2835
Uz Odluku Ustavnog suda
Republike Hrvatske broj: U-III-669/2003 od 27. listopada 2004. objavljenoj u
»Narodnim novinama« broj 157 od 12. studenoga 2004. greškom nije objavljeno Izdvojeno
mišljenje suca Ustavnog suda Republike Hrvatske Marija Kosa, te se naknadno
objavljuje
»Na temelju članka 27. stavaka
4. i 5. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske i članaka 50. i 51.
Poslovnika Ustavnog suda Republike Hrvatske, dana 2. studenoga 2004. godine,
prilažem sljedeće
IZDVOJENO MIŠLJENJE
uz Odluku Ustavnog suda, broj: U-III-669/2003
od 27. listopada 2004. godine
I. Navedenom Odlukom usvojena je
ustavna tužba i ukinut je Zaključak Arbitražnog suda Stalnoga izbranog sudišta
pri Hrvatskoj gospodarskoj komori u Zagrebu, broj: IS-P-2002/16 od 20.
studenoga 2002. godine, te se predmet vraća tom Sudu na ponovni postupak.
Protivim se izreci i obrazloženju
navedene Odluke i smatram da podnositelju ustavne tužbe nisu povrijeđena
ustavna prava na koja se u ustavnoj tužbi poziva te da nisu postojali razlozi
za ukidanje navedenog Zaključka.
II. Citiranom Odlukom mijenja
se dosadašnja praksa Ustavnog suda iako okolnosti ovog predmeta nisu takve da
opravdavaju takvu promjenu.
Naime, rješenjem Ustavnog suda
Republike Hrvatske, broj: U-III-410/1995 od 17. studenoga 1999. godine,
odbacuje se ustavna tužba koju je tužitelj podnio protiv Pravorijeka Stalnoga
izbranog sudišta pri Hrvatskoj gospodarskoj komori.
U obrazloženju Ustavnog suda
navodi se: »Izbrano sudište nije tijelo državne vlasti – sudbeno tijelo, već
organizacija kojoj je država prenijela dio svojih prerogativa iz oblasti sudovanja.
Stoga Izbrano sudište nije niti tijelo s javnim ovlastima, budući da odluku
donosi samo spram onih koji su mu povjerili da razriješi određeni spor, koji
proizlazi iz zaključenog ugovora, i to samo u odnosu na taj ugovor. Iz rečenog
proizlazi da je pravorijek Izbranog sudišta… donijelo tijelo u odnosu na čije
odluke se… ne može podnijeti ustavna tužba.«.
Treba posebno naglasiti da je
navedenoj odluci Ustavnog suda prethodila Savjetodavna rasprava u svezi pitanja
koja su se javljala povodom osporenog akta i to s nespornim znanstvenim
autoritetima: prof. dr. Siniša Triva, prof. dr. Mihajlo Dika i dr. Alan Uzelac.
Respektirajući i rezultate
Savjetodavne rasprave koja je održana 16. ožujka 1999. godine, Ustavni sud je
donio gore citirano rješenje.
III. Zakon o arbitraži u članku
2. stavku 1. točki 3. izričito navodi da je Arbitražni sud nedržavni sud koji
svoja ovlaštenja crpi iz sporazuma stranaka.
Kako to naglašava prof. dr. S.
Triva: »Ugovorom o arbitraži derogira se nadležnost državnog pravosuđa…
Arbitraži treba osigurati prednost pred redovnim sudskim parničnim postupkom.«.
Sporni Zaključak Arbitražnog
suda je procesna odluka i ne može se smatrati pojedinačnim pravnim aktom
ovlaštenog tijela protiv kojeg bi bila dopuštena žalba. Zakon o arbitraži, a
isto tako i međunarodni propisi koji se primjenjuju u Hrvatskoj ne predviđaju
mogućnost žalbe.
Arbitražu treba smatrati
privatnim, a ne državnim tijelom.
U obrazloženju svog Zaključka
kojim se arbitražni sud proglasio nenadležnim dao je jasne razloge za ovakvu
svoju odluku. Napose u predzadnjem stavku zadnje stranice svog obrazloženja,
kad govori o ugovorenoj arbitražnoj klauzuli iz članka 13. ugovora stranaka.
IV. Ugovorne strane su u članku
13. svog ugovora jasno izrazile volju da svoje eventualne sporove rješavaju
arbitražom, te su tako isključile nadležnost nacionalnog suda.
Valjanost klauzule prosuđuje se
po pravilima obveznog prava, pa njezinim ugovaranjem stranke nisu prešle
granice stranačke autonomije propisane u članku 10. Zakona o obveznim odnosima.
Trgovački sud u Zagrebu je u predmetu, broj: P-1519/00 to i potvrdio i donio
pravomoćno rješenje kojim se oglasio nenadležnim i odbacio tužbu tužitelja
jer je za predmet nadležan Arbitražni sud.
V.
Arbitražnom klauzulom stranke su izričito ugovorile da će njihov spor
rješavati »Arbitražni sud sa sjedištem u Zagrebu – Hrvatska, a koji se sastoji
od tri arbitražna suca koji su imenovani prema propisima Međunarodne trgovačke
komore uz primjenu materijalnog hrvatskog prava.«.
Iz
te klauzule nedvosmisleno proizlazi da ugovorne strane žele da sjedište
Arbitražnog vijeća bude u Zagrebu i da se na spor primjenjuje hrvatsko
materijalno pravo.
Posebno
treba naglasiti da činjenica da su arbitražnom klauzulom stranke ugovorile da
će se tri arbitra imenovati po propisima Međunarodne trgovačke komore jasno
upućuje na nadležnost institucionalne arbitraže i to Međunarodnoga arbitražnog
suda Međunarodne trgovačke komore u Parizu. Poznato je da nije moguće imenovati
arbitre po propisima spomenute komore ako to nisu Arbitražna pravila
Međunarodne trgovačke komore.
U
klauzuli o nadležnosti arbitraže ne spominje se nijedna arbitraža, ali se
jasno ugovara imenovanje arbitra na način koji je moguć samo ako je nadležna
arbitraža pri Međunarodnoj trgovačkoj komori u Parizu.
Sve
gore istaknuto upućuje na volju ugovornih strana da rješavanje sporova
podvrgnu navedenoj institucionalnoj arbitraži.
Pravo
na suđenje, dakle zagarantirano je navedenom arbitražnom klauzulom i to pred
Arbitražom Međunarodne trgovačke komore u Parizu uz primjenu materijalnoga
hrvatskog prava.
Treba
zaključiti da nijednoj ugovornoj strani nije povrijeđeno nijedno od ustavnih
prava koja se spominju u ustavnoj tužbi.
VI.
U točki II. mojega izdvojenog mišljenja podsjetio sam da je u predmetu
Ustavnog suda, broj: U-III-410/1995 od 17. studenoga 1999. godine, kojim je
odbačena ustavna tužba protiv pravorijeka Izbranog sudišta provedena
savjetodavna rasprava sa znanstvenicima, koja je očito dala temelj da Ustavni
sud donese citiranu odluku.
Podsjećam,
da je i u ovom predmetu zatraženo stručno mišljenje prof. dr. Krešimira Sajka
koji je u svom mišljenju od 2. lipnja 2004. godine na str. 6 bio sasvim
izričit: »Iz svih navedenih razloga ne nalazim argumente za usvajanje zahtjeva
podnositelja da Ustavni sud ukine navedeni Zaključak i da potom Arbitražni
sud ponovno odlučuje o svojoj nadležnosti – nenadležnosti.«
Kada
se usprkos gore istaknutih činjenica u ovom predmetu usvaja ustavna tužba,
tada je za takvu odluku trebalo dati vrlo čvrste i nedvojbene argumente.
Navedeno
tim više, jer svaku odluku Ustavnog suda treba sagledati i u širem kontekstu,
napose voditi računa o posljedicama ne samo za stranke u konkretnom postupku,
nego i koje su šire konsekvence takve odluke.
Naime,
sporna je odluka donesena u vrijeme evidentne krize i velikih problema u kojem
se nalazi hrvatsko državno pravosuđe, pa takva odluka sigurno neće pomoći da
arbitražno sudovanje postane privlačnije od državnih sudova, pa da tako
arbitražni sudovi pomognu u rasterećenju državnih sudova.
VII.
Iz svega gore istaknutog smatram da nije bilo osnove za usvajanje ustavne
tužbe, te bitne promjene dosadašnje prakse Ustavnog suda, pa se protivim kako
izreci tako i obrazloženju Odluke, jer smatram da su postojali svi činjenični,
pravni, napose ustavnopravni razlozi da se navedena tužba odbaci.
Smatrao sam stoga svojom obvezom
da se sasvim eksplicitno suprotstavim takvoj odluci i da sačinim svoje
izdvojeno mišljenje.
Sudac
Ustavnog suda Republike Hrvatske
Mario Kos, v. r.«.
Urbroj: 50501-04-1228
Zagreb, 17. studenoga 2004.
Glavna urednica
Slavica Banić, v. r.