2711
Ustavni sud Republike Hrvatske,
u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Mario
Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata
Račan, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević i Milan Vuković,
članovi Vijeća, odlučujući o ustavnoj tužbi Č. B. iz S., kojeg zastupa
opunomoćenik Z. K., odvjetnik u S., na sjednici održanoj 19. listopada 2004.
godine, donio je
I. Ustavna tužba se usvaja.
II. Općinski sud u Sisku dužan
je donijeti odluku u predmetu broj: P-1137/98 u najkraćemu mogućem roku, ali ne
duljem od šest (6) mjeseci, računajući od prvoga idućeg dana nakon objave ove
odluke u »Narodnim novinama«.
III.
Na temelju članka 63. stavka 3. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02 – pročišćeni tekst), podnositelju
ustavne tužbe Č. B. iz S., O. – 1. I. o. 9, određuje se primjerena naknada zbog
povrede ustavnog prava iz članka 29. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske (»Narodne
novine«, broj 41/01 – pročišćeni tekst) u iznosu od 6.600,00 kn.
IV. Naknada iz točke III. izreke
ove odluke bit će isplaćena iz državnog proračuna u roku od tri mjeseca od dana
podnošenja zahtjeva podnositelja Ministarstvu financija Republike Hrvatske za
njezinu isplatu.
V. Ova odluka objavit će se u
»Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Podnositelj ustavne tužbe,
na temelju članka 63. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske
(»Narodne novine«, broj 49/02 – pročišćeni tekst, u daljnjem tekstu: Ustavni
zakon), podnio je 24. veljače 2004. godine ustavnu tužbu radi duljine
parničnog postupka, pokrenutog njegovom tužbom protiv Republike Hrvatske, a
radi naknade štete.
ČINJENICE VAŽNE ZA
USTAVNOSUDSKI POSTUPAK
2. Ustavni sud je u postupku
pokrenutom ustavnom tužbom, primjenom članka 63. Ustavnog zakona, uvidom u spis
Općinskog suda u Sisku broj: P-1137/98, utvrdio činjenice koje su pravno
relavantne za odlučivanje o povredi ustavnog prava podnositelja, zajamčenog
člankom 29. stavkom 1. Ustava Republike Hrvatske.
Dana
13. kolovoza 1996. godine, podnositelj je Općinskom sudu u Sisku podnio tužbu
protiv tužene Republike Hrvatske radi naknade štete na njegovom vozilu,
uzrokovane od strane pripadnika Hrvatske vojske.
U
razdoblju od 5. studenoga 1997. godine Općinski sud u Sisku održao je
pripremno ročište.
Na
ročištu dana 27. siječnja 1997. godine određeno je da će se pribaviti potrebni
podaci od Ministarstva obrane te su isti zatraženi dana 11. travnja 1998.
godine. Ministarstvo obrane odgovorilo je dopisom od 25. travnja 1997. godine,
ali nije dostavilo tražene podatke.
Dana
16. siječnja 1998. godine, tužena je dostavila u spis podnesak, koji je sud 26.
siječnja 1998. godine dostavio podnositelju na očitovanje.
Na
ročištu održanom 4. veljače 1998. godine podnositelj je ustrajao na pribavi
podataka od Ministarstva obrane te je sud iste zatražio dopisom od 10. veljače
1998. godine.
Na
ročištu 24. veljače 1998. godine glavna rasprava je zaključena te je donijeta
presuda kojom je tužbeni zahtjev usvojen.
Dana
21. travnja 1998. godine, tužena je uložila žalbu na presudu, koja je 13. svibnja
1998. godine dostavljena podnositelju na odgovor, koji je on uložio 28. svibnja
1998. Spis je dostavljen Županijskom sudu u Sisku na odlučivanje po žalbi
dana 29. svibnja 1998. godine.
Rješenjem
od 17. rujna 1998. godine Županijski sud u Sisku ukinuo je prvostupanjsku
presudu i predmet vratio Općinskom sudu u Sisku na ponovno suđenje.
Na
ročištu održanom 14. siječnja 1999. godine glavna rasprava započela je iznova.
Tužitelj je predložio da se tuženu pozove da dostavi određenu dokumentaciju.
Dana
15. siječnja 1999. godine, sud je ponovo pozvao Ministarstvo obrane da dostavi
potrebne podatke.
Iduće
ročište održano je 4. ožujka 1999. godine.
Podneskom
od 12. ožujka 1999. godine podnositelj je predložio saslušanje jednog
svjedoka.
Dana
16. studenoga 1999. godine donijeto je rješenje o prekidu postupka na temelju
članka 1. Zakona o dopunama Zakona o obveznim odnosima (»Narodne novine«, broj
112/99).
Dana 11. rujna 2003. godine,
podnositelj je predložio nastavak postupka te je postupak nastavljen rješenjem
od 17. studenoga 2003. godine, na koje je tužena 7. siječnja 2004. godine
uložila žalbu te je spis 30. siječnja 2004. godine dostavljen Županijskom
sudu u Sisku na rješavanje po žalbi.
Dana 29. srpnja 2004. godine
Županijski sud u Sisku odbio je žalbu i potvrdio rješenje o nastavku postupka
te predmet vratio Općinskom sudu u Sisku na daljnje postupanje.
OČITOVANJE OPĆINSKOG SUDA U
SISKU
3. Na temelju članka 69.
alineje 2. Ustavnog zakona, Ustavni sud je zatražio od Općinskog suda u Sisku
da se izjasni o navodima ustavne tužbe.
U očitovanju od 21. travnja
2004. godine, Općinski sud u Sisku navodi kronologiju postupanja u predmetu te
navodi da je postupak bio u prekidu na temelju zakona.
4. PRAVO VAŽNO ZA
USTAVNOSUDSKI POSTUPAK
4.1. Podnositelj je pokrenuo
postupak pred Općinskim sudom u Sisku 13. kolovoza 1996. godine tužbom,
podnesenom protiv Republike Hrvatske, radi naknade štete na njegovom vozilu
koje je bilo na korištenju Hrvatske vojske.
Zakonom
o dopunama Zakona o obveznim odnosima (»Narodne novine«, broj 112/99), koji je
stupio na snagu 6. studenoga 1999. godine, bilo je propisano:
»Članak
1.
U
Zakonu o obveznim odnosima (»Narodne novine«, broj 53/91., 73/91., 3/94. i
7/96.) iza članka 184. dodaju se članci 184a. i 184b. koji glase:
»Odgovornost
Republike Hrvatske za štetu nastalu tijekom Domovinskog rata
Članak 184a.
(1)
Postupci koji se vode protiv Republike Hrvatske radi naknade štete koju su
uzrokovali pripadnici hrvatskih oružanih i redarstvenih snaga u vojnoj ili
redarstvenoj službi ili u svezi s obavljanjem vojne ili redarstvene službe
tijekom Domovinskog rata od 17. kolovoza 1990. do 30. lipnja 1996. prekidaju
se.
(2)
Postupci iz stavka 1. ovoga članka nastavit će se nakon donošenja posebnog
zakona kojim će se urediti odgovornosti za štetu uzrokovanu od pripadnika
hrvatskih oružanih i redarstvenih snaga tijekom Domovinskog rata«.
»Članak
2.
Obvezuje
se Vlada Republike Hrvatske da posebne zakone iz članka 1. (članka 184.a.
stavka 2. i 184.b. stavka 2.) ovoga Zakona, te članka 2. stavka 2. Zakona o
izmjeni Zakona o obveznim odnosima (»Narodne novine«, br. 7/96.) podnese radi
donošenja najkasnije u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga
Zakona.«.
4.2.
Hrvatski sabor, na sjednici održanoj dana 14. srpnja 2003. godine, donio je
Zakon o odgovornosti Republike Hrvatske za štetu uzrokovanu od pripadnika
hrvatskih vojnih i redarstvenih snaga tijekom Domovinskog rata (»Narodne
novine«, broj 117/03), koji je stupio na snagu 31. srpnja 2003. godine, a kojim
je propisano:
»Članak
4.
(1)
Postupci protiv Republike Hrvatske radi naknade štete iz ovoga Zakona,
prekinuti stupanjem na snagu Zakona o dopunama Zakona o obveznim odnosima
(»Narodne novine«, br. 112/99.) nastavit će se stupanjem na snagu ovoga Zakona.«.
Iz navedenog slijedi da je
Zakonom o dopunama Zakona o obveznim odnosima određen prekid postupaka u kojima
je odlučivano o naknadi štete uzrokovane od pripadnika hrvatskih oružanih i
redarstvenih snaga tijekom Domovinskog rata do stupanja na snagu Zakona o
odgovornosti Republike Hrvatske za štetu uzrokovanu od pripadnika hrvatskih
vojnih i redarstvenih snaga tijekom Domovinskog rata, odnosno da je navedenim
zakonom bilo određeno da se spomenuta vrsta postupaka mora prekinuti tijekom
razdoblja od tri (3) godine, osam (8) mjeseci i dvadeset pet (25) dana.
4.3.
Podnositelj je podnio ustavnu tužbu temeljem članka 63. Ustavnog zakona zbog
povrede ustavnog prava na donošenje sudske odluke u razumnom roku, zajamčenog
člankom 29. stavkom 1. Ustava Republike Hrvatske.
Članak
29. stavak 1. Ustava Republike Hrvatske propisuje:
»Članak
29.
Svatko
ima pravo da zakonom ustanovljeni neovisni i nepristrani sud (...) u razumnom
roku odluči o njegovim pravima i obvezama (...).«.
Članak
63. Ustavnog zakona propisuje:
»Članak
63.
(1)
Ustavni sud će pokrenuti postupak po ustavnoj tužbi i prije no što je iscrpljen
pravni put, u slučaju kad o pravima i obvezama stranke (...) nije u razumnom
roku odlučio sud (...).
(2)
U odluci kojom usvaja ustavnu tužbu zbog nedonošenja akta u razumnom roku iz
stavka 1. ovoga članka, ustavni sud će nadležnom sudu odrediti rok za donošenje
akta kojim će taj sud meritorno odlučiti o pravima i obvezama (...) podnositelja.
Rok za donošenje akta počinje teći idućeg dana od dana objave odluke
Ustavnog suda u »Narodnim novinama«.
(3)
U odluci iz stavka 2. ovoga članka Ustavni sud će odrediti primjerenu naknadu
koja pripada podnositelju zbog povrede njegova ustavnog prava koju je sud
učinio kada o pravima i obvezama podnositelja (...) nije odlučio u razumnom
roku. Naknada se isplaćuje iz državnog proračuna u roku od tri mjeseca od dana
podnošenja zahtjeva stranke za njezinu isplatu.
Ustavna tužba je osnovana.
5.
Povredu ustavnog prava na donošenje sudske odluke u razumnom roku Ustavni sud
razmatra u svjetlu osobitih okolnosti svakog pojedinog slučaja.
Razmatrajući
navode ustavne tužbe i dokumentaciju koja prileži tužbi, Ustavni sud je utvrdio
da su u konkretnom slučaju ispunjene pretpostavke za postupanje u smislu
odredbi članka 63. Ustavnog zakona.
5.1. DULJINA SUDSKOG POSTUPKA
Podnositelj
ustavne tužbe pokrenuo je parnični postupak radi naknade štete 13. kolovoza
1996. godine. Ustavna tužba podnijeta je 24. veljače 2004. godine. Ustavni sud
utvrđuje da je od dana pokretanja parničnog postupka do dana podnošenja
ustavne tužbe proteklo ukupno sedam (7) godina, šest (6) mjeseci i jedanaest
(11) dana.
Pravo
na donošenje sudske odluke u razumnom roku čini dio unutarnjega pravnog
poretka Republike Hrvatske od dana stupanja na snagu Zakona o potvrđivanju
Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda i protokola broj:
1,4,6,7 i 11 uz Konvenciju za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda
(»Narodne novine – Međunarodni ugovori«, broj 18/97, 6/99 – pročišćeni tekst
i 8/99 – ispravak, u daljnjem tekstu: Europska konvencija), a to je 5.
studenoga 1997. godine. Pravo na donošenje sudske odluke u razumnom roku je
ustavno pravo u Republici Hrvatskoj od 9. studenoga 2000. godine. Ispitivanje
razumnosti trajanja sudskih postupaka prije 5. studenoga 1997. godine, u
pravilu, ne bi moglo biti predmetom ustavnosudskih postupaka, temeljenih na
članku 63. Ustavnog zakona jer u dotadašnjem pravnom poretku Republike
Hrvatske takvo pravo nije postojalo.
Stoga,
računajući od 5. studenoga 1997. do dana podnošenja ustavne tužbe, pravno
relevantno razdoblje koje Ustavni sud razmatra u konkretnom ustavnosudskom
postupku obuhvaća šest (6) godina, tri (3) mjeseca i devetnaest (19) dana.
5.2. POSTUPANJE NADLEŽNOG SUDA
Prema
članku 117. stavku 3. Ustava Republike Hrvatske, sudovi sude na temelju Ustava
i zakona.
Prekid
parničnog postupka u predmetu koji se vodio pred Općinskim sudom u Sisku pod
brojem: P-1137/98 nastupio je po sili zakona (ex lege) dana 6.
studenoga 1999. godine, stupanjem na snagu Zakona o izmjeni Zakona o obveznim
odnosima.
Donoseći
rješenje o prekidu postupaka dana 16. studenoga 1999. godine, nadležni
Općinski sud u Sisku postupio je u skladu sa zakonom, a njegovo rješenje o
prekidu postupka imalo je deklaratorno značenje.
Tim
Zakonom određeni prekid postupka, do donošenja novog propisa, onemogućio je
nadležni sud da tijekom prekida poduzima radnje usmjerene na rješavanje
podnesenoga tužbenog zahtjeva te da odluči o tom zahtjevu.
5.3. UTJECAJ ZAKONOM ODREĐENOG
PREKIDA POSTUPKA NA POVREDU USTAVNOG PRAVA
U
ovoj pravnoj stvari Ustavni sud ocjenjuje postoje li zbog zakonom određenog
prekida postupka pretpostavke za postupanje Suda u skladu s člankom 63.
stavkom 1. Ustavnog zakona te je li zbog takvog prekida postupka povrijeđeno
člankom 29. stavkom 1. Ustava zajamčeno pravo podnositelja da o njegovim
pravima i obvezama u razumnom roku odluči neovisni i nepristrani sud.
U
svezi s pitanjem postojanja pretpostavke za postupanje u skladu s člankom
63. stavkom 1. Ustavnog zakona u slučaju zakonom određenog prekida postupka,
Sud smatra da se tako određenim prekidom postupka može povrijediti člankom 29.
stavkom 1. Ustava zajamčeno pravo na suđenje u razumnom roku. Naime, tijekom
zakonom određenog prekida, nadležni sud ne može postupati pa ako je takav
prekid neopravdano dugotrajan može doći do povrede prava na suđenje u razumnom
roku. Iako se u ovom slučaju neodlučivanje u razumnom roku ne može pripisati
sudu, već je posljedica intervencije zakonodavca u započeti sudski postupak,
takvom se intervencijom može povrijediti pravo na suđenje u razumnom roku.
Stoga, postoje odredbama članka 63. stavka 1. Ustavnog zakona utvrđene
pretpostavke za postupanje po podnesenoj ustavnoj tužbi i prije nego što je
iscrpljen pravni put.
U svezi s pitanjem je li u ovom slučaju došlo do
povrede prava na suđenje u razumnom roku, Sud utvrđuje da je u uvjetima
podnošenja velikog broja tužbi protiv Republike Hrvatske za naknadu štete,
prouzročene od strane pripadnika hrvatskih vojnih i redarstvenih snaga tijekom
Domovinskog rata, a kojima su potraživani relativno značajni iznosi naknada
šteta, postojalo opravdanje za dodatno zakonsko uređenje te odgovornosti pa i
za određivanje prekida započetih postupaka do donošenja novog propisa.
Međutim, tako određeni prekid postupka svojim trajanjem nije smio onemogućiti
ostvarivanje Ustavom zajamčenog prava na suđenje u razumnom roku. O navedenom
ograničenju vodio je računa i Hrvatski sabor kada je na sjednici održanoj 22.
listopada 1999. godine obvezao Vladu Republike Hrvatske da najkasnije u roku
šest mjeseci podnese Saboru prijedlog zakona kojim će se urediti to pitanje.
Međutim, Vlada Republike Hrvatske je s ispunjenjem ove obveze zakasnila tri
(3) godine, jedan (1) mjesec i (20) dvadeset dana. Nakon proteka zakonom određenog
roka u kojemu je Vlada bila dužna Hrvatskome saboru podnijeti prijedlog novog
zakonskog uređenja i time omogućiti nastavak prekinutih postupaka, podnositelj
je bio u neizvjesnosti hoće li se i kada će se nastaviti prekinuti postupak.
Vodeći računa o svim tim okolnostima te o činjenici
da je zakonom određeni prekid sudskih postupaka radi naknade štete, prouzročene
od strane pripadnika hrvatskih vojnih i redarstvenih snaga tijekom Domovinskog
rata, trajao tri (3) godine, osam (8) mjeseci i dvadeset pet (25) dana te da je
prije toga postupak u pravno relevantnom razdoblju od stupanja na snagu
Europske konvencije do nastupanja prekida postupka trajao dvije (2) godine i
jedan (1) dan, a nakon stupanja na snagu zakona koji je odredio da će se takvi
postupci nastaviti pa do podnošenja ustavne tužbe, postupak je trajao šest (6)
mjeseci i dvadset četiri (24) dana, Ustavni sud utvrđuje da je takvim, zakonom
određenim prekidom postupka, kao i ukupnom duljinom postupka, povrijeđeno člankom
29. stavkom. 1. Ustava zajamčeno pravo podnositelja da zakonom ustanovljeni
neovisni i nepristrani sud u razumnom roku odluči o njegovim pravima i
obvezama. Takvim, zakonom određenim prekidom postupka, u ovom je slučaju
podnositelju povrijeđeno i pravo na pristup sudu, koji je dio prava na sud,
također zajamčenog odredbom članka 29. stavka 1. Ustava o temeljnom ljudskom
pravu na pravično suđenje.
6. Imajući u vidu sve navedene činjenice i okolnosti,
u smislu odredbe članka 63. stavka 2. Ustavnog zakona, donesena je odluka kao
pod točkama I. i II. izreke ove odluke.
7. Sukladno odredbi članka 63. stavka 3. Ustavnog
zakona, odlučeno je kao u točkama III. i IV. izreke ove odluke.
8. Odluka o objavi (točka V. izreke) temelji se na
odredbama članka 29. Ustavnog zakona.
Broj:
U-IIIA-607/2004
Zagreb, 19. listopada 2004.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Suda
dr. sc. Petar Klarić, v. r.