(od kojih je jedno odgođeno zbog bolesti suca i izostanka svih parničnih
stranaka), uputio četiri zamolbe radi dostave podataka o spornim nekretninama,
odredio priklop ostavinskih spisa, dva puta dopunski saslušao vještake, odredio
i proveo jedno vještačenje i jedno dopunsko vještačenje, te dva puta naložio
uređenje tužbe.
U radu
suda, u razmatranom razdoblju, nije bilo iznimno dugih razdoblja potpune
neaktivnosti, s izuzetkom razdoblja između ročišta održanog 3. prosinca 1997.
i onog održanog 28. listopada 1998., u trajanju od deset mjeseci i dvadeset
pet dana, kada sud nije poduzimao nikakve radnje, već samo zaprimao podneske i
požurnice stranaka. Druga dulja razdoblja u kojima nisu zakazivana ročišta
jesu razdoblje od 29. travnja 1999. do 21. lipnja 2000., u trajanju od
jedne godine, jednog mjeseca i dvadeset dva dana, te od 28. veljače 2001. do
29. siječnja 2002., u trajanju od jedanaest mjeseci i jednog dana. U prvom
slučaju uzrokom neaktivnosti suda bio je zahtjev tužiteljice za izuzeće
raspravne sutkinje i odlučivanje o tom zahtjevu, a u drugom trajanje dvaju
vještačenja.
Pored navedenog, nadležni sud je dva puta prihvatio
prijedlog tuženika i naložio tužiteljici uređenje tužbe, međutim je tužiteljica
odbila urediti tužbu, bez posljedica. Također je sud donio rješenje o
priklopu dvaju ostavinskih spisa, ali traženi spisi nisu priklopljeni, niti je
iz preslike spisa predmeta razvidno da bi raspravni sudac u tom pravcu poduzeo
bilo kakve daljnje radnje.
Uvidom u cjelokupni spis predmeta zaključuje se da
se konkretni parnični postupak vodio na neučinkovit način. Unatoč brojnosti održanih
ročišta, čestom komuniciranju sa strankama, vještacima i tijelima koja vode
relevantne evidencije, proizlazi da u razdoblju do podnošenja ustavne tužbe,
dakle, nakon više od devet godina raspravljanja, sud nije uspio u potpunosti
i jasno definirati predmet spora niti stajališta stranaka u sporu. Ovo napose
stoga što nije u dovoljnoj mjeri koristio procesne instrumente koji mu stoje
na raspolaganju u upravljanju postupkom – u odnosu na tijela koja vode
evidencije nekretnina, u odnosu na vještake, a i u odnosu na samu tužiteljicu.
Pritom objektivnu dugotrajnost konkretnog parničnog
postupka u razmatranom razdoblju otežava i okolnost da je ovaj postupak dugo
trajao i bio iznimno neučinkovito vođen i prije 5. studenoga 1997., pa je tako
u tom razdoblju uočeno da je, nakon pokretanja parničnog postupka u listopadu
1993., u prosincu iste godine određeno provođenje očevida i vještačenje putem
vještaka različitih struka. Očevid je stvarno održan i vještačenja započela
tek u ožujku 1997., a da u međuvremenu, u razdoblju duljem od tri godine,
nisu poduzimane nikakve radnje suda, osim zaprimanja podnesaka i požurnica
(pa je, pored ostalog, u tom razdoblju tužiteljica po prvi put zatražila
izuzeće suca).
5.3.
PONAŠANJE PODNOSITELJICE USTAVNE TUŽBE (TUŽITELJICE U SUDSKOM POSTUPKU)
Podnositeljica
ustavne tužbe, kao tužiteljica u sudskom postupku, prema utvrđenju Ustavnog
suda, u više je navrata, sve putem punomoćnika – odvjetnika, požurivala rad
suda i vještaka, stavljala brojne prigovore na njihov rad, kao i na rad zemljišnoknjižnog
odjela i katastra nekretnina, ukazivala na neažurnost, netočnost i neusklađenost
stvarnog stanja spornih nekretnina s podacima u mjerodavnim evidencijama, te
na međusobnu neusklađenost tih evidencija. Općenito, podnositeljica je učestalo
komunicirala sa sudom, odnosno tuženicima i vještacima, i to pretežito putem
konfuzno sročenih podnesaka. Otud, pored ostalog, i više puta ponovljen
zahtjev tuženika i nalog suda da tužiteljica uredi tužbu odnosno postavi jasan
i određen tužbeni zahtjev, što je ova i izrijekom odbila učiniti. Podnositeljica
je, unatoč tome, tri puta (dva puta u razmatranom razdoblju) zatražila izuzeće
raspravnih sudaca pojedinačno, svih sudaca i predsjednika nadležnog suda, te
konačno predsjednika Županijskog suda u Splitu, te je podnijela kaznene prijave
protiv vještaka i odgovornih osoba u nadležnom katastru.
Ustavni
sud napominje da je ovdje riječ o korištenju postupovnih i drugih prava koja
podnositeljici neosporno pripadaju, ali činjenice vezane uz odvijanje
konkretnog parničnog postupka pokazuju da sve navedene nije doprinosilo njegovom
ubrzanju i okončanju, osobito imajući u vidu okolnost da podnositeljicu
tijekom cijelog postupka zastupa punomoćnik – odvjetnik. Odvjetniku, kao osobi
stručnoj i ovlaštenoj za pružanje pravne pomoći, trebaju biti poznate,
primjerice, zakonske odredbe kojima su uređeni instituti delegacije nadležnosti
i izuzeća sudaca, osobito zakonom predviđeni opravdani razlozi za izuzeće, te
odredbe o nadležnosti za odlučivanje povodom zahtjeva za izuzeće odnosno delegaciju
nadležnosti. Razmatranje i odlučivanje o podnesenim zahtjevima za izuzeće
sudaca, odnosno razmatranje podnesenih kaznenih prijava, za koje vrijeme
parnični sud nije mogao poduzimati nikakve parnične radnje, trajalo je ukupno
jednu godinu i pet mjeseci.
Prema tome, Ustavni sud ocjenjuje da je i podnositeljica
ustavne tužbe svojim ponašanjem u konkretnom parničnom postupku doprinijela duljini
njegova trajanja.
5.4.
SLOŽENOST SUDSKOG PREDMETA
U
konkretnom predmetu se radi o složenoj sudskoj stvari, budući da je riječ o
utvrđivanju prava vlasništva i omjera tog vlasništva većeg broja osoba na većem
broju različitih nekretnina, zemljišnoknjižno i katastarski nesređenih, pri čemu
se javlja potreba za provođenjem više raznovrsnih vještačenja i pribavljanjem
različitih drugih podataka relevantnih za presuđenje.
Međutim, stajalište je Ustavnog suda da složenost
postupka, zbog već spomenute neučinkovitosti njegovog vođenja, ne opravdava
utvrđenu duljinu njegova trajanja.
6. Sukladno navedenom, Ustavni sud ocjenjuje da je
nerazumno dugim trajanjem sudskog postupka povrijeđeno ustavno pravo
podnositeljice da zakonom ustanovljeni neovisni i nepristrani sud u razumnom
roku odluči o njezinim pravima ili obvezama, koje je zajamčeno člankom 29.
stavkom 1. Ustava.
7. Imajući u vidu sve navedene činjenice i
okolnosti, a u smislu odredaba članka 63. stavaka 1. i 3. Ustavnog zakona,
donijeta je odluka kao pod točkama I., II. i III. izreke ove odluke.
Visinu naknade zbog povrede ustavnog prava na donošenje
sudske odluke u razumnom roku, Ustavni sud u pravilu određuje za razmatrano,
pravno relevantno razdoblje, uz iznimnu mogućnost uvažavanja nerazumno dugog
razdoblja potpune neaktivnosti suda i prije 5. studenoga 1997. godine, što
ovisi o osobitim okolnostima svakog pojedinog slučaja.
Pri utvrđivanju visine naknade, temeljem članka 63.
stavka 3. Ustavnog zakona, Ustavni sud uzima u obzir sve okolnosti slučaja, uz
istodobno uvažavanje ukupnih gospodarskih i socijalnih prilika u Republici
Hrvatskoj.
Na visinu naknade u konkretnom slučaju utjecale su
okolnosti na strani suda i na strani podnositeljice, pa Ustavni sud smatra da
je dosuđeni iznos u skladu s okolnostima konkretnog postupka.
8. Odluka o objavi (točka IV. izreke) temelji se na
odredbi članka 29. Ustavnog zakona.
Broj:
U-IIIA-603/2003
Zagreb, 24. rujna 2004.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Petar Klarić, v. r.