Pravilnik o tehničkim zahtjevima i postupku homologacije motornih vozila i njihovih prikolica s obzirom na sustave za zaštitu od prskanja ispod kotača TPV 143 (izdanje 00)

NN 161/2004 (19.11.2004.), Pravilnik o tehničkim zahtjevima i postupku homologacije motornih vozila i njihovih prikolica s obzirom na sustave za zaštitu od prskanja ispod kotača TPV 143 (izdanje 00)

DRŽAVNI ZAVOD ZA NORMIZACIJU I MJERITELJSTVO

2828

Na temelju članka 275. stavak 3. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine« broj 105/04) ravnatelj Držav­nog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo donosi

PRAVILNIK

O TEHNIČKIM ZAHTJEVIMA I POSTUPKU HOMOLOGACIJE MOTORNIH VOZILA I NJIHOVIH PRIKOLICA S OBZIROM NA SUSTAVE ZA ZAŠTITU OD PRSKANJA ISPOD KOTAČA TPV 143
(
Izdanje 00) *

Članak 1.

Ovim pravilnikom uređuju se tehnički zahtjevi i postupak homologacije vozila kategorije N2 mase veće od 7,5 tona, N3, O3 i O4 s obzirom na njihove sustave za zaštitu od prskanja ispod kotača1.

Članak 2.

Tehnički zahtjevi za homologaciju tipa sastavnoga dijela za naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača dani su u dodatku 1. i 2. priloga II. ovoga pravilnika.

Tehnički zahtjevi za homologaciju tipa vozila s obzirom na ugradbu sustava za zaštitu od prskanja ispod kotača dani su u točkama 3. – 9. priloga III. ovoga pravilnika.

Postupak homologacije za tip sastavnoga dijela dan je u točkama 2. i 3. priloga II., a za tip vozila s obzirom na ugradbu naprava za zaštitu od prskanja ispod kotača u točkama 1. i 2. priloga III. ovoga pravilnika.

Svi prilozi ovoga pravilnika od broja I. do broja VI. čine njegov sastavni dio.

Članak 3.

Tijelo za homologaciju vozila u smislu odredaba ovoga pravilnika je Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo (u dalj­njemu tekstu: Zavod).

Članak 4.

Zavod će dodijeliti certifikat o homologaciji tipa sastavnog dijela prema obrascu u dodatku 4. priloga II. za tip naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača ako ta naprava zadovoljava zahtjeve iz dodataka 1. i 2. priloga II. ovoga pravilnika.

Zavod će dodijeliti dodatak certifikatu o homologaciji tipa vozila s obzirom na ugradbu sustava za zaštitu od prskanja ispod kotača ako taj tip vozila zadovoljava zahtjeve iz točaka 3. – 9. priloga III. ovoga pravilnika.

__________
* Ovaj pravilnik preuzima sadržaj Smjernice Vijeća o sustavima za zaštitu od prskanja ispod kotača 91/226/EEC.

[1] Definicija vozila je određena u članku 4. Pravilnika homologaciji tipa motornih vozila (“Narodne novine” br. 115/04), a kategorizacija u prilogu II.A istoga pravilnika.

 

 

Članak 5.

Vozila kategorije N2 mase veće od 7,5 tona, N3, O3 i O4 mogu se homologirati, registrirati i stavljati u uporabu ako s obzirom na sustave za zaštitu od prskanja ispod kotača zadovoljavaju zahtjeve ovoga pravilnika i njegovih priloga.

Članak 6.

Zavod može ovlastiti pravnu ili fizičku osobu za obavljanje poslova tehničke službe ako ta osoba ispunjava sljedeće uvjete:

– da zadovoljava zahtjeve norme HRN EN ISO/IEC 17025 za osposobljenost ispitnih laboratorija za područje ispitivanja prema zahtjevima iz ovoga pravilnika

– da ima najmanje jednoga djelatnika školske spreme VII/1 strojarskog smjera

– da može dokazati poznavanje metoda ispitivanja iz priloga II. ovoga pravilnika.

Članak 7.

Ovaj pravilnik stupa na snagu osam dana od dana objave u »Narodnim novinama«, a počet će se primjenjivati danom pristupa Republike Hrvatske Europskoj uniji.

Klasa: 011-02/04-03/42
Urbroj: 558-04/13-04-1
Zagreb, 5. studenoga 2004.

Ravnatelj
Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo
dr. sc. Marijan Andrašec, dipl. ing., v. r.

PRILOG I.

DEFINICIJE

Za potrebe ovog pravilnika primjenjuju se sljedeće definicije:

1.          Sustav za zaštitu od prskanja ispod kotača

             »Sustav za zaštitu od prskanja ispod kotača« označava sustav namijenjen za smanjivanje raspršivanja vode koju dižu gume vozila u kretanju. Sustav za zaštitu od prskanja ispod kotača čine blatobran, zavjesica i zaslon opremljeni s napravom za zaštitu od prskanja ispod kotača.

2.          Blatobran

             »Blatobran« označava kruti ili djelomično kruti sastavni dio namijenjen za zadržavanje vode koju dižu gume u pokretu i njezino usmjeravanje prema tlu. Blatobrani mogu biti u potpunosti ili djelomično integralni dio nadogradnje vozila ili drugih dijelova kao što je donji dio teretne površine itd.

3.          Zavjesica

             »Zavjesica« označava savitljivi dio postavljen uspravno iza kotača na donjemu dijelu podvozja, teretne površine ili na blatobranu.

4.          Naprava za zaštitu od prskanja ispod kotača

             »Naprava za zaštitu od prskanja ispod kotača« označava dio sustava za zaštitu od prskanja ispod kotača koji može uključivati:

4.1        Odjeljivač voda/zrak

             To je sastavni dio zaslona i/ili zavjesice koji tvori dio kroz koji može prolaziti zrak, pri čemu se smanjuje prskanje raspršene vode.

4.2        Upijač energije

             To je sastavni dio blatobrana i/ili zaslona i/ili zavjesice koji upija energiju mlaza vode i time smanjuje prskanje raspršene vode.

5.          Vanjski zaslon

             »Vanjski zaslon« označava dio koji se nalazi približno unutar okomite ravnine koja je usporedna s uzdužnom ravninom vozila. On može činiti dio blatobrana ili nadogradnje vozila

6.          Upravljani kotači

             »Upravljani kotači« označavaju kotače zakretane sustavom za upravljanje vozila.

7.          Samozakretna osovina

             »Samozakretna osovina« označava osovinu vođenu oko središnje točke na takav način da može opisati vodoravni luk. Za potrebe ovoga pravilnika samozakretna osovina smatra se i uzima u obzir kao osovina opremljena upravljanim kotačima.

8.          Samoupravljani kotači

             »Samoupravljani kotači« označavaju kotače koji nisu zakretani uređajem za upravljanje vozila i koji se mogu zakretati za kut ne veći od 20ş zbog djelovanja trenja s tlom.

9.          Podizna osovina

             »Podizna osovina« označava osovinu koja se može odignuti od ceste tijekom uobičajene uporabe vozila.

10.        Neopterećeno vozilo

             »Neopterećeno vozilo« označava vozilo s nadograd­njom (ili s jednim ili više reprezentativnih dijelova), i prema potrebi, s rashladnom tekućinom, mazivima, gorivom, alatom, zamjenskim kotačem i vozačem koji ima masu određenu na 75 kg.

11.        Površina nalijeganja gume

             »Površina nalijeganja gume« označava dio gume koji je u dodiru s cestom (površinom) i koji omogućava pri­anja­nje.

12.        Tip naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača

             »Tip naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača« označava napravu koja se ne razlikuje s obzirom na sljedeće glavne značajke:

fizikalna načela upotrijebljena za smanjenje prska­nja (upijanje energije mlaza vode, odjeljivač voda/zrak)

gradiva

oblik

dimenzije (u mjeri koja može utjecati na ponašanje gradiva).

PRILOG II.

ZAHTJEVI S OBZIROM NA HOMOLOGACIJU TIPA SASTAVNOGA DIJELA ZA NAPRAVE ZA ZAŠTITU OD PRSKANJA ISPOD KOTAČA

0.          Opći zahtjevi

0.1.       Naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača moraju biti konstruirane na takav način da ispravno rade kod uobičajene uporabe na mokroj cesti. Nadalje, ne smiju uključivati strukturne ili proizvodne greške štetne za njihovo ispravno funkcioniranje ili ponašanje.

1.          Potrebna ispitivanja

1.1.       Ovisno o njihovu fizikalnom načelu djelovanja, naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača podvrgavaju se odgovarajućim ispitivanjima kako je opisano u prilogu I. i II. i moraju davati rezultate zahtijevane u točki 4. tih dodataka.

2.          Zahtjev za homologaciju tipa sastavnoga dijela

2.1.       Zahtjev za homologaciju tipa sastavnoga dijela za tip naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača podnosi proizvođač ili njegov ovlašteni zastupnik.

2.2.       Za svaki tip zahtjev mora biti popraćen sljedećim dokumentima, u tri primjerka, i sljedećim podacima i ma­te­rijalima:

2.2.1.    Tehničkim opisom naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača s naznakom njezina fizikalnog načela djelovanja i odgovarajućeg ispitivanja kojemu mora biti podvrgnuta, upotrijebljenim materijalima i jednim ili više crteža s dovoljno pojedinosti i u prihvatljivom mjerilu da se omogući njezino (ili njihovo) prepoznavanje.

2.2.2.    Četirima uzorcima: trima koji će biti korišteni za ispitivanja i četvrtim koji će se čuvati u laboratoriju za bilo kakvu naknadnu provjeru. Ispitni laboratorij može zahtijevati daljnje uzorke.

2.3.       Označivanje

             Svaki uzorak mora biti označen na jasan i neizbrisiv način trgovačkim nazivom ili markom i oznakom tipa, te uključivati prostor dovoljne veličine za homologacijsku oznaku tipa sastavnog dijela.

3.          Homologacija tipa sastavnoga djela

3.0.       Prije provođenja postupka za dodjeljivanje homologacije tipa sastavnoga dijela nadležno tijelo mora provjeriti ima li proizvođač učinkovit sustav za nadzor nad sukladnošću proizvodnje.

3.1.       Ako uzorci koji su predstavnici tipa naprave za koju je zatražena homologacija zadovolje odgovarajuća ispitivanja opisana u prilozima I. ili II., za taj tip naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača izdaje se homologacija tipa sastavnoga dijela.

3.2.       Svaki homologirani tip naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača dobiva svoj broj homologacije tipa sas­tav­noga dijela.

3.3.       Svaka naprava za zaštitu od prskanja ispod kotača sukladna s tipom homologiranim u skladu s ovom smjernicom mora nositi oznaku homologacije tipa sastavnoga dijela, postavljenu tako da bude neizbrisiva i lako čitljiva, čak i kad je naprava ugrađena na vozilo.

3.4.       Oznaka homologacije tipa sastavnoga dijela (za koju je primjer prikazan u prilogu III.) sastoji se od:

3.4.1.    pravokutnika koji okružuje malo slovo »e« iza kojeg slijede razlikovno slovo/slova ili brojevi države članice koja je dodijelila homologaciju tipa sastavnog dijela:

             1 za Njemačku, 2 za Francusku, 3 za Italiju, 4 za Nizozemsku, 6 za Belgiju, 9 za Španjolsku, 11 za Ujedinjeno Kraljevstvo, 13 za Luksemburg, 18 za Dansku, 21 za Portugal, EL za Grčku i IRL za Irsku;

3.4.2.    broja homologacije tipa sastavnoga dijela (koji odgovara broju certifikata o homologaciji tipa sastavnoga dijela, za koji je obrazac prikazan u prilogu IV.) po­stav­ljenog u blizini pravokutnika ili ispod slova »e« ili s lijeve ili desne strane tog slova. Znamenke broja homologacije tipa sastavnoga dijela postavljene su s iste strane slova »e« i okrenute u istome smjeru. Uporaba rimskih brojeva u broju homologacije tipa sastavnog dijela treba izbjegavati da bi se spriječila zamjena s drugim simbolima;

3.4.3.    slova »A« ili slova »S«, ovisno o tome je li naprava tipa upijač energije (A) ili tipa odjeljivač voda/zrak (S), postavljena na bilo koje mjesto iznad i u blizini pravokutnika.

Dodatak 1.

Ispitivanja naprava za zaŠtitu od prskanja ispod kotaČa tipa upijaČ energije

1.          Načela

             Cilj je ovog ispitivanja kvantitativno odrediti moguć­nost naprave da zadrži vodu koja je usmjerena na nju u nizu mlazova. Ispitni sklop namijenjen je ponavljanju uvjeta pod kojima djeluje naprava kad je ugrađena na vozilo s obzirom na obujam i brzinu vode koju s tla diže gazna površina gume.

2.          Oprema

             Za opis ispitnog sklopa vidi sliku 8. Ispitivanje se izvodi u okruženju bez strujanja zraka (bez propuha).

3.          Postupak

3.1.       Uzorak naprave koja se ispituje, širine 500 +0/-5 mm i visine 750 mm pričvrstiti na okomiti okvir ispitne opreme, osiguravši pritom da uzorak bude dobro smješten unutar granica sabirnika te da ne bude prepreka koje bi mogle skretati vodu, bilo prije ili poslije udara u uzorak.

3.2.       Postaviti protok vode na 0,675 ± 0,01 l/s i usmjeriti najmanje 90 l na uzorak s vodoravne udaljenosti od 500 ± 2 mm (slika 8).

3.3.       Omogućiti vodi kapanje s uzorka u sabirnik i izraču­nati postotak (razlike) između količine sakupljene i količine prskane vode.

3.4.       Ponoviti ispitivanje pet puta i izračunati prosječan postotak količine sakupljene vode.

4.          Rezultati

4.1.       Izračunani prosječni postotak sakupljene vode tijekom pet ispitivanja ne smije biti manji od 70 % od količine vode usmjerene na napravu.

4.2.       Ako najveći i najmanji postotak sakupljene vode odstupaju od prosječnog postotka za više od 5 %, ispitivanje nije važeće i mora se ponoviti.

             U slučaju da u drugom ispitivanju najveći i najmanji postotak vode ponovno odstupaju za više od 5 % od prosječnoga postotka i/ili ako manja vrijednost ne zadovoljava zahtjeve točke 4.1, homologacija se odbija.

4.3.       Ako okomiti položaj naprave utječe na dobivene rezultate, postupak opisan u točkama 3.1 i 3.4 mora se ponavljati u položajima koji daju najveći i najmanji postotak sakupljene vode; zahtjevi točke 4.2 i dalje vri­jede.

             Zahtjevi točke 4.1 vrijede i dalje za navođenje rezultata svakog ispitivanja.

Dodatak 2.

Ispitivanje naprave za zaŠtitu od prskanja ispod kotaČa tipa odjeljivaČ voda/zrak

1.          Načela

             To ispitivanje namijenjeno je određivanju djelotvornosti poroznog materijala namijenjena za zadržavanje vode prskane djelovanjem raspršivača stlačeni zrak/voda.

             Oprema upotrijebljena za ispitivanje mora podražavati uvjete kojima će materijal, ako je ugrađen na vozilo, biti podvrgnut s obzirom na obujam i brzinu prskane vode koju stvaraju gume.

2.          Oprema

2.1.       Ispitni sklop opisan je na slici 9.

3.          Postupak

3.1.       Uzorak dimenzija 305 x 100 mm pričvrstiti okomito na ispitni sklop, provjeriti da nema razmaka između uzorka i gornje zakrivljene ploče i da je sabirnik u ispravnom položaju. Napuniti spremnik raspršivača s točno jednom litrom vode i postaviti ga kako je opisano na slici.

3.2.       Raspršivač se mora namjestiti kako slijedi:

             tlak (na raspršivaču): 5 bar + 10% / -0%

             protok: 1 litra/min ± 5 sekunda

             raspršenje: kružno, približno promjera 50 mm na uda­ljenosti od 200 mm od uzorka, sapnica promjera 5 mm.

3.3.       Raspršivati dok ne nestane vodene magle i zabilježiti utrošeno vrijeme. Neka voda otječe s uzorka u sabirnik 60 sekunda a potom izmjeriti količinu sakupljene vode. Izmjeriti količinu vode preostale u spremniku rasprši­vača. Izračunati postotak obujma sakupljene vode u odnosu na obujam raspršene vode.

3.4.       Ponoviti ispitivanje pet puta i izračunati prosječan postotak sakupljene količine. Prije svakog ispitivanja provjeriti jesu li sabirnik, spremnik raspršivača i mjerna posuda suhi.

3.5.       Tijekom ispitivanja temperatura okoline mora biti 21(±3) şC.

4.          Rezultati

4.1.       Izračunani prosječni postotak sakupljene vode na kraju petog ispitivanja ne smije biti manji od 85 % količine vode prskane na napravu.

4.2.       Ako najveći i najmanji postotak sakupljene vode odstupaju za više od 5 % od prosječnoga postotka ispitivanje nije važeće.

             U slučaju da u drugome ispitivanju najveći i najmanji postotak vode ponovno odstupaju za više od 5 % od prosječnoga postotka i/ili ako manja vrijednost ne zadovoljava zahtjeve točke 4.1, homologacija se odbija.

4.3.       Ako okomiti položaj naprave utječe na dobivene rezultate, postupak opisan u točkama 3.1 i 3.4 mora se ponavljati u položajima koji daju najveći i najmanji postotak sakupljene vode; zahtjevi točke 4.2 i dalje vrijede.

             Zahtjevi točke 4.1 vrijede i dalje za navođenje rezultata svakog ispitivanja.

Naprava za zaštitu od prskanja ispod kotača na kojoj je gornja oznaka homologacije tipa naprava je tipa apsorbera energije (A) koja je homologirana u Španjolskoj (e9) pod brojem 148.

Upotrijebljeni brojevi i slova služe samo kao primjer.

Dodatak 3.

Primjer oznake homologacije tipa sastavnog dijela

Naprava za zaštitu od prskanja ispod kotača na kojoj je gornja oznaka homologacije tipa naprava je tipa apsorbera energije (A) koja je homologirana u Španjolskoj (e9) pod brojem 148.

Upotrijebljeni brojevi i slova služe samo kao primjer.

Dodatak 4.

Obrazac

(najveći format: A4 (210 x 297 mm)

CERTIFIKAT O HOMOLOGACIJI TIPA SASTAVNOGA DIJELA

   e . . .                                                                                                            Naziv tijela za homologaciju

Izjava o:                                                                 

– homologaciji (1)

– izmjeni/dopuni homologacije (1)

– odbijanju homologacije (1)

– povlačenju homologacije (1)

tipa sastavnoga dijela naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača

Homologacija tipa sastavnoga dijela broj:................

Dopuna broj:..........................................................

1.          Trgovački naziv naprave:...........................

2.          Tip i trgovački opis naprave.......................

                                                                              

3.          Načelo djelovanja naprave: upijač energije/odjeljivač voda/zrak (*):       

4.          Naziv i adresa proizvođača:.......................

5.          Naziv i adresa ovlaštenoga predstavnika proizvođača (ako postoji):                             

6.          Značajke naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača (kratak opis, trgovački naziv ili ime, broj/brojevi):          

                                                                              

7.          Datum podnošenja zahtjeva za homologaciju tipa sastavnoga dijela:      

8.          Tehnička služba odgovorna za provedbu homologacijskih ispitivanja:    

                                                                              

ss=T-98-2tab3cictocka align=left style='text-align:left'>10.        Datum izdavanja/odbijanja/povlačenja/dopune(*) homo­lo­gacije tipa sastavnog dijela:     

11.        Razlog (razlozi) za dopunu homologacije tipa sastavnoga dijela (ako je primjenjivo):     

                                                                              

12.        Mjesto:.....................................................

13.        Datum:......................................................

14.        Potpis:.......................................................

15.        Dokumenti koji čine opisnu dokumentaciju za homologaciju tipa sastavnoga dijela pohranjeni su kod tijela za homologaciju koje je izdalo tu homologaciju; kopija nekih ili svih tih dokumenata može se dobiti na zahtjev.

16.        Napomene (ako postoje):..........................

                                                                              

 

_________
(*) Prekrižiti kad se ne primjenjuje

PRILOG III.

Zahtjevi za homologaciju tipa vozila s obzirom na ugradbu sustava za zaŠtitu od prskanja ispod kotaČa

             PODRUČJE PRIMJENE       

0.1.       Sva vozila kategorije N2 s najvećom dopuštenom masom većom od 7,5 tona i sva vozila kategorija N3, O3 i O4 moraju biti konstruirana i/ili opremljena s napravom za zaštitu od prskanja ispod kotača na takav način da zadovoljavaju dolje navedene zahtjeve.

0.2.       Prethodno navedeni zahtjevi za naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača određeni u točki 4. priloga I. ne primjenjuju se u slučaju podvozja s kabinom, podvozja bez nadogradnje, terenskih vozila kako je određeno u Smjernici 70/156/EEZ ili vozila kod kojih je postojanje naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača nespojivo s njihovom namjenom. Međutim, ako su takve naprave ugrađene na ta vozila, moraju zadovoljavati zahtjeve ovoga pravilnika.

             ZAHTJEV ZA HOMOLOGACIJU TIPA

1.1.       Zahtjev za homologaciju tipa vozila s obzirom na ugrad­bu sustava za zaštitu od prskanja ispod kotača mora podnijeti proizvođač vozila ili njegov ovlašteni predstavnik.

1.2.       Zahtjev mora biti popraćen dokumentima (u tri primjerka) sa sljedećim pojedinostima:

1.2.1.    tehničkim opisom sustava za zaštitu od prskanja ispod kotača i jednim ili više dovoljno podrobnih crteža u mjerilu prikladnom za identifikaciju.

1.3.       Vozilo uzorak tipa vozila za koje je zatražena homologacija opremljeno pripadajućim sustavom za zaštitu od prskanja ispod kotača dostavlja se tehničkoj službi koja provodi homologacijska ispitivanja.

             HOMOLOGACIJA TIPA

2.          Certifikatu o homologaciji tipa mora biti pridružen certifikat u skladu s obrascem prikazanim u dodatku.

             OPĆI ZAHTJEVI

3.          Osovine

3.1.       Podizne osovine

             Ako je vozilo opremljeno jednom ili više podiznih osovina, sustav za zaštitu od prskanja ispod kotača mora prekrivati sve kotače kada je osovina spuštena, odnosno kotače koji su u dodiru s tlom kada je osovina podignuta.

3.2.       Samozakretne osovine

             Ako je vozilo opremljeno samozakretnom osovinom, sustav za zaštitu od prskanja ispod kotača ako je ugrađen na upravljani dio mora zadovoljiti uvjete koji se primjenjuju za neupravljane kotače. Ako nije ugra­đen na taj dio, mora zadovoljavati uvjete koji se primjenjuju za upravljane kotače.

4.          Položaj vanjskog zaslona

4.1.       U slučaju neupravljanih kotača, razmak »c« između uzdužne ravnine tangenctangencna vanjsku stijenku gume, odvojeno od bilo kakve izbočine gume u blizini tla, i unutarnjeg ruba zaslona ne smije biti veći od 75 mm, osim ako polumjer unutarnjeg ruba zaslona, kako je određeno u točkama 7.2, 8.2 i 9.2, nije manji od 1,0 R, u kojemu slučaju taj razmak ne smije biti veći od 100 mm (slika 1).

4.2.       U slučaju upravljanih i samoupravljajućih kotača razmak »c« ne smije prijeći 100 mm.

5.          Stanje vozila

             Za provjeru sukladnosti s ovom smjernicom vozilo mora biti u sljedećem stanju:

(a) mora biti neopterećeno i s kotačima u srednjemu položaju

(b) u slučaju poluprikolica nosiva površina mora biti vodoravna

(c) gume moraju biti napuhane na uobičajeni pritisak.

6.          Sustav za zaštitu od prskanja ispod kotača

6.1.       Sustav za zaštitu od prskanja ispod kotača mora zadovoljiti zahtjeve navedene u točki 7. ili 9.

6.2        Sustav za zaštitu od prskanja ispod kotača za neuprav­ljane ili samoupravljajuće kotače koji su prekriveni podnicom nadogradnje ili donjim dijelom nosive po­vrši­ne mora zadovoljiti ili zahtjeve navedene u točki 7. ili 9. ili pak one navedene u točki 8.

             POSEBNI ZAHTJEVI

7.          Zahtjevi za sustave za zaštitu od prskanja ispod kotača tipa upijač energije za osovine s ugrađenim upravljanim/samoupravljajućim ili neupravljanim kotačima

7.1.       Blatobrani

7.1.1.    Blatobrani moraju prekrivati područja neposredno iznad, ispred i iza gume ili guma na sljedeće načine:

(a) U slučaju pojedinačne ili višestruke osovine kod koje je razmak »d« (slika 4.) između guma ugra­đenih na susjedne osovine veći od 300 mm, prednji rub (C) mora sezati prema naprijed toliko da dosegne liniju O-Z kod koje je kut q (theta) = ne više od 30o iznad vodoravnice za osovine s ugrađenim upravljanim/samoupravlja­jućim kotačima, odnos­no ne više od 20o za osovine s ugrađenim neupravljanim kotačima.

     Krajnji stražnji rub (slika 2.) mora sezati prema dolje toliko daleko da ne bude za više od 100 mm iznad vodoravne linije koja prolazi kroz središte kotača;

(b) U slučaju višestrukih osovina kod kojih razmak »d« između guma ugrađenih na susjedne osovine ne prelazi 300 mm, blatobrani moraju biti kako je prikazano na slici 4.a.

(c) Blatobrani moraju imati ukupnu širinu »q« (slika 1.) dostatnu najmanje da prekriju cijelu širinu gume »b« ili cijelu širinu dviju guma »t« u slučaju udvojenih guma, uzimajući u obzir najnepovoljniju kombinaciju guma/kotač koju navodi proizvođač. Dimenzije »b« i »t« mjere se na visini središta, ne uzimajući u obzir oznake, rebra, zaštitne obruče itd. na stijenkama gume.

7.1.2.    Prednja strana stražnjega dijela blatobrana mora biti opremljena napravom za zaštitu od prskanja ispod kotača sukladnom sa zahtjevima navedenima u prilogu 1. dodatka 2. Taj materijal mora prekrivati unutrašnjost blatobrana do visine određene ravnom linijom koja prolazi kroz središte kotača i zatvara kut s vodoravnicom od najmanje 30ş (slika 3.).

7.1.3.    Kada su ugrađeni blatobrani sastavljeni od više dijelova, ne smiju imati nikakvih otvora koji bi omogućili prskanje prema van kad se vozilo kreće.

7.2.       Vanjski zasloni

7.2.1.    U slučaju pojedinačnih osovina, ili višestrukih osovina kod kojih je razmak »d« između guma na susjednim osovinama veći od 300 mm, donji rub vanjskog zaslona ne smije biti postavljen iza sljedećih razmaka i polumjera mjereno od središta kotača (slika 2.).


(a)

Osovine s ugrađenim upravljanim ili

samoupravljajućim kotačima

Od prednjeg ruba (prema

Prednjoj strani vozila)(vrh C na 30°)

Do stražnjeg ruba (prema stražnjoj strani

vozila) (vrh A na 100 mm)

 

 

RV £ 1,5 R

 

 

(b)

Osovine s ugrađenim

neupravljanim kotačima

Od prednjeg ruba (vrh C na 20°)        

Do stražnjeg ruba (vrh A na

100 mm)

 

 

RV £ 1,25 R

 

 

             pri čemu R predstavlja polumjer gume ugrađene na vozilo, a RV udaljenost na kojoj se nalazi donji rub vanjskog zaslona izraženu kao polumjer.

7.2.2.    U slučaju višestrukih osovina kod kojih razmak »d« između guma na susjednim osovinama nije veći od 300 mm, u prostoru između osovina vanjski zasloni moraju biti postavljeni na razmaku određenu u točki 7.2.1 i sezati prema dolje tako da ne budu više od 150 mm iznad vodoravne linije koja prolazi kroz središta kotača, ili tako da vodoravni razmak između njihovih najnižih rubova ne bude veći od 60 mm (slika 4.a).

7.2.3.    Vanjski zaslon mora sezati najmanje 45 mm u dubinu u svim točkama iza okomite linije koja prolazi kroz središte kotača. Ispred te linije dubina vanjskog zaslona može se postupno smanjivati.

7.2.4.    Na vanjskim zaslonima ili između vanjskih zaslona i ostalih dijelova blatobrana ne smije biti otvora koji bi omogućili prskanje prema vani kad se vozilo kreće.

7.3.       Zavjesice

7.3.1.    Širina zavjesice mora ispunjavati zahtjeve za »q« u točki 7.1.1 (c), osim kada je zavjesica unutar blatobrana; u tome slučaju širina zastavice mora biti najmanje jednaka širini gaznog sloja gume.

7.3.2.    Položaj zavjesice u osnovi mora biti okomit.

7.3.3.    Visina donjeg ruba zavjesice iznad tla ne smije biti veća od 200 mm (slika 3).

             Ta udaljenost povećava se na 300 mm u slučaju straž­njtraž­nje osovine kod dijalni razmak donjeg ruba vanjskog zaslona (RV) nije veći od polumjera gume ugrađene na kotače te osovine.

7.3.4.    Mjereno vodoravno, zavjesica ne smije biti udaljena više od 300 mm od najizbočenijega dijela gume.

7.3.5.    U slučaju višestrukih osovina kod kojih je razmak »d« između guma na susjednim osovinama manji od 250 mm, zavjesice moraju biti ugrađene samo na stražnji komplet kotača. Ako je razmak »d« između guma na susjednim osovinama jednak ili veći od 250 mm zavjesice je potrebno ugraditi iza svakoga kotača (slika 4b).

7.3.6.    Pod djelovanjem sile od 3 N na 100 mm širine zavjesice u točki 50 mm iznad njezinoga donjeg ruba zavjesica se ne smije otkloniti više od 100 mm prema natrag.

7.3.7.    Cijela površina pred dijelom zavjesice koji ima najmanje zahtijevane dimenzije mora biti opremljena napravom za zaštitu od prskanja ispod kotača koja zadovoljava zahtjeve navedene u prilogu II. dodatku 1.

7.3.8.    Između donjeg ruba blatobrana i zavjesice nisu dopu­šteni otvori koji bi omogućili pojavljivanje prskanja.

7.3.9.    Ako naprava za zaštitu od prskanja ispod kotača zadovoljava zahtjeve s obzirom na zavjesice (točka 7.3), ne zahtijeva se dodatna zavjesica.

8.          Zahtjevi za sustave za zaštitu od prskanja ispod kotača opremljenih napravama za zaštitu od prskanja ispod kotača tipa upijača energije za određene osovine s ugrađenim neupravljanim i samoupravljajućim kotači­ma (vidi točku 6.2)

8.1.       Blatobrani

8.1.1.    Blatobrani moraju prekrivati područje neposredno iznad gume ili guma. Njihovi prednji i stražnji rubovi moraju sezati najmanje do vodoravne ravnine koja dodiruje gornji rub gume ili guma (slika 5). Stražnji rub može se zamijeniti zavjesicom, pri čemu ona mora sezati do gornjeg ruba blatobrana (ili odgovarajućega dijela).

8.1.2.    Na cijelu unutarnju površinu stražnjega dijela blatobrana mora biti ugrađena naprava za zaštitu od prskanja ispod kotača koja zadovoljava zahtjeve navedene u prilogu II. dodatku 1.

8.2.       Vanjski zasloni

8.2.1.    U slučaju pojedinačnih ili višestrukih osovina kod kojih je razmak između susjednih guma najmanje 250 mm, vanjski zaslon mora prekrivati površinu koja seže od donjega do gornjega dijela blatobrana i do ravne linije koja dodiruje gornji rub gume ili guma, omeđene okomitom ravninom koja dodiruje prednji kraj gume i blatobranom ili zastavicom iza kotača (slika 5b).

8.2.2.    Između unutarnjega dijela blatobrana i vanjskog zaslona nisu dopušteni otvori koji bi omogućili pojavljivanje prskanja.

8.2.3.    Ako zavjesica nije ugrađena iza svakoga kotača (vidi točku 7.3.5), vanjski zaslon mora bez prekida sezati od vanjskog ruba zavjesice do okomite ravnine koja dodiruje najizbočeniju točku prednje strane gume (slika 5a) na prvoj osovini.

8.2.4.    Na cjelokupnoj unutarnjoj površini vanjskog zaslona, čija visina ne smije biti manja od 100 mm, mora biti ugrađena naprava za zaštitu od prskanja ispod kotača tipa upijača energije koja je u skladu sa zahtjevima dodat­ka II.

8.3.       Zavjesice

             Zavjesice moraju sezati do donjega dijela blatobrana i biti u skladu sa zahtjevima navedenima u točkama 7.3.1 – 7.3.9.

9.          Zahtjevi za sustave za zaštitu od prskanja ispod kotača opremljenih napravama za zaštitu od prskanja ispod kotača tipa odjeljivač zrak/voda za osovine s ugrađe­nim upravljanim i neupravljanim kotačima

9.1.       Blatobrani

9.1.1.    Blatobrani moraju zadovoljavati zahtjeve navedene u točki 7.1.1 (c).

9.1.2.    Blatobrani za pojedinačne ili višestruke osovine kod kojih je razmak između guma na susjednim osovinama veći od 300 mm moraju također zadovoljavati zahtjeve navedene u točki 7.1.1 (a).

9.1.3.    U slučaju višestrukih osovina kod kojih razmak izme­đu guma na susjednim osovinama nije veći od 300 mm, blatobrani također moraju biti u skladu s primje­rom prikazanim na slici 7.

9.2.       Vanjski zasloni

9.2.1.    Na donje rubove vanjskih zaslona moraju biti ugrađene naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača tipa odjeljivača zrak/voda koji zadovoljavaju zahtjeve navedene u prilogu II.

9.2.2.    U slučaju pojedinačnih ili višestrukih osovina kod kojih je razmak između guma na susjednim osovinama veći od 300 mm, donji rub naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača ugrađene na vanjski zaslon smije biti postavljen na sljedeće najveće razmake i polumjere, mjereno od središta kotača (slike 6. i 7.):

(a)

Osovine s ugrađenim upravljanim ili

Samoupravljajućim kotačima

Od prednjeg ruba (premaprednjoj strani

vozila)(vrh C na 30°)

Do stražnjeg ruba (prema stražnjoj strani

vozila)(vrh A na 100 mm)

 

 

RV £ 1,05 R

 

    

(b)

Osovine s ugrađenim neupravljanim

kotačima

Od prednjeg ruba (vrh C na 20°)           

Do stražnjeg ruba (vrh A na

100 mm)

 

 

 

RV £ 1,00 R

    

    

             pri čemu je R = polumjer gume ugrađene na vozilo

             RV = razmak u smjeru polumjera od donjeg ruba vanj­skog zaslona do središta kotača.

9.2.3.    U slučaju višestrukih osovina kod kojih razmak između guma na susjednim osovinama nije veći od 300 mm, vanjski zasloni u prostoru između osovina moraju biti u skladu sa zahtjevima navedenima u točki 9.1.3 i sezati prema dolje tako da ne budu više od 100 mm iznad vodoravne ravne linije koja prolazi kroz središta kotača (slika 7).

9.2.4.    Vanjski zaslon mora sezati najmanje 45 mm u dubinu u svim točkama iza okomite linije koja prolazi kroz središte kotača. Ispred te linije dubina vanjskog zaslona može se postupno smanjivati.

9.2.5.    Na vanjskome zaslonu ili između vanjskog zaslona i blatobrana nisu dopušteni otvori koji bi omogućili pojavljivanje prskanja.

9.3.       Ze

9.3.1.    Zavjesice moraju:

(a) zadovoljavati zahtjeve navedene u točki 7.3 (slika 3) ili

(b) zadovoljavati zahtjeve navedene u točkama 7.3.1, 7.3.2, 7.3.5, 7.3.8 i 9.3.2 (slika 6).

9.3.2.    Na zavjesice iz točke 9.3.1 (b), najmanje duž cijelog ruba, mora biti ugrađena oprema za zaštitu od prskanja ispod kotača koja zadovoljava zahtjeve navedene u prilogu II. dodatku 2.

9.3.2.1. Donji rub naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača ne smije biti više od 200 mm iznad tla.

9.3.2.2. Naprava za zaštitu od prskanja ispod kotača mora sezati u dubinu najmanje 100 mm.

9.3.2.3. Odvojeno od donjega dijela, koji uključuje napravu za zaštitu od prskanja ispod kotača, zavjesica iz točke 9.3.1 (b) ne smije se saviti prema natrag za više od 100 mm mjereno u presjecištu zavjesice s napravom za zaštitu od prskanja ispod kotača u njezinu radnome položaju pod djelovanjem sile od 3 N na svakih 100 mm širine zavjesice primijenjene na razmaku od 50 mm iznad donjeg ruba zavjesice.

9.3.3.    Mjereno vodoravno, zavjesica ne smije biti udaljena više od 200 mm od najizbočenijega dijela gume.

Dodatak

Obrazac

(Najveći format: A4 (210 x 297 mm)

DODATAK CERTIFIKATU O HOMOLOGACIJI TIPA VOZILA S OBZIROM NA UGRADBU SUSTAVA ZA ZAŠTITU OD PRSKANJA ISPOD KOTAČA

(Članci 4.(2) i 10. Smjernice Vijeća 70/156/EEZ od 6. veljače 1970. o usklađivanju zakona država članica s obzirom na homologaciju tipa motornih vozila i njihovih prikolica)

   e . . .                                                                                                 Naziv tijela za homologaciju

Homologacija tipa broj:..........................................

Dopuna broj:..........................................................

1.          Trgovačka marka ili naziv vozila:................

2.          Tip i trgovački opis vozila..........................

                                                                              

3.          Značenje oznake tipa, ako je naznačeno na vozilu:

                                                                              

3.1        Položaj te oznake:.....................................

4.          Kategorija vozila:.......................................

5.          Naziv i adresa proizvođača:.......................

                                                                              

6.          Naziv i adresa ovlaštenoga predstavnika proizvođača (ako postoji):     

                                                                              

7.          Značajke naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača (tip, kratak opis, trgovački naziv ili ime, broj/brojevi homologacije tipa sastavnoga dijela):..........

                                                                              

8.          Datum dostavljanja vozila za homologacijska ispitivanja:           

9.          Tehnička služba odgovorna za provedbu homologacijskih ispitivanja:    

                                                                              

10.        Datum izvješ izvješća o ispitivanju izdanog od žbe:         

11.        Broj izvješća o ispitivanju izdanog od te službe:

12.        Razlog (razlozi) za dopunu homologacije tipa (ako je primjenjivo):        

                                                                              

13.        Homologacija tipa s obzirom na ugradbu sustava za zaštitu od prskanja ispod kotača je dodijeljena/odbijena(2)

14.        Mjesto:.....................................................

15.        Datum:......................................................

16.        Potpis:.......................................................

17.        Dokumenti koji čine opisnu dokumentaciju za homologaciju tipa, i popis tih dokumenata, pohranjeni su kod tijela za homologaciju koje je izdalo tu homologaciju; kopija nekih ili svih tih dokumenata može se dobiti na zahtjev.

16.        Napomene (ako postoje):..........................

                                                                              

________
([1]) Prekrižiti kad se ne primjenjuje.

PRILOG IV.

SUKLADNOST PROIZVODNJE
PRESTANAK PROIZVODNJE

1.          Sukladnost proizvodnje

1.1.       Svaka naprava za zaštitu od prskanja ispod kotača ozna­čena homologacijskom oznakom mora biti u skladu s homologiranim tipom. Tijelo za homologaciju koje je dodijelilo homologacijsku oznaku zadržava jedan uzorak naprave koji se zajedno s certifikatom o homologaciji tipa sastavnoga dijela može upotrijebiti za provjeru sukladnosti naprava označenih oznakama homologacije tipa sastavnoga dijela i koje su stavljene na tržište prema postavljenim zahtjevima.

1.2.       Tip naprave određen je uzorkom i opisnom dokumentacijom priloženom u vrijeme podnošenja zahtjeva za homologaciju tipa sastavnoga dijela. Naprave čije su značajke istovjetne značajkama naprave uzorka i čiji ostali sastavni dijelovi nisu različiti od onih kod naprave uzorka, osim u izvedbama koje nemaju utjecaja na svojstva u smislu ovoga priloga, mogu se smatrati istim tipom.

1.3.       Proizvođač izvodi rutinske provjere sa svrhom da zajamči sukladnost proizvodnje s homologiranim tipom.

             Za izvršenje toga proizvođač mora:

– imati na raspolaganju ispitni laboratorij dovoljno dobro opremljen za provedbu osnovnih ispitivanja, ili

imati ispitivanje sukladnosti proizvodnje provedeno od strane ovlaštenog laboratorija.

1.4.       Tijelo za homologaciju može provesti provjere na slu­čajno odabranu uzorku.

1.5.       Sukladnost proizvodnje s homologiranim tipom naprave mora biti provjerena pod uvjetima i u skladu s metodama navedenim u prilogu II.

             Na zahtjev tijela koje je dodijelilo homologaciju tipa sastavnoga dijela proizvođač mora dostaviti naprave prethodno homologiranoga tipa za izvođenje ispitivanja ili provjere sukladnosti.

1.6.       Naprave će se smatrati sukladnima homologiranu tipu ako 9 od 10 slučajno odabranih uzoraka zadovoljava zahtjeve točke 4. dodatka 1 i 2 priloga II.

1.7.       Ako nisu zadovoljeni uvjeti navedeni u točki 1.6 odabire se slučajnim odabirom daljnjih 10 uzoraka za ispitivanje.

             Prosjek svih provedenih mjerenja mora biti u skladu sa zahtjevima točke 4. dodatka 1 i 2 priloga II. i ni jedno pojedinačno mjerenje ne smije biti manje od 95% propisane vrijednosti.

2.          Prestanak proizvodnje

            Posjednik homologacije tipa sastavnog dijela mora oba­vijestiti tijeložno za homologaciju o prestan­ku proizvodnje.

 

SLIKE


Slika 1.

 Širina (q) blatobrana (a) i poloŽaj
zaslona (j)



Napomena: Brojke označavaju pripadajuće točke u prilogu III.

 

 

Slika 2.

Dimenzije BLATOBRANA I VANJSKOG ZASLONA

 

Slika 3.

 

PoloŽaj blatobrana i zavjesice

 

Slika 4.

 

blatobrani i vanjski zaslon za upravljanje, samoupravljajuĆe ili neupravljane kotaČe

Slika 5.

 

prikaz sklopa sustava za zaŠtitu od prskanja s ukljuČenom napravom za zaŠtitu od prskanja s upijaČem energije za osovine s ugraĐenim neupravljanim ili
samoupravljajuĆim kotaČima

(PRILOG iii. – TOČKE 6.2. I 8.)

 

 

Slika 6.

 

prikaz sklopa sustava za zaŠtitu od prskanja s ukljuČenom napravom za zaŠtitu od prskanja tipa odjeljivaČ zrak/voda za osovine s ugraĐenim upravljanim, samoupravljajuĆim ili neupravljanim kotaČima

 

 

 

Slika 7.

 

prikaz sklopa sustava za zaŠtitu od prskanja s napravom za zaŠtitu (blatobran, zavjesica, vanjski zaslon) za viŠestruke osovine kod kojih je razmak izmeĐu guma manji od 300 mm

 

Slika 8.

 

ISPITNI SKLOP ZA NAPRAVE TIPA UPIJAČ ENERGIJE

(vidi prilog II., dodatak 1)

 

 

 

Slika 9.

 

ISPITNI SKLOP ZA NAPRAVE TIPA ODJELJIVAČ ZRAK/VODA

(vidi prilog II., dodatak 2)