2332
Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Zastupničkog doma Hrvatskoga
sabora na temelju svoje nadležnosti iz članka 57. Poslovnika Zastupničkog doma
Hrvatskoga sabora, na sjednici 4. prosinca 2000. godine utvrdio je pročišćeni
tekst Ustava Republike Hrvatske.
Pročišćeni tekst Ustava Republike Hrvatske obuhvaća Ustav Republike
Hrvatske (»Narodne novine« broj 56/90, 135/97, 8/98 – pročišćeni tekst) te
Promjenu Ustava Republike Hrvatske objavljenu u »Narodnim novinama« broj
113/2000. u kojima je naznačeno vrijeme njihova stupanja na snagu.
Klasa: 012-02/00-01/02
Zagreb, 4. prosinca 2000.
Predsjednik
Odbora za ustav, Poslovnik
i politički sustav Zastupničkog doma
Hrvatskoga sabora
mr. sc. Mato Arlović, v. r.
USTAV REPUBLIKE HRVATSKE
(pročišćeni tekst)
I. IZVORIŠNE OSNOVE
Izražavajući tisućljetnu nacionalnu samobitnost i državnu opstojnost
hrvatskoga naroda, potvrđenu slijedom ukupnoga povijesnoga zbivanja u
različitim državnim oblicima te održanjem i razvitkom državotvorne misli o
povijesnom pravu hrvatskoga naroda na punu državnu suverenost, što se očitovalo:
– u stvaranju hrvatskih
kneževina u VII. stoljeću;
– u srednjovjekovnoj
samostalnoj državi Hrvatskoj utemeljenoj u IX. stoljeću;
– u Kraljevstvu Hrvata
uspostavljenome u X. stoljeću;
– u održanju hrvatskoga
državnog subjektiviteta u hrvatsko-
-ugarskoj personalnoj uniji;
– u samostalnoj i suverenoj
odluci Hrvatskoga sabora godine 1527. o izboru kralja iz Habsburške dinastije;
– u samostalnoj i suverenoj
odluci Hrvatskoga sabora o pragmatičnoj sankciji iz godine 1712.;
– u zaključcima Hrvatskoga
sabora godine 1848. o obnovi cjelovitosti Trojedne Kraljevine Hrvatske pod
banskom vlašću, na temelju povijesnoga, državnoga i prirodnoga prava hrvatskog
naroda;
– u Hrvatsko-ugarskoj nagodbi
1868. godine o uređenju odnosa između Kraljevine Dalmacije, Hrvatske i
Slavonije i Kraljevine Ugarske na temelju pravnih tradicija obiju država i
Pragmatičke sankcije iz godine 1712.;
– u odluci Hrvatskoga sabora
29. listopada godine 1918. o raskidanju državnopravnih odnosa Hrvatske s
Austro-Ugarskom te o istodobnu pristupanju samostalne Hrvatske, s pozivom na
povijesno i prirodno nacionalno pravo, Državi Slovenaca, Hrvata i Srba,
proglašenoj na dotadašnjem teritoriju Habsburške Monarhije;
– u činjenici da odluku
Narodnoga vijeća Države SHS o ujedinjenju sa Srbijom i Crnom Gorom u Kraljevini
Srba, Hrvata i Slovenaca (1. prosinca 1918. godine), poslije (3. listopada
1929. godine) proglašenoj Kraljevinom Jugoslavijom, Hrvatski sabor nikada nije
sankcionirao;
– u osnutku Banovine Hrvatske
godine 1939. kojom je obnovljena hrvatska državna samobitnost u Kraljevini
Jugoslaviji;
– u uspostavi temelja
državne suverenosti u razdoblju drugoga svjetskoga rata, izraženoj nasuprot
proglašenju Nezavisne Države Hrvatske (1941.) u odlukama Zemaljskog
antifašističkog vijeća narodnog oslobođenja Hrvatske (1943.), a potom u
Ustavu Narodne Republike Hrvatske (1947.) i poslije u ustavima Socijalističke
Republike Hrvatske (1963.–1990.).
Na povijesnoj prekretnici
odbacivanja komunističkoga sustava i promjena međunarodnog poretka u Europi,
hrvatski je narod, na prvim demokratskim izborima (godine 1990.), slobodno
izraženom voljom potvrdio svoju tisućgodišnju državnu samobitnost. Novim
Ustavom Republike Hrvatske (1990.) i pobjedom u Domovinskom ratu (1991.–1995.)
hrvatski je narod iskazao svoju odlučnost i spremnost za uspostavu i očuvanje
Republike Hrvatske kao samostalne i nezavisne, suverene i demokratske države.
Polazeći od iznesenih
povijesnih činjenica, te općeprihvaćenih načela u suvremenu svijetu i
neotuđivosti i nedjeljivosti, neprenosivosti i nepotrošivosti prava na
samoodređenje i državnu suverenost hrvatskog naroda, uključujući i neokrnjeno
pravo na odcjepljenje i udruživanje, kao osnovnih preduvjeta za mir i stabilnost
međunarodnog poretka, Republika Hrvatska ustanovljuje se kao nacionalna država
hrvatskog naroda i država pripadnika autohtonih nacionalnih manjina: Srba,
Čeha, Slovaka, Talijana, Madžara, Židova, Nijemaca, Austrijanaca, Ukrajinaca,
Rusina i drugih, koji su njezini državljani, kojima se jamči ravnopravnost s
građanima hrvatske narodnosti i ostvarivanje nacionalnih prava u skladu s
demokratskim normama OUN-a i zemalja slobodnoga svijeta.
Poštujući, na slobodnim
izborima odlučno izraženu volju hrvatskoga naroda i svih građana, Republika
Hrvatska oblikuje se i razvija kao suverena i demokratska država u kojoj se
jamče i osiguravaju ravnopravnost, slobode i prava čovjeka i državljanina, te
promiče njihov gospodarski i kulturni napredak i socijalno blagostanje.
II. TEMELJNE ODREDBE
Članak 1.
Republika Hrvatska jedinstvena je i nedjeljiva demokratska i socijalna
država.
U Republici Hrvatskoj vlast proizlazi iz naroda i pripada narodu kao
zajednici slobodnih i ravnopravnih državljana.
Narod ostvaruje vlast izborom svojih predstavnika i neposrednim odlučivanjem.
Članak 2.
Suverenitet Republike Hrvatske neotuđiv je, nedjeljiv i neprenosiv.
Suverenitet Republike Hrvatske prostire se nad njezinim kopnenim
područjem, rijekama, jezerima, prokopima, unutrašnjim morskim vodama,
teritorijalnim morem te zračnim prostorom iznad tih područja.
Republika Hrvatska ostvaruje, u skladu s međunarodnim pravom, suverena
prava i jurisdikciju u morskim područjima i u podmorju Jadranskoga mora izvan
državnoga područja do granica sa susjedima.
Hrvatski sabor ili narod neposredno, samostalno, u skladu s Ustavom i
zakonom, odlučuje:
– o uređivanju gospodarskih, pravnih i političkih odnosa u Republici
Hrvatskoj;
– o očuvanju prirodnog i kulturnog bogatstva i korištenju njime;
– o udruživanju u saveze s drugim državama.
Saveze s drugim državama Republika Hrvatska sklapa zadržavajući suvereno
pravo da sama odlučuje o prenesenim ovlastima i pravo da slobodno iz njih
istupa.
Članak 3.
Sloboda, jednakost, nacionalna ravnopravnost i ravnopravnost spolova,
mirotvorstvo, socijalna pravda, poštivanje prava čovjeka, nepovredivost
vlasništva, očuvanje prirode i čovjekova okoliša, vladavina prava i
demokratski višestranački sustav najviše su vrednote ustavnog poretka Republike
Hrvatske i temelj za tumačenje Ustava.
Članak 4.
U Republici Hrvatskoj državna
je vlast ustrojena na načelu diobe vlasti na zakonodavnu, izvršnu i sudbenu a
ograničena je Ustavom zajamčenim pravom na lokalnu i područnu (regionalnu)
samoupravu.
Načelo diobe vlasti uključuje
oblike međusobne suradnje i uzajamne provjere nositelja vlasti propisane
Ustavom i zakonom.
Članak 5.
U Republici Hrvatskoj zakoni
moraju biti u suglasnosti s Ustavom, a ostali propisi i s Ustavom i sa zakonom.
Svatko je dužan držati se
Ustava i zakona i poštivati pravni poredak Republike Hrvatske.
Članak 6.
Osnivanje političkih
stranaka je slobodno.
Unutarnje ustrojstvo
političkih stranaka mora biti sukladno temeljnim ustavnim demokratskim
načelima.
Stranke moraju javno polagati
račun o porijeklu svojih sredstava i imovine.
Protuustavne su političke
stranke koje svojim programom ili nasilnim djelovanjem smjeraju podrivanju
slobodnoga demokratskoga poretka ili ugrožavaju opstojnost Republike Hrvatske.
O protuustavnosti odlučuje Ustavni sud Republike Hrvatske.
Zakonom se uređuje položaj i financiranje političkih stranaka.
Članak 7.
Oružane snage Republike Hrvatske štite njezin suverenitet i neovisnost
te brane njenu teritorijalnu cjelovitost.
Oružane snage Republike Hrvatske mogu prijeći njezine granice ili
djelovati preko njezinih granica samo na temelju prethodne odluke
Zastupničkog doma Hrvatskoga sabora.
Oružane snage mogu prijeći granice Republike Hrvatske u sklopu vježbi u
okviru međunarodnih obrambenih organizacija kojima je Republika Hrvatska
pristupila ili pristupa na temelju međunarodnih ugovora te radi pružanja
humanitarne pomoći i bez prethodne odluke Zastupničkog doma Hrvatskoga sabora.
U slučajevima predviđenim u člancima 17. i 101. Ustava, oružane se snage
mogu, ako to zahtijeva narav pogibelji, koristiti kao pomoć policiji i drugim
državnim tijelima.
Obrambeno ustrojstvo, zapovijedanje, upravljanje i demokratski
nadzor nad oružanim snagama Republike Hrvatske uređuje se Ustavom i zakonom.
Članak 8.
Granice se Republike Hrvatske mogu mijenjati samo odlukom Hrvatskoga
sabora.
Članak 9.
Hrvatsko državljanstvo, njegovo stjecanje i prestanak uređuje se
zakonom.
Državljanin Republike Hrvatske ne može biti prognan iz Republike Hrvatske
niti mu se može oduzeti državljanstvo, a ne može biti ni izručen drugoj
državi.
Članak 10.
Republika Hrvatska štiti prava i interese svojih državljana koji žive
ili borave u inozemstvu i promiče njihove veze s domovinom.
Dijelovima hrvatskog naroda u drugim državama jamči se osobita skrb i
zaštita Republike Hrvatske.
Članak 11.
Grb Republike Hrvatske povijesni je hrvatski grb čija je osnovica 25
naizmjeničnih crvenih i bijelih (srebrenih) polja.
Zastava Republike Hrvatske sastoji se od tri boje: crvene, bijele i
plave, s povijesnim hrvatskim grbom u sredini.
Himna je Republike Hrvatske »Lijepa naša domovino«.
Opis povijesnoga hrvatskog grba i zastave i tekst himne te uporaba i
zaštita tih i drugih državnih znamenja uređuje se zakonom.
Članak 12.
U Republici Hrvatskoj u službenoj je uporabi hrvatski jezik i latinično
pismo.
U pojedinim lokalnim jedinicama uz hrvatski jezik i latinično pismo u
službenu se uporabu može uvesti i drugi jezik te ćirilično ili koje drugo pismo
pod uvjetima propisanima zakonom.
Članak 13.
Glavni je grad Republike Hrvatske Zagreb.
Zakonom se uređuje položaj, djelokrug i ustroj glavnoga grada Zagreba.
III. TEMELJNE SLOBODE I PRAVA ČOVJEKA
I GRAĐANINA
1. ZAJEDNIČKE ODREDBE
Članak 14.
Svaki čovjek i građanin u Republici Hrvatskoj ima sva prava i slobode,
neovisno o njegovoj rasi, boji kože, spolu, jeziku, vjeri, političkom ili
drugom uvjerenju, nacionalnom ili socijalnom podrijetlu, imovini, rođenju,
naobrazbi, društvenom položaju ili drugim osobinama.
Svi su pred zakonom jednaki.
Članak 15.
U Republici Hrvatskoj jamči
se ravnopravnost pripadnicima svih nacionalnih manjina.
Ravnopravnost i zaštita prava
nacionalnih manjina uređuje se ustavnim zakonom koji se donosi po postupku
za donošenje organskih zakona.
Zakonom se može, pored općega
biračkog prava, pripadnicima nacionalnih manjina osigurati posebno pravo da
biraju svoje zastupnike u Hrvatski sabor.
Pripadnicima svih nacionalnih
manjina jamči se sloboda izražavanja nacionalne pripadnosti, slobodno
služenje svojim jezikom i pismom i kulturna autonomija.
Članak 16.
Slobode i prava mogu se
ograničiti samo zakonom da bi se zaštitila sloboda i prava drugih ljudi te
pravni poredak, javni moral i zdravlje.
Svako ograničenje slobode
ili prava mora biti razmjerno naravi potrebe za ograničenjem u svakom
pojedinom slučaju.
Članak 17.
U doba ratnog stanja ili
neposredne ugroženosti neovisnosti i jedinstvenosti države, te velikih
prirodnih nepogoda pojedine slobode i prava zajamčena Ustavom mogu se
ograničiti. O tome odlučuje Hrvatski sabor dvotrećinskom većinom svih
zastupnika, a ako se Sabor ne može sastati, na prijedlog Vlade, i uz supotpis
predsjednika Vlade, Predsjednik Republike.
Opseg ograničenja mora
biti primjeren naravi pogibelji, a za posljedicu ne može imati
nejednakost građana s obzirom na rasu, boju kože, spol, jezik, vjeru,
nacionalno ili socijalno podrijetlo.
Niti u slučaju neposredne
opasnosti za opstanak države ne može se ograničiti primjena odredbi Ustava o
pravu na život, zabrani mučenja, surovog ili ponižavajućeg postupanja
ili kažnjavanja, o pravnoj određenosti kažnjivih djela i kazni, te o
slobodi misli, savjesti i vjeroispovijedi.
Članak 18.
Jamči se pravo na žalbu
protiv pojedinačnih pravnih akata donesenih u postupku prvog stupnja pred
sudom ili drugim ovlaštenim tijelom.
Pravo na žalbu može biti
iznimno isključeno u slučajevima određenima zakonom ako je osigurana druga
pravna zaštita.
Članak 19.
Pojedinačni akti državne
uprave i tijela koja imaju javne ovlasti moraju biti utemeljeni na zakonu.
Zajamčuje se sudska kontrola
zakonitosti pojedinačnih akata upravnih vlasti i tijela koja imaju javne
ovlasti.
Članak 20.
Tko se ogriješi o odredbe Ustava
o temeljnim slobodama i pravima čovjeka i građanina, osobno je odgovoran i
ne može se opravdati višim nalogom.
2. OSOBNE I POLITIČKE SLOBODE I PRAVA
Članak 21.
Svako ljudsko biće ima pravo na život.
U Republici Hrvatskoj nema smrtne kazne.
Članak 22.
Čovjekova je sloboda i
osobnost nepovrediva.
Nikomu se ne smije oduzeti
ili ograničiti sloboda, osim kada je to određeno zakonom, o čemu odlučuje sud.
Članak 23.
Nitko ne smije biti podvrgnut
bilo kakvu obliku zlostavljanja ili, bez svoje privole, liječničkim ili
znanstvenim pokusima.
Zabranjen je prisilni i
obvezatni rad.
Članak 24.
Nitko ne može biti uhićen ili
pritvoren bez pisanoga, sudbenog i na zakonu utemeljenog naloga. Takav nalog
mora biti pročitan i uručen uhićeniku prilikom oduzimanja slobode.
Bez sudbenoga naloga
redarstvo može uz obvezu da je odmah preda sudu uhititi osobu protiv koje
postoji osnovana sumnja da je počinila teško kazneno djelo određeno zakonom.
Uhićena osoba mora odmah na način njoj razumljiv biti obaviještena o
razlozima uhićenja, te o svojim pravima utvrđenima zakonom.
Svaka se osoba koja je
uhićena ili pritvorena ima pravo žaliti sudu, koji će bez odgode odlučiti o
zakonitosti lišenja slobode.
Članak 25.
Sa svakim se uhićenikom i
osuđenikom mora postupati čovječno i poštivati njegovo dostojanstvo.
Tko je god pritvoren i
optužen zbog kaznenog djela, ima pravo u najkraćem roku, određenom zakonom,
biti izveden pred sud i u zakonskom roku oslobođen ili osuđen.
Pritvorenik se, uz zakonsko
jamstvo, može pustiti da se brani sa slobode.
Svatko tko je bio nezakonito
lišen slobode ili osuđen ima, u skladu sa zakonom, pravo na odštetu i javnu
ispriku.
Članak 26.
Svi su građani i stranci
jednaki pred sudovima i drugim državnim i inim tijelima koja imaju javne
ovlasti.
Članak 27.
Odvjetništvo kao samostalna i
neovisna služba osigurava građanima pravnu pomoć, u skladu sa zakonom.
Članak 28.
Svatko je nedužan i nitko ga
ne može smatrati krivim za kazneno djelo dok mu se pravomoćnom sudskom presudom
ne utvrdi krivnja.
Članak 29.
Svatko ima pravo da zakonom
ustanovljeni neovisni i nepristrani sud pravično i u razumnom roku odluči o njegovim
pravima i obvezama, ili o sumnji ili optužbi zbog kažnjivog djela.
U slučaju sumnje ili
optužbe zbog kažnjivog djela osumnjičenik, okrivljenik ili optuženik
ima pravo:
– da u najkraćem roku bude
obaviješten potanko i na jeziku koji razumije o naravi i razlozima optužbe koja
se diže protiv njega i o dokazima koji ga terete,
– da ima odgovarajuće vrijeme i mogućnost za pripremu obrane,
– na branitelja i
nesmetano uspostavljanje veze s braniteljem, i s tim pravom mora biti
upoznat,
– da se brani sam ili uz
branitelja po vlastitom izboru, a ako nema dovoljno sredstava da plati
branitelja, ima pravo na besplatnog branitelja pod uvjetima propisanim
zakonom,
– da mu se sudi u njegovoj
nazočnosti, ukoliko je dostupan sudu,
– da ispituje ili dade
ispitati svjedoke optužbe i da zahtijeva da se osigura nazočnost i ispitivanje
svjedoka obrane pod istim uvjetima kao i svjedoka optužbe,
– na besplatnu pomoć tumača
ako ne razumije ili ne govori jezik koji se upotrebljava na sudu.
Osumnjičenik, okrivljenik
i optuženik ne smije se siliti da prizna krivnju.
Dokazi pribavljeni na
nezakonit način ne mogu se uporabiti u sudskom postupku.
Kazneni postupak može se
pokrenuti samo pred sudom na zahtjev ovlaštenog tužitelja.
Članak 30.
Kaznena osuda za teška i
osobito nečasna kaznena djela može, u skladu sa zakonom, imati za posljedicu
gubitak stečenih ili zabranu stjecanja na određeno vrijeme nekih prava na
obavljanje određenih poslova, ako to zahtijeva zaštita pravnog poretka.
Članak 31.
Nitko ne može biti kažnjen
za djelo koje prije nego je počinjeno nije bilo utvrđeno zakonom ili
međunarodnim pravom kao kazneno djelo, niti mu se može izreći kazna koja nije
bila određena zakonom. Ako zakon nakon počinjenog djela odredi blažu kaznu,
odredit će se takva kazna.
Nikome se ne može ponovno
suditi niti ga se može kazniti u kaznenom postupku za kazneno djelo za koje je
već pravomoćno oslobođen ili osuđen u skladu sa zakonom.
Samo se zakonom, u skladu s
Ustavom i međunarodnim ugovorom, mogu propisati slučajevi i razlozi za obnovu
postupka iz stavka 2. ovoga članka.
Članak 32.
Svatko tko se zakonito nalazi
na teritoriju Republike Hrvatske ima pravo slobodno se kretati i birati
boravište.
Svaki građanin Republike
Hrvatske ima pravo u bilo koje doba napustiti teritorij države i naseliti se
trajno ili privremeno u inozemstvu i bilo kada se vratiti u domovinu.
Pravo kretanja na
teritoriju Republike Hrvatske, pravo ulaska u nju i izlaska iz nje može
se iznimno ograničiti zakonom, ako je to nužno radi zaštite pravnog poretka,
ili zdravlja, prava i sloboda drugih.
Članak 33.
Strani državljanin i osobe
bez državljanstva mogu dobiti utočište u Republici Hrvatskoj, osim ako su
progonjeni za nepolitičke zločine i djelatnosti oprečne temeljnim
načelima međunarodnog prava.
Stranac koji se zakonito
nalazi na teritoriju Republike Hrvatske ne može biti protjeran ni izručen
drugoj državi, osim kad se mora izvršiti odluka donesena u skladu s
međunarodnim ugovorom i zakonom.
Članak 34.
Dom je nepovrediv.
Samo sud može obrazloženim pisanim nalogom utemeljenim na zakonu
odrediti da se dom ili drugi prostor pretraži.
Pravo je stanara da on ili njegov zastupnik i obvezatno dva svjedoka
budu nazočni pri pretrazi doma ili drugoga prostora.
U skladu s uvjetima što ih predviđa zakon, redarstvene vlasti mogu i bez
sudskog naloga ili privole držatelja stana ući u dom ili prostorije te
izvršiti pretragu bez nazočnosti svjedoka, ako je to neophodno radi izvršenja
naloga o uhićenju ili radi hvatanja počinitelja kaznenog djela odnosno
otklanjanja ozbiljne opasnosti po život i zdravlje ljudi ili
imovinu većeg opsega.
Pretraga radi pronalaženja ili osiguranja dokaza za koje postoji
osnovana vjerojatnost da se nalaze u domu počinitelja kaznenog djela, može
se poduzeti samo u nazočnosti svjedoka.
Članak 35.
Svakom se čovjeku i građaninu jamči štovanje i pravna zaštita njegova
osobnog i obiteljskog života, dostojanstva, ugleda i časti.
Članak 36.
Sloboda i tajnost dopisivanja i svih drugih oblika općenja
zajamčena je i nepovrediva.
Samo se zakonom mogu propisati ograničenja nužna za zaštitu
sigurnosti države ili provedbu kaznenog postupka.
Članak 37.
Svakom se jamči sigurnost i tajnost osobnih podataka. Bez privole
ispitanika, osobni se podaci mogu prikupljati, obrađivati i koristiti samo
uz uvjete određene zakonom.
Zakonom se uređuje zaštita
podataka te nadzor nad djelovanjem informatičkih sustava u državi.
Zabranjena je uporaba
osobnih podataka suprotna utvrđenoj svrsi njihovoga prikupljanja.
Članak 38.
Jamči se sloboda mišljenja
i izražavanja misli.
Sloboda izražavanja misli
obuhvaća osobito slobodu tiska i drugih sredstava priopćavanja, slobodu
govora i javnog nastupa i slobodno osnivanje svih ustanova javnog priopćavanja.
Zabranjuje se cenzura.
Novinari imaju pravo na slobodu izvještavanja i pristupa informaciji.
Jamči se pravo na ispravak
svakomu komu je javnom viješću povrijeđeno Ustavom i zakonom utvrđeno pravo.
Članak 39.
Zabranjeno je i kažnjivo
svako pozivanje ili poticanje na rat ili uporabu nasilja, na
nacionalnu, rasnu ili vjersku mržnju ili bilo koji oblik nesnošljivosti.
Članak 40.
Jamči se sloboda savjesti i
vjeroispovijedi i slobodno javno očitovanje vjere ili drugog uvjerenja.
Članak 41.
Sve vjerske zajednice jednake su pred zakonom i odvojene od države.
Vjerske zajednice slobodne su, u skladu sa zakonom, javno obavljati
vjerske obrede, osnivati škole, učilišta, druge zavode, socijalne i dobrotvorne
ustanove te upravljati njima, a u svojoj djelatnosti uživaju zaštitu i
pomoć države.
Članak 42.
Svim se građanima priznaje pravo na javno okupljanje i mirni
prosvjed.
Članak 43.
Građanima se jamči pravo na slobodno udruživanje radi zaštite njihovih
probitaka ili zauzimanje za socijalna, gospodarska, politička, nacionalna,
kulturna ili druga uvjerenja i ciljeve. Radi toga građani mogu slobodno
osnivati sindikate i druge udruge, uključivati se u njih ili iz njih
istupati.
Pravo slobodnog udruživanja ograničeno je zabranom nasilnog ugrožavanja
demokratskoga ustavnog poretka, te neovisnosti, jedinstvenosti i teritorijalne
cjelovitosti Republike Hrvatske.
Članak 44.
Svaki građanin Republike Hrvatske ima pravo, pod jednakim uvjetima,
sudjelovati u obavljanju javnih poslova i biti primljen u javne
službe.
Članak 45.
Biračko pravo, opće i jednako, imaju svi hrvatski državljani s
navršenih 18 godina. Biračko se pravo ostvaruje na neposrednim izborima tajnim
glasovanjem.
U izborima za Zastupnički dom Sabora i Predsjednika Republike
ostvarivanje biračkog prava Republika Hrvatska osigurava i svojim državljanima
koji se u doba izbora zateknu izvan njezinih granica tako da mogu glasovati i
u državama u kojima se nalaze ili na koji drugi način određen zakonom.
Članak 46.
Svaki građanin ima pravo slati predstavke i pritužbe, davati prijedloge
državnim i drugim javnim tijelima i dobiti na njih odgovor.
Članak 47.
Vojna obveza i obrana Republike Hrvatske dužnost je svih za to sposobnih
građana.
Dopušten je prigovor savjesti onima koji poradi svojih vjerskih ili
moralnih nazora nisu pripravni sudjelovati u obavljanju vojničkih dužnosti u
oružanim snagama. Te su osobe obvezane ispunjavati druge dužnosti određene
zakonom.
3. Gospodarska, socijalna i
kulturna prava
Članak 48.
Jamči se pravo vlasništva.
Vlasništvo obvezuje. Nositelji vlasničkog prava i njihovi korisnici
dužni su pridonositi općem dobru.
Strana osoba može stjecati pravo vlasništva uz uvjete određene zakonom.
Jamči se pravo nasljeđivanja.
Članak 49.
Poduzetnička i tržišna sloboda temelj su gospodarskog ustroja
Republike Hrvatske.
Država osigurava svim poduzetnicima jednak pravni položaj na tržištu.
Zabranjeni su monopoli.
Država potiče gospodarski napredak i socijalno blagostanje građana i
brine se za gospodarski razvitak svih svojih krajeva.
Prava stečena ulaganjem kapitala ne mogu se umanjiti zakonom niti
drugim pravnim aktom.
Inozemnom ulagaču jamči se slobodno iznošenje dobiti i uloženog kapitala.
Članak 50.
Zakonom je moguće u interesu Republike Hrvatske ograničiti ili oduzeti
vlasništvo, uz naknadu tržišne vrijednosti.
Poduzetnička se sloboda i vlasnička prava mogu iznimno ograničiti
zakonom radi zaštite interesa i sigurnosti Republike Hrvatske, prirode, ljudskog
okoliša i zdravlja ljudi.
Članak 51.
Svatko je dužan sudjelovati u podmirenju javnih troškova, u skladu sa
svojim gospodarskim mogućnostima.
Porezni se sustav temelji na načelima jednakosti i pravednosti.
Članak 52.
More, morska obala i otoci, vode, zračni prostor, rudno blago i druga
prirodna bogatstva, ali i zemljište, šume, biljni i životinjski svijet,
drugi dijelovi prirode, nekretnine i stvari od osobitog kulturnoga,
povijesnoga, gospodarskog i ekološkog značenja, za koje je zakonom određeno da
su od interesa za Republiku Hrvatsku, imaju njezinu osobitu zaštitu.
Zakonom se određuje način na koji dobra od interesa za Republiku
Hrvatsku mogu upotrebljavati i iskorištavati ovlaštenici prava na njima i
vlasnici, te naknada za ograničenja kojima su podvrgnuti.
Članak 53.
Hrvatska narodna banka je središnja banka Republike Hrvatske.
Položaj, prava i dužnosti
Hrvatske narodne banke uređuju se zakonom.
Hrvatska narodna banka u svom
je radu samostalna i odgovorna Zastupničkom domu Hrvatskoga sabora.
Članak 54.
Svatko ima pravo na rad i
slobodu rada.
Svatko slobodno bira poziv i
zaposlenje i svakomu je pod jednakim uvjetima dostupno svako radno mjesto i
dužnost.
Članak 55.
Svaki zaposleni ima pravo na
zaradu kojom može osigurati sebi i obitelji slobodan i dostojan život.
Najduže radno vrijeme
određuje se zakonom.
Svaki zaposleni ima pravo na
tjedni odmor i plaćeni godišnji odmor i ovih se prava ne može odreći.
Zaposleni mogu imati, u
skladu sa zakonom, udjela pri odlučivanju u poduzeću.
Članak 56.
Pravo zaposlenih i članova njihovih obitelji na socijalnu sigurnost i
socijalno osiguranje uređuje se zakonom i kolektivnim ugovorom.
Prava u svezi s porođajem, materinstvom i njegom djece uređuju se zakonom.
Članak 57.
Slabim, nemoćnima i drugim,
zbog nezaposlenosti ili nesposobnosti za rad, nezbrinutim građanima država
osigurava pravo na pomoć za podmirenje osnovnih životnih potreba.
Posebnu skrb država posvećuje
zaštiti invalidnih osoba i njihovu uključivanju u društveni život.
Ne može se zabraniti primanje
humanitarne pomoći iz inozemstva.
Članak 58.
Svakom se građaninu jamči
pravo na zdravstvenu zaštitu.
Članak 59.
Radi zaštite svojih
gospodarskih i socijalnih interesa, svi zaposleni imaju pravo osnivati
sindikate i slobodno u njih stupati i iz njih istupati.
Sindikati mogu osnivati svoje
saveze i udruživati se u međunarodne sindikalne organizacije.
U oružanim snagama i
redarstvu zakonom se može ograničiti sindikalno organiziranje.
Poslodavci imaju pravo
osnivati udruge i slobodno u njih stupati i iz njih istupati.
Članak 60.
Jamči se pravo na štrajk.
U oružanim snagama,
redarstvu, državnoj upravi i javnim službama određenima zakonom može se ograničiti
pravo na štrajk.
Članak 61.
Obitelj je pod osobitom
zaštitom države.
Brak i pravni odnosi u braku,
izvanbračnoj zajednici i obitelji uređuju se zakonom.
Članak 62.
Država štiti materinstvo,
djecu i mladež te stvara socijalne, kulturne, odgojne, materijalne i druge
uvjete kojima se promiče ostvarivanje prava na dostojan život.
Članak 63.
Roditelji su dužni odgajati,
uzdržavati i školovati djecu te imaju pravo i slobodu da samostalno odlučuju o
odgoju djece.
Roditelji su odgovorni
osigurati pravo djetetu na potpun i skladan razvoj njegove osobnosti.
Tjelesno i duševno oštećeno
i socijalno zapušteno dijete ima pravo na osobitu njegu, obrazovanje i skrb.
Djeca su dužna brinuti se za
stare i nemoćne roditelje.
Država osobitu skrb posvećuje
maloljetnicima bez roditelja i onima za koje se ne brinu roditelji.
Članak 64.
Dužnost je svih da štite
djecu i nemoćne osobe.
Djeca ne mogu biti primljena
na rad prije zakonom određene dobi niti smiju biti prisiljavana na rad koji štetno
utječe na njihovo zdravlje ili ćudoređe, niti im se takav rad smije
dopustiti.
Mladež, majke i invalidne
osobe imaju pravo na osobitu zaštitu na radu.
Članak 65.
Osnovno je školovanje obvezatno i besplatno.
Svakomu je dostupno, pod jednakim uvjetima, srednjoškolsko i
visokoškolsko obrazovanje u skladu s njegovim sposobnostima.
Članak 66.
Uz uvjete propisane zakonom mogu se osnivati privatne škole i učilišta.
Članak 67.
Jamči se autonomija sveučilišta.
Sveučilište samostalno odlučuje o svom ustrojstvu i djelovanju, u
skladu sa zakonom.
Članak 68.
Jamči se sloboda znanstvenoga, kulturnog i umjetničkog stvaralaštva.
Država potiče i pomaže razvitak znanosti, kulture i umjetnosti.
Država štiti znanstvena, kulturna i umjetnička dobra kao duhovne
narodne vrednote.
Jamči se zaštita moralnih i materijalnih prava koja proistječu iz
znanstvenoga, kulturnog, umjetničkog, intelektualnog i drugog stvaralaštva.
Država potiče i pomaže skrb o tjelesnoj kulturi i športu.
Članak 69.
Svatko ima pravo na zdrav život.
Država osigurava pravo građana na zdrav okoliš.
Građani, državna, javna i gospodarska tijela i udruge dužni su, u sklopu
svojih ovlasti i djelatnosti, osobitu skrb posvećivati zaštiti zdravlja ljudi,
prirode i ljudskog okoliša.
IV. USTROJSTVO DRŽAVNE VLASTI
1. HRVATSKI SABOR
Članak 70.
Hrvatski sabor je predstavničko tijelo građana i nositelj zakonodavne
vlasti u Republici Hrvatskoj.
Hrvatski sabor se sastoji od
Zastupničkog doma i Županijskog doma.
Članak 71.
Zastupnički dom ima najmanje
100, a najviše 160 zastupnika koji se, na temelju općeg i jednakoga biračkog
prava, biraju neposredno tajnim glasovanjem.
Županijski dom ima najviše 65
zastupnika koji se, u skladu sa zakonom, biraju neposredno tajnim glasovanjem
u županijama i gradovima s položajem županija.
Članak 72.
Zastupnici se u domove
Hrvatskoga sabora biraju na vrijeme od četiri godine.
Nitko ne može istodobno biti
zastupnikom u Zastupničkom domu i Županijskom domu.
Zakonom se određuje broj, uvjeti i postupak izbora zastupnika u domove
Sabora.
Članak 73.
Izbori se za zastupnike u domove Hrvatskoga sabora održavaju najkasnije
60 dana nakon isteka mandata ili raspuštanja domova Sabora.
Prvo zasjedanje domova Hrvatskoga sabora održava se najkasnije 20 dana
nakon provedenih izbora.
Pojedini dom Sabora konstituira se izborom predsjednika na prvoj
sjednici na kojoj je nazočna većina zastupnika tog doma.
Članak 74.
Zastupnici u Hrvatskom saboru nemaju obvezujući mandat.
Zastupnici u Saboru primaju stalnu novčanu naknadu i imaju druga prava
određena zakonom.
Članak 75.
Zastupnici u Hrvatskom saboru imaju imunitet.
Zastupnik ne može biti pozvan na kaznenu odgovornost, pritvoren ili kažnjen
za izraženo mišljenje ili glasovanje u Saboru.
Zastupnik ne može biti pritvoren niti se protiv njega može pokrenuti
kazneni postupak bez odobrenja doma Sabora.
Zastupnik može biti pritvoren bez odobrenja doma Sabora samo ako je
zatečen da vrši kažnjivo djelo za koje je propisana kazna zatvora u trajanju
dužem od pet godina. O takvom se slučaju izvješćuje predsjednika doma Sabora.
Ako dom Sabora nije na okupu, odobrenje da se zastupnik liši slobode
ili da se protiv njega nastavi kazneni postupak daje i o njegovu pravu na
imunitet odlučuje mandatno-imunitetno povjerenstvo doma, s time što njegovu
odluku mora naknadno potvrditi dom Sabora.
Članak 76.
Trajanje mandata zastupnicima u Hrvatskom saboru može se zakonom
produžiti samo u slučaju rata ili u slučajevima iz članka 17. i 101. Ustava.
Članak 77.
Zastupnički dom i Županijski dom mogu se raspustiti radi raspisivanja
prijevremenih izbora, ako to odluči većina svih zastupnika pojedinog doma.
Predsjednik Republike može sukladno odredbama članka 104. Ustava,
raspustiti Zastupnički dom.
Članak 78.
Domovi Hrvatskoga sabora redovito zasjedaju dva puta godišnje: prvi
put, između 15. siječnja i 15. srpnja i drugi put, između 15. rujna i 15.
prosinca.
Domovi Hrvatskoga sabora zasjedaju izvanredno na zahtjev Predsjednika
Republike, Vlade ili većine zastupnika u domu.
Predsjednik doma može uz prethodno pribavljeno mišljenje klubova
zastupnika parlamentarnih stranaka sazvati dom na izvanredno zasjedanje.
Članak 79.
Zastupnički dom i Županijski dom imaju predsjednika i jednog ili više
potpredsjednika.
Predsjednik Zastupničkog doma predsjednik je i Hrvatskoga sabora.
Unutarnje ustrojstvo i način rada pojedinog doma Sabora uređuje se
poslovnikom doma, u skladu s Ustavom.
Poslovnik se donosi većinom glasova svih zastupnika doma.
Članak 80.
Zastupnički dom:
– odlučuje o donošenju i
promjeni Ustava,
– donosi zakone,
– donosi državni proračun,
– odlučuje o ratu i miru,
– donosi akte kojima izražava
politiku Sabora,
– donosi Strategiju
nacionalne sigurnosti i Strategiju obrane Republike Hrvatske,
– ostvaruje građanski nadzor
nad oružanim snagama i službama sigurnosti Republike Hrvatske,
– odlučuje o promjeni granica
Republike Hrvatske,
– raspisuje referendum,
– obavlja izbore, imenovanja
i razrješenja, u skladu s Ustavom i zakonom,
– nadzire rad Vlade Republike
Hrvatske i drugih nositelja javnih dužnosti odgovornih Saboru, u skladu s
Ustavom i zakonom,
– daje amnestiju za kaznena
djela,
– obavlja druge poslove
utvrđene Ustavom.
Članak 81.
Županijski dom:
– predlaže Zastupničkom domu
zakone i raspisivanje referenduma,
– raspravlja i može davati
mišljenja o pitanjima koja su u djelokrugu Zastupničkog doma,
– daje Zastupničkom domu
prethodno mišljenje u postupku donošenja i promjene Ustava,
– daje Zastupničkom domu
prethodno mišljenje u slučajevima iz članka 7. stavka 2. Ustava,
– obavlja druge poslove
utvrđene Ustavom.
U postupku donošenja zakona
kojima se razrađuju Ustavom utvrđene slobode i prava čovjeka i građanina,
izborni sustav, ustrojstvo, djelokrug i način rada državnih tijela, ustrojstvo
i djelokrug državne uprave te ustrojstvo, djelokrug i financiranje jedinica
lokalne i područne (regionalne) samouprave Županijski dom ravnopravno odlučuje
sa Zastupničkim domom. Zakon o kojem Županijski dom i Zastupnički dom
ravnopravno odlučuju, smatra se donesenim kad je u oba doma izglasan u
istovjetnom tekstu. U slučaju kad Županijski dom ne odluči o zakonu koji je
izglasan u Zastupničkom domu ili kad domovi Sabora ne izglasaju zakon u
istovjetnom tekstu ili ako se o tekstu zakona ne postigne suglasnost u roku od
15 dana od dana izglasavanja, donesen je zakon u tekstu u kojem je izglasan u
Zastupničkom domu.
Ako drži da su zakonom koji
je donio Zastupnički dom povrijeđena prava jedinica lokalne i područne (regionalne)
samouprave, osim zakona o kojima Županijski dom ravnopravno odlučuje sa
Zastupničkim domom, Županijski dom može u roku od 8 dana od dana izglasavanja
zakona u Zastupničkom domu, uz obrazloženo mišljenje, vratiti zakon na
ponovno odlučivanje Zastupničkom domu. U tom slučaju Zastupnički dom o donošenju
zakona odlučuje natpolovičnom većinom svih zastupnika, osim kada Zastupnički
dom zakone donosi dvotrećinskom većinom.
Članak 82.
Ako Ustavom nije drugačije
određeno, Zastupnički dom i Županijski dom donose odluke većinom glasova
ukoliko je na sjednici nazočna većina zastupnika.
Zastupnici glasuju osobno.
Članak 83.
Zakone (organski zakoni)
kojima se uređuju prava nacionalnih manjina Zastupnički dom donosi dvotrećinskom
većinom glasova svih zastupnika.
Zakone (organski zakoni)
kojima se razrađuju Ustavom utvrđene slobode i prava čovjeka i građanina,
izborni sustav, ustrojstvo, djelokrug i način rada državnih tijela te
ustrojstvo i djelokrug lokalne i područne (regionalne) samouprave Zastupnički
dom donosi većinom glasova svih zastupnika.
Odluku iz članka 7. stavka 2.
i članka 8. Ustava Zastupnički dom donosi dvotrećinskom većinom glasova svih
zastupnika.
Kad o zakonu ravnopravno
odlučuje sa Zastupničkim domom, Županijski dom odlučuje po postupku propisanom
za Zastupnički dom. Odluku o vraćanju zakona na ponovno odlučivanje Zastupničkom
domu Županijski dom donosi većinom glasova svih zastupnika, a u slučajevima iz
stavka 1. i 2. ovoga članka dvotrećinskom većinom.
Članak 84.
Sjednice su domova Hrvatskoga
sabora javne.
Članak 85.
Pravo predlagati zakone ima
svaki zastupnik u Zastupničkom domu, klubovi zastupnika u Zastupničkom domu,
radna tijela Zastupničkog doma, Županijski dom i Vlada Republike Hrvatske.
Članak 86.
Zastupnici Hrvatskoga sabora
imaju pravo postavljati Vladi Republike Hrvatske i pojedinim ministrima
zastupnička pitanja.
Najmanje jedna desetina
zastupnika Zastupničkog doma može podnijeti interpelaciju o radu Vlade
Republike Hrvatske ili pojedinoga njezinog člana.
Postavljanje zastupničkih
pitanja i podnošenje interpelacije pobliže se uređuju poslovnikom.
Članak 87.
Zastupnički dom može
raspisati referendum o prijedlogu za promjenu Ustava, o prijedlogu zakona ili o
drugom pitanju iz svog djelokruga.
Predsjednik Republike može na
prijedlog Vlade i uz supotpis predsjednika Vlade raspisati referendum o
prijedlogu promjene Ustava ili o drugom pitanju za koje drži da je važno za
neovisnost, jedinstvenost i opstojnost Republike Hrvatske.
O pitanjima iz stavka 1. i
2. ovoga članka Zastupnički dom će raspisati referendum u skladu sa zakonom ako
to zatraži deset posto od ukupnog broja birača u Republici Hrvatskoj.
Na referendumu se odlučuje
većinom birača koji su glasovali, uz uvjet da je referendumu pristupila većina
od ukupnog broja birača u Republici Hrvatskoj.
Odluka donesena na
referendumu obvezatna je.
O referendumu se donosi
zakon.
Članak 88.
Zastupnički dom može, najviše na vrijeme od godinu dana, ovlastiti Vladu
Republike Hrvatske da uredbama uređuje pojedina pitanja iz njegova
djelokruga, osim onih koja se odnose na razradu Ustavom utvrđenih sloboda i
prava čovjeka i građanina, nacionalna prava, izborni sustav, ustrojstvo,
djelokrug i način rada državnih tijela i lokalne samouprave.
Uredbe na temelju zakonske ovlasti ne mogu djelovati unatrag.
Uredbe donesene na temelju zakonske ovlasti prestaju vrijediti istekom
roka od godinu dana od dana dobivene ovlasti, ako Zastupnički dom ne odluči
drukčije.
Članak 89.
Predsjednik Republike proglasit će zakone u roku od osam dana od kada su
izglasani u Hrvatskom saboru.
Ako Predsjednik Republike smatra da proglašeni zakon nije u skladu s
Ustavom, može pokrenuti postupak za ocjenu ustavnosti zakona pred Ustavnim
sudom Republike Hrvatske.
Članak 90.
Prije nego što stupe na
snagu zakoni i drugi propisi državnih tijela objavljuju se u »Narodnim
novinama«, službenom listu Republike Hrvatske.
Propisi tijela koja imaju
javne ovlasti prije stupanja na snagu moraju biti objavljeni na dostupan
način u skladu sa zakonom.
Zakon stupa na snagu
najranije osmi dan od dana njegove objave, osim ako nije zbog osobito
opravdanih razloga zakonom drukčije određeno.
Zakoni i drugi propisi
državnih tijela i tijela koja imaju javne ovlasti ne mogu imati povratno
djelovanje.
Iz posebno opravdanih razloga
samo pojedine odredbe zakona mogu imati povratno djelovanje.
Članak 91.
Državni se prihodi i rashodi
utvrđuju u državnom proračunu.
U zakonu čija primjena traži
financijska sredstva, moraju se predvidjeti njihovi izvori.
Članak 92.
Domovi Hrvatskoga sabora mogu
osnivati istražna povjerenstva za svako pitanje od javnog interesa.
Istražna povjerenstva imaju
sastav, djelokrug i ovlasti u skladu sa zakonom.
Predsjednika istražnog
povjerenstva bira većina zastupnika doma iz reda oporbenih zastupnika.
Članak 93.
Pučki je pravobranitelj
opunomoćenik Hrvatskoga sabora koji štiti ustavna i zakonska prava građana u
postupku pred državnom upravom i tijelima koja imaju javne ovlasti.
Pučkog pravobranitelja bira
Zastupnički dom na vrijeme od osam godina.
Uvjeti za izbor i razrješenje, djelokrug i način rada pučkog
pravobranitelja i njegovih zamjenika uređuju se zakonom.
U okviru institucije pučkog pravobranitelja osigurat će se zaštita
ustavnih i zakonskih prava građana u postupcima koji se vode u Ministarstvu
obrane, oružanim snagama i službama sigurnosti, zaštita prava građana pred
tijelima lokalne i područne (regionalne) samouprave te zaštita prava na
lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu pred tijelima državne vlasti.
2. PREDSJEDNIK REPUBLIKE HRVATSKE
Članak 94.
Predsjednik Republike Hrvatske predstavlja i zastupa Republiku
Hrvatsku u zemlji i inozemstvu.
Predsjednik Republike brine se za redovito i usklađeno djelovanje te za
stabilnost državne vlasti.
Predsjednik Republike odgovara za obranu neovisnosti i teritorijalne
cjelovitosti Republike Hrvatske.
Članak 95.
Predsjednik Republike bira se na temelju općeg i jednakoga biračkog
prava na neposrednim izborima tajnim glasovanjem na vrijeme od pet godina.
Nitko ne može biti biran više od dva puta za Predsjednika Republike.
Predsjednik Republike bira se većinom svih birača koji su glasovali. Ako
ni jedan od kandidata ne dobije takvu većinu, izbor se ponavlja nakon 14 dana.
Na ponovljenom izboru pravo da budu birani imaju dva kandidata koja su
u prvom glasovanju dobili najviše glasova. Ako koji od tih kandidata odustane,
pravo da bude ponovno biran stječe kandidat koji je sljedeći po broju
dobivenih glasova.
Izbor Predsjednika Republike
obavlja se najmanje 30, a najviše 60 dana prije isteka mandata.
Prije preuzimanja dužnosti,
Predsjednik Republike pred predsjednikom Ustavnog suda Republike Hrvatske
polaže svečanu prisegu kojom se obvezuje na vjernost Ustavu.
Izbor Predsjednika Republike,
prisega i njeno polaganje uređuje se zakonom.
Članak 96.
Predsjednik Republike ne može
obavljati nijednu drugu javnu ili profesionalnu dužnost.
Nakon izbora Predsjednik
Republike podnosi ostavku na članstvo u političkoj stranci, o čemu obavještava
Zastupnički dom Hrvatskoga sabora.
Članak 97.
U slučaju kraće spriječenosti uslijed odsutnosti, bolesti ili korištenja
godišnjeg odmora, Predsjednik Republike može povjeriti predsjedniku
Hrvatskoga sabora da ga zamjenjuje. O povratku na dužnost odlučuje
Predsjednik Republike.
U slučaju duže spriječenosti uslijed bolesti ili nesposobnosti, a
posebno ako Predsjednik Republike nije u stanju odlučiti o povjeravanju
dužnosti privremenom zamjeniku, predsjednik Hrvatskoga sabora preuzima dužnost
privremenog predsjednika Republike na temelju odluke Ustavnog suda. Ustavni
sud o tome odlučuje na prijedlog Vlade.
U slučaju smrti, ostavke koja se podnosi predsjedniku Ustavnog suda
Republike Hrvatske i o kojoj se obavještava predsjednik Hrvatskoga sabora, ili
kada Ustavni sud utvrdi razloge za prestanak mandata Predsjednika Republike,
dužnost privremenog predsjednika Republike po sili Ustava preuzima predsjednik
Hrvatskoga sabora.
Kada predsjednik Hrvatskoga sabora kao privremeni predsjednik Republike
donosi akt o proglašenju zakona, akt supotpisuje predsjednik Vlade Republike
Hrvatske.
Izbori za novog Predsjednika Republike moraju se održati u roku od 60
dana od dana preuzimanja dužnosti privremenog Predsjednika Republike sukladno
stavku 3. ovoga članka.
Članak 98.
Predsjednik Republike:
– raspisuje izbore za domove Hrvatskoga sabora i saziva ih na prvo
zasjedanje,
– raspisuje referendum u skladu s Ustavom,
– povjerava mandat za sastavljanje Vlade osobi koja, na temelju
raspodjele zastupničkih mjesta u Zastupničkom domu i obavljenih konzultacija,
uživa povjerenje većine svih zastupnika u Zastupničkom domu,
– daje pomilovanja,
– dodjeljuje odlikovanja i priznanja određena zakonom,
– obavlja druge dužnosti određene Ustavom.
Članak 99.
Predsjednik Republike i Vlada
Republike Hrvatske surađuju u oblikovanju i provođenju vanjske politike.
Predsjednik Republike, na
prijedlog Vlade i uz supotpis Predsjednika Vlade, odlučuje o osnivanju
diplomatskih misija i konzularnih ureda Republike Hrvatske u inozemstvu.
Predsjednik Republike, na
prijedlog Vlade i uz mišljenje mjerodavnog odbora Zastupničkog doma
Hrvatskoga sabora, donosi odluku o postavljanju i opozivu šefova diplomatskih
misija Republike Hrvatske u inozemstvu, uz prethodni supotpis Predsjednika
Vlade Republike Hrvatske.
Predsjednik Republike prima
vjerodajnice i opozivna pisma inozemnih šefova diplomatskih misija.
Članak 100.
Predsjednik Republike vrhovni
je zapovjednik oružanih snaga Republike Hrvatske.
Predsjednik Republike imenuje
i razrješuje vojne zapovjednike, u skladu sa zakonom.
Na temelju odluke
Zastupničkog doma Hrvatskoga sabora Predsjednik Republike objavljuje rat i zaključuje
mir.
U slučaju neposredne
ugroženosti neovisnosti, jedinstvenosti i opstojnosti države Predsjednik
Republike može, uz supotpis predsjednika Vlade, narediti uporabu oružanih
snaga iako nije proglašeno ratno stanje.
Članak 101.
Za vrijeme trajanja ratnog stanja Predsjednik Republike može donositi
uredbe sa zakonskom snagom na temelju i u okviru ovlasti koje je dobio od
Zastupničkog doma Hrvatskoga sabora. Ako Zastupnički dom nije u zasjedanju,
Predsjednik Republike ima ovlast da uredbama sa zakonskom snagom uređuje sva
pitanja koja zahtijeva ratno stanje.
U slučaju neposredne ugroženosti neovisnosti, jedinstvenosti i
opstojnosti države, ili kad su tijela državne vlasti onemogućena da redovito
obavljaju svoje ustavne dužnosti, Predsjednik Republike može, na prijedlog
predsjednika Vlade i uz njegov supotpis, donositi uredbe sa zakonskom snagom.
Predsjednik Republike podnijet će uredbe sa zakonskom snagom na potvrdu
Zastupničkom domu Hrvatskoga sabora čim se Dom bude mogao sastati.
Ako Predsjednik Republike ne podnese uredbu Zastupničkom domu na
potvrdu u skladu sa stavkom 3. ovoga članka ili Zastupnički dom istu ne
potvrdi, uredba sa zakonskom snagom prestaje važiti.
U slučaju iz stavka 1. i 2. ovoga članka Predsjednik Republike ima
pravo sazvati sjednicu Vlade i predsjedavati tako sazvanoj sjednici Vlade.
Članak 102.
Predsjednik Republike može predložiti Vladi da održi sjednicu i razmotri
određena pitanja.
Predsjednik Republike može biti nazočan sjednici Vlade i sudjelovati u
raspravi.
Članak 103.
Predsjednik Republike i Vlada Republike Hrvatske, u skladu s Ustavom i
zakonom, surađuju u usmjeravanju rada sigurnosnih službi.
Imenovanje čelnika sigurnosnih službi, uz prethodno pribavljeno mišljenje
mjerodavnog odbora Zastupničkog doma Hrvatskoga sabora, supotpisuju
Predsjednik Republike i predsjednik Vlade Republike Hrvatske.
Članak 104.
Predsjednik Republike, na prijedlog Vlade i uz supotpis predsjednika
Vlade, a nakon savjetovanja s predstavnicima klubova zastupnika parlamentarnih
stranaka, može raspustiti Zastupnički dom Hrvatskoga sabora, ako na zahtjev
Vlade da se izglasa povjerenje, Dom Vladi izglasa nepovjerenje ili u roku od
120 dana od dana predlaganja ne donese državni proračun.
Predsjednik Republike
Hrvatske ne može na prijedlog Vlade raspustiti Zastupnički dom dok traje
postupak za utvrđivanje njegove odgovornosti za povredu Ustava.
Članak 105.
Predsjednik Republike
odgovoran je za povredu Ustava koju počini u obavljanju svojih dužnosti.
Postupak za utvrđivanje
posebne odgovornosti Predsjednika Republike može pokrenuti Zastupnički dom dvotrećinskom
većinom svih zastupnika.
O odgovornosti Predsjednika Republike odlučuje Ustavni sud Republike
Hrvatske dvotrećinskom većinom svih sudaca.
Ustavni sud mora donijeti odluku o odgovornosti Predsjednika Republike
Hrvatske za povredu Ustava u roku od 30 dana od dana zaprimanja prijedloga
kojim se pokreće odgovornost Predsjednika Republike za povredu Ustava.
Ako Ustavni sud Republike Hrvatske utvrdi njegovu odgovornost,
Predsjedniku Republike prestaje dužnost po sili Ustava.
Članak 106.
Predsjednik Republike ima imunitet nepovredivosti.
Predsjednik Republike ne može biti pritvoren niti se protiv njega može
pokrenuti kazneni postupak bez prethodnog odobrenja Ustavnog suda.
Predsjednik Republike može biti pritvoren bez odobrenja Ustavnog suda
samo ako je zatečen da čini kazneno djelo za koje je propisana kazna zatvora u
trajanju dužem od pet godina. U takvom slučaju državno tijelo koje je
Predsjednika Republike pritvorilo, dužno je o tome odmah obavijestiti
predsjednika Ustavnog suda.
Članak 107.
Predsjedniku Republike u obavljanju
njegovih dužnosti pomažu savjetodavna tijela. Članove tih tijela imenuje i
razrješuje Predsjednik Republike. Nisu dopuštena imenovanja koja su u
suprotnosti s načelom diobe vlasti.
Savjetodavni, stručni i drugi
poslovi obavljaju se u Uredu Predsjednika Republike. Ustrojstvo i djelokrug
Ureda uređuje se zakonom i pravilnikom.
3. VLADA REPUBLIKE HRVATSKE
Članak 108.
Vlada Republike Hrvatske obavlja
izvršnu vlast u skladu s Ustavom i zakonom.
Članak 109.
Vladu Republike Hrvatske čine
predsjednik, jedan ili više potpredsjednika i ministri.
Bez odobrenja Vlade
predsjednik i članovi Vlade ne mogu obavljati nijednu drugu javnu ili
profesionalnu dužnost.
Članak 110.
Članove Vlade predlaže osoba
kojoj je Predsjednik Republike povjerio mandat za sastav Vlade.
Odmah po sastavljanju
Vlade, a najkasnije u roku od 30 dana od prihvaćanja mandata, mandatar je
dužan program Vlade i Vladu predstaviti Zastupničkom domu Hrvatskoga sabora i
zatražiti glasovanje o povjerenju.
Vlada stupa na dužnost kad
joj povjerenje iskaže većina svih zastupnika u Zastupničkom domu.
Predsjednik i članovi Vlade
polažu svečanu prisegu pred Zastupničkim domom. Tekst prisege utvrđuje se
zakonom.
Na temelju odluke Hrvatskoga
sabora o iskazivanju povjerenja Vladi Republike Hrvatske, rješenje o imenovanju
predsjednika Vlade donosi Predsjednik Republike uz supotpis predsjednika
Hrvatskoga sabora, a rješenje o imenovanju članova Vlade donosi predsjednik
Vlade uz supotpis predsjednika Hrvatskoga sabora.
Članak 111.
Ako mandatar ne sastavi Vladu
u roku od 30 dana od dana prihvaćanja mandata, Predsjednik Republike mu može
produžiti mandat za najviše još 30 dana.
Ako ni u tom roku mandatar ne
uspije sastaviti Vladu ili ako predložena Vlada ne dobije povjerenje
Zastupničkog doma, Predsjednik Republike povjerit će mandat za sastav Vlade
drugoj osobi.
Članak 112.
Ako Vlada ne bude sastavljena
u skladu s člankom 110. i 111. Ustava, Predsjednik Republike će imenovati
privremenu nestranačku Vladu i istodobno raspisati prijevremene izbore za
Zastupnički dom.
Članak 113.
Vlada Republike Hrvatske:
– predlaže zakone i druge
akte Hrvatskom saboru,
– predlaže državni proračun i
završni račun,
– provodi zakone i druge
odluke Sabora,
– donosi uredbe za izvršenje
zakona,
– vodi vanjsku i unutarnju
politiku,
– usmjerava i nadzire rad
državne uprave,
– brine o gospodarskom
razvitku zemlje,
– usmjerava djelovanje i
razvitak javnih službi,
– obavlja druge poslove
određene Ustavom i zakonom.
Članak 114.
Ustrojstvo, način rada,
odlučivanje i vrste akata koje Vlada donosi propisuju se zakonom i
poslovnikom.
Članak 115.
Vlada je odgovorna
Zastupničkom domu Hrvatskoga sabora.
Predsjednik i članovi Vlade
zajednički su odgovorni za odluke koje donosi Vlada, a osobno su odgovorni za
svoje područje rada.
Članak 116.
Na prijedlog najmanje jedne
petine zastupnika u Zastupničkomu domu Hrvatskoga sabora može se pokrenuti
pitanje povjerenja predsjedniku Vlade, pojedinomu njezinom članu ili Vladi
u cjelini.
Glasovanje o povjerenju
Vladi može zahtijevati i njezin predsjednik.
Ne može se raspravljati i
glasovati o povjerenju prije nego protekne sedam dana od dana dostave
prijedloga Zastupničkom domu.
Rasprava i glasovanje o
povjerenju mora se provesti najkasnije u roku od 30 dana od dana dostave
prijedloga Zastupničkom domu.
Odluka o nepovjerenju je
donijeta ako je za nju glasovala većina od ukupnog broja zastupnika u
Zastupničkom domu.
Ako Zastupnički dom odbije
prijedlog za izglasavanje nepovjerenja, zastupnici koji su ga postavili ne
mogu ponovno podnijeti isti prijedlog prije isteka roka od šest mjeseci.
Ako se izglasa nepovjerenje predsjedniku
Vlade ili Vladi u cjelini, predsjednik Vlade i Vlada podnose ostavku. Ako se u
roku od 30 dana ne izglasa povjerenje novom mandataru i članovima koje
predlaže za sastav Vlade, predsjednik Zastupničkog doma Hrvatskoga sabora
obavijestit će o tome Predsjednika Republike Hrvatske. Nakon primljene
obavijesti predsjednika Zastupničkog doma Hrvatskoga sabora Predsjednik
Republike će odmah donijeti odluku o raspuštanju Zastupničkog doma i
istovremeno raspisati izbore za taj Dom.
Ako se izglasa nepovjerenje
pojedinomu članu Vlade, predsjednik Vlade može umjesto njega predložiti
drugoga člana Zastupničkom domu da mu izglasa povjerenje ili predsjednik Vlade
i Vlada mogu podnijeti ostavku.
U svim slučajevima kada
predsjednik Vlade ili Vlada podnesu ostavku postupit će se u skladu sa stavkom
7. ovoga članka.
Članak 117.
Ustrojstvo i poslovi državne uprave i način njihovog obavljanja
uređuju se zakonom.
Određeni poslovi državne uprave mogu se zakonom povjeriti tijelima
jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnim osobama koje
imaju javne ovlasti.
Zakonom i drugim propisima uređuje se status državnih službenika te
radno-pravni status namještenika.
4. SUDBENA VLAST
Članak 118.
Sudbenu vlast obavljaju sudovi.
Sudbena vlast je samostalna i neovisna.
Sudovi sude na temelju Ustava i zakona.
Članak 119.
Vrhovni sud Republike Hrvatske, kao najviši sud, osigurava jedinstvenu
primjenu zakona i ravnopravnost građana.
Predsjednika Vrhovnog suda
Republike Hrvatske, uz prethodno mišljenje Opće sjednice Vrhovnog suda
Republike Hrvatske i mjerodavnog odbora Zastupničkog doma Hrvatskoga sabora, na
prijedlog Predsjednika Republike bira i razrješuje Zastupnički dom Hrvatskoga
sabora. Predsjednik Vrhovnog suda Republike Hrvatske bira se na četiri godine.
Ustanovljavanje, djelokrug,
sastav i ustrojstvo sudova te postupak pred sudovima uređuje se zakonom.
Članak 120.
Sudske su rasprave javne i
presude se izriču javno, u ime Republike Hrvatske.
Javnost se može isključiti
iz cijele rasprave ili njezina dijela zbog razloga koji su nužni u
demokratskom društvu radi interesa morala, javnog reda ili državne sigurnosti,
posebno ako se sudi maloljetnicima, ili radi zaštite privatnog života
stranaka, ili u bračnim sporovima i postupcima u svezi sa skrbništvom i posvojenjem,
ili radi čuvanja vojne, službene ili poslovne tajne i zaštite sigurnosti i
obrane Republike Hrvatske, ali samo u opsegu koji je po mišljenju suda
bezuvjetno potreban u posebnim okolnostima u kojima bi javnost mogla biti
štetna za interese pravde.
Članak 121.
U suđenju sudjeluju i suci porotnici, u skladu sa zakonom.
Članak 122.
Suci imaju imunitet u skladu sa zakonom.
Suci i suci porotnici koji sudjeluju u suđenju ne mogu biti pozvani na
odgovornost za izraženo mišljenje ili glasovanje pri donošenju sudbene
odluke, osim ako se ne radi o kršenju zakona od strane suca.
Sudac ne može u postupku pokrenutom zbog kaznenog djela učinjenog u
obavljanju sudačke dužnosti biti pritvoren bez odobrenja Državnoga sudbenog
vijeća.
Članak 123.
Sudačka dužnost je stalna.
Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka prigodom prvog stupanja na
sudačku dužnost suci će se imenovati na vrijeme od pet godina. Nakon ponovnog
imenovanja sudac obavlja svoju dužnost stalno.
Sudac će biti razriješen
sudačke dužnosti:
– ako to sam zatraži,
– ako trajno izgubi
sposobnost obavljati svoju dužnost,
– ako bude osuđen za kazneno
djelo koje ga čini nedostojnim obavljanja sudačke dužnosti,
– ako u skladu sa zakonom,
zbog počinjenoga teškog stegovnog djela, tako odluči Državno sudbeno vijeće,
– kad navrši sedamdeset
godina.
Protiv odluke o razrješenju
sudačke dužnosti sudac ima pravo u roku od 15 dana od dana dostave odluke,
podnijeti Ustavnom sudu Republike Hrvatske žalbu o kojoj Ustavni sud odlučuje
na način i u sastavu određenom Ustavnim zakonom o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske.
Protiv odluke Državnoga
sudbenog vijeća o stegovnoj odgovornosti sudac ima, u roku od 15 dana od dana
dostave odluke, pravo žalbe Ustavnom sudu Republike Hrvatske. O žalbi odlučuje
Ustavni sud na način i po postupku kako je to određeno Ustavnim zakonom o
Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
U slučajevima iz stavka 4. i
5. ovoga članka Ustavni sud dužan je odlučiti u roku od 30 dana od primitka
žalbe. Odluka Ustavnog suda isključuje pravo na ustavnu tužbu.
Sudac ne može biti premješten
protivno njegovoj volji osim u slučaju ukidanja suda ili preustroja suda u
skladu sa zakonom.
Sudac ne može obavljati
službu ili posao koje je zakon odredio kao nespojive sa sudačkom dužnošću.
Članak 124.
Suce, u skladu s Ustavom i
zakonom, imenuje i razrješuje te o njihovoj stegovnoj odgovornosti odlučuje
Državno sudbeno vijeće.
Državno sudbeno vijeće u
postupku imenovanja i razrješenja sudaca dužno je pribaviti mišljenje
mjerodavnog odbora Zastupničkog doma Hrvatskoga sabora.
Državno sudbeno vijeće ima
jedanaest članova koje iz reda istaknutih sudaca, odvjetnika i sveučilišnih
profesora pravnih znanosti bira Zastupnički doma Sabora na način i u postupku
određenim zakonom. Većina od ukupnog broja članova Državnoga sudbenog vijeća
mora biti iz reda sudaca.
Predsjednici sudova ne mogu
biti birani za članove Državnoga sudbenog vijeća.
Članovi Državnoga sudbenog
vijeća biraju se na vrijeme od četiri godine, s time da članom Državnoga
sudbenog vijeća nitko ne može biti više od dva puta uzastopce.
Predsjednika Državnoga
sudbenog vijeća bira tajnim glasovanjem većina članova Državnoga sudbenog
vijeća na vrijeme od dvije godine.
Djelokrug i način rada Državnoga
sudbenog vijeća uređuje se zakonom.
5. DRŽAVNO ODVJETNIŠTVO
Članak 125.
Državno odvjetništvo je samostalno i neovisno pravosudno tijelo
ovlašteno i dužno postupati protiv počinitelja kaznenih i drugih kažnjivih
djela, poduzimati pravne radnje radi zaštite imovine Republike Hrvatske te
podnositi pravna sredstva za zaštitu Ustava i zakona.
Glavnoga državnog odvjetnika Republike Hrvatske imenuje na vrijeme od
četiri godine Zastupnički dom Hrvatskoga sabora na prijedlog Vlade Republike
Hrvatske, uz prethodno mišljenje mjerodavnog odbora Zastupničkog doma.
Prigodom prvog stupanja na državnoodvjetničku dužnost zamjenici
državnog odvjetnika će se imenovati na vrijeme od pet godina. Nakon ponovnog
imenovanja zamjenik državnog odvjetnika obavlja svoju dužnost stalno.
Zamjenike državnih odvjetnika u skladu s Ustavom i zakonom imenuje,
razrješuje i o njihovoj stegovnoj odgovornosti odlučuje Državnoodvjetničko
vijeće. Državnoodvjetničko vijeće bira Zastupnički dom Sabora na način i u
postupku određenim zakonom. Većina od ukupnog broja članova Državnoodvjetničkog
vijeća mora biti iz reda zamjenika državnih odvjetnika.
Čelnici državnih odvjetništava ne mogu biti birani za članove
Državnoodvjetničkog vijeća.
Djelokrug, ustrojstvo i način rada Državnoodvjetničkog vijeća uređuje
se zakonom.
Ustanovljavanje, ustrojstvo, djelokrug i nadležnost državnog
odvjetništva uređuje se zakonom.
V. USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Članak 126.
Ustavni sud Republike Hrvatske čini trinaest sudaca koje bira
Zastupnički dom, na vrijeme od osam godina iz reda istaknutih pravnika, osobito
sudaca, državnih odvjetnika, odvjetnika i sveučilišnih profesora pravnih
znanosti.
Postupak kandidiranja sudaca
Ustavnog suda Republike Hrvatske i predlaganja za izbor Zastupničkom domu
provodi odbor Zastupničkoga doma, mjerodavan za pitanje Ustava.
Ustavni sud Republike
Hrvatske bira predsjednika suda na vrijeme od četiri godine.
Članak 127.
Suci Ustavnog suda Republike
Hrvatske ne mogu obavljati nijednu drugu javnu ni profesionalnu dužnost.
Suci Ustavnog suda Republike
Hrvatske imaju imunitet kao i zastupnici u Hrvatskom saboru.
Članak 128.
Sudac Ustavnog suda Republike
Hrvatske može biti razriješen dužnosti prije isteka vremena na koje je izabran
ako zatraži da bude razriješen, ako bude osuđen na zatvorsku kaznu, ili ako
trajno, što utvrđuje sam Sud, izgubi sposobnost da obavlja svoju dužnost.
Članak 129.
Ustavni sud Republike
Hrvatske:
– odlučuje o suglasnosti
zakona s Ustavom,
– odlučuje o suglasnosti
drugih propisa s Ustavom i zakonom,
– može ocjenjivati ustavnost
zakona te ustavnost i zakonitost drugih propisa koji su prestali važiti ako od
tog prestanka do podnošenja zahtjeva ili prijedloga za pokretanje postupka
nije prošlo više od godine dana,
– odlučuje povodom ustavnih
tužbi protiv pojedinačnih odluka državnih tijela, tijela jedinica lokalne i
područne (regionalne) samouprave te pravnih osoba s javnim ovlastima kad su
tim odlukama povrijeđene temeljne slobode i prava čovjeka i građanina, kao i
pravo na lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu zajamčeno Ustavom
Republike Hrvatske,
– prati ostvarivanje
ustavnosti i zakonitosti te o uočenim pojavama neustavnosti i nezakonitosti
izvješćuje Zastupnički dom Hrvatskoga sabora,
– rješava sukob nadležnosti
između tijela zakonodavne, izvršne i sudbene vlasti,
– odlučuje, u skladu s
Ustavom, o odgovornosti Predsjednika Republike,
– nadzire ustavnost programa
i djelovanja političkih stranaka i može, u skladu s Ustavom, zabraniti njihov
rad,
– nadzire ustavnost i
zakonitost izbora i državnog referenduma i rješava izborne sporove koji nisu u
djelokrugu sudova,
– obavlja druge poslove
određene Ustavom.
Članak 130.
Ako Ustavni sud utvrdi da
nadležno tijelo nije donijelo propis za izvršenje odredaba Ustava, zakona i
drugih propisa, a bilo je dužno takav propis donijeti, o tome obavještava
Vladu, a o propisima koje je bila dužna donijeti Vlada, obavještava Zastupnički
dom.
Članak 131.
Ustavni sud Republike Hrvatske
ukinut će zakon ako utvrdi da je neustavan.
Ustavni sud Republike
Hrvatske ukinut će ili poništiti drugi propis ako utvrdi da je neustavan ili
nezakonit.
U slučajevima iz članka 129.
stavka 1. podstavka 3. Ustava, ako Ustavni sud Republike Hrvatske utvrdi da
zakon nije bio u skladu s Ustavom ili da drugi propis nije bio u skladu s
Ustavom i zakonom, donijet će odluku o utvrđenju neustavnosti ili
nezakonitosti.
Članak 132.
Postupak i uvjeti za izbor
sudaca Ustavnog suda Republike Hrvatske i prestanak njihove dužnosti, uvjeti i
rokovi za pokretanje postupka ocjene ustavnosti i zakonitosti, postupak i
pravno djelovanje njegovih odluka, zaštita ustavnih sloboda i prava čovjeka
i građanina i druga pitanja važna za izvršavanje dužnosti i rad Ustavnog suda
Republike Hrvatske uređuju se Ustavnim zakonom.
Ustavni zakon donosi se po
postupku određenom za promjenu Ustava.
Unutarnje ustrojstvo
Ustavnog suda Republike Hrvatske uređuje se njegovim poslovnikom.
VI. MJESNA, LOKALNA I PODRUČNA (REGIONALNA) SAMOUPRAVA
Članak 133.
Građanima se jamči pravo na lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Pravo na samoupravu ostvaruje se preko lokalnih, odnosno područnih (regionalnih)
predstavničkih tijela koja su sastavljena od članova izabranih na slobodnim i
tajnim izborima na temelju neposrednog, jednakog i općega biračkog prava.
Građani mogu neposredno sudjelovati u upravljanju lokalnim poslovima,
putem zborova, referenduma i drugih oblika neposrednog odlučivanja u skladu sa
zakonom i statutom.
Članak 134.
Jedinice lokalne samouprave su općine i gradovi i njihovo područje
određuje se na način propisan zakonom. Zakonom se mogu ustanoviti i druge
jedinice lokalne samouprave.
Jedinice područne (regionalne) samouprave su županije. Područje
županije određuje se na način propisan zakonom.
Zakonom se može glavnom gradu Zagrebu utvrditi položaj županije. Većim
gradovima u Republici Hrvatskoj zakonom se mogu dati ovlasti županije.
U naselju ili dijelu naselja mogu se, u skladu sa zakonom, osnivati
oblici mjesne samouprave.
Članak 135.
Jedinice lokalne samouprave obavljaju poslove iz lokalnog djelokruga
kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana, a osobito poslove koji se
odnose na uređenje naselja i stanovanja, prostorno i urbanističko planiranje,
komunalne djelatnosti, brigu o djeci, socijalnu skrb, primarnu zdravstvenu
zaštitu, odgoj i osnovno obrazovanje, kulturu, tjelesnu kulturu i šport,
zaštitu potrošača, zaštitu i unaprjeđenje prirodnog okoliša, protupožarnu i
civilnu zaštitu.
Jedinice područne (regionalne) samouprave obavljaju poslove od
područnog (regionalnog) značenja, a osobito poslove koji se odnose na
školstvo, zdravstvo, prostorno i urbanističko planiranje, gospodarski razvoj,
promet i prometnu infrastrukturu te planiranje i razvoj mreže obrazovnih,
zdravstvenih, socijalnih i kulturnih ustanova.
Poslovi lokalnog i područnog (regionalnog) djelokruga uređuju se
zakonom. Prilikom dodjeljivanja tih poslova prednost će imati ona tijela koja
su najbliža građanima.
Prilikom određivanja djelokruga jedinica lokalne i područne (regionalne)
samouprave mora se voditi računa o širini i prirodi poslova i o zahtjevima
učinkovitosti i ekonomičnosti.
Članak 136.
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave imaju pravo u
okviru zakona, svojim statutima samostalno urediti unutarnje ustrojstvo i
djelokrug svojih tijela te ih prilagoditi lokalnim potrebama i mogućnostima.
Članak 137.
U obavljanju poslova iz svojeg djelokruga tijela jedinica lokalne i
područne (regionalne) samouprave samostalna su i podliježu samo nadzoru
ustavnosti i zakonitosti ovlaštenih državnih tijela.
Članak 138.
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave imaju pravo na
vlastite prihode kojima slobodno raspolažu u obavljanju poslova iz svojeg djelokruga.
Prihodi jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave moraju biti
razmjerni njihovim ovlastima predviđenim Ustavom i zakonom.
Država je dužna pomagati financijski slabije jedinice lokalne samouprave
u skladu sa zakonom.
VII. MEĐUNARODNI ODNOSI
1. MEĐUNARODNI UGOVORI
Članak 139.
U skladu s Ustavom, zakonom i
pravilima međunarodnog prava, sklapanje međunarodnih ugovora u nadležnosti je,
ovisno o naravi i sadržaju međunarodnog ugovora, Zastupničkog doma Hrvatskoga
sabora, Predsjednika Republike i Vlade Republike Hrvatske.
Članak 140.
Zastupnički dom Hrvatskoga
sabora potvrđuje međunarodne ugovore koji traže donošenje ili izmjenu zakona,
međunarodne ugovore vojne i političke naravi i međunarodne ugovore koji
financijski obvezuju Republiku Hrvatsku.
Međunarodne ugovore kojima se
međunarodnoj organizaciji ili savezu daju ovlasti izvedene iz Ustava Republike
Hrvatske, Zastupnički dom Sabora potvrđuje dvotrećinskom većinom glasova svih
zastupnika.
Predsjednik Republike
potpisuje isprave o ratifikaciji, pristupu, odobrenju ili prihvatu
međunarodnih ugovora koje je Zastupnički dom Hrvatskoga sabora potvrdio na temelju
stavka 1. i 2. ovoga članka.
Međunarodne ugovore koji ne
podliježu potvrđivanju Zastupničkog doma Hrvatskoga sabora sklapa Predsjednik
Republike na prijedlog Vlade ili Vlada Republike Hrvatske.
Članak 141.
Međunarodni ugovori koji su
sklopljeni i potvrđeni u skladu s Ustavom i objavljeni, a koji su na snazi,
čine dio unutarnjega pravnog poretka Republike Hrvatske, a po pravnoj su
snazi iznad zakona. Njihove se odredbe mogu mijenjati ili ukidati samo uz
uvjete i na način koji su u njima utvrđeni, ili suglasno općim pravilima
međunarodnog prava.
2. UDRUŽIVANJE I RAZDRUŽIVANJE
Članak 142.
Pravo da pokrenu postupak
udruživanja Republike Hrvatske u saveze s drugim državama ima najmanje jedna
trećina zastupnika u Zastupničkom domu Sabora, Predsjednik Republike i Vlada
Republike Hrvatske.
Zabranjuje se pokretanje
postupka udruživanja Republike Hrvatske u saveze s drugim državama u kojem bi
udruživanje dovelo, ili moglo dovesti do obnavljanja jugoslavenskoga
državnog zajedništva, odnosno neke balkanske državne sveze u bilo kojem obliku.
O udruživanju Republike
Hrvatske prethodno odlučuje Zastupnički dom Sabora dvotrećinskom većinom
glasova svih zastupnika.
Odluka o udruživanju
Republike Hrvatske donosi se na referendumu većinom glasova ukupnog broja
birača u državi.
Referendum se mora održati u
roku od 30 dana od dana donošenja odluke Zastupničkog doma Sabora.
Odredbe ovoga članka o
udruživanju odnose se i na uvjete i postupak razdruživanja Republike
Hrvatske.
VIII. PROMJENA USTAVA
Članak 143.
Pravo da predloži promjenu Ustava Republike Hrvatske ima najmanje jedna
petina zastupnika u Zastupničkom domu Hrvatskoga sabora, Predsjednik Republike
i Vlada Republike Hrvatske.
Članak 144.
Zastupnički dom uz prethodno mišljenje Županijskog doma odlučuje da li
će pristupiti promjeni Ustava većinom glasova svih zastupnika.
Nacrt promjene Ustava Zastupnički dom utvrđuje većinom glasova svih
zastupnika.
Članak 145.
O promjeni Ustava odlučuje, uz prethodno mišljenje Županijskog doma,
Zastupnički dom dvotrećinskom većinom glasova svih zastupnika.
Članak 146.
Promjenu Ustava proglašava Zastupnički dom Hrvatskoga sabora.