Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o pošti

NN 63/2008 (2.6.2008.), Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o pošti

HRVATSKI SABOR

2125

Na temelju članka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim

ODLUKU

O PROGLAŠENJU ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POŠTI

Proglašavam Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o pošti, kojega je Hrvatski sabor donio na sjednici 21. svibnja 2008. godine.

Klasa: 011-01/08-01/52
Urbroj: 71-05-03/1-08-2
Zagreb, 23. svibnja 2008.

Presjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
 

ZAKON

O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POŠTI

Članak 1.

U Zakonu o pošti (»Narodne novine«, br. 172/03., 15/04. i 92/05.) u članku 1. stavak 1. mijenja se i glasi:
»(1) Ovim se Zakonom uređuju poštanske i kurirske usluge, propisuju uvjeti za obavljanje ovih usluga, uređuju prava, obveze i odgovornosti davatelja i korisnika poštanskih i kurirskih usluga, poslovi Hrvatske agencije za poštu i elektroničke komunikacije (u daljnjem tekstu: Agencija) u dijelu koji se odnosi na regulatorne poslove u području poštanskih i kurirskih usluga, te obavljanje inspekcijskog i stručnog nadzora u području poštanskih i kurirskih usluga.«

Članak 2.

U članku 2. točka 48. briše se.

Članak 3.

Iza članka 4. dodaju se naslov i članak 4.a koji glase:

»NADLEŽNA DRŽAVNA TIJELA

Članak 4.a

(1) Vlada Republike Hrvatske donosi strategije, studije, smjernice i programe kojima se utvrđuju temeljna načela i ciljevi politike razvoja poštanskih i kurirskih usluga u Republici Hrvatskoj.
(2) Vlada Republike Hrvatske donosi planove za provedbu utvrđenih načela i ciljeva politike razvoja poštanskih i kurirskih usluga u Republici Hrvatskoj.
(3) Ministarstvo nadležno za poštu (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) izrađuje prijedloge strategija, studija, smjernica, programa i provedbenih planova iz stavka 1. i 2. ovoga članka, te u vezi s njihovom provedbom obavlja sljedeće poslove:
– usklađuje i nadzire rad svih nositelja pojedinih mjera i aktivnosti u provedbi strategija, smjernica, programa i provedbenih planova iz stavka 1. i 2. ovoga članka,
– smije davati Agenciji smjernice i upute za provedbu utvrđenih načela i ciljeva politike razvoja poštanskih i kurirskih usluga, pri čemu se tim smjernicama i uputama, koje se moraju objaviti na javno dostupan način, ne može utjecati na donošenje odluka Agencije u pojedinim slučajevima,
– obavlja i druge poslove vezane uz provedbu utvrđenih načela i ciljeva politike razvoja poštanskih i kurirskih usluga.
(4) Ministarstvo priprema propise za provedbu ovoga Zakona, koje je prema ovome Zakonu ovlašten donositi ministar. Za potrebe izrade prijedloga tih propisa i prijedloga akata iz stavka 3. ovoga članka ministar može osnivati povjerenstva, imenovati članove i tajnike povjerenstava, uređivati način rada povjerenstava te određivati naknadu članovima i tajnicima za rad u povjerenstvima.
(5) Ministarstvo predstavlja Republiku Hrvatsku u europskim i međunarodnim organizacijama i institucijama u području poštanskih usluga te je odgovorno za provedbu međunarodnih ugovora, sporazuma i konvencija iz područja poštanskih usluga. Ministarstvo i Agencija sudjeluju u radu upravnih i radnih tijela te radnih skupina tih međunarodnih organizacija i institucija.«

Članak 4.

U članku 11. stavku 3. riječi: »ministarstvo nadležno za poštu (u daljnjem tekstu: Ministarstvo)« zamjenjuju se riječju: »Ministarstvo«.

Članak 5.

U članku 12. stavku 1. brojke: »100« zamjenjuje se brojkom: »50«.
Stavak 2. mijenja se i glasi:
»(2) Poštanske usluge iz stavka 1. ovoga članka ne smatraju se rezerviranim poštanskim uslugama, ako je cijena jednaka ili viša od iznosa koji je 2,5 puta veći od cijene prve stope mase najbrže kategorije.«
U stavku 3. točki 2. brojka: »100« zamjenjuje se brojkom: »50«.

Članak 6.

Naslov poglavlja VI. mijenja se i glasi: »AGENCIJA«.

Članak 7.

Naslov iznad članka 27. briše se.
Članak 27. mijenja se i glasi:
»(1) Nacionalno regulatorno tijelo za obavljanje regulatornih poslova u području poštanskih i kurirskih usluga je Agencija.
(2) Osnivanje i ustrojstvo Agencije uređuje se zakonom kojim se uređuje područje elektroničkih komunikacija.
(3) Agencija obavlja regulatorne i druge poslove u području poštanskih i kurirskih usluga u skladu s ovim Zakonom i zakonom kojim se uređuje područje elektroničkih komunikacija.
(4) Ako ovim Zakonom nije drugačije određeno, na upravljanje Agencijom primjenjuje se zakon kojim se uređuje područje elektroničkih komunikacija i opći akti Agencije.«

Članak 8.

Članak 28. mijenja se i glasi:
»Sredstva za obavljanje regulatornih i drugih poslova Agencije vezane za područje poštanskih i kurirskih usluga osiguravaju se iz državnog proračuna Republike Hrvatske.«

Članak 9.

Naslov iznad članka 29. mijenja se i glasi: »NADLEŽNOST AGENCIJE«.
Članak 29. mijenja se i glasi:
»(1) U nadležnosti Agencije, u odnosu na poštanske i kurirske usluge, su sljedeći poslovi:
1. izdavanje dozvola za obavljanje univerzalnih poštanskih usluga i donošenje rješenja o prestanku valjanosti dozvole,
2. utvrđivanje iznosa sredstava iz državnog proračuna iz članka 24. ovoga Zakona,
3. određivanje načina razdvajanja poslovnih aktivnosti glede njihova obračuna iz članka 25. ovoga Zakona,
4. rješavanje sporova u vezi s davanjem pristupa javnoj poštanskoj mreži iz članka 26. stavka 5. ovoga Zakona,
5. određivanje cijena rezerviranih poštanskih usluga, na prijedlog javnog operatora,
6. stručni nadzor nad primjenom odredaba ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona, iz nadležnosti Agencije,
7. praćenje primjene cijena poštanskih i kurirskih usluga i predlaganje nadležnom tijelu državne uprave poduzimanje zakonskih mjera u slučaju kad davatelj poštanskih i kurirskih usluga donosi ili primjenjuje cijene suprotno odredbama ovoga Zakona,
8. davanje suglasnosti na opće uvjete davatelja poštanskih i kurirskih usluga,
9. davanje suglasnosti na opći akt javnog operatora kojim se uređuju uvjeti i cijena pristupa javnoj poštanskoj mreži,
10. praćenje razvoja poštanske djelatnosti i tržišta poštanskih i kurirskih usluga i poduzimanje potrebnih mjera za osiguranje ravnopravnog i djelotvornoga tržišnog natjecanja na tržištu poštanskih i kurirskih usluga,
11. osiguravanje poštivanja prava na obavljanje rezerviranih poštanskih usluga,
12. davanje stručnih mišljenja o pojedinim pitanjima iz svog djelokruga rada,
13. osiguravanje korisnicima usluga pravo na univerzalne poštanske usluge pod ravnopravnim i pristupačnim uvjetima,
14. suradnja s međunarodnim poštanskim organizacijama i institucijama te sudjelovanje u radu njihovih upravnih i radnih tijela te radnih skupina,
15. suradnja s inozemnim nacionalnim regulatornim tijelima za poštanske usluge,
16. obavljanje i drugih poslova u skladu s odredbama ovoga Zakona, propisa donesenih na temelju ovoga Zakona i zakona kojim se uređuje područje elektroničkih komunikacija.
(2) Poslovi iz stavka 1. točke 1. do 6. ovoga članka su od interesa za Republiku Hrvatsku, a Agencija ih obavlja kao javne ovlasti.
(3) Agencija vodi upisnik davatelja poštanskih i kurirskih usluga koji mora sadržavati sljedeće podatke:
1. naziv, sjedište, matični broj i račun pravne osobe,
2. ime i prezime odgovorne osobe u pravnoj osobi,
3. podatke o izdanoj dozvoli, vrsti poštanskih usluga i području za koje je dozvola izdana,
4. rok valjanosti dozvole,
5. podatke o podnesenim prijavama, kao i podatke o vrsti usluga i području za koje je prijava podnesena,
6. podatke o ispunjavanju obveza davatelja poštanskih i kurirskih usluga koje proizlaze iz ovoga Zakona, te dozvola i prijava.
(4) Agencija objavljuje popis davatelja poštanskih i kurirskih usluga u »Narodnim novinama« i na svojim internetskim stranicama.«

Članak 10.

Naslov iznad članka 30. mijenja se i glasi: »ODLUČIVANJE U POSLOVIMA AGENCIJE«.
Članak 30. mijenja se i glasi:
»(1) Vijeće Agencije je tijelo koje upravlja Agencijom i odlučuje u poslovima Agencije iz članka 29. stavka 1. točke 1., 2., 3., 4., 5., 8. i 9. ovoga Zakona.
(2) Osim poslova iz stavka 1. ovoga članka Vijeće Agencije obavlja i sljedeće poslove:
1. daje smjernice i naputke ravnatelju Agencije i poštanskim nadzornicima te nadzire provedbu tih smjernica i naputaka,
2. obavlja i druge poslove utvrđene ovim Zakonom, zakonom kojim se uređuje područje elektroničkih komunikacija i Statutom Agencije.
(3) Ravnatelj Agencije rukovodi stručnom službom Agencije, odlučuje u poslovima Agencije koji nisu u nadležnosti Vijeća Agencije i predlaže Vijeću Agencije donošenje rješenja i drugih upravnih akata iz članka 29. ovoga Zakona.«

Članak 11.

U članku 35. stavku 1. točki 8. iza riječi: »inspektora« briše se zarez i dodaju riječi: »ili poštanskog nadzornika,«.

Članak 12.

Naslov poglavlja XI. mijenja se i glasi: »XI. INSPEKCIJSKI I STRUČNI NADZOR«.

Članak 13.

Naslov iznad članka 56. mijenja se i glasi: »OBAVLJANJE POSLOVA INSPEKCIJSKOG NADZORA«.
Članak 56. mijenja se i glasi:
»(1) Inspekcijski nadzor nad primjenom odredaba ovoga Zakona, propisa donesenih na temelju ovoga Zakona te akata Svjetske poštanske unije, kojima se uređuju uvjeti, način i postupak za obavljanje poštanskih i kurirskih usluga, te funkcioniranje poštanskog prometa obavlja Ministarstvo, a provodi poštanski inspektor (u daljnjem tekstu: inspektor).
(2) Inspekcijski nadzor nad primjenom odredaba ovoga Zakona u vezi s cijenama poštanskih i kurirskih usluga obavlja Državni inspektorat.
(3) Poslovi inspekcijskog nadzora iz stavka 1. ovoga članka smatraju se poslovima kod kojih postoje posebni uvjeti rada.
(4) Radna mjesta s ovlastima inspekcijskog nadzora i podrobnijim uvjetima koje moraju ispunjavati osobe na tim radnim mjestima utvrđuje ministar pravilnikom o unutarnjem redu Ministarstva.
(5) Inspektor mora imati službenu iskaznicu i značku, kojima dokazuje službeno svojstvo, identitet i ovlasti.
(6) Oblik i sadržaj obrasca službene iskaznice i značke te način izdavanja, uporabe i vođenja upisnika o izdanim službenim iskaznicama i značkama iz stavka 5. ovoga članka propisuju se pravilnikom koji donosi ministar.
(7) Inspektor sastavlja zapisnik o izvršenom inspekcijskom pregledu, utvrđenom činjeničnom stanju i poduzetim ili naređenim mjerama i radnjama. Primjerak zapisnika o inspekcijskom pregledu inspektor uručuje nadziranoj osobi.
(8) Inspektor vodi očevidnik o obavljenim inspekcijskim pregledima. Sadržaj i način vođenja očevidnika propisuju se pravilnikom iz stavka 6. ovoga članka.«

Članak 14.

Naslov iznad članka 57. mijenja se i glasi: »OVLASTI POŠTANSKOG INSPEKTORA«.
Članak 57. mijenja se i glasi:
»(1) U obavljanju inspekcijskog nadzora inspektor je ovlašten:
1. zatražiti i pregledati isprave (osobna iskaznica, putovnica i sl.) na temelju kojih može utvrditi identitet nadzirane osobe, kao i drugih osoba nazočnih inspekcijskom nadzoru,
2. ući i pregledati poslovne prostorije nadzirane osobe u svrhu obavljanja inspekcijskog nadzora,
3. pregledati poslovnu dokumentaciju i druge stvari koje omogućuju uvid u poslovanje nadzirane osobe u vezi s primjenom ovoga Zakona,
4. uzimati izjave od odgovornih osoba radi pribavljanja dokaza o činjenicama koje se ne mogu izravno utvrditi, kao i od drugih osoba nazočnih inspekcijskom nadzoru te saslušati pojedine osobe u upravnom postupku,
5. zatražiti pisanim putem od nadzirane osobe podatke i dokumentaciju potrebnu radi provedbe inspekcijskog nadzora,
6. zatražiti pisano izvješće nadzirane osobe o poduzetim mjerama i radnjama naređenim u inspekcijskom nadzoru,
7. obavljati inspekcijski nadzor nad primjenom onih odredaba ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona te akata Svjetske poštanske unije koji su u nadležnosti inspektora,
8. narediti uklanjanje nedostataka i nepravilnosti utvrđenih inspekcijskim nadzorom,
9. izvijestiti u pisanom obliku nadležnog inspektora Državnog inspektorata u slučaju kada davatelj poštanskih i kurirskih usluga donosi ili primjenjuje cijene suprotno odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona,
10. predložiti da Ministarstvo podnese optužni prijedlog radi pokretanja prekršajnog postupka,
11. narediti poduzimanje drugih mjera i obavljati druge radnje iz nadležnosti Ministarstva kada je za to ovlašteno.
(2) Pod poslovnim prostorijama u smislu odredaba ovoga članka smatraju se stambene i poslovne prostorije i drugi prostor u kojem nadzirana osoba obavlja svoju djelatnost.
(3) Inspektor je obvezan s podacima, za koje nadzirana osoba dokaže da su poslovna tajna, postupati u skladu s propisanim uvjetima za njihovo čuvanje.
(4) U obavljanju inspekcijskog nadzora inspektor može, do donošenja sudske presude, privremeno oduzeti dokumentaciju i predmete koji u prekršajnom postupku mogu poslužiti kao dokaz, što se unosi u zapisnik o inspekcijskom pregledu i o čemu inspektor izdaje potvrdu s točnim podacima o oduzetoj dokumentaciji i predmetima.
(5) Ako inspektor u obavljanju inspekcijskog nadzora utvrdi povredu odredaba ovoga Zakona ili propisa donesenih na temelju ovoga Zakona, obvezan je donijeti rješenje ili poduzeti druge propisane mjere iz stavka 1. ovoga članka najkasnije u roku od osam dana od dana završetka inspekcijskog nadzora.
(6) Ako inspektor u obavljanju inspekcijskog nadzora utvrdi povredu propisa za koje je nadležan nadzornik, obvezan je u pisanom obliku izvijestiti nadzornika najkasnije u roku od osam dana od dana utvrđivanja povrede.«

Članak 15.

Iza članka 57. dodaju se naslovi i članci 57.a, 57.b i 57.c koji glase:

»OBAVLJANJE STRUČNOG NADZORA

Članak 57.a

(1) Stručni nadzor nad primjenom odredaba ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona iz nadležnosti Agencije, obavlja Agencija.
(2) Poslove stručnog nadzora iz stavka 1. ovoga članka provodi poštanski nadzornik (u daljnjem tekstu: nadzornik) koji je ovlašteni radnik stručne službe Agencije.
(3) Poslovi stručnog nadzora iz stavka 1. ovoga članka smatraju se poslovima kod kojih postoje posebni uvjeti rada.
(4) Radna mjesta s ovlastima stručnog nadzora i podrobnijim uvjetima koje moraju ispunjavati osobe na tim radnim mjestima utvrđuju se općim aktom Agencije.
(5) Ako nadzornik u obavljanju stručnog nadzora utvrdi povredu odredaba ovoga Zakona ili propisa donesenih na temelju ovoga Zakona za koje je nadležan inspektor, obvezan ga je u pisanom obliku izvijestiti u roku od osam dana od dana utvrđivanja povrede.
(6) Nadzornik mora imati službenu iskaznicu i značku, kojima dokazuje službeno svojstvo, identitet i ovlasti.
(7) Oblik i sadržaj obrasca službene iskaznice i značke te način izdavanja, uporabe i vođenja upisnika o izdanim službenim iskaznicama i značkama propisuju se pravilnikom iz članka 56. stavka 6. ovoga Zakona.
(8) Nadzornik sastavlja zapisnik o obavljenom stručnom nadzoru, utvrđenom činjeničnom stanju i poduzetim ili naređenim mjerama i radnjama. Primjerak zapisnika o stručnom pregledu nadzornik uručuje nadziranoj osobi.
(9) Nadzornik vodi očevidnik o obavljenim stručnim pregledima. Sadržaj i način vođenja očevidnika propisuju se pravilnikom iz članka 56. stavka 6. ovoga Zakona.

OVLASTI POŠTANSKOG NADZORNIKA

Članak 57.b

(1) U obavljanju stručnog nadzora nadzornik je ovlašten:
1. zatražiti i pregledati isprave (osobna iskaznica, putovnica i sl.) na temelju kojih može utvrditi identitet nadzirane osobe, kao i drugih osoba nazočnih stručnom nadzoru,
2. ući i pregledati poslovne prostorije, zgrade, građevine, gradilišta i zemljišta te se koristiti tehničkim sredstvima i opremom nadzirane osobe u svrhu obavljanja stručnog nadzora,
3. pregledati poslovnu dokumentaciju, opremu i druge stvari koje omogućuju uvid u poslovanje nadzirane osobe u vezi s primjenom ovoga Zakona,
4. uzimati izjave od odgovornih osoba radi pribavljanja dokaza o činjenicama koje se ne mogu izravno utvrditi, kao i od drugih osoba nazočnih stručnom nadzoru te saslušati pojedine osobe u upravnom postupku,
5. zatražiti pisanim putem od nadzirane osobe podatke i dokumentaciju potrebne radi obavljanja stručnog nadzora,
6. obavljati stručni nadzor nad primjenom odredaba ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona iz nadležnosti Agencije,
7. narediti uklanjanje nepravilnosti i nedostataka utvrđenih stručnim nadzorom,
8. zatražiti pisano izvješće nadzirane osobe o poduzetim mjerama i radnjama naređenim u stručnom nadzoru,
9. zabraniti obavljanje poštanskih i kurirskih usluga koje se obavljaju bez dozvole ili prijave, odnosno zabraniti obavljanje rezerviranih poštanskih usluga,
10. predložiti da Agencija podnese optužni prijedlog radi pokretanja prekršajnog postupka,
11. narediti poduzimanje drugih mjera i obavljati druge radnje iz nadležnosti Agencije kada je za to ovlaštena.
(2) Pod poslovnim prostorijama u smislu ovoga članka smatraju se stambene i poslovne prostorije i drugi prostor u kojem nadzirana osoba obavlja svoju djelatnost.
(3) Nadzornik je obvezan s podacima, za koje nadzirana osoba dokaže da su poslovna tajna, postupati u skladu s propisanim uvjetima za njihovo čuvanje.
(4) Ako nadzornik u obavljanju stručnog nadzora utvrdi povredu odredaba ovoga Zakona ili propisa donesenih na temelju ovoga Zakona, obvezan je donijeti rješenje ili poduzeti druge propisane mjere iz stavka 1. ovoga članka najkasnije u roku od osam dana od dana završetka stručnog nadzora.

OBVEZE NADZIRANIH OSOBA

Članak 57.c

(1) Nadzirana osoba obvezna je u provedbi inspekcijskog odnosno stručnog nadzora omogućiti inspektoru odnosno nadzorniku provedbu inspekcijskog i stručnog nadzora, osigurati uvjete za njihov neometan rad, omogućiti im uvid i uporabu svih potrebnih podataka i dokumentacije, te na pisani zahtjev inspektora ili nadzornika dostaviti bez naknade dodatne podatke i dokumentaciju potrebnu za obavljanje inspekcijskog ili stručnog nadzora.
(2) Ako se inspektoru ili nadzorniku u obavljanju inspekcijskog ili stručnog nadzora pruži fizički otpor, ili ako se takav otpor osnovano očekuje, policija će na njihov zahtjev pružiti potrebnu pomoć, sukladno posebnom propisu.«

Članak 16.

Naslov iznad članka 58. mijenja se i glasi: »IZVRŠENJE RJEŠENJA POŠTANSKOG INSPEKTORA I POŠTANSKOG NADZORNIKA«.
Članak 58. mijenja se i glasi:
»(1) Protiv rješenja inspektora i nadzornika nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor, što ne odgađa provedbu rješenja.
(2) Postupak pred Upravnim sudom Republike Hrvatske u upravnim sporovima pokrenutima u skladu sa stavkom 1. ovoga članka je hitan.
(3) U slučaju nepostupanja po rješenju iz stavka 1. ovoga članka inspektor ili nadzornik će izreći upravnu mjeru u visini dvadeseterostruke prosječne plaće u Republici Hrvatskoj u proteklom tromjesečju. Svaka sljedeća upravna mjera izriče se u dvostrukom iznosu.
(4) Upravnu mjeru iz stavka 3. ovoga članka izvršavaju tijela nadležna za naplatu novčanih kazni izrečenih za prekršaje.«

Članak 17.

U članku 60. stavku 1. točka 7. mijenja se i glasi:
»7. ako inspektoru ili nadzorniku ne omogući obavljanje inspekcijskog, odnosno stručnog nadzora, ili im ne dostavi podatke ili dokumentaciju u određenom roku, te ako im dostavi netočne ili nepotpune podatke, odnosno dokumentaciju (članak 57.c),«.

PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 18.

(1) Ministar će donijeti pravilnik iz članka 13. ovoga Zakona najkasnije u roku od godine dana od dana njegovog stupanja na snagu.
(2) Do donošenja pravilnika iz stavka 1. ovoga članka primjenjivati će se Pravilnik o sadržaju i obliku iskaznice i značke poštanskog inspektora i nadzornika Vijeća te o sadržaju i načinu vođenja očevidnika o obavljenom inspekcijskom nadzoru poštanskog inspektora (»Narodne novine«, br. 117/05.), u dijelu u kojem nije u suprotnosti s odredbama ovoga Zakona.

Članak 19.

U svim odredbama Zakona o pošti (»Narodne novine«, br. 172/03., 15/04. i 92/05.) riječi: »Vijeće za poštanske usluge« zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poštu i elektroničke komunikacije«, a riječ: »Vijeće« zamjenjuje se riječju: »Agencija« u odgovarajućim padežu.

Članak 20.

Do početka rada Hrvatske agencije za poštu i elektroničke komunikacije prema zakonu kojim se uređuje područje elektroničkih komunikacija, poslove Hrvatske agencije za poštu i elektroničke komunikacije prema odredbama ovoga Zakona obavlja Vijeće za poštanske usluge.

Članak 21.

Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. srpnja 2008., osim odredaba članka 5. koje stupaju na snagu 1. siječnja 2010.

Klasa: 344-02/08-01/01
Zagreb, 21. svibnja 2008.

HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Luka Bebić, v. r.