606
Ustavni sud Republike Hrvatske u sastavu dr. sc. Smiljko Sokol predsjednik Suda, te suci dr. sc. Velimir Belajec, Marijan Hranjski dr. iur., dr. sc. Petar Klarić, mr. sc. Ivan Matija, Ivan Mrkonjić dr. iur., dr. sc. Jasna Omejec, Emilija Rajić, Vice Vukojević dr. iur. i Milan Vuković dr. iur. u povodu prijedloga Sinie Ljubića iz Bjelovara, Ivana Tomljenovića iz Zadra, Hrvatskog novinarskog drutva, Zagreb, te Konzalting-Građenja d.o.o. za ininjering, Zadar, za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom, na sjednici odranoj 23. veljače 2000. godine, donio je
I. Pokreće se postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom Republike Hrvatske i ukidaju se odredbe
- članak 18.,
- članak 24u. i
- članak 60. stavka 3. u dijelu koji glasi »kao i radnik čiji bi daljnji rad na ranijem radnom mjestu tetio interesu slube« u Zakonu o unutarnjim poslovima (»Narodne novine«, br. 29/91 - pročićeni tekst, 73/91, 19/92, 33/92, 76/94, 161/98 i Zakon... u 128/99).
II. Obustavlja se postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom odredbe članka 68. Zakona.
Odredbom članka 18. Zakona propisano je da ministar unutarnjih poslova moe, kada je to neophodno radi sigurnosti zemlje, rjeenjem, odrediti da se prema pojedinim fizičkim i pravnim osobama te organima poduzmu mjere kojima se odstupa od načela nepovredivosti tajne pisama i drugih sredstava komuniciranja i o tome uz obrazloenje, u najkraćem mogućem roku, obavjetava predsjednika Republike.
Prema odredbama članka 24u. Zakona pri gradnji stambenih i poslovnih građevina investitori su duni graditi sklonita. Pritom upanijski ured, odnosno Gradski ured Grada Zagreba, nadlean za poslove prostornog uređenja, moe utvrditi, po prethodno pribavljenom miljenju nadlene policijske uprave, da se sklonite ne gradi ukoliko je sklanjanje osigurano u već izgrađenim sklonitima, odnosno ista tijela mogu utvrditi da investitor nije duan graditi sklonite i ako bi gradnjom zbog geoloko-hidrolokih uvjeta trokovi gradnje bili nesrazmjerno visoki, te ako se radi o građevini za privremenu uporabu.
U odredbama članka 60. Zakona navedena su prava to ih imaju dravni slubenik i namjetenik u slučaju kad su po potrebi slube trajno premjeteni na drugo radno mjesto u ustrojstvenu jedinicu na području druge policijske uprave. Prema osporenoj odredbi stavka 3. ta prava nema radnik za vrijeme trajanja obveze proistekle iz ugovora o kolovanju, radnik raspoređen po vlastitom zahtjevu, »kao i radnik čiji bi daljnji rad na ranijem radnom mjestu tetio interesu slube«.
Podnositelj prijedloga za pokretanje postupka osporava odredbu članka 18. Zakona sa stajalita ustavnih odredaba članaka 3., 4., 16., 18. i 36. Ustava, a također i sa stajalita članka 8. Konvencije za zatitu ljudskih prava i temeljnih sloboda; najkraće rečeno prigovara joj se krajnja neodređenost i arbitrarnost. Prijedlog ističe da bi ova odredba, u cilju zatite privatnosti, dopisivanja i svih drugih oblika općenja građana od mogućih tekih i nepopravljivih zlouporaba, po naravi stvari, morala de-taljno razraditi moguća ograničenja tih prava, posebice kad je riječ o primjeni mjera tajnog nadzora (prislukivanja telefona, otvaranja pisama, presretanja poruka slanih faksom i elektronskom potom, praćenja itd.) od strane tajnih slubi, a da je ona »zapanjujuće lapidarna i pitijski neodređena«.
Odredba članka 24u. Zakona osporava se sa stajalita odredbe članka 49. stavka 2. Ustava, jer - prema prijedlogu - dovodi investitore gradnje stambenih i poslovnih građevina u nejednaki poloaj.
Odredbi članka 60. stavka 3. Zakona u osporenom dijelu prigovara se zbog nesuglasnosti s odredbama članka 3., 14., 16., 26. i 44. Ustava Republike Hrvatske, posebno sa stajalita da ozakonjuje nejednakost i samovolju u odlučivanju o pravima radnika, a da se o njegovoj tetnosti za slubu nije odlučivalo u provedenom postupku. Podnositeljevo je miljenje da bi o tome trebalo odlučivati u disciplinskom postupku.
Prema ustavnim odredbama, navedenim u prijedlozima (članak 3.) vladavina prava među najviim je vrijednostima ustavnog poretka Republike Hrvatske; dravna je vlast ustrojena na načelu diobe vlasti na zakonodavnu, izvrnu i sudbenu (članak 4.). Zatim, svi su pred zakonom jednaki (članak 14. stavak 2.), svi su jednaki pred sudovima i drugim dravnim i inim tijelima koja imaju javne ovlasti (članak 26.) te drava osigurava svim poduzetnicima jednak pravni poloaj na tritu (članak 49. stavak 2.), i svaki građanin Republike Hrvatske ima pravo, pod jednakim uvjetima sudjelovati u obavljanju javnih poslova i biti primljen u javne slube. Prema odredbama članka 18. Ustava jamči se pravo na albu protiv pojedinačnih pravnih akata donesenih u postupku prvog stupnja pred sudom ili drugim ovlatenim tijelom s tim da ono moe biti iznimno isključeno u slučajevima određenima zakonom, ako je osigurana druga pravna zatita. Odredba članka 16. Ustava uređuje mogućnost ograničenja ustavnih sloboda i prava: ona se mogu ograničiti samo zakonom i to da bi se zatitila sloboda i prava drugih ljudi te pravni poredak, javni moral i zdravlje. Odredba članka 36. stavka 2. uređuje mogućnost ograničenja Ustavom zajamčene slobode i tajnosti dopisivanja i svih drugih oblika općenja: ograničenja tog ustavnog prava i slobode mogu se propisati samo zakonom i to samo kad su nuna za zatitu sigurnosti drave ili provedbu kaznenog postupka.
Konvencija za zatitu ljudskih prava i temeljnih sloboda (»Narodne novine, Međunarodni ugovori«, broj 6/99) člankom 8. jamči pravo svakoga na potovanje njegova privatnog i obiteljskog ivota, doma i dopisivanja, te određuje da se javna vlast neće mijeati u ostvarivanje tog prava, osim u skladu sa zakonom i ako je u demokratskom drutvu nuno radi interesa dravne sigurnosti, javnog reda i mira, ili gospodarske dobrobiti zemlje, te radi sprječavanja nereda ili zločina, radi zatite zdravlja ili morala ili radi zatite prava i sloboda drugih.
Polazeći od navedenih odredaba ovaj Sud ukinuo je u izreci navedene zakonske odredbe, naavi da su nesuglasne Ustavu i to zbog sljedećih razloga:
Vladavina prava o kojoj je riječ u članku 3. Ustava podrazumijeva, pored ostalog, da su propisi dovoljno određeni u pogledu onih na koje se odnose, u pogledu njihovih prava i obveza i u pogledu postupka u kojem se prema njima primjenjuju. Prema osporenoj odredbi članka 18. ministar unutarnjih poslova moe, kad on ocijeni da je to neophodno radi sigurnosti zemlje, kriti načela slobode i tajnosti dopisivanja i svih drugih oblika općenja. Pritom zakonodavac - a samo njemu i Ustav i Konvencija daju pravo da ograniči ljudska prava i temeljne slobode - nije predvidio nijednu situaciju ili okolnost u kojima bi bilo neophodo da se krenjem ljudskih prava titi sigurnost zemlje, niti je propisao ijedan kriterij prema kojem bi ministar mogao, odnosno morao, ocijeniti da se radi o mjeri neophodnoj za sigurnost zemlje. Osporena zakonska odredba ograničenja ustavnih sloboda i prava u potpunosti preputa diskrecijskoj ocjeni ministra, uz samo jedno naknadno ograničenje: da on mora o tome obavijestiti predsjednika Republike.
Ustav u članku 16. načelno propisuje u koje se svrhe zakonom mogu ograničiti ustavne slobode i prava, a člankom 36. posebno je, u svezi sa slobodom i tajnoću dopisivanja, predviđeno da se samo zakonom mogu propisati ograničenja nuna za zatitu sigurnosti drave ili provedbu kaznenog postupka.
Za razliku od Zakona o kaznenom postupku (»Narodne novine«, br. 110/97, 27/98, 58/99, 112/99), koji u odredbama pod naslovom »Privremeno ograničenje ustavnih prava i sloboda radi pribavljanja podataka i dokaza za provedbu kaznenog postupka« (članci 180. do 186.) podrobno predviđa u svezi s kojim kaznenim djelima koje se mjere ograničenja mogu provesti, po čijem nalogu, u kojem trajanju, tko nalog izvrava, te kako se postupa s tako pribavljenim podacima, Zakon o unutarnjim poslovima primjenu mjera za zatitu sigurnosti drave uopće ne razrađuje. To je norma koja omogućava da se proizvoljno i bez ograničenja moe pod policijskim nadzorom drati svaka fizička i pravna osoba i svako tijelo.
Odredbe članka 24u. Zakona koje propisuju dunost investitora stambenih i poslovnih građevina da grade sklonita, a zatim predviđaju slučajeve u kojima su neki investitori oslobođeni te dunosti, prema ocjeni ovog Suda dovode investitore u nejednaki poloaj. Ako su svi investitori duni graditi sklonita, onda bi se njihov jednaki poloaj postigao - primjerice - time da oni koji ih ne grade participiraju u izgradnji sklonita novčanim davanjem. Time to je omogućio da se neke investitore oslobodi trokova izgradnje sklonita (zato to je sklonite izgradio netko drugi, ili zato to bi uz izgradnju sklonita trokovi gradnje bili nerazmjerno visoki), a drugima tu obvezu nametnuo, zakonodavac je povrijedio navedeno ustavno načelo iz članka 49. stavka 2. Ustava.
Oduzimanje prava vezanih uz radni odnos radniku to ga osporeni članak 60. stavak 3. Zakona opisuje kao »radnika čiji bi daljnji rad na ranijem radnom mjestu tetio interesu slube« prema toj odredbi zbiva se bez provedenog postupka u kojem bi radniku bilo omogućeno da se izjasni o stajalitu i ocjeni poslodavca i da mu se dade prilika da brani svoja prava to proizlaze iz radnog odnosa.
Prema već zauzetim stajalitima ovog Suda naročito u slučajevima isticanja negativnih osobina neke osobe mora radniku biti omogućeno da se brani i titi svoje interese u valjano provedenom postupku. Stajalite je podnositelja prijedloga da je nesuglasno Ustavu to se u primjeni osporene odredbe ne provodi stegovni a ne upravni postupak. Međutim, i valjano provedeni upravni postupak predviđa da se stranci mora pruiti mogućnost da se izjasni o činjenicama i okolnostima koje su od vanosti za donoenje rjeenja, a rjeenje se moe donijeti bez prethodnog izjanjenja stranke samo u slučajevima kad je to zakonom doputeno. Osim toga, valja imati u vidu da se ni ustavna odredba o pravu na albu ne moe učinkovito ostvariti bez obrazloenja u rjeenju donijetom u postupku u kojem se odlučuje o nečijem pravu, jer se samo putem takvog obrazloenja utvrđuje da li se je upravno tijelo vodilo načelom zakonitosti i ujedno postupalo tako da je u vođenju postupka, i u odlučivanju, stranci omogućilo da to lake zatiti svoja prava.
U skladu s iznijetim Sud je, temeljem odredaba članka 53. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, br. 99/99) u izreci navedene odredbe Zakona ukinuo.
U svezi s odredbom članka 68. postupak je obustavljen temeljem članka 58. Ustavnog zakona jer je osporena odredba prestala vaiti temeljem odredbe članka 18. točka 3. Zakona o pravima iz mirovinskog osiguranja djelatnih vojnih osoba i ovlatenih slubenih osoba (»Narodne novine«, br. 128/99).
Broj: U-I-985/1995
U-I-792/1998
U-I-1088/1998
U-I-123/1999
Zagreb, 23. veljače 2000.