Na temelju članka 80. Ustava Republike Hrvatske i članka 6. Zakona o potvrđivanju Konvencije o biolokoj raznolikosti (»Narodne novine« - dodatak Međunarodni ugovori, br. 1/6-96.), Zastupnički dom Hrvatskoga dravnog sabora, na sjednici 30. lipnja 1999. donio je
U odnosu na većinu europskih zemalja, Hrvatska se ističe raznolikoću ekolokih sustava i stanita, koja se odraava i u velikom bogatstvu i raznolikosti biljaka, gljiva i ivotinja. Ovakvo bogatstvo uvjetovano je poloajem Hrvatske na razmeđi nekoliko biogeografskih regija, razvedenoću reljefa, geolokim, pedolokim, hidrolokim i klimatskim prilikama, te djelomično ljudskim utjecajem. Navedeni razlozi, u kombinaciji s različitim lokalnim tradicijama koritenja prostora koje su se razvile s obzirom na gospodarske i povijesne okolnosti, doprinijeli su također izuzetnom bogatstvu krajobrazne raznolikosti.
U usporedbi sa stanjem ekolokih sustava većine drugih zemalja srednje i zapadne Europe, Hrvatska se odlikuje visokim stupnjem očuvanosti prirode. Uz relativno mala područja prirodnih stanita ili zajednica (vodeni izvori, litice, cretovi, neke ume, planinske rudine), ovdje su u velikoj mjeri izraena poluprirodna stanita (neke ume, ekstenzivni travnjaci), na koje je utjecao čovjek, ali su se u njima zadrale preteito zavičajne ivotne zajednice tipične za takva stanita. Antropogena stanita, koja su se razvila djelovanjem čovjeka i čija se struktura i sastav vrsta znatno razlikuju od prirodnih, nisu dominantna, kao to je slučaj u velikome dijelu Europe.
Tijekom izrade NSAP-a, pojedine radne skupine obrađivale su problematiku ugroenosti i zatite različitih ekolokih sustava. Radi specifičnosti problematike, jedna radna skupina obrađivala je zasebno obalu i otoke, iako se ne radi o jedinstvenom ekolokom sustavu. U svezi sa postojećim stanjem pojedinih ekolokih sustava, utvrđeno je sljedeće:
ume
U europskim razmjerima stanje uma u Hrvatskoj je dobro. Znatno je bolje nego u većini zemalja zapadne i srednje Europe, zahvaljujući prvenstveno načinu gospodarenja koji daje prednost prirodnome sastavu uma. Čak 95% umskih sastojina ima prirodni sastav, a umske povrine nisu se smanjile zadnjih stotinjak godina.
Kr
S obzirom na svoje prirodne značajke (krajobrazne, hidrogeoloke, geomorfoloke, vegetacijske, florističke i faunističke), područje kra objedinjuje najveći broj posebnosti Hrvatske. U odnosu na sveukupnu jedinstvenost, bogatstvo endemičnim svojtama i ivotnim zajednicama, te visoki stupanj očuvanosti, ovo područje predstavlja izuzetnu vrijednost ne samo u europskim, nego i u svjetskim razmjerima.
Močvare i vode
Na području Hrvatske očuvana su prostrana prirodna močvarna područja u riječnim dolinama, to predstavlja jednu od najvećih vrijednosti bioloke i krajobrazne raznolikosti, posebice na razini zapadne i srednje Europe. Međutim, to su ujedno i najugroeniji ekoloki sustavi u Hrvatskoj. Stoga im je potrebno dati prioritet u zatiti prirode, te načiniti nacionalni program njihova očuvanja i upravljanja.
Vode daju poseban značaj biolokoj i krajobraznoj raznolikosti Hrvatske. Močvarni i vodeni ekoloki sustavi u mnogome ovise o vodnome reimu, uređivanju i upravljanju vodama. Vodama se upravlja na načelima Zakona o vodama i odrivog razvitka.
More
Bioloka raznolikost Jadranskoga mora sve je ugroenija, kako radi onečićenja mora gradskim i industrijskim otpadnim vodama, onečićenja mora s brodova, tako i radi neracionalnog iskoritavanja biolokih dobara i nepridravanja zakonskih propisa.
Travnjaci i oranice
Iako su većinom nastali djelovanjem čovjeka, travnjaci u Hrvatskoj su poluprirodna stanita koja uvelike obogaćuju bioloku i krajobraznu raznolikost. Budući da se preteito koriste na ekstenzivan način - bez umjetnih gnojiva i kemijskih preparata - odlikuju se velikom biolokom raznolikoću. Na europskoj razini, značajne su naročito prostrane poplavne livade i panjaci u nizinskome dijelu Hrvatske.
Oranice su umjetno nastali ekoloki sustavi, namijenjeni isključivo poljoprivrednoj proizvodnji, a obrađuju se na način koji vrlo nedostatno uvaava potrebu zatite bioloke raznolikosti. Ona je ovdje posebno osiromaena.
Obala i otoci
Hrvatska obala među najrazvedenijima je na Sredozemlju. Priobalne planine i otoci se ističu biljnim i ivotinjskim endemima. Otoci su vrlo osjetljive ekoloke cjeline. Za sada su relativno dobro očuvani, ali su ugroeni planiranim aktivnostima, te porastom nautičkog turizma. Kako bi se očuvale njihove prirodne vrijednosti, ključno je ugraditi i kasnije potivati mjere zatite bioloke i krajobrazne raznolikosti tijekom planiranja i provođenja svih razvojnih programa.
Izrazita raznolikost ekolokih sustava i stanita Hrvatske uvjetuje i veliku raznolikost biljnih, gljivljih i ivotinjskih vrsta i podvrsta. Vrijednost ove raznolikosti u europskim razmjerima vidljiva je, između ostalog, usporedimo li odnos broja poznatih vrsta unutar dobro istraenih skupina i povrine teritorija Hrvatske, s istim podacima u drugim europskim zemljama. Ovakvom usporedbom Hrvatska se svrstava među prvih nekoliko zemalja Europe s obzirom na bogatstvo bioloke raznolikosti. Bogatstvo endemičnim svojtama, te brojnim rijetkim i ugroenim reliktima (preostacima) iz tercijara ili razdoblja oledbi, također je vrlo izraeno, posebice u području krkoga podzemlja, te priobalnih planina i otoka.
Raznolikost vrsta
___________________________________________________________________ Hrvatska Svijet Skupina poznato pretpost. poznato ___________________________________________________________________ Biljke 7517 8708 302330 Gljive 3235 20000 80000 Lišaji 925 1069 18000 Životinje 21869 56000 1770000 ___________________________________________________________________ UKUPNO 33546 85777 2170330 ___________________________________________________________________
Endemi
Hrvatska je izuzetno bogata endemičnom florom. Sa svojih 9.8% enedemičnih vrsta, ona predstavlja sredite endemizma ovoga dijela Europe.
Najvanija endemska čvorita za floru su planine Velebit i Biokovo. Najpoznatiji i jedan od najugroenijih hrvatskih biljnih endema (endemični su i rod i vrsta) je velebitska degenija, reliktna vrsta preostala iz razdoblja tercijara. Općenito, vrlo veliki broj endema i tercijarnih relikata zadrao se na ovim prostorima zahvaljujući činjenici da ih tijekom tercijara nije zahvatila oledba.
Endemi hrvatske faune vezani su preteito za podzemna stanita kra, jadranske vodotoke te za jadranske, naročito udaljenije pučinske otoke. Fauna krkoga podzemlja vrlo je slabo istraena, pa se narednih godina mogu očekivati brojna otkrića novih vrsta i podvrsta. Nedavno otkriće za znanost nepoznate pijavice u Lukinoj jami na Velebitu, jedna je od hrvatskih posebnosti u međunarodnim razmjerima, kakvima po svoj prilici kr Hrvatske obiluje.
Istraenost bioloke raznolikosti Hrvatske
Iz navedene tablice vidljivo je da je broj poznatih vrsta u Hrvatskoj vie nego dvostruko manji od broja pretpostavljenih vrsta. Ovo ukazuje na niski stupanj istraenosti hrvatske flore, mikoflore i faune.
Najbolje su istraene vie biljke (papratnjače, golosjemenjače i kritosjemenjače) sa 4.283 vrste i kraljenjaci sa 1.040 vrsta. U ovim skupinama moe se očekivati otkrivanje tek pokoje nove vrste.
Gljive su daleko najslabije istraena skupina u Hrvatskoj. Prema nekim podacima, do danas je za Hrvatsku zabiljeeno 3.235 vrsta gljiva. Pretpostavlja se da ovdje obitava ukupno oko 15-20.000 gljivljih vrsta, to znači da gljive brojnoću vrsta nadmauju biljno carstvo.
U do sada obrađenim skupinama beskraljenjaka, u Hrvatskoj je utvrđeno ukupno 20.978 vrsta. S obzirom na to da ovdje nisu uključene brojne skupine za koje ili nema podataka ili nema istraivača koji se njima bave, za pretpostaviti je da je ukupni broj vrsta daleko veći i da prelazi brojku od 55.000.
Naalost, u Hrvatskoj jo uvijek nije razvijeno sustavno istraivanje i monitoring bioloke raznolikosti. Ne postoji nacionalni program inventarizacije bioloke raznolikosti Hrvatske. Rezultat toga je činjenica da je Hrvatska među rijetkim europskim zemljama koja nema opisanu floru, mikofloru i faunu svoga područja, a jo uvijek nema niti tiskane temeljne znanstveno-popularne priručnike (tzv. ključeve) za određivanje vrsta, pa čak niti prijevode sličnih priručnika koji se odnose na čitavu Europu. Ovakvi priručnici bi omogućili irem broju ljubitelja prirode uključivanje u projekte inventarizacije.
Zatita bioloke raznolikosti razumijeva također evidentiranje i očuvanje zavičajnih sorti kultiviranih biljaka i pasmina udomaćenih ivotinja. Ove su sorte i pasmine prilagođene lokalnome podneblju, otpornije na bolesti i često vrlo dobro uklopljene u okolnu prirodu i krajolik. Njihova raznolikost predstavlja genetski spremnik koji uvijek moe posluiti za poboljanje svojstava uzgajanih vrsta. Osim toga, oni predstavljaju i značajnu nacionalnu kulturnu batinu, jer je u njihov uzgoj uloen trud i znanje brojnih narataja, u kombinaciji s uvjetima ivota i podneblja.
U Hrvatskoj, na alost, ova problematika nije jo uvijek zakonski cjelovito regulirana. Nisu načinjeni niti cjeloviti popisi zavičajnih sorti kultiviranih biljaka i pasmina domaćih ivotinja. Neto je bolje stanje s podacima o zavičajnim pasminama u stočarstvu. Registrirane su hrvatske izvorne pasmine koje su uzgojene u Hrvatskoj. Neke od njih ne postoje nigdje drugdje u svijetu, a neke su se iz Hrvatske proirile u druge zemlje. Briga se vodi i o pasminama pasa, od kojih su danas neke slubeno registrirane, dok proceduru za neke, poput pastirskog psa tornjaka, treba tek provesti.
Prirodna bogatstva Hrvatske sustavno se iskorićuju već stoljećima. Prirodnim resursima se gospodari najvie u sklopu djelatnosti umarstva, vodnog gospodarstva, poljoprivrede, lovstva i ribarstva. Sve su ove djelatnosti zakonski regulirane, a postojeći propisi vode računa o potrebi potrajnosti gospodarenja prirodnim dobrima. Međutim, u praksi je daleko naglaenija gospodarstvena komponenta iskorićivanja u odnosu na provođenje mjera zatite. Relativna očuvanost biolokih resursa Hrvatske na europskoj razini posljedica je prvenstveno opće gospodarske situacije i drugih uzroka u prolosti. Jo uvijek se ne moe govoriti o sustavnoj brizi za sveukupnu bioloku raznolikost u okviru pojedinih djelatnosti koje iskorićuju prirodne resurse. Stoga je jedan od prioritetnih problema revizija svih relevantnih zakonskih propisa radi ugrađivanja mjera zatite i odrivoga koritenja bioloke raznolikosti.
Poseban problem koji će narednih godina biti sve izraeniji je utjecaj biotehnologije i proizvodnje genetski promijenjenih organizama na bioloku raznolikost. Ovu problematiku u Hrvatskoj tek treba zakonski regulirati.
Tijelo dravne uprave ovlateno za problematiku očuvanja i koritenja bioloke i krajobrazne raznolikosti je Dravna uprava za zatitu prirode i okolia, a uz nju je djelimično pokrivaju i druga ministarstva i dravne upravne organizacije.
Temeljni zakon iz ove oblasti je Zakon o zatiti prirode. Odredbama pojedinih posebnih zakona također se uređuju pojedina pitanja u svezi sa zatitom bioloke i krajobrazne raznolikosti.
Posljednjih nekoliko godina sve je izvjesnija potreba donoenja novoga Zakona o zatiti prirode; on bi sa klasičnoga pristupa zatiti prirode, koji daje naglasak na zatićena područja i vrste, preao na suvremeniji, integralni pristup, kakvoga iskazuje i Konvencija o biolokoj raznolikosti. To znači da bi novi Zakon o zatiti prirode trebao osigurati:
- očuvanje i unapređenje postojeće bioloke i krajobrazne raznolikosti u Hrvatskoj;
- razumno koritenje prirodnih dobara na principima odrivosti, a na dobrobit sadanjih i budućih narataja;
- integriranje mjera zatite i odrivog koritenja prirode u sve relevantne sektorske i međusektorske propise, planove, programe i strategije.
Zatita prirode u Hrvatskoj najvećim se dijelom provodi kroz zatitu pojedinih područja i vrsta.
Zatita područja
Zatita pojedinih područja je temeljna metoda očuvanja bioloke i krajobrazne raznolikosti. Zatićena područja čine okosnicu sveukupne zatite i ključne čvorove ekoloke mree koji predstavljaju utočita i spremnike bioloke raznolikosti.
Danas je u Hrvatskoj ovakvom zatitom obuhvaćeno oko 8,2% povrine kopna, a u planu je ovu povrinu udvostručiti. Zakon o zatiti prirode određuje osam kategorija prostorne zatite (nacionalni park, park prirode, strogi rezervat, posebni rezervat, spomenik prirode, zatićeni krajolik, park-uma i spomenik parkovne arhitekture). Najveći dio zatićene povrine odnosi se na parkove prirode (oko tri četvrtine) i nacionalne parkove (oko jedne estine). To su prostrana područja od nacionalne ili čak međunarodne vrijednosti, čija je zatita u ovlasti drave. Većina planiranih zatićenih područja odnosi se također na parkove prirode.
Upravljanje ostalim zatićenim dijelovima prirode je u upanijskoj ovlasti.
Zatita vrsta
Osim zatićenih dijelova prirode, pojedine ugroene ili rijetke biljne, gljivlje i ivotinjske vrste također se tite temeljem Zakona o zatiti prirode. Zatićene su i divlje ivotinje i biljke u nacionalnim parkovima, strogim i posebnim rezervatima, kao i cjelokupna piljska fauna.
Gospodarsko koritenje nezatićenih vrsta regulira se izdavanjem posebnih doputenja za sakupljanje iz prirode koje izdaje Dravna uprava ovlatena za zatitu prirode i okolia.
Razmatranjem postojećega stanja, te razloga ugroenosti i problema zatite bioloke i krajobrazne raznolikosti u Hrvatskoj, utvrđeno je sljedeće:
vrlo visoki stupanj vrijednosti i očuvanosti bioloke i krajobrazne raznolikosti na europskoj razini, posebice u okvirima zapadne i srednje Europe
trend gubitka bioloke i krajobrazne raznolikosti u Hrvatskoj, uzrokovan prepoznatljivim čimbenicima
nunost provođenja urnih mjera zatite za pojedine dijelove bioloke i krajobrazne raznolikosti
heterogenost količine i kakvoće postojećih podataka o biolokoj raznolikosti, koji su u mnogim slučajevima nedostatni za provedbu adekvatnih mjera zatite.
Kriteriji za izdvajanje prioriteta
Izrada NSAP-a odvijala se u okviru tematskih radnih skupina. One su izdvojile prioritetne dijelove bioloke i krajobrazne raznolikosti za čiju je zatitu potrebno provesti posebne akcijske planove na temelju unaprijed dogovorenih kriterija, koji uključuju:
- kritično ugroene vrste, stanita i krajolike od globalne, regionalne ili nacionalne vanosti;
- stanita koja sadre veliki broj endemičnih ili ugroenih svojti i/ili veliku bioloku raznolikost;
- krajolike koji sadre značajnu bioloku i kulturnu raznolikost.
Prioriteti
Analiza prikupljenih podataka pokazala je sljedeće:
Krki ekoloki sustavi predstavljaju jedinstvenost i bogatstvo globalne razine vrijednosti.
Najugroeniji ekoloki sustavi su močvarni i vodeni, a zbog antropogenih djelovanja.
Najugroenija stanita su prostorno mala područja ugroena antropogenim činiteljima (pjeskovite i ljunkovite plae, lokve na otocima, male močvare i drugo) ili su vrlo rijetka stanita izvan uobičajenoga područja rasprostranjenja (cretovi, vegetacija pijesaka).
Kao prioritetne vrste i podvrste odabrane su one koje su globalno, europski ili nacionalno ugroene; endemične svojte, te one koje imaju gospodarsko i/ili poučno značenje.
Globalni razlozi ugroenosti bioloke raznolikosti
Iako je bioloka raznolikost prirodno podlona stalnim promjenama te su mnoge vrste tijekom evolucije i prirodno ičezavale s ovoga planeta, u zadnjih stotinjak godina, čovjek je glavni krivac za vrlo brzo osiromaavanje bioloke raznolikosti koje se svakim danom sve vie ubrzava. U cijelome svijetu prepoznatljivi su neki globalni razlozi ugroenosti bioloke raznolikosti.
Prekomjeran rast ljudske populacije i troenje prirodnih dobara
Mali broj poljoprivrednih i umarskih produkata namijenjenih trgovini, te unoenje stranih vrsta za potrebe poljoprivrede i umarstva
Gospodarski sustavi i politika koja ne vrednuje adekvatno prirodu i njezine resurse
Nejednoliko raspoređeno vlasnitvo i pristup prirodnim potencijalima, uključujući i pristup mogućim koristima od uporabe i zatite bioloke raznolikosti
Nedovoljna količina znanja o biolokoj raznolikosti i vezanim temama, te nedovoljna uporaba postojećih informacija
Zakonodavni i institucionalni sustavi koji potiču neodrivo iskoritavanje prirodnih dobara
Globalne klimatske promjene.
Osnovni razlozi ugroenosti bioloke i krajobrazne raznolikosti u Hrvatskoj
Tijekom izrade NSAP-a utvrđeni su osnovni razlozi ugroenosti bioloke i krajobrazne raznolikosti u Hrvatskoj:
Razlozi ugroenosti krajobraza
Neravnomjerna, jednolična, ambijentalno neusklađena urbanizacija
Krupni infrastrukturni zahvati
- prometnice
- energetski objekti (elektrane, akumulacije, dalekovodi, cjevovodi i dr.)
- vodnogospodarske građevine (regulacije vodotoka, kanali, akumulacije-retencije, nasipi i dr.)
Poljoprivredne djelatnosti
(melioracije, komasacije, monokulture, sječa umaraka, drvoreda i ivica)
Neplanska, lokacijski i arhitektonski neprikladna gradnja stambenih, ladanjskih i turističkih objekata na krajobrazno istaknutim lokacijama.
Osnovni razlozi ugroenosti bioloke raznolikosti
promjene stanita - unitavanje, degradacija, fragmentacija
onečićenje okolia - tla, vode, zraka
prekomjerno iskoritavanje prirodnih izvora
- izlov, krivolov, sječa, sakupljanje, uznemiravanje
unoenje stranih vrsta u ekoloke sustave.
1. Promjene stanita (unitenje, degradacija, fragmentacija)
I na području Hrvatske izraen je proces osiromaavanja bioloke raznolikosti. Nekada dominantni umski ekoloki sustavi, u dananje su vrijeme znatno smanjeni. Kroz povijest na tim su se prostorima oblikovali novi krajolici i ekoloki sustavi koji su bili prvenstveno posljedica poljodjelskih aktivnosti (oranice, livade, panjaci), a u novije vrijeme sve vie i urbanizacije. Naročito su stradale nekad brojne močvare koje je čovjek u najvećoj mjeri isuivao i smanjivao reguliranjem vodotoka, ireći na njihov račun vlastiti ivotni prostor. Stoga su močvare danas najugroeniji ekoloki sustavi u Hrvatskoj.
Kroz povijest su poljoprivredne aktivnosti u kombinaciji s vodnogospodarskim zahvatima pozitivno djelovale na ivot čovjeka, ali su istovremeno imale loe posljedice na bioloku raznolikost. Veliki poljoprivredni kombinati (PIK-ovi) koji su se razvili u bivemu sustavu, postupcima komasacija i melioracija stvarali su velike komplekse oranica, primjenjujući mjere intenzivne poljoprivrede sa svim uobičajenim negativnim posljedicama po bioloku raznolikost.
Nedovoljno potivanje opće poznatih i prihvaćenih kriterija vrijednosti sa stanovita zatite prirode, neodgovarajuće provođenje postupka procjene utjecaja na okoli prilikom planiranja velikih razvojnih zahvata, izdvojenost od europskih zemalja koje su ubrzano razvijale djelatnost zatite prirode, te brojni drugi razlozi u to vrijeme tipični za većinu zemalja ovoga dijela Europe, imali su kao posljedicu unitavanje stanita i ugroavanje za njih vezanih vrsta. Rezultati mnogih projekata nisu opravdali ulaganja. Moda je najslikovitiji primjer melioracija delte Neretve, koja je nenadoknadivo degradirala jedno od najvrijednijih sredozemnih močvarnih područja, a radi velikih trokova odravanja, danas je u poljoprivrednom smislu zaputena i pomalo se vraća u »divlje« stanje.
Neki primjeri promjene i degradacije stanita su regulacija vodotoka, pretvaranje umskih područja u poljoprivredne povrine, isuivanje močvara, te zaputanje tradicionalnog načina ispae stoke i uzgoja zavičajnih kultiviranih biljaka.
Jedan od najvanijih razloga ugroenosti bioloke raznolikosti je i fragmentacija (rascjepkanost) prirodnih ekolokih sustava, naročito gradnjom cesta, naselja i infrastrukture, te irenjem intenzivno gospodarenih poljoprivrednih povrina. Na ovaj način rascjepkani prirodni i doprirodni ekoloki sustavi ostaju izolirani poput otoka, u kojima vrste vie ne mogu komunicirati s onima u srodnim područjima, te u njima dolazi do lokalnog izumiranja vrsta i vrlo brzog siromaenja bioloke raznolikosti.
2. Onečićenje okolia
Gotovo sve gospodarske djelatnosti (industrija, poljoprivreda i druge), imaju za posljedicu isputanje tetnih tvari (toksikanata) u okoli - tlo, vodu ili atmosferu. Vano je napomenuti da zbog prirodnog kruenja tvari u ekolokim sustavima, tetne tvari dospijevaju u sve dijelove biosfere. Primjerice, pesticidi iz tla ispiranjem dospijevaju u podzemne vodotoke, a tetne tvari iz zraka s oborinama padaju na tlo odakle dospijevaju u podzemne vode. Bitan je također i učinak nagomilavanja toksikanata u lancima ishrane.
Posebno su ugroena područja s intenzivnom poljoprivredom, umarstvom i marikulturom.
Veliki problem za vode i močvare predstavlja unoenje povećane količine organskih tvari (poljoprivreda - umjetna gnojiva, gradske otpadne vode i drugo), radi čega dolazi do niza promjena u ovim ekolokim sustavima, uključujući ubrzano zaratavanje močvarnih biotopa.
3. Prekomjerno iskoritavanje biolokih dobara
Do neracionalnoga koritenja biolokih dobara dolazi radi nedovoljne integriranosti mjera zatite u različite gospodarske djelatnosti kojima je čovjek promijenio prirodnu strukturu ekolokih sustava, favorizirajući manji broj vrsta, a unitavajući i ugroavajući na njihov račun cijelo mnotvo drugih (poljoprivreda, umarstvo, lovstvo, ribarstvo, vodno gospodarstvo).
Koritenje biolokih dobara često se ne temelji na stvarnom poznavanju stanja populacija, već je vođeno prvenstveno potrebom za zaradom. Intenzivan lov, ribolov, sakupljanje biljaka i ivotinja u komercijalne ili druge svrhe, prekomjerna sječa kao i uznemiravanje ivotinja u njihovom stanitu dovode do njihova izravnog nestanka iz ekolokog sustava.
4. Unoenje stranih vrsta u ekoloke sustave
Namjerno ili slučajno unoenje stranih (alohtonih) vrsta u ekoloki sustav ozbiljno naruava postojeću, vrlo osjetljivu ekoloku ravnoteu u njemu. Uneene vrste prilagođene su drugačijim uvjetima stanita, nemaju prirodnih grabeljivaca te često potiskuju zavičajne (autohtone) vrste i vrlo brzo postaju dominantne vrste u ekolokom sustavu. Zavičajne vrste nestaju i tako se izravno smanjuje bioloka raznolikost ekolokih sustava. U Hrvatskoj su ovom pojavom naročito ugroene slatkovodne ribe, a iz biljnog svijeta poznati su primjeri irenje amorfe na travnjacima i posječenim umskim povrinama, te agresivne alge kaulerpe u Jadranu.
5. Ostali razlozi ugroenosti
Nedostatna je integriranost mjera zatite u postupak prostornog planiranja i uređenja prostora.
Potencijalna opasnost za zatitu bioloke i krajobrazne raznolikosti su i neki ambiciozni razvojni planovi, čiji utjecaj i posljedice po prirodu i okoli nisu dovoljno sagledani.
Iako Hrvatska ima idealne preduvjete za razvoj »ekolokog« turizma, ovaj potencijal nije ni izdaleka iskoriten, a turizam je jo uvijek takav da ugroava ekoloku ravnoteu prostora.
Odlazak seoskoga stanovnitva u gradove i drutveno-gospodarske promjene na selu dovele su do nestanka ekstenzivnog stočarstva na brdsko-planinskim i primorskim travnjacima, te do zaputanja zavičajnih kultiviranih biljaka i domaćih ivotinja na račun profitabilnijih svojti.
1. Nedostatni institucionalni okvir zatite prirode na upravnoj i stručno-znanstvenoj razini
Na razini Vlade Republike Hrvatske jo se uvijek ne uvaava dovoljno problematika zatite prirode, to se ogleda i u ustrojstvu dravne uprave. Djelatnost zatite prirode i okolia nije zastupljena na razini ministarstva, to značajno oteava učinkovitost.
Posebno se osjeća nedostatak institucionalne organiziranosti prikupljanja i obrade podataka, radi čega spoznaje o biolokoj raznolikosti ovise o segmentarnim i međusobno nepovezanim rezultatima pojedinih znanstvenih istraivanja.
2. Nedostatak kvalitetnih podataka o biolokoj raznolikosti, koji su nuni preduvjet za njezinu djelatnu zatitu
U Hrvatskoj su za vrlo mali broj biljnih, gljivljih i ivotinjskih skupina načinjeni popisi (check-liste) i crvene liste ugroenih svojti, te karte njihova rasprostranjenja. Također, nisu kartirani tipovi stanita, prema međunarodnoj CORINE - Biotopes klasifikaciji, koja predstavlja standard na europskoj razini.
Dobro poznavanje nacionalne bioloke i krajobrazne raznolikosti je preduvjet njene učinkovite zatite na nacionalnoj razini i osnova za izradu konkretnih akcijskih planova zatite. Jedan od razloga za ovakvo stanje je i nedostatak dovoljnog broja kvalitetnih znanstvenika iz područja bioloke raznolikosti.
3. Nepostojanje posebnih mehanizama financiranja izvan redovitih sredstava dravnoga proračuna
Jedan od najvećih nedostataka koji oteavaju učinkovitu zatitu bioloke i krajobrazne raznolikosti je nepostojanje posebnih mehanizama financiranja izvan redovitih sredstava dravnoga proračuna koja se izdvajaju za djelatnost zatite prirode i okolia, a u pravilu su krajnje nedostatna.
4. Manjkavost postojećih i neusklađenost različitih zakona
Naglaena je potreba brojnih izmjena i dopuna u zakonodavstvu, a posebice nunost donoenja novoga Zakona o zatiti prirode kojim bi se sustavno i cjelovito regulirala problematika zatite bioloke i krajobrazne raznolikosti. Neka područja su potpuno nepokrivena propisima, poput zatite zavičajnih udomaćenih svojti ili problematike bioloke sigurnosti pri rukovanju genetski promijenjenim organizmima.
5. Nedovoljna koordiniranost i suradnja među resornim tijelima dravne uprave
Napori zatite se jo uvijek često dre oporbom i kočnicom razvitka, a oni koji gospodare prirodnim dobrima najčeće su »ekoloki« nedostatno obrazovani. Dodatno stanje oteeva poratna teka gospodarska situacija i davanje prioriteta nekim razvojnim programima, koji potencijalno ugroavaju bioloku i krajobraznu raznolikost.
6. Nedovoljna obavijetenost ire javnosti o problemima zatite bioloke i krajobrazne raznolikosti
Sudjelovanje javnosti u donoenju odluka o zatiti prirode i okolia slabo je razvijeno. Sredstva javnoga priopćivanja većinom su nezainteresirana za problematiku zatite prirode i okolia, posljedica čega je i loa obavijetenost i neobrazovanost ire javnosti. Utjecaj nevladinih udruga također je vrlo slab.
7. Nedostatno provođenje zatite bioloke i krajobrazbne raznolikosti na terenu, te nedostatni inspekcijski nadzor
Izraziti je problem u praktičnoj zatiti bioloke i krajobrazne raznolikosti nedostatak kvalificiranoga stručnoga kadra za provedbu potrebnih mjera zatite na terenu. U upanijama ne postoje inspektori zatite prirode, već njihove poslove obavljaju inspektori zatite okolia. Također, carinski i policijski djelatnici nisu prikladno obučeni za akcije sprječavanja nelegalne trgovine prirodnim bogatstvima.
8. Nepostojanje integracije poslovnog sektora u zatitu bioloke i krajobrazne raznolikosti
Poslovni sektor nije dosad gotovo uopće bio uključen
u zatitu bioloke i krajobrazne raznolikosti. On bi
se u zatitu mogao uključiti putem sponzoriranja konkretnih
akcija. One tvrtke koje izravno koriste ili utječu na bioloku
i krajobraznu raznolikost, trebalo bi obvezati izdvajanjem određenih
sredstava namijenjenih akcijama zatite.
Osnovna načela od kojih polazi Nacionalna strategija i akcijski plan zatite bioloke i krajobrazne raznolikosti su:
Republika Hrvatska je svjesna da sveukupna bioloka i krajobrazna raznolikost predstavlja njezinu temeljnu vrijednost i glavni resurs za daljnji razvitak
Cilj je Republike Hrvatske očuvati i unaprijediti postojeću bioloku i krajobraznu raznolikost unutar zemlje, te pokuati vratiti dio izgubljenih svojti i stanita, gdje je to moguće i opravdano
Republika Hrvatska će razvijati sve prikladne mjere utvrđivanja, očuvanja i unapređivanja postojeće bioloke i krajobrazne raznolikosti
Nacionalno zakonodavstvo će osigurati ugrađivanje mjera za očuvanje i unapređivanje sveukupne bioloke raznolikosti u sve gospodarske djelatnosti koje koriste bioloka dobra
Republika Hrvatska će sustavno iriti napore u zatiti bioloke i krajobrazne raznolikosti, s nacionalnog na regionalnu i lokalnu razinu
Republika Hrvatska će svoje napore u zatiti bioloke i krajobrazne raznolikosti stalno usklađivati s odgovarajućim međunarodnim aktivnostima, imajući u vidu činjenicu da je nacionalna bioloka i krajobrazna raznolikost jedinstveni i nenadoknadivi dio sveukupne globalne raznolikosti
Nacionalna strategija zatite bioloke i krajobrazne raznolikosti temelji se na navedenim načelima, a sastoji se od niza stratekih ciljeva od kojih se svaki odnosi na određenu obrađivanu cjelinu. Za ostvarenje pojedinoga stratekog cilja donose se strateke smjernice koje kazuju to se sve Republika Hrvatska obvezuje činiti u svrhu postizanja zacrtanoga stratekog cilja.
Opći strateki ciljevi
S obzirom na nedostatak prikladnih informacija o biolokoj raznolikosti Republike Hrvatske, ova strategija prepoznaje sljedeće opće strateke ciljeve:
1. provesti cjelovitu inventarizaciju dijelova bioloke i krajobrazne raznolikosti
2. kartirati rasprostranjenost dijelova bioloke i krajobrazne raznolikosti
3. procijeniti stanje ugroenosti dijelova bioloke i krajobrazne raznolikosti
4. izraditi akcijske planove zatite ugroenih dijelova bioloke i krajobrazne raznolikosti
5. provesti akcijske planove zatite ugroenih dijelova bioloke i krajobrazne raznolikosti
6. nadgledati promjene tijekom vremena i mjeriti učinke provedbe akcijskih planova (monitoring)
7. razviti mehanizme provedbe (uključujući zakonodavne i institucionalne okvire, obrazovanje, razvoj znanstvenih resursa, obavjećivanje, mehanizme financiranja i dr.).
Tijekom izrade NSAP-a prikupljeni su dosad najpotpuniji podaci o biolokoj i krajobraznoj raznolikosti Hrvatske. Oni će posluiti kao osnova inventarizacije i izrade karata rasprostranjenja pojedinih dijelova bioloke i krajobrazne raznolikosti iz čega će slijediti kvalitetni akcijski planovi zatite.
Posebni strateki ciljevi
1. Strateki cilj - krajobrazi
Svim prikladnim metodama osigurati očuvanje postojeće krajobrazne raznolikosti, koja oslikava bogatstvo sveukupne prirodne i kulturne batine Hrvatske.
2. Strateki cilj - močvare i vode
Kao prioritet u zatiti ekolokih sustava, očuvati postojeće prirodne, te prikladnim mjerama unaprijediti umjetno stvorene močvare;
Zatititi vode od prekomjernog onečićenja.
3. Strateki cilj - kr i podzemlje
Očuvati postojeće vrijednosti bioloke i krajobrazne raznolikosti krkoga područja kao prostora od globalne razine vrijednosti, te osigurati usklađeno gospodarenje svim prirodnim dobrima na ovome području.
4. Strateki cilj - ume
S obzirom na dobro očuvanu bioloku raznolikost hrvatskih uma u europskim razmjerima, svakako odrati postojeće stanje, te ga unaprijediti ugrađivanjem dodatnih mjera zatite bioloke raznolikosti u umama.
5. Strateki cilj - more
Razumno gospodariti biolokim resursima mora, te smanjiti onečićenje mora gradskim i industrijskim otpadnim vodama, kao i smanjiti onečićenje mora s brodova.
6. Strateki cilj - travnjaci i oranice
Smanjiti trend gubitka povrina i raznolikosti doprirodnih i poluprirodnih travnjaka, kao vrijednih antropogenih stanita vrlo bogatih biolokom raznolikoću;
Poticati mjere u poljodjelstvu kojima se osigurava očuvanje to veće bioloke raznolikosti na oraničnim povrinama.
7. Strateki cilj - obala i otoci
Očuvati postojeću bioloku raznolikost i osobitost obala i otoka, među ostalim i ugrađivanjem mjera zatite, ograničenja i koritenja u razvojne programe i prostorno-planske dokumente.
8. Strateki cilj - stanita
Kartirati stanita u Hrvatskoj i na temelju analize ugroenosti osigurati zakonsku zatitu rijetkih i ugroenih tipova stanita, te pojedinih najugroenijih lokaliteta.
9. Strateki cilj - zatita biljnih, gljivljih i ivotinjskih vrsta i podvrsta
Očuvati postojeću raznolikost biljnih, gljivljih i ivotinjskih vrsta i podvrsta, a gdje je moguće i prikladno, ponovno vratiti nekoć izumrle zavičajne svojte.
10. Strateki cilj - zatita genetske raznolikosti udomaćenih svojti
Očuvati postojeću genetsku raznolikost izvornih i ugroenih pasmina domaćih ivotinja i kultiviranih biljaka svim prikladnim metodama konzervacije (in situ, ex situ, inter situ).
11. Strateki cilj - zatita kroz druge sektore
Kroz suradnju između svih ovlatenih sektora osigurati odrivo koritenje biolokih resursa u Hrvatskoj.
12. Strateki cilj - zakonodavni okvir
Upotpuniti nacionalno zakonodavstvo i međusobno uskladiti sektorske zakone i propise kako bi se na najdjelatniji način osiguralo provođenje Konvencije o biolokoj raznolikosti u Hrvatskoj.
13. Strateki cilj - institucionalni okvir
U dravnome i nevladinom sektoru, razviti jače i potpunije institucionalne okvire za postizanje najveće učinkovitosti napora zatite bioloke i krajobrazne raznolikosti.
14. Strateki cilj - istraivanja i nadgledanje (monitoring)
U svrhu djelatne zatite, u najkraćem roku podići osnovnu razinu kvalitetnih informacija o biolokoj i krajobraznoj raznolikosti, uključujući znatne napore na jačanju potrebnog znanstveno-istraivačkog kadra.
15. Strateki cilj - obrazovanje
Poticati sve metode obrazovanja u području zatite bioloke i krajobrazne raznolikosti na svim razinama kolstva.
16. Strateki cilj - obavjećivanje javnosti
Poticati sve metode obavjećivanja javnosti o problematici zatite bioloke i krajobrazne raznolikosti, te poticati sudjelovanje javnosti u zatiti.
Tijekom izrade NSAP-a načinjen je program akcija u vidu pojedinih akcijskih planova za ostvarivanje glavnih stratekih ciljeva i smjernica zatite bioloke i krajobrazne raznolikosti.
Ovisno o urnosti njihova provođenja, akcijski planovi su podijeljeni na četiri skupine:
prioritetni (PR!) - s provedbom je potrebno započeti odmah
kratkoročni (KR) - s provedbom je potrebno započeti u roku od narednih 5 godina
srednjoročni (SR) - s provedbom je potrebno započeti u roku od narednih 5-10 godina
dugoročni (DR) - nisu urni.
Kratkoročnih planova je najvie, to je i razmljivo s obzirom na postojeći nedostatak akcija praktične zatite u Hrvatskoj.
Uz planove su naznačeni i mogući izvori njihova financiranja. Za akcije vezane uz područja i vrste od međunarodne vanosti, potrebno je traiti sufinanciranje iz međunarodnih fondova (MS) namijenjenih zatiti bioloke raznolikosti. Ipak, glavni izvor financiranja većine planova će biti dravni proračun (DP), preko Dravne uprave za zatitu prirode i okolia, te djelimično upanijski proračuni (P). Za projekte koji uključuju istraivanja i inventarizaciju, trebalo bi se uključiti i Ministarstvo znanosti. tovie, nuno je načiniti zajednički program Dravne uprave za zatitu prirode i okolia i Ministarstva znanosti kojim bi se utvrdilo koja su istraivanja vana za zatitu bioloke raznolikosti, kako bi se njima dao prioritet u financiranju. Dio planova trebao bi se financirati i preko sponzora iz poslovnoga sektora (PS), npr. onih pravnih osoba koje gospodare određenim komponentama bioloke raznolikosti za koje se plan izrađuje.
Akcijske planove će provoditi brojne vladine i nevladine ustanove u okviru svojih ovlasti i djelokruga: Dravna uprava za zatitu prirode i okolia i druga tijela dravne uprave, javne ustanove za upravljanje zatićenim dijelovima prirode, znanstvene institucije te nevladine udruge.
Radi sustavnijega prikazivanja problematike, akcijski planovi su podijeljeni u nekoliko cjelina. Unutar svake planovi su okvirno poredani po prioritetima, a oni najurniji posebno su naznačeni. U odnosu na ranije navedene opće strateke ciljeve, utvrđeni su i opći akcijski planovi:
Akcijski plan inventarizacija bioloke i krajobrazne raznolikosti Hrvatske
Akcijski plan kartiranja rasprostranjenosti bioloke i krajobrazne raznolikosti
Akcijski plan procjene stanja ugroenosti
Izrada akcijskih planova zatite
Provedba akcijskih planova zatite
Akcijski planovi nadgledanja (monitoring)
Akcijski planovi za mehanizme provedbe.
Također su definirane sljedeće skupine posebnih akcijskih planova:
akcijski planovi za zatitu krajobraza
akcijski planovi za zatitu ekolokih sustava i stanita
akcijski planovi za zatitu vrsta i podvrsta
akcijski planovi za zatitu genetske raznolikosti udomaćenih svojti
akcijski planovi za zatitu kroz sektore
akcijski planovi za jačanje zakonodavnog i institucionalnog okvira
akcijski planovi za istraivanja i nadgledanje
akcijski planovi za obrazovanje i obavjećivanje javnosti
S obzirom na vrlo opsenu i raznoliku problematiku, neki su akcijski planovi tijekom izrade NSAP-a detaljno razrađeni, uključujući i financijske pokazatelje, dok su drugi naznačeni kao nune akcije koje će se tek naknadno razraditi. Redoslijed izrade takvih akcijskih planova ovisit će o njihovoj urnosti.
Vrlo opseni materijali prikupljeni kroz rad pojedinih radnih skupina pohranjeni su u Dravnoj upravi za zatitu prirode i okolia, te će se prema potrebi koristiti u svrhu provođenja NSAP-a u praksi.
Svim prikladnim metodama osigurati očuvanje postojeće krajobrazne raznolikosti, koja oslikava bogatstvo sveukupne prirodne i kulturne batine Hrvatske
Strateke smjernice
Načiniti detaljnu valorizaciju biolokih, geolokih i kulturnih svojstava pojedinih tipova krajobraza, te estetskih značajki koje proizlaze iz njihova međudjelovanja, sukladno nadlenosti pojedinih tijela dravne uprave. Ovi elementi krajobraza su podaci i dokumenti za izradu plana krajobraza i čine sastavni dio prostornog plana. Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i stanovanja sukladno Zakonu o prostornom uređenju skrbi putem dokumenata prostornog uređenja o prostoru Drave
Na temelju krajobrazne valorizacije Republike Hrvatske razraditi mehanizme očuvanja postojeće krajobrazne raznolikosti i ključnih značajki pojedinih tipova krajobraza, a osobito kroz prostorno planiranje
U postojećim propisima o zatiti prirode i zatiti okolia naglaenije i određenije regulirati zatitu krajobraza
Utjecati na javnost i vlast, te na vlasnike i korisnike zemljita, kako bi ih se potaknulo na odravanje regionalnog i lokalnog identiteta krajobraza kroz sagledavanje i zatitu njihovih prirodnih i kulturnih značajki
Poticati programe sanacije i revitalizacije objekata tradicijske arhitekture, a tijekom planiranja novih gradnji uvaavati i uključivati elemente tradicijske arhitekture.
Akcijski planovi
AKCIJSKI PLANOVI ZA ZAŠTITU KRAJOBRAZA | ||
|
|
financ. izv. |
Izrada Krajobrazne osnove Hrvat- ske kao prostorno-planske podloge za utvrđivanje temeljnih vrijednosti krajobraza Podloga za izradu Krajobrazne osno- ve sa stanovišta biološke raznoliko- sti je podatak i dokument za izradu prostornih planova Donošenje propisa za uspostavu Krajo- brazne osnove Hrvatske, kao obveze na razinama prostorno-planskih dokumenata županija, gradova i općina Ugrađivanje odredbi o zaštiti krajobra- za u propise iz djelokruga prostornog uređenja, prometa, te zaštite prirode i zaštite okoliša Inventarizacija i izrada programa zaštite geološke baštine Republike Hrvatske Inventarizacija i izrada programa zaštite dijelova kulturne baštine važnih za očuva- nje identiteta pojedinih tipova krajobraza |
PR! KR KR KR-SR KR-SR |
DP DP DP DP DP |
Kao prioritet u zatiti ekolokih sustava - očuvati postojeće prirodne, te prikladnim mjerama unaprijediti umjetno stvorene močvare;
Zatititi vode od prekomjernog onečićenja
Strateke smjernice
Popisati i vrednovati sve močvare u Hrvatskoj, te načiniti nacionalni program očuvanja i upravljanja močvarama
Spriječiti gubitak preostalih močvara i očuvati mehanizme koji omogućuju njihovo prirodno obnavljanje, uključujući zadravanje preostalih prirodnih tokova rijeka
Osigurati aktivnu zatitu preostalim prirodnim močvarama, uključujući donoenje planova upravljanja za zatićena područja, te mjere aktivne zatite za male sredozemne močvarne lokalitete
Osigurati zatitu voda od onečićenja
Obnoviti degradirane prirodne močvare i, gdje god je to jo moguće, revitalizirati unitene močvare, naročito u sredozemnom području Hrvatske
Unaprijediti umjetne vodene i močvarne biotope u smislu poprimanja to prirodnijih značajki.
Akcijski planovi
|
Akcijski plan Žurnost Mogući financ. izv. Programi zaštite Osnivanje nacionalnoga povjeren- PR! DP stva za močvare i donošenje nacio- nalnoga programa očuvanja i uprav- ljanja močvarama Inventarizacija i vrednovanje moč- PR! DP,MS vara, uključujući utvrđivanje novih potencijalnih Ramsarskih i nacional- no zaštićenih područja Analiza i dopuna Državnoga plana za KR DP zaštitu voda Planovi gospodarenja zaštićenim pod- ručjima Izrada plana gospodarenja za Rams. PR! DP,MS podr. Donji tok Neretve Izrada plana gospodarenja za Rams. PR! DP,MS podr. Kopački rit Izrada plana gospodarenja za Rams. KR DP,MS podr. Lonjsko polje Izrada plana gospodarenja za NP KR DP,MS Plitvička jezera-UNESCO WH Izrada plana gospodarenja za Rams. KR DP,MS,ŽP,PS podr. Crnu Mlaku Izrada mjera zaštite i upravljanja močvarama zaštićenim na županijskoj KR DP,ŽP razini Zaštita Zakonska i praktična zaštita preo- PR! DP,ŽP stalih cretova Zaštita vodenih i močvarnih staniš- PR! DP,ŽP ta na otocima Zaštita malih vodotoka Podbiokovlja Saniranje izvora onečišćenja podzem- PR! DP,ŽP nih voda okolice Ogulina Pokretanje postupka zaštite i izrade PR! DP,ŽP,PS akcijskih planova za sve močvare koje su utvrđene kao posebno vrijedne tije- KR DP kom inventarizacije i vrednovanja Zakonska zaštita najugroženijih krških tekućica (prioritet Krka, Cetina, Zrma- KR DP,ŽP nja, Gacka) Zakonska zaštita najugroženijih dijelo- KR DP,ŽP va Mure, Drave i Save Izrada akcijskih planova zaštite Izrada akcijskog plana zaštite manjih SR DP,MS,ŽP močvarnih područja u sredozemnom području Izrada akcijskog plana za krške tekućice SR DP,ŽP Izrada akcijskog plana za zaštitu biološke SR DP,MS raznolikosti Save i Drave Izrada akcijskog plana zaštite Odre i sred- SR DP,MS nje velikih rijeka Izrada akcijskog plana zaštite svih prirod- SR DP,MS nih jezera Izrada regionalnih (županijskih) akcijskih SR ŽP,DP planova za zaštitu manjih močvarnih i vode- nih područja Izrada akcijskog plana unapređivanja akumu- DR DP lacija, šljunčara i drugih umjetnih vodenih staništa u smislu povećanja raznolikosti staništa Izrada akcijskog plana stvaranja novih moč- DR DP,MS vara preuređivanjem šljunčara i sličnih ko- pova, te preuređivanjem dijelova nekih vlaž- nih livada i poplavnih pašnjaka |
Očuvati postojeće vrijednosti bioloke i krajobrazne raznolikosti krkoga područja kao prostora od globalne razine vrijednosti, te osigurati usklađeno gospodarenje svim prirodnim dobrima na ovome području.
Strateke smjernice
Popisati i vrednovati speleoloke pojave na čitavom području kra, s prijedlozima za zatitu
Sustavno pristupiti sanaciji postojećih izvora onečićenja koji ugroavaju podzemne i nadzemne krke vode, te sanaciji odlagalita otpada na slivnom području pilja u krkom području
tititi postojeći humusni sloj ili pokrov u zonama kra i u međurječnom prostoru
Tijekom izrade studija utjecaja na okoli za sve zahvate na krkom području, posebnu pozornost posvetiti zatiti podzemnih stanita i faune, a u izradi studija angairati mjerodavne stručnjake i institucije
U svjetlu slabe istraenosti, a izuzetnoga bogatstva reliktnih i endemičnih svojti, upotpuniti postojeće »rupe« u znanju o podzemnoj fauni, te načiniti inventar svih troglobiontskih i troglofilnih svojti sa svim odgovarajućim morfolokim, taksonomskim, biografskim i ekolokim podacima
Podizati javnu svijest o kru kao specifičnoj
pojavi značajnoj u svjetskim razmjerima, te poticati uključivanje
javnosti u procese zatite bioloke raznolikosti podzemlja.
Akcijski planovi
|
Akcijski plan Žurnost Mogući financ. izv. Planovi gospodarenja zaštićenim pod- ručjima Izrada plana gospodarenja za Vele- PR! DP, MS bit - UNESCO MAB Izrada plana gospodarenja za Bio- PR! DP, MS kovo Zaštita Zaštita endema velebitske degenije PR! DP, MS Degenia velebitica Sanacija glavnih izvora onečišćenja PR! ŽP, DP, PS krških podzemnih voda, osobito onih na području Ogulina Sanacija odlagališta otpada na sliv- KR ŽP, DP, PS nom području špilja u kršu, te osigu- ranja odlaganja tehnološkog i bioraz- gradivog otpada na krškim područjima Uspostavljanje generalne zakonske zaš- KR DP tite krša, te zaštita pojedinih loka- liteta - reprezentativnih i jedinstve- nih tipova pojava u kršu Inventarizacija Inventarizacija i vrjednovanje speleo- KR-SR DP loških pojava u kršu, s prijedlozima za zaštitu pojedinih lokaliteta, prven- stveno reprezentativnih i jedinstvenih "tipova" pojava u kršu Inventarizacija špilja i jama s posebno KR-SR DP bogatom endemičnom faunom Inventarizacija značajnih kolonija šiš- KR-SR DP miša |
S obzirom na dobro očuvanu bioloku raznolikost hrvatskih uma u europskim razmjerima - svakako odrati postojeće stanje, te ga nastojati unaprijediti ugrađivanjem dodatnih mjera zatite bioloke raznolikosti u umama.
Strateke smjernice
Gospodarenje umama i dalje temeljiti na načelima prirodnoga sastava i prirodne obnove, uz strukturu koja dobro omogućava prirodan razvoj svih članova ivotne zajednice
Spriječiti smanjivanje umskih povrina, te u njima strogo ograničiti svaku izgradnju
Povećati umske povrine u onim prostorima Hrvatske gdje umovitost iznosi manje od 10%
U različitim umskim zajednicama trajno zatititi najočuvanije doprirodne ume i prepustiti ih prirodnome razvoju stvarajući uvjete za razvoj sekundarnih prauma. Unutar tako zatićenih sekundarnih prauma osnovati umske genetske rezervate za očuvanje genofonda flore, mikoflore i faune
Zakonski propisati utvrđene mjere unapređenja bioloke raznolikosti u umama, posebno ostavljanje suaca prilikom sječe, te produenje ophodnje glavnih vrsta drveća
Precizno odrediti sanitarni sijek, posebno u gospodarskim, a posebno u zatićenim umama
Razraditi posebne mjere gospodarenja umama koje su u sastavu različitih kategorija zatićenih dijelova prirode
U nizinskim umama koje su jako pogođene suenjem i promjenama, uspostaviti cjelovitu mreu monitoringa radi sagledavanja trenda negativnih procesa; sličnu mreu, ali uz drugi tip monitoringa, uspostaviti i za gorske i pretplaninske ume
Istraivati prorijeđene vrste čije brojčano stanje ima tendenciju smanjenja (nizinski brijest, pitomi kesten, voćkarice)
Organizirati umske povrine kako bi se uklopile u europsku mreu umskih ekolokih sustava prema konceptu EECONET, a posebnu panju posvetiti prekograničnim umama
Posebno skrbiti za ivotinjske vrste koje su na vrhu hranidbene piramide (grabeljivci), a koje su tradicionalno bile u sukobu s interesima čovjeka, naročito lovaca i stočara (vuk, ris i druge).
Akcijski planovi
|
Akcijski plan Žurnost Mogući financ. izv. Zaštita Zaštita i restauracija dijelova Moto- PR! DP vunske šume uz stalno nadgledanje Izdvajanje i zaštita šumskih genetskih KR DP rezervata Donošenje propisa za ugrađivanje mjera KR DP zaštite biološke raznolikosti u šumar- stvo (produženje ophodnje glavnih gos- podarski važnih vrsta drveća na odre- đenim područjima, ostavljanje stojećih i ležećih osušenih stabala, definiranje sanitarnoga sijeka, unošenje zavičajno- ga šumskoga voća i grmova s bobičastim plodovima, ograničenje korištenja pesti- cida i korištenja teške mehanizacije u šumama) Izrada planova i programa zaštite Izrada programa unapređenja, zaštite i KR DP, ŽP očuvanja šuma u zaštićenim dijelovima prirode Uspostava "zelenih koridora" u okviru KR-SR DP, MS međunarodnoga koncepta EECONET Istraživanja i nadgledanje Utvrđivanje stanja nizinskoga brijesta, KR DP pitomog kestena i šumskih voćkarica Praćenje populacija vuka, risa i medvjeda, KR DP, MS te njihova utjecaja na druge životinjske vrste Uspostava nadgledanja za ugrožene nizin- KR-SR DP ske šume Uspostava nadgledanja za gorske i pret- KR-SR DP planinske šume |
Razumno gospodariti biolokim resursima mora, te smanjiti onečićenje mora gradskim i industrijskim otpadnim vodama, kao i smanjiti onečićenje mora s brodova.
Strateke smjernice
Buduće iskoritavanje obnovljivih resursa Jadrana temeljiti na principima razumnog i obzirnog gospodarenja, to uključuje prvenstveno procjenu ribolova dostupnih biolokih zaliha i optimalno moguće (dozvoljene) razine iskoritavanja
Zatitu biolokih resursa Jadrana provoditi koordinirano sa zemljama koje to more iskoritavaju na osnovama usklađenih nacionalnih i zajedničkih programa, a pod pokroviteljstvom Generalnog savjeta za ribarstvo Mediterana (CFCM), organizacije FAO
Osigurati pročićavanje gradskih i industrijskih otpadnih voda koje se ulijevaju u more
Osigurati izgradnju uređaja za prihvat zauljenih voda s brodova u lukama otvorenim za međunarodni promet
Očuvanje bioloke raznolikosti mora provoditi putem uključivanja određenih područja i pripadajućih ivotnih zajednica u neku od kategorija stroe zatite
Očuvati postojeću bioloku raznolikost mora uključivanjem stroih mjera zatite pri donoenju prostornih planova koritenja mora i priobalja
Znanstveno-istraivačke programe i projekte
usmjeravati prema istraivanjima specifičnih, vrijednih,
ekonomski značajnih i iskoritavanih, osjetljivih,
nedovoljno poznatih i ugroenih zajednica, svojti i stanita.
Akcijski planovi
|
Akcijski plan Žurnost Mogući financ. izv. Procjena ribolova dostupnih bio- PR! DP loških zaliha i optimalno moguće (dozvoljene) razine iskorištavanja Zaštita glavate želve od slučajnog PR! DP, MS ulova Izgradnja uređaja za prihvat zau- PR! DP,MS,ŽP ljenih voda s brodova u lukama otvorenim za međunarodni promet Vrjednovanje i izrada programa za KR DP zaštitu pojedinih morskih područja Osnivanje zooloških morskih rezer- KR DP vata (dupini i dr.) Kartiranje i zaštita podmorskih špi- KR DP lja Zaštita Malostonskog zaljeva od one- KR DP, ŽP čišćenja Izrada izvedbenih projekata, izgrad- KR-DR DP,ŽP,MS,PS nja i stavljanje u pogon uređaja za pročišćavanje gradskih i industrij- skih otpadnih voda do razine sadrža- ne u nacionalnim i/ili međunarodnim propisima radi smanjenja zagađivanja mora Istraživanja i nadgledanje Nastavak praćenja stanja u naseljima KR DP bentoskih algi i morskih cvjetnica na već istraživanim ugroženim područjima u priobalju Istraživanje gotovo nepoznate flore KR DP bentoskih algi i morskih cvjetnica ne- kih otoka i brakova u otvorenom sred- njem i južnom Jadranu Utvrđivanje i kartiranje rasprostranje- KR DP nja livada morskih cvjetnica i mjesta njihovog nestajanja zbog utjecaja čov- jekovih djelatnosti Praćenje stanja mora i životnih zajed- KR DP nica u svim zaštićenim područjima teri- torijalnog mora Republike Hrvatske Istraživanje stanja i dinamike popula- KR DP cija endemičnih i ugroženih vrsta riba, rakova i glavonožaca Istraživanje utjecaja kaveznog uzgoja KR DP riba na bentoske biocenoze Istraživanje stanja obnovljivih biološ- KR DP kih zaliha na ugroženim i devastiranim morskim područjima s ciljem zaštite |
Smanjiti trend gubitka povrina i raznolikosti doprirodnih i poluprirodnih travnjaka kao vrijednih antropogenih stanita vrlo bogatih biolokom raznolikoću.
Poticati mjere u poljodjelstvu kojima se osigurava očuvanje to veće bioloke raznolikosti na oraničnim povrinama.
Strateke smjernice
Gospodariti poljoprivrednim zemljitem uz osiguranje odgovarajućih prirodnih ekolokih uvjeta koji će zatititi spontani biljni i ivotinjski svijet
Zaustaviti koritenje na onoj crti na kojoj se počinje ugroavati prirodnost travnjačkih ekolokih sustava i na taj način umanjivati bioloka raznolikost
Oivjeti ekstenzivno stočarstvo brdskih, planinskih, otočnih i primorskih područja
Spriječiti isuivanje i očuvati vodni reim nizinskih vlanih travnjaka
Ne poticati hidromelioracije u svrhu osposobljavanja poljoprivrednog zemljita za povećanje proizvodne sposobnosti, već racionalnije koristiti postojeće, a posebno zaputene poljoprivredne povrine
Prilikom okrupnjavanja poljoprivrednih povrina očuvati mreu prirodnih i poluprirodnih stanita koja nisu zanimljiva s proizvodnog stajalita, posebno uz rubove velikih monokulturnih povrina, uz ceste, putove i kanale
Načiniti akcijske planove za pojedina reprezentativna područja različitih tipova travnjaka uz program prikladnih aktivnih mjera zatite
Na oranicama drati pokrovnost korova od 10% uz odgovarajuće tretiranje; odravati i uvoditi vane segmente stanita poput ivica
Razvijati ekoloku poljoprivredu i osigurati prirodniji biljni sastav agrofitocenoza
Obnoviti i poticati razvoj sela na ekoloki prihvatljivijim oblicima poljoprivredne proizvodnje
Prikladnije regulirati koritenje pesticida, potičući uporabu selektivnih preparata
Odstraniti iz uporabe aktivne tvari u sredstvima za zatitu bilja koje su dokazano visokotoksične (lindan, atrazin); smanjiti uporabu insekticida, posebno irokoga spektra, a korisititi selektivne insekticide
Poboljati kakvoću tala, pratiti stanje tla.
Akcijski planovi
|
Akcijski plan Žurnost Mogući financ. izv. Zaštita Zaštita pjeskovitih travnjaka Po- PR! DP, MS dravine i Požeške kotline Zaštita suhog travnjačkog ekološ- PR! DP kog sustava Čučerje - nalazište vrste Anemone sylvestris Zaštita vlažnog travnjačkog ekološ- PR! DP kog sustava oko Babine Grede - za- jednica Rhinantho - Filipendule- tum Zaštita travnjačkih lokaliteta u Pod- PR! DP, MS ravini važnih za opstanak danjih lep- tira roda Maculinea Zaštita travnjaka u Petrijevcima - na- PR! DP lazište Iris sibirica Zaštita polustepskih travnjaka Podu- PR! DP, MS navlja (Bistrinci, Bilje, Šarengrad) Zaštita močvarnih livada Istre uz gra- PR! DP nicu prema Sloveniji - leptir Coeno- nympha oedippus Zaštita močvarne vegetacije na ušću Ne- PR! DP, MS retve - jedino nalazište vrste Dorycni- um rectum u Hrvatskoj Zaštita obalne vegetacije na Rtu Kame- PR! DP njak - jedina potvrđena nalazišta Anthemis tomentosa i Convolvulus lineatus Zaštita travnjaka kod Žminja u Istri - PR! DP Pulsatilla montana Zaštita ostataka močvarnih travnjaka u PR! DP Baranji - Serratulo-Plantaginetum alti- ssimae Uspostava i održavanje travnjaka s obje KR-SR DP, ŽP strane Limskog kanala Održavanje planinskih travnjaka na Snjež- KR-SR DP, ŽP niku, Velebitu i Bjelolasici Programi Donošenje propisa za odstranjivanje iz KR DP uporabe visokotoksičnih preparata (lindan, atrazin) i za smanjenje uporabe insektici- da širokoga spektra Izrada programa održavanja tradicionalnih KR-SR DP oblika poljodjelstva u određenim zaštiće- nim područjima Vrjednovanje travnjaka i izrada prijedloga KR-SR DP za zaštitu pojedinih lokaliteta uz određe- ni program gospodarenja Istraživanja i nadgledanje Istraživanje po jedne sastojine karakteris- SR DP tične zajednice travnjaka u svakom fitogeo- grafskom području Istraživanje po jedne sastojine karakteris- SR DP tične zajednice oranica u svakom fitogeograf- skom području |
Očuvati postojeću bioloku raznolikost i osobitost obala i otoka, među ostalim i ugrađivanjem mjera zatite, ograničenja i koritenja u razvojne programe i prostorno-planske dokumente.
Strateke smjernice
Kartirati lokalitete, stanita i rasprostranjenost ugroenih vrsta, te osnovati njihov katastar
Izvriti reviziju vrjednovanja prostora i rezultate ugraditi u prostorne planove
Zabraniti unoenje stranih vrsta i populacija bez doputenja Dravne uprave za zatitu prirode i okolia
Zatititi lokalitete najvanije zbog endemizma (prvenstveno male otoke)
Osigurati djelatniju provedbu zakona i javni nadzor provedbe
Stimulirati tradicionalno gospodarstvo i uzgoj tradicionalnih pasmina i kultivara
Načiniti dugoročni plan smanjivanja onečićenja okolia
Osigurati nadgledanje i gospodarenje ugroenim vrstama
i stanitima.
Akcijski planovi
|
Akcijski plan Žurnost Mogući financ. izv. Zaštita malih otoka značajnih po PR! DP, MS endemičnim svojtama Zaštita neretvanskih močvara PR! DP, MS Zaštita vodenih staništa na otocima PR! DP, ŽP (izvori, lokve, jezera, močvare i vo- dotoci) Zaštita pješčanih plaža PR! DP, ŽP Zaštita muljevitih obala PR! DP, ŽP Zaštita otočića i hridi - gnijezdi- PR! DP, MS lišta morskih ptica i Eleonorinog sokola Falco eleonorae Zaštita zavičajnih svojti domaćih PR! DP, ŽP životinja: otočki poni i magarci Zaštita Saplunare i uvale Blaca na PR! DP, ŽP Mljetu Zaštita izvora u Ublima, Lastovo PR! DP, ŽP Istraživanje i zaštita staništa PR! DP stepske riđovke na Krku Zaštita morskih špilja KR DP, ŽP Određivanje lokacija, izgradnja i KR-SR DP, ŽP uređenje odlagališta, te stalan odvoz otpada s malih i raštrkanih otoka Izgradnja komunalne infrastrukture KR-SR DP, ŽP na otocima |
Kartirati stanita u Hrvatskoj i na temelju analize ugroenosti, osigurati zakonsku zatitu rijetkih i ugroenih tipova stanita, te pojedinih najugroenijih lokaliteta.
Strateke smjernice
Kartirati stanita u Hrvatskoj i načiniti analizu ugroenosti pojedinih tipova stanita
Zakonom o zatiti prirode zatititi ugroene i rijetke tipove stanita
Zatititi najugroenije lokalitete - predstavnike pojedinih tipova stanita.
Akcijski planovi
|
Akcijski plan Žurnost Mogući financ. izv. Istraživanja Izrada akcijskih planova zaštite za PR! DP kritično ugrožene tipove staništa Kartiranje ugroženih tipova staništa KR-SR DP, MS Crveni popis ugroženih tipova staniš- KR-SR DP ta Zaštita Zaštita Đurđevačkih i Kloštarskih PR! DP, MS pijesaka Zaštita creta Dubravica kod Zaprešića PR! DP - nalazište vrste Drosera rotundifolia Zaštita creta u dolini Lepenice (Gorski PR! DP kotar) - nalazište vrste Drosera rotun- difolia Zaštita creta Sungerski lug - nalazište PR! DP vrste Calla palustris Zaštita creta Tršće - nalazište vrste PR! DP Eriophorum gracille Zaštita močvarnog ekosistema u područ- PR! DP, MS ju ušća Neretve - nalazište vrste Dory- cnium rectum Zaštita lokvi i izvora na obalnim i o- PR! DP, ŽP točnim područjima Zaštita močvarnih livada PR! DP, ŽP Zaštita prirodnih obala rijeke Mure i PR! DP, MS Drave Zaštita polustepskih travnjaka Podunav- PR! DP, MS lja Akcijski plan za zaštitu niskih muljevi- PR! DP, ŽP tih i pjeskovitih morskih obala Zakonska i praktična zaštita svih preos- PR! DP, ŽP talih cretova Kartiranje i zaštita vodenih špilja i KR DP, ŽP jama obalnih i otočnih područja |
Očuvati postojeću raznolikost biljnih, gljivljih i ivotinjskih vrsta i podvrsta, a gdje je moguće i prikladno ponovno vratiti nekoć izumrle zavičajne svojte.
Strateke smjernice
Načiniti i provesti prioritetne akcijske planove za sve kritično ugroene divlje svojte
Načiniti akcijske planove za ugroene svojte
i provoditi ih prema popisu prioriteta.
Akcijski planovi
|
Akcijski plan Žurnost Mogući financ. izv. Osnivanje nacionalnog povjerenstva PR! DP za verifikaciju statusa ugroženosti i ažuriranje prioriteta crvenih popi- sa staništa, flore, mikoflore i faune Crveni popis ugrožene flore, mikoflo- PR! DP re i faune Provedba akcijskih planova za kritič- PR! DP, MS no ugrožene svojte prema popisu prio- riteta Izrada akcijskih planova za zaštitu PR! DP ugroženih biljnih svojti Provedba akcijskih planova za zašti- KR DP tu svih ugroženih biljnih svojti Osnivanje mikoloških rezervata KR DP Izgradnja prijelaza za divlje životi- KR DP, PS nje preko pruge Karlovac-Rijeka Uklanjanje i saniranje najmanje 5 KR DP, ŽP šumskih odlagališta krutoga otpada u Gorskome kotaru (Delnice, Mrkopalj, Vrbovsko, Lokve i Ogulin), te onemogu- ćavanje pristupa divljim životinjama odlagalištu ograđivanjem i održavanjem ograde Izrada i provedba srednjoročnih akcij- SR DP, MS skih planova za faunu Izrada i provedba dugoročnih akcijskih DR DP, MS planova za faunu |
SISAVCI
Zatita i plan gospodarenja vukom Canis lupus - PR!
Inventarizacija stanja populacija ugroenih sisavaca Podunavlja i Podravine: tekunica Spermophilus citellus, sljepa Nannospalax (leucodon) syrmiensis, močvarni imi Myotis dasycneme, stepski mi Apodemus uralensis i mi humka Mus spicilegus te osnivanje zoolokog rezervata - PR!
Nadgledanje i zatita imia obalnih i otočnih područja - PR!
Akcijski plan zatite/ponovnog unoenja (reintrodukcije) sredozemne medvjedice Monachus monachus - PR!
Zatita i plan gospodarenja risom Lynx lynx
Zatita i plan gospodarenja medvjedom Ursus arctos
Akcijski plan zatite vidre Lutra lutra
Utvrđivanje veličine i trenda populacije i zatita dupina - pilot morski park
Utvrđivanje statusa ugroenosti i program ponovnog unoenja (reintrodukcije) divokoze
PTICE - I. Prioritetna skupina
Akcijski plan zatite kosca Crex crex i pjegavog cvrčića Locustella naevia - PR!
Akcijski plan zatite orla krstaa Aquila heliaca - PR!
Akcijski plan zatite bjelonokte vjetrue Falco neumanni - PR!
Akcijski plan zatite crvenonoge prutke Tringa totanus - PR!
Akcijski plan zatite ljuke kokoice Gallinago gallinago - PR!
Akcijski plan zatite eleonorinog sokola Falco eleonore - PR!
Akcijski plan zatite kratkoprstog kopca Accipiter brevipes
Akcijski plan zatite crvene lunje Milvus milvus
Akcijski plan zatite zlatovrane Coracias garrulus
Akcijski plan zatite brkate sjenice Panurus biarmicus i crnoprugastog trstenjaka Acrocephalus melanopogon
Akcijski plan zatite velike eve Melanocorypha calandra
Akcijski plan zatite modrovoljke Erithacus svecicus i utog voljića Hippolais icterina
VODOZEMCI I GMAZOVI
Akcijski plan inventarizacije i zatite talijanske abe Rana latastei - PR!
Projekt utvrđivanja inventarizacije i stanja rječne kornjače Mauremys caspica u Hrvatskoj i započinjanja prvih mjera na njenoj zatiti - PR!
Utvrđivanje stanita i gnjezdilita glavate elve Caretta caretta - PR!
Utvrđivanje preostalih stanita i lokaliteta kompleksa vrste stepske riđovke Vipera ursinii - PR!
Istraivanje osobitosti i ugroenosti gutera zelembaća i otočnih guterica - PR!
Nadgledanje označenih morskih kornjača, njihovih zimovalita i zatita
Utvrđivanje rasprostranjenosti, stanja populacija i potrebnih mjera zatite populacija ivanjskog rovaa Ablepharus kitaibeli u Hrvatskoj
Utvrđivanje rasprostranjenosti, stanja populacija i potrebnih mjera zatite stepskog gua Coluber caspius
Akcijski plan inventarizacije i zatite endemskih vodozemaca i gmazova:
- čovječja ribica Proteus anguinus, mali vodenjak Triturus vulgaris meridionalis, Triturus vulgaris dalmaticus,;
- mrka guterica Algyroides nigropunctatus, velebitska guterica Lacerta horvathi, mosorska guterica Lacerta mosorensis, otroglava guterica Lacerta oxycephala, zidna guterica Podarcis muralis maculiventris, crna poljarica Coluber viridiflavus carbonarius, ara poljarica Coluber gemonensis
RIBE
Akcijski plan za zatitu endemičnih riba: cetinska uklija Leuciscus ukliva - PR!
Akcijski plan za zatitu endemičnih riba: primorski blistavac Leuciscus souffia muticellus - PR!
Akcijski plan za zatitu endemičnih riba: makal Leuciscus microlepis - PR!
Akcijski plan za zatitu endemičnih riba: lički pijor Phoxinellus croaticus - PR!
Akcijski plan za zatitu endemičnih riba: mekousna pastrva Salmothymus obtusiristris - PR!
Akcijski plan za zatitu endemičnih riba: pijurica Phoxinellus alepidotus
Akcijski plan za zatitu endemičnih riba: popovska gaovica Phoxinellus ghetaldi
Akcijski plan za zatitu endemičnih riba: Phoxinellus pstrossi
Akcijski plan za zatitu endemičnih riba: imotska gaovica Phoxinellus adspersus
Akcijski plan za zatitu endemičnih riba: vrgoračka gobica Knipowitschia punctatissima croatica
Akcijski plan za zatitu endemičnih riba: ilirski klen Leuciscus illiricus
Akcijski plan za zatitu endemičnih riba: svijetlica Leuciscus polylepis
Akcijski plan za zatitu endemičnih riba: svalić Leuciscus svallize
Akcijski plan za zatitu endemičnih riba: otrulja Aulopyge hugeli
Akcijski plan za zatitu endemičnih riba: endemske podvrste potočne pastrve Salmo trutta
BESKRALJENJACI
Akcijski plan zatite endema, relikata i rijetkih vrsta podzemnih terestričkih i vodenih stanita - PR!
Akcijski plan istraivanja i zatite leptira vlanih livada - PR!
Akcijski plan istraivanja i zatite faune malih vodotoka i izvora jadranskoga sliva, otoka i obale - PR!
Akcijski plan istraivanja i zatite faune bočatih voda
Akcijski plan istraivanja i zatite faune pjeskara
Akcijski plan istraivanja i zatite faune cretova
PTICE - II. Prioritetna skupina
Akcijski plan zatite negnijezdećih ptičjih populacija: otrigara Haematopus ostralegus, vlastelice Himantopus himantopus, modronoge sabljarke Recurvirostra avosseta, riđe muljače Limosa lapponica, prugastog pozvidača Numenius phaeopus, tankokljunog pozvidača Numerius tenuirostris, kameničara Arenaria interpres i alara cirikavca Calidris alpina
Akcijski plan zatite bukavca Botaurus stelaris, eje močvarice Circus aeruginosus i sove močvarice Asio flammeus
Akcijski plan zatite gaka Nycticorax nycticorax, ute čaplje Ardeola ralloides, male i velike bijele čaplje Egretta garzetta i Egretta alba, čaplje dangube Ardea purpurea, blistavog ibisa Plegadis falcinellus i ličarke Platalea leucorodia
Akcijski plan zatite gnijezdećih populacija riđogrlog gnjurca Podiceps grisegena, i crnogrlog gnjurca Podiceps nigricollis
Akcijski plan zatite morskog kulika Charadrius alexandrinus
Akcijski plan zatite divlje guske Anser anser
Akcijski plan zatite stepskog sokola Falco cherrug
Akcijski plan zatite eje livadarke Circus pygargus
Akcijski plan zatite patke kreketaljke Anas strepera, patke gogoljice Netta rufina, patke njorke Aythya nyroca, i zimujuće populacije krulje Anas crecca
Akcijski plan zatite sokola Falco biarmicus i sivog sokola Falco peregrinus
Akcijski plan zatite prugastog orla Hieraaetus fasciatus, i patuljastog orla Hieraaetus pennatus
Akcijski plan zatite bjeloglavog supa Gyps fulvus
Akcijski plan zatite tekavca Haliaeetus albicilla
Akcijski plan zatite orla kliktaa Aquila pomarina i orla kloktaa Aquila clanga
Akcijski plan zatite male čigre Sterna albifrons
Akcijski plan zatite gnijezdeće populacije male prutke Actitis hypoleucos
Akcijski plan zatite goluba dupljaa Columba oenas
Akcijski plan zatite gnijezdeće populacije ljuke Scolapax rusticola
Akcijski plan zatite gnijezdećih populacija bjelobrade čigre Chlidonias hybrida, bjelokrile čigre Chlidonias leucoptera i crne čigre Chlidonias nigra
PTICE - III. Prioritetna skupina
Akcijski plan priprema za ponovno unoenje (reintrodukciju) izumrlih vrsta i populacija
Akcijski plan zatite gnijezdeće populacije vlastelice Himantopus himantopus
Akcijski plan zatite sive tijoke Porzana parva i male tijoke Porzana pusilla
Akcijski plan zatite gregule Puffinus yelkouan
Akcijski plan zatite malog ćuka Glaucidium passerinum i ćuka batoglavca Aegolius funereus
Akcijski plan zatite tetrijeba gluhana Tetrao urogallus
Akcijski plan zatite surog orla Aquila chrysaetos
Akcijski plan zatite gnijezdećih kolonija velikog vranca (kormorana) Phalacrocorax carbo
Akcijski plan zatite malog sokola Falco columbarius
Akcijski plan zatite ćukavice Burhinus oedicnemus
Akcijski plan zatite droplje Otis tarda
Akcijski plan zatite male ljuke Lymnocryptes minima
Akcijski plan zatite troprstog djetlića Picoides tridactylus
Akcijski plan zatite planinske eve Eremophila alepestris
Akcijski plan zatite voljića maslinara Hippolais olivetorum
Akcijski plan zatite debelokljune čigre Gelochelidion nilotica
Kartiranje i zatita gnjezdilita ptica grabljivica obalnih i otočnih područja
Kartiranje gnjezdilita i zatita morskih ptica
- proljetni gorocvijet Adonis vernalis
- siva gromotulja Alyssum montanum ssp. pluscanescens *
- pječarska milava Ammophila arenaria
- velika umarica Anemone sylvestris
- zimzelena medvjetka Arctostaphylos uva-ursi
- gorska moravka Arnica montana
- tankolisna paroga Asparagus tenuifolius
- Asplenium sagittatum
- Aubrieta columnae ssp. croatica *
- cretna breza Betula pubescens
- Botrychium matricariifolim
- Brassica botterii *
- Brassica cazzae *
- Brassica mollis *
- titasti vodoljub Butomus umbellatus
- močvarni zmijinac Calla palustris
- patuljasta zvončika Campanula cochleariifolia
- Carex curta
- cretni a Carex davalliana
- uskolisni a Carex diandra
- dvodomni a Carex dioica
- razdijeljeni a Carex divisa
- Carex echinata
- Carex extensa
- uti a Carex flava
- Hostov a Carex hostiana
- tamnozeleni a Carex lepidocarpa
- Carex nigra
- Carex serotina
- vodena slatka trava Catabrosa aquatica
- Cephalanthera damasonium
- dugolisna naglavica Cephalanthera longifolia
- crvena naglavica Cephalanthera rubra
- sivkasta gladica Corynephorus canescens
- Corynephorus divaricatus
- lanova vilina kosa Cuscuta epilinum (?Ex)
- Gospina papučica Cypripedium calceolus
- Blagajev likovac Daphne blagayana
- crveni uskolisni likovac Daphne cneorum
- velebitska degenija Degenia velebitica *
- Dianthus multinervis (Ex) *
- hrđavosmeđi naprstak Digitalis ferruginea
- velecvjetni naprstak Digitalis grandiflora
- Drosera anglica (?Ex)
- Drosera intermedia (?Ex)
- Elymus farctus
- Elymus pycnanthus
- uskolisna suhoperka Eriophorum angustifolium
- Eriophorum gracile (?Ex)
- irokolisna suhoperka Eriophorum latifolium
- vlasulja bradica Festuca vaginata
- Fimbristylis bisumbellata
- prava kockavica Fritillaria meleagris
- plućna siritara Gentiana pneumonanthe
- Geranium dalmaticum *
- Hemerocallis lilioasphodelus
- pasji trn Hippophaë rhamnoides
- Hymenophyllum tunbrigense
- boikovina Ilex aquifolium
- Iris pseudopumilla *
- sibirska perunika Iris sibirica
- Koeleria glauca
- sibirska jezičnjača Ligularia sibirica
- Lilium bosniacum *
- lukovičavi ljiljan Lilium bulbiferum
- kranjski ljiljan Lilium carniolicum
- ljiljan zlatan Lilium martagon
- Lonicera borbasiana *
- Mandragora officinarum
- Myricaria germanica
- zvjezdastocvjetni sunovrat Narcissus radiiflorus
- zimski jednolist Ophioglossum lusitanicum (Ex)
- pčelina kokica Ophrys apifera
- uta kokica Ophrys lutea
- talijanski kaćun Orchis italica
- Orchis lactea
- grimizni kaćun Orchis purpurea
- četverotočkasti kaćun Orchis quadripunctata
- kratkoostrugasti kaćun Orchis spitzelii
- kraljevski pujanik Osmunda regalis
- primorski ilj Pancratium maritimum
- zelenkasti dvolist Platanthera chlorantha
- Poa remota
- Pulsatilla pratensis ssp. nigricans
- bijela iljkica Rhynchospora alba
- ravenski sladorovac Saccharum ravennae
- Saxifraga sedoides ssp. prenja *
- bijeli bun Scopolia carniolica
- Sporobolus pungens
- europska planinčica Trollius europaeus
- patuljasti rogoz Typha minima
- mali zimzelen Vinca minor
Očuvati postojeću genetsku raznolikost zavičajnih i ugroenih pasmina domaćih ivotinja i kultiviranih biljaka, svim prikladnim metodama konzervacije (in situ, ex situ, inter situ).
Strateke smjernice
Provesti inventarizaciju zavičajnih i ugroenih udomaćenih svojti
Provesti prioritetne akcijske planove za sve kritično
ugroene udomaćene svojte.
Akcijski planovi
|
Akcijski plan Žurnost Mogući financ. izv. Zaštita svojti Akcijski plan zaštite domaćih živo- PR! DP tinja in situ: otočki poni Akcijski plan zaštite domaćih živo- PR! DP tinja in situ: magarci Akcijski plan zaštite domaćih živo- PR! DP tinja in situ: ruda (dubrovačka) ovca Akcijski plan zaštite domaćih živo- PR! DP tinja in situ: turopoljska svinja Akcijski plan zaštite domaćih živo- PR! DP tinja in situ: crna slavonska svinja Akcijski plan zaštite domaćih živo- KR DP tinja in situ: lička buša Akcijski plan zaštite domaćih živo- KR DP tinja in situ: međimurski konj Akcijski plan zaštite domaćih živo- KR DP tinja in situ: koze (hrvatska bijela i hrvatska šarena koza) Akcijski plan zaštite domaćih živo- KR DP tinja in situ: istarsko i slavonsko- -podolsko govedo Akcijski plan zaštite domaćih živo- KR DP tinja in situ: posavski konj Akcijski plan zaštite domaćih živo- KR DP tinja in situ: istarska ovca Akcijski plan zaštite domaćih živo- KR DP tinja in situ: cigaja Akcijski plan zaštite domaćih živo- KR DP tinja in situ: zagorski puran Akcijski plan zaštite domaćih živo- KR DP tinja in situ: kokoš Hrvatica Akcijski plan zaštite genetske raz- KR DP nolikosti pčela u Hrvatskoj Istraživanja i banke gena Osnutak Hrvatske banke biljnih gena PR! DP, MS Osnivanje laboratorija za gensku di- PR! DP jagnostiku u domaćih životinja Izgradnja sjemenarskog laboratorija KR-SR DP, MS Uređivanje pokušališta Hrvatske ban- SR DP ke biljnih gena u Maksimiru Osnivanje banke gena domaćih životinja SR DP, MS |
Kroz suradnju među svim ovlatenim sektorima osigurati odrivo koritenje biolokih resursa u Hrvatskoj.
Strateke smjernice
Integrirati mjere zatite i odrivoga koritenja biolokih resursa u sve sektore koji njima gospodare ili djeluju na njih
Načiniti planove zatite bioloke i krajobrazne raznolikosti izvan zatićenih područja u suradnji s drugim ovlatenim sektorima
Izvriti reviziju vrednovanja prostora sa stajalita bioloke i krajobrazne raznolikosti i rezultate ugraditi u prostorne planove
Ojačati načela zatite bioloke i krajobrazne raznolikosti u procesu procjene studija utjecaja na okoli
Sustavno rjeavati probleme vezane uz sve oblike onećićenja tla, zraka i voda
Smanjiti uporabu kemijskih sredstava u poljoprivredi i umarstvu
Pojačati napore na suzbijanju krivolova.
Akcijski planovi
|
Akcijski plan Žurnost Mogući financ. izv.Šumarstvo Ugrađivanje mjera zaštite biološke KR DP, MS raznolikosti u šumarstvo, uključu- jući reviziju zakona i propisa Istraživanja optimalnog načina ko- KR-SR DP, PS rištenja mehanizacije u šumi Lovstvo Ugrađivanje mjera zaštite biološ- KR DP, MS ke raznolikosti u lovstvo Poljoprivreda Ugrađivanje mjera zaštite biološ- KR-SR DP, MS ke i krajobrazne raznolikosti u poljodjelstvo Provođenje pilot-projekata za prim- SR DP, MS jenu mjera zaštite biološke razno- likosti u poljodjelstvu Akcijski plan za poticanje tradici- KR DP onalne poljoprivrede i poljoprivre- de koja dopušta opstanak relativno raznolikog i bogatog živog svijeta, te ekstenzivnog i poluekstenzivnog stočarstva Poticati i razvijati ekološku poljo- KR-DR DP privredu i osigurati prirodniji flor- ni sastav agrofitocenoza Slatkovodno ribarstvo Omogućiti opstanak poluintenzivnog PR! DP, MS i/ili ekstenzivnog ribogojstva na ša- ranskim ribnjacima, kao preduvjet odr- žanja njihove ornitološke vrijednosti Ugrađivanje mjera zaštite biološke KR DP raznolikosti u slatkovodno ribarstvo Morsko ribarstvo Ugrađivanje mjera razumnog i dugoročno KR DP, MS održivog iskorištavanja bioloških re- sursa mora u morsko ribarstvo Vodno gospodarstvo Analiza postojećih planova korištenja KR DP, MS voda i planova za reguliranje i koriš- tenje vodotoka uz ugrađivanje mjera zaštite biološke i krajobrazne raznoli- kosti Prostorno planiranje Vrednovanje prostora na podlozi kartira- KR-SR DP, ŽP nja i vrednovanja staništa i značajnih vrsta, te ugrađivanje rezultata u pros- torne planove Biotehnologija Ugrađivanje mjera biološke sigurnosti u PR! DP, MS biotehnologiju |
Upotpuniti nacionalno zakonodavstvo i međusobno uskladiti sektorske zakone i propise kako bi se na najdjelatniji način osiguralo provođenje Konvencije o biolokoj raznolikosti u Hrvatskoj.
Strateke smjernice
Pristupiti svim međunarodnim konvencijama iz područja zatite bioloke i krajobrazne raznolikosti
Usuglasiti nacionalno zakonodavstvo s međunarodnim konvencijama iz područja zatite bioloke i krajobrazne raznolikosti
Donijeti novi Zakon o zatiti prirode, utemeljen na načelima Konvencije o biolokoj raznolikosti, te provedbene propise koji iz njega proizlaze
Revidirati sveukupno nacionalno zakonodavstvo koje se odnosi na zatitu i koritenje biolokih resursa.
Akcijski planovi
|
Akcijski plan Žurnost Mogući financ. izv.Donošenje novoga Zakona o zaštiti PR! DP prirode Donošenje pojedinih zakona o potvr- PR! DP đivanju međunarodnih konvencija iz područja zaštite biološke i krajo- brazne raznolikosti i to: CITES, Bernska, Bonnska Proglašenje novih zaštićenih parko- PR! DP va prirode: Mrežnica, Donja Neretva, Lastovo, Elafiti, Hrvatsko zagorje, Bjelolasica-Stijene, Lička Plješivi- ca, dio područja Kupe, Zrmanja i Kru- pa, Vransko jezero kod Biograda n/m Proglašenje novih zaštićenih dijelo- PR! DP, ŽP va prirode u drugim kategorijama Donošenje novih zakona i to: PR! DP - Zakona o zaštiti genetske raznoliko- sti zavičajnih domaćih životinja i kultiviranih biljaka - Zakona o genetski modificiranim orga- nizmima Izrada programa izmjena i dopuna zako- KR DP na koji uređuju pojedina pitanja u sve- zi sa zaštitom i korištenjem bioloških dobara Donošenje provedbenih propisa temeljem KR DP novog Zakona o zaštiti prirode i među- narodnih konvencija Revizija popisa zakonski zaštićenih KR DP svojti na temelju crvenih popisa Izrada propisa o poticajnim mjerama za KR DP zaštitu prirode i okoliša Izrada propisa o financijskim mehaniz- KR DP mima u zaštiti prirode Donošenje metoda i kriterija za vrjed- KR-SR DP novanje prirode, te shodno tome revizija zaštićenih područja |
U dravnome i nevladinom sektoru razviti jače i potpunije institucionalne okvire za postizanje najveće učinkovitosti napora zatite bioloke i krajobrazne raznolikosti.
Strateke smjernice
Ustrojstvo tijela dravne uprave, ovlatenoga za zatitu prirode i okolia, podići na razinu ministarstva
Institucionalno ojačati slubu zatite prirode i okolia na svim razinama, uključujući znatno pojačanje inspekcijske slube i slube stručnog nadzora
Institucionalizirati sustavno prikupljanje, pohranjivanje i obradu prikupljenih podataka o biolokoj raznolikosti Hrvatske
Povezati ulogu dravnih institucija, javnosti i NVU-a
u zajedničke napore zatite bioloke i krajobrazne
raznolikosti.
Akcijski planovi
|
Akcijski plan Žurnost Mogući financ. izv.Osnivanje Nacionalnoga povjeren- PR! DP stva za praćenje provedbe NSAPa Izrada programa institucionalnog PR! DP, ŽP i organizacijskog jačanja službi ovlaštenih za zaštitu biološke i krajobrazne raznolikosti na držav- noj i županijskoj razini, uključu- jući inspekcijske službe u djelat- nosti zaštite prirode i okoliša Osnivanje javnih ustanova za uprav- KR DP, ŽP ljanje zaštićenim dijelovima prirode Osnivanje stručno-znanstvene usta- KR DP nove za sustavno prikupljanje, poh- ranjivanje i obradu prikupljenih podataka o biološkoj raznolikosti Hrvatske Izrada programa učinkovitijega nad- KR DP zora u svezi pridržavanja Zakona o zaštiti prirode i Zakona o zaštiti okoliša, uključujući programe obra- zovanja policajaca, carinika, kao i inspektora koji obavljaju poslove inspekcije zaštite mora od onečiš- ćenja Organiziranje sustavnoga pohranji- KR-SR DP vanja genetskih dokaznih uzoraka endemičnih svojti, u zbirkama muze- ja i drugih ustanova |
U svrhu djelatne zatite, u najkraćem roku podići osnovnu razinu kvalitetnih podataka o biolokoj i krajobraznoj raznolikosti, uključujući znatne napore na jačanju potrebnoga znanstveno-istraivačkog kadra.
Strateke smjernice
Unaprijediti saznanja i baze podataka o biolokoj raznolikosti
Osigurati trajno istraivanje i izradu analitičke flore, mikoflore i faune
Posebnu panju posvetiti obrazovanju, financiranju, stipendiranju i zapoljavanju istraivača bioloke raznolikosti, posebice vezano za neistraene skupine beskraljenjaka
Kartirati stanita i rasprostranjenost vrsta vanih za očuvanje bioloke raznolikosti i osobitosti.
Osigurati monitoring i management ugroenih vrsta i stanita
Tiskati cjeloviti popis flore, mikoflore i faune Hrvatske
Poticati tiskanje dopunskih znanja o bogatstvu bioloke i krajobrazne raznolikosti i to po regionalnom principu
Podravati i poticati adekvatno čuvanje materijalnih dokaza o biolokoj raznolikosti (botaničke i zooloke zbirke i genetski materijal)
Razvijati mreu volontera na lokalnoj razini u svrhu prikupljanja podataka o biolokoj raznolikosti.
Akcijski planovi
|
Akcijski plan Žurnost Mogući financ. izv.Akcijski planovi za istraživanja i nad- gledanje područja i ekoloških sustava Istraživanja i nadgledanje u zašti- PR! SVE ćenim područjima - DP, MS Izrada vegetacijske karte Hrvatske KR Izrada karte biološke raznolikosti KR Hrvatske Izrada regionalnih inventarnih lis- KR-SR ta dobro istraženih područja s ci- ljem praćenja biološke raznolikosti Kontinuirana istraživanja biljnih i KR-DR životinjskih zajednica močvarnih i vodenih ekosistema, uz nadgledanje na najznačajnijim lokalitetima Izrada programa istraživanja i nad- KR gledanja posebno ugroženih krških lo- kaliteta Sustavna istraživanja podzemnih voda KR (prvenstveno u špiljama), te detek- cija izvora organskih onečišćenja u slivnom području špiljskih ekoloških sustava Registriranje faune na prostoru među- KR-SR rječja Save i Drave Osnovna istraživanja u još neistraže- KR-DR nim ili nedovoljno istraženim dijelo- vima Jadranskog mora, uz određivanje stalnih postaja (ploha), s ciljem pra- ćenja stanja biološke raznolikosti: - ušća rijeka; more oko vanjskih i pučin- skih otoka; osekline; plaže; podvodne spilje; estuariji; batijal Izrada regionalnih inventarnih lista KR gospodarskih ili iz drugih razloga značajnih morskih područja, s ciljem praćenja promjena u pelagičkim i benton- skim ekološkim sustavima Praćenje stanja biološke raznolikosti u KR-DR šumama na pokusnim plohama znanstvenih institucija Istraživanje korištenja određenih pesti- KR cida u šumi Akcijski planovi za istraživanja i nadgle- danje svojti Plan kontinuiranog istraživanja i nadgle- PR! danja populacija ugroženih vrsta, uz predlaganje potrebnih mjera zaštite, pre- ma popisu prioriteta Utvrđivanje rasprostranjenosti rijetkih PR! i endemičnih riba Projekt inverntarizacije podzemne faune PR! Istraživanje rasprostranjenosti i statu- KR-SR sa ugroženih biljnih i životinjskih vrs- ta, vezanih za močvarna i vodena staniš- ta Istraživanja rasprostranjenosti, gustoće, KR-SR biologije i ekologije populacija endemič- nih, rijetkih i evidentno ugroženih bilj- nih i životinjskih svojti u moru, radi njihove djelotvorne zaštite Inventarizacija flore Hrvatske KR Kartiranje flore Hrvatske KR-SR Izrada Flore Hrvatske KR-SR Izrada nacionalne baze podataka i pripad- KR-SR nog GIS-a za raznolikost flore i vegeta- cije Inventarizacija i utvrđivanje areala po- KR-SR jedinih vrsta slatkovodnih riba radi do- bivanja opće slike rasprostranjenosti slatkovodnih zajednica riba Hrvatske Ukupna inventarizacija i utvrđivanje KR-SR areala pojedinih vrsta radi dobivanja opće slike rasprostranjenja vodozemaca i gmazova Revizija taksonomskog statusa, raspro- KR-SR stranjenje, stanje populacije i ekolo- gija biljnih i životinjskih endema i subendema obalnih i otočnih područja Istraživanje osebujnosti, stanja popu- KR-SR lacije, te direktne akcije zaštite za- vičajnih pasmina i kultivara obalnih i otočnih područja Monitoring programi i ciljana istraži- KR-SR vanja ihtiofaune Jadrana Ihtiofaunistička istraživanja dubokog KR-SR južnog Jadrana Istraživanja faunističkoga sastava, u- KR-SR čestalosti i rasprostranjenosti beskra- lježnjaka iz kopnenih i vodenih staništa Praćenje stanja biološke raznolikosti KR-DR morskih beskralježnjaka na stalnim pos- tajama, osobito u još neistraženim ili nedovoljno istraženim dijelovima sjever- nog i srednjeg Jadrana, te na područjima svih pučinskih otoka Inventarizacija sisavaca juga Hrvatske KR-SR Ekologija ugroženih životinjskih vrsta KR-SR dubrovačkog područja Istraživanje ornitofaune, herpetofaune KR-SR i beskralježnjaka vanjskih otoka Taksonomija, rasprostranjenost i ekolo- KR-SR gija faune krškog podzemlja Praćenje brojnosti vrsta i održanje pre- KR-SR hrambene piramide u šumama Praćenje promjena u flori i vegetaciji KR-SR kao posljedice prirodnih promjena i an- tropogenih utjecaja Inventarizacija mikroorganizama KR-SR Akcijski planovi za publiciranje podataka Utemeljenje nacionalnog znanstvenog Od- PR! DP bora za faunu i Odbora za floru i osigu- ranje sredstava za njihov rad Pripremanje i tiskanje edicija faune na PR! DP razini cijele Hrvatske ili po regijama, ovisno o istraženosti pojedinih skupina Kadrovsko ojačavanje i osiguravanje redo- KR DP vite financijske potpore časopisima Na- tura Croatica, Acta Adriatica, Acta Bo- tanica Croatica i Larus Osnivanje baze podataka o biološkoj raz- KR-SR DP nolikosti Jadrana |
Poticati sve metode obrazovanja u području zatite bioloke i krajobrazne raznolikosti na svim razinama kolstva.
Strateke smjernice
Unaprijediti stanje prirodoslovlja na svim razinama kolstva
Revidirati nastavne programe
Vie ulagati u stručno usavravanje nastavnika iz područja prirodoslovlja
Posebnu panju posvetiti obrazovanju istraivača bioloke raznolikosti
Posebnu panju posvetiti obrazovanju o upravljanju zatićenim područjima
Razvijati mreu volontera na lokalnoj razini u svrhu izvaninstitucionalnog obrazovanja iroke javnosti
Akcijski planovi
|
Akcijski plan Žurnost Mogući financ. izv.Osiguravanje sadržaja o biološkoj PR! DP raznolikosti u svim školama i na svim razinama Revizija svih postojećih nastavnih PR! DP planova i programa i njihovo uskla- đivanje s ciljevima i zadaćama od- goja i obrazovanja za održanje bio- loške raznolikosti Osnivanje Povjerenstva Vlade RH za KR-SR DP odgoj i obrazovanje za zaštitu bio- loške raznolikosti, s ciljem pripre- me edukacijskih materijala (zavičaj- ne čitanke, brošure i monografije, priručnici za nastavnike) Obrazovanje većeg broja biologa-tak- KR-DR DP sonoma na PMF-u za kritične (nepokri- vene) svojte Organiziranje županijskih ureda za KR-SR DP, ŽP prosvjetu i kulturu kao mjesta ko- ordinacije aktivnosti oko projekata odgoja i obrazovanja za očuvanje bi- ološke raznolikosti, s obzirom na specifičnost regije Program usavršavanja mladih istra- KR-DR DP, MS živača u inozemstvu Edukacija stručnjaka za upravljanje SR-DR DP, MS zaštićenim vodenim i močvarnim sta- ništima (Wetland Managers) Edukacija stručnjaka za upravljanje SR-DR DP, MS zaštićenim područjima (Protected Area Managers) Nabava novije faunističko-florističke KR DP, MS literature za izobrazbu mladih znan- stvenika |
Potaknuti sve metode obavjećivanja javnosti o problematici zatite bioloke i krajobrazne raznolikosti, te potaknuti sudjelovanje javnosti u zatiti.
Strateke smjernice
Unaprijediti i podići razinu obrazovanja i svijest javnosti o biolokoj i krajobraznoj raznolikosti, te pojačati udio javnosti u akcijama zatite
Uspostaviti mehanizam međunarodne razmjene podataka o biolokoj raznolikosti
Povezati ulogu dravnih institucija, javnosti i NVU-a u zajedničke napore zatite
Poticati i osigurati financiranje akcija zatite i ekoloki odrivoga koritenja pojedinih vrsta, stanita i područja, javnim natječajima
Tiskati priručnike za obrazovanje većega broja
amatera.
Akcijski planovi
|
Akcijski plan Žurnost Mogući financ. izv.Akcijski plan za obavješćivanje jav- PR! DP, ŽP, PS nosti kroz sve medije Uspostava mehanizma razmjene podata- PR! DP, MS ka u okviru Konvencije o biološkoj raznolikosti (Clearing-house Mecha- nism) preko interneta Informacijski sustav za biološku PR! DP raznolikost Hrvatske Osmišljavanje mreže NVU-a, pod vod- PR! DP, PS stvom stručnih i znanstvenih NVU-a, iz područja zaštite biološke i krajo- brazne raznolikosti, koja bi prekri- vala područje cijele države Uspostavljanje fondova na državnoj PR! DP razini za financiranje putem natje- čaja NVU-a, za projekte koji su od koristi za očuvanje biološke i kra- jobrazne raznolikosti Program uključivanja NVU-a u bavlje- KR DP, ŽP nje zaštitom biološke i krajobrazne raznolikosti na lokalnoj razini (na- ročito na razini općina i gradova) Tiskanje priručnika za određivanje KR-DR DP,MS,PS raznih skupina flore i faune s ciljem obrazovanja većeg broja amatera Program obrazovanja predstavnika lo- KR-DR DP, ŽP kalne uprave i samouprave, turistič- kih zajednica i drugih o zaštiti pri- rode Program obrazovanja djelatnika držav- KR-DR DP ne uprave (carina, policija) |
U Nacionalnoj strategiji i akcijskom planu zatite bioloke i krajobrazne raznolikosti zacrtan je niz stratekih smjernica i akcijskih planova zatite. Oni oslikavaju potrebna djelovanja, ali je teko prognozirati mogućnost njihove provedbe. Navedeni program vrlo je teko u cijelosti realizirati. Stoga su akcijski planovi poredani po prioritetima, te bi ih tim redom trebalo i provoditi, vodeći računa o utvrđenim općim stratekim ciljevima i akcijskim planovima.
Osnovne prepreke provedbi NSAP-a bit će manjak financijskih sredstava i nedostatni institucionalni okvir zatite prirode i okolia. Treba naglasiti i činjenicu da je koncept očuvanja i odrivoga koritenja sveukupne bioloke i krajobrazne raznolikosti u Hrvatskoj jo u začetku, te jo uvijek prevladava »konzervativni« pristup koji daje prednost zatiti pojedinih vrijednih područja u odnosu na zatitu raznolikosti biolokih svojti i zajednica.
Sudionici provedbe NSAP-a
Tijela ovlatena za provođenje NSAP-a su Vlada Republike Hrvatske, Dravna uprava za zatitu prirode i okolia i druga nadlena tijela dravne uprave, te nadlena tijela jedinica lokalne samouprave i uprave. Dravna uprava za zatitu prirode i okolia (DUZPO) osigurava provođenje godinjih programa akcijskih planova i o tome podnosi izvjeće Vladi Republike Hrvatske. Radi opsega posla, potrebno je predvidjeti 2-3 djelatnika u okviru DUZPO-a koji će raditi na ovim poslovima.
Osim nadlenih tijela dravne uprave te lokalne samouprave i uprave, u provedbi NSAP-a sudjelovat će i ostali sudionici - preko znanstvenih institucija i poslovnog sektora do nevladinih udruga i lokalne zajednice u najirem smislu.
Povjerenstvo za praćenje provođenja NSAP-a
Dravna uprava za zatitu prirode i okolia će koordinirati daljnji rad i obavljati administrativne i organizacijske poslove u svrhu provođenja NSAP-a, uz nadzor, posebnoga Povjerenstva za praćenje provođenjea NSAP-a kojega će osniovati Vlada Republike Hrvatske. Povjerenstvo će biti sastavljeno od predstavnika ovlatenih tijela dravne uprave, znanstvenih institucija, nevladinih udruga, te poslovnoga sektora. Na takav način osigurat će se nastavak sudioničkoga načela koje je zauzeto i prilikom izrade NSAP-a. Povjerenstvoi će svake godine donositi godinji program akcija za narednu godinu i plan iznalaenja sredstava za njihovo provođenje. Također bi trebalo osigurati koordiniranost između resornih tijela dravne uprave glede provedbe određenih akcijskih planova i utvrditi akcijske planove i projekte koji će se nuditi za financiranje na međunarodnoj razini.
Financiranje provođenja NSAP-a
S obzirom na vrlo raznoliku problematiku i heterogenost akcijskih planova, nemoguće je realno izraziti ukupna potrebna sredstva za provođenje NSAP-a. Tijekom razmatranja financijskih pokazatelja potrebno je imati na umu sljedeće:
Akcijski planovi realizirat će se prema prioritetima, ovisno o financijskim i organizacijskim mogućnostima. S realizacijom prioritetnih akcijskih planova (PR!) trebalo bi započeti odmah, odnosno realizirati ih tijekom sljedeće dvije godine. Kratkoročne planove potrebno je započeti u razdoblju od sljedećih pet godina. Srednjoročni i dugoročni mogu se, ovisno o mogućnostima, realizirati i nakon pet godina.
Veliki dio akcijskih planova realizirat će se kroz redovnu djelatnost ovlatenih tijela, te ne zahtijevaju posebno financiranje. Iznimno će biti potrebno financirati rad pojedinih stručnih povjerenstva, to ne zahtijeva velika sredstva. Svrha navođenja takvih akcijskih planova u NSAP-u je osiguravanje prioriteta i urnosti u njihovoj realizaciji. To se posebice odnosi na donoenje nekih novih zakona i propisa, reviziju postojećega zakonodavstva i osiguranje unoenja mjera zatite bioloke i krajobrazne raznolikosti u različite sektore, te osiguranja prioriteta u financiranju dijela znanstveno-istraivačkih programa.
Iako bi financiranje većine planova trebala biti obveza dravnoga proračuna, veliki broj projekata je podoban i za financiranje iz međunarodnih sredstava, no realizaciju ove mogućnosti je teko procijeniti, budući da ovisi o različitim činiteljima, a naročito o ulasku Republike Hrvatske u PHARE-program.
U Dravnom proračunu utemeljit će se posebna stavka - Sredstva za provođenje NSAP-a kojom bi se barem dijelom osigurala nuna sredstva za ovu djelatnost. Visinu godinjih sredstava moguće je odrediti paualno (određena svota) na temelju prijedloga godinjega programa rada kojega donosi Povjerenstvo za praćenje provedbe NSAP-a ili u određenom postotku od visine ukupnoga dravnog proračuna.
Osim ovih namjenskih sredstava, svi sudionici provedbe NSAP-a osiguravat će dio sredstava u okviru svojih djelatnosti, a ovisno o sudjelovanju u pojedinim akcijskim planovima. Dio sredstava pokuat će se osigurati preko sponzora iz poslovnoga sektora.
Posebno je vano razraditi akcijske planove koji su od međunarodne razine vanosti i za njih traiti financiranje iz inozemnih izvora.
Izrada upanijskih SAP-ova
Dio aktivnosti u provedbi NSAP-a treba sustavno usmjeravati na upanijsku razinu koja će vjerojatno s vremenom biti sve izraenija.
Nakon usvajanja NSAP-a na dravnoj razini, upanije, odnosno Grad Zagreb, pristupit će izradi odgovarajućih provedbenih programa na lokalnoj razini, koje donose upanijske skuptine, odnosno Skuptina Grada Zagreba, uz pribavljenu suglasnost Dravne uprave za zatitu prirode i okolia. Na takav način osigurat će se odgovarajuća zatita i briga za dijelove bioloke i krajobrazne raznolikosti koji su od lokalne razine vanosti, te provedba brojnih nacionalnih ciljeva na lokalnoj razini.
Revizija NSAP-a
Na temelju stalnoga praćenja provođenja NSAP-a, svakih pet godina načinit će se njegova revizija, odnosno sagledati to je od zacrtanoga plana realizirano, da li su se pojavili neki novi trenuci, jesu li se promijenili prioriteti, te načiniti novi popis akcijskih planova.
Za reviziju NSAP-a zadueni su Dravna uprava za zatitu prirode i okolia i Povjerenstvo za praćenje provedbe NSAP-a. Revidirani NSAP donosi Hrvatski dravni sabor.
Klasa: 351-02/97-01/04
Zagreb, 30. lipnja 1999.