1261
Na temelju članka 38. stavka 2. Zakona o zaštiti zraka (»Narodne novine«, broj 178/2004), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 10. svibnja 2006. godine donijela
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovom se Uredbom propisuju granične vrijednosti ukupnog sumpora, olova, olefina, aromata, benzena, kisika, vode, policikličkih aromatskih ugljikovodika, oksigenata i drugih značajki kakvoće tekućih naftnih goriva koja se smiju stavljati u promet na domaće tržište, način utvrđivanja kakvoće tekućih naftnih goriva te način dokazivanja sukladnosti.
Članak 2.
Odredbe ove Uredbe primjenjuju se na sljedeće skupine tekućih naftnih goriva
koja se koriste za izgaranje u motorima s unutarnjim izgaranjem, ložištima i
rasvjetnim tijelima:
– motorne benzine,
– dizelska goriva,
– plinska ulja,
– loživa ulja,
– brodska goriva,
– petroleje.
Članak 3.
Ova Uredba ne primjenjuje se na tekuća naftna goriva:
(a) koja se nalaze u spremnicima plovila, izuzev putničkih brodova koji plove na
redovnim brodskim linijama, a upotrebljavaju se za njihov pogon, a koja dolaze
na teritorij Republike Hrvatske iz zemalja izvan Europske unije;
(b) koja su namijenjena za potrebe istraživanja i testiranja;
(c) koja su namijenjena za obradu prije konačnog izgaranja;
(d) koja će biti prerađena u rafinerijskoj proizvodnji;
(e) koja upotrebljavaju ratni brodovi i ostala plovila koja se koriste u vojnoj
službi;
(f) koja se upotrebljavaju u plovilu za specifičnu svrhu osiguravanja sigurnosti
broda ili spašavanja života na moru;
(g) loživa ulja koja se upotrebljavaju kao gorivo za izgaranje u uređajima za
loženje ako izgaranjem loživog ulja u uređajima za loženje nije prekoračena
propisana granična vrijednost emisije sumporovog dioksida prema posebnom propisu
kojim se određuju granične vrijednosti emisija u zrak; uređaji za loženje moraju
posjedovati dozvolu izdanu po posebnom propisu;
(h) loživa ulja koja se upotrebljavaju kao gorivo za izgaranje u rafinerijama,
ako mjesečni prosjek emisije sumporovog dioksida, prosječno po svim
postrojenjima u rafineriji i neovisno o vrsti korištenog goriva ili kombinacije
goriva, udovoljava propisanim graničnim vrijednostima emisije sumporovog
dioksida u zrak prema posebnom propisu kojim se određuju granične vrijednosti
emisija u zrak; rafinerije moraju posjedovati dozvolu izdanu po posebnom
propisu;
(g) koja se koriste u pomorstvu, a nisu goriva definirana točkom 5. članka 4.
ove Uredbe;
(h) brodska goriva koja se upotrebljavaju na brodovima koji imaju ugrađena
postrojenja za smanjenje emisije koje je najmanje jednako onom smanjenju koje bi
se postiglo uporabom brodskog goriva kakvoće propisane ovom Uredbom i koji
posjeduju dozvolu za rad ovih postrojenja izdanu po posebnom propisu;
(k) koja se iz potrebe upotrebljavaju na brodu zbog pretrpljenog oštećenja ili
oštećenja brodske opreme, pod uvjetom da su odmah nakon nastanka oštećenja
poduzete sve neophodne mjere da se spriječi ili svede na minimum pretjerana
emisija te da se oštećenje popravi u što kraćem roku.
Članak 4.
U smislu ove Uredbe:
1. benzin je isparivo mineralno ulje koje spada pod tarifne oznake kombinirane
nomenklature 2710 11 41, 2710 11 45, 2710 11 49, 2710 11 51 i 2710 11 59;
namijenjeno je za rad motora s unutarnjim izgaranjem i paljenjem na svjećicu
koji se koristi za pogon cestovnih vozila;
2. dizelsko gorivo je plinsko ulje koje spada pod tarifnu oznaku kombinirane
nomenklature 27101941; rabi se za rad motora s unutarnjim izgaranjem i kompresionim paljenjem namijenjenih za pogon cestovnih i pružnih samohodnih
vozila za prijevoz putnika i robe; u ovu skupinu spada i dizelsko gorivo naziva
"eurodizel plavi" prema posebnom propisu;
3. plinsko ulje je tekuće gorivo dobiveno iz nafte, izuzimajući brodsko gorivo,
koje spada pod tarifne oznake kombinirane nomenklature 2710 19 25, 2710 19 29,
2710 19 45 ili 2710 19 49, ili bilo koje tekuće gorivo dobiveno od nafte, kojega
se manje od 65% obujma (uključujući gubitke) predestilira do 250 °C i od kojega
se najmanje 85% obujma (uključujući gubitke) predestilira do 350 °C prema metodi
ASTM D 86, a namijenjeno je za upotrebu u šumarskim i poljoprivrednim traktorima
na kotačima i njihovim vučenim priključnim strojevima, u motorima za necestovne
pokretne strojeve (industrijska bušača opreme, kompresori, oprema za gradnju
uključujući utovarivače, utovarivači na kamionima, buldožeri, gusjeničari,
hidraulični rovokopači, poljoprivredna oprema i samohodna poljoprivredna vozila,
viljuškari, šumarska oprema, oprema za održavanje putova, motorni grejderi,
cestovni valjci, asfaltni finišeri, oprema za čišćenje snijega, pomoćna oprema u
zračnim lukama, pokretne dizalice) te za upotrebu kao ulje za loženje; u ovu
skupinu spada i loživo ulje ekstra lako čiji je naziv određen prema posebnom
propisu;
4. loživo ulje je tekuće gorivo dobiveno iz nafte, izuzev plinskog ulja prema
definiciji iz točke 3. ovog članka i brodskog goriva prema definiciji iz točke
5. ovog članka, koje spada pod tarifnu oznaku kombinirane nomenklature 2710 19
51 do 2710 19 69 i koje, zbog svojih destilacijskih granica spada u kategoriju
loživih ulja namijenjenih za uporabu kao goriva i kod kojih se manje od 65%
obujma (uključujući i gubitke) destilira do 250 °C prema metodi ASTM D 86. Ako
se destilacija ne može odrediti tom metodom, naftni proizvod se isto tako
svrstava u kategoriju loživog ulja; u ovu skupina spada i loživo ulje naziva
lako, srednje i teško prema posebnom propisu;
5. brodsko gorivo je tekuće gorivo dobiveno iz nafte čija je namjena uporaba ili
koje se upotrebljava na plovilu uključujući i goriva utvrđena prema normi HRN
ISO 8217 i to:
(a) brodsko dizelsko gorivo je brodsko gorivo koje ima gustoću i kinematičku
viskoznost u granicama gustoće i kinematičke viskoznosti za kategoriju goriva
DMB i DMC iz tablice 1. u HRN ISO 8217,
(b) brodsko plinsko ulje je brodsko gorivo koje ima gustoću i kinematičku
viskoznost u granicama gustoće i kinematičke viskoznosti za kategoriju goriva
DMX i DMA iz tablice 1. u HRN ISO 8217;
6. petrolej je tekuće gorivo dobiveno iz nafte, koje spada pod tarifnu oznaku
kombinirane nomenklature 2710 19 25, odnosno atmosferski destilat koji destilira
između benzina i plinskog ulja, čije je destilacijsko područje obično između 150
i 300 oC; po potrebi obrađen može udovoljavati zahtjevima za razne uporabe;
7. granična vrijednost je najmanja ili najveća dozvoljena količina ukupnog
sumpora, olova, olefina, aromata, benzena, kisika, vode, policikličkih
aromatskih ugljikovodika, oksigenata, te najmanja i/ili najveća vrijednost
drugih značajki kakvoće tekućeg naftnog goriva;
8. druge značajke kakvoće tekućih naftnih goriva su: istraživački oktanski broj,
motorni oktanski broj, tlak para, destilacija, cetanski broj, gustoća na 15 oC,
točka filtrabilnosti, mazivost i metilni ester masne kiseline (FAME);
9. ASTM metode su metode koje je 1976. godine propisalo Američko udruženje za
ispitivanje i materijale u publikaciji definicija metoda i specifikacijama za
naftu te sredstava za podmazivanje;
10. kritično opterećenje je kvantitativna procjena izloženosti jednoj ili više
onečišćujućih tvari ispod koje, prema sadašnjim spoznajama, ne dolazi do
značajnih štetnih posljedica po osjetljive dijelove okoliša;
11. praćenje kakvoće je utvrđivanje propisanih graničnih vrijednosti i drugih
značajki kakvoće tekućih naftnih goriva uzorkovanjem i laboratorijskom analizom
tekućeg naftnog goriva u cilju zaštite i poboljšanja kakvoće zraka;
12. dobavljač je pravna ili fizička osoba - proizvođač i/ili uvoznik, odnosno
trgovac tekućih naftnih goriva;
13. pošiljka je određena količina tekućeg naftnog goriva koja se dostavlja
auto-cisternom, vagon cisternom, cjevovodom ili brodom od dobavljača do
benzinske postaje, skladišta goriva za opskrbu plovila te skladišta stacionarnog
izvora;
14. uređaj za loženje je tehnički uređaj u kojem se izgaranjem goriva proizvodi
toplina;
15 MARPOL podrazumijeva Međunarodnu konvenciju za sprječavanje onečišćenja s
brodova, iz 1973., preinačenu Protokolom iz 1978.;
16. Prilog VI Protokola iz 1997. godine ima naziv »Pravila za sprječavanje
onečišćivanja zraka s brodova«kojim se mijenja i dopunjuje Međunarodna
konvencija o sprečavanju onečišćenja s brodova iz 1973., kako je preinačena
Protokolom iz 1978.;
17. kontrolna područja emisija Ox podrazumijeva morska područja definirana kao
takva od strane Svjetske pomorske organizacije (IMO) u Dodatku VI MARPOL-a;
18. putnički brodovi su brodovi koji prevoze više od 12 putnika, gdje je putnik
svaka osoba koja nije:
(a) zapovjednik i članovi posade ili neka druga osoba zaposlena ili koja
sudjeluje u bilo kojem svojstvu na brodu u djelatnosti tog broda, i
(b) dijete ispod jedne godine starosti;
19. redovite usluge podrazumijevaju niz putovanja putničkih brodova koji djeluju
tako da pružaju uslugu prijevoza između iste dvije ili više luka, ili niza
putovanja iz i prema istoj luci bez kratkih pristajanja između, bilo:
(a) prema obavljenom rasporedu, ili
(b) ako se radi o putovanjima koja su toliko redovita ili česta da sačinjavaju
prepoznatljiv raspored;
20. ratni brod je brod koji pripada oružanim snagama države te nosi vanjske
oznake prema kojima se ti brodovi razlikuju po državnoj pripadnosti, pod
zapovjedništvom propisno imenovanog časnika od strane vlade države i čije se ime
pojavljuje na primjerenoj službenoj listi ili njenom ekvivalentu, te je
opskrbljen posadom koja podliježe redovitoj disciplini oružanih snaga;
21. brod na vezu je brod koji je sigurno privezan i usidren u luci dok
utovaruje/istovaruje teret ili pruža smještaj, uključujući provedeno vrijeme
kada nije uključen u operacije s teretom;
22. plovilo za kopnene vodene putove je plovilo s posebnom namjenom za upotrebu
na kopnenim vodenim putovima i to:
– nosivosti od 15 tona i više,
– koje nije namijenjeno za prijevoz tereta istisnine 15 m3 i više,
– tegljač i potiskivač, uključujući i one sa manje od 15 m3 istisnine, predviđen
za tegljenje i potiskivanje ili pokretanje plovila usporedo,
– uključujući sva plovila koja nose:
(a) certifikat za kopnenu navigaciju prema Zakonu o plovidbi unutarnjim vodama,
(b) certifikat izdan prema članku 22. Revidirane Konvencije za navigaciju
Rajnom.
Nisu uključeni: putnički brod, trajekt, plovilo za zabavu, servisno plovilo
nadzornog tijela, vatrogasno plovilo, ratni brod, tegljač i potiskivač istisnine
manje od 15 m3 predviđen da tegli, potiskuje ili pokreće usporedno plovilo
istisnine manje od 15 m3, ploveći objekt, oprema ili instalacije;
23. stavljanje na tržište brodskog goriva znači snabdijevati ili činiti
dostupnim trećim osobama, uz plaćanje ili bez naplate, brodsko gorivo za
izgaranje na brodu. Ono isključuje dobavljanje ili stavljanje na raspolaganje
brodska goriva za izvoz u teretnim spremnicima brodova;
24. tehnologija smanjivanja emisija podrazumijeva sustav čišćenja ispušnih
plinova, ili bilo koju drugu tehnološku metodu koja je provjerljiva i
najpovoljnija za okoliš.
II. ZNAČAJKE KAKVOĆE TEKUĆIH NAFTNIH GORIVA
Motorni benzin
Članak 5.
(1) Granične vrijednosti značajki kakvoće motornog benzina su:
Značajka kakvoće |
Jedinica(1) |
Granična vrijednost(4) |
|
najmanje |
najviše |
||
Istraživački oktanski broj (IOB) |
|
95 |
– |
Motorni oktanski broj (MOB) |
|
85 |
– |
Tlak para, ljetno razdoblje(2) |
kPa |
– |
60,0 |
Destilacija: |
|
|
|
– količina predestiliranoga do 100 °C |
% v/v |
46,0 |
– |
– količina predestiliranoga do 150 °C |
% v/v |
75,0 |
– |
Količina ugljikovodika: |
|
|
|
– olefini |
% v/v |
– |
18,0 |
– aromati |
% v/v |
– |
35,0 |
– benzen |
% v/v |
– |
1,0 |
Količina kisika |
% m/m |
|
2,7 |
Količina oksigenata: |
|
|
|
– metanol (obvezan stabilizator) |
% v/v |
– |
3 |
– etanol (može se dodati stabilizator) |
% v/v |
– |
5 |
– izo-propilni alkohol |
% v/v |
– |
10 |
– terc-butilni alkohol |
% v/v |
– |
7 |
– izo-butilni alkohol |
% v/v |
– |
10 |
– eteri s pet ili više atoma ugljika po molekuli |
% v/v |
– |
15 |
– ostali oksigenati(3) |
% v/v |
– |
10 |
Količina sumpora |
mg/kg |
– |
50 |
Količina olova |
g/l |
|
0,005 |
(1)
% v/v je obujamski postotak; % m/m je maseni postotak. |
(2) Od 1. siječnja 2009. godine granična vrijednost količine
sumpora u motornom benzinu iz stavka 1. ovog članka koji se stavlja u promet na
domaće tržište je najviše 10 mg/kg.
Dizelsko gorivo
Članak 6.
(1) Granične vrijednosti značajki kakvoće dizelskog goriva su:
Značajka kakvoće |
Jedinica |
Granična vrijednost(1) |
|
najmanje |
najviše |
||
Cetanski broj |
|
51,0 |
– |
Gustoća na 15 °C |
kg/m3 |
– |
845 |
Destilacija: |
|
|
|
– 95% (v/v) predestiliranoga do |
°C |
– |
360 |
Količina policikličkih aromatskih ugljikovodika |
% m/m |
– |
11 |
Količina sumpora |
m/kg |
– |
50 |
Količina vode |
mg/kg |
– |
200 |
Točka filtrabilnosti |
|
|
|
za razdoblje: |
°C |
|
|
– od 16. 4. do 30. 9. |
|
– |
0 |
– od 1. 10. do 15. 11. |
|
– |
-10 |
– od 1. 3. do 15. 4. |
|
– |
-10 |
– od 16. 11. do 29. 2. |
|
– |
-15 |
Mazivost (wsd 1,4) NA 60 °C |
µm |
– |
460 |
(1) Vrijednosti u tablicama su »prave vrijednosti«. Prilikom utvrđivanja fizikalno kemijskih svojstava u skladu s zahtjevima norme HRN EN ISO 4259 "Naftni proizvodi – Određivanje i primjena podataka o preciznosti u odnosu na metode ispitivanja" se za najmanju dozvoljenu vrijednost odstupanja ispod tj. iznad "prave vrijednosti" koristi najmanja razlika 2R iznad nulte vrijednosti, gdje je R = obnovljivost tj. primjerenost ispitne metode. Rezultati pojedinih mjerenja moraju se tumačiti na temelju mjerila, opisanih u normi HRN EN ISO 4259. |
(2) Od 1. siječnja 2009. godine granična vrijednost ukupnog
sumpora u dizelskom gorivu iz stavka 1. ovog članka koje se stavlja u promet na
domaće tržište je najviše 10 mg/kg.
(3) Dizelsko gorivo iz stavka 1. i 2. ovog članka može sadržavati najviše 5% v/v
metilnog estera masne kiseline (FAME) prema posebnom propisu.
Članak 7.
(1) Izuzetno, od dopuštene granične vrijednosti sumpora u motornom benzinu i
dizelskom gorivu određene u članku 5. i 6. ove Uredbe, dobavljač mora godišnje
staviti u promet na domaće tržište, s ravnomjernom zastupljenosti na cijelom
području Države, motorni benzin i dizelsko gorivo s količinom sumpora do najviše
10 mg/kg.
(2) Ministarstvo nadležno za energetiku, uz suglasnost Ministarstva zaštite
okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva (u daljnjem tekstu: Ministarstvo)
donosi Program stavljanja u promet na domaće tržište motornog benzina i
dizelskog goriva iz stavka 1. ovog članka za 2008. godinu.
Petroleji
Članak 8.
Granične vrijednosti značajki kakvoće petroleja za loženje i rasvjetu su:
Značajka kakvoće |
Jedinica |
Granična vrijednost Najviše |
Količina sumpora |
% m/m |
0,04 |
Količina aromata |
% m/m |
1,0 |
Plinsko ulje, loživo ulje i brodska goriva
Članak 9.
(1) Granične vrijednosti količine sumpora u plinskom ulju s ciljem smanjenja emisija sumporovog dioksida tijekom njihovog izgaranja su:
PLINSKO ULJE |
||
Značajka kakvoće |
Jedinica |
Granična vrijednost |
Količina sumpora |
% m/m |
0,2 |
(2) Od 1. siječnja 2008. godine granična vrijednost količine
sumpora u plinskom ulju iz stavka 1. ovog članka je najviše 0,1% m/m.
Članak 10.
Granične vrijednosti količine sumpora u loživom ulju s ciljem smanjenja emisija
sumporovog dioksida tijekom njihovog izgaranja su:
LOŽIVO ULJE |
||
Značajka kakvoće |
Jedinica |
Granična vrijednost |
Količina sumpora |
% m/m |
1,0 |
Članak 11.
(1) Granične vrijednosti količine sumpora u brodskim gorivima koja se koriste na
kopnenim i morskim područjima Države s ciljem smanjenja emisija sumporovog
dioksida tijekom njihovog izgaranja te smanjenja kritičnog opterećenja su:
BRODSKA GORIVA |
|||
Značajka kakvoće |
Oznaka goriva(1) |
Jedinica |
Granična |
Količina sumpora |
DMB, DMC (brodsko dizelsko gorivo) |
% m/m |
1,5 |
Količina sumpora |
DMX, DMA (brodsko plinsko ulje) |
% m/m |
0,2 |
(1) Oznaka DM (B ili C ili X ili A) znači: |
(2) Od 1. siječnja 2008. godine granična vrijednost količine
sumpora u brodskom plinskom ulju oznake DMX i DMA iz stavka 1. ovog članka je
najviše 0,1% m/m.
(3) Plovila za kopnene vodene putove i brodovi na vezu moraju koristiti brodska
goriva sa količinom sumpora do 0,1% m/m od 1. siječnja 2010. godine.
Članak 12.
Izuzetno, odredba članka 11. stavka 3. ove Uredbe ne primjenjuje se na brodove koji se u luci zadržavaju manje od dva sata prema redu plovidbe, brodove koji ugase sve strojeve za vrijeme boravka u luci a opskrbljuju se električnom energijom s kopna te posjeduju certifikat kojim dokazuju sukladnost s Međunarodnom konvencijom za zaštitu života na moru iz 1974. godine dok su ta plovila na moru.
Članak 13.
(1) Zabranjuje se upotreba brodskih goriva sa količinom sumpora više od 1,5% m/m
u dijelovima teritorijalnog mora uključujući i luke koje Međunarodna pomorska
organizacija (IMO) označava kao područja kontrole emisija SOx, sukladno propisu
14(3)(b) Priloga VI Protokola i to 12 mjeseci nakon označivanja tog područja
kontroliranim.
(2) Putnički brodovi koji plove na redovnim brodskim linijama u i iz luka na
području Države dužni su koristiti brodsko gorivo DMB i DMC s količinom sumpora
do najviše 1,5%m/m od 1. siječnja 2007. godine.
Članak 14.
(1) Vlasnik i/ili korisnik putničkog broda, broda na vezu i plovila za kopnene
vodene putove, dužan je:
– voditi evidenciju o dobavljaču brodskog goriva,
– posjedovati tovarni list skladišta (otpremnicu) od kojeg je primio brodsko
gorivo, s podacima o vrsti i količini brodskog goriva,
– posjedovati presliku Izjave o sukladnosti iz članka 22. stavka 1. ove Uredbe,
– unositi u brodski dnevnik i knjigu o uljima podatke o nabavljenom brodskom
gorivu i podatke o operacijama prebacivanja goriva.
(2) Uvjet su za dobivanje dozvole ulaska plovila iz stavka 1. ovog članka u luku
je vođenje podataka o nabavljenom brodskom gorivu u brodskom dnevniku,
uključujući i podatke o operacijama prebacivanja goriva.
Članak 15.
(1) Brodovi na vezu moraju osigurati da se promjena goriva obavi u što je moguće
kraćem vremenu nakon usidrenja, a najkasnije prije njihovog isplovljenja.
(2) Vlasnik i/ili korisnik plovila iz stavka 1. ovog članka mora zabilježiti
svaku promjenu goriva u brodskom dnevniku.
Članak 16.
(1) Ako na tržištu uslijed izvanrednog događaja dođe do poremećaja u opskrbi
sirovom naftom ili tekućim naftnim gorivima čije su granične vrijednosti
značajki kakvoće određene ovom Uredbom, Ministarstvo nadležno za energetiku uz
suglasnost Ministarstva može odobriti, za razdoblje od najviše šest mjeseci,
primjenu viših graničnih vrijednosti za jednu ili više značajki tekućeg naftnog
goriva koje se smije stavljati u promet na domaće tržište.
(2) Odluka iz stavka 1. ovog članka dostavlja se Europskoj komisiji na
odobrenje.
Označivanje benzina i dizelskog goriva na benzinskim postajama
Članak 17.
(1) Motorni benzin iz članka 5. stavka 1. ove Uredbe na domaćem tržištu označava
se na benzinskim postajama oznakom »Eurosuper«, kojem se pridružuje brojčana
oznaka IOB.
(2) Motorni benzin iz članka 5. stavka 2. ove Uredbe na domaćem tržištu označava
se na benzinskim postajama oznakom »Eurosuper BS« kojem se pridružuje brojčana
oznaka IOB.
(3) Dizelsko gorivo iz članka 6. stavka 1. ove Uredbe na domaćem tržištu
označava se na benzinskim postajama oznakom »Eurodiesel«.
(4) Dizelsko gorivo iz članka 6. stavka 2. ove Uredbe na domaćem tržištu
označava se na benzinskim postajama oznakom »Eurodiesel BS«.
Članak 18.
(1) Vlada Republike Hrvatske može, na usuglašeni prijedlog Ministarstva
nadležnog za energetiku i Ministarstva odrediti godišnju količinu tekućih
naftnih goriva koja se smije stavljati u promet na domaće tržište, a ne
udovoljava graničnim vrijednostima i drugim značajkama kakvoće tekućih naftnih
goriva propisanim ovom Uredbom.
(2) Aktom iz stavka 1. ovog članka određuje se i najveće dopušteno odstupanje od
graničnih vrijednosti i drugih značajki kakvoće tekućih naftnih goriva utvrđenih
ovom Uredbom.
Članak 19.
Ministarstvo nadležno za energetiku sukladno odredbama članka 18. stavka 1. i 2. ove Uredbe izdaje dozvolu o kakvoći i godišnjoj količini tekućih naftnih goriva koju smije stavljati u promet na domaće tržište dobavljač, a koje ne udovoljava kakvoći tekućih naftnih goriva propisanoj ovom Uredbom.
Članak 20.
(1) Tekuće naftno gorivo – motorni benzin iz članka 18. stavka 1. ove Uredbe ne
smije biti označeno oznakom "Eurosuper" ili "Eurosuper BS" na benzinskoj
postaji.
(2) Tekuće naftno gorivo – dizelsko gorivo iz članka 18. stavka 1. ove Uredbe ne
smije biti označeno oznakom "Eurodiesel" ili "Eurodiesel BS" na benzinskoj
postaji.
III. NAČIN UTVRĐIVANJA KAKVOĆE TEKUĆIH NAFTNIH GORIVA
Članak 21.
Utvrđivanje kakvoće tekućih naftnih goriva određene ovom Uredbom obavlja se laboratorijskom analizom primjenom metoda ispitivanja iz Priloga 1. ove Uredbe.
Izjava o sukladnosti
Članak 22.
(1) Tekuća naftna goriva koja se stavljaju u promet na domaće tržište moraju
biti popraćena Izjavom o sukladnosti sa propisanim graničnim vrijednostima
značajki kakvoće tekućih naftnih goriva utvrđenih ovom Uredbom za to razdoblje
(u daljnjem tekstu: Izjava o sukladnosti).
(2) Izjavu o sukladnosti izdaje proizvođač i/ili uvoznik na temelju izvještaja o
ispitivanju tekućeg naftnog goriva obavljenog u akreditiranom laboratoriju prema
zahtjevu norme HRN EN ISO/IEC 17025.
(3) Priznavanje izvještaja o ispitivanju izdanog u inozemstvu obavlja
akreditirana pravna osoba koja udovoljava zahtjevu norme HRN EN ISO/IEC 17020, A
vrste.
(4) Dobavljač je dužan uz pošiljku tekućih naftnih goriva priložiti Izjavu o
sukladnosti na obrascu TNG – 1.
(5) Izjavom o sukladnosti dobavljač daje pismeno jamstvo da tekuće naftno gorivo
odgovara graničnim vrijednostima propisanim ovom Uredbom.
(6) Izjava o sukladnosti u preslici slijedi pošiljku, a dobavljač zadržava
izvornik Izjave o sukladnosti.
(7) Izjava o sukladnosti u izvorniku i preslici te izvještaj akreditiranog
laboratorija o obavljenom ispitivanju moraju se čuvati dvije godine od dana
izdavanja.
Članak 23.
(1) U slučaju sumnje da tekuće naftno gorivo koje je stavljeno u promet na
domaće tržište ne odgovara kakvoći propisanoj ovom Uredbom gospodarski inspektor
može odrediti ponovno ispitivanje.
(2) Ispitivanje iz stavka 1. ovog članka povjerava se akreditiranom laboratoriju
koji je potvrđen po zahtjevu norme HRN EN ISO/IEC 17025.
Članak 24.
Proizvođač i/ili uvoznik tekućih naftnih goriva koje stavlja u promet na domaće tržište dužan je presliku izvještaja o ispitivanju iz članka 22. stavka 2. ove Uredbe dostaviti Agenciji za zaštitu okoliša do petnaestog u mjesecu za protekli mjesec.
Članak 25.
(1) Dobavljač je dužan voditi evidenciju o količini tekućih naftnih goriva
stavljenih u promet na domaće tržište ili uvezenih za vlastite potrebe.
(2) Podaci iz evidencije iz stavka 1. ovog članka moraju se dostaviti Agenciji
za zaštitu okoliša do 31. siječnja tekuće godine za proteklu kalendarsku godinu
na obrascu TNG-2.
Praćenje kakvoće tekućih naftnih goriva
Članak 26.
Dobavljač je dužan osigurati praćenje kakvoće tekućih naftnih goriva koje je stavio u promet na domaće tržište ili koje koristi za vlastite potrebe.
Članak 27.
(1) Praćenje kakvoće tekućih naftnih goriva dobavljač provodi sukladno godišnjem
programu praćenja kakvoće tekućih naftnih goriva (u daljnjem tekstu: Program).
(2) Program iz stavka 1. ovog članka donosi Ministarstvo.
(3) Prvi Program izrađuje se za 2008. godinu.
Članak 28.
Program iz članka 27. stavka 1. ove Uredbe osobito sadrži:
način uzorkovanja tekućih naftnih goriva posebno za benzinske postaje, plovila,
skladišta i cisterne za prijevoz goriva,
broj i učestalost uzimanja uzoraka,
lokacije uzorkovanja ovisno o količini tekućih naftnih goriva koje je dobavljač
stavio u promet na domaće tržište ili koje koristi za vlastite potrebe,
laboratorijsku analizu uzoraka tekućih naftnih goriva.
Članak 29.
(1) Uzorkovanje i laboratorijsku analizu može obavljati pravna osoba koja je
akreditirana prema zahtjevu norme HRN EN ISO/IEC 17025 ili koja stručno i
tehnički udovoljava zahtjevu norme HRN EN ISO/IEC 17020, A vrste te ima ugovor s
laboratorijem akreditiranim prema zahtjevu norme HRN EN ISO/IEC 17025.
(2) Uzorkovanje tekućeg naftnog goriva na skladištu, plovilu i cisterni za
prijevoz goriva izvodi se prema normi HRN EN ISO 3170 i HRN EN ISO 3171, a na
benzinskim postajama prema normi HRN EN 14275.
Članak 30.
Izvještaj o obavljenim ispitivanjima tekućih naftnih goriva prema Programu iz članka 27. stavka 1. ove Uredbe dobavljač je dužan dostaviti Agenciji za zaštitu okoliša do 31. ožujka tekuće godine za proteklu kalendarsku godinu na obrascu TNG-3 za bezolovne motorne benzine, obrascu TNG-4 za dizelska goriva i obrascu TNG-5 za plinska ulja, loživa ulja i brodska goriva.
IV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 31.
Odredba članka 16. stavka 2. ove Uredbe primjenjuje se stupanjem Republike Hrvatske u punopravno članstvo Europske unije.
Članak 32.
Odredba članka 18. i 19. ove Uredbe primjenjuje se do:
– 31. prosinca 2008. godine za motorni benzin i dizelsko gorivo,
– 31. prosinca 2009. godine za plinsko i loživo ulje te brodsko plinsko ulje.
Članak 33.
Prilog 1., obrazac TNG-1, TNG-2, TNG-3, TNG-4 i TNG-5 s odgovarajućim sadržajem tiskani su uz ovu Uredbu i čine njezin sastavni dio.
Članak 34.
Danom stupanja na snagu ove Uredbe prestaje važiti Uredba o kakvoći tekućih naftnih goriva (»Narodne novine«, br. 83/2002, 100/2004, 117/2004, 159/2004 i 98/2005).
Članak 35.
Ova Uredba objavljuje se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. lipnja 2006.
godine.
Klasa: 310-05/06-01/03
Urbroj: 5030122-06-1
Zagreb, 10. svibnja 2006.
Potpredsjednica Vlade
i ministrica obitelji, branitelja
i međugeneracijske
solidarnosti
Jadranka Kosor, dipl. iur., v. r.
PRILOG 1.
METODE ISPITIVANJA(1)
• gustoća na 15 °C(2) |
HRN EN ISO 3675 |
• destilacija |
HRN EN ISO 3405 |
• tlak para |
HRN EN 13016-1 |
• količina ukupnog sumpora do najviše 10 mg/kg |
HRN EN ISO 20846 |
• količina ukupnog sumpora do najviše 50 mg/kg |
HRN EN ISO 20846 |
• količina ukupnog sumpora više od 50 mg/kg(3) |
HRN EN ISO 20847 |
• količina olova |
HRN EN 237 |
• istraživački oktanski broj (IOB) |
HRN EN ISO 5164 |
• motorni oktanski broj (MOB) |
HRN EN ISO 5163 |
• cetanski broj |
HRN EN ISO 5165 |
• količina benzena(4) |
HRN EN 238 |
• količina ukupnih aromata i policikličkih aromatskih ugljikovodika |
HRN EN 12916(5) |
• količina
ugljikovodika: |
ASTM D 1319, HRN EN
14517 |
• količina kisika |
HRN EN 1601 |
• količina vode do najviše 200 mg/kg |
HRN EN ISO 12937 |
• količina vode više od 200 mg/kg |
HRN EN ISO 12937 |
• točka filtrabilnosti |
HRN EN 116 |
• mazivost |
HRN EN ISO 12156-1 |
• količina metilnog estera masne kiseline (FAME) |
HRN EN 14078 |
(1) U slučaju spora glede interpretacije rezultata
ispitivanja primjenjuje se HRN EN ISO 4259.
(2) U slučaju spora glede rezultata ispitivanja gustoće primjenjuje se HRN EN
ISO 3675.
(3) U slučaju spora glede rezultata ispitivanja količine ukupnog sumpora
primjenjuje se HRN EN ISO 14596. U slučaju spora glede rezultata ispitivanja
količine ukupnog sumpora metoda HRN EN ISO 20847 ne može se upotrijebiti kao
arbitražna metoda.
(4) U slučaju spora glede rezultata ispitivanja količine benzena primjenjuje se HRN EN 12177
(5) Metoda HRN EN 12916 ne može razlikovati policikličke aromatske ugljikovodike
i metilne estere masnih kiselina (FAME). U prisutnosti FAME u dizelskom gorivu
vrijednosti policikličkih ugljikovodika bit će povećane.
OBRAZAC TNG – 1
IZJAVA O SUKLADNOSTI
UPUTE ZA ISPUNJAVANJE IZJAVE O SUKLADNOSTI
(1) Svaka Izjava o sukladnosti mora imati slijedni broj.
Treba upisati:
(2) Matični broj dobavljača tekućeg naftnog goriva (proizvođača i/ili uvoznika,
odnosno trgovca) iz sudskog registra.
(3) Naziv i adresu dobavljača. Za veće trgovačko društvo može se naznačiti
tehnološka jedinica, upisati ime i prezime odgovorne osobe u pravnoj osobi
dobavljača.
(4) Naziv proizvoda, odnosno tekućeg naftnog goriva. Za određeni proizvod
upisati količinu pošiljke te broj otpremnice i/ili carinske deklaracije i njihov
datum.
(5) Državu proizvodnje tekućeg naftnog goriva.
(6) Podatke o akreditiranom laboratoriju, te broj i datum izvještaja o
ispitivanju.
(7) Broj i datum dozvole izdane od Ministarstva gospodarstva, rada i
poduzetništva kojom se dozvoljava stavljanje u promet na domaćem tržištu
količina tekućih naftnih goriva koja ne udovoljava kakvoći utvrđenoj odredbama
Uredbe.
(8) Odgovorna osoba potvrđuje navedeno u točki 8.
(9) Upisuje se oznaka i broj norme za proizvod.
(10) Na kraju se obrasca upisuje mjesto i datum ispunjavanja te čitljivo ime i
prezime odgovorne osobe, potpis i pečat tvrtke.
Napomena:
– Svi se podaci upisuju štampanim slovima, rukom, pisaćim strojem ili računalom.
– Izjava o sukladnosti je A4 formata, preslika se predaje carinskoj službi
odnosno zadržava ga dobavljač, a izvornik Izjave o sukladnosti slijedi pošiljku
do benzinske postaje i skladišta vlasnika i/ili korisnika stacionarnog izvora.
OBRAZAC TNG – 2
EVIDENCIJA O KOLIČINI TEKUĆIH NAFTNIH GORIVA STAVLJENIH U PROMET NA DOMAĆE TRŽIŠTE
Dio I. OSNOVNI PODACI
Naziv trgovačkog
društva |
|
Adresa: dobavljača: Ulica i broj: Grad: |
|
Matični broj dobavljača iz sudskog registra: |
|
Ime i prezime odgovorne osobe u pravnoj osobi dobavljača: |
|
Telefon: Fax: |
|
Godina za koju se daju podaci: |
|
Dio II. PODACI O KOLIČINI TEKUĆIH NAFTNIH GORIVA STAVLJENIH U
PROMET NA DOMAĆEM TRŽIŠTUI UVOZ ZA VLASTITE POTREBE U RAZDOBLJU SIJEČANJ –
PROSINAC _________ GODINE
Naziv tekućeg naftnog goriva |
Siječanj |
Veljača |
Ožujak |
Travanj |
Svibanj |
Lipanj |
Srpanj |
Kolovoz |
Rujan |
Listopad |
Studeni |
Prosinac |
Ukupna |
|
Izraženo po volumenu (po litri pri temperaturi +15 °C) ili po masi (po toni neto težine) |
||||||||||||
Motorni benzini |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IOB najmanje 95: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IOB najmanje 98: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dizelsko gorivo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
– s količinom sumpora do 10 mg/kg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Plinska ulja |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
– sa količinom sumpora do 0,1% m/m |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Loživa ulja |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
– s količinom sumpora do 1,0% m/m |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Brodska goriva |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
brodsko dizelsko
gorivo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
brodsko plinsko
ulje |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Petroleji |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
U ___________________
Odgovorna osoba:
M.P. ___________________
(potpis)
OBRAZAC TNG – 3
UKUPNI PODACI O OBAVLJENOM ISPITIVANJU ZNAČAJKI KAKVOĆE MOTORNIH BENZINA KOJI SU STAVLJENI U PROMET NA DOMAĆE TRŽIŠTE
Godina za koju se daju podaci: |
|
Vrsta motornog benzina: |
|
Značajka kakvoće |
Jedinica |
Analitički i statistički rezultati |
Granična vrijednost(1) |
|||||||
Nacionalni propis |
Prema EU propisima |
|||||||||
|
|
Broj uzoraka |
Najmanje |
Najviše |
Srednja vrijednost |
Standardno odstupanje |
Najmanje |
Najviše |
Najmanje |
Najviše |
Istraživački oktanski broj |
|
|
|
|
|
|
95 |
– |
95 |
– |
Motorni oktanski broj |
|
|
|
|
|
|
85 |
– |
85 |
– |
Tlak para, ljetno razdoblje |
kPa |
|
|
|
|
|
– |
60,0 |
– |
60,0 |
Destilacija: |
%v/v %v/v |
|
|
|
|
|
46,0 75,0 |
– – |
46,0 75,0 |
– – |
Količina ugljikovodika:
– olefini |
%v/v |
|
|
|
|
|
– |
18,0 |
– |
18,0 |
Količina kisika |
%m/m |
|
|
|
|
|
– |
2,7 |
– |
2,7 |
Količina oksigenata: | ||||||||||
– metanol | %v/v |
– |
3 |
– |
3 |
|||||
– etanol | %v/v | – | 5 | – | 5 | |||||
– izo-propilni alkohol | %v/v | – | 10 | – |
10 |
|||||
– terc-butilni alkohol | %v/v |
– |
7 | – | 7 | |||||
– izo-butilni alkohol | %v/v | – | 10 | – | 10 | |||||
– eteri sa 5 ili više ugljikovih atoma po molekuli |
%v/v |
– |
15 |
– |
15 |
|||||
– ostali oksigenati | %v/v |
– |
10 | – | 10 | |||||
Količina olova |
g/l |
|
|
|
|
|
– |
0,005 |
– |
0,005 |
Količina sumpora |
mg/kg |
|
|
|
|
|
– |
50 |
– |
50 |
(1) Granične vrijednosti su »stvarne vrijednosti«
ustanovljene prema postupku određenom u normi HRN EN ISO 4259.
Rezultati pojedinačnih mjerenja moraju se interpretirati sukladno kriterijima
opisanim u normi HRN EN ISO 4259:
PREGLED OBAVLJENIH UZORKOVANJA MOTORNIH BENZINA PO MJESECIMA
BROJ UZORKOVANJA PO MJESECIMA |
|||||||||
Siječanj |
|
Travanj |
|
Srpanj |
|
Listopad |
|
||
Veljača |
|
Svibanj |
|
Kolovoz |
|
Studeni |
|
||
Ožujak |
|
Lipanj |
|
Rujan |
|
Prosinac |
|
||
UKUPNO: |
|
|
|
|
|
|
|
OBRAZAC TNG – 4
UKUPNI PODACI O OBAVLJENOM ISPITIVANJU ZNAČAJKI KAKVOĆE DIZELSKOG GORIVA KOJI SU
STAVLJENI U PROMET NA DOMAĆEM TRŽIŠTU
Godina za koju se daju podaci: |
|
Vrsta dizelskog goriva: |
|
Značajka kakvoće |
Jedinica |
Analitički i statistički rezultati |
Granična vrijednost(1) |
|||||||
Nacionalni propis |
Prema EU propisima |
|||||||||
Broj uzoraka |
Najmanje |
Najviše |
Srednja vrijednost |
Standardno odstupanje |
Najmanje |
Najviše |
Najmanje |
Najviše |
||
Gustoća na 15 °C |
kg/m3 |
|
|
|
|
|
– |
845 |
– |
845 |
Destilacija: – 95% v/v predestiliranoga do |
°C |
|
|
|
|
|
–
|
360 |
– |
360 |
Točka
filtrabilnosti – od 16. 4. do 30. 9. – od 1. 10. do 15. 11. – od 1. 3. do 15. 4. – od 16. 11. do 29. 2. |
°C |
|
|
|
|
|
– – – – |
0 –10 –10 –15 |
|
|
Cetanski broj |
|
|
|
|
|
|
51,0 |
– |
51,0 |
– |
Količina policikličkih aromatskih ugljikovodika |
% m/m |
|
|
|
|
|
– |
11 |
– |
11 |
Količina sumpora |
mg/kg |
|
|
|
|
|
– |
50 |
– |
50 |
Količina vode |
mg/kg |
|
|
|
|
|
– |
200 |
– |
200 |
Količina metilnog estera masne kiselina (FAME) |
%v/v |
|
|
|
|
|
|
5 |
– |
5 |
Mazivost (wsd 1,4) na 60 °C |
µm |
|
|
|
|
|
– |
460 |
– |
460 |
(1)Granične vrijednosti su »stvarne vrijednosti« ustanovljene
prema postupku određenom u normi HRN EN ISO 4259.
Rezultati pojedinačnih mjerenja moraju se interpretirati sukladno kriterijima
opisanim u normi HRN EN ISO 4259.
PREGLED OBAVLJENIH UZORKOVANJA DIZELSKOG GORIVA PO MJESECIMA
BROJ UZORKOVANJA PO MJESECIMA |
|||||||||
Siječanj |
|
Travanj |
|
Srpanj |
|
Listopad |
|
||
Veljača |
|
Svibanj |
|
Kolovoz |
|
Studeni |
|
||
Ožujak |
|
Lipanj |
|
Rujan |
|
Prosinac |
|
||
UKUPNO: |
|
|
|
|
|
|
|
OBRAZAC TNG – 5
UKUPNI PODACI O OBAVLJENOM ISPITIVANJU KOLIČINE SUMPORA U PLINSKOM ULJU, LOŽIVOM ULJU I BRODSKIM GORIVIMA KOJI SU STAVLJENI U PROMET NA DOMAĆEM TRŽIŠTU ILI UVEZENI ZA VLASTITE POTREBE
Godina za koju se daju podaci: |
|
Vrsta goriva: |
|
Značajka kakvoće |
Jedinica |
Analitički i statistički rezultati |
Granična vrijednost(1) |
|||||||
Nacionalni propis |
Prema EU propisima |
|||||||||
|
|
Broj uzoraka |
Najmanje |
Najviše |
Srednja vrijednost |
Standardno odstupanje |
Najmanje |
Najviše |
Najmanje |
Najviše |
Količina sumpora u loživom ulju |
% m/m |
|
|
|
|
|
- |
1,0 |
- |
1,0 |
Količina sumpora u plinskom ulju |
% m/m |
|
|
|
|
|
- |
0,2 |
- |
0,2 |
Količina sumpora u brodskom dizelskom gorivu DMB i DMC |
% m/m |
|
|
|
|
|
- |
1,5 |
- |
1,5 |
Količina sumpora u brodskom plinskom gorivu DMX i DMA |
% m/m |
|
|
|
|
|
- |
0,2 |
- |
0,2 |
(1) Granične vrijednosti su »stvarne vrijednosti«
ustanovljene prema postupku određenom u normi HRN EN ISO 4259.
Rezultati pojedinačnih mjerenja moraju se interpretirati sukladno kriterijima
opisanim u normi HRN EN ISO 4259.
PREGLED OBAVLJENIH UZORKOVANJA LOŽIVOG ULJA PO MJESECIMA
BROJ UZORKOVANJA PO MJESECIMA |
|||||||||
Siječanj |
|
Travanj |
|
Srpanj |
|
Listopad |
|
||
Veljača |
|
Svibanj |
|
Kolovoz |
|
Studeni |
|
||
Ožujak |
|
Lipanj |
|
Rujan |
|
Prosinac |
|
||
UKUPNO: |
|
|
|
|
|
|
|
||
PREGLED OBAVLJENIH UZORKOVANJA PLINSKOG ULJA PO MJESECIMA
BROJ UZORKOVANJA PO MJESECIMA |
|||||||||
Siječanj |
|
Travanj |
|
Srpanj |
|
Listopad |
|
||
Veljača |
|
Svibanj |
|
Kolovoz |
|
Studeni |
|
||
Ožujak |
|
Lipanj |
|
Rujan |
|
Prosinac |
|
||
UKUPNO: |
|
|
|
|
|
|
|
||
PREGLED OBAVLJENIH UZORKOVANJA BRODSKOG DIZELSKOG GORIVA DMB
I DMC PO MJESECIMA
BROJ UZORKOVANJA PO MJESECIMA |
|||||||||
Siječanj |
|
Travanj |
|
Srpanj |
|
Listopad |
|
||
Veljača |
|
Svibanj |
|
Kolovoz |
|
Studeni |
|
||
Ožujak |
|
Lipanj |
|
Rujan |
|
Prosinac |
|
||
UKUPNO: |
|
|
|
|
|
|
|
||
PREGLED OBAVLJENIH UZORKOVANJA BRODSKOG PLINSKOG GORIVA DMX I
DMA PO MJESECIMA
BROJ UZORKOVANJA PO MJESECIMA |
|||||||||
Siječanj |
|
Travanj |
|
Srpanj |
|
Listopad |
|
||
Veljača |
|
Svibanj |
|
Kolovoz |
|
Studeni |
|
||
Ožujak |
|
Lipanj |
|
Rujan |
|
Prosinac |
|
||
UKUPNO: |
|
|
|
|
|
|
|