283
Ustavni sud Republike Hrvatske u sastavu dr. sc. Smiljko Sokol, predsjednik Suda te suci dr. sc. Velimir Belajec, Marijan Hranjski dr. iur., dr. sc. Petar Klarić, Jurica Malčić, mr. sc. Ivan Matija, Ivan Mrkonjić dr. iur., dr. sc. Jasna Omejec, Emilija Rajić, Vice Vukojević dr. iur. i Milan Vuković dr. iur., odlučujući o prijedlogu Sindikata graditeljstva Hrvatske iz Zagreba i dr. za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti Zakona o udrugama, na sjednici odranoj 3. veljače 2000. godine, donio je sljedeću
I. Pokreće se postupak za ocjenu ustavnosti odredaba Zakona o udrugama (»Narodne novine«, br. 70/97 i 106/97): rečenica druga stavka 1. i stavci 4. i 5. članka 8., stavci 3. i 4. članka 10., stavak 3. članka 11., stavak 3. članka 14., stavak 3. članka 17., točke 3. stavka 1. i stavka 3. članka 28., alineje 2. stavka 1. i stavci 4. i 5. članka 35., stavci 2. i 3. članka 37., te se
ukidaju:
rečenica druga stavka 1. i stavci 4. i 5. članka 8., stavci 3. i 4. članka 10., stavak 3. članka 11., stavak 3. članka 14., stavak 3. članka 17. točka 3. stavka 1. i stavak 3. članka 28., alineja 2. stavka 1. i stavci 4. i 5. članka 35., stavci 2. i 3. članka 37.
II. Ne prihvaćaju se prijedlozi za ocjenu ustavnosti Zakona o udrugama u cijelosti, te za ocjenu ustavnosti odredaba stavka 1. članka 1., stavka 2. članka 2., stavka 2. članka 6., stavka 1. članka 10., stavaka 1. i 2. članka 11., članaka 12. i 13., stavaka 2. i 3. članka 16., članka 18., stavaka 2. i 3. članka 20., stavaka 1. i 2. članka 27., stavka 4. članka 28. te članka 30., alineje 1. stavka 1. i stavci 2. i 3. članka 35. i članka 38.
Pred Ustavnim sudom je, u povodu nekoliko prijedloga za pokretanje postupka, u tijeku postupak ocjene ustavnosti Zakona o udrugama (»Narodne novine«, br. 70/97; ispravak Zakona, »Narodne novine«, br. 106/97), i to kako Zakona u cjelini, tako i pojedinih njegovih odredaba.
1. S obzirom na sadraj, prijedlozi se mogu svrstati u tri grupe:
1.1. Centar za razvoj neprofitnih organizacija (CERANEO) iz Zagreba, Gotovčeva 1 i Hrvatski pravni centar (HPC) iz Zagreba, Hebrangova 21/IV (u predmetu U-I-149/1999) zajedničkim prijedlogom osporili su Zakon o udrugama u cjelini, posebno i zbog toga to se Zakonom predviđa postojanje i rad samo onih udruga koje su pravne osobe, te odredbe stavka 2. članka 6., stavaka 1. i 3. - 5. članka 8., stavaka 1., 3. i 4. članka 10., stavaka 1. i 2. članka 11., članaka 12. i 13., stavka 2. članka 14., stavaka 2. i 3. članka 16., stavka 3. članka 17., članaka 18. i 19., stavaka 2. i 3. članka 20., stavaka 1. i 2. članka 27., stavaka 1. i 4. članka 28., te članaka 30., 35. i 38.
Podnositelji prijedloga predlau da se Zakon o udrugama ukine u cijelosti, odnosno da se ukinu navedene odredbe tog Zakona.
Podnositelji smatraju da je Zakon suvie restriktivan i da se njime (pretjerano) ograničava ustavno pravo građana na slobodu udruivanja (stavak 1. članka 43. Ustava Republike Hrvatske; stavak 1. članka 11. Europske konvencije za zatitu ljudskih prava i temeljnih sloboda - »Narodne novine - Međunarodni ugovori«, br. 18/97).
Navode da se temeljne ustavne slobode i prava čovjeka i građanina mogu zakonom ograničavati (članak 16. i stavak 2. članka 43. Ustava; stavak 2. članka 11. Europske konvencije), ali ta ograničenja moraju odgovarati načelu razmjernosti (proporcionalnosti). To znači da ograničavajuća pravna pravila moraju biti prikladna za ostvarenje postavljenog legitimnog cilja i srazmjerna svrsi koja se eli postići.
Smatraju da je ustavna sloboda udruivanja ograničena time to Zakon o udrugama predviđa samo udruge koje imaju svojstvo pravne osobe (stavak 2. članka 2.), a proputeno je urediti pretpostavke i oblike udruivanja bez pravne osobnosti, te to se i drugim odredbama Zakona o udrugama nameću pretjerane stege i neprikladne pretpostavke za njihovo osnivanje, djelovanje i prestanak rada.
1.2. Hrvatski lovački savez iz Zagreba, Demetrova 22 (u predmetu U-I-453/1998) osporava ustavnost odredbe točke 3. stavka 1. članka 28. i stavka 3. članka 37. Zakona o udrugama, te predlae njihovo ukidanje.
Osporene odredbe odnose se na ovlatenje tijela dravne uprave nadlenog za registraciju udruge da odluči o prestanku udruge, ako utvrdi da njen statut nije u skladu sa Zakonom o udrugama (točka 3. stavka 1. članka 28.), odnosno ako u zakonskom roku ne uskladi statut s odredbama Zakona (stavak 3. u svezi sa stavkom 1. članka 37.).
Predlagatelj smatra da se povjeravanjem takvih ovlatenja tijelima uprave, i to iz razloga koji nisu navedeni u Ustavu, bitno ograničavaju ustavne slobode i prava iz članka 43. Ustava.
Predlagatelj je istaknuo i prijedlog za privremenu obustavu rjeenja ranijeg Ministarstva uprave, klasa: UP/I-230-02/98-01/1111, urbroj: 515-02-02/7-98-1 od 20. oujka 1998.
Taj je prijedlog rjeenjem Ustavnog suda odbačen na sjednici odranoj 31. oujka 1998. (u predmetu U-VIII-290/1998).
1.3. Prijedloge kojima se osporava ustavnost samo pojedinih stavaka članka 38. Zakona o udrugama (koji se tiče imovine drutvenih organizacija) i predlae njihovo ukidanje, podnijeli su:
- Sindikat graditeljstva Hrvatske, Zagreb, Trg kralja Petra Kreimira IV. br. 2, glede stavaka 5., 6., 9. i 10. (u predmetu U-I-884/1997);
- Dinko imatović, odvjetnik iz Zagreba, Kneza Mislava 18, glede stavka 1. (u predmetu U-I-920/1997). Podnositelj prijedloga istaknuo je i prijedlog za izdavanje privremene mjere za odgodu primjene te zakonske odredbe.
- Hrvatska udruga sindikata, Zagreb, Ilica 1/XIII, glede stavaka 2. - 8. te 10. i 11. (u predmetu U-I-929/1997);
- Savez samostalnih sindikata Hrvatske, Zagreb, Trg kralja Petra Kreimira IV. br. 2, glede stavaka 4. - 6., 8. i 9. (u predmetu U-I-956/1997).
Sindikat graditeljstva Hrvatske i Savez samostalnih sindikata Hrvatske osporavaju ustavnost stavka 5. u svezi sa stavkom 4. članka 38. Zakona o udrugama, kojom se sindikatima ograničava raspolaganje nekretninama na kojima je njihov prednik imao pravo raspolaganja i koritenja, a u zaključenim ugovorima o zakupu na mjesto zakupodavca stupa Republika Hrvatska; stavka 6. istog članka kojim se sindikati ovlaćuju da sporazumno, u zakonskom roku, podijele nekretnine i steknu vlasnitvo na njima, ali s time da, ako u roku od est mjeseci ne postignu dogovor, nekretnine postaju vlasnitvo drave koja će ih prenijeti u vlasnitvo sindikata prema mjerilima koje utvrdi Hrvatski dravni sabor; i stavaka 9. i 10. po kojima su sindikati duni Vladi Republike Hrvatske dostaviti popis svih nekretnina na kojima su imali pravo raspolaganja ili koritenja, a ako to u zakonskom roku ne učine, gube pravo stjecanja vlasnitva po stavku 6. članka 38. Zakona.
Sindikat graditeljstva Hrvatske predlae ukidanje čitavog članka 38. Zakona o udrugama, a Savez samostalnih sindikata Hrvatske ukidanje samo stavaka 5. i 6., a u stavcima 9. i 10. samo brisanje riječi koje primjenu ovih odredaba proiruju i na sindikate (tj. riječi koje glase: »... i sindikati registrirani kao drutvene organizacije do dana početka primjene Zakona o radu...« (»Narodne novine«, br. 38/95).
Podnositelji prijedloga pozivaju se na stavke 1. i 2. članka 62. Zakona o vlasnitvu i drugim stvarnim pravima (»Narodne novine«, br. 91/99) po kojima je, pretvorbom nositelja ranijeg prava upravljanja, odnosno koritenja i raspolaganja, to pravo postalo pravo vlasnitva pravnog sljednika; te na stavak 1. članka 62. tog Zakona po kojem se predmnijeva da je osoba, koja je u zemljinim knjigama upisana kao nositelj prava upravljanja, odnosno koritenja i raspolaganja, vlasnik odgovarajućih nekretnina, a tko tvrdi suprotno, treba to dokazati.
Tvrde da se članak 390. Zakona o vlasnitvu i drugim stvarnim pravima (po kojem se citirane odredbe Zakona ne odnose na drutvene i drutveno-političke organizacije) ne bi smio primijeniti na sindikate, jer oni u sutini nisu drutvene organizacije, a imovinu su stjecali od članarine njihovih članova. Smatraju da nema ustavnog temelja da nekretnine postanu dravno vlasnitvo samo zato to se sindikati nisu uspjeli dogovoriti o njihovoj podjeli; da se ne mogu oduzimati nekretnine i prenositi u vlasnitvo drave (pa niti privremeno), s time da će ih drava raspodijeliti po kriterijima koji nisu određeni; i da se ne moe sindikatu oduzeti nekretnina koju je stekao iz vlastitih sredstava i prisiliti ga da je dijeli s drugim sindikatima.
Smatraju da su citirane odredbe članka 38. Zakona o udrugama protivne članku 43. Ustava, članku 176. Zakona o radu (o podjeli imovine sindikata) te konvencijama Međunarodne organizacija rada, i to Konvenciji br. 87 (o slobodi udruivanja i zatiti prava na organiziranje) i Konvenciji br. 98 (o primjeni načela o pravu na organiziranje i kolektivno pregovaranje).
Hrvatska udruga sindikata osporava ustavnost (osim već citiranih stavaka 4., 6. i 10. članka 38. Zakona o udrugama) jo i stavka 2. kojim se određene nekretnine ostavljaju u vlasnitvo dobrovoljnim vatrogasnim drutvima; stavka 3. kojim se načelno uređuje da drava moe nekretnine drutvenih organizacija na kojima je stekla vlasnitvo prenijeti na pravne sljednike tih organizacija, u skladu s mjerilima koje će odrediti Hrvatski dravni sabor; stavka 7. u kojem se statuiraju neke iznimke od pravila da nekretnine drutvenih organizacija načelno stječe drava; stavka 8. koji govori o nekretninama Matice hrvatske i stavka 11. po kojem pokretnine bivih drutvenih organizacija stječu udruge koje su pravni sljednici tih organizacija.
Predlagač smatra da sva imovina bivih drutvenih organizacija treba postati i ostati vlasnitvo drave i protivi se da dravno vlasnitvo bude samo kratkotrajni međustadij prije podjele te imovine sindikatima i drugim udrugama.
Na prijedloge navedenih sindikata za ocjenu ustavnosti članka 38. Zakona o udrugama svoj je odgovor 28. siječnja 1998. dalo ranije Ministarstvo uprave Republike Hrvatske.
U odgovoru su naveli kako je donoenje Zakona o udrugama bilo nuno kako bi se pravni odnosi u oblasti slobode udruivanja uredili na način koji je sukladan Ustavu Republike Hrvatske, te da bi se, u uvjetima osnivanja nekoliko velikih sindikalnih centrala te niza manjih sindikalnih udruga, od kojih niti jedna nema nedvojben pravni osnov za stjecanje imovine biveg Saveza sindikata Hrvatske, zatitila ta imovina od neutemeljenog prisvajanja.
Prijedlog Dinka imatovića odnosi se na zgradu »Novinarski dom« u Zagrebu, koju je 1928. izgradilo Hrvatsko novinarsko drutvo. Zgrada je bila nacionalizirana, ali je posebnim zakonom od 30. prosinca 1976. vraćena Drutvu na koritenje i raspolaganje.
Smatra da je protivno Ustavu da zgrada, bez naknade, prijeđe u vlasnitvo drave, pa zbog toga osporava ustavnost načelne odredbe iz stavka 1. članka 38., po kojoj nekretnine na kojima su drutvene organizacije imale pravo koritenja i raspolaganja, prelaze u dravno vlasnitvo.
2.1. Sloboda udruivanja uređena je stavkom 1. članka 43. Ustava Republike Hrvatske: »Građanima se jamči pravo na slobodno udruivanje radi zatite njihovih probitaka ili zauzimanja za socijalna, gospodarska, politička, nacionalna, kulturna ili druga uvjerenja i ciljeve. Radi toga građani mogu slobodno osnivati političke stranke, sindikate i druge udruge, uključivati se u njih ili iz njih istupati«.
Sukladnu odredbu sadri i Europska konvencija o zatiti ljudskih prava i temeljnih sloboda u stavku 1. članka 11.: »Svatko ima pravo na slobodu mirnog okupljanja i slobodu udruivanja s drugima, uključujući i pravo osnivati sindikate ili im pristupati radi zatite svojih interesa«.
Republika Hrvatska prihvatila je Europsku konvenciju (zajedno s protokolima broj 1., 4., 6., 7. i 11.), ona je potvrđena (ratificirana) u skladu s Ustavom i objavljena u »Narodnim novinama«, pa je stoga u smislu članka 134. Ustava dio unutarnjeg pravnog poretka, a po pravnoj je snazi iznad zakona.
2.2. Temeljne slobode i prava čovjeka i građanina mogu se ograničiti samo zakonom da bi se zatitila sloboda i prava drugih ljudi te pravni poredak, javni moral i zdravlje (članak 16. Ustava).
Pravo slobodnog udruivanja ograničeno je zabranom nasilnog ugroavanja demokratskoga ustavnog poretka, te neovisnosti, jedinstvenosti i teritorijalne cjelovitosti Republike Hrvatske (stavak 2. članka 43. Ustava).
Ne mogu se postavljati nikakva ograničenja ostvarivanju prava na slobodno udruivanje, osim onih koja su propisana zakonom i koja su u demokratskom drutvu nuna radi interesa dravne sigurnosti ili javnog reda i mira, radi sprečavanja nereda ili zločina, radi zatite zdravlja ili morala ili radi zatite prava i sloboda drugih (stavak 2. članka 11. Europske konvencije).
2.3. Temeljne ustavne slobode i prava čovjeka i građanina načelno su neograničena: puni opseg njihovog ostvarivanja je pravilo, a ograničenje koje je određeno zakonom moe biti samo iznimka koja se temelji na izričitom ustavnom ovlatenju i na legitimnom cilju ograničavanja koji je određen Ustavom.
Iz toga slijedi da ograničenja - osim to se moraju zasnivati na ustavnom ovlatenju i slijediti ustavom određene ciljeve - treba da su srazmjerna potrebama za ostvarenje tih ciljeva (načelo razmjernosti). To znači da ograničavajuća pravna pravila moraju biti prikladna za ostvarenje postavljenog legitimnog cilja, da ona ne smiju biti otrija (stroa) nego to je neophodno i da moraju biti uravnoteena u odnosu između Ustavom zajamčenog subjektivnog prava pojedinca i interesa drutvene zajednice (pravnog poretka) ili drugih ljudi.
Načelno stajalite o vaenju načela razmjernosti, iako nije izričito uređeno odredbama Ustava, Ustavni sud je zauzeo u odluci broj: U-I-1156/1999 od 11. siječnja 2000.
2.4. Temeljna svrha odredaba Zakona o udrugama nije ograničavanje ustavne slobode udruivanja, već, naprotiv, pravno uređenje udruga građana radi njihovog nesmetanog djelovanja. Ipak, neke od tih odredaba predstavljaju ograničavajući čimbenik jer propisuju određene stege udruivanju, posebno glede osnivanja, djelovanja i prestanka udruga.
Cilj zakonskih ograničenja je ostvarenje načela pravne sigurnosti, tj. zatite samih udruga u pravnom prometu, kao i zatita drugih u odnosu prema udrugama (odatle i pravila o pravnoj osobnosti udruga, o njihovom registriranju i sl.). Istom cilju, ali i ostvarenju ustavnog načela zakonitosti, usmjerene su i odredbe Zakona o kontroli rada udruga.
Ovome spadaju i pravila koja uređuju pravnu zatitu člana udruge od presizanja upravnih tijela, ali i zatitu u odnosu na samu udrugu i druge njene članove. No, upravo u tome je Zakon o udrugama vrlo manjkav.
Treba konstatirati da su ograničenja iz Zakona načelno uperena ka legitimnom, Ustavom određenom cilju, tj. da bi se zatitila »... sloboda i prava drugih ljudi i pravni poredak...« (članak 16. Ustava).
Drugo je pitanje da li sva ograničenja odgovaraju načelu razmjernosti, tj. nije li u nekim slučajevima tezulja na vagi suvie otklonjena od ustavne slobode udruivanja i pretjerano priklonjena zakonskim stegama.
3.1. Predlagači CERANEO i HPC su u pravu kad tvrde da Zakon o udrugama uređuje pravni status i djelovanje samo udruga koje imaju svojstvo pravne osobe; tovie, samo one nose zakonski naziv »udruge«, a druge se i ne spominju niti su pravno uređene zakonom.
Stavak 2. članka 2. Zakona glasi: »Udruga je pravna osoba. Svojstvo pravne osobe udruga stječe upisom u registar«.
No, iz toga jo ne slijedi zaključak »... da oblici udruivanja koji nisu institucionalizirani kao udruge ne smiju obavljati djelatnosti koje su prema Zakonu o udrugama predviđene kao moguće djelatnosti udruge«.
3.2. Zakon o udrugama nije ukinuo neke propise, koji su postojali i prije njegovog donoenja, a koji - makar na posredan način - predviđaju i doputaju postojanje takvih oblika udruivanja (udruga) koji nisu stekli status pravne osobe.
Po odredbi članka 50. Zakona o općem upravnom postupku (»Narodne novine«, br. 53/91), stranke u postupku, osim fizičkih i pravnih osoba, mogu biti dravna tijela, poslovne jedinice, ustanove, naselja, grupe osoba i drugi koji nemaju svojstvo pravne osobe, ako mogu biti nositelji prava i obveza o kojima se rjeava u upravnom postupku (stavak 2.). Stranka moe biti i sindikalna organizacija, ako se upravni postupak odnosi na kakvo pravo ili pravni interes radnika u poduzećima i ustanovama i drugim pravnim osobama (stavak 3.).
Tuitelj u upravnom sporu moe biti pojedinac, pravna osoba, organizacija, skupina osoba, naselje i sl. koji smatra da mu je upravnim aktom povrijeđeno kakvo pravo ili osobni interes utemeljen na zakonu (članak 12. Zakona o upravnim sporovima - »Narodne novine«, br. 53/91, 9/92 i 77/92).
Najjasniji (a i najvaniji jer se odnosi na imovinske sporove) je u tom pogledu stavak 3. članka 77. Zakona o parničnom postupku (»Narodne novine«, br. 53/91, 91/92, 112/99): »Parnični sud moe iznimno, s pravnim učinkom u određenoj parnici, priznati svojstvo stranke i onim oblicima udruivanja koji nemaju stranačku sposobnost prema odredbama stavaka 1. i 2. ovog članka (tj. koji nisu ni fizičke ni pravne osobe, niti im je stranačka sposobnost priznata posebnim propisom) ako utvrdi da, s obzirom na predmet spora, u sutini udovoljavaju bitnim uvjetima za stjecanje stranačke sposobnosti, a osobito ako raspolau drutvenim sredstvima, odnosno imovinom na kojoj se moe provesti ovrha«.
3.3. Procesni propisi su instrumentalne prirode: oni postoje samo da omoguće pruanje pravne zatite pravima i pravnim interesima zasnovanim na odredbama materijalnog prava. Kad sud (ili neko drugo dravno tijelo) u pravno uređenom postupku priznaje svojstvo stranke određenom subjektu, onda to čini zbog toga to je ocijenio da je taj subjekt, makar nema pravne osobnosti, nositelj određenih prava, obveza ili pravnih interesa o kojima se vodi postupak.
Drugim riječima, kad parnični sud u određenoj parnici prizna svojstvo stranke određenom obliku udruivanja koji nije pravna osoba, onda mu on daje stranačku sposobnost (samo za tu parnicu); ali mu istodobno priznaje i pravnu sposobnost (da bude nositelj imovinskih prava ili obveza), a ta sposobnost nije vezana samo uz konkretnu parnicu.
3.4. Iz ovoga treba zaključiti da u pravnom poretku Republike Hrvatske već due vrijeme postoje pravni subjekti koji, iako nemaju pravne osobnosti, sudjeluju u pravnom prometu, nositelji su određenih prava i obveza, pa im se čak prua i odgovarajuća pravna zatita, a time i određeni legitimitet, iako u matičnim zakonima (tj. tamo gdje bi to trebalo biti pravno uređeno, npr. u Zakonu o udrugama) o tome nema odgovarajućih odredaba. Već je odavno naputeno ranije pravno stajalite da su jedini pravni subjekti fizičke i pravne osobe, čak i kad se radi o oblasti imovinskopravnih odnosa.
Razvoj je krenuo tako da su sudovi sami, bez odgovarajuće pravne osnove, počeli priznavati svojstvo stranke određenim oblicima udruivanja da bi omogućili zatitu njihovih imovinskih prava ili prava drugih osoba u odnosu na njih (u sudskoj praksi poznati su slučajevi raznih odbora za elektrifikaciju, plinifikaciju sela, sindikalnih organizacija u sastavu poduzeća ili ustanove, redakcija nekih časopisa i sl.). U Zakonu o izmjenama i dopunama Zakona o parničnom postupku iz 1976. stajalite sudova preuzeto je u sadanji tekst stavka 3. članka 77. Zakona o parničnom postupku, pa je time ozakonjena ranija obilata praksa parničnih sudova.
Nije prihvatljivo stajalite - a to se u prijedlozima za ocjenu ustavnosti niti ne tvrdi - da bi se ovakvo stanje stvari promijenilo ili dokinulo donoenjem Zakona o udrugama. Ovo tim vie to razne nedravne organizacije (»nevladine udruge«), bez obzira jesu li pravne osobe ili nisu, u svijetu, pa tako i u Hrvatskoj, postaju vanim institucijama civilnog drutva i čimbenicima modernog demokratskog razvoja drave i drutvenog ivota.
3.5. Treba zaključiti: u pravnom poretku Republike Hrvatske postoje udruge koje su pravne osobe i pravno su uređene Zakonom o udrugama. No postoje i one druge - koje nisu dosegle razinu pravne osobnosti - koje se zasnivaju na sporadičnim i uglavnom procesnim odredbama pojedinih zakona i odgovarajućoj praksi nadlenih dravnih tijela.
Za udruge koje su pravne osobe Zakonom su određeni uvjeti za njihov nastanak i registraciju i za njihov prestanak, pravno je uređeno njihovo unutranje ustrojstvo i nadzor dravnih tijela nad njihovim radom.
Oblici udruivanja koji nemaju pravnu osobnost nisu pravno uređeni, pa treba zaključiti da - prema sadanjem stanju stvari - njihov nastanak, unutranje ustrojstvo i prestanak ovise o autonomnoj volji njihovih članova. Nad njima nije propisana posebna kontrola dravnih tijela, osim one koja se u (upravnom, upravnosudskom, parničnom ili nekom drugom) postupku odnosi na ocjenu ispunjavaju li pretpostavke da im se, u smislu citiranih odredaba, prizna svojstvo stranke. Moguće je zamisliti i određeni nadzor dravnih inspekcijskih slubi.
Potencijalni članovi udruge mogu odlučiti koji će oblik udruivanja izabrati. Oni mogu, ako ispune pretpostavke iz Zakona o udrugama, osnovati udrugu sa svojstvom pravne osobe i time udruzi osigurati siguran i pravno reguliran poloaj u pravnom sistemu i pravnom prometu. Oni mogu - ovisno o ciljevima udruivanja, o privremenosti udruge i o drugim okolnostima - odabrati labaviji oblik udruivanja (bez pravne osobnosti), ali uz rizik hoće li im se, u slučaju potrebe, u postupku pred nadlenim dravnim tijelom priznati svojstvo stranke.
3.6. Nije na Ustavnom sudu da ocjenjuje je li ovakvo stanje pravnopolitički svrsishodno i da li je Zakon o udrugama u tom pogledu manjkav. Hrvatski dravni sabor treba ocijeniti postoji li potreba za pravnim uređenjem poloaja onih udruga koje nemaju svojstvo pravne osobe i odnosa tih udruga prema onima koje imaju to svojstvo.
No, izloeno stajalite upućuje na zaključak da, suprotno shvaćanju podnositelja prijedloga, Zakon o udrugama nije protivan Ustavu zbog toga to u njemu nije reguliran pravni poloaj udruga bez pravne osobnosti: on to zaista nije učinio, ali nije niti zabranio takve udruge, niti je ukinuo zakonske propise na kojima se zasniva mogućnost njihovog postojanja.
4.1. Zbog toga nije prihvaćen prijedlog da se ukine stavak 2. članka 2. Zakona o udrugama, odnosno da se iz istih razloga ukine Zakon u cijelosti.
4.2. Takvom pravnom poloaju udruga u pravnom sustavu Republike Hrvatske - posebno poloaju udruga koje nisu pravne osobe - suprotne su odredbe iz stavaka 4. i 5. članka 35. Zakona o udrugama, kojima su propisane novčane kazne za prekraj ako odgovorna osoba udruge ili sama udruga započne obavljati svoju djelatnost prije upisa u registar, odnosno nakon to je odbijen upis.
Ove odredbe isputaju iz vida da postoje i djeluju udruge koje nisu pravne osobe, pa nisu ni registrirane; te da je moguće da neka udruga bez pravne osobnosti nastavi svoj rad i nakon to je, iz određenog (formalnog) razloga odbijen, njen zahtjev za upis u registar.
Citirane odredbe o prekrajima daju naslutiti (neuspjelu) namjeru zakonodavca da slobodu udruivanja građana svede samo na formu udruga sa svojstvom pravne osobe, no one nisu ukinule pravne propise i praksu dravnih tijela koja daju pravni temelj za rad udruga bez pravne osobnosti.
Odredbe iz stavaka 4. i 5. članka 35. bitno ograničavaju ustavnu slobodu udruivanja, pa ih je zbog toga valjalo ukinuti.
4.3. Ukida se odredba iz stavka 3. članka 14. po kojoj udruge ne mogu početi obavljati svoju djelatnost prije upisa u registar. Za zabranu djelovanja nema valjanog razloga, jer udruga moe djelovati i prije registracije (pa i bez registracije), ali kao udruga bez pravne osobnosti. Ukinuta odredba imala bi smisla samo kad bi se odnosila na nemogućnost rada udruge u svojstvu pravne osobe, no to bi iz citirane odredbe moralo jasno proizaći.
4.4. Dvojaki pravni poloaj udruga (kao pravnih osoba i onih koje to nisu) liavaju svakog smisla odredbu iz udruge rečenice stavka 1. članka 8. Zakona o udrugama (»Savez ili zajednica udruga ima svojstvo pravne osobe i na nju se na odgovarajući način primjenjuju odredbe ovoga Zakona«).
Isto vrijedi i za stavak 4. članka 8. po kojem ustrojstveni oblici udruge nemaju svojstvo pravne osobe, te za stavak 5. istog članka (po kojem su udruge dune prijaviti osnivanje i djelovanje svojih ustrojstvenih oblika nadlenom dravnom tijelu).
U pravnom poretku Republike Hrvatske postoji legalna mogućnost postojanja udruga bez pravne osobnosti, pa udrugama (bez obzira kakav imaju pravni poloaj) treba prepustiti kakav će pravni poloaj namijeniti svojim savezima ili zajednicama i niim ustrojstvenim oblicima. Prijavljivanje takvih krovnih udruga i podrunica udruga neophodno je samo ako ih se eli registrirati i dati im poloaj pravne osobe.
Zbog toga je trebalo ukinuti drugu rečenicu stavka 1. članka 8. i stavke 4. i 5. istog članka.
Iz navedenih razloga trebalo je ukinuti i alineju 2. stavka 1. članka 35. Zakona, po kojoj se udruga prekrajno kanjava novčanom kaznom ako u propisanom roku ne prijavi osnivanje i djelovanje svojih ustrojstvenih oblika.
4.5. Iz istih razloga trebalo je ukinuti i stavak 2. članka 37. po kojem su se ranije drutvene organizacije, u postupku pretvorbe u udruge, bile dune ustrojiti kao jedinstvene pravne osobe, ako su imale nie organizacione oblike; odnosno kao savez ili drugi oblik udruivanja udruga sa svojstvom pravne osobe.
5.1. Opisani dvojni pravni poloaj udruga načelno (ali ne u svim pojedinostima) opravdava propisivanje nekih stroih pretpostavaka za osnivanje i prestanak udruga, njihov unutranji ustroj i nadzor nad njihovim radom u Zakonu o udrugama. Udruge koje imaju svojstvo pravne osobe (a samo su te uređene Zakonom) trebaju biti podvrgnute jačim pravnim stegama od onih koje nisu dosegle razinu pravne osobnosti.
Ipak, neke od tih stega sputavaju slobode udruivanja preko mjere koja proizlazi iz načela razmjernosti.
5.2. Zakonom se određuje da osnivač udruge u Republici Hrvatskoj moe biti stranac kojem je odobreno trajno nastanjenje ili izdata poslovna viza ili boravi na produenom boravku due od jedne godine po načelu uzajamnosti (stavak 3. članka 10.). Strana pravna osoba moe biti osnivačem udruge po načelu uzajamnosti (stavak 4.).
U stavku 1. članka 43. Ustava jamči se pravo udruivanja »građanima«, pa se postavlja pitanje treba li ovu odredbu Ustava tumačiti na način da ustavno pravo udruivanja imaju svi ljudi ili samo hrvatski dravljani. Odredba stavka 1. članka 11. Europske konvencije je ira i propisuje da svi pravni subjekti (»svatko«) imaju pravo na slobodu udruivanja, bez obzira na dravljanstvo i druge okolnosti.
Zbog toga se citirane odredbe članka 10. Zakona, u najmanju ruku, mogu shvatiti kao pravo udruivanja zasnovano na odredbama Konvencije koja u pravnom poretku Republike Hrvatske ima snagu jaču od zakona. Pitanje je, međutim, moe li se, u smislu citirane odredbe Konvencije, pravo stranaca na osnivanje udruge ograničiti na opisani način.
U svakom slučaju ograničenje koje se odnosi na načelo uzajamnosti nije opravdano, jer nema razloga (legitimnog cilja) da se pravo stranaca i stranih pravnih osoba na slobodu udruivanja, koje je jedan od temelja civilnog drutva, ograničava razlozima koji lee u ponaanju drave njihove pripadnosti.
Zbog toga je trebalo ukinuti odredbe stavka 3. i 4. članka 10. Zakona o udrugama.
Stavak 2. članka 10. (kojim je pravo na osnivanje udruge dano poslovno sposobnim dravljanima Republike Hrvatske) ne bi trebalo, nakon ukidanja stavaka 3. i 4. tumačiti tako da pravo osnivanja imaju samo hrvatski dravljani.
6.1. U stavku 3. članka 11. Zakona se, osim uređivanja sastojaka koji su neophodni za temeljni pravni akt udruge, detaljnim i prezahtjevnim određivanjem nunog (zakonskog) sadraja statuta udruge, ograničava sloboda udruivanja koja pretpostavlja i slobodu unutarnjeg uređenja i razine normiranosti odnosa u udrugi. Nije neophodno da statut sadri, primjerice, uređenje pitanja koja se odnose na članarinu, stegovnu odgovornost članova, sastav, ovlasti, način odlučivanja, izbor i opoziv tijela udruge (barem ne za sva tijela udruge) i odgovornost njihovih članova. Neki od ovih sadraja mogli bi biti uređeni kao fakultativni sadraj statuta ili ostavljeni za druge eventualne akte udruge.
Zbog toga je trebalo ukinuti stavak 3. članka 11. Zakona (u cijelosti), pa će se novim zakonskim uređenjem odrediti sadraj statuta u skladu s izloenim pravnim stajalitem.
6.2. Ovo tim vie to od pitanja suglasnosti statuta sa Zakonom o udrugama (a to znači i zbog nedostatka zakonskog sadraja) ovisi mogućnost registracije, a time i osnivanje udruge (stavak 3. članka 17.) ili prestanak udruge (točka 3. stavka 1. članka 28.). Sloeni zakonski sadraj statuta i njegovi sastojci, koji se mogu na različite načine tumačiti, pridonose pravnoj nesigurnosti udruga i omogućuju arbitrarno postupanje nadlenih dravnih tijela, i to u najvanijim pitanjima za pravnu sudbinu udruge.
Osim toga, nije opravdano zbog nedostataka u statutu pribjeći krajnjim mjerama koje znače prestanak udruge, već bi naglasak trebao biti na pomoći koje bi nadlena dravna tijela trebala pruiti udrugama radi usklađivanja statuta sa Zakonom.
I konačno, zato bi se zbog nedostataka u statutu trebalo izreći odluku o prestanku udruge, kad ona moe postojati i bez registracije i pravne osobnosti (pa prema tome i bez statuta).
Zbog toga je trebalo ukinuti stavak 3. članka 17. i točku 3. stavka 1. članka 28. Zakona o udrugama.
6.3. Iz istih razloga ukinut je i stavak 3. članka 28. Zakona, jer se u njemu propisuje postupak nadlenog dravnog tijela, ako se ostvare uvjeti iz (ukinute) točke 3. stavka 1. istog članka.
6.4. Iz načelnih razloga trebalo je ukinuti i odredbu iz stavka 3. članka 37. Zakona o udrugama, koji određuje prestanak postojanja ranijih drutvenih organizacija ako one, u postupku pretvorbe u udruge, nisu u zakonskom roku (koji je istekao) uskladile statut sa Zakonom.
7.1. Ograničenja iz ostalih osporenih odredaba Zakona o udrugama ne prelaze okvire načela srazmjernosti u odnosu prema cilju koji se ograničenjem eli postići. Zbog toga glede tih odredaba prijedlozi za ocjenu ustavnosti nisu osnovani, pa se ne prihvaćaju.
To se posebno odnosi na navode predlagača da ne treba Zakonom regulirati koja tijela ima udruga (tj. skuptinu kao najvie tijelo i predsjednika - stavak 2. članka 6.); da je minimalni broj osnivača udruge (tj. deset osnivača) previsoko određen (stavak 1. članka 10. Zakona); da odredbe o nazivu udruga i o jeziku naziva pretjerano ograničavaju slobodu udruivanja (članak 12.); da uporaba pojedinih riječi u nazivu ili znaku udruge ne bi smjela ovisiti o ocjeni nadlenih dravnih tijela (članak 13.); da se propisivanjem koje isprave treba priloiti uz zahtjev za upis udruge i propisivanjem rokova za podnoenja zahtjeva postavlja nepotrebne prepreke pravu udruivanja (stavci 2. i 3. članka 16.); isto se tvrdi glede priloga potrebnih za prijavu promjene udruge, zakonskog roka za podnoenje prijave i pravnih posljedica proputanja roka (stavci 2. i 3. članka 20.); da su mjere koje se poduzimaju u inspekcijskom nadzoru i pravne posljedice tih mjera protivne Ustavu i Europskoj konvenciji, posebno kad dovode do prestanka udruge; te da su previsoki iznosi novčanih kazni za prekraje instrument za ograničavanje prava na slobodno udruivanje (članak 35.).
7.2. Neosnovan je prigovor podnositelja koji se tiče članka 18. Zakona.
Tom odredbom zakonski se uređuje (pozitivna) presumpcija po kojoj će se smatrati da je udruga upisana u registar, ako nadleno tijelo u zakonskom roku, računajući od dana predaje urednog zahtjeva, ne donese rjeenje o upisu. Odredba ide u korist udruge i njene registracije, pa ne moe predstavljati ograničenje slobode udruivanja. Ona je iznimka u odnosu na pravila općeg upravnog postupka, u kojem vrijedi negativna presumpcija, tj. da je zahtjev stranke odbijen ako se o njemu u zakonskom roku ne donese odluka.
Točno je da odredba nije dovoljno precizna i da ostavlja sumnje, posebno u svezi sa značenjem riječi »uredni zahtjev« od kojeg ovisi primjena presumpcije. Isto tako, zakon ne određuje kako će se dokazivati presumpcija iz članka 18. Zakona, s obzirom da do nje dolazi po zakonu istekom zakonskog roka. Trebalo bi zbog toga zakonom propisati, barem (iako bi to trebalo proizlaziti iz urednog uredskog poslovanja) da se stranci da uredna potvrda o predaji i o datumu predaje zahtjeva.
No, navedeni nedostaci ove zakonske odredbe jo ne znače ograničenje slobode udruivanja.
7.3. Razlozi za donoenje rjeenja o prestanku udruge (stavak 1. članka 28. Zakona o udrugama) opravdani su i uobičajeni za prestanak pravnih osoba i drugih asocijacija. Ovo tim vie to je ukinuta točka 3. istog stavka, po kojoj se prestanak udruge mogao odrediti i zbog nesuglasnosti njenog statuta sa zakonom (v. točku 6.2. obrazloenja), pa je time bitno smanjena mogućnost arbitrarnog tumačenja i primjene zakona.
7.4. Stavak 9. članka 30. nije protivan Ustavu, već je redigiran nedovoljno jasno, to se pravilnim tumačenjem moe popraviti. Po toj odredbi prigovor protiv rjeenja o privremenoj zabrani djelovanja moe u ime udruge podnijeti osoba ovlatena za njeno zastupanje. To je osoba koja je po statutu udruge ili drugom njenom aktu bila ovlatena na zastupanje prije donoenja rjeenja o privremenoj zabrani, a ne privremeni upravitelj imenovan od tijela koje je donijelo to rjeenje. Takvo tumačenje potvrđuje i stavak 1. članka 32. po kojem će sud prijedlog za pokretanje postupka za zabranu djelovanja udruge dostaviti osobi koja je u vrijeme donoenja rjeenja bila ovlatena zastupati udrugu, a ne privremenom upravitelju.
8.1. Prijelazne odredbe Zakona o udrugama (članci 36.-42.) uređuju pretvorbu ranijih drutvenih organizacija, koje nakon stupanja na snagu Zakona nastavljaju djelovanje kao udruge.
Članak 38. uređuje pretvorbu ranijeg prava raspolaganja ili koritenja tako da to pravo, danom stupanja na snagu Zakona, postaje pravo vlasnitva; ujedno se određuju i nositelji tog vlasnitva (vlasnici).
8.2. Odredbe članka 38. Zakona o udrugama treba shvatiti kao posebni zakon kojim se uređuje pretvorba prava na stvarima drutvenih organizacija (stavak 2. članka 390. Zakona o vlasnitvu i drugim stvarnim pravima), s obzirom da se opći propisi o pretvorbi prava upravljanja, koritenja i raspolaganja u pravo vlasnitva ne primjenjuju na drutvene organizacije (stavak 1. tog Zakona, u svezi s odredbama iz članka 360. i 362.), a o tome nisu doneseni ni drugi propisi.
Pretvorba nije samo pravno, nego prvenstveno političko i drutveno pitanje, pa zakonodavcu treba prepustiti kako će urediti i provesti postupak pretvorbe. Ustavni sud nije ovlaten ispitivati svrsishodnost i opravdanost određenih modela pretvorbe, već samo jesu li propisima o pretvorbi povrijeđene temeljne ljudske slobode i prava.
8.3. Temeljno pravilo iz članka 38. jeste da, uz neke iznimke, nekretnine u drutvenom vlasnitvu na kojima su, do stupanja na snagu Zakona o udrugama, pravo raspolaganja i koritenja imale drutvene organizacije, od stupanja na snagu tog Zakona prelaze u vlasnitvo Republike Hrvatske.
Odredba je sukladna drugim odredbama o pretvorbi pa, sama po sebi i imajući u vidu da je tranzicijske naravi, nije protivna ustavnom jamstvu prava vlasnitva (članci 48. i 50. Ustava). O tome postoji i ustaljena praksa Ustavnog suda.
8.4. Iako se odredbe Zakona o udrugama ne odnose na sindikate (stavak 2. članka 1.), prijelaznim se odredbama iz stavaka 4. - 6. članka 38. ipak uređuje pretvorba imovinskih odnosa drutveno-političke organizacije - Saveza sindikata Hrvatske i sindikata ranije registriranih kao drutvene organizacije, a koji su se nakon početka primjene Zakona o radu registrirali u skladu s odredbama tog Zakona (stavak 5. članka 38.).
Na opisani način registrirani sindikati (privremeno) nastavljaju koristiti nekretnine na kojima je njihov prednik imao pravo raspolaganja i koritenja, ali s njima ne mogu pravno raspolagati. Zakupni ugovori ostaju na snazi, ali na mjesto zakupodavca stupa Republika Hrvatska (stavak 4. u svezi sa stavkom 5. članka 38.)
8.5. Registrirani sindikati se ovlaćuju da se u roku od 180 dana od dana stupanja na snagu Zakona o udrugama dogovore o načinu podjele nekretnina, pa svaki pojedini sindikat postaje vlasnik nekretnina u skladu s dogovorom. Ako se u roku od est mjeseci ne dogovore, Republika Hrvatska postaje vlasnik nekretnina. Vlada Republike Hrvatske, ili od nje ovlateno ministarstvo će, prema mjerilima koje utvrdi Hrvatski dravni sabor, u roku od godine dana od određivanja mjerila, te nekretnine prenijeti u vlasnitvo sindikatima (stavak 6. članka 38.).
8.6. Izloena pravila sadre niz nedorečenosti i nejasnoća (npr. kako to da će Republika Hrvatska po stavku 6. steći vlasnitvo nekretnina, tek ako se sindikati o njima ne dogovore, kad je ona već stekla vlasnitvo po stavku 1. danom stupanja na snagu Zakona o udrugama, i sl.)
No, u sutini, ovaj se tranzicijski model svodi na to da drava stječe vlasnitvo na nekretninama sindikata već danom donoenja Zakona; da za prvo vrijeme faktično stanje ostaje kakvo je i bilo, tj. sindikati mogu i dalje koristiti nekretnine, ali im se oduzima mogućnost raspolaganja; da se pokuava raspodjelu nekretnina i vlasnitvo rijeiti dogovorno, uz sudjelovanje svih zainteresiranih strana, te da se tranzicijski postupak zavrava sporazumom ako to bude moguće; i konačno, ako dogovora nema drava preuzima zakonsku obvezu da sve nekretnine ponovno raspodijeli sindikatima, po mjerilima koja utvrđuje Sabor.
Imajući u vidu da se radi o postupku pretvorbe (tranzicije) u kojoj se utvrđuje vlasnitvo i njegovi nositelji, da su i druge pretvorbe provedene po sličnim pravilima te da se u postupku vodilo računa o interesima udruga (sindikata) uz obvezu drave da tim interesima udovolji na zadovoljavajući način, treba zaključiti da odredbe iz članka 38. Zakona o udrugama nisu u protivnosti s Ustavom. Zbog toga se glede tog članka ne prihvaćaju prijedlozi za ocjenu ustavnosti.
Drugo je pitanje je li trebalo zakonom izuzeti, osim dobrovoljnih vatrogasnih drutava, Matice hrvatske i nekih drugih drutvenih organizacija (stavak 2. i 8. članka 38.), od općeg pravila da nekretnine prelaze u dravno vlasnitvo, i neke druge organizacije koje su identične sadanjim udrugama (npr. Crveni kri, neke kulturne udruge), a eventualno i druge drutvene organizacije u pogledu kojih se moe utvrditi jasno pravno sljedovanje.
Slijedom navedenog, Sud je, temeljem odredbi članka 41. i članka 53. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske »Narodne novine«, br. 99/99), odlučio kao u izreci.
Broj: U-I-884/1997
U-I-920/1997
U-I-929/1997
U-I-956/1997
U-I-453/1998
U-I-149/1999
Zagreb, 3. veljače 2000.