2828
Na temelju članka 275. stavak 3.
Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine« broj 105/04) ravnatelj
Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo donosi
Članak 1.
Ovim pravilnikom uređuju se
tehnički zahtjevi i postupak homologacije vozila kategorije N2 mase
veće od 7,5 tona, N3, O3 i O4 s obzirom na
njihove sustave za zaštitu od prskanja ispod kotača1.
Članak 2.
Tehnički zahtjevi za
homologaciju tipa sastavnoga dijela za naprave za zaštitu od prskanja ispod
kotača dani su u dodatku 1. i 2. priloga II. ovoga pravilnika.
Tehnički zahtjevi za
homologaciju tipa vozila s obzirom na ugradbu sustava za zaštitu od prskanja
ispod kotača dani su u točkama 3. – 9. priloga III. ovoga pravilnika.
Postupak homologacije za tip
sastavnoga dijela dan je u točkama 2. i 3. priloga II., a za tip vozila s
obzirom na ugradbu naprava za zaštitu od prskanja ispod kotača u točkama 1. i
2. priloga III. ovoga pravilnika.
Svi prilozi ovoga pravilnika od
broja I. do broja VI. čine njegov sastavni dio.
Članak 3.
Tijelo za homologaciju vozila u
smislu odredaba ovoga pravilnika je Državni zavod za normizaciju i
mjeriteljstvo (u daljnjemu tekstu: Zavod).
Članak 4.
Zavod će dodijeliti certifikat o
homologaciji tipa sastavnog dijela prema obrascu u dodatku 4. priloga II. za
tip naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača ako ta naprava zadovoljava
zahtjeve iz dodataka 1. i 2. priloga II. ovoga pravilnika.
Zavod će dodijeliti dodatak
certifikatu o homologaciji tipa vozila s obzirom na ugradbu sustava za zaštitu
od prskanja ispod kotača ako taj tip vozila zadovoljava zahtjeve iz točaka 3. –
9. priloga III. ovoga pravilnika.
__________
* Ovaj pravilnik preuzima
sadržaj Smjernice Vijeća o sustavima za zaštitu od prskanja ispod kotača
91/226/EEC.
[1] Definicija vozila je određena u članku 4. Pravilnika homologaciji tipa motornih vozila (“Narodne novine” br. 115/04), a kategorizacija u prilogu II.A istoga pravilnika.
Članak 5.
Vozila kategorije N2 mase
veće od 7,5 tona, N3, O3 i O4 mogu se
homologirati, registrirati i stavljati u uporabu ako s obzirom na sustave za
zaštitu od prskanja ispod kotača zadovoljavaju zahtjeve ovoga pravilnika i
njegovih priloga.
Članak 6.
Zavod može ovlastiti pravnu ili
fizičku osobu za obavljanje poslova tehničke službe ako ta osoba ispunjava
sljedeće uvjete:
– da zadovoljava zahtjeve norme
HRN EN ISO/IEC 17025 za osposobljenost ispitnih laboratorija za područje
ispitivanja prema zahtjevima iz ovoga pravilnika
– da ima najmanje jednoga
djelatnika školske spreme VII/1 strojarskog smjera
– da može dokazati poznavanje
metoda ispitivanja iz priloga II. ovoga pravilnika.
Članak 7.
Ovaj pravilnik stupa na snagu
osam dana od dana objave u »Narodnim novinama«, a počet će se primjenjivati
danom pristupa Republike Hrvatske Europskoj uniji.
Klasa: 011-02/04-03/42
Urbroj: 558-04/13-04-1
Zagreb, 5. studenoga 2004.
Ravnatelj
Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo
dr.
sc. Marijan Andrašec, dipl. ing., v. r.
PRILOG I.
DEFINICIJE
Za potrebe ovog pravilnika primjenjuju se sljedeće definicije:
1. Sustav za zaštitu od prskanja ispod kotača
»Sustav za zaštitu od prskanja ispod kotača« označava
sustav namijenjen za smanjivanje raspršivanja vode koju dižu gume vozila u
kretanju. Sustav za zaštitu od prskanja ispod kotača čine blatobran, zavjesica
i zaslon opremljeni s napravom za zaštitu od prskanja ispod kotača.
2. Blatobran
»Blatobran« označava kruti ili djelomično kruti sastavni
dio namijenjen za zadržavanje vode koju dižu gume u pokretu i njezino usmjeravanje
prema tlu. Blatobrani mogu biti u potpunosti ili djelomično integralni dio
nadogradnje vozila ili drugih dijelova kao što je donji dio teretne površine
itd.
3. Zavjesica
»Zavjesica« označava savitljivi dio postavljen uspravno
iza kotača na donjemu dijelu podvozja, teretne površine ili na blatobranu.
4. Naprava za zaštitu od prskanja ispod kotača
»Naprava
za zaštitu od prskanja ispod kotača« označava dio sustava za zaštitu od
prskanja ispod kotača koji može uključivati:
4.1 Odjeljivač
voda/zrak
To
je sastavni dio zaslona i/ili zavjesice koji tvori dio kroz koji može prolaziti
zrak, pri čemu se smanjuje prskanje raspršene vode.
4.2 Upijač
energije
To
je sastavni dio blatobrana i/ili zaslona i/ili zavjesice koji upija energiju
mlaza vode i time smanjuje prskanje raspršene vode.
5. Vanjski
zaslon
»Vanjski
zaslon« označava dio koji se nalazi približno unutar okomite ravnine koja je
usporedna s uzdužnom ravninom vozila. On može činiti dio blatobrana ili
nadogradnje vozila
6. Upravljani
kotači
»Upravljani
kotači« označavaju kotače zakretane sustavom za upravljanje vozila.
7. Samozakretna
osovina
»Samozakretna
osovina« označava osovinu vođenu oko središnje točke na takav način da može
opisati vodoravni luk. Za potrebe ovoga pravilnika samozakretna osovina smatra
se i uzima u obzir kao osovina opremljena upravljanim kotačima.
8. Samoupravljani
kotači
»Samoupravljani
kotači« označavaju kotače koji nisu zakretani uređajem za upravljanje vozila i
koji se mogu zakretati za kut ne veći od 20ş zbog
djelovanja trenja s tlom.
9. Podizna
osovina
»Podizna
osovina« označava osovinu koja se može odignuti od ceste tijekom uobičajene
uporabe vozila.
10. Neopterećeno
vozilo
»Neopterećeno
vozilo« označava vozilo s nadogradnjom (ili s jednim ili više reprezentativnih
dijelova), i prema potrebi, s rashladnom tekućinom, mazivima, gorivom, alatom,
zamjenskim kotačem i vozačem koji ima masu određenu na 75 kg.
11. Površina
nalijeganja gume
»Površina nalijeganja gume« označava dio gume koji je u
dodiru s cestom (površinom) i koji omogućava prianjanje.
12. Tip naprave za zaštitu od prskanja ispod
kotača
»Tip naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača«
označava napravu koja se ne razlikuje s obzirom na sljedeće glavne značajke:
– fizikalna načela upotrijebljena za smanjenje prskanja (upijanje
energije mlaza vode, odjeljivač voda/zrak)
– gradiva
– oblik
– dimenzije (u mjeri koja može utjecati na ponašanje gradiva).
PRILOG II.
ZAHTJEVI S OBZIROM NA HOMOLOGACIJU TIPA SASTAVNOGA
DIJELA ZA NAPRAVE ZA ZAŠTITU OD PRSKANJA ISPOD KOTAČA
0. Opći zahtjevi
0.1. Naprave za zaštitu od prskanja ispod
kotača moraju biti konstruirane na takav način da ispravno rade kod uobičajene
uporabe na mokroj cesti. Nadalje, ne smiju uključivati strukturne ili
proizvodne greške štetne za njihovo ispravno funkcioniranje ili ponašanje.
1. Potrebna ispitivanja
1.1. Ovisno o njihovu fizikalnom načelu
djelovanja, naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača podvrgavaju se odgovarajućim
ispitivanjima kako je opisano u prilogu I. i II. i moraju davati rezultate
zahtijevane u točki 4. tih dodataka.
2. Zahtjev za homologaciju tipa sastavnoga dijela
2.1. Zahtjev za homologaciju tipa sastavnoga
dijela za tip naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača podnosi proizvođač
ili njegov ovlašteni zastupnik.
2.2. Za svaki tip zahtjev mora biti popraćen
sljedećim dokumentima, u tri primjerka, i sljedećim podacima i materijalima:
2.2.1. Tehničkim opisom naprave za zaštitu od
prskanja ispod kotača s naznakom njezina fizikalnog načela djelovanja i
odgovarajućeg ispitivanja kojemu mora biti podvrgnuta, upotrijebljenim
materijalima i jednim ili više crteža s dovoljno pojedinosti i u prihvatljivom
mjerilu da se omogući njezino (ili njihovo) prepoznavanje.
2.2.2. Četirima uzorcima: trima koji će biti
korišteni za ispitivanja i četvrtim koji će se čuvati u laboratoriju za bilo
kakvu naknadnu provjeru. Ispitni laboratorij može zahtijevati daljnje uzorke.
2.3. Označivanje
Svaki
uzorak mora biti označen na jasan i neizbrisiv način trgovačkim nazivom ili
markom i oznakom tipa, te uključivati prostor dovoljne veličine za
homologacijsku oznaku tipa sastavnog dijela.
3. Homologacija
tipa sastavnoga djela
3.0. Prije
provođenja postupka za dodjeljivanje homologacije tipa sastavnoga dijela
nadležno tijelo mora provjeriti ima li proizvođač učinkovit sustav za nadzor
nad sukladnošću proizvodnje.
3.1. Ako uzorci koji su predstavnici tipa
naprave za koju je zatražena homologacija zadovolje odgovarajuća ispitivanja
opisana u prilozima I. ili II., za taj tip naprave za zaštitu od prskanja ispod
kotača izdaje se homologacija tipa sastavnoga dijela.
3.2. Svaki
homologirani tip naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača dobiva svoj broj
homologacije tipa sastavnoga dijela.
3.3. Svaka
naprava za zaštitu od prskanja ispod kotača sukladna s tipom homologiranim u
skladu s ovom smjernicom mora nositi oznaku homologacije tipa sastavnoga
dijela, postavljenu tako da bude neizbrisiva i lako čitljiva, čak i kad je
naprava ugrađena na vozilo.
3.4. Oznaka
homologacije tipa sastavnoga dijela (za koju je primjer prikazan u prilogu
III.) sastoji se od:
3.4.1. pravokutnika
koji okružuje malo slovo »e« iza kojeg slijede razlikovno slovo/slova ili
brojevi države članice koja je dodijelila homologaciju tipa sastavnog dijela:
1 za
Njemačku, 2 za Francusku, 3 za Italiju, 4 za Nizozemsku, 6 za Belgiju, 9 za
Španjolsku, 11 za Ujedinjeno Kraljevstvo, 13 za Luksemburg, 18 za Dansku, 21 za
Portugal, EL za Grčku i IRL za Irsku;
3.4.2. broja
homologacije tipa sastavnoga dijela (koji odgovara broju certifikata o
homologaciji tipa sastavnoga dijela, za koji je obrazac prikazan u prilogu IV.)
postavljenog u blizini pravokutnika ili ispod slova »e« ili s lijeve ili desne
strane tog slova. Znamenke broja homologacije tipa sastavnoga dijela
postavljene su s iste strane slova »e« i okrenute u istome smjeru. Uporaba
rimskih brojeva u broju homologacije tipa sastavnog dijela treba izbjegavati da
bi se spriječila zamjena s drugim simbolima;
3.4.3. slova
»A« ili slova »S«, ovisno o tome je li naprava tipa upijač energije (A) ili
tipa odjeljivač voda/zrak (S), postavljena na bilo koje mjesto iznad i u
blizini pravokutnika.
Dodatak 1.
Ispitivanja naprava za
zaŠtitu od prskanja ispod kotaČa tipa upijaČ energije
1. Načela
Cilj je ovog ispitivanja kvantitativno odrediti mogućnost
naprave da zadrži vodu koja je usmjerena na nju u nizu mlazova. Ispitni sklop
namijenjen je ponavljanju uvjeta pod kojima djeluje naprava kad je ugrađena na
vozilo s obzirom na obujam i brzinu vode koju s tla diže gazna površina gume.
2. Oprema
Za
opis ispitnog sklopa vidi sliku 8. Ispitivanje se izvodi u okruženju bez
strujanja zraka (bez propuha).
3. Postupak
3.1. Uzorak
naprave koja se ispituje, širine 500 +0/-5 mm i visine 750 mm pričvrstiti na
okomiti okvir ispitne opreme, osiguravši pritom da uzorak bude dobro smješten
unutar granica sabirnika te da ne bude prepreka koje bi mogle skretati vodu,
bilo prije ili poslije udara u uzorak.
3.2. Postaviti protok vode na 0,675 ± 0,01 l/s
i usmjeriti najmanje 90 l na uzorak s vodoravne udaljenosti od 500 ± 2 mm
(slika 8).
3.3. Omogućiti vodi kapanje s uzorka u
sabirnik i izračunati postotak (razlike) između količine sakupljene i količine
prskane vode.
3.4. Ponoviti ispitivanje pet puta i
izračunati prosječan postotak količine sakupljene vode.
4. Rezultati
4.1. Izračunani prosječni postotak sakupljene
vode tijekom pet ispitivanja ne smije biti manji od 70 % od količine vode
usmjerene na napravu.
4.2. Ako najveći i najmanji postotak
sakupljene vode odstupaju od prosječnog postotka za više od 5 %, ispitivanje
nije važeće i mora se ponoviti.
U slučaju da u drugom ispitivanju najveći i najmanji
postotak vode ponovno odstupaju za više od 5 % od prosječnoga postotka i/ili
ako manja vrijednost ne zadovoljava zahtjeve točke 4.1, homologacija se odbija.
4.3. Ako okomiti položaj naprave utječe na
dobivene rezultate, postupak opisan u točkama 3.1 i 3.4 mora se ponavljati u
položajima koji daju najveći i najmanji postotak sakupljene vode; zahtjevi
točke 4.2 i dalje vrijede.
Zahtjevi točke 4.1 vrijede i dalje za navođenje
rezultata svakog ispitivanja.
Dodatak 2.
Ispitivanje naprave za zaŠtitu od prskanja ispod
kotaČa tipa odjeljivaČ voda/zrak
1. Načela
To ispitivanje namijenjeno je određivanju djelotvornosti
poroznog materijala namijenjena za zadržavanje vode prskane djelovanjem
raspršivača stlačeni zrak/voda.
Oprema
upotrijebljena za ispitivanje mora podražavati uvjete kojima će materijal, ako
je ugrađen na vozilo, biti podvrgnut s obzirom na obujam i brzinu prskane vode
koju stvaraju gume.
2. Oprema
2.1. Ispitni
sklop opisan je na slici 9.
3. Postupak
3.1. Uzorak
dimenzija 305 x 100 mm pričvrstiti okomito na ispitni sklop, provjeriti da nema
razmaka između uzorka i gornje zakrivljene ploče i da je sabirnik u ispravnom
položaju. Napuniti spremnik raspršivača s točno jednom litrom vode i postaviti
ga kako je opisano na slici.
3.2. Raspršivač
se mora namjestiti kako slijedi:
tlak
(na raspršivaču): 5 bar + 10% / -0%
protok:
1 litra/min ± 5 sekunda
raspršenje:
kružno, približno promjera 50 mm na udaljenosti od 200 mm od uzorka, sapnica
promjera 5 mm.
3.3. Raspršivati
dok ne nestane vodene magle i zabilježiti utrošeno vrijeme. Neka voda otječe s
uzorka u sabirnik 60 sekunda a potom izmjeriti količinu sakupljene vode.
Izmjeriti količinu vode preostale u spremniku raspršivača. Izračunati postotak
obujma sakupljene vode u odnosu na obujam raspršene vode.
3.4. Ponoviti ispitivanje pet puta i
izračunati prosječan postotak sakupljene količine. Prije svakog ispitivanja
provjeriti jesu li sabirnik, spremnik raspršivača i mjerna posuda suhi.
3.5. Tijekom ispitivanja temperatura okoline
mora biti 21(±3) şC.
4. Rezultati
4.1. Izračunani prosječni postotak sakupljene
vode na kraju petog ispitivanja ne smije biti manji od 85 % količine vode
prskane na napravu.
4.2. Ako najveći i najmanji postotak
sakupljene vode odstupaju za više od 5 % od prosječnoga postotka ispitivanje
nije važeće.
U slučaju da u drugome ispitivanju najveći i najmanji
postotak vode ponovno odstupaju za više od 5 % od prosječnoga postotka i/ili
ako manja vrijednost ne zadovoljava zahtjeve točke 4.1, homologacija se odbija.
4.3. Ako okomiti položaj naprave utječe na
dobivene rezultate, postupak opisan u točkama 3.1 i 3.4 mora se ponavljati u
položajima koji daju najveći i najmanji postotak sakupljene vode; zahtjevi
točke 4.2 i dalje vrijede.
Zahtjevi točke 4.1 vrijede i dalje za navođenje
rezultata svakog ispitivanja.
Naprava za zaštitu od prskanja
ispod kotača na kojoj je gornja oznaka homologacije tipa naprava je tipa
apsorbera energije (A) koja je homologirana u Španjolskoj (e9) pod brojem 148.
Upotrijebljeni brojevi i slova
služe samo kao primjer.
Dodatak
3.
Primjer oznake homologacije tipa sastavnog dijela
Naprava za zaštitu od
prskanja ispod kotača na kojoj je gornja oznaka homologacije tipa naprava je
tipa apsorbera energije (A) koja je homologirana u Španjolskoj (e9) pod brojem
148.
Upotrijebljeni
brojevi i slova služe samo kao primjer.
Dodatak
4.
Obrazac
(najveći format: A4 (210 x 297 mm)
CERTIFIKAT
O HOMOLOGACIJI TIPA SASTAVNOGA DIJELA
e . . . Naziv tijela za homologaciju
Izjava o:
– homologaciji (1)
– izmjeni/dopuni
homologacije (1)
– odbijanju
homologacije (1)
– povlačenju
homologacije (1)
tipa sastavnoga
dijela naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača
Homologacija
tipa sastavnoga dijela broj:................
Dopuna broj:..........................................................
1. Trgovački naziv naprave:...........................
2. Tip i trgovački opis
naprave.......................
3. Načelo djelovanja naprave: upijač
energije/odjeljivač voda/zrak (*):
4. Naziv i adresa proizvođača:.......................
5. Naziv
i adresa ovlaštenoga predstavnika proizvođača (ako postoji):
6. Značajke naprave za zaštitu od
prskanja ispod kotača (kratak opis, trgovački naziv ili ime, broj/brojevi):
7. Datum
podnošenja zahtjeva za homologaciju tipa sastavnoga dijela:
8. Tehnička služba odgovorna za provedbu
homologacijskih ispitivanja:
11. Razlog
(razlozi) za dopunu homologacije tipa sastavnoga dijela (ako je primjenjivo):
12. Mjesto:.....................................................
13. Datum:......................................................
14. Potpis:.......................................................
15. Dokumenti
koji čine opisnu dokumentaciju za homologaciju tipa sastavnoga dijela
pohranjeni su kod tijela za homologaciju koje je izdalo tu homologaciju; kopija
nekih ili svih tih dokumenata može se dobiti na zahtjev.
16. Napomene (ako postoje):..........................
_________
(*) Prekrižiti kad se ne primjenjuje
PRILOG III.
Zahtjevi za homologaciju
tipa vozila s obzirom na ugradbu sustava za zaŠtitu od prskanja ispod kotaČa
PODRUČJE PRIMJENE
0.1. Sva vozila kategorije N2 s
najvećom dopuštenom masom većom od 7,5 tona i sva vozila kategorija N3,
O3 i O4 moraju biti konstruirana i/ili opremljena s
napravom za zaštitu od prskanja ispod kotača na takav način da zadovoljavaju
dolje navedene zahtjeve.
0.2. Prethodno navedeni zahtjevi za naprave za
zaštitu od prskanja ispod kotača određeni u točki 4. priloga I. ne primjenjuju
se u slučaju podvozja s kabinom, podvozja bez nadogradnje, terenskih vozila
kako je određeno u Smjernici 70/156/EEZ ili vozila kod kojih je postojanje
naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača nespojivo s njihovom namjenom.
Međutim, ako su takve naprave ugrađene na ta vozila, moraju zadovoljavati
zahtjeve ovoga pravilnika.
ZAHTJEV ZA HOMOLOGACIJU TIPA
1.1. Zahtjev za homologaciju tipa vozila s
obzirom na ugradbu sustava za zaštitu od prskanja ispod kotača mora podnijeti
proizvođač vozila ili njegov ovlašteni predstavnik.
1.2. Zahtjev mora biti popraćen dokumentima (u
tri primjerka) sa sljedećim pojedinostima:
1.2.1. tehničkim opisom sustava za zaštitu od
prskanja ispod kotača i jednim ili više dovoljno podrobnih crteža u mjerilu
prikladnom za identifikaciju.
1.3. Vozilo uzorak tipa vozila za koje je
zatražena homologacija opremljeno pripadajućim sustavom za zaštitu od prskanja
ispod kotača dostavlja se tehničkoj službi koja provodi homologacijska
ispitivanja.
HOMOLOGACIJA TIPA
2. Certifikatu o homologaciji tipa mora biti pridružen
certifikat u skladu s obrascem prikazanim u dodatku.
OPĆI
ZAHTJEVI
3. Osovine
3.1. Podizne
osovine
Ako
je vozilo opremljeno jednom ili više podiznih osovina, sustav za zaštitu od prskanja
ispod kotača mora prekrivati sve kotače kada je osovina spuštena, odnosno
kotače koji su u dodiru s tlom kada je osovina podignuta.
3.2. Samozakretne
osovine
Ako
je vozilo opremljeno samozakretnom osovinom, sustav za zaštitu od prskanja
ispod kotača ako je ugrađen na upravljani dio mora zadovoljiti uvjete koji se
primjenjuju za neupravljane kotače. Ako nije ugrađen na taj dio, mora
zadovoljavati uvjete koji se primjenjuju za upravljane kotače.
4. Položaj vanjskog zaslona
4.1. U slučaju neupravljanih kotača, razmak
»c« između uzdužne ravnine tangenctangencna vanjsku stijenku gume, odvojeno od
bilo kakve izbočine gume u blizini tla, i unutarnjeg ruba zaslona ne smije biti
veći od 75 mm, osim ako polumjer unutarnjeg ruba zaslona, kako je određeno u točkama
7.2, 8.2 i 9.2, nije manji od 1,0 R, u kojemu slučaju taj razmak ne smije biti
veći od 100 mm (slika 1).
4.2. U slučaju upravljanih i samoupravljajućih
kotača razmak »c« ne smije prijeći 100 mm.
5. Stanje vozila
Za provjeru sukladnosti s ovom smjernicom vozilo mora
biti u sljedećem stanju:
(a) mora biti neopterećeno i s kotačima u srednjemu položaju
(b) u slučaju poluprikolica nosiva površina mora biti vodoravna
(c) gume moraju biti napuhane na uobičajeni pritisak.
6. Sustav za zaštitu od prskanja ispod kotača
6.1. Sustav za zaštitu od prskanja ispod
kotača mora zadovoljiti zahtjeve navedene u točki 7. ili 9.
6.2 Sustav za zaštitu od prskanja ispod
kotača za neupravljane ili samoupravljajuće kotače koji su prekriveni podnicom
nadogradnje ili donjim dijelom nosive površine mora zadovoljiti ili zahtjeve
navedene u točki 7. ili 9. ili pak one navedene u točki 8.
POSEBNI ZAHTJEVI
7. Zahtjevi za sustave za zaštitu od prskanja ispod kotača
tipa upijač energije za osovine s ugrađenim upravljanim/samoupravljajućim ili
neupravljanim kotačima
7.1. Blatobrani
7.1.1. Blatobrani moraju prekrivati područja
neposredno iznad, ispred i iza gume ili guma na sljedeće načine:
(a) U slučaju pojedinačne ili višestruke osovine kod koje je razmak »d«
(slika 4.) između guma ugrađenih na susjedne osovine veći od 300 mm, prednji
rub (C) mora sezati prema naprijed toliko da dosegne liniju O-Z kod koje je kut
q (theta) = ne više od 30o iznad vodoravnice
za osovine s ugrađenim upravljanim/samoupravljajućim kotačima, odnosno ne više
od 20o za osovine s ugrađenim neupravljanim kotačima.
Krajnji stražnji rub (slika 2.) mora sezati
prema dolje toliko daleko da ne bude za više od 100 mm iznad vodoravne linije
koja prolazi kroz središte kotača;
(b) U slučaju višestrukih osovina kod kojih razmak
»d« između guma ugrađenih na susjedne osovine ne prelazi 300 mm, blatobrani
moraju biti kako je prikazano na slici 4.a.
(c) Blatobrani moraju imati ukupnu širinu »q«
(slika 1.) dostatnu najmanje da prekriju cijelu širinu gume »b« ili cijelu
širinu dviju guma »t« u slučaju udvojenih guma, uzimajući u obzir
najnepovoljniju kombinaciju guma/kotač koju navodi proizvođač. Dimenzije »b« i
»t« mjere se na visini središta, ne uzimajući u obzir oznake, rebra, zaštitne obruče
itd. na stijenkama gume.
7.1.2. Prednja
strana stražnjega dijela blatobrana mora biti opremljena napravom za zaštitu od
prskanja ispod kotača sukladnom sa zahtjevima navedenima u prilogu 1. dodatka
2. Taj materijal mora prekrivati unutrašnjost blatobrana do visine određene
ravnom linijom koja prolazi kroz središte kotača i zatvara kut s vodoravnicom
od najmanje 30ş (slika 3.).
7.1.3. Kada su ugrađeni blatobrani sastavljeni od
više dijelova, ne smiju imati nikakvih otvora koji bi omogućili prskanje prema
van kad se vozilo kreće.
7.2. Vanjski zasloni
7.2.1. U slučaju pojedinačnih osovina, ili
višestrukih osovina kod kojih je razmak »d« između guma na susjednim osovinama
veći od 300 mm, donji rub vanjskog zaslona ne smije biti postavljen iza
sljedećih razmaka i polumjera mjereno od središta kotača (slika 2.).
(a) |
Osovine s ugrađenim
upravljanim ili samoupravljajućim kotačima Od prednjeg ruba (prema Prednjoj strani vozila)(vrh C na 30°) Do stražnjeg ruba (prema stražnjoj strani vozila) (vrh A na 100 mm) |
|
RV
£ 1,5 R |
(b) |
Osovine s ugrađenim neupravljanim
kotačima Od prednjeg ruba (vrh C na 20°) Do stražnjeg ruba (vrh A na 100 mm) |
|
RV £ 1,25 R |
pri čemu R predstavlja polumjer
gume ugrađene na vozilo, a RV udaljenost na kojoj se nalazi donji
rub vanjskog zaslona izraženu kao polumjer.
7.2.2. U
slučaju višestrukih osovina kod kojih razmak »d« između guma na susjednim
osovinama nije veći od 300 mm, u prostoru između osovina vanjski zasloni moraju
biti postavljeni na razmaku određenu u točki 7.2.1 i sezati prema dolje tako da
ne budu više od 150 mm iznad vodoravne linije koja prolazi kroz središta
kotača, ili tako da vodoravni razmak između njihovih najnižih rubova ne bude
veći od 60 mm (slika 4.a).
7.2.3. Vanjski
zaslon mora sezati najmanje 45 mm u dubinu u svim točkama iza okomite linije
koja prolazi kroz središte kotača. Ispred te linije dubina vanjskog zaslona
može se postupno smanjivati.
7.2.4. Na
vanjskim zaslonima ili između vanjskih zaslona i ostalih dijelova blatobrana ne
smije biti otvora koji bi omogućili prskanje prema vani kad se vozilo kreće.
7.3. Zavjesice
7.3.1. Širina
zavjesice mora ispunjavati zahtjeve za »q« u točki 7.1.1 (c), osim kada je
zavjesica unutar blatobrana; u tome slučaju širina zastavice mora biti najmanje
jednaka širini gaznog sloja gume.
7.3.2. Položaj
zavjesice u osnovi mora biti okomit.
7.3.3. Visina
donjeg ruba zavjesice iznad tla ne smije biti veća od 200 mm (slika 3).
Ta
udaljenost povećava se na 300 mm u slučaju stražnjtražnje osovine kod dijalni
razmak donjeg ruba vanjskog zaslona (RV) nije veći od polumjera gume
ugrađene na kotače te osovine.
7.3.4. Mjereno vodoravno, zavjesica ne smije biti
udaljena više od 300 mm od najizbočenijega dijela gume.
7.3.5. U slučaju višestrukih osovina kod kojih je
razmak »d« između guma na susjednim osovinama manji od 250 mm, zavjesice moraju
biti ugrađene samo na stražnji komplet kotača. Ako je razmak »d« između guma na
susjednim osovinama jednak ili veći od 250 mm zavjesice je potrebno ugraditi
iza svakoga kotača (slika 4b).
7.3.6. Pod djelovanjem sile od 3 N na 100 mm širine
zavjesice u točki 50 mm iznad njezinoga donjeg ruba zavjesica se ne smije
otkloniti više od 100 mm prema natrag.
7.3.7. Cijela površina pred dijelom zavjesice koji
ima najmanje zahtijevane dimenzije mora biti opremljena napravom za zaštitu od
prskanja ispod kotača koja zadovoljava zahtjeve navedene u prilogu II. dodatku
1.
7.3.8. Između donjeg ruba blatobrana i zavjesice
nisu dopušteni otvori koji bi omogućili pojavljivanje prskanja.
7.3.9. Ako naprava za zaštitu od prskanja ispod
kotača zadovoljava zahtjeve s obzirom na zavjesice (točka 7.3), ne zahtijeva se
dodatna zavjesica.
8. Zahtjevi za sustave za zaštitu od prskanja ispod kotača
opremljenih napravama za zaštitu od prskanja ispod kotača tipa upijača energije
za određene osovine s ugrađenim neupravljanim i samoupravljajućim kotačima
(vidi točku 6.2)
8.1. Blatobrani
8.1.1. Blatobrani moraju prekrivati područje
neposredno iznad gume ili guma. Njihovi prednji i stražnji rubovi moraju sezati
najmanje do vodoravne ravnine koja dodiruje gornji rub gume ili guma (slika 5).
Stražnji rub može se zamijeniti zavjesicom, pri čemu ona mora sezati do gornjeg
ruba blatobrana (ili odgovarajućega dijela).
8.1.2. Na
cijelu unutarnju površinu stražnjega dijela blatobrana mora biti ugrađena
naprava za zaštitu od prskanja ispod kotača koja zadovoljava zahtjeve navedene
u prilogu II. dodatku 1.
8.2. Vanjski
zasloni
8.2.1. U
slučaju pojedinačnih ili višestrukih osovina kod kojih je razmak između
susjednih guma najmanje 250 mm, vanjski zaslon mora prekrivati površinu koja
seže od donjega do gornjega dijela blatobrana i do ravne linije koja dodiruje
gornji rub gume ili guma, omeđene okomitom ravninom koja dodiruje prednji kraj
gume i blatobranom ili zastavicom iza kotača (slika 5b).
8.2.2. Između
unutarnjega dijela blatobrana i vanjskog zaslona nisu dopušteni otvori koji bi
omogućili pojavljivanje prskanja.
8.2.3. Ako
zavjesica nije ugrađena iza svakoga kotača (vidi točku 7.3.5), vanjski zaslon
mora bez prekida sezati od vanjskog ruba zavjesice do okomite ravnine koja
dodiruje najizbočeniju točku prednje strane gume (slika 5a) na prvoj osovini.
8.2.4. Na
cjelokupnoj unutarnjoj površini vanjskog zaslona, čija visina ne smije biti
manja od 100 mm, mora biti ugrađena naprava za zaštitu od prskanja ispod kotača
tipa upijača energije koja je u skladu sa zahtjevima dodatka II.
8.3. Zavjesice
Zavjesice moraju sezati do donjega dijela blatobrana i
biti u skladu sa zahtjevima navedenima u točkama 7.3.1 – 7.3.9.
9. Zahtjevi za sustave za zaštitu od prskanja ispod kotača
opremljenih napravama za zaštitu od prskanja ispod kotača tipa odjeljivač
zrak/voda za osovine s ugrađenim upravljanim i neupravljanim kotačima
9.1. Blatobrani
9.1.1. Blatobrani moraju zadovoljavati zahtjeve
navedene u točki 7.1.1 (c).
9.1.2. Blatobrani za pojedinačne ili višestruke
osovine kod kojih je razmak između guma na susjednim osovinama veći od 300 mm
moraju također zadovoljavati zahtjeve navedene u točki 7.1.1 (a).
9.1.3. U slučaju višestrukih osovina kod kojih
razmak između guma na susjednim osovinama nije veći od 300 mm, blatobrani
također moraju biti u skladu s primjerom prikazanim na slici 7.
9.2. Vanjski zasloni
9.2.1. Na donje rubove vanjskih zaslona moraju biti
ugrađene naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača tipa odjeljivača zrak/voda
koji zadovoljavaju zahtjeve navedene u prilogu II.
9.2.2. U slučaju pojedinačnih ili višestrukih
osovina kod kojih je razmak između guma na susjednim osovinama veći od 300 mm,
donji rub naprave za zaštitu od prskanja ispod kotača ugrađene na vanjski
zaslon smije biti postavljen na sljedeće najveće razmake i polumjere, mjereno
od središta kotača (slike 6. i 7.):
(a) |
Osovine s ugrađenim
upravljanim ili Samoupravljajućim kotačima Od
prednjeg ruba (premaprednjoj strani vozila)(vrh
C na 30°) Do
stražnjeg ruba (prema stražnjoj strani vozila)(vrh
A na 100 mm) |
|
RV £ 1,05 R |
(b) |
Osovine s ugrađenim
neupravljanim kotačima Od prednjeg ruba (vrh C na 20°) Do stražnjeg ruba (vrh A na 100 mm) |
|
RV
£ 1,00 R |
pri čemu je R = polumjer gume
ugrađene na vozilo
RV = razmak u smjeru polumjera
od donjeg ruba vanjskog zaslona do središta kotača.
9.2.3. U
slučaju višestrukih osovina kod kojih razmak između guma na susjednim osovinama
nije veći od 300 mm, vanjski zasloni u prostoru između osovina moraju biti u
skladu sa zahtjevima navedenima u točki 9.1.3 i sezati prema dolje tako da ne
budu više od 100 mm iznad vodoravne ravne linije koja prolazi kroz središta
kotača (slika 7).
9.2.4. Vanjski
zaslon mora sezati najmanje 45 mm u dubinu u svim točkama iza okomite linije
koja prolazi kroz središte kotača. Ispred te linije dubina vanjskog zaslona
može se postupno smanjivati.
9.2.5. Na vanjskome zaslonu ili između vanjskog
zaslona i blatobrana nisu dopušteni otvori koji bi omogućili pojavljivanje
prskanja.
9.3. Ze
9.3.1. Zavjesice moraju:
(a) zadovoljavati zahtjeve navedene u točki 7.3 (slika 3) ili
(b) zadovoljavati zahtjeve navedene u točkama 7.3.1, 7.3.2, 7.3.5, 7.3.8
i 9.3.2 (slika 6).
9.3.2. Na zavjesice iz točke 9.3.1 (b), najmanje
duž cijelog ruba, mora biti ugrađena oprema za zaštitu od prskanja ispod kotača
koja zadovoljava zahtjeve navedene u prilogu II. dodatku 2.
9.3.2.1. Donji rub naprave za zaštitu od prskanja ispod
kotača ne smije biti više od 200 mm iznad tla.
9.3.2.2. Naprava za zaštitu od prskanja ispod kotača
mora sezati u dubinu najmanje 100 mm.
9.3.2.3. Odvojeno od donjega dijela, koji uključuje
napravu za zaštitu od prskanja ispod kotača, zavjesica iz točke 9.3.1 (b) ne
smije se saviti prema natrag za više od 100 mm mjereno u presjecištu zavjesice
s napravom za zaštitu od prskanja ispod kotača u njezinu radnome položaju pod
djelovanjem sile od 3 N na svakih 100 mm širine zavjesice primijenjene na
razmaku od 50 mm iznad donjeg ruba zavjesice.
9.3.3. Mjereno vodoravno, zavjesica ne smije biti
udaljena više od 200 mm od najizbočenijega dijela gume.
Dodatak
Obrazac
(Najveći format: A4 (210 x 297 mm)
DODATAK
CERTIFIKATU O HOMOLOGACIJI TIPA VOZILA S OBZIROM NA UGRADBU SUSTAVA ZA ZAŠTITU
OD PRSKANJA ISPOD KOTAČA
(Članci 4.(2) i 10. Smjernice Vijeća 70/156/EEZ od 6. veljače
1970. o usklađivanju zakona država članica s obzirom na homologaciju tipa
motornih vozila i njihovih prikolica)
e . . . Naziv tijela za homologaciju
Homologacija tipa broj:..........................................
Dopuna broj:..........................................................
1. Trgovačka marka ili naziv vozila:................
2. Tip i trgovački opis
vozila..........................
3. Značenje oznake tipa,
ako je naznačeno na vozilu:
3.1 Položaj te oznake:.....................................
4. Kategorija vozila:.......................................
5. Naziv i adresa
proizvođača:.......................
6. Naziv i adresa ovlaštenoga
predstavnika proizvođača (ako postoji):
7. Značajke naprave za zaštitu od
prskanja ispod kotača (tip, kratak opis, trgovački naziv ili ime, broj/brojevi
homologacije tipa sastavnoga dijela):..........
8. Datum dostavljanja vozila za
homologacijska ispitivanja:
9. Tehnička služba odgovorna za provedbu
homologacijskih ispitivanja:
10. Datum izvješ izvješća o ispitivanju izdanog od
žbe:
11. Broj izvješća o ispitivanju izdanog od
te službe:
12. Razlog (razlozi) za dopunu homologacije
tipa (ako je primjenjivo):
13. Homologacija tipa s obzirom na ugradbu
sustava za zaštitu od prskanja ispod kotača je dodijeljena/odbijena(2)
14. Mjesto:.....................................................
15. Datum:......................................................
16. Potpis:.......................................................
17. Dokumenti koji čine opisnu dokumentaciju
za homologaciju tipa, i popis tih dokumenata, pohranjeni su kod tijela za
homologaciju koje je izdalo tu homologaciju; kopija nekih ili svih tih
dokumenata može se dobiti na zahtjev.
16. Napomene (ako postoje):..........................
________
([1]) Prekrižiti kad se ne primjenjuje.
PRILOG
IV.
SUKLADNOST PROIZVODNJE
PRESTANAK PROIZVODNJE
1. Sukladnost proizvodnje
1.1. Svaka naprava
za zaštitu od prskanja ispod kotača označena homologacijskom oznakom mora biti
u skladu s homologiranim tipom. Tijelo za homologaciju koje je dodijelilo
homologacijsku oznaku zadržava jedan uzorak naprave koji se zajedno s
certifikatom o homologaciji tipa sastavnoga dijela može upotrijebiti za
provjeru sukladnosti naprava označenih oznakama homologacije tipa sastavnoga
dijela i koje su stavljene na tržište prema postavljenim zahtjevima.
1.2. Tip
naprave određen je uzorkom i opisnom dokumentacijom priloženom u vrijeme
podnošenja zahtjeva za homologaciju tipa sastavnoga dijela. Naprave čije su
značajke istovjetne značajkama naprave uzorka i čiji ostali sastavni dijelovi
nisu različiti od onih kod naprave uzorka, osim u izvedbama koje nemaju
utjecaja na svojstva u smislu ovoga priloga, mogu se smatrati istim tipom.
1.3. Proizvođač izvodi rutinske provjere sa
svrhom da zajamči sukladnost proizvodnje s homologiranim tipom.
Za izvršenje toga proizvođač mora:
– imati na raspolaganju
ispitni laboratorij dovoljno dobro opremljen za provedbu osnovnih ispitivanja,
ili
– imati ispitivanje sukladnosti proizvodnje provedeno od strane
ovlaštenog laboratorija.
1.4. Tijelo za homologaciju može provesti
provjere na slučajno odabranu uzorku.
1.5. Sukladnost proizvodnje s homologiranim
tipom naprave mora biti provjerena pod uvjetima i u skladu s metodama navedenim
u prilogu II.
Na zahtjev tijela koje je dodijelilo homologaciju tipa
sastavnoga dijela proizvođač mora dostaviti naprave prethodno homologiranoga
tipa za izvođenje ispitivanja ili provjere sukladnosti.
1.6. Naprave će se smatrati sukladnima
homologiranu tipu ako 9 od 10 slučajno odabranih uzoraka zadovoljava zahtjeve
točke 4. dodatka 1 i 2 priloga II.
1.7. Ako nisu zadovoljeni uvjeti navedeni u
točki 1.6 odabire se slučajnim odabirom daljnjih 10 uzoraka za ispitivanje.
Prosjek svih provedenih mjerenja mora biti u skladu sa
zahtjevima točke 4. dodatka 1 i 2 priloga II. i ni jedno pojedinačno mjerenje
ne smije biti manje od 95% propisane vrijednosti.
2. Prestanak proizvodnje
Posjednik homologacije tipa sastavnog dijela mora obavijestiti tijeložno za homologaciju o prestanku proizvodnje.
Slika 1.
Širina (q) blatobrana (a) i poloŽaj
zaslona (j)
Napomena: Brojke
označavaju pripadajuće točke u prilogu III.
Slika 2.
Dimenzije BLATOBRANA I VANJSKOG ZASLONA
Slika 3.
PoloŽaj blatobrana i zavjesice
Slika 4.
blatobrani i vanjski zaslon za upravljanje, samoupravljajuĆe ili neupravljane kotaČe
Slika 5.
prikaz sklopa sustava za zaŠtitu od prskanja s
ukljuČenom napravom za zaŠtitu od prskanja s upijaČem energije za osovine s
ugraĐenim neupravljanim ili
samoupravljajuĆim kotaČima
(PRILOG iii. – TOČKE
6.2. I 8.)
Slika 6.
prikaz sklopa sustava za zaŠtitu od prskanja s ukljuČenom napravom za zaŠtitu od prskanja tipa odjeljivaČ zrak/voda za osovine s ugraĐenim upravljanim, samoupravljajuĆim ili neupravljanim kotaČima
Slika 7.
prikaz sklopa sustava za zaŠtitu od prskanja s napravom za zaŠtitu (blatobran, zavjesica, vanjski zaslon) za viŠestruke osovine kod kojih je razmak izmeĐu guma manji od 300 mm
Slika 8.
ISPITNI SKLOP ZA NAPRAVE TIPA UPIJAČ ENERGIJE
(vidi prilog II., dodatak 1)
Slika 9.
ISPITNI SKLOP ZA NAPRAVE TIPA ODJELJIVAČ ZRAK/VODA
(vidi prilog II., dodatak 2)