Na temelju članka 23. stavak 1. Pravilnika o odravanju i zatiti javnih cesta ( »Narodne novine« br. 25/98) i članka 13. Statuta Hrvatske uprave za ceste, Upravno vijeće Hrvatske uprave za ceste na 4. sjednici odranoj dana 5. listopada 1999. godine, donijelo je
(1) Ovim se Pravilima i tehničkim uvjetima za ophodnju javnih cesta, propisuju uvjeti za uspostavu ophodnje na javnoj cesti, potrebno osoblje i oprema za obavljanje ophodnje na javnoj cesti, provedba mjera za zatitu javne ceste i prometa pri ophodnji, te radovi i aktivnosti koji se obavljaju tijekom ophodnje javne ceste.
(2) Ova Pravila primjenjuju se na dravnim cestama kojima upravlja Hrvatska uprava za ceste, upanijskim i lokalnim cestama kojima upravljaju upanijske uprave za ceste, te na cestama pod koncesijom kojima upravlja korisnik koncesije (u daljnjem tekstu: nadlena uprava za ceste).
Ophodnja javnih cesta obavlja se radi:
- nadziranja prohodnosti i uporabnosti javnih cesta za siguran promet,
- osiguranja iznenadno nastalog izvora opasnosti na javnoj cesti koji se nije mogao predvidjeti,
- provedbe mjera za zatitu javnih cesta i prometa na njima,
- otklanjanja posljedica izvanrednih događaja na javnim cestama,
- osiguranja redovnih i izvanrednih dojava o stanju i prohodnosti javnih cesta,
- obavljanja radova redovnog odravanja manjeg obima na javnim cestama.
Ophodnja javnih cesta obvezno se uspostavlja na autocestama, na javnim cestama s prosječnim godinjim dnevnim prometom većim od 4.000 vozila, te na javnim cestama koje prema posebnoj odluci odredi nadlena uprava za ceste.
(1) U pravilu, ophodnja javnih cesta, uspostavlja se po cestovnim pravcima.
(2) Cestovni pravac, na kojem je uspostavljena ophodnja, dijeli se na ophodarske dionice određene duljine.
(3) Ophodarsku dionicu mogu činiti i dijelovi vie cestovnih pravaca koji se međusobno kriaju. Ukupna duljina takve ophodarske dionice ne smije prelaziti propisanu duljinu iz članka 10. ovih Pravila.
(4) Radi osiguranja tehničko - tehnolokog jedinstva sustava javnih cesta, dvije ili vie ophodarskih dionica zaokruuju se u tehnoloke cjeline.
Ako je ophodnja uspostavljena na dvije ili vie ophodarskih dionica, tada je potrebno uspostaviti mjesto stalnog deurstva te mjesto stalne pripravnosti.
Mjesto stalnog deurstva iz članka 5. ovih Pravila je mjesto u kojem se zaprimaju i prosljeđuju pozivi s ophodarskih dionica, svakodnevno, od 0.00 do 24.00 sata.
(1) Mjesto stalne pripravnosti iz članka 5. ovih Pravila, je mjesto u kojem je organizirana primjereno opremljena specijalizirana grupa za provedbu najnunijih mjera za zatitu ceste i prometa, te za izvedbu radova čije bi neizvođenje izazvalo otećenje javne ceste ili ugrozilo sigurno odvijanje prometa.
(2) Mjesto stalne pripravnosti, mora biti tako organizirano da od zaprimljenog poziva za intervenciju do početka intervencije ne prođe vie od jednog sata.
(1) Mjesto stalnog deurstva i mjesto stalne pripravnosti mogu biti objedinjeni na istom mjestu.
(2) Jedno mjesto stalne pripravnosti, moe zadovoljiti potrebe vie ophodarskih dionica koje su u nadlenosti vie uprava za ceste ako su ispunjeni uvjeti iz članka 7. stavka 2. ovih Pravila.
(3) Osoblje u mjestu stalnog deurstva i mjestu stalne pripravnosti mora biti osposobljeno i opremljeno za obavljanje poslova iz ovih Pravila.
(1) Broj mjesta stalnog deurstva i mjesta stalne pripravnosti, njihovu opremljenost, te način tehnoloke povezanosti s ophodarskim dionicama, određuje nadlena uprava za ceste godinjim planom ophodnje.
(2) Broj i sastav osoblja u mjestima stalnog deurstva i mjestima stalne pripravnosti, određuje nadlena uprava za ceste godinjim planom ophodnje.
(3) Godinji planovi ophodnje donose se sukladno ovim Pravilima, te propisanim postupkom i u rokovima izradbe godinjeg plana odravanja javnih cesta.
(1) Duljina ophodarske dionice, ovisno o vrsti javne ceste, te intezitetu i strukturi prometa na njoj, u pravilu iznosi:
- na autocestama do 50,00 km,
- na javnim cestama s PGDP < 10.000 od 50,00 do 60,00 km,
- na javnim cestama s PGDP £ 8.000 10.000 vozila od 60,00 do 70,00 km,
- na javnim cestama s PGDP £ 6.000 8.000 vozila od 70,00 do 80,00 km,
- na javnim cestama s PGDP £ 4.000 6.000 vozila od 80,00 do 90,00 km.
(1) Stvarnu duljinu svake ophodarske dionice utvrđuje nadlena uprava za ceste sukladno stavku 1. ovoga članka, godinijm planom ophodnje.
(1) Učestalost ophodnje ophodarske dionice, ovisna je o vrsti javne ceste, intezitetu i strukturi prometa na njoj, odnosno strukturi i intenzitetu prometa na pojedinom njenom dijelu, a obavlja se u pravilu na slijedeći način:
- ophodnja autocesta obavlja se svakodnevno od 0,00 do 24,00 sata,
- ophodnja javnih cesta s prosječnim godinjim dnevnim prometom (PGDP) većim od 10.000 vozila obavlja se svakodnevno od 0,00 do 24,00 sata,
- ophodnja javnih cesta s prosječnim godinjim dnevnim prometom (PGDP) od 8.000 do 10.000 vozila obavlja se radnim danom od ponedjeljka do petka od 14,00 do 6,00 sati te subotom, nedjeljom i blagdanom od 0,00 do 24,00 sata,
- ophodnja javnih cesta s prosječnim godinjim dnevnim prometom (PGDP) od 6.000 vozila do 8.000 vozila, obavlja se radnim danom od ponedjeljka do petka od 14,00 do 22,00 sata te subotom, nedjeljom i blagdanom od 6,00 do 22,00 sati,
- ophodnja javnih cesta s prosječnim godinjim dnevnim prometom (PGDP) od 4.000 vozila do 6.000 vozila, obavlja se radnim danom od ponedjeljka do petka od 14,00 do 22,00 sati te subotom, nedjeljom i blagdanom od 6,00 do 18,00 sati.
(1) Ophodnja javnih cesta na kojima u ljetnom razdoblju (srpanj i kolovoz) dolazi do znatnog povećanja prometa, obavlja se pod uvjetima iz članka 11. ovih Pravila uzimajući, kao mjerodavnu vrijednost, prosječni ljetni dnevni promet (PLDP) ostvaren protekle godine.
(2) Ophodnja javnih cesta na kojima povremeno, u tzv. "izvanljetnom" razdoblju, dolazi do bitnog povećanja prosječnog godinjeg dnevnog prometa (PGDP), obavlja se pod uvjetima iz članka 11. ovih Pravila, uzimajući, kao mjerodavnu vrijednost, prosječni dnevni promet (PDP) ostvaren u tom razdoblju protekle godine.
Nadlena uprava za ceste moe uspostaviti ophodnju u određenom razdoblju i na javnim cestama koje ne ispunjavaju uvjete iz članka 3. ovih Pravila, ako:
- nastupe takve okolnosti na javnoj cesti koje ugroavaju sigurnost odvijanja prometa,
- nastupe okolnosti zbog kojih bi mogle nastati tete na javnoj cesti,
- javna cesta prolazi područjem s izrazito nepovoljnim vremenskim uvjetima,
- nastupe druge opravdane okolnosti.
(1) Ophodnja se smatra obavljenom, ako je ophodarska dionica iz članka 10. ovih Pravila, prijeđena u oba smjera najmanje jednom u osam sati, odnosno jednom u dvanaest sati kada se ophodnja obavlja subotom, nedjeljom i blagdanom od 6,00 do 18,00 sati, sukladno članku 11. stavak 2. ovih Pravila.
(2) Iznimno, ophodnja se smatra obavljenom, ako je ophodarska dionica prijeđena u oba smjera najmanje jednom u dvanaest sati, ako tako utvrdi nadlena uprava za ceste godinjim planom ophodnje.
(1) Ophodnju ophodarske dionice moe obavljati samo kvalificirana i stručno osposobljena osoba (u daljnjem tekstu: ophodar) i koja ima vozačku dozvolu za upravljanje motornim vozilom čija najveća doputena masa nije veća od 3.500 kg.
(2) Provjeru stručne osposobljenosti ophodara iz stavka 1. ovoga članka, provode nadlene uprave za ceste, prema ispitnom programu kojeg donosi Hrvatska uprava za ceste.
(1) Ispitni program iz članka 15. ovih Pravila, sastoji se iz teoretskog i praktičnog dijela.
(2) Teoretski dio ispitnog programa obuhvaća poznavanje:
- osnovnih propisa koji uređuju odnose u građenju i uređenju prostora,
- odravanja i zatite javnih cesta,
- zatitu okolia,
- sigurnost prometa,
- osnove meteorologije,
- zatitu od poara,
- te pruanje prve pomoći i spaavanje unesrećenih osoba.
(3) Praktični dio ispitnog programa obuhvaća provjeru znanja:
- postavljanje privremene regulacije prometa radi osiguranja iznenadno nastalog izvora opasnosti na javnoj cesti, sukladno glavi IV. točka 6. ovih Pravila,
- izvođenje određene radne operacije redovnog odravanja,
- uporaba telekomunikacijskog sustava,
- vođenje ophodarskog dnevnika,
- detektiranje događaja,
- koritenje fotoaparata ili drugih uređaja za snimanje,
- primjena ifriranog sustava dojava,
- gaenje početnog poara,
- te pruanje prve pomoći unesrećenim osobama.
(1) Osobe koje su uspjeno zavrile provjeru znanja iz članka 16. ovih Pravila dobivaju od nadlene uprave za ceste ophodarsku iskaznicu (u daljnjem tekstu: iskaznica).
(2) Evidenciju o izdanim iskaznicama vodi nadlena uprava za ceste.
(1) Iskaznica je izrađena kao plastična (plastificirana) kartica pravokutnog oblika, svijetloute boje, dimenzija 86 x 55 mm. Izgled iskaznice prikazan je u prilogu br. 1, list 1-2, koji čini sastavni dio ovih Pravila.
(2) Iskaznica sadri puni naziv nadlene uprave za ceste, sliku ophodara dimenzije 30 x 35 mm, ime i prezime ophodara, JMBG, evidencijski broj, datum izdavanja, opis dobijenih ovlasti, te ime, prezime i potpis ovlatene osobe nadlene uprave za ceste.
(3) Iskaznica se smije koristiti samo u okviru nadlenosti propisanih ovim Pravilima. Svaka zlouporaba iskaznice povlači stegovnu i kaznenu odgovornost. Iskaznicu je zabranjeno davati drugim osobama na koritenje.
(4) Ophodar koji izgubi iskaznicu ili na drugi način ostane bez nje, duan je o tome izvijestiti nadlenu upravu za ceste.
(5) Iskaznica vrijedi od dana njenog izdavanja do prestanka ovlatenja za obavljanje poslova ophodara. Vraćena iskaznica se ponitava i pohranjuje u nadlenoj upravi za ceste.
Ophodnja ophodarske dionice obavlja se posebno obiljeenim i opremljenim vozilom (u daljnjem tekstu: ophodarsko vozilo).
(1) Ophodarsko vozilo mora biti obiljeeno s dva uta (narančasta) rotirajuća svjetla i natpisom "Ophodnja ceste" sa slovima crne boje na ploči ute (narančaste) boje. Nacrt ploče s konstrukcijom slova za natpis prikazan je u prilogu 2., list 2. i 3., koji čini sastavni dio ovih Pravila.
(2) Na stranjoj strani ophodarskog vozila mora se osigurati mjesto za postavljanje prometnog znaka br. 120 "radovi na cesti" veličina 90 x 90 x 90 cm i prometnog znaka br. 265 (266) "obavezno obilaenje s desne (lijeve) strane", veličine Ø 60 cm.
(3) Osnovna boja ophodarskog vozila je narančasta. Prednja i stranja strana vozila dodatno je obiljeena reflektirajućim oznakama, kako je to prikazano u prilogu br. 2 list 1., koji čini sastavni dio ovih Pravila.
Ophodarsko vozilo mora biti opremljeno:
- radioaparatom,
- radijskim uređajem ili mobilnim telefonom,
- fotoaparatom s ugrađenom opcijom prikaza na slici datuma i sata slikanja,
- odgovarajućim kompletom osnovnog alata i materijala, te
- kompletom prometnih znakova i prometne opreme za osiguravanje privremeno opasnih mjesta.
Pod odgovarajućim kompletom osnovnog alata i materijala iz članka 21. podstavak 4. ovih Pravila, smatra se:
- lopata, kramp, kopačica, grablje, sjekira, ručni nabijač za asfalt, ručna (motorna) kosa, ručna (motorna) pila za drvo, metla sirkova, metla ičana,
- čekić bravarski 1,5 kg, malj 5 kg (macola), ručna pila za metal, klijeta kombinirana, klijeta armiračka, klijeta stolarska, komplet odvijača, komplet viljukastih i okastih ključeva, mjerna vrpca, baterijska svjetiljka,
- apsorpcijsko sredstvo velike moći upijanja (ekoloki čisto), 50 kg soli za posipanje cesta (samo u zimskom razdoblju), odgovarajući vijci i obujmice za popravak prometnog znaka, čavli (1 kg), paljena ica (kolut), kanta za vodu (10 l) kanistar plastični za vodu (10 l), kanistar za gorivo (10 l), sredstvo za osobnu dezinfekciju, sredstvo za dezinfekciju alata i vozila, plastične rukavice za jednokratnu uporabu, vreće za smeće,
- vatrogasni aparat S-6, a u područjima s velikim indeksom opasnosti od izbijanja poara i vatrogasna naprtnjača V-25 te vatrogasna metlanica.
(1) Kada se ophodar nalazi izvan ophodarskog vozila, bilo da dijelom obilazi ophodarsku dionicu pjeice ili obavlja radove redovnog odravanja manjeg obima, mora nositi uočljivu odjeću koja je vidljiva na većoj udaljenosti, a po noći, dodatno označena posebnim reflektirajućim materijalom ili reflektirajućim tijelima.
(2) Ophodar mora imati i zatitno odijelo, zatitnu obuću, kinu kabanicu, zatitnu kacigu, čizme za vodu i zatitne rukavice.
Ophodnja ophodarske dionice u neposrednoj je funkciji i provedbe mjera za zatitu javnih cesta i prometa.
(1) Stalnim nadzorom aktivnosti na javnoj cesti ili uz javnu cestu i njenom zatitnom pojasu tijekom ophodnje, sprječava se mogući tetni utjecaj okoline na cestu i prometa na njoj, kao i mogući tetni utjecaj ceste i prometa na okolinu.
(2) Prema ovim Pravilima kao osobito tetne aktivnosti smatraju se:
- povremeno ili trajno zauzimanje javne ceste ili njenog dijela koje nije u svezi s rekonstrukcijom, obnavljanjem ili redovnim odravanjem,
- dovođenje na javnu cestu vode, otpadne ili druge tekućine,
- deponiranje snijega i leda koji moe kliznuti na javnu cestu ( s krova, okolnog zemljita i sl.),
- sprječavanje otjecanja vode s javne ceste,
- putanje na cestu domaćih ivotinja, njihovo napajanje u cestovnom jarku te ispaa u području cestovnog zemljita,
- vonja, zaustavljanje ili parkiranje vozila na bankinama, pjeačkim stazama i biciklističkim stazama i ostalim povrinama koje nisu namijenjene za promet vozila,
- postavljanje ograda, sadnja ivica, drveća, bunja ili drugih nasada na javnoj cesti,
- deponiranje materijala ili predmeta, ako se time smanjuje ili onemogućava preglednost javne ceste, ugroava sigurnost prometa, ili se time otećuje javna cesta,
- oranje u razdaljini 4 m od granice cestovnog zemljita u smjeru suprotno od javne ceste ili u irini 1 m od granice cestovnog zemljita usporedno s javnom cestom,
- okretanje traktora, te ostalih poljoprivrednih strojeva i alatki na javnoj cesti,
- postavljanje ili uporaba svjetla ili svjetlosnih naprava, koje mogu ometati ili ugroavati sigurnost prometa na javnoj cesti,
- obavljanje, bez odgovarajućeg osiguranja, na zemljitu ili stablima uz javnu cestu bilo kakvih radova koji bi mogli prouzročiti tetu na javnoj cesti, ometati ili ugroziti promet na njoj,
- vučenje grana, stabala, trupaca ili sličnih predmeta ili dijelova tereta po javnoj cesti,
- sputanje po pokosu nasipa ili usjeka javne ceste kamenja, drveća, te drugih predmeta i materijala,
- uključivanje ili isključivanje vozila na javnu cestu na mjestu gdje nije izgrađen odgovarajući prilaz odnosno priključak na javnu cestu,
- nedozvoljena ili nekontrolirana aktivnost vlasnika odnosno korisnika zemljita uz javnu cestu kojom bi se mogla naruiti stabilnost javne ceste i ugroziti sigurnost prometa kao to je izrada potpornih zidova, postavljanje vodova iznad, ispod ili uzdu javne ceste, nasipavanje ili potkopavanje nasipa, kopanje jaraka ili rupa u neposrednoj blizini javne ceste i drugo,
- paljenje vatre i korova uz javnu cestu naročito u područjima s velikim indeksom opasnosti od izbijanja poara.
(1) Radi zatite cesta i prometa na njima, ophodar će evidentirati i ostale aktivnosti i pojave nastale nakon zadnje ophodnje ophodarske dionice ili koje uoči tijekom ophodnje, a koje mogu neposredno ugroziti javnu cestu ili sigurno odvijanje prometa.
(2) Kao ostale tetne aktivnosti, prema ovim Pravilima, smatraju se osobito:
- iznenadna prekomjerna uporaba javne ceste s teretnim prometom,
- zaustavljanje autobusa na opasnim ili neuređenim autobusnim postajama na ili izvan kolnika javne ceste,
- svi zahvati u zatitnom pojasu javne ceste za koje ne postoji odgovarajuća suglasnost,
- postavljanje podzemnih i nadzemnih instalacija u cestovnom i zatitnom pojasu javne ceste za koje ne postoji odgovarajuća suglasnost,
- izgradnja priključaka odnosno prilaza na javnu cestu, bez odgovarajuće suglasnosti,
- izvođenje radova na javnoj cesti (prekopavanje, potkopavanje i dr.) bez ogovarajućeg osiguranja ili na neodgovarajući ili nekvalitetan način,
- postavljanje prometnih znakova, reklama i obavijesti na javnoj cesti, bez odgovarajuće suglasnosti nadlene uprave za ceste,
- izgradnja ili postavljanje objekata, kioska, tandova i sl. za obavljanje pratećih djelatnosti te obavljanje pratećih djelatnosti na javnim cestama bez odgovarajuće suglasnosti,
- obavljanje radova u kamenolomima, ljunčarama, glinokopima, ugljenokopima i sl. uz javnu cestu, koji imaju utjecaja na stanje i/ili sigurnost javne ceste,
- obavljanje radova izvan zatitnog pojasa koje ima utjecaj na stabilnost cestovnog trupa ili sigurnost prometa,
- zahvati u trokutu preglednosti koji bi mogli imati utjecaja na sigurnost prometa,
- naputanje i neobiljeavanje vozila na javnoj cesti,
- nepropisno obavljanje izvanrednog prijevoza ili obavljanje izvanrednog prijevoza za koje ophodar posumnja da se obavlja bez odgovarajuće dozvole,
- uporaba teretnih automobila i prijevoz tereta po javnoj cesti s ograničenim osovinskim opterećenjem s evidentno većim osovinskim opterećenjem od doputenog,
- obavljanje sportskih priredbi bez odgovarajućeg osiguranja,
- zatvaranje javne ceste za koje ophodar ne zna ili sumnja da je izvedeno bez odgovarajuće suglasnosti.
(1) Ophodar je duan neposredno upozoriti korisnike javnih cesta odnosno korisnike zemljita i objekata uz javnu cestu ako obavljaju tetne aktivnosti iz članka 25. i 26. ovih Pravila.
(2) Ako korisnici javnih cesta, vlasnici odnosno korisnici zemljita i objekata uz javnu cestu obavljaju osobito tetne i opasne aktivnosti po sudionike u prometu, ophodar moe neposredno izvijestiti nadlenu policijsku postaju i inspekciju za cestovni promet i ceste.
(1) Ako na ophodarskoj dionici nastane izvanredni događaj koji ugroava sigurnost prometa, s posljedicama koje ophodar nije u mogućnosti sam otkloniti, ophodar o događaju izvjećuje mjesto stalnog deurstva.
(2) Pod posljedicama iz stavka 1. ovoga članka smatraju se osobito:
- otećena i naputena vozila te druge stvari na kolniku javne ceste,
- manji odroni, stijene, oborena stabla i drugi materijal ili stvari na kolniku javne ceste,
- veća onečićenja kolnika zbog naneenog blata, razlivenog ulja, kemikalija i opasnih tvari,
- otećenja kolničke konstrukcije zbog odrona, sloma ili dr.,
- otećenje objekta,
- otećenja prometne opreme npr. zatitnih čeličnih i ičanih ograda i dr.
(3) Mjesto izvanrednog događaja osigurava se sukladno odredbama glave IV. točka 6. ovih Pravila, do otklanjanja posljedica izvanrednog događaja.
(1) Radi obavjećivanja javnosti, tijekom ophodnje ophodarske dionice, ophodar nadzire njeno stanje i prohodnost, izvanredne događaje, te meteoroloke uvjete značajne za odvijanje prometa na ophodarskoj dionici.
(2) Uočena stanja i događaje ophodar dojavljuje stalnom mjestu deurstva tijekom ophodnje ili po zavrenoj ophodnji ophodarske dionice.
(1) Učestalost redovnih dojava o stanju i prohodnosti ophodarske dionice ovisna je o utvrđenom trajanju ophodnje sukladno članku 11. ovih Pravila i godinjem dobu.
(2) Izvanredne dojave ophodar dojavljuje stalnom mjestu deurstva odmah po njihovom saznanju.
(1) Dojave o stanju i prohodnosti ophodarske dionice dijele se na:
- dojave redovnog stanja koje podrazumijeva uobičajeni intenzitet prometa, uobičajenu razinu slunosti, te meteoroloke uvjete koji nemaju utjecaja na sigurno odvijanje prometa,
- dojave o uspostavljenom ograničenju brzine koje podrazumijeva ograničenje brzine kretanja vozila za najmanje 50 % od doputene brzine na ophodarskoj dionici u normalnim uvjetima odvijanja prometa, zbog obavljana radova redovnog ili izvanrednog odravanja na duljim potezima,
- dojave o stupanju na snagu zabrane prometa za vozila koja nemaju propisanu zimsku opremu i za priključna vozila, zbog nastanka zimskih uvjeta,
- dojave o stupanju na snagu zabrane prometa za vozila čija ukupna masa prelazi određenu masu,
- dojave o stupanju na snagu zabrane prometa za vozila koja premauju određeno osovinsko opterećenje,
- dojave o stupanju na snagu zabrane prometa za pojedinu/e vrstu/e vozila uvjetovanu stanjem kolnika ili cestovnog trupa, izvanrednim događajem ili meteorolokim uvjetima značajnim za odvijanje prometa,
- dojave o stupanju na snagu zabrane prometa za sva vozila,
- dojave o obveznoj uporabi lanaca za snijeg na pogonskim kotačima autobusa, teretnih automobila, specijalnih i radnih vozila, tegljača i traktora, te za osobne i kombinirane automobile koji su opremljeni gumama s ljetnim profilom, zbog toga to je kolnik ophodarske dionice pokriven snijegom najmanje pet centimetara.
(2) Dojave izvanrednih događaja na ophodarskoj dionici dijele se na:
- dojave o mogućem nastanku elementarne nepogode,
- dojave o većim prometnim nezgodama zbog kojih se odvijanje prometa mora u potpunosti prekinuti na vrijeme dulje od 2 sata,
- dojave o većim iznenadnim otećenjima cestovnog trupa ili objekata zbog kojih je nuno primijeniti odgovarajuća ograničenja prometa,
- dojave o prolasku izvanrednog prijevoza ophodarskom dionicom zbog kojega se moraju primijeniti određena ograničenja prometa.
(3) Dojave meteorolokih uvjeta značajnih za odvijanje prometa na ophodarskoj dionici dijele se na:
- dojave o smanjenoj vidljivosti zbog nepovoljnih atmosferskih ili drugih prilika (magla, snijeg, kia, praina, dim i sl.) zbog kojih vozač ne moe jasno uočiti druge sudionike u prometu ili prometni znak na udaljenosti od najmanje 200 m na cesti izvan naselja odnosno na udaljenosti od 100 m u naselju,
- dojave o olujnom vjetru zbog kojeg se kretanje pojedinih vrsta vozila mora ograničiti, ili se promet mora u potpunosti prekinuti,
- dojave o nastanku zimskih uvjeta koje podrazumijevaju stanja kada je kolnik pokriven slojem snijega najmanje 5 cm visine ili kada je na kolniku poledica, pa treba uvesti zabranu prometa za vozila na motorni pogon koja nemaju propisanu zimsku opremu i za priključna vozila.
Za autoceste i javne ceste na kojima se ophodnja obavlja svakodnevno od 0,00 do 24,00 sata, redovne obavijesti o stanju i prohodnosti ophodarske dionice dojavljuju se u mjesto stalnog deurstva:
- u zimskom razdoblju, tri puta dnevno, od 5,00 do 6,00 sati, od 13,00 do 14, 00 sati te od 17,00 do 18,00 sati,
- u ostalom dijelu godine, jednom dnevno, od 17,00 do 18,00 sati .
Za javne ceste na kojima se ophodnja ophodarske dionice obavlja radnim danom od ponedjeljka do petka od 14,00 do 6,00 sati, te subotom, nedjeljom i blagdanom od 0,00 do 24,00 sata, redovne obavijesti o stanju i prohodnosti ophodarske dionice dojavljuju se u mjesto stalnog deurstva:
- u zimskom razdoblju, dva puta dnevno od ponedjeljka do petka od 5,00 do 6,00 sati, te od 17,00 do 18,00 sati, te tri puta dnevno subotom i nedjeljom i blagdanom od 5,00 do 6,00 sati, od 13,00 do 14, 00 sati te od 17,00 do 18,00 sati,
- u ostalom dijelu godine, jednom dnevno, od 17,00 do 18,00 sati .
Za javne ceste na kojima se ophodnja ophodarske dionice obavlja radnim danom od ponedjeljka do petka od 14,00 do 22,00 sata te subotom, nedjeljom i blagdanom od 6,00 do 22,00 sata, redovne obavijesti o stanju i prohodnosti ophodarske dionice dojavljuju se u mjesto stalnog deurstva:
- u zimskom razdoblju, jednom dnevno, od ponedjeljka do petka od 17,00 do 18,00 sati, te dva puta dnevno subotom i nedjeljom i blagdanom od 13,00 do 14,00 sati te od 17,00 do 18,00 sati,
- u ostalom dijelu godine, jednom dnevno, od 17,00 do 18,00 sati.
Za javne ceste na kojima se ophodnja ophodarske dionice obavlja radnim danom od ponedjeljka do petka od 14,00 do 22,00 sata te subotom, nedjeljom i blagdanom od 6,00 do 18,00 sati, redovne obavijesti o stanju i prohodnosti ophodarske dionice dojavljuju se u mjesto stalnog deurstva samo u zimskom razdoblju, jednom dnevno od ponedjeljka do petka od 17,00 do 18,00 sati, te subotom, nedjeljom i blagdanom, od 13,00 do 14, 00 sati te od 17,00 do 18,00 sati.
Pod zimskim razdobljem, sukladno Pravilniku o odravanju i zatiti javnih cesta, smatra se razdoblje od 01. studenog tekuće do 15. travnja naredne godine.
(1) Dojave iz članka 32. do članka 36. ovih Pravila, primaju se u mjestima stalnog deurstva ifriranim sustavom dojave.
(2) Obrazac ifriranog sustava dojave prikazan je u prilogu br. 4, list 1, koji čini sastavni dio ovih Pravila.
(3) Primljene dojave objedinjuju se po cestovnim pravcima u tzv. "Zbirnu obavijest o stanju i prohodnosti javnih cesta" prilagođenu za obavjetavanje javnosti.
(4) Obrazac iz stavka 3. ovoga članka prikazan je u prilogu br. 4 list br. 2, koji čini sastavni dio ovih Pravila.
(1) Nadlene uprave za ceste vode evidenciju i objedinjavaju podatke o primljenim dojavama iz članka 37. ovih Pravila.
(2) Prikupljeni podaci osobito se koriste za:
- planiranje radova redovnog i izvanrednog odravanja,
- zatitu javnih cesta i prometa,
- projektiranje javnih cesta,
- razmjenu podataka o stanju i prohodnosti europskih cestovnih pravaca (E-ceste),
- postupke za nadoknadu tete korisniku javne ceste, ako je teta prouzročena stanjem javne ceste,
- ostale potrebe gospodarenja javnim cestama.
(1) Nakon ophodnje ophodarske dionice, ophodar unosi uočena stanja i događaje u ophodarski dnevnik.
(2) Ophodarski dnevnik je knjiga za svaku pojedinu ophodarsku dionicu sastavljena od pojedinačnih numeriranih listova.
(3) List ophodarskog dnevnika sadri naziv nadlene uprave za ceste, broj ceste, opis ceste, nazive krajnjih točaka ophodarske dionice, ukupnu duljinu ophodarske dionice, ime i prezime ophodara, registarske oznake ophodarskog vozila, datum, sat početka i zavretka ophodnje, opis utvrđenog stanja i prohodnosti ophodarske dionice, opis uočenih aktivnosti na ophodarskoj dionici, popis obavljenih radova redovnog odravanja, ime i prezime osobe i sat predaje obavijesti deurnoj osobi u mjestu stalnog deurstva, te rubriku za upis ostalih zapaanja s prijedlogom mjera.
(4) Ako ophodar tijekom ophodnje naiđe na prometnu nezgodu, u ophodarski dnevnik unosi i podatke, ako su mu dostupni, o sudionicima prometne nezgode, vremenu prometne nezgode, uzroku, te moebitnim tetama i posljedicama prouzročenim na javnoj cesti.
(5) Obrazac ophodarskog dnevnika prikazan je u prilogu br. 3, koji čini sastavni dio ovih Pravila.
Ako se pri ophodnji ophodarske dionice, utvrdi opasno mjesto, nastalo kao posljedica događaja koji se nije mogao predvidjeti i čiju posljedicu nije moguće odmah otkloniti, mjesto se mora označiti privremeno, postavljanjem prometnih znakova za uspostavu sigurnog odvijanja prometa.
Način osiguranja ovisan je o vrsti javne ceste, izvoru i vremenu trajanja privremene opasnosti.
(1) Privremene opasnosti na autocestama, označavaju se:
- ako se nalaze na desnom prometnom traku i traju najmanje jedan dan, prema regulaciji "A",
- ako se nalaze na lijevom prometnom traku i traju najmanje jedan dan, prema regulaciji "B",
- ako se nalaze na kolničkom traku i traju najmanje jedan dan, prema regulaciji "C",
- ako se nalaze na lijevom ili desnom prometnom traku i traju neprekidno do 16 sati, prema regulaciji "D",
- ako se nalaze djelomično na desnom prometnom traku i traku za prisilno zaustavljanje i kratkog su trajanja (do dva sata), prema regulaciji "E - 1",
- ako se nalaze na traku za prisilno zaustavljanje i kratkog su trajanja (do dva sata), prema regulaciji "E - 2".
- ako se nalaze na lijevom prometnom traku i kratkog su trajanja (do dva sata), prema regulaciji "E - 3".
(2) Sheme regulacija iz stavka 1. ovoga članka, prikazane su u prilozima od br. 5 do br. 9 i čine sastavni dio ovih Pravila.
(1) Privremene opasnosti na javnim cestama namijenjenim isključivo za promet motornih vozila na kojima je ograničena brzina kretanja vozila do 100 km na sat, označavaju se:
- ako se moe osigurati prolazna irina jednaka ili veća od 5,50 m, prema regulaciji "F",
- ako je prolazna irina manja od 5,50 m, prema regulaciji "G",
- ako je prolazna irina do 2,75 m prema regulaciji "H",
- ako su kratkog trajanja (do dva sata) i po danu, prema regulaciji "I".
(2) Sheme regulacija iz stavka 1. ovoga članka, prikazane su u prilozima od br. 10 do br. 13 i čine sastavni dio ovih Pravila.
(1) Privremene opasnosti na javnim cestama na kojima je ograničena brzina kretanja vozila do 80 km na sat, označavaju se:
- ako se moe osigurati prolazna irina jednaka ili veća od 5,50 m, prema regulaciji "J",
- ako je prolazna irina manja od 5,50 m, prema regulaciji "K",
- ako je prolazna irina do 2,75 m, prema regulaciji "L",
- ako su kratkog trajanja (do dva sata) i po danu, prema regulaciji "M".
(2) Sheme regulacija iz stavka 1. ovoga članka, prikazane su u prilozima od br. 14 do br. 17 i čine sastavni dio ovih Pravila.
(1) Ophodar provodi osiguranje privremeno opasnog mjesta, odmah po dolasku na opasno mjesto s odgovarajućim prometnim znakovima, koji se nalaze u ophodarskom vozilu i koji čine dio obvezne opreme ophodarskog vozila iz članka 21. ovih Pravila.
(2) Kada je potrebno zatvoriti za sav promet jedan od kolničkih trakova na autocesti, osiguranje privremeno opasnog mjesta izvodi stalno pripravna grupa, odmah nakon primljene dojave. Komplet prometnih znakova za takvu regulaciju, mora biti smjeten u mjestu stalne pripravnosti.
(1) Sva prometna signalizacija i prometna oprema, koja se upotrebljava u osiguranju privremeno opasnih mjesta na ophodarskoj dionici, mora biti izrađena i postavljena, sukladno propisima o prometnim znakovima na cestama.
(2) Posebne oznake za usmjeravanje prometa s dopunskom pločom, koje nisu sukladne propisima o prometnim znakovima na cestama, prikazane su u prilogu br.18., list 1. - 7., koji čini sastavni dio ovih Pravila.
(3) Svi prometni znakovi iz stavka 1. i 2. ovoga članka, moraju biti izrađeni s reflektirajućom folijom.
(4) Ako se isti prometni znakovi postavljaju na lijevoj i desnoj strani kolnika moraju biti jednakih dimenzija.
(5) Uz prometne znakove postavljaju se i treptajuća svjetla narančaste boje. Treptajuća svjetla mogu biti postavljena kao samostalna ili kao komplet treptajućih svjetla.
Ako tijekom postavljanja privremenih prometnih znakova, odnosno pri obavljanju radova na otklanjanju posljedica izvanrednog događaja na javnoj cesti, sudjeluje drugo vozilo a ne ophodarsko vozilo, tada to vozilo mora biti obiljeeno na način kao i ophodarsko vozilo, ali bez natpisa «Ophodnja cesta».
(1) Pri ophodnji ophodarske dionice ophodar obavlja i radove redovnog odravanja manjeg obima.
(2) Pod radovima iz stavka 1. ovoga članka, smatraju se:
- ispravljanje sruenog ili nakoenog prometnog znaka,
- čićenje prometnog znaka od blata ili nanesenog snijega,
- koenje trave i uklanjane raslinja oko prometnog znaka kojem je zbog toga smanjena uočljivost,
- uklanjanje rasutih materijala, predmeta i sl., s manjih povrina kolnika i ostalih prometnih povrina,
- manja čićenje kolnika od uljnih mrlja, blata, lića, komada stakla, otkinutog granja, pregaenih ivotinja i sl.,
- zatvaranje manjih otvora na zatitnoj ičanoj ogradi,
- popravak manjih lokalnih otećenja kolnika (udarnih rupa i pojedinačnih pukotina),
- manja čićenja (odčepljenja) sustava za odvodnju (slivnika i vodolovnih grla) uklanjanjem manjih prepreka koje sprječavaju nesmetano otjecanje vode iz cestovnih jaraka, kanalica i sl.,
- manja čićenja prijelaznih naprava na objektima,
- presijecanje bankina koje spriječavaju povrinsku odvodnju kolnika,
- manji lokalni popravak bankina,
- uklanjane manjih prepreka iz trokuta preglednosti (granja i raslinja),
- pojedinačno čićenje prometnih znakova i prometne opreme,
- čićenje cestovnog pojasa od otpadaka,
- uklanjanje granja u dohvatu iz slobodnog profila ceste,
- uklanjanja nestabilnog manjeg kamenja, ledenih siga i sl.
- prevencija protiv stvaranja poledice na manjim povrinama kolnika (kod lokalnog vlaenja kolnika, na manjim objektima, manjim usponima, zavojima i sl.) ručnim posipanjem soli.
(1) Pri ophodnji ophodarske dionice ophodar obavlja i druge aktivnosti koje su u funkciji podizanja razine prometne usluge, kao to je:
- pruanje nune pomoći korisnicima javnih cesta u nevolji, zbog kvara vozila i sl.,
- neposredno davanje obavijesti korisnicima javne ceste o stanju i prohodnosti ophodarske dionice i drugih obavijesti,
- organiziranje uklanjanja vozila u kvaru ili otećenih vozila.
(2) U ophođenju s korisnicima javnih cesta te korisnicima zemljita uz javnu cestu, ophodar se mora ophoditi uljudno.
(1) Kod izvanrednih događaja nastalih na javnoj cesti, ophodar je duan u okviru svojih mogućnosti, obaviti i druge radove i aktivnosti potrebne za zatitu javne ceste i prometa, a koje nisu obuhvaćene ovim Pravilima.
(2) U slučajevima iz stavka 1. ovoga članka, ophodar je duan provesti i neposredni nalog ovlatene osobe nadlene uprave za ceste ili ovlatene osobe nadlene inspekcije za ceste ili ovlatene osobe policije.
Opis obavljenih radova i aktivnost iz članka 48., 49., i 50. ovih Pravila, ophodar unosi u ophodarski dnevnik po obavljenoj ophodnji.
Ispitni program za provjeru stručne osposobljenosti ophodara iz članka 15. ovih Pravila, donijet će Hrvatska uprava za ceste u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovih Pravila.
Hrvatska uprava za ceste, utvrdit će način vođenja evidencije o primljenim dojavama iz članka 38. ovih Pravila, te način upravljanja podacima, u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovih Pravila.
Danom stupanja na snagu ovih Pravila prestaje vaiti »Uputstvo o obnaanju ophodarske slube na javnim cestama u Republici Hrvatskoj«, koje je donio Upravni odbor poduzeća »Hrvatske ceste«, na sjednici odranoj 14. 6. 1991. godine.
Ova Pravila stupaju na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Urbroj: 345-10-12011/99.
Zagreb, 5. listopada 1999.
PRILOG 1
Ophodarska iskaznica - izgled i sadržaj
PRILOG 2
Ophodarsko vozilo - način obilježavanja
PRILOG 3
Ophodarski dnevnik - obrazac
Obavještavanje javnosti o stanju i prohodnosti javnih cesta
Obavještavanje javnosti o stanju i prohodnosti javnih cesta
PRILOG 5
Shema postavljanja privremenih prometnih znakova za osiguranje opasnih mjesta na autocesti
PRILOG 6
PRILOG 7
PRILOG 8
PRILOG 9
PRILOG 10
PRILOG 11
PRILOG 12
PRILOG 13
PRILOG 14
PRILOG 15
PRILOG 16
PRILOG 17