2165
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja na temelju članka 5. i članka 13. stavka 4. Zakona o državnim potporama (»Narodne novine«, broj 140/05), u upravnom postupku donošenja odobrenja na Prijedlog za pretvaranje potraživanja Republike Hrvatske u udjel temeljnom kapitalu poduzetnika Petrokemija d.d., Kutina, pokrenutom na zahtjev Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva Republike Hrvatske, sa sjedištem u Zagrebu, Ulica grada Vukovara 78, na temelju odluke Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja, sa 65. sjednice, održane 13. srpnja 2006., donosi sljedeće
I. Utvrđuje se da se Prijedlog za pretvaranje potraživanja Republike Hrvatske u
udjel temeljnom kapitalu poduzetnika Petrokemija d.d., Kutina, ne odnosi na
potporu u smislu odredbi ZDP-a.
II. Ovo rješenje bit će objavljeno u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Zaprimanje zahtjeva
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Agencija) zaprimila je 19.
svibnja 2006., od Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva Republike
Hrvatske (dalje: Ministarstvo), sa sjedištem u Zagrebu, Ulica grada Vukovara 78,
zahtjev za davanje mišljenja na Prijedlog za pretvaranje potraživanja Republike
Hrvatske u udjel u temeljnom kapitalu poduzetnika Petrokemija d.d., Kutina
(dalje: Prijedlog za pretvaranje potraživanja), od 9. svibnja 2006., klasa:
423-01/06-01/18, urbroj: 526-03-01-01/8-02.
Potraživanje iz rečenog zahtjeva odnosi se na potraživanje za plin iz 1999.,
koje ukupno s kamatama obračunatim do 30. travnja 2006. iznosi 231.008.049,57
kn.
Uz Prijedlog za pretvaranje potraživanja dostavljen je Program financijske
konsolidacije poduzetnika Petrokemija d.d. Kutina (dalje: Petrokemija d.d.) te
Prijedlog Odluke Vlade Republike Hrvatske o stjecanju udjela Republike Hrvatske
u temeljnom kapitalu poduzetnika Petrokemija d.d.
Iz Prijedloga za pretvaranje potraživanja proizlazi da je isti dostavljen
Agenciji sukladno članku 11. stavku 1. Zakona o državnim potporama (»Narodne
novine«, broj 140/05; dalje: ZDP). Naime, prema članku 11. stavku 1. ZDP-a,
davatelj državne potpore dužan je, prije upućivanja prijedloga akta koji sadrži
državne potpore na usvajanje Vladi Republike Hrvatske (dalje: Vlada RH), isti
dostaviti Agenciji na odobrenje. Agencija na prijedlog akta koji sadrži državne
potpore izdaje rješenje sukladno odredbi članka 13. stavka 1. i 2. ZDP-a, a ne
mišljenje kako je to zatražilo rečeno Ministarstvo.
2. Utvrđivanje činjenica
Na temelju dostavljenih podataka, te provedenih pravnih i ekonomskih analiza utvrđene su sljedeće činjenice:
2.1. Poduzetnik Petrokemija d.d.
Poduzetnik Petrokemija d.d. upisan je u registar Trgovačkog suda u Sisku pod
matičnim brojem 080004355 i tvrtkom Petrokemija d.d., tvornica gnojiva. Sjedište
poduzetnika je u Kutini, Aleja Vukovar 4. Sukladno članku 2. stavku 1. Zakona o
poticanju razvoja malog gospodarstva (»Narodne novine« broj 9/02) poduzetnik
Petrokemija d.d. pripada kategoriji velikih poduzetnika.
Naime, poduzetnik Petrokemija d.d. osnovan je kao dioničko društvo u potpunom
vlasništvu poduzetnika INA Industrija nafte d.d. (dalje: INA d.d.) 1991. Godine
1996. poduzetnik INA d.d. prodao je cjelokupni udio u vlasništvu u poduzetniku
Državnoj agenciji za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka (dalje: DAB).
Godine 1997. DAB je prenio vlasništvo nad poduzetnikom Petrokemija d.d.
Hrvatskom fondu za privatizaciju. Do svibnja 1999., na temelju Ugovora
sklopljenog između poduzetnika INA d.d. i DAB-a, upravljanje poduzetnikom
Petrokemija d.d. bilo je povjereno poduzetniku INA d.d.
Temeljni kapital poduzetnika Petrokemija d.d. iznosi 988.688.400,00 kn i
podijeljen je na 2.471.721 dionica nominalne vrijednosti 400,00 kn.
Tablica 1.
STRUKTURA VLASNIŠTVA U TEMELJNOM KAPITALU PODUZETNIKA PETROKEMIJA d.d. NA DAN31. PROSINCA 2005.
Vlasnici |
Broj dionica |
Udio u temeljnom kapitalu u % |
Hrvatski fond za privatizaciju |
1.210.822 |
48,99 |
PBZ d.d. |
266.241 |
10,77 |
SZIF d.d. |
123.994 |
5,02 |
Proficio d.d. |
118.560 |
4,80 |
Hrvatska poštanska banka d.d. |
100.711 |
4,07 |
PBZ d.d. |
58.581 |
2,37 |
Raiffeisenbank austria d.d. |
44.441 |
1,80 |
Republika Hrvatska, Vlada RH, Središnji državni ured za upravljanje imovinom |
40.000 |
1,62 |
Centar banka d.d. |
20.500 |
0,83 |
Županović Ante |
19.728 |
0,80 |
Ostali |
468.143 |
18,93 |
Ukupno |
2.471.721 |
100.00 |
Iz Tablice broj 1. proizlazi da udjel Republike Hrvatske
(Hrvatski fonda za privatizaciju, Hrvatska poštanska banke d.d., Vlada RH i
Središnji državni ured za upravljanje imovinom) u temeljnom kapitalu poduzetnika
Petrokemija d.d. iznosi 54,68 posto, dok udjel ostalih dioničara iznosi 45,32
posto.
Osnovna djelatnost poduzetnika Petrokemija d.d. je proizvodnja mineralnih
gnojiva za poljoprivredu, proizvodnja tekućih gnojiva, proizvodnja čađa za
gumarsku industriju te proizvodnja glina. Poduzetnik je jedini proizvođač
mineralnih gnojiva u Republici Hrvatskoj (dalje: RH), a s obzirom na značenje
poljoprivrede u bruto društvenom proizvodu, proizvodnja mineralnih gnojiva je
od posebnog interesa za RH. Udjel poljoprivrede u bruto domaćem proizvodu u
razdoblju 2003. – 2005. sudjeluje u iznosu od 6 posto godišnje.
Poduzetnik Petrokemija d.d. na dan 31. prosinca 2005. zapošljavao je 2.649
radnika.
2.1.1. Povezana društva poduzetnika Petrokemija d.d.
Povezana društva su društva u kojem poduzetnik Petrokemija d.d. ima većinski
udjel ili većinsko pravo odlučivanja prilikom donošenja odluka o financijskoj i
poslovnoj politici povezanog društva.
Poduzetnik Petrokemija d.d. ima dva povezana društva koja bitno ne utječu na
rezultat poslovanja samog poduzetnika. U 100 postotnom vlasništvu poduzetnika
Petrokemije d.d. jesu:
(i) Restoran Petrokemija d.o.o. Kutina. Vrijednost udjela na dan 31. prosinca
2005. je 2.714.582,51 kn.
(ii) Petrokemija export-import d.o.o. Novi Sad. Vrijednost udjela na dan 31.
prosinca 2005. je 369.890,30 kn.
U poduzetnicima Luka Šibenik i Furmante d.o.o. Ljubljana, poduzetnik Petrokemija
d.d. vlasnik je udjela koji su u strukturi vlasništva manji od 25 posto.
2.2. Analiza poslovanja poduzetnika Petrokemija d.d.
U razdoblju od 2003. do 2005. poduzetnik Petrokemija d.d. ostvario je financijski rezultat poslovanja koji je prikazan u Tablici 2.
Tablica 2.
FINANCIJSKI REZULTAT POSLOVANJA PODUZETNIKA PETROKEMIJA D.D. U RAZDOBLJU 2003. – 2005. U 000 KN
Red. |
Opis |
Ostvareno |
Ostvareno |
Ostvareno |
1. |
ukupni prihodi |
1.431.750 |
1.520.538 |
1.645.205 |
2. |
ukupno rashodi |
1.528.686 |
1.559.411 |
1.674.686 |
3. |
dobit/gubitak |
-96.981 |
-38.873 |
-29.481 |
Iz Tablice 2. razvidno je da je gubitak poduzetnika
Petrokemija d.d. koji je u 2003. iznosio 96.981.000,00 kn u 2005. značajno
smanjen, što je rezultat bržeg porasta ukupnih prihoda u odnosu na rast ukupnih
rashoda u istom razdoblju.
Porast ukupnih prihoda u 2005. u odnosu na 2003. iznosi 15 posto, dok u istom
razdoblju ukupni rashodi bilježe porast od 10 posto. Brži rast ukupnih prihoda
proizlazi iz povećane proizvodnje u promatranom razdoblju i rasta cijene gotovih
proizvoda.
U Tablici 3. prikazana je struktura ostvarenog ukupnog prihoda gdje je vidljivo
da je porast ukupnog prihoda u 2005. u odnosu na 2003. ostvaren isključivo
porastom poslovnih prihoda (15 posto), posebice prihoda ostvarenih na inozemnom
tržištu (25 posto).
Tablica 3.
STRUKTURA UKUPNOG PRIHODA U 000 KN
Red. |
Opis |
Ostvareno |
Ostvareno |
Ostvareno |
1. |
Domaće tržište |
643.487 |
609.829 |
678.243 |
2. |
Inozemno tržište |
724.556 |
847.464 |
907.173 |
3. |
Ostali poslovni prihodi |
40.272 |
32.563 |
40.794 |
4. |
Poslovni prihodi (1+2+3) |
1.408.315 |
1.489.856 |
1.626.210 |
5. |
Financijski prihodi |
23.390 |
30.682 |
18.995 |
6. |
Izvanredni prihodi |
0 |
0 |
0 |
7. |
Ukupni prihodi (4+5+6) |
1.431.705 |
1.520.538 |
1.645.205 |
U 2005. prihod ostvaren na inozemnom tržištu iznosi 56 posto
ostvarenog poslovnog prihoda dok je udio ostvarenog prihoda na inozemnom tržištu
u 2003. iznosio 51 posto, što upućuje na zaključak da je koncepcija poslovanja
poduzetnika Petrokemije d.d. dobro postavljena.
Najznačajniji kupci proizvoda poduzetnika Petrokemija d.d. na inozemnom tržištu
nalaze se u Sloveniji, Italiji, Austriji, Švicarskoj i Bosni i Hercegovini.
Ovdje treba napomenuti da su neki najznačajniji kupci kao npr. Adriaoli iz
Milana i Chemtrans iz Beča ujedno i najveći dobavljač sirovina i materijala
potrebnih za proizvodnju mineralnih gnojiva u poduzetniku Petrokemija d.d.
2.3. Razlozi negativnog poslovanja poduzetnikaPetrokemija d.d.
2.3.1. Državna kontrola cijena i nemogućnost podmirenjaobveza za plin iz 1999.
2.3.1.1. U razdoblju od 1993. do 2000. cijene gnojiva proizvedenog od strane
poduzetnika Petrokemija d.d. na domaćem tržištu bile su, zbog potrebe obnove
ratarske proizvodnje koja je tijekom rata pretrpjela značajne gubitke, pod
neposrednom kontrolom države. Pravni temelj kontrole cijena bila je Odluka o
obvezi prijave cjenika, odnosno tarifa određenih proizvoda i usluga (»Narodne
novine« broj, 45/93, 47/93 i 78/93).
Mjera neposredne kontrole cijena mineralnih gnojiva bila je mehanizam kojim je
tadašnja Vlada RH provodila politiku poticanja gnojidbe u cilju intenziviranja
ratom i tranzicijom znatno uništene poljoprivredne proizvodnje u RH. Time su
ostvareni pozitivni makroekonomski učinci u poljoprivredi, ali su negativni
financijski učinci iskazani kroz gubitke u poduzetniku Petrokemija d.d.
Tijekom 1999. i 2000. odbijeno je 14 zahtjeva poduzetnika Petrokemija d.d. za
povećanje prodajnih cijena gnojiva. Zbog stalnog rasta cijene plina i cijena
sirovina potrebnih za proizvodnju mineralnih gnojiva poduzetniku Petrokemiji
d.d. tek je od 1. prosinca 2000. dopušteno prvo povećanje prodajnih cijena
mineralnih gnojiva.
Kontrola cijena od strane države prouzročila je visoke gubitke i povećanje
nelikvidnosti poduzetnika Petrokemija d.d. što je dovelo do nemogućnosti
podmirenja obveza za plin iz 1999. prema poduzetniku INA d.d. Naime, poduzetnik
Petrokemija d.d. uredno je poduzetniku INA d.d. podmirivao obveze za plin do
lipnja 1998. Međutim, nakon lipnja 1998. poduzetnik Petrokemija d.d. nije više
bio u mogućnosti podmirivati obveze za plin, jer bi u suprotnom došlo do potpune
blokade cjelokupnog poslovanja poduzetnika.
2.3.1.2. U cilju održavanja proizvodnje poduzetnika Petrokemija d.d. i
ostvarenja strateških ciljeva u poljoprivredi, odgoda plaćanja duga za plin bila
je predmet dogovora između poduzetnika INA d.d., poduzetnika Petrokemija d.d. i
Vlade RH tijekom 1999. i 2000. Tijekom 2001. kao kompenzacijska mjera zbog
državne kontrole cijena, otpisana je polovica duga za plin iz 1999.
Druga polovica duga za plin u iznosu od 187.328.636,10 kn reprogramirana je
Ugovorom o reprogramiranju zaključenim između poduzetnika INA d.d. i poduzetnika
Petrokemija d.d., 30. rujna 2001. Dug je reprogramiran na 6 godina uz jednu
godinu početka, tj. 10 jednakih polugodišnjih iznosa, s tim da prvi obrok
dospijeva 31. ožujka 2003.
No i nakon što je dug bio reprogramiran, a zbog ostvarenih gubitaka u poslovanju
koji su nastali zbog državne kontrole cijena mineralnih gnojiva, poduzetnik
Petrokemija d.d. nije bio u mogućnosti podmiriti isti.
Sporazumom zaključenim 26. lipnja 2003., između Vlade RH i poduzetnika INA d.d.,
utvrđeno je da je poduzetnik INA d.d. dužan RH 190.583 tone nafte, što je prema
procjeni na dan 6. lipnja 2003. iznosilo 226.800.000,00 kn.
Rečenim Sporazumom također je utvrđeno da je poduzetnik Petrokemija d.d.
temeljem rečenog Ugovora o reprogramu potraživanja dužna poduzetniku INA d.d.
iznos od 205.751.000,00 kn (glavnica uvećana za kamatu i porez na dodanu
vrijednost).
Nadalje, navedenim Sporazumom zaključenim između Vlade RH i poduzetnika INA
d.d., gore navedeno potraživanje za plin poduzetnika INA d.d. prema poduzetniku
Petrokemija d.d., preneseno je na Ministarstvo, dok je poduzetnik INA d.d.
oslobođen obveza prema robnih rezervama RH s osnova duga za naftu.
S obzirom da poduzetnik Petrokemija d.d. nije bio u mogućnosti podmiriti svoju
obvezu prema Ministarstvu, navedeni iznos od 205.751.000,00 kn uvećan za iznos
pripisanih kamata na dan 30. travnja 2006. iznosi 231.008.048,57 kn.
2.3.1.3. Od 1994. RH je kao mjeru poticanja potrošnje mineralnih gnojiva
odobravala poljoprivrednicima regres za NPK gnojiva u iznosu od 250,00 kn po
toni. Iznos od 250,00 kn bio je sastavni dio prodajne cijene NPK gnojiva. Regres
se obračunavao na način da je poduzetnik Petrokemija d.d. prodajnu cijenu NPK
gnojiva poljoprivrednicima umanjivao za iznos regresa, dok je iznos regresa za
koji je prodajna cijena bila umanjena, poduzetnik Petrokemija d.d. naplaćivao od
Vlade RH, odnosno od tadašnjeg Ministarstva poljoprivrede i šumarstva.
Dana 3. svibnja 1999. regres je ukinut, međutim ukidanje regresa nije pratilo
povećanje prodajnih cijena NPK gnojiva. Zbog nemogućnosti povećanja prodajnih
cijena NPK gnojiva, poduzetnik Petrokemija d.d. nije bio u mogućnosti
nadoknaditi obustavu isplate regresa, što je poduzetniku Petrokemija d.d. do
kraja 2000. uzrokovalo izravnu štetu od 100.900.000,00 kn.
Dio tih gubitaka trebao je biti saniran snižavanjem cijene plina u razdoblju od
1999. do 2000., o čemu su i vođeni pregovori u Vladi RH, međutim do toga nije
došlo.
2.3.2. Nabava plina
Osnovni problem u poslovanju poduzetnika Petrokemija d.d. predstavlja nabava
prirodnog plina koji se kao osnovni energent koristi za proizvodnju mineralnih
gnojiva. U razdoblju od 2001. do 2005., tijekom zimskih mjeseci, poduzetniku
Petrokemiji d.d. isporuka plina bila je obustavljana. Razlog tome nije samo
zastarjelost plinoopskrbnog sustava nego i nedovoljan kapacitet plinovoda RH za
opskrbu plinom, te nemogućnost skladištenja dodatnog plina potrebnog za
potrošnju. Naime, potrošnja plina za kućanstva u RH se iz godine u godinu
povećava, što ne prati i povećanje kapaciteta plinovodne mreže. Zbog toga bi
redovita isporuka plina poduzetniku Petrokemija d.d. tijekom zimskih mjeseci,
uzrokovala nestašicu plina nužno potrebnog kućanstvima kojima je plin glavni
energent za grijanje.
Poduzetniku Petrokemija d.d. za nesmetanu proizvodnju potrebno je godišnje
osigurati 650.000.000 do 700.000.000 mł prirodnog plina. Za optimalno odvijanje
proizvodnje poduzetniku je potrebno 90.000 mł satne potrošnje. Međutim, kada
isporuka plina padne na 60.000 mł satne potrošnje, najprije dolazi do zastoja u
proizvodnji amonijaka, a u kratkom vremenu nakon toga i obustave cjelokupnog
proizvodnog procesa.
Tijekom obustave u zimskim mjesecima, zbog opasnosti od zamrzavanja poduzetnik
mora održavati sva svoja postrojenja u tzv. »toplom stanju« za što je potrebno
10.000 do 15.000 mł na sat. Takvo održavanje postrojenja u cijelosti predstavlja
gubitak, jer je za to vrijeme proizvodnja umjetnih gnojiva u potpunosti
obustavljena.
Zastoj u proizvodnji zbog nedostatka isporuke plina u zimskim mjesecima u
razdoblju 2001. – 2005. imao je za posljedicu smanjenu proizvodnju od 932.000 t
mineralnih gnojiva, te je na razlici između prosječne prodajne cijene i
prosječnih varijabilnih troškova (tzv. doprinos pokrića) izazvao ukupnu izravnu
štetu od 464.400.000,00 kn.
U isto vrijeme, poduzetnik Petrokemija d.d. je u razdoblju 2003. – 2005. za
troškove transporta plina i sredstava namijenjenih razvoju plinovodne mreže u RH
uplatio 203.400.000,00 kn. Tako da je umjesto u modernizaciju vlastitih
postrojenja i saniranje duga iz proteklih godina poduzetnik Petrokemija d.d.
morao investirati u infrastrukturu u državnom vlasništvu.
2.3.3. Ratne štete
Poduzetnik Petrokemija d.d. tijekom domovinskog rata pretrpio je izravne i neizravne štete u iznosu od otprilike 230.000.000,00 kn koje je isti sanirao vlastitim sredstvima.
2.4. Proizvodni program poduzetnika Petrokemija d.d.
Osnovni proizvodni program poduzetnika Petrokemija d.d. odnosi se na proizvodnju mineralnih gnojiva (cca 90 posto). Proizvodnja mineralnih gnojiva u 2005. ostvarena je na razini 1.137.000 t,dok je za sljedećih pet godina planiran rast na razinu od 1.350.000 tšto će bez povećanja udjela fiksnih troškova po proizvedenoj toni gnojiva osigurati poduzetniku Petrokemiji d.d. poslovanje bez gubitka.
Tablica 4.
PRODAJA PROIZVODA PODUZETNIKA PETROKEMIJA U RAZDOBLJU 2003. – 2005
Red. |
Proizvodi |
Ostvareno |
Ostvareno |
Ostvareno |
1. |
Urea |
338.941 |
366.136 |
370.658 |
2. |
Kan |
224.468 |
274.115 |
270.597 |
3. |
NPK |
482.777 |
471.666 |
495.928 |
4. |
UKUPNO |
1.046.186 |
1.111.917 |
1.137.183 |
Iz Tablice 4 razvidno je da prodaja osnovnih proizvoda poduzetnika Petrokemija d.d. u posljednje tri godine bilježi stalan rast, tako da su prodane količine mineralnih gnojiva u 2005. za 9 posto veće nego u 2003. Ako se uzme u obzir da su poslovni prihodi za isto razdoblje porasli za 15 posto, može se zaključiti da porast poslovnih prihoda s osnove povećanja cijena gotovih proizvoda iznosi svega 6 posto.
2.5. Financijski plan poduzetnika Petrokemija d.d.
Plan prodaje Petrokemije d.d. temelji se na ocjeni blagog rasta domaće potrošnje mineralnih gnojiva i prodajne cijene što je u izravnoj korelaciji s cijenama ulaznih sirovina i energenata.
Tablica 5.
FINANCIJSKI PLAN PODUZETNIKA PETROKEMIJA D.D. U RAZDOBLJU 2006. – 2010. U 000 KN.
Opis |
2006. |
2007. |
2008. |
2009. |
2010. |
Ukupni prihodi |
1.813.879 |
1.923.256 |
2.064.228 |
2.096.890 |
2.145.884 |
Ukupni rashodi |
1.863.328 |
1.921.427 |
2.043.865 |
2.068.569 |
2.105.625 |
DOBIT/ |
-49.449 |
1.829 |
20.363 |
28.321 |
40.259 |
Iz Tablice 5. razvidno je da poduzetnik Petrokemija d.d.
planira od 2007. poslovati s dobitkom. Dobit u poslovanju planirana je na
realnim osnovama koji se temelje na pozitivnim trendovima koji vladaju na
tržištu mineralnih gnojiva, a što će se odraziti kroz povećanu proizvodnju i
blagi rast cijena proizvoda na domaćem i stranom tržištu.
Strateški cilj prodaje je nastavljanje procesa fokusiranja na postojeća inozemna
tržišta kao i na tržišta u državama koja graniče s RH (Slovenija, Bosna i
Hercegovina, Mađarska), uz maksimalno povećanje prodaje na lokalnom i
regionalnim tržištu, a što je sve popraćeno usporenijim porastom troškova
poslovanja u odnosu na porast poslovnog prihoda.
Nadalje, od lipnja 2003. poduzetnik Petrokemija d.d. nalazi se u kotaciji javnih
dioničkih društava Zagrebačke burze. Cijene dionice Petrokemije d.d. od trenutka
stavljanja u kotaciju pokazuju stalni trend rasta.
Prva transakcija obavljena je 22. prosinca 2003. po cijeni od 30 kn za dionicu,
da bi na dan 31. prosinca 2005. cijena dionice iznosila 114 kn. Rast cijena
dionica nastavljen je i početkom 2006., tako da je u prvom tromjesečju cijena
dionice iznosila oko 130 kn. U razdoblju od početka kotiranja dionica
poduzetnika Petrokemija d.d. na Zagrebačkoj burzi ostvaren je ukupan promet
dionicama u iznosu od 145.800.000,00 kn što ukazuje na interes ulagača i
predviđanje mogućnosti dugoročne zarade.
2.6. Prijedlog za pretvaranje potraživanja
U sadašnjem trenutku poduzetnik Petrokemija d.d. ostvaruje gubitak u poslovanju,
a uzroci su: neisporuka plina tijekom zimskih mjeseci u razdoblju 2001. – 2005.,
državna kontrola cijena mineralnih gnojiva tijekom 90-tih godina, ukidanje
regresa za mineralna gnojiva, tako da poduzetnik Petrokemija d.d. nije u
mogućnosti podmiriti dug za plin iz 1999. Stoga je Ministarstvo predložilo
Vladi RH da donese odluku kojom se Ministarstvu gospodarstva, rada i
poduzetništva – Ravnateljstvu za robne zalihe daje suglasnost da potraživanje od
poduzetnika Petrokemija d.d., za plin iz 1999. (koji je prenesen na RH –
Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva – Ravnateljstvo za robne zalihe,
prema Sporazumu između Vlade RH i poduzetnika INA d.d. od 26. lipnja 2003.),
zaključno s 30. travnja 2006. u ukupnom iznosu od 231.008.049,57 pretvori u
udjel u temeljnom kapitalu poduzetnika Petrokemija d.d.
Ministarstvo je nadalje navelo da će, ukoliko dođe do pretvaranja potraživanja
u temeljni kapital poduzetnika Petrokemija d.d., vlasnički udjel RH u postupku
privatizacije moći prodati po znatno višoj tržišnoj cijeni od današnje, zbog
stalnog rasta cijene dionica poduzetnika na tržištu.
Kao što je i razvidno iz Tablice 1. udjel RH u temeljnom kapitalu poduzetnika
Petrokemija d.d. iznosi 54,68 posto, odnosno RH putem svojih tijela ima u
vlasništvu 1.351.533 dionica.
Pretvaranjem potraživanja u temeljni kapital poduzetnika Petrokemija d.d. udjel
RH povećao bi se s 54,68 posto na 63,26 posto, odnosno RH bi povećala broj
dionica u svojem vlasništvu za 15,69 posto, odnosno za 577.520 dionica, tako da
bi ukupan broj dionica u državnom vlasništvu iznosio 1.929.053.
Tablica 6.
Udjel RH u vlasničkoj strukturi poduzetnika Petrokemija d.d. nakon pretvaranja duga za plin u udjel u temeljnom kapitalu
1. Ukupan broj dionica |
2. Nominalna vrijednost dionice |
3. Broj dionica u vlasništvu RH |
4. Vlasništvo RH u %(3/1) |
3.049.241 |
400,00 KN |
1.929.053 |
63 |
2.7. Izvori financiranja
Financiranje poduzetnika Petrokemija d.d. iz tuđih izvora sredstava prikazanih u
Tablici 7., ukazuje na činjenicu da u ukupnim izvorima za 2005., tuđi izvori
sredstava čine 49 posto, što upućuje na relativno dobar odnos između tuđih i
vlastitih izvora sredstava.
Međutim, ako se uzme u obzir da se dugoročne obveze odnose uglavnom na iznos
duga za plin iz 1999. tada je vidljivo da se poslovanje poduzetnika, kada su u
pitanju tuđi izvori financiranja, financira isključivo putem kratkoročnih
kredita i na teret dobavljača, što značajno utječe na poslovni rezultat
poduzetnika.
Prema tome, rješavanje duga za plin iz 1999. značajno bi povećalo bonitet
Petrokemije d.d. te bi poslovne banke bile spremnije odobravati dugoročne
kredite a što bi u konačnici rezultiralo manjim financijskim rashodima
poduzetnika odnosno daljem smanjenju gubitka.
Tablica 7.
Dugoročne i kratkoročne obveze u 000 kn
Opis |
2003. |
2004. |
2005. |
Kratkoročne obveze |
423.989 |
489.422 |
505.433 |
Dugoročne obveze |
218.674 |
222.324 |
228.113 |
Ukupno obveze |
642.663 |
711.746 |
733.546 |
3. Odluka Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja
Vijeće za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Vijeće) razmatralo je
Prijedlog za pretvaranje potraživanja na 65. sjednici, održanoj 13. srpnja 2006.
Pri donošenju odluke, Vijeće je uzelo u obzir sve dostavljene isprave i podatke,
te rezultate provedenih pravnih i ekonomskih analiza.
Prvenstveno je utvrđeno da pretvaranje potraživanja u temeljni kapital
poduzetnika Petrokemija d.d. ne predstavlja rješavanje postojećih mjera nego se
odnosi na buduću mjeru a koja proizlazi kao posljedica duga za plin nastalog
1999. Naime, Vlada RH odobrit će pretvaranje potraživanja Ministarstva u
temeljni kapital tek nakon odobrenja od strane Agencije.
Vijeće je prilikom odlučivanja je li pretvaranje potraživanja u temeljni kapital
predstavlja državnu potporu iz članka 3. stavka 1. ZDP-a uzelo u obzir sve
uvjete koji moraju biti ispunjeni da bi određena mjera predstavljala državnu
potporu: da je riječ o prijenosu ili smanjenju priliva državnih sredstava; da
sredstva predstavljaju potporu koja korisniku potpore donose ekonomsku prednost
koju isti ne bi ostvario kroz svoje redovno i normalno poslovanje; da se u
konkretnom slučaju predložena sredstva dodjeljuju korisniku na selektivnoj
osnovi; da dodjelom sredstava na predložen način postoji mogućnost narušavanja
tržišnog natjecanja davanjem prednosti na tržištu korisniku državne potpore
osobito u mjeri u kojoj to može utjecati na ispunjenje međunarodno preuzetih
obveza RH koje proizlaze iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (»Narodne
novine – Međunarodni ugovori«, broj 14/01, 14/02, 1/05 i 7/05).
Vijeće je zaključilo da pretvaranje potraživanja u temeljni kapital poduzetnika
Petrokemija d.d. ne predstavlja državnu potporu jer nisu kumulativno ispunjeni
svi prethodno navedeni uvjeti da bi se pretvaranje potraživanja u temeljni
kapital moglo smatrati državnom potporom. U konkretnom slučaju nije ispunjen
uvjet prema kojem bi, pretvaranjem potraživanja u temeljni kapital, poduzetnik
Petrokemija d.d. stekao ekonomski prednost na tržištu koju ne bi ostvario kroz
svoje redovno i normalno poslovanje.
Naime, Vijeće je prilikom donošenja odluke uzelo u obzir činjenicu da je
negativan financijski rezultat, odnosno gubitak u poslovanju posljedica
okolnosti na koje poduzetnik Petrokemija d.d. nije mogao utjecati: državna
kontrola cijena, ukidanje regresa za mineralna gnojiva te obustava isporuke
plina tijekom zimskih mjeseci kao i pretrpljene ratne štete. Gubitke u
poslovanju koji su nastali zbog navedenih razloga, poduzetnik Petrokemija d.d.
uglavnom je sam snosio, zbog čega nije mogao podmiriti dug za plin iz 1999.
Ukupni iznos štete koju je poduzetnik Petrokemija d.d. pretrpio zbog navedenih
okolnosti iznosi 982.629.000,00 kn i odnosi se na sljedeće:
– 187.329.000,00 kn preostale nekompenzirane štete nastale temeljem državne
kontrole cijena u razdoblju od 1993. – 2000.,
– 100.900.000,00 kn štete nastale temeljem ukidanja regresa za NPK gnojiva,
– 464.400.000,00 kn štete nastale neisporukom plina tijekom zimskih mjeseci,
– 230.000.000,00 kn odnosi se na pretrpljenu ratnu štetu.
Bez uzimanja u obzir pretrpljene ratne štete, pretvaranje potraživanja za plin
iz 1999. u iznosu od 231.008.0049,57 kn u udjel u temeljnom kapitalu poduzetnika
predstavljalo bi kompenzaciju od 31 posto u odnosu na ukupne štete koje su
posljedice opisanih mjera koje je prema poduzetniku Petrokemija d.d. nametnula
RH kao njen vlasnik, te je iz navedenog razvidno da nije riječ o mjeri koja u
sebi sadrži prekomjernu kompenzaciju.
Naime, Vijeće je prilikom donošenja odluke uzelo u obzir činjenicu da se
poduzetnik Petrokemija d.d. bez obzira na ukupan iznos štete koju je pretrpio,
Ministarstvu obratio samo za nadoknadu štete koja se odnosi na dug za plin iz
1999.
Osim što je u konkretnom slučaju riječ o mjeri kompenzacije za štete koje je,
tijekom proteklih godina, poduzetnik Petrokemija d.d. morao sam snositi, a koje
su istom bile nametnute od strane RH kao većinskog vlasnika, može se zaključiti
da se pretvaranjem potraživanja u temeljni kapital poduzetnika, RH ponaša kao
privatni investitor, što također isključuje mogućnost da je riječ o državnoj
potpori.
Vijeće je zaključilo da će pretvaranje potraživanja za plin iz 1999. u udjel u
temeljnom kapitalu poduzetnika, s obzirom na financijski plan poduzetnika,
opisan u točki 2.5. obrazloženja ovog rješenja koji je utemeljen na realno
ostvarivim ciljevima, omogućiti poduzetniku Petrokemija d.d. poslovanje s
dobitkom. Pretvaranje potraživanja za plin iz 1999. u udjel u temeljnom kapitalu
poduzetnika, također bi značajno povećalo bonitet poduzetnika, što bi istome
omogućilo financiranje putem dugoročnih kredita, a što bi u konačnici također
doprinijelo ostvarenju pozitivnog poslovanja.
Nadalje, tržišna vrijednost dionica poduzetnika Petrokemije d.d. u stalnom je
porastu, kao što je to opisano u točki 2.5. obrazloženja ovog rješenja i buduća
privatizacija poduzetnika omogućile bi RH kao većinskom vlasniku povrat iznosa
koji je pretvoren u temeljni kapital.
Slijedom navedenog, odlučeno je kao u točki I. obrazloženja ovog rješenja.
Sukladno odredbi članka 18. ZDP u svezi s člankom 13. stavkom 4. ZDP, rješenja
Agencije kojima se utvrđuje da se prijedlog akta kojim se namjerava dodijeliti
potpora ne odnosi na potporu koja se u smislu ZDP-a smatra državnom potporom,
objavljuju se u »Narodnim novinama«, stoga je odlučeno kao u točki II.
obrazloženja ovog rješenja.
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU
Ovo rješenje je konačno u upravnom postupku. Protiv ovog rješenja žalba nije
dopuštena, ali nezadovoljna stranka može pokrenuti upravni spor pred Upravnim
sudom Republike Hrvatske u roku od trideset (30) dana od dana dostave ovog
rješenja.
Klasa: UP/I 430-01/2006-02/27
Urbroj: 580-03-06-17-02
Zagreb, 13. srpnja 2006.
Predsjednica
Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja
Olgica Spevec, v. r.