Na osnovi članka 42. Zakona o osnovnom školstvu ("Narodne novine", broj 59/90) ministar prosvjete i kulture donosi
Članak 1.
Pod vježbaonicom nastavničke škole ili fakulteta (u daljnjem tekstu: fakultet) smatra se osnovna škola ili druga orgarkizacija u kojoj se ostvaruje stručno-metodičko, pedagoško-psihološko i defektološko praktično obrazovanje i osposobljavanje studenata za odgojno-obrazovnu i rehabilitacijsku djelatnost. Ovim se pravilnikom utvrđuju uvjeti, način rada, kadrovi i način određivanja mreže vježbaonica.
Članak 2.
Osnovna škola ili druga organizacija koja se imenuje vježbaonicom mora ispunjavati slijedeće uvjete:
- nalaziti se u mjestu gdje je fakultet
- imati prostor u kojem istodobno može raditi do 25 učenika i do 15 studenata
- imati specijalizirane učionice, kabinete, prostor za demonstraciju i izvođenje raznih oblika i sadržaja odgojno-obrazovnog i rehabilitacijskog rada u jednorazrednim i višerazrednim odjelima te za konzultacije studenata i druge aktivnosti
- imati dovoljno potrebnih didaktičkih i rehabilitacijskih sredstava i pomagala, kabinet s informatičkom opremom i drugu suvremenu opremu za odgojno-obrazovni rad
- imati razvijene oblike izvannastavnih aktivnosti i druge oblike javne i kulturne djelatnosti
- imati odgovarajuće osoblje. Osnovnu školu ili drugu organizaciju imenuje vježbaonicom Ministarstvo prosvjete i kulture, na prijedlog Zavoda za školstvo i fakulteta.
Članak 3.
Osnovna škola ili druga organizacija može biti vježbaonica: a) u cjelini b) za dio nastave c) za pojedini nastavni predmet, odnosno pojedinu metodiku posebnog oblika odgojno-obrazovnog i rehabilitacijskog rada.
Članak 4.
Vježbaonica u cjelini je osnovna škola ili druga organizacija kad se u njoj može ostvariti:
- šest metodika za razrednu i najmanje pet metodika za predmetnu nastavu ili kad se najmanje polovici učitelja razredne nastave i stručnih suradnika može povjerii mentorstvo, u skladu s Pravilnikom o praćenju i ocjenjivanju te napredovanju učitelja i stručnih suradnika u stjecanju zvanja u osnovnim školama (u daljnjem tekstu: Pravilnik o stjecanju zvanja).
- najmanje osam metodika za predmetnu nastavu ili kad se najmanje polovici učitelja predmetne nastave i stručnih suradnika može povjeriti mentorstvo, u skladu s Pravilnikom o stjecanju zvanja.
Članak 5.
Vježbaonica za dio nastave je osnovna škola ili druga organizacija kad se u njoj mogu ostvariti:
- najmanje tri metodike za razrednu nastavu ili kad se najmanje polovici učitelja razredne nastave može povjeriti mentorstvo
- najmanje četiri metodike za predmetnu nastavu ili kad se najmanje polovici učitelja predmetne nastave može povjeriti mentorstvo.
Članak 6.
Vježbaonica za pojedini nastavni predmet, odnosno za metodiku posebnog oblika odgojno-obrazovnog i rehabilitacijskog rada je osnovna škola ili druga organizacija kad se u njoj može ostvariti:
- do tri metodike za razrednu nastavu
-jedna metodika za predmetnu nastavu.
Članak 7.
Osnovna škola i druga organizacija koja ispunjava uvjete iz ovoga pravilnika može biti imenovana vježbaonicom na vrijeme od dvije do četiri godine. Nakon provedenog postupka i rješenja o ispunjenim uvjetima Ministarstvo prosvjete i kulture određuje mrežu vježbaonica.
Članak 8.
Normative prostora, opreme, nastavnih i rehabilitacijskih sredstava i pomagala u vježbaonici utvrđuje Ministarstvo prosvjete i kulture. Normativi iz stavka 1. ovoga članka mijenjaju se prema potrebi, a na prijedlog Zavoda za školstvo, fakulteta ili vježbaonice.
Članak 9. Zadaće su vježbaonice:
- uključivanje studenata u oblike odgojno-obrazovnog i rehabilitacijskog rada predviđenog planom i programom rada fakulteta koji se mogu ostvariti u vježbaonici
- osposobljavanje studenata za praktičnu primjenu stručno-metodičkih, pedagoško-psiholoških i defektoloških znanja u neposrednom odgojno-obrazovnom radu
- upućivanje studenata u praktično ostvarivanje pojedinih faza odgojno-obrazovnog rada, kao što su: planiranje i programiranje, pripremanje i izvođenje, praćenje i vrednovanje odgojno-obrazovnog rada
- upoznavanje studenata s primjenom inovacija i suvremenih nastavnih tehnologija u odgojno-obrazovnom radu
- razvijanje afiniteta i profesionalnog odnosa studenata prema odgojno-obrazovnoj i rehabilitacijskoj djelatnosti
- razvijanje specifičnih profesionalnih sposobnosti studenata za rad u izvannastavnim aktivnostima
- razvijanje sposobnosti studenata da promatraju, analiziraju i vrednuju vlastiti i tuđi rad.
Članak 10.
Mentorstvo u vježbaonici obavlja viši učitelj i viši stručni suradnik, odnosno učitelj-savjetnik i stručni suradnik- savjetnik na prijedlog Zavoda za školstvo i odgovarajućeg fakulteta. Mentora u vježbaonici prvi put imenuje učiteljsko vijeće na vrijeme od jedne školske godine. Nakon jedne godine uspješnog mentorstva Ministarstvo prosvjete i kulture imenuje mentora na vrijeme od četiri godine. Rad mentora u vježbaonici prati i ocjenjuje komisija od tri člana :
- metodičar fakulteta
- prosvjetni savjetnik određenog fakulteta ili područja
-stručni suradnik.
Komisiju imenuje školski odbor na prijedlog Zavoda za školstvo i fakultet. Mentor u vježbaonici može biti razriješen mentorstva i prije isteka roka na koji je imenovan.
Članak 11.
Mentor u vježbaonici obvezan je:
- planirati, pripremati i vrednovati rad studenata
- surađivati s nastavnikom metodike
- surađivati s ostalim mentorima u vježbaonici
- sudjelovati u analizi održanih nastavnih sati studenata
- permanentno se stručno i pedagoški usavršavati
- biti nazočan na sjednicama znanstveno-nastavnog vijeća i drugih stručnih tijela fakulteta, kada se raspravlja o pitanjima iz područja metodike i stručno-pedagoške prakse studenata.
Članak 12.
U vježbaonici, u skladu s izvedbenim programima fakulteta, grupno ili individualno, ostvaruju se slijedeći poslovi:
- hospitiranje studenata
- individualni nastavni sati studenata
- javni nastavni sati studenata
- uzorna predavanja mentora
- analiza provedenog rada
- upoznavanje organizacije rada i razvojno-pedagoške djalatnosti škole i druge organizacije
- permanentno obrazovanje mentora i rehabilitacijsko-nastavni rad. U tim poslovima sudjeluje nastavnik metodike, mentor i studenti.
Članak 13.
Hospitiranje studenata u vježbaonici obuhvaća rad mentora u vježbaonici s jednom ili više grupa, od tri do pet studenteta u grupi. Svaka je grupa nazočna na najmanje 10 nastavnih sati ili drugih oblika odgojno-obrazovnog ili rehabilitacijskog rada.
Članak 14.
Mentor u vježbaonici za grupu studenata uz nazočnost nastavnika metodike izvodi najmanje jedan do dva nastavna sata. Uzorne nastavne sate mentor priprema surađujući s metodičarem fakulteta.
Članak 15.
Svaki student uz pomoć mentora priprema najmanje dva nastavna sata po metodici i izvodi ih pred mentorom ili mentorom i grupom studenata. Student uz pomoć mentora i metodičara priprema najmanje jedan nastavni sat po metodici i izvodi ga pred grupom studenata, mentorom i nastavnikom metodike.
Članak 16.
Analiza rada obuhvaća analizu uzornih predavanja mentora i analizu nastavnih sati studenata.
Članak 17.
Permanentno se obrazovanje mentora sastoji od individualnih i grupnih oblika usavršavanja i obuhvaća sudjelovanje u radu sa studentima i nastavnicima metodike u kolegiju iz metodike struke, sudjelovanje na projektima u svezi sa stručnim i znanstvenim istraživanjem u nastavi, rad s naprednim i darovitim učenicima, suradnju u metodičkom praktikumu i stručno-metodičkim časopisima.
Članak 18.
Raspored pojedinih oblika rada iz članka 12. ovoga pravilnika te izrada dnevnog i tjednog rasporeda sati odnosno aktivnosti u vježbaonici, kao i raspored, opseg i vrstu poslova za svaku školsku godinu za pojedinog mentora utvrđuju zajednički vježbaonica i fakultet i dostavljaju Republičkom fondu osnovnog obrazovanja.
Članak 19.
Povećana financijska sredstva za rad vježbaonica osiguravaju se u Republičkom fondu osnovnog školstva i doznačuju neposredno vježbaonicama, i to:
- za stimuliranje mentora
- za prateće organizacijske, stručne i administrativno-tehničke poslove
- za materijalne troškove.
Članak 20.
Vježbaonica je dužna dostavljati Republičkom fondu osnovnog školstva polugodišnji izvještaj o ostvarenom programu i obavljenom radu mentora i drugih djelatnika. Izvještaj ovjerava nadležni fakultet.
Članak 21.
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje važiti Pravilnik o vježbaonicama ("Narodne novine", broj 6/90, od 15. veljače 1990).
Članak 22.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u "Narodnim novinama".
Klasa: 602-02/91-01-633
Urbroj: 592-02-1/1-91-01
Zagreb, 15. srpnja 1991.
Ministar prosvjete i kulture
prof, dr. Vlatko Pavletić, v. r.