Na temelju članka 89. Ustava Republike Hrvatske, donosim
Proglašavam Zakon o otpadu, koji je donio Zastupnički dom Sabora Republike Hrvatske, na sjednici 9. svibnja 1995.
Broj: 01-95-951/1
Zagreb, 18. svibnja 1995.
Predsjednik Republike Hrvatske
dr. Franjo Tuđman, v. r.
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1) Ovim Zakonom određuju se prava, obveze i odgovornost pravnih i fizičkih osoba, jedinica Iokalne samouprave i uprave u postupanju s otpadom.
(2) U postupanju s otpadom moraju se uvažavati načela zaštite okoliša, međunarodnog prava i najbolja svjetska praksa.
(3) Odredbe ovoga Zakona ne obuhvaćaju postupanje s radioaktivnim otpadom
i s otpadnim tvarima koje se ispuštaju u površinske vode, kanalizacijsku
mrežu i zrak, što je uređeno posebnim propisima.
Članak 2.
Otpad su po ovom Zakonu tvari i predmeti:
- koje je pravna ili fizička osoba odbacila ili, odložila, namjerava
ih ili mora odložiti.
Članak 3.
(1) Otpad se razvrstava ovisno o svojstvima i mjestu nastanka.
(2) Vrste otpada ovisno o svojstvima i mjestu nastanka (u daljnjem tekstu: Katalog) propisuje ravnatelj Državne uprave za zaštitu okoliša (u daljem tekstu: ravnatelj).
(3) Propisom iz stavka 2. ovoga članka određuje se i način postupanja
s pojedinim vrstama otpada.
Članak 4.
Za potrebe ovoga Zakona koriste se sljedeće definicije:
Otpad po mjestu nastanka:
- Komunalni otpad je otpad iz kućanstava, otpad koji nastaje čišćenjem javnih površina i otpad sličan otpadu iz kućanstava koji nastaje u gospodarstvu, ustanovama i uslužnim djelatnostima.
- Tehnološki otpad je otpad koji nastaje u proizvodnim procesima u gospodarstvu,
ustanovama i uslužnim djelatnostima, a po količinama, sastavu i svojstvu
razlikuje se od komunalnog otpada.
Otpad po svojstvima:
- Opasni otpad je utvrđen dodacima I., II. i III. Zakona o ratifikaciji konvencije o nadzoru prekograničkog prometa opasnog otpada i njegovu odlaganju ("Narodne novine
- Međunarodni ugovori", br. 3/94.). Sadrži tvari koje imaju jedno od ovih svojstava: eksplozivnost, reaktivnost, zapaljivost, nagrizanje, nadražljivost, štetnost, toksičnost, infektivnost, kancerogenost, mutagenost, teratogenost, ekotoksičnost i svojstvo otpuštanja otrovnih plinova kemijskom reakcijom ili biološkom razgradnjom.
Komunalni i tehnološki otpad svrstavaju se u opasni otpad ako sadrže tvari koje imaju jedno od spomenutih svojstava.
- Inertni otpad je otpad koji uopće ne sadrži ili sadrži malo tvari
koje podliježu fizikalnoj, kemijskoj i biološkoj razgradnji pa ne ugrožavaju
okoliš.
Ostale definicije
- Postupanje s otpadom po gospodarskim načelima i načelima zaštite okoliša podrazumijeva: skupljanje, skladištenje, obrađivanje, odlaganje, uvoz, izvoz i provoz otpada, zatvaranje i saniranje građevina namijenjenih odlaganju otpada i drugih otpadom onečišćenih površina.
- Skupljanje otpada je skup organiziranih djelatnosti skupljanja, razvrstavenja i prijevoza.
- Skladištenje otpada je organizirana djelatnost privremenog odlaganja otpada u građevine za skladištenje otpada - skladišta.
- Obrađivanje otpada su djelatnosti iskorištavanje vrijednih svojstava otpada radi korištenja u materijalne i energetske svrhe, smanjivanja količine i volumena otpada i djelomićnog ili potpunog uklanjanja njegovih opasnih svojstava.
- Odlaganje otpade je organizirana djelatnost trajnog odlaganja otpada na građevine za tu namjenu - odlagališta
- Građevine za skladištenje, obradivanje ili odlaganje otpede su objekti na određenoj lokaciji koji se sastoje od građevinskog dijela i opreme što zajedno čini tehničko tehnološku cjelinu, a namjenjene su skladištenju, obrađivanju ili odlaganju pojedinih vrsta otpada uz odobrenje nadležnih tijela.
- Proizvođač otpada je pravna ili fizička osoba čijom djelatnošću nastaje otpad ili, ako ta osoba nije poznata, osoba koja posjeduje, odnosno nadzire otpad.
- Skupljač otpada je pravna ili fizička osoba koja skuplja, razvrstava i prevozi otpad.
- Obrađivač otpada je pravna ili fizička osoba koja skladišti, obrađuje
ili odlaže otpad.
Članak 5.
Osnovni ciljevi postupanja s otpadom su:
- izbjegavanje i smanjivanje nastajanja otpada i smanjivanje opasnih svojstava otpada čiji nastanak se ne može spriječiti,
- sprečavanje nenadziranog postupanja s otpadom,
- iskorištavanje vrijednih svojstava otpada u materijalne i energetske svrhe i njegovo obrađivanje prije odlaganja,
- odlaganje otpada na odlagališta,
- saniranje otpadom onečišćenih površina.
Članak 6.
S otpadom se mora postupati na način da se izbjegne:
- opasnost za ljudsko zdravlje,
- opasnost za biljni i životinjski svijet,
- onečišćavanje okoliša: voda, mora, tla, zraka iznad propisanih graničnih vrijednosti,
- nekontrolirano odlaganje i spaljivanje,
- nastajanje eksplozije ili požara,
- stvaranje buke i neugodnih mirisa,
- pojavljivanje i razmnožavanje štetnih životinja i biljaka te razvoj patogenih mikroorganizama,
- narušavanje javnog reda i mira.
Strategija, planovi i izvješća
Članak 7.
Strategija zaštite okoliša, propisana posebnim zakonom, u dijelu u kojem se uređuju pitanja postupanja s otpadom, sadrži osobito:
- ocjenu postojećeg stanja u postupanju s otpadom,
- osnovne ciljeve i mjere za postupanje s otpadom,
- mjere za postupanja s opasnim otpadom,
- odrednice za obrađivanje otpada na gospodarstvenim načelima i na načelima zaštite okoliša,
- načine odlaganja samo onog otpada čije se nastajanje ne može izbjeći i koji se ne može obraditi,
- temeljne odrednice za osiguranje najpovoljnijih tehničkih, proizvodnih i gospodarstvenih mjera za postizanje ciljeva postupanja s otpadom,
- pregled prostornih cjelina na kojima je potrebno osigurati građevine za skladištenje, obrađivanje ili odlaganje otpada,
- izvore i procjenu potrebnih sredstava za provođenje ciljeva u postupanju
s otpadom iz članka 5. ovoga Zakona.
Članak 8.
(1) U okviru Programa zaštite okoliša koji donosi Skupština županije, odnosno Skupština Grada Zagreba te gradsko i općinsko vijeće, utvrđuju se mjere postupanja s otpadom.
(2) Mjere postupanja s otpadom sadrže osobito:
- mjere izbjegavanja i smanjenja nastajanja otpada,
- mjere iskorištavanja vrijednih osobina otpada, odnosno program odvojenog skupljanja,
- program odvojenog skupljanja opasnog otpada,
- gradnju građevina namijenjenih skladištenju, obrađivanju ili odlaganju otpada,
- mjere saniranja odlagališta otpada i otpadom onečišćenog tla,
- mjere nadzora i praćenja postupanja s otpadom,
- izvore i visinu financijskih sredstava za provođenje pojedinih mjera,
- rokove za izvršenje utvrđenih mjera.
Članak 9.
(1) Izvješće o stanju okoliša propisano posebnim zakonom sadrži i zasebni dio o postupanju s otpadom.
(2) Izvješća o postupanju s otpadom za područje županije i Grada Zagreba
dorkosi skupština županije, odnosno Skupština Grada Zagreba.
II. POSTUPANJE S OTPADOM
Članak 10.
(1) Općina, odnosno grad osiguravaju provođenje mjera za postupanje s komunalnim otpadom.
(2) Više jedinica lokalne samouprave mogu sporazumno osigurati provođenje
mjera za postupanje s komunalnim otpadom
Članak 11.
(1) Županije, odnosno Grad Zagreb osiguravaju provođenje mjera postupanja s neopasnim tehnološkim otpadom.
(2) Više županija mogu sporazumno osigurati provođenje mjera postupanja
s neopasnim tehnološkim otpadom.
Članak 12.
Proizvođač tehnološkog otpada dužan je na propisan način obraditi i
skladištiti tehnološki otpad koji nastaje obavljanjem djelatnosti.
Članak 13.
(1) Pravna ili fizička osoba koja obavlja djelatnost postupanja s otpadom mora:
- zapošljavati osobe koje imaju propisanu stručnu spremu za obavljanje poslova postupanja s otpadom,
- udovoljavati propisanim uvjetima o tehničko-tehnološkoj opremljenosti prostora, opreme ili građevine za skladištenje, obrađivanje ili odlaganje otpada.
(2) Stručnu spremu za obavljanje poslova postupanja s otpadom i tehničko-tehnološke
uvjete iz stavka 1. alineja 2. ovoga članka propisuje ravnatelj.
Članak 14.
(1) Pravna ili fizička osoba može početi obavljati djelatnost postupanja s otpadom nakon što županijski, odnosno gradski ured Grada Zagreba nadležan za poslove zaštite okoliša rješenjem utvrdi da su ispunjeni uvjeti iz članka 13. ovoga Zakona.
(2) Protiv rješenja iz stavka 1. ovoga članka može se izjaviti žalba Državnoj upravi za zaštitu okoliša.
(3) Županijski ured, odnosno gradski ured Grada Zagreba nadležan za
poslove zaštite okoliša dužan je po jedan primjerak rješenja iz stavka
1. ovoga članka dostaviti Državnoj upravi za zaštitu okoliša, ovlaštenim
inspekcijama i nadležnom tijelu za poslove financija.
Odvojeno skerpljanje i skladištenje otpada ·
Članak 15.
(1) Otpad čija se vrijedna svojstva mogu iskoristiti mora se odvojeno skupljati i skladištiti.
(2) Otpad iz stavka 1. ovoga članka može se iznimno odložiti s ostalim otpadom ili spaliti ako je to gospodarski opravdano i neštetno za okoliš, uz suglasnost županijskog ureda ili gradskog ureda Grada Zagreba nadležnog za poslove zaštite okoliša.
(3) Županijski ured, odnosno gradski ured Grada Zagreba nadležan za poslove zaštite okoliša dužan je o izdanim suglasnostima obavijestiti Državnu upravu za zaštitu okoliša.
(4) Prilikom postupanja s komunalnim otpadom mora se iz njega izdvojiti
opasni otpad i s njim postupati sukladno odredbama ovoga Zakona koje se
odnose na opasni otpad.
Ambalažni otpad
Članak 16.
(1) Ambalažni otpad mora se odvojeno skupljati i posebno označavati.
(2) Načine i uvjete skupljanja ambalažnog otpada, vrste oznaka za označavanje
ambalaže ovisno o vrsti materijala; te način obrađivanja i odlaganja ambalažnog
otpada propisuje ravnatelj.
Prijevoz tehnološkog otpada
Članak 17.
(1) Proizvođač tehnološkog otpada dužan je skupljaču predati prateći list s podacima o vrsti, mjestu nastanka, količini i načinu pakiranja otpada.
(2) Proizvođač tehnološkog otpada odgovara za točnost podataka navedenih u pratećem listu.
(3) Skupljač i obrađivač ne smiju preuzeti otpad bez pratećeg lista.
(4) Skupljač i obrađivač otpada ne smiju preuzeti otpad koji ne odgovara podacima u pratećem listu.
(5) Po jedan primjerak pratećeg lista obrađivač je dužan dostaviti proizvođaču i županijskom kkredu, odnosno gradskom uredu Grada Zagreba nadležnom za poslove zaštite okoliša.
(6) Sadržaj i izgled obrasca pratećeg lista propisuje ravnatelj.
Vođenje očevidnika
Članak 18.
(1) Pravna ili fizička osoba koja proizvodi otpad ili postupa s otpadom, obvezna je voditi očevidnik s podacima o vrsti, količini, mjestu nastanka, načinu i mjestu skladištenja, obrađivanja i odlaganja otpada.
(2) Podaci iz stavka 1. ovoga članka o postupanju s komunalnim otpadom dostavljaju se tromjesečno gradskom ili općinskom tijelu nadležnom za poslove zaštite okoliša na propisanom obrascu.
(3) Podaci iz stavka 1. ovoga članka o postupanju s tehnološkim otpadom dostavljaju se tromjesečno županijskom uredu, odnosno gradskom uredu Grada Zagreba nadležnom za poslove zaštite okoliša na propisanom obrascu.
(4) Gradsko, odnosno općinsko tijelo u čijem su djelokrugu poslovi zaštite okoliša dostavljat će krajem kalendarske godine podatke iz stavka 2. ovoga članka županijskom uredu nadležnom za poslove zaštite okoliša.
(5) Sadržaj i izgled obrazaca iz stavka 2 i 3. ovoga član ka propisuje
ravnatelj.
Članak 19.
Županijski ured, odkkosno gradski ured Grada Zagreba nadležan za poslove
zaštite okoliša na osnovi podataka iz članka 18. ovoga Zakona vode katastar
o vrstama otpada i načinu njegova skladištenja, obrađivanja i odlaganja
što čini sastavni dio katastra onečišćavanja okoliša.
Članak 20.
Jedinstveni informacijski sustav zaštite okoliša izrađen sukladno posebnom
zakonu obuhvatit će i sustav postupanja s otpadom.
Članak 21.
Proizvodač otpada dužan je Burzi otpada pri Hrvatskoj gospodarskoj komori
svakog mjeseca prijavljivati podatke o količinama i vrstama otpada, koji
se može iskoristiti u postojećim tehnološkim postrojenjima.
Opasni otpad
Članak 22.
Postupanje s opasnim otpadom smatra se djelatnošću od interesa za Republiku Hrvatsku.
Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada) osigurava provođenje
mjera postupanja s opasnim otpadom utvrđenih Strategijom zaštite okoliša.
Članak 23.
Kriteriji i smjernice za određivanje lokacija građevina za skladištenje,
obrađivanje ili odlaganje opasnog otpada određuju se Skrategijom zaštite
okoliša i Programom prostornog uređenja Republike Hrvatske.
Članak 24.
(1) Pravna ili fizička osoba koja obavlja djelatnost postupanja s opasnim otpadom mora:
- zapošljavati osobe koje imaju propisanu stručnu spremu za obavljanje poslova postupanja s opasnim otpadom,
- udovoljavati propisanim uvjetima o tehničko-tehnološkoj opremljenosti prostora, opreme ili građevine za skladištenje, obrađivanje ili odlaganje opasnog otpada.
(2) Stručnu spremu za obavljanje poslova postupanja s opasnim otpadom
i tehničko-tehnološke uvjete iz stavka 1. alineja 2. ovoga članka propisuje
Vlada.
Članak 25.
(1) Pravna ili fizička osoba može početi obavljati djelatnost postupanja s opasnim otpadom nakon što Državna uprava za zaštitu okoliša rješenjem utvrdi da su ispunjeni uvjeti iz članka 24. ovoga Zakona.
(2) Protiv rješenja iz stavka 1. ovoga članka nije dopuštena žalba,
ali se može pokrenuti upravni spor.
Skladištenje i prijevoz opasnog otpada
Članak 26.
Opasni otpad mora se odvojeno skupljati.
Članak 27.
(1) Proizvodač opasnog otpada obvezan je osigurati skladištenje opasnog otpada.
(2) Tehničko-tehnološke uvjete kojima mora udovoljavati prostor, oprema ili građevina za skladištenje opasnog otpada propisuje ravnatelj.
(3) Spremnik u kojeni je opasni otpad označava se s natpisom "Opasni
otpad" i nazivom vrste otpada.
Članak 28.
(1) Opasni otpad ne smije se prevoziti s drugim otpadom.
(2) Skupljač je dužan dostaviti opasni otpad obrađivaču otpada u stanju u kakvom ga je primio od proizvođača ili vlasnika otpada.
(3) Na prijevoz opasnog otpada primjenjuju se propisi koji vrijede za
prijevoz opasnih tvari.
Članak 29.
(1) Proizvođač opasnog otpada dužan je skupljaču predati prateći list s podacima o vrsti, mjestu nastanka; količini i načinu pakiranja otpada.
(2) Proizvođač opasnog otpada odgovara za točnost podataka navedenih u pratećem listu.
(3) Skupljač ne smije preuzeti opasni otpad bez pratećeg lista.
(4) Obradivač otpada ne smije preuzeti opasni otpad koji ne odgovara podacima navedenim u pratećem listu.
(5) Po jedan primjerak pratećeg lista obrađivač je dužan dostaviti proizvođaču
i Državnoj upravi za zaštitu okoliša.
Članak 30:
(1) Proizvođač opasnog otpada dužan je uz prateći list predati skupljaču opasnog otpada Izvješće o ispitivanju fizikalnih i kemijskih svojstava otpada.
(2) Skupljač opasnog otpada dužan je uz prateći list predati obrađivaču
opasnog otpada Izvješće o ispitivanju fizikalnih i kemijskih svojstava
otpada.
Članak 31.
(1) Sadržaj i izgled obrasca pratećeg lista i obrasca Izvješća iz članka 29. i 30. ovoga Zakona propisuje ravnatelj.
(2) Državna uprava za zaštitu okoliša ovlastit će stručne institucije
za izdavanje Izvješća o ispitivanju fizikalnih i kemijskih svojstava otpada.
Vođenje očevidnika opasnog otpada
Članak 32.
(1) Pravna ili fizička osoba koja proizvodi opasni otpad ili postupa s opasnim otpadom, obvezna je voditi očevidnik s podacima o vrstama, količinama, mjestu nastanka, načinu i mjestu skladištenja, obrađivanja i trajnog odlaganja opasnog otpada.
(2) Podaci iz stavka 1. ovoga članka o postupanju s opasnim otpadom
dostavljaju se tromjesečno županijskom uredu, odnosno gradskom uredu Grada
Zagreba nadležnom za poslove zaštite okoliša na propisanom obrascu.
Članak 33.
(1) Županijski ured, odnosno gradski ured Grada Zagreba nadležan za poslove zaštite okoliša na osnovi podataka iz članka 32. ovoga Zakona vodi katastar o vrstama opasnog otpada i načinu njegova skladištenja, obrađivanja i odlaganja koji je sastavni dio katastra onečišćavanja okoliša.
(2) Županijski ured, odnosno gradski ured Grada Zagreba nadležan za poslove zaštite okoliša dostavlja krajem kalandarske godine na posebnom obrascu podatke o postupanju s opasnim otpadom Državnoj upravi za zaštitu okoliša na posebnom obrascu.
(3) Sadržaj i izgled obrazaca iz članka 32. stavka 2. ovoga Zakona i
stavka 2. ovoga članka propisuje ravnatelj.
Članak 34.
Proizvodač opasnog otpada dužan je svakog mjeseca prijavljivati Burzi
otpada pri Hrvatskoj gospodarskoj komori podatke o količinama i vrstama
opasnog otpada.
Lokacije za gradnju građevina za skladištenje,
obrađivanje ili odlaganje otpada
Članak 35..
(1) Lokacije za gradnju građevina namijenjenih skladištenju, obrađivanju ili odlaganju otpada utvrđuju se dokumentima prostornog uređenja.
(2) Ako jedinice lokalne samouprave i uprave ne postignu suglasnost
u utvrđivanju lokacija građevina namijenjenih skladištenju, obrađivanju
ili odlaganju otpada, konačnu odluku donijet će Vlada.
Članak 36.
Pri utvrđivanju lokacija iz članka 35. ovoga Zakona uzima se u obzir:
- količine i vrste otpada,
- način skladištenja, obrađivanja ili odlaganja, odnosno vrste građevina namijenjenih skladištenju, obrađivanju ili odlaganju otpada,
- geološke, hidrološke, hidrogeološke, topografske, seizmološke i pedološke
značajke tla i klimatske značajke područja.
Članak 37.
(1) Otpad je dopušteno odlagati samo na odlagalištu otpada.
(2) Odlagališta otpada razvrstavaju se u kategorije prema vrsti otpada.
(3) Kategorije odlagališta otpada, tehničke uvjete gradnje, način rada,
zatvaranje i rok saniranja postojećih odlagališta propisuje ravnatelj.
Uvoz, izvoz i provoz otpada
Uvoz otpada
Članak 38.
(1) Zabranjuje se uvoz otpada radi odlaganja.
(2) Zabranjuje se uvoz opasnog otpada.
(3) Dopušta se uvoz otpada koji se može obraditi bez opasnosti za okoliš,
osim otpada koji bi se koristio u energetske svrhe.
Članak 39.
Uvoz otpada dozvoljen je ako su ispunjeni sljedeći uvjeti:
- da je sklopljen ugovor između izvoznika otpada i uvoznika otpada,
- da je sklopljen ugovor između uvoznika otpada i obradivača,
- da ima izjavu izvoznika otpada o vrsti, količini, sastavu i porijeklu otpade, o tehnologiji kojom je nastao te razlozima za njegov izvoz,
- da ima dokaz da obrađivač raspolaže tehnološkim postrojenjem za obrađivanje otpada bez opasnosti po okoliš,
- da priloži izjavu o vrsti otpada koji će nastati obradom uvezenog otpada i o načinu njegova odlaganja,
- da priloži izjavu da se uvezeni otpad neće koristiti u energetske svrhe,
- da su navedeni podaci o tarifnom broju otpada, načinu prijevoza, graničnom
prijelazu za uvoz, terminu dolaska otpada na granični prijelaz.
Članak 40.
(1) Rješenje za uvoz otpada iz članka 39. ovoga Zakona izdaje Državna uprava za zaštitu okoliša, uz prethodno mišljenje Ministarstva gospodarstva.
(2) Protiv rješenja iz stavka 1. ovoga članka nije dopuštena žalba,
ali se može pokrenuti upravni spor.
Članak 41.
Državna uprava za zaštitu okoliša dužna je redovito, dva puta godišnje
izvještaj o izdatim rješenjima iz članka 40. ovoga Zakona dostaviti radnom
tijelu Zastupničkog doma Sabora Republike Hrvatske nadležnom za zaštitu
okoliša.
Izvoz otpada
Članak 42.
Dopušten je izvoz otpada koji se može obraditi bez opasnosti za okoliš
na području države uvoznice.
Članak 43.
(1) Izvoz otpada može se odobriti ako su ispunjeni sljedeći uvjeti:
- da je izdano odobrenje države uvoznice,
- da ima izjavu izvoznika otpada o vrsti, količini, sastavu i porijeklu otpada te o razlozima izvoza,
- da je sklopljen ugovor izmedu izvoznika otpada i uvoznika otpada,
- da je izdano odobrenje država kroz koje otpad prolazi na putu do krajnjeg odredišta ili da se država provoza nije pismeno izjasnila u roku od 60 dana od dana primitka obavijesti o namjeravanom prekograničnom prometu otpada,
- da su navedeni podaci o tarifnom broju otpada, načinu prijevoza, graničnom prijelazu za izvoz, terminu dolaska na granični prijelaz.
(2) Za izvoz opasnog otpada, uz uvjete iz stavka 2. ovoga članka, treba
imati odgovarajuću policu osiguranja ili jamstvo banke u iznosu koji je
potreban da pokrije troškove obrađivanja opasnog otpada bez opasnosti za
okoliš.
Članak 44.
(1) Rješenje za izvoz otpada iz članka 43. ovoga Zakona izdaje Državna uprava za zaštitu okoliša.
(2) Protiv rješenja iz stavka 1. ovoga Članka nije dopuštena žalba,
ali se može pokrenuti upravni spor.
Provoz otpada
Članak 45.
(1) Dopušten je provoz otpada područjem Republike Hrvatske.
(2) Provoz otpada odobrava Državna uprava za zaštitu okoliša ako su
ispunjeni uvjeti kao za izvoz otpada osim podstavka 4. stavka 1. članka
43. ovoga Zakona.
III. FINANCIRANJE DJELATNOSTI POSTUPANJA S OTPADOM
Osiguranje financijskih sredstava
Članak 46.
(1) Sredstva za financiranje izgradnje odlagališta opasnog otpada osiguravaju se u državnom proračunu i iz drugih izvora sukladno zakonu.
(2) Sredstva za financiranje izgradnje odlagališta komunalnog otpada osiguravaju se u proračunima općina i gradova i iz drugih izvora sukladno zakonu.
(3) Sredstva za financiranje izgradnje odlagališta tehnološkog otpada osiguravaju se u proračunima županija, odnosno Grada Zagreba i iz drugih izvora sukladno zakonu.
(4) Drugi izvori iz stavka 1 2 i 3. ovoga članka su naknade propisarke posebnim zakonom, darovi, krediti, sredstva međunarodne pomoći, dio sredstava stranih ulaganja namijenjenih postupanja s otpadom.
(5) Sredstva iz stavka 4. ovoga članka prihod su državnog proračuna
ili proračuna jedinica lokalne samouprave i uprave.
Naknade proizvođača opasnog otpada
Članak 47.
(1) Pravna ili fizička osoba koja svojom djelatnošću proizvodi opasni otpad plaća naknadu.
(2) Obveznike, osnovicu, visinu, odnosno granicu do koje se naknada
može utvrditi propisuje se posebnim zakonom..
Naknade vlasnicima nekretnina
Članak 48.
(1) Vlasnik nekretnine u čijoj se neposrednoj blizini nalaze gradevine namijenjene skladištenju, obrađivanju ili odlaganju otpada imaju pravo na naknadu radi umanjene tržišne vrijednosti nekretnine.
(2) Iznos naknade mora biti razmjeran umanjenoj vrijednosti nekretnine.
(3) Novčanu naknadu iz stavka 1. ovoga članka uplaćuje svakog mjeseca obrađivač odnosno vlasnik građevina namijenjenih skladištenju obrađivanju ili odlaganju otpada u proračun županija, odnosno Grada Zagreba.
(4) Jedinice lokalne samouprave na čijem području se nalaze građevine namijenjene skladištenju, obrađivanju ili odlaganju otpada takoder imaju pravo na naknadu.
(5) Mjerila, postupak i način određivanja iznosa naknade te način isplate iz stavka 1. i 4. ovoga članka određuje skupština županije, odnosno Grada Zagreba.
(6) U slučaju spora o iznosu naknade odlučuje nadležni sud.
IV. NADZOR
Članak 49.
Upravni nadzor nad primjenom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju
njega obavlja Državna uprava za zaštitu okoliša.
Članak 50.
(1) Poslove inspekcijskog nadzora nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega provodi inspektor zaštite okoliša.
(2) Poslove inspekcije zaštite okoliša obavljaju i drugi službenici Državne uprave za zaštitu okoliša koje ovlasti ravnatelj.
(3) Poslove inspekcije zaštite okoliša u prvom stupnju obavlja županijski
ured, odnosno gradski ured Grada Za greba nadležan za poslove zaštite okoliša,
a u drugom stupnju Državna uprava za zaštitu okoliša.
Članak 51.
(1) Inspektor zaštite okoliša u županijskom uredu, od nosno gradskom uredu Grada Zagreba obavlja sve poslove inspekcijskog nadzora osim poslova za koje je ovim Zakonom određeno da ih neposredno obavlja inspektor zaštite okoliša u Državnoj upravi za zaštitu okoliša.
(2) U provedbi inspekcijskog nadzora inspektor zaštit okoliša u županijskom uredu, odnosno gradskom ured, Grada Zagreba nadzire osobno:
- postupanje s otpadom na području županije, odnosno Grada Zagreba,
- rad pravnih ili fizičkih osoba koje obavljaju pojedine djelatnosti postupanja s otpadom i
- vođenje očevidnika o postupanju s otpadom.
Članak 52.
Inspektor zaštite okoliša u Državnoj upravi za zaštitu okoliša:
- nadzire uvoz, izvoz i provoz otpada,
- nadzire građevine namijenjene skladištenju, obrađivanju ili odlaganju opasnog otpada,
- rješava o žalbama protiv rješenja koja u prvom stupnju donose inspektori zaštite okoliša u županijskom uredu, odnosno gradskom uredu Grada Zagreba,
- nadzire rad inspektora zaštite okoliša u županijskom uredu, odnosno gradskom uredu Grada Zagreba i pruža im stručnu pomoć,
- prema potrebi obavlja neposredan nadzor iz ovlasti inspektora zaštite
okoliša u županijskom uredu, odnosno gradskom uredu Grada Zagreba.
Članak 53.
Inspektor zaštite okoliša u slučajevima povrede ovoga Zakona ili propisa donesenog na temelju njega ovlašten je rješenjem odrediti mjere iz svojeg djelokruga, a osobito:
- obvezno uklanjanje otpada s mjesta koje nije određeno za njegovo odlaganje,
- privremenu obustavu rada, odnosno zabranu skladištenja, obrađivanja ili odlaganja otpada ako pravna ili fizička osoba ne ispunjava propisane uvjete za takvu djelatnost,
- zabranu skladištenja, obrađivanja ili odlaganja otpada ako se ne provodi na propisani način,
- zabranu uporabe građevina namijenjenih skladištenju, obrađivanju ili
namijenjenih odlaganju otpada ako ne ispunjavaju propisivane uvjete.
Članak 54.
(1) Ustanovi li da je povrijeđen zakon ili drugi propis, inspektor zaštite okoliša ima pravo i obvezu:
- podnijeti bez odgađanja prijavu nadležnom tijelu zbog kaznenog djela, odnosno izreći zakonom ili drugim propisom utvrđenu prekršajnu kaznu,
- predložiti nadležnom sudu brisanje iz sudskog registra one djelatnosti za koju se utvrdi da za nju pravna ili fizička osoba ne ispunjava uvjete propisane ovim Zakonom,
- poduzeti druge mjere za koje je ovlašten.
(2) Žalba na rješenje inspektora zaštite okoliša ne odgađa njegovo izvršenje.
Članak 55.
(1) Ako ne postupi po rješenju inspektora zaštite okoliša, pravna ili fizička osoba prisilit će se na izvršenje kaznom u iznosu deseterostruke prosječne plaće u Republici Hrvatskoj u proteklom tromjesečju. Svaka iduća kazna izriče se u dvostrukom iznosu od prethodne.
(2) Novčanu kaznu iz stavka 1. ovoga članka izvršavaju organi nadležni za izvršenje novčanih kazni izrečenih za prekršaje. Novčani iznos uplaćuje se u korist grada, odnosno općine na čijem je području sjedište pravne osobe, odnosno prebivalište fizičke osobe kojoj je izrečena kazna.
(3) Ako pravna ili fizička osoba nakon tri izrečene kazne iz stavka
1. ovoga članka ne izvrši rješenje kojim joj je naložena mjera iz članka
53. ovoga Zakona, inspektor zaštite okoliša donijet će rješenje o zabrani
obavljanja djelatnosti.
Članak 56.
(1) Inspektor zaštite okoliša može donijeti usmeno rješenje u slučaju kada je potrebno otkloniti neposrednu opasnost za život i zdravlje ljudi, životinjski ili biljni svijet.
(2) Pismeni otpravak usmenog rješenja mora se dostaviti stranci u roku od osam dana od dana donošenja usmenog rješenja.
(3) Žalba na rješenje inspektora zaštite okoliša iz stavka 1. ovoga
članka ne zadržava izvršenje rješenja.
Članak 57.
(1) Kad otpad odloži nepoznata osoba na nekretnini koja nije određena kao mjesto za njegovo odlaganje, inspek tor zaštite okoliša rješenjem će odrediti uklanjanje otpada u određenom roku:
- na trošak vlasnika nekretnine ako je to pravna osoba,
- na trošak jedinica lokalne samouprave ako je vlasnik nekretnine fizička osoba ili je nekretnina napuštena po njenom vlasniku.
(2) Jedinica lokalne samouprave, odnosno pravna osoba koja je podmirila
trošak otklanjanja otpada iz stavka 1. podstavka 1. i 2. ovoga članka,
zadržava pravo povratka učinjenog troška od osobe za koju bi se utvrdilo
da je izvršila nedozvoljeno odlaganje otpada.
V. KAZNENE ODREDBE
Članak 58.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 30.000 do 50.000 kuna kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička osoba:
1. ako proizvođač tehnološkog otpada ne preda skupljaču prateći list (članak 17. stavak 1.),
2. ako proizvođač navede netočne podatke u pratećem listu (članak 17. stavak 2.),
3. ako skupljač i obrađivač preuzmu otpad bez pratećeg lista (članak 17. stavak 3.),
4. ako skupljač i obrađivač otpada preuzmu otpad koji ne odgovara podacima u pratećem listu (članak 17. stavak 4.),
5. ako obrađivač ne dostavi primjerak pratećeg lista proizvođaću i županijskom uredu, odnosno gradskom uredu Grada Zagreba nadležnom za poslove zaštite okoliša (članak 17. stavak 5.),
6. ako pravna ili fizička osoba ne vodi očevidnik s podacima o vrsti, količini, mjestu nastanka, načinu i mjestu obrađivanja i odlaganja otpada (članak te. stavak 1.),
7. ako pravna ili fizička osoba koja postupa s komunalnim otpadom ne dostavi podatke gradskom ili općinskom tijelu nadležnom za poslove zaštite okoliša (članak 18. stavak 2.),
8. ako pravna ili fizička osoba koja postupa s tehnološkim otpadom ne dostavi podatke županijskom uredu, odnosno gradskom uredu Grada Zagreba nadležnom za poslove zaštite okoliša (članak 18. stavak 3.),
9. ako proizvođač otpada ne prijavi svakog mjeseca podatke o količinama i vrstama otpada Burzi otpada (članak 21.),
10. ako ne označi spremnik s opasnim otpadom (članak 27. stavak 3.),
11. ako pravna ili fizička osoba koja proizvodi opasni otpad ili postupa s opasnim otpadom ne vodi očevidnik (članak 32. stavak 1.),
12. ako pravna ili fizička osoba ne dostavlja podatke o postupanju s opasnim otpadom (članak 32. stavak 2.),
13. ako proizvođač opasnog otpada ne prijavi svakog mjeseca podatke o količinama i vrstama opasnog otpada Burzi otpada (članak 34.).
(2) Za radnje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će za prekršaj i odgovorna
osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 5.000 do 20.000 kuna.
Članak 59.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 50.000 do 80.000 kuna kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička osoba:
1. ako s otpadom postupa suprotno odredbama članka 7.,
2. ako proizvođač ne obradi i ne osigura skladištenje tehnološkog otpada, koji je nastao obavljanjem djelatnosti (članak 12.),
3. ako prostor, oprema i građevina ne udovoljavaju propisanim tehničko-tehnološkim uvjetima (članak 13. stavak 1.),
4 ako započne obavljanje djelatnosti bez rješenja županijskog ureda, odnosno gradskog ureda Grada Zagreba nadležnog za poslove zaštite okoliša (članak 14. stavak 1.),
5. ako odvojeno ne skuplja i ne skladišti otpad čija se vrijedna svojstva mogu iskoristiti (članak 15. stavak 1.),
6. ako bez suglasnosti županijskog ureda, odnosno gradskog ureda Grada Zagreba nadležnog za poslove zaštite okoliša odloži s ostalim otpadom ili spali otpad čija se vrijedna svojstva mogu iskoristiti (članak 15. stavak 2.),
7. ako prilikom postupanja s komunalnim otpadom ne izdvoji opasni otpad (članak 15. stavak 4.),
8. ako odvojeno ne skuplja i ne označava ambalažni otpad (članak 16. stavak 1),
9. ako pravna ili fizička osoba ne zapošljava djelatnike s određenom stručnom spremom (članak 24. stavak 1.),
10. ako prostor, oprema i građevina ne udovoljavaju propisanim tehničko-tehnološkim uvjetima (članak 24. stavak 1.),
11. ako započne obavljanje djelatnosti bez rješenja županijskog ureda, odnosno gradskog ureda Grada Zagreba nadležnog za poslove zaštite okoliša (članak 25. stavak 1.),
12. ako ne skuplja odvojeno opasni otpad (članak 26.), 13 ako proizvođač opasnog otpada ne osigura njegovo skladištenje (članak 27. stavak 1.),
14. ako prevozi opasni otpad s drugim otpadom Ščlanak 28. stavak 1.),
15. ako skupljač ne dostavi obrađivaču opasni otpad u stanju u kakvom ga je primio (članak 28. stavak 2.),
16. ako proizvođač opasnog otpada ne preda skupljaču prateći list (članak 29. stavak 1.),
17. ako proizvođač opasnog otapda navede netočne podatke u pratećem listu (članak 29. stavak 2.),
18. ako skupljač preuzme opasni otpad bez pratećeg lista (članak 29. staVak 3.),
19. ako obrađivač opasnog otpada preuzme opasni otpad koji ne odgovara podacima u pratećem listu (članak 29. stavak 4.),
20. ako obrađivać opasnog otpada ne dostavi primjerak pratećeg lista proizvođaču i Državnoj upravi za zaštitu okoliša (članak 29. stavak 5.),
21. ako proizvođač ne preda skupljaču opasnog otpada Izvješće o ispitivanju fizikalnih i kemijskih svojstava otpada (članak 30. stavak 1.),
22. ako skupljač ne preda obrađivaču opasnog otpada Izvješće o ispitivanju fizikalnih i kemijskih svojstava otpada (članak 30. stavak 2.),
23. ako otpad ne odlaže na odlagališta otpada (članak 37. stavak 2.),
24 ako bez rješenja Državne uprave za zaštitu okoliša izvozi otpad (članak 44 stavak 1.),
25. ako bez rješenja Državne uprave za zaštitu okoliša provozi otpad područjem Republike Hrvatske (članak 45 stavak 1.).
(2) Za radnje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se za prekršaj i odgovorna
osoba u pravnoj osobi novčanom kaz nom u iznosu od 10.000 do 40.000 kuna.
Članak 60.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 100.000 do 400.000 kuna kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička osoba:
1. ako uvozi otpad radi odlaganja (članak 38. stavak 1.),
2 ako uvozi opasni otpad (članak 38. stavak 2.),
3. ako uvezeni otpad koristi u energetske svrhe (članak 38. stavak 3.),
4. ako bez rješenja Državne uprave za zaštitu okoliša uvozi otpad (članak 40. stavak 1.).
(2) Za radnje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se za prekršaj i odgovorna
osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 30.000 do 50.000 kuna.
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 61.
Jedinice lokalne samouprave i uprave na čijem području se nalaze odlagališta
dužne su na ista omogućiti odlaganje otpada najmanje godinu dana od dana
stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 62.
(1) Pravne i fizičke osobe koje obavljaju djelatnost postupanja s otpadom koje ne ishode rješenje iz članka 14. stavka 1. ovoga Zakona u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona prestaju obavljati djelatnost postupanja s otpadom.
(2) Pravne i fizičke osobe koje obavljaju djelatnost postupanja s opasnim
otpadom koje ne ishode rješenje iz članka 25. stavak 1. ovoga Zakona u
roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona prestaju obavljati
djelatnost postupanja s opasnim otpadom.
Članak 63.
(1) Propisi za provođenje ovoga Zakona čije je donošenje propisano u člancima 3., 17., 18., 31. i 48. ovoga Zakona donijet će se u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Propisi za provođenje ovoga Zakona ćije je donošenje propisano člancima 13., 16., 24., 27., 33. i 37. ovoga Zakona donijet će se u roku godinu dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(3) Propisima iz stavka 1. i 2. ovoga članka mogu se propisati prekršaji
i odrediti novčane kazne za te prekršaje.
Članak 64.
(1) Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti:
- Zakon o postupanju s otpadnim tvarima ("Narodne novine", br. 42/82),
- Članak 11. Zakona o prijevozu opasnih tvari ("Narodne novine", br. 97/93).
(2) Propisi donijeti radi provedbe Zakona iz stavka 1. ovoga članka
primjenjivat će se do donošenja propisa iz članka 63. stavka 1. i 2. ovoga
Zakona, ako nisu u suprotnosti s odredbama ovoga Zakona.
Članak 65.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u "Narodnim
novinama"
Klasa:310-33/94-01/03
Zagreb, 9. svibnja 1995.
ZASTUPNIČKI DOM SABORA REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Zastupničkog doma Sabora
dr. Nedjeljko Mihanović, v. r.