USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
1781
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Jasna Omejec, predsjednica Suda, te suci Marko Babić, Snježana Bagić, Slavica Banić, Mario Jelušić, Davor Krapac, Ivan Matija, Aldo Radolović, Duška Šarin, Miroslav Šeparović i Nevenka Šernhorst, rješavajući o prijedlogu za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom drugog propisa, na sjednici održanoj 19. lipnja 2009. godine, donio je
RJEŠENJE
I. Odbacuje se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom Odluke o prijenosu 7% dionica HT – Hrvatskih telekomunikacija d.d. u Fond hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji, bez naplate, klasa: 561-01/05-02/01, urbroj: 5030116-05-4 od 17. veljače 2005. godine i Odluke o dopuni Odluke o prijenosu 7% dionica HT – Hrvatskih telekomunikacija d.d. u Fond hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji, bez naplate, klasa: 561-01/05-02/01, urbroj: 5030120-05-6 od 31. ožujka 2005. godine.
II. Ovo rješenje objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Zajednica udruga HVIDR-a Grada Zagreba (u daljnjem tekstu: predlagateljica) podnijela je 10. listopada 2006. godine prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom Odluke o prijenosu 7% dionica HT – Hrvatskih telekomunikacija d.d. u Fond hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji, bez naplate od 17. veljače 2005. godine (u daljnjem tekstu: Odluka o prijenosu) i Odluke o dopuni Odluke o prijenosu 7% dionica HT – Hrvatskih telekomunikacija d.d. u Fond hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji, bez naplate od 31. ožujka 2005. godine (u daljnjem tekstu: Odluka o dopuni).
2. Osporena Odluka o prijenosu od 17. veljače 2005. godine glasi:
I.
Prenosi se 7% dionica HT – Hrvatskih telekomunikacija d.d. u Fond hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji, bez naplate.
II.
Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja.
Osporena Odluka o dopuni od 31. ožujka 2005. godine glasi:
I.
U Odluci o prijenosu 7% dionica HT – Hrvatskih telekomunikacija d.d. u Fond hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji, bez naplate, klase: 561-01/05-02/01, urbroja: 5030116-05-4 od 17. veljače 2005. godine, u točki I. dodaje se stavak dva koji glasi:
»7% dionica HT – Hrvatskih telekomunikacija d.d. iznosi 5.732.197 dionica na dan 17. veljače 2005. godine.«
II.
Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja.
3. Predlagateljica ističe da je osporenim odlukama prenijeto samo 7% dionica HT – Hrvatskih telekomunikacija d.d. bez »pripadajućih prava« odnosno dividende, a što je u suprotnosti s odredbom članka 5. stavka 1. Zakona o privatizaciji Hrvatskih telekomunikacija (»Narodne novine« broj 65/99. i 68/01. u daljnjem tekstu: Zakon o privatizaciji HT-a). Smatra da je Vlada Republike Hrvatske u svojoj Odluci trebala zajedno s dionicama prenijeti u Fond hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji (u daljnjem tekstu: Fond) dividendu koja je ostvarena od izdvojenih dionica i to od dana stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o privatizaciji HT-a (27. srpnja 2001. godine).
Razloge za takvo stajalište predlagateljica nalazi u odredbi članka 3. stavka 2. Zakona o privatizaciji HT-a, kojim je propisano da dividenda nije prihod Državnog proračuna, te je trebala biti prenijeta u Fond danom njegovog osnivanja 24. listopada 2003. godine. Također napominje da su u Fond u dva navrata tijekom 2005. prenesene dividende HT-a za 2004. u iznosu od 128.126.568,95 kn, te u 2006. predujam dividende za 2005. u iznosu od 56.920.751,24 kn, s time da dividenda za 2001., 2002. i 2003. još nije prenijeta, a koja prema procjenama predlagateljice iznosi oko 240.000,000 kn.
Predlagateljica smatra da su osporenim Odlukama povrijeđene odredbe članka 3. stavka 2., te članka 5. stavka 1. Zakona o privatizaciji HT-a, a samim time i odredbe članka 3., članka 5. i članka 107., Ustava Republike Hrvatske.
Predlaže pokretanje postupka ocjene ustavnosti i zakonitosti osporenih odluka.
Ustavni sud nije nadležan za odlučivanje.
4. Prema članku 128. alineji 2. Ustava, Ustavni sud odlučuje o suglasnosti drugih propisa s Ustavom i zakonom.
Pod drugim propisom u smislu navedene ustavne odredbe podrazumijeva se općenormativni akt donesen unutar zakonskog ovlaštenja od strane nadležnog tijela državne vlasti radi provedbe zakona, odnosno propis koji tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i druge pravne osobe s javnim ovlastima donose unutar svog djelokruga poslova utvrđenog Ustavom i zakonom (stajalište Suda izraženo u odluci broj: U-III-4950/2004, »Narodne novine« broj 31/05. i odluci broj: U-III-1953/2003, »Narodne novine« broj 78/08.).
Dakle, pod drugim propisom podrazumijeva se općenormativni akt obvezatnog karaktera donesen od strane nadležnih tijela državne vlasti ili tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te drugih pravnih osoba s javnim ovlastima, koji uređuje odnose na općenit način i koji se odnosi, u pravilu, na neodređeni krug adresata.
5. Ocjenjujući jesu li osporene odluke drugi propis u smislu odredbe članka 128. alineje 2. Ustava, Ustavni sud je utvrdio da osporene odluke nemaju obilježja drugog propisa.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o privatizaciji HT-a (»Narodne novine« broj 68/01.) propisano je da će Vlada Republike Hrvatske osnovati poseban fond u koji će prenijeti bez naplate 7% dionica HT-a hrvatskim braniteljima i članovima njihovih obitelji, sa svim pripadajućim pravima i donijeti odluku o mjerilima, broju i uvjetima za stjecanje, postupku i vremenu prijenosa dionica fonda hrvatskim braniteljima i članovima njihovih obitelji. Zakonom o Fondu hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji (»Narodne novine« broj 163/03. i 82/03., u daljnjem tekstu: Zakon o Fondu) osnovan je Fond, te je propisana njegova djelatnost, svrha i njegov ustroj.
Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 17. veljače 2005. godine, na temelju zakonskih ovlaštenja, donijela Odluku o prijenosu, dok je Odlukom o dopuni donijetoj na sjednici održanoj 31. ožujka 2005. godine precizirala iznos prenijetih dionica (7% dionica HT-a iznosi 5.732.197 dionica na dan 17. veljače 2005. godine).
Iz navedenog je razvidno da Vlada Republike Hrvatske nije donijela propise za provedbu zakona, već dva akta kojima je omogućila realizaciju prijenosa dionica HT-a u Fond, a koji se odnose na određeni krug adresata (hrvatske branitelje i članove njihovih obitelji).
Polazeći od navedenog, a s obzirom na navode predlagateljice, Sud ističe da s ustavnopravnog aspekta datum od kojeg će hrvatski branitelji i članovi njihovih obitelji imati pravo na dividendu s naslova prenijetih dionica ne predstavlja ustavnopravno pitanje, već se svodi na tumačenje mjerodavnih zakonskih i podzakonskih akata u njihovoj primjeni u konkretnom slučaju. Osporenim odlukama nije se zadiralo u prava hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji utvrđenih Zakonom o privatizaciji HT-a, na način koji bi doveo u pitanje samu bit tih prava. Upravo suprotno, Vlada Republike Hrvatske donijela je osporene akte upravo radi ostvarenja tih prava.
6. Prema odredbi članka 32. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine« broj 99/99., 29/02. i 49/02. – pročišćeni tekst), između ostaloga, Ustavni sud će rješenjem odbaciti prijedlog kad nije nadležan za odlučivanje.
Slijedom utvrđenja da osporene odluke nisu drugi propis u smislu članka 128. alineje 2. Ustava, a na temelju članka 32. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, riješeno je kao u izreci.
7. Odluka o objavi rješenja temelji se na članku 29. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Broj: U-II-3224/2006
Zagreb, 19. lipnja 2009.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednica
dr. sc. Jasna Omejec, v. r.