884
Na temelju odredbi članka 25. Zakona o mirovinskim osiguravajućim društvima i isplati mirovina na temelju individualne kapitalizirane štednje (»Narodne novine« broj 106/99, 63/00 i 107/07), Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga na sjednici Uprave održanoj 21. veljače 2008. godine, donijela je
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Pravilnikom o marketingu mirovina i drugih mirovinskih davanja (u daljnjem
tekstu: Pravilnik) uređuje se:
– sadržaj oglasa, promidžbenog materijala, tvrdnji, izjava i informacija o
mirovinama i drugim mirovinskim davanjima te o dobrovoljnim mirovinskim
programima (u daljnjem tekstu: oglas i promidžbeni materijal) objavljenog od
strane ili u ime mirovinskog osiguravajućeg društva i/ili dobrovoljnog
mirovinskog društva (u daljnjem tekstu: oglašivači);
– dodatni uvjeti za marketing mirovina i drugih mirovinskih davanja;
– postupak izdavanja suglasnosti Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga
(u daljnjem tekstu: Agencija) na oglas i promidžbeni materijal oglašivača;
– postupak nadzora agenata, zaposlenika i povezanih osoba oglašivača u poslovima
prodaje i marketinga mirovina i drugih mirovinskih davanja te dobrovoljnih
mirovinskih programa;
– temeljni kriteriji provođenja i javnog predstavljanja istraživanja tržišta o
mirovinama i drugim mirovinskim davanjima te dobrovoljnim mirovinskim programima
od strane ili u ime oglašivača.
II. SADRŽAJ OGLASA I PROMIDŽBENOG MATERIJALA
Članak 2.
(1) Pod oglasom i promidžbenim materijalom o mirovinama i drugim mirovinskim
davanjima te o dobrovoljnim mirovinskim programima smatraju se sve poruke koje
oglašivač namjerava uputiti javnosti u svezi mirovina i drugih mirovinskih
davanja u sklopu obveznoga i dobrovoljnoga mirovinskog osiguranja na temelju
individualne kapitalizirane štednje, i to putem tiska, letka, radija,
televizije, elektronske pošte, interneta, osobnog kontakta ili u drugom obliku
iz kojeg nedvojbeno proizlazi namjera promidžbe i oglašavanja.
(2) Oglašivač, njegovi agenti, zaposlenici i povezane osobe ne smiju izražavati
nikakve tvrdnje, odnosno davati pismene ili usmene izjave, objavljivati i
distribuirati oglase i drugi promidžbeni materijal te priopćavati informacije
članovima fonda i korisnicima mirovina:
– koje stvaraju krivi ili lažni dojam o mirovinskom osiguravajućem društvu,
mirovinskom društvu ili fondu, sadašnjim ili budućim članovima fonda i
korisnicima mirovina;
– koje negativno, neistinito i pogrešno opisuju druge sudionike u mirovinskom
sustavu;
– koje su u suprotnosti s odobrenim pravilima mirovinskog osiguravajućeg društva
o mirovinama koje će isplaćivati u sklopu obveznog mirovinskog osiguranja na
temelju individualne kapitalizirane štednje i mirovinskih programa u sklopu
dobrovoljnoga mirovinskog osiguranja na temelju individualne kapitalizirane
štednje;
– koje su u suprotnosti sa statutom i planom poslovanja mirovinskog
osiguravajućeg društva;
– koje sadrže obećanja, procjene i predviđanja određenog postotka budućeg
prinosa mirovinskog osiguravajućeg društva, mirovinskog fonda ili pojedinih
vrsta njihove imovine;
– koje sadrži nerevidirane podatke i pokazatelje o prethodnom financijskom
poslovanju mirovinskog osiguravajućeg društva, mirovinskog fonda i mirovinskog
društva;
– koje ne sadrže upozorenje da se prilikom promjene fonda plaća naknada za izlaz
s naznakom visine naknade;
– koje u sklopu promidžbe oglašivača ističu nagrade i priznanja osnivača;
– koje ne sadrže bitne identifikacijske podatke oglašivača.
III. DODATNI UVJETI ZA OGLAS I PROMIDŽBENI MATERIJAL
Članak 3.
(1) Oglas i promidžbeni materijal, uz uvjete propisane člankom 2. ovog
Pravilnika, mora udovoljavati Standardima hrvatskog kodeksa oglašavanja
Hrvatskog oglasnog zbora, donesenog 11. lipnja 1995., te ne smije:
– sadržavati neistinite ili netočne tvrdnje koje su ili bi mogle biti od značaja
za članove fonda, odnosno korisnike mirovina i drugih mirovinskih davanja;
– prešućivati ili ispuštati činjenice koje su s obzirom na svoj sadržaj od
značaja ili bi mogle biti od značaja za članove fonda, odnosno korisnike
mirovina i drugih mirovinskih davanja;
– sadržavati činjenice koje obmanjuju i dovode u zabludu članove fonda, odnosno
korisnike mirovina i drugih mirovinskih davanja.
(2) Kada dobrovoljno mirovinsko društvo vrši promidžbu dobrovoljnoga mirovinskog
programa, u svojim oglasima i promidžbenim materijalima mora vidljivo naznačiti
naziv, a po mogućnosti i logotip, mirovinskoga osiguravajućeg društva koje je
izradilo taj program.
(3) Oglašivač je dužan Agenciji svakih 15 dana dostavljati pisani raspored
objavljenih ili emitiranih oglasa i promidžbenog materijala (medijaplan) za
razdoblje od posljednjeg dostavljenog medijaplana. Medijaplan mora sadržavati:
nadnevak (za elektronske medije i sat) i medij objavljivanja ili emitiranja,
komercijalnu oznaku oglasa i promidžbenog materijala te količinu (u stranicama
ili minutama).
IV. POSTUPAK IZDAVANJA SUGLASNOSTI NA OGLAS I PROMIDŽBENI MATERIJAL
Članak 4.
(1) Za dobivanje suglasnosti na oglas i promidžbeni materijal o mirovinama i
drugim mirovinskim davanjima te dobrovoljnim mirovinskim programima oglašivač je
dužan podnijeti Agenciji pisani zahtjev. Uz zahtjev se prilaže prijedlog oglasa
i promidžbenog materijala u izvorniku, dok je za materijale u audio i video
verziji potrebno priložiti i sinopsis u pisanom obliku.
(2) Agencija izdaje pisanu suglasnost u roku od 15 dana od dana podnošenja
pisanog zahtjeva oglašivaču koji udovoljava uvjetima propisanim člancima 2. i 3.
ovog Pravilnika.
(3) Oglašivač može objaviti ili distribuirati samo onaj oglas i promidžbeni
materijal za koji je dobio prethodnu pisanu suglasnost iz stavka 2. ovog članka.
(4) Ako Agencija smatra da prijedlog oglasa i promidžbenog materijala ima
otklonjive nedostatke, čijim bi se ispravljanjem mogao prihvatiti njihov
sadržaj, pisanom obavijesti pozvat će oglašivača da u roku od 15 dana te
nedostatke ispravi.
(5) Oglašivač je dužan ispravljeni sadržaj oglasa i promidžbenog materijala
dostaviti na suglasnost Agenciji. Oglašivaču je zabranjeno objavljivanje oglasa
i promidžbenog materijala s otklonjivim nedostacima prije nego što dobije pisanu
suglasnost Agencije na ispravak njihova sadržaja.
(6) Pisanu suglasnost iz stavaka 2. i 5. ovog članka oglašivač obvezno dostavlja
mediju ili distributeru prigodom objave ili distribucije oglasa i promidžbenog
materijala.
Članak 5.
(1) Oglas i promidžbeni materijal koji se objave bez prethodne suglasnosti iz
članka 4. ovog Pravilnika, oglašivač mora na svoj trošak, po nalogu Agencije,
pobiti na isti način, u istom formatu i u istom mediju u kojem su i objavljeni.
(2) Oglašivač je dužan pobiti oglas i promidžbeni materijal iz stavka 1. ovog
članka u roku od 15 dana od dana izdavanja naloga Agencije.
(3) Oglašivač je dužan sadržaj pobijanja oglasa i promidžbenog materijala, koji
su objavljeni bez prethodne suglasnosti Agencije, dostaviti na suglasnost
Agenciji. Oglašivaču je zabranjeno objavljivanje pobijanja oglasa i promidžbenog
materijala prije nego što dobije pisanu suglasnost Agencije na njegov sadržaj.
(4) Pisanu suglasnost iz stavka 3. ovog članka oglašivač obvezno dostavlja
mediju ili distributeru prigodom objave ili distribucije pobijanja oglasa i
promidžbenog materijala.
(5) Ako oglašivač ne postupi po nalogu Agencije, Agencija će pobiti oglas i
promidžbeni materijal na teret oglašivača te postupiti prema ovlaštenjima iz
članka 99. Zakona o mirovinskim osiguravajućim društvima i isplati mirovina na
temelju individualne kapitalizirane štednje (»Narodne novine« broj 106/99, 63/00
i 107/07; u daljnjem tekstu: Zakon).
V. NADZOR AGENATA, ZAPOSLENIKA I POVEZANIH OSOBA OGLAŠIVAČA
Članak 6.
(1) Oglašivači su obvezni mjesečno dostavljati Agenciji ažurirani popis agenata,
zaposlenika i povezanih osoba s kojima su sklopili ugovor ili su ih ovlastili za
informativni kontakt s potencijalnim osiguranicima o mirovinama i drugim
mirovinskim davanjima te o dobrovoljnim mirovinskim programima.
(2) Popis iz stavka 1. ovog članka mora sadržavati:
– ime i prezime osobe zadužene za informativni kontakt;
– adresu prebivališta/boravišta;
– zanimanje;
– odnos s mirovinskim osiguravajućim društvom.
Članak 7.
(1) Agencija je ovlaštena nadzirati rad agenata, zaposlenika i povezanih osoba s
kojima su oglašivači sklopili ugovor ili ih ovlastili na informativni kontakt s
potencijalnim članovima fondova o mirovinama i drugim mirovinskim davanjima te o
dobrovoljnim mirovinskim programima.
(2) Agenti, zaposlenici i povezane osobe oglašivača tijekom
edukativno-promotivnih aktivnosti o mirovinama i drugim mirovinskim davanjima te
o dobrovoljnim mirovinskim programima u osobnim kontaktima s potencijalnim
članovima fondova mogu koristiti isključivo evidencijski listić, čiji sadržaj,
jedinstven za sve oglašivače, propisuje Agencija (Obrazac MMOD-1). Obrazac MMOD-1
sastavni je dio ovog Pravilnika.
(3) Svaka zainteresirana stranka ima pravo podnijeti Agenciji prijavu protiv
agenta, povezane osobe ili zaposlenika oglašivača koji u postupku prodaje,
marketinga i oglašavanja mirovina i drugih mirovinskih davanja te dobrovoljnih
mirovinskih programa postupa protivno odredbama Zakona i ovog Pravilnika.
(4) Prijave se podnose Agenciji u pisanoj formi i moraju biti potpisane.
Agencija neće uzimati u obzir nepotpisane i anonimne prijave.
(5) Ako Agencija, postupajući po potpisanoj i neanonimnoj prijavi, utvrdi da su
agenti, zaposlenici i povezane osobe oglašivača u postupku prodaje i marketinga
mirovina i drugih mirovinskih davanja prekršili odredbe Zakona i ovog
Pravilnika, postupit će sukladno odredbama članka 99. Zakona.
Članak 8.
Na publikacije i bilo koji drugi materijal koji služi za informiranje i edukaciju agenata, zaposlenika i povezanih osoba oglašivača, primjenjuju se odredbe glava II., III. i IV. ovog Pravilnika.
VI. ISTRAŽIVANJE TRŽIŠTA
Članak 9.
(1) Istraživanja tržišta koja se odnose na mirovine i druga mirovinska davanja
te dobrovoljne mirovinske programe, a koja se provode od strane ili u ime
oglašivača s namjerom javnog predstavljanja i publiciranja, mogu provoditi
pravne osobe koje su registrirane za istraživanja tržišta i koje se tom
djelatnošću bave najmanje tri godine.
(2) Uzorak istraživanja mora udovoljavati sljedećim uvjetima:
– sadržavati najmanje tisuću ispitanika, zaposlenih osoba iz Republike Hrvatske;
– reprezentativnost uzorka mora se izraziti u proporciji između broja ispitanika
i zaposlenih osoba po županijama, gradovima i naseljima.
(3) Istraživanja se mogu provoditi metodama osobnog ili telefonskog
istraživanja.
(4) Anketni upitnik treba sadržavati sljedeće podatke o ispitanicima: dob, spol,
obrazovanje, radni staž, radno mjesto, kategoriju osobnih primanja, poznavanje
mogućnosti odabira mirovinskih programa, spremnost na odluku o izboru
mirovinskog programa, članstvo u prethodnom mirovinskom programu te razlozi
raspuštanja prethodnog mirovinskog programa.
Članak 10.
(1) Rezultate istraživanja tržišta vezanih za mirovine i druga mirovinska
davanja oglašivači moraju prije javnog predstavljanja i objavljivanja dati na
uvid i odobrenje Agenciji, u izvorniku.
(2) Agencija će utvrditi jesu li istraživanja tržišta vjerodostojna i provedena
na način i pod uvjetima iz članka 9. ovog Pravilnika.
(3) Ako Agencija utvrdi da su istraživanja tržišta provedena u skladu s ovim
Pravilnikom, oglašivaču će izdati suglasnost za njihovo javno objavljivanje. U
suprotnom, ako Agencija utvrdi da istraživanja tržišta nisu provedena u skladu s
ovim Pravilnikom, odbit će izdati suglasnost za njihovo objavljivanje.
(4) Agencija će u roku od 15 dana od dana uredno zaprimljenih i kompletiranih
rezultata istraživanja tržišta izdati suglasnost za javno predstavljanje i
objavljivanje rezultata istraživanja tržišta.
(5) U javnoj objavi rezultata istraživanja oglašivač mora uključiti izjavu kojom
se izrijekom ističe da ti rezultati ne služe kao preporuka ili savjet za izbor
fonda, niti su jamstvo istovjetnih kretanja u budućnosti.
(6) Rezultati istraživanja tržišta o mirovinama i drugim mirovinskim davanjima
mogu biti javno objavljeni i predstavljeni isključivo uz pisanu suglasnost
Agencije.
VII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 11.
Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o marketingu mirovina i drugih mirovinskih davanja (»Narodne novine« broj 14/02).
Članak 12.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-02/08-04/6
Urbroj: 326-01-08-1
Zagreb, 21. veljače 2008.
Član Uprave
Ivica Letinić, v. r.
Obrazac MMOD-1
– PROSTOR ZA PODATKE O OGLAŠIVAČU –
Naziv oglašivača
Logotip
Marketinški slogan (odobren od Agencije)
Sjedište/adresa
Telefon/info telefon
Web adresa
E-mail
EVIDENCIJSKI LISTIĆ O INFORMATIVNOM KONTAKTU S POTENCIJALNIM ČLANOM MIROVINSKOG FONDA O MIROVINAMA I DRUGIM MIROVINSKIM DAVANJIMA
Nakon upoznavanja s najvažnijim činjenicama o mirovinama i drugim mirovinskim
davanjima te o dobrovoljnim mirovinskim programima, agent/savjetnik mi je osobno
predstavio prednosti učlanjenja u _____________________________ mirovinski fond.
Agentu/savjetniku ostavljam osobne podatke kako bih mogao/la primati dodatne
informacije i materijale.
Agent/savjetnik posebno me je upozorio da je potpis na ovaj evidencijski listić
neobvezatan i da ne proizvodi obvezu pristupanja _________________________
mirovinskom fondu.
Ime i prezime: ___________________________________
Adresa stanovanja: ________________________________
Telefon stana:_______________E-mail:________________
Potpis informirane osobe: ___________________________
Popunjava agent/savjetnik:
Ime i prezime agenta/savjetnika:______________________
Broj agenta/savjetnika:_______________
Mjesto i datum:__________________________________
Potpis agenta/savjetnika:____________________________
– PROSTOR ZA PODATKE O OGLAŠIVAČU -