Ustavni sud Hrvatske, na sjednici 19. srpnja 1990 godine, donio je ovu
1. Ukida se odredba člana 5. točke 2. Samoupravnog sporazuma o osnovama, mjerilima i kriterijima za korištenje sredstava Fonda zajedničke potrošnje - dijela za stambenu igradnju Klinike za infektivne bolesti "Dr Fran Mihaljević" Zagreb, od 19. lipnja 1986. godine.
2. Odbija se prijedlog Osnovnog suda udruženog rada u Zagrebu za ocjenu zakonitosti člana 6. stava 1. točke 2. navedenog Samoupravnog sporazuma.
3. Ova će se odluka objaviti u "Narodnim novinama" i u Klinici za infektivne bolesti "Dr. Fran Mihaljević:" Zagreb na način na koji se objavljuju samoupravni opći akti.
Obrazloženje:
Prema odredbama Samoupravnog sporazuma stambene potrebe radnika Klinike zadovoljavaju se samo putem dodjele stambenog kredita za kupnju ili izgradnju stana ili kuće i za poboljšanje uvjeta stanovanja. Kredit za kupnju ili izgradnju stana ili kuće može dobiti samo radnik bez stana i radnik sa stanom, ali premalim u odnosu na stambeni standard utvrđen u članu 2. Samoupravnog sporazuma. Tko se smatra radnikom bez stana određeno je u članu 5. Samoupravnog sporazuma a tko se smatra radnikom sa stanom, ali premalim u odnosu na utvrđeni stambeni standard, određeno je u članu 6. Samoupravnog sporazuma. Osnovni sud udruženog rada u Zagrebu podnio je prijedlog za ocjenu zakonitosti člana 5. točke 2. i člana 6. stava 1. točke 2. Samoupravnog sporazuma. Prema odredbi člana 5. točke 2. Samoupravnog sporazuma podstanar se smatra radnikom bez stana samo onda kad je u podstanarskom odnosu kod osoba koje ne ulaze u krug članova porodičnog domaćinstva, utvrđen u članu 3. stavu 2. Samoupravnog sporazuma, te ako plaća najamninu odnosno podnajamninu u iznosu večem od iznosa koji plaća stanar prema odredbama Zakona o stambenim odnosima. Prema odredbi člana 6. stava 1. točke 2. Samoupravnog sporazuma radnikom sa stanom, ali premalim u odnosu na stambeni standard iz člana 2. Samoupravnog sporazuma, smatra se i onaj koji u takvom stanu živi u zajedničkom domaćinstvu s roditeljima ili slično. Podnosilac prijedloga smatra da je odredba člana 5. točke 2. Samoupravnog sporazuma suprotna Zakonu o stambenim odnosima zbog toga što status osobe bez stana ne priznaje svim podstanarima već samo onima koji nisu u podstanarskom odnosu kod određenih osoba. U odnosu na odredbu člana 6. stava 1. točke 2. Samoupravnog sporazuma navodi da važeći Zakon o stambenim odnosima više ne poznaje pojam "življenje u zajedničkom domaćinstvu" a da se zbog toga on ne može koristiti pri određivanju tko se smatra radnikom sa stanom, ali premalim u odnosu na utvrđeni stambeni standard. Pored toga smatra da izraz "ili slično" nije određen, a ni odrediv što u praksi omogućuje nezakonit subjektivistički pristup kod odrđivanja na koje se sve radnike odnosi ova odredba. Ocjenjujući osporene odredbe, Ustavni sud Hrvatske ocijenio je da je prijedlog osnovan u odnosu na osporenu odredbu člana 5 točke 2 Samoupravnog sporazuma. Ustavno je i zakonsko pravo svakog radnika koji nema riješeno stambeno pitanje, u skladu s utvrđenim stambenim standardom, da ravnopravno s drugim radnicima sudjeluje u raspodjeli sredstava namijenjenih zadovoljavanju stanabenih potreba radnika u organizaciji u kojoj je zaposlen. Podstanar nema riješeno stambeno pitanje, bez obzira kod koga se nalazi u podstanarskom odnosu i bez obzira koliku plaća najamninu. Stoga je nesuglasna Ustavu i suprotna zakonu osporena odredba člana 5. točke 2. Samoupravnog sporazuma koja određenim kategorijama podstanara ne priznaje status osobe bez stana, čime ih praktički iskljućuje od prava na učešće u raspodjeli sredstava namijenjenih zadovoljavanju stambenih potreba radnika. To što se podstanari kod svojih određenih srodnika nalaze u puvoljnijem položaju u odnosu na podstanare kod drugih osoba može se pri utvrđivanju reda prvenstva izraziti kroz različito vrednovanje odnosno bodovanje njihove stambene situacije. Sud je ocijenio da prijedlog nije osnovan u odnosu na osporenu odredbu člana 6. stava 1. točke 2. Samoupravnog sporazuma. Smisao ove odredbe je da isključi od prava na učešće u raspodjeli sredstava namijenjenih zadovoljavanju stambenih potreba one radnike koji žive u zajedničkom domaćinstvu s roditeljima i određenim drugim srodnicima u stanu koji, prema utvrđenom stambenom standardu, odgovara potrebama toga porodičnog domaćinstva. Sud ocjenjuje da ta odredba nije nesuglasna Ustavu niti suprotna zakonu, polazeći od toga da ti radnici dok žive u tom zajedničkom domaćinstvu imaju zadovoljenu stambenu potrebu u skladu s utvrđenim stambenim standardom. Na zakonitost ove odredbe ne utvječe činjenica što Zakon o stambenim odnosima ("Narodne novine", br. 51/85 i 42/86), za potrebe toga zakona, svojstvo člana porodičnog domaćinstva ne uvjetuje življenjem u zajedničkom domaćinstvu. Neosnovan je i prigovor na neodređenost pojma "ili slično." Taj pojam odrediv je upučivanjem na stambeni standard iz člana 2. Samoupravnog sporazuma koji se određuje u odnosu na krug osoba iz člana 3. stava 1. Samoupravnog sporazuma u kojem su kao članovi porodičnog domaćinstva navedene osobe iz člana 80. stava 2. Zakona o stambenim odnosima. To su razlozi zbog kojih je odlučeno kao u izreci.
Broj: U/I-220/1988
Zagreb, 19. srpnja 1990.
USTAVNI SUD HRVATSKE
Zamjenjuje Predsjednika
Vjekoslav Čemeljić, v. r.