286
Ustavni sud Republike Hrvatske u sastavu dr. sc. Smiljko Sokol predsjednik Suda te suci dr. sc. Velimir Belajec, Marijan Hranjski dr. iur., dr. sc. Petar Klarić, Jurica Malčić, mr. sc. Ivan Matija, Ivan Mrkonjić dr. iur., dr. sc. Jasna Omejec, Emilija Rajić, Vice Vukojević, dr. iur. i Milan Vuković dr. iur., u povodu prijedloga Novinskog nakladnitva »Feral Tribune«, d.o.o. Split, za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti, na sjednici odranoj dana 3. veljače 2000. godine, donio je
RJEENJE
I. Pokreće se postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom odredaba članka 25. stavaka 2., 3., 4. i 5. Zakona o javnom priopćavanju (»Narodne novine«, br. 83/96; ispr. »Narodne novine«, br. 143/98, nastavno: Zakon) te se navedene odredbe ukidaju.
II. Ne prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom odredbe članka 25. stavka 1. Zakona.
Prijedlogom za pokretanje postupka osporena je ustavnost odredaba članka 25. u izreci navedenog Zakona.
Prema tim odredbama (stavak 1.) sporovi o naknadi tete rjeavaju se po hitnom postupku, pri čemu se (stavak 2.) prvo ročite za glavnu raspravu mora odrati u roku od osam dana od dana kad je tuba primljena u sudu, (stavak 3.) o albi protiv odluke suda prvoga stupnja sud drugoga stupnja duan je donijeti odluku u roku od trideset dana od dana primitka albe. U albi (stavak 4.) protiv presude donesene u prvostupanjskom postupku mogu se iznositi nove činjenice i predlagati novi dokazi samo ako alitelj učini vjerojatnim da ih bez svoje krivnje nije mogao iznijeti, odnosno predloiti do zaključenja glavne rasprave, s tim (stavak 5.) da predsjednik vijeća suda prvoga stupnja prema potrebi će, sam ili na zahtjev suca izvjestitelja suda drugoga stupnja, provesti izviđaj radi provjere istinitosti navoda alitelja iz navedenog stavka 4.
Navedene odredbe nalaze se u Zakonu pod naslovom: »Odgovornost za tetu«, pri čemu je teta (članak 22.) određena kao umanjenje nečije imovine ili sprečavanje njezina povećanja (materijalna teta) te nanoenje drugome fizičkoga ili psihičkoga bola ili straha (nematerijalna teta), s tim da je nematerijalnu tetu duan naknaditi nakladnik koji informacijom o osobnom ili obiteljskom ivotu, ili nekom drugom informacijom objavljenom u javnome glasilu povrijedi privatnost, dostojanstvo, ugled, čast ili koje drugo Ustavom ili zakonom zatićeno pravo osobe.
Predlagatelj poblie ukazuje da sličnu razradu hitnog postupka hrvatski pravni sustav ne propisuje ni za jednu drugu vrstu sporova, a svoje tvrdnje potkrijepljuje usporedbom s parnicama iz radnih odnosa i parnicama zbog smetanja posjeda, kod kojih se sud obvezuje na potrebu hitnog rjeavanja prema prirodi svakoga pojedinog slučaja (članak 440. Zakona o parničnom postupku, »Narodne novine«, br. 53/91, 91/92, 112/99). Dalje se ukazuje da se u drugim sporovima hitnost osigurava skraćivanjem rokova u kojima stranke mogu poduzeti pojedine parnične radnje, dok se u osporenom članku obvezuje drugostupanjski sud da o albi odluči u propisanom roku od 30 dana od dana primitka albe. Osim toga, stavkom 4. osporenog članka ne doputa se iznoenje novih činjenica i predlaganje novih dokaza u albi, osim ako alitelj učini vjerojatnim da ih bez svoje krivnje nije mogao iznijeti, odnosno predloiti do zaključenja glavne rasprave.
Osporene odredbe osporavaju se sa stajalita odredaba članaka 3., 14. stavka 2. i 38. stavaka 1. i 3. Ustava. Prema odredbi članka 3. vladavina prava spada - pored ostalih - u najvie vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske. Prema članku 14. stavku 2. svi su pred zakonom jednaki. Prema članku 38. stavku 1. jamči se sloboda miljenja i izraavanja misli, a prema njegovu stavku 3. zabranjuje se cenzura i novinari imaju pravo na slobodu izvjetavanja i pristupa informaciji.
U prijedlogu se navodi da vladavina prava iz članka 3. podrazumijeva da se sudski postupci neće urediti tako da se jedna ili obje stranke u nekom postupku dovode u poloaj tei od onoga to ga imaju stranke, ili jedna od stranaka, u drugim sudskim postupcima, a da je tuenicima u sporovima radi naknade tete uzrokovane objavljenom informacijom, u usporedbi s tuenicima u sporovima drugih vrsta, oteana pa i onemogućena zatita njihovih prava i interesa. Njima, primjerice, nije ostavljen ni minimalni rok od osam dana od primitka poziva, koliko se sukladno članku 286. stavku 1. Zakona o parničnom postupku omogućuje strankama: »Pripremno ročite treba odrediti tako da strankama ostane dovoljno vremena za pripremu, a najmanje osam dana od primitka poziva.« Zatim, u albi ne mogu iznositi nove činjenice i predlagati nove dokaze, to je u sporovima druge vrste doputeno, a osim toga - dri predlagatelj - iznimno kratki rok za odlučivanje drugostupanjskog suda o albi ne jamči da će alba biti razmotrena s potrebnom pozornoću.
Ovakvom regulacijom, smatra predlagatelj, vrijeđa se i načelo jednakosti svih pred zakonom iz odredbe članka 14. stavka 2. Ustava, a osobito ako se uzme u obzir da osporene odredbe, u stvari, privilegiraju jednu drutvenu skupinu, dravne dunosnike i političare. Prijedlogom se ta tvrdnja obrazlae činjenicom da tube zbog naknade tete zbog psihičkih bolova uzrokovanih povredom privatnosti, dostojanstva, ugleda i časti u otprilike 90% slučajeva podnose tzv. javne osobe, a tek iznimno anonimni građani.
to se tiče odredaba članka 38. Ustava, prava to iz njih proizlaze, prema prijedlogu, mogu se ograničiti samo zakonom i to da bi se zatitila sloboda i prava drugih ljudi te pravni poredak, javni moral i zdravlje, a ova se ustavna odredba povezuje i s člankom 10. stavkom 2. Europske konvencije za zatitu ljudskih prava i temeljnih sloboda na način da iz te odredbe slijedi kako ostvarivanje slobode izraavanja moe biti podvrgnuto formalnostima, uvjetima, ograničenjima ili kaznama propisanim zakonom, koji su u demokratskom drutvu neophodni. Nije, dakle, dovoljno da se neko ograničenje ili kazna mogu ocijeniti »korisnim«, »osnovanim« ili »poeljnim«, nuno je, smatra predlagatelj, da postoji »urgentna« drutvena potreba za nekim ograničenjem ili kaznom. Ograničenje ili kazna mora, dakako, biti razmjerna legitimnosti cilja koji se titi, a razlozi koji opravdavaju ograničenje ili kaznu moraju biti vani i dostatni.
Tijekom postupka predmet je bio dostavljen na odgovor Hrvatskom dravnom saboru te je od Ministarstva pravosuđa zatraeno stručno miljenje u povodu prijedloga.
Sabor je odgovorio da je predmet upućen Odboru za Ustav, Poslovnik i politički sustav Zastupničkog doma Sabora, a Ministarstvo pravosuđa, te zasebno i Uprava za građansko pravo, odgovorili su Sudu.
Ministarstvo je na upit o primjeni članka 25. Zakona obavijestilo Sud da je kod općinskih sudova u Republici, počev od 1991. pa do kraja 1998., zaprimljeno ukupno 720 predmeta u primjeni osporene odredbe. Uprava za građansko pravo Ministarstva pravosuđa u bitnom iznijela je stajalite da skraćivanje postupka, kakvo je propisano osporenom odredbom, dovodi do veće pravne sigurnosti ne samo za tuitelja već jednako tako i za tuenika, te da osporeni članak nije nesuglasan Ustavu.
Ustavni sud prihvatio je prijedlog za pokretanje postupaka za ocjenu suglasnosti s Ustavom u pogledu odredaba stavaka 2., 3., 4. i 5. osporenog članka 25. Zakona, a nije prihvatio prijedlog za pokretanje postupka i za ukidanje stavka 1. tog članka. U izreci navedene odredbe ukinute su polazeći od sljedećih razloga:
Hitnost postupka, sama po sebi, nije protivna Ustavu jer tei brzom i učinkovitom pruanju pravne zatite. No, postupovne odredbe svakog pravno uređenog postupka usmjerene su u pravcu zatite različitih, katkada i međusobno oprečnih legitimnih interesa. One trebaju ostvariti mogućnost za brzu i ekonomičnu pravnu zatitu radi stabilnosti i funkcioniranja pravnog poretka. One, istodobno, moraju osigurati zatitu i drugih legitimnih interesa: utvrđivanje istine i zakonito odlučivanje, te pruiti jamstvo strankama na jednakost u postupku i poteno suđenje. Jasno je da ove odredbe i zatitna dobra koja se njima ostvaruju stoje, ili mogu stajati u određenoj suprotnosti, pa je potrebno njihovo paljivo odmjeravanje i uravnoteenje da bi postupovni sustav u svojoj ukupnosti bio usklađen. Zbog toga svaki zahvat u procesnu građu - u pravcu ubrzavanja postupka ili iz drugih razloga - mora biti paljivo odabran.
Osporenim odredbama stavaka 2. - 5. članka 25. Zakona o javnom priopćavanju naruavaju se neki odnosi iz Zakona o parničnom postupku.
Stavkom 2. - po kojem se prvo ročite za glavnu raspravu mora odrati u roku od osam dana od kada je tuba zaprimljena u sudu - dovodi se u pitanje primjena odredaba stavka 1. članka 286., stavka 4. članka 293. u svezi s člankom 286., po kojima se ročite mora odrediti tako da se strankama ostavi dovoljno vremena za pripremu, a najmanje osam dana od primitka poziva. Time se posebno dovodi u pitanje ravnopravnost stranaka, jer se tueniku u pravilu neće moći dati dovoljno vremena za pripremu za prvo ročite, dok tuitelju to vrijeme i ne treba.
Određivanje roka za donoenja odluke o albi protiv odluke suda prvog stupnja (stavak 3.) - osim to ne vodi računa o realnostima sudskog postupka, pa je zbog toga i neučinkovito - skraćuje vrijeme za razmatranje albe i, u određenim slučajevima, oteava donoenje pravilne i zakonite odluke.
Ograničenje za iznoenje novota u albi protiv presude (stavak 4.) u praksi ne donosi mnogo koristi, ali se moe negativno odraziti na mogućnost utvrđivanja (materijalne) istine i donoenje zakonite odluke. Isto vrijedi i za stavak 5. koji je u funkciji ostvarenja ograničenja iz stavka 4. članka 25.
Citirane odredbe mogu utjecati na ograničavanje slobode miljenja i izraavanja misli, posebice u tisku i drugim sredstvima javnog priopćavanja (stavci 1. i 2. članka 34. Ustava). One su posebno nepovoljne za tuenika (nakladnika), dok je tuitelj, po prirodi svog poloaja u parnici, manje pogođen.
Temeljne slobode i prava građanina i čovjeka mogu se ograničiti samo zakonom da bi se zatitila sloboda i prava drugih ljudi, te pravni poredak, moral i zdravlje (članak 16. Ustava).
No, ograničenja - osim to se moraju zasnivati na zakonu i slijediti Ustavom određene ciljeve - moraju biti razmjerna potrebama za ostvarenje tih ciljeva (načelo razmjernosti). To znači da ograničavajuća pravna pravila moraju biti prikladna za ostvarenje postavljenog legitimnog cilja, da ona ne smiju biti otrija (stroa) nego to je neophodno te da moraju biti uravnoteena u odnosu između Ustavom zajamčenog prava pojedinca i interesa pravnog poretka i drugih ljudi.
Postoji legitimni interes za hitnost postupka iz članka 25. Zakona o javnom priopćavanju, jer tetu počinjenu u javnim medijima informacijom o osobnom ili obiteljskom ivotu ili kojom se vrijeđaju privatnost, dostojanstvo, ugled, čast ili koje drugo Ustavom ili zakonom zatićeno pravo osobe, treba to prije reparirati. Drugo je pitanje udovoljavaju li osporene odredbe već opisanom načelu razmjernosti.
Zatitno dobro koje se titi tim odredbama nije takvo da bi postupak za naknadu tete iz članka 25. morao biti najhitniji od svih parničnih postupaka (hitniji od postupka u radnim sporovima, zbog smetanja posjeda, u obiteljskim stvarima itd.). Njegova bi se zatita na zadovoljavajući način mogla postići blaim mjerama, tj. s manje hitnosti.
Odredbe iz stavaka 2. - 5. članka 25. Zakona o javnom priopćavanju (u prevelikoj mjeri) ograničavaju ustavna prava na jednakost u postupku pred sudom i pred zakonom (stavak 1. članka 14. Ustava), zatim pravo na pravično suđenje (alineja 1. stavka 1. članka 29. Ustava) koje se po ustaljenom stajalitu Ustavnog suda odnosi na sve pravno regulirane postupke, a ne samo na kaznene postupke i pravo na slobodu miljenja i izraavanja misli (stavci 1. i 2. članka 34.), pa ih je zbog toga trebalo ukinuti.
Stavkom 1. osporenog članka ne povređuju se ustavne slobode i prava, pa u odnosu na ovu odredbu prijedlog za ocjenu ustavnosti nije prihvaćen.
Ova se odluka temelji na odredbama članaka 41. i 53. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, br. 99/99).
Broj: U-I-131/1998.
Zagreb, 3. veljače 2000.