648
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Željko Potočnjak, predsjedavajući sudac, te suci Marko Babić, Snježana Bagić, Mario Kos, Davor Krapac, Ivan Matija, Jasna Omejec, Agata Račan, Aldo Radolović i Nevenka Šernhorst, rješavajući o prijedlogu za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti drugog propisa s Ustavom i zakonom, na sjednici održanoj 30. siječnja 2008. godine, donio je
I. Ne prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s
Ustavom i zakonom Uredbe o izmjenama i dopunama Uredbe za provedbu Carinskog
zakona (»Narodne novine« broj 69/06.).
II. Ovo rješenje objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Petar Marija Radelj iz Zagreba podnio je prijedlog i dopunu prijedloga za
pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom Uredbe o izmjenama
i dopunama Uredbe za provedbu Carinskog zakona (»Narodne novine« broj 69/06., u
daljnjem tekstu: Uredba), posebno dijela članka 152. Uredbe koji glasi »a
primjenjuje se od 1. srpnja 2006. godine«.
2. Predlagatelj smatra da osporena Uredba nije u suglasnosti s člankom 3. i
člankom 89. stavcima 1. i 3. Ustava i predlaže njezino ukidanje u cijelosti.
Navodi da »nije dopušteno normirati završnu odredbu niti u jednom zakonu ili
drugom propisu na način da se njome razlikuje stupanje na snagu od proteka
primjena zakona ili drugog propisa«.
Člankom 89. stavkom 3. Ustava, koji se prema mišljenju predlagatelja primjenjuje
i na druge propise, propisano je da zakon stupa na snagu i primjenjuje se
najranije osmi dan od dana njegove objave, osim ako nije zbog osobito opravdanih
razloga zakonom drukčije određeno.
Prijedlog nije osnovan.
3. Na temelju mjerodavnih odredbi Carinskog zakona (»Narodne novine« broj
78/99., 117/99., 73/00., 92/01., 47/03. i 140/05.) Vlada Republike Hrvatske na
sjednici održanoj 14. lipnja 2006. godine donijela je Uredbu o izmjenama i
dopunama Uredbe za provedbu Carinskog zakona. Navedena Uredba objavljena je u
»Narodnim novinama« broj 69 od 21. lipnja 2006. godine.
Odredba članka 152. osporene Uredbe glasi:
Ova Uredba stupa na snagu danom objave u »Narodnim novinama«, a primjenjuje se
od 1. srpnja 2006. godine.
Sukladno navedenom, osporena Uredba objavljena je u »Narodnim novinama« 21.
lipnja 2006., stupila je na snagu isti dan(21. lipnja 2006.), a primjenjuje se
od 1. srpnja 2006. godine.
4. Ustav Republike Hrvatske poznaje samo institut stupanja na snagu zakona i
drugog propisa, ali ne i institut (odgođene) primjene zakona ili drugog propisa
koji je stupio na snagu.
Člankom 89. stavcima 1. i 3. Ustava Republike Hrvatske propisano je:
Prije nego što stupe na snagu zakoni i drugi propisi državnih tijela objavljuju
se u »Narodnim novinama«, službenom listu Republike Hrvatske.
Zakon stupa na snagu najranije osmi dan od dana njegove objave, osim ako nije
zbog osobito opravdanih razloga zakonom drukčije određeno.
5. Ustavni sud je u svom Izvješću broj: U-X-80/2005, upućenom Hrvatskom saboru
1. lipnja 2006. godine utvrdio neustavnom legislativnu i normativnu praksu
Hrvatskog sabora i donositelja drugih propisa u Republici Hrvatskoj prema kojoj
se u završnim odredbama razlikuje stupanje na snagu nekog zakona ili drugog
propisa od dana početka njegove primjene.
U rješenju broj: U-I-5049/2005 od 22. studenoga 2006. godine, kojim nije
prihvaćen prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom
članaka 106. stavka 1., 108. stavka 1. i 109. Zakona o sjemenu, sadnom
materijalu i priznavanju sorti poljoprivrednog bilja (»Narodne novine« broj
140/05.), a koje je objavljeno u »Narodnim novinama« broj 130/06., Ustavni sud
je utvrdio sljedeće:
»Budući da je osporeni Zakon donesen i objavljen u »Narodnim novinama« prije no
što je Ustavni sud uputio Hrvatskom saboru navedeno Izvješće i objavio ga u
»Narodnim novinama«, Ustavni sud ne smatra prihvatljivim ukidati sve prijelazne
i/ili završne odredbe (koje razlikuju stupanje na snagu od početka primjene)
sadržane u brojnim zakonima i drugim propisima koji su doneseni i objavljeni
prije objave samog Izvješća. Dopuštena je njihova opstojnost u pravnom poretku,
uz obvezu da zakonodavac i drugi donositelji provedbenih propisa i općih akata
promijene praksu u tom pitanju za ubuduće, tj. za razdoblje nakon objave
Izvješća Ustavnog suda.«.
6. U konkretnom slučaju, osporena Uredba donesena je nakon što je Ustavni sud
uputio svoje Izvješće Hrvatskom saboru.
Nesporna je činjenica da je u konkretnom slučaju Vlada Republike Hrvatske
propustila postupiti prema Izvješću Ustavnog suda.
Razmatrajući osnovanost ukidanja Uredbe (podredno osporenog dijela članka 152.)
Ustavni sud je zauzeo stajalište da je zbog osiguranja načela pravne sigurnosti
objektivnog pravnog poretka Hrvatskom saboru i donositeljima drugih propisa
potrebno ostaviti određeno razdoblje, nakon objave Izvješća ovog Suda broj:
U-X-80/2005 od 1. lipnja 2006. godine, da svoju legislativnu i normativnu praksu
u spornom pitanju prilagode pravnom stajalištu Ustavnog suda izraženom u
navedenom Izvješću.
U konkretnom slučaju, neosnovanost ukidanja spornog dijela članka 152. Uredbe
proizlazi iz činjenice što je Izvješće Ustavnog suda broj: U-X-80/2005 upućeno
Hrvatskom saboru 1. lipnja 2006. godine, a osporena Uredba donesena je 14.
lipnja 2006. godine.
Zbog kratkoće naznačenog razdoblja Ustavni sud smatra da ne postoje
ustavnopravno relevantne okolnosti koje bi, u konkretnom slučaju, opravdale
ukidanje osporene Uredbe.
7. Slijedom navedenog, na temelju članka 46. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu
Republike Hrvatske (»Narodne novine« broj 99/99., 29/02. i 49/02. – pročišćeni
tekst, u daljnjem tekstu: Ustavni zakon), riješeno je kao točki I. izreke. Točka
II. izreke temelji se na odredbi članka 29. Ustavnog zakona.
Broj: U-II-3891/2006
Zagreb, 30. siječnja 2008.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjedavajući sudac
dr. sc. Željko Potočnjak, v. r.