2354
Na temelju članka 89. Ustava Republike Hrvatske, donosim
Proglašavam Zakon o poreznom savjetništvu, koji je donio Zastupnički dom
Hrvatskoga sabora na sjednici 7. prosinca 2000.
Broj: 01-081-00-4253/2
Zagreb, 13. prosinca 2000.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
I. TEMELJNE ODREDBE
OpĆe odredbe
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuje
djelatnost poreznog savjetništva kao neovisnog i samostalnog zanimanja poreznih
savjetnika, njihove ovlasti i obveze, te osnivanje, položaj i djelatnost
Hrvatske komore poreznih savjetnika (dalje: Komora).
Porezno savjetniŠtvo
Članak 2.
(1)
Porezno savjetništvo je djelatnost kojom se u skladu s pravnim,
gospodarstvenim, poreznim i računovodstvenim sustavom Republike Hrvatske, osigurava
na pouzdan način pravilna primjena poreznih propisa od poreznih obveznika.
(2) Porezno savjetništvo je djelatnost davanja
savjeta o poreznim pitanjima, zastupanje u poreznim postupcima pred poreznim
tijelima i izrada poreznih prijava. Uz poslove poreznog savjetništva mogu se
obavljati i poslovi vođenja poslovnih knjiga, izrada financijskih izvješća i
druge srodne usluge.
(3) Porezno savjetništvo su i poslovi
zastupanja pred poreznim tijelima i vještačenja po odluci poreznog tijela.
Porezni savjetnik
Članak 3.
Porezni savjetnik je fizička
osoba koja obavlja djelatnost poreznog savjetništva i čiji su status i
djelatnost uređeni ovim Zakonom.
II. POSLOVI I OVLASTI POREZNOG SAVJETNIŠTVA
Poslovi i ovlasti poreznog savjetnika
Članak 4.
(1) Porezni savjetnik daje stručnu pomoć o
poreznim pitanjima u skladu s odredbama ovoga Zakona.
(2) O uslugama
poreznog savjetništva obvezno se sklapa ugovor u pisanom obliku. Iznimno, ako
se porezno savjetništvo obavlja za pojedinačne slučajeve, ugovor ne mora biti u
pisanom obliku.
(3) Porezni
savjetnik u okviru ugovora iz stavka 2. ovoga članka ima ovlasti i dužnosti
savjetovati svoju stranku o svim poreznim pitanjima, pomagati joj kod izrade
poreznih prijava i zastupati u poreznim postupcima pred poreznim tijelima,
sudjelovati u poreznim sporovima pred sudovima, nadzirati pravilnost vođenja
poreznih i računovodstvenih evidencija koje se vode radi izrade poreznih
prijava i drugih poreznih isprava.
4) Porezni
savjetnik ovlašten je, u skladu s preuzetim ovlastima prema ugovoru iz stavka
2. ovoga članka ispuniti poreznu prijavu i druge isprave koje je porezni
obveznik dužan izrađivati i dostavljati u poreznom postupku.
Stjecanje odobrenja za rad
Članak 5.
Poreznim savjetništvom mogu se baviti samo fizičke osobe kojima je
Komora dala odobrenje za rad.
Osobe ovlaŠtene za porezno savjetniŠtvo
Članak 6.
(1) Djelatnost poreznog savjetništva u skladu
s odredbama ovoga Zakona mogu obavljati:
1. porezni savjetnici koji djelatnost poreznog
savjetništva obavljaju kao samostalnu djelatnost i
2. javna trgovačka društva za porezno
savjetništvo.
(2) Porezni savjetnici iz stavka 1. točke 1.
ovoga članka ostvaruju prava iz rada obavljanjem samostalne djelatnosti
poreznog savjetništva i ne mogu biti zaposleni kod druge fizičke ili pravne
osobe.
Osobe ovlaŠtene za ograniČeno porezno savjetniŠtvo
Članak 7.
Iznimno od odredbi članka 6. ovoga Zakona, porezno savjetništvo mogu u
okviru svoje djelatnosti, ali bez prava na zastupanje stranke u poreznim
postupcima pred poreznim tijelima i poreznim sporovima, obavljati:
1. ovlašteni revizori i revizorske tvrtke u okviru ovlasti iz Zakona o
reviziji,
2. trgovačka društva i obrti za računovodstvene usluge u okviru svoje
djelatnosti i
3. poslodavatelji u predmetima vezanim uz poreze na plaće za svoje
zaposlenike.
III. UVJETI ZA OBAVLJANJE POSLOVA POREZNOG SAVJETNIKA
OpĆi uvjeti za obavljanje poreznog savjetniŠtva
Članak 8.
(1) Porezni savjetnik može postati osoba koja ispunjava opće i posebne
uvjete propisane ovim Zakonom.
(2) Porezni savjetnik mora
ispunjavati sljedeće opće uvjete:
1. da ima poslovnu sposobnost i ispunjava opće zdravstvene uvjete za državnog
službenika,
2. da ima prebivalište na teritoriju Republike Hrvatske,
3. da govori hrvatskim jezikom i piše latiničnim pismom i drugim jezikom
i pismom koji je u službenoj uporabi na području na kojemu treba obavljati
djelatnost,
4. da nije kažnjen za kaznena djela protiv imovine, protiv sigurnosti
platnog prometa i poslovanja, protiv pravosuđa, protiv vjerodostojnosti isprava
te protiv službene dužnosti, i to za vrijeme od pet godina po pravomoćnosti
presude kojom je osuđen, s time što se u to vrijeme ne računa vrijeme provedeno
na izdržavanju kazne ili da protiv njega nije izrečena mjera sigurnosti zabrane
obavljanja zanimanja koje je u potpunosti ili djelomično obuhvaćeno predmetom
poreznog savjetništva.
Posebni uvjeti za obavljanje poreznog savjetniŠtva
Članak 9.
(1) Uz opće uvjete iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona, porezni
savjetnik mora ispunjavati i sljedeće posebne uvjete:
1. da je diplomirani ekonomist ili diplomirani pravnik, s diplomom
priznatom u Republici Hrvatskoj i najmanje pet godina radnog iskustva na
poreznim poslovima i
2. da je položio ispit za poreznog savjetnika (dalje: ispit) u skladu s
ovim Zakonom i dobio propisano odobrenje za rad od Komore.
(2) Pod radnim iskustvom na poreznim poslovima iz stavka 1. točke 1.
ovoga članka, razumijeva se rad na primjeni poreznih ili računovodstvenih
propisa.
Ispit za poreznog savjetnika
Članak 10.
(1) Ispit u smislu odredbi članka 9. stavka 1. točke 2. ovoga Zakona
organizira i provodi Komora.
(2) Ispit se polaže pred povjerenstvom koje se sastoji od najmanje pet
članova a imenuje ga ministar financija na prijedlog Komore. U povjerenstvu
najmanje polovicu članova čine osobe iz državnih poreznih tijela, a ostale
članove stručnjaci iz ekonomske, pravne i porezne teorije i prakse.
(3) Ispit se polaže prema programu koji donosi Komora uz suglasnost ministra
financija.
(4) Troškove ispita snosi osoba koja polaže ispit. Visinu troškova
utvrđuje Komora.
(5) Način i postupak polaganja ispita propisuje Komora.
(6) Nadzor nad zakonitošću organiziranja i provođenja ispita te stručni
nadzor provodi Ministarstvo financija.
Odobrenje za rad
Članak 11.
(1) Osobi koja ispunjava opće i posebne uvjete iz ovoga Zakona, Komora
izdaje odobrenje za rad.
(2) Porezni savjetnik je ovlašten i dužan u pravnom prometu u poslovnim
ispravama istaknuti broj i nadnevak odobrenja za rad. Isto vrijedi i za
trgovačko društvo poreznog savjetništva, koje ističe broj i nadnevak odobrenja
za rad svojih poreznih savjetnika.
Prestanak vaŽenja odobrenja
Članak
12.
(1) Status poreznog savjetnika prestaje:
1. smrću,
2. na njegov pisani zahtjev,
3. gubitkom uvjeta iz članka 9. stavka 1. ovoga Zakona,
4. ako mu u stegovnom postupku bude izrečena mjera zabrane obavljanja
djelatnosti.
(2) Do prestanka djelatnosti u slučajevima iz stavka 1. ovoga članka
dolazi:
1. u slučaju iz točke 1. - danom smrti,
2. u slučaju iz točke 2. - istekom roka određenog u zahtjevu,
3. u slučaju iz točaka 3. i 4. - pravomoćnošću rješenja.
(3) Rješenje o prestanku ili zabrani obavljanja djelatnosti poreznog
savjetnika, u slučaju iz stavka 1. točke 2., 3. i 4. ovoga članka, donosi
Komora.
(4) Poreznim savjetništvom ne smije se baviti porezni savjetnik od dana
određenog u rješenju iz stavka 3. ovoga članka.
(5) Na rješenje iz stavka 3. ovoga članka ne može se izjaviti žalba ali
se može pokrenuti upravni spor.
Privremeno mirovanje
Članak 13.
(1) Ako je porezni savjetnik imenovan ili izabran na plaćenu javnu dužnost,
ili se zaposli, za vrijeme trajanja te dužnosti ili tog posla, djelatnost
poreznog savjetništva miruje.
(2) Ako je porezni savjetnik izabran ili imenovan na neplaćenu javnu dužnost,
za vrijeme obnašanja te dužnosti djelatnost poreznog savjetništva može
mirovati.
(3) O okolnostima iz stavka 1. ovoga članka porezni savjetnik treba
izvijestiti Komoru u roku od 15 dana od dana imenovanja, odnosno izbora ili
prihvaćanja javne dužnosti ili zaposlenja, te sukladno ugovoru i dogovoru sa
strankama, preporučiti poreznog savjetnika koji će nastaviti voditi nezavršene
poslove.
IV. PRAVA I OBVEZE POREZNOG SAVJETNIKA
Članak 14.
(1) Porezni savjetnik obavlja porezno
savjetništvo samostalno i neovisno uz odgovarajuću naknadu prema tarifi.
(2) Tarifu propisuje Komora uz suglasnost
ministra financija.
(3) Porezni savjetnik ovlašten je i obvezan
čuvati prava i opravdane zahtjeve svoje stranke u okviru zakonskih propisa i
vlastitog uvjerenja.
(4) Porezni savjetnik može raskinuti sklopljeni
ugovor o pružanju usluga poreznog savjetništva ako stranka ne surađuje na način
koji osigurava, po ugovoru, ispunjenje preuzetih obveza poreznog savjetnika.
(5) Porezni savjetnik koji je u posljednje tri
godine prije podnošenja zahtjeva za dobivanje odobrenja poreznog savjetnika bio
zaposlen u državnoj upravi, područnoj (regionalnoj) samoupravi ili lokalnoj
samoupravi, u čijem je djelokrugu rada bilo izravno odlučivanje ili nadzor o
poreznim stvarima, ne smije u trajanju od jedne godine od izdavanja odobrenja,
sklopiti ugovor o poreznom savjetništvu sa strankom na koju se odnosio njegov
rad.
IzuzeĆe
Članak 15.
(1) Na izuzeće poreznih savjetnika primjenjuju se odredbe Općega
poreznog zakona o izuzeću službenih osoba u poreznom postupku.
(2) O izuzeću poreznog savjetnika odlučuje službena osoba koja vodi
porezni postupak.
PruŽanje struČne pomoĆi o poreznim pitanjima
Članak 16.
(1) Porezni savjetnik obvezan je pružati stručnu pomoć o poreznim
pitanjima savjesno u skladu s Ustavom i zakonima Republike Hrvatske.
(2) U pružanju stručne pomoći o poreznim pitanjima poreznog
savjetnika može zamijeniti drugi porezni savjetnik.
(3) Porezni savjetnik koji se ne pridržava načela zakonitosti,
savjesnosti i stručnosti, odgovara prema odredbama statuta Komore i etičkog
kodeksa poreznih savjetnika.
Javno trgovaČko druŠtvo za porezno
savjetniŠtvo
Članak 17.
(1) Jedan ili više poreznih savjetnika mogu
osnovati javno trgovačko društvo za porezno savjetništvo (dalje: društvo za
porezno savjetništvo) kao društvo osoba. U nazivu tvrtke treba koristiti oznaku
»porezno savjetništvo«.
(2) Suglasnost na ispunjavanje uvjeta za upis
društva u sudski registar iz stavka 1. ovoga članka daje Komora.
(3) Članom društva za porezno savjetništvo može
biti samo porezni savjetnik.
(4) Društvo za porezno savjetništvo dužno je
izvijestiti Komoru o upisu društva u sudski registar, najkasnije u roku od
petnaest dana od dana primitka rješenja o upisu.
(5) Odredbe ovoga Zakona koje se odnose na porezne savjetnike, shodno se
primjenjuju na svakoga pojedinog člana - poreznog savjetnika društva za porezno
savjetništvo.
Nadzor Komore
Članak 18.
(1) Ako Komora utvrdi da djelovanje društva za porezno savjetništvo čini
teže povrede zakona, statuta Komore ili etičkog kodeksa poreznih savjetnika, može
rješenjem zabraniti rad društva te ga, po pravomoćnosti rješenja, brisati iz
imenika društava za porezno savjetništvo iz članka 25. stavka 3. ovoga Zakona.
(2) Rješenje o zabrani rada društva za porezno savjetništvo je konačno.
Protiv toga rješenja žalba nije dopuštena ali se može pokrenuti upravni spor.
(3) Pravomoćno rješenje iz stavka 1. ovoga članka Komora dostavlja nadležnom
sudu radi brisanja društva iz sudskog registra.
Čuvanje isprava
Članak 19.
(1) Porezni savjetnik obavlja djelatnost na
temelju isprava i podataka dobivenih od stranke.
(2) Porezni savjetnik i društvo za porezno
savjetništvo dužni su čuvati isprave koje ne vrate stranki najmanje šest godina
od dana njihova nastanka ili zaprimanja.
(3) Porezni savjetnik i društvo za porezno
savjetništvo dužni su, nakon proteka roka iz stavka 2. ovoga članka, sastaviti
zapisnik s popisom isprava koje se vraćaju i pozvati stranku radi vraćanja.
(4) Ako se stranka
ne odazove pozivu iz stavka 3. ovoga članka ili je prestala poslovati, porezni
savjetnik zapisnik s popisom isprava i isprave može predati Komori ili u
nazočnosti člana imenovanog od Komore, isprave uništiti, čime se oslobađa dužnosti
čuvanja.
(5) Isprave iz stavka 4. ovoga članka koje se
po posebnim propisima čuvaju trajno, čuvaju se u Komori.
Čuvanje tajni
Članak 20.
Porezni savjetnik dužan je čuvati kao poslovnu tajnu sve što mu je
stranka povjerila ili što je u radu saznao na drugi način. Tajnu su dužne
čuvati i druge osobe koje rade ili su radile za poreznog savjetnika. Na obvezu
čuvanja poslovne tajne shodno se primjenjuju odredbe Općega poreznog zakona.
Pribava podataka
Članak 21.
Državna tijela i pravne osobe koje imaju javne ovlasti dužne su poreznom
savjetniku dati podatke koji su mu potrebni radi obavljanja poslova u određenom
predmetu, ako to nije protivno i na štetu čuvanja službene ili profesionalne
tajne davatelja podataka.
Odgovornost poreznog savjetnika
Članak 22.
(1) Porezni savjetnik odgovara za svoj rad, u skladu s odredbama ovoga
Zakona i ugovora sa strankom.
(2) Stranka koja ima primjedbe na rad poreznog savjetnika može podnijeti
prigovor poreznom savjetniku. Ako porezni savjetnik ne otkloni propuste iz
prigovora u primjerenom roku, stranka može uputiti prigovor Komori ili svoja
prava ostvariti pred sudom. Komora može pokrenuti odgovarajući postupak protiv
poreznog savjetnika.
(3) Odgovornost poreznog savjetnika za propuste koji spadaju u utaje,
ili pomaganje, ili prikrivanje utaje poreza, ili nezakonita umanjenja porezne
obveze stranke, utvrđuje se prema Općem poreznom zakonu.
(4) Komora može izreći stegovnu mjeru određenu općim aktima Komore,
poreznom savjetniku koji ne poštuje odredbe ovoga Zakona, ili mu privremeno
oduzeti odobrenje za rad.
(5) Ako porezni savjetnik za stranku vodi poslovne knjige, sastavlja
financijska izvješća i porezne prijave, dužan je primjenjivati porezne i
računovodstvene propise i postupati s posebnom pažnjom urednoga poreznog
obveznika.
(6) Ako porezni savjetnik posumnja u vjerodostojnost pojedine isprave
koje mu je stranka dostavila, upozorit će na to stranku, a može raskinuti
ugovor o poreznom savjetništvu pozivajući se na odredbu članka 14. stavka 4.
ovoga Zakona.
Osiguranje od odgovornosti
Članak 23.
(1) Porezni savjetnik dužan se je osigurati od odgovornosti za štetu
koju bi mogao počiniti stranci obavljanjem djelatnosti poreznog savjetništva.
Ugovor o odgovornosti za porezne savjetnike osnivače (članove) trgovačkog
društva za porezno savjetništvo i porezne savjetnike koji rade u tom društvu
sklapa to društvo, za svakoga poreznog savjetnika.
(2) Osiguravatelji su dužni sklopiti ugovor o osiguranju od odgovornosti
s poreznim savjetnikom ili društvom za porezno savjetništvo koje im se za to
obrati. Uvjete osiguranja zajednički utvrđuju osiguravatelji u Republici
Hrvatskoj u dogovoru s Ministarstvom financija i Komorom. Osiguravatelji su dužni
za svaku narednu godinu odrediti osiguravatelja koji će ih zastupati. Ako
osiguravatelji tako ne postupe najkasnije do konca listopada tekuće godine,
zastupnikom osiguravatelja smatrat će se osiguravatelj kojega odredi Ministarstvo
financija. Odluka Ministarstva financija o određivanju zastupnika
osiguravatelja nije upravni akt.
(3) Ako se dogovor iz stavka
2. ovoga članka ne postigne u roku od trideset dana od podnošenja zahtjeva bilo
koje strane drugim dvjema stranama, o uvjetima osiguranja odlučuje, na
prijedlog bilo koje strane, Stalno izbrano sudište pri Hrvatskoj gospodarskoj
komori. Pravorijek Stalnoga izbranog sudišta, kojim se određuju uvjeti
osiguranja za narednu godinu je pravomoćan svim osiguravateljima, Ministarstvu
financija, Komori i poreznim savjetnicima i društvima za porezno savjetništvo.
(4) Smatrat će se da je porezni savjetnik sklopio ugovor o osiguranju
kada je podnio zahtjev za osiguranje, bez obzira na to je li u to vrijeme već
bio postignut dogovor iz stavka 2. ovoga članka.
(5) Osiguranje od odgovornosti može preuzeti Komora te u ime poreznih
savjetnika i društava sklopiti ugovor o osiguranju od odgovornosti. U tom
slučaju porezni savjetnici i društva dužni su Komori plaćati naknadu za
osiguranje od odgovornosti.
(6) Porezni savjetnik dužan je uredno produžavati osiguranje od
odgovornosti.
(7) Najniža visina osigurane svote na koju mora biti ugovoreno
osiguranje po poreznom savjetniku je 200.000,00 kuna.
Nastup pred strankom
Članak 24.
Porezni savjetnik u odnosima sa strankom dužan je pridržavati se načela
zakonitosti, savjesnosti i stručnosti, te postupati u skladu s etičkim kodeksom
poreznih savjetnika i s Ustavom i propisima Republike Hrvatske.
V. USTROJ POREZNIH SAVJETNIKA
Ustrojstvo i Članstvo
Članak 25.
(1) Porezni savjetnici obvezno se udružuju u
Komoru, kao samostalnu i neovisnu organizaciju sa svojstvom pravne osobe.
(2) Komora predstavlja porezne savjetnike
Republike Hrvatske kao cjelinu, te promiče, usklađuje i zastupa zajedničke
interese poreznih savjetnika.
(3) Komora vodi imenik osoba koje su položile
ispit za poreznog savjetnika i imenik javnih trgovačkih društava za porezno
savjetništvo, s posebnom naznakom onih koji obavljaju djelatnost. U imenik se
upisuju sve promjene. Podaci iz imenika su javni.
Javne ovlasti Komore
Članak 26.
(1) Komora obavlja javne ovlasti koje su utvrđene ovim Zakonom.
(2) Akti koje Komora izdaje u izvršavanju javnih ovlasti su javne
isprave.
Tijela Komore
Članak 27.
(1) Tijela Komore su Skupština, Izvršni odbor, predsjednik i druga
tijela utvrđena Statutom Komore.
(2) Nadležnost tijela te postupak i način njihovog izbora utvrđuje se
statutom Komore.
OpĆi akti Komore
Članak 28.
(1) Skupština Komore donosi statut uz
suglasnost ministra financija i etički kodeks poreznih savjetnika. Statut i
etički kodeks poreznih savjetnika objavljuju se u »Narodnim novinama«.
(2) Statutom se uređuje naročito: ustrojstvo
Komore, nadležnost, sastav, način izbora, prava i dužnosti tijela Komore,
oblici udruživanja poreznih savjetnika za područje jedne ili više jedinica
područne i lokalne samouprave, rad poreznih savjetnika i društava za porezno
savjetništvo, prava i dužnosti poreznih savjetnika prema Komori, stegovni
postupak za utvrđivanje povreda dužnosti i ugleda poreznog savjetnika, tijela
za pokretanje i vođenje stegovnog postupka te druga pitanja značajna za porezno
savjetništvo.
(3) Etički kodeks
poreznih savjetnika utvrđuje skup načela i pravila kojih su se porezni
savjetnici i osobe koje za njih rade dužni pridržavati pri obavljanju
djelatnosti poreznog savjetnika.
PraĆenje rada Komore
Članak 29.
(1) Komora izvješćuje Ministarstvo financija na vlastiti poticaj ili na
njegov zahtjev o stanju, problemima i mjerama za unapređenje rada poreznih
savjetnika i zaštite poreznih obveznika.
(2) Ministarstvo financija prati i proučava rad poreznih savjetnika i u
svezi s time može od Komore tražiti odgovarajuća izvješća i podatke, uzimajući
u obzir samostalnost i nezavisnost poreznih savjetnika.
Članarina
Članak 30.
Svaki član Komore obvezan je plaćati članarinu i podmirivati druge obveze
prema Komori u skladu s aktima Komore. Osnovicu i visinu članarine utvrđuje
skupština Komore.
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Osnivanje Komore
Članak 31.
(1) Komora se osniva kada na teritoriju Republike Hrvatske odobrenje za
rad poreznih savjetnika dobije najmanje dvadeset poreznih savjetnika.
(2) Osnivačku skupštinu Komore saziva i njome rukovodi ministar
financija ili osoba koju on ovlasti.
Ovlasti ministra financija
Članak 32.
(1) Iznimno od odredbi članka 10. stavka 1. ovoga Zakona, do ustrojstva
Komore iz članka 25. stavka 1. ovoga Zakona, ministar financija donosi
pravilnik o pristupanju i polaganju ispita za poreznog savjetnika, imenuje
povjerenstvo i određuje visinu troškova ispita na način određen u članku 10.
stavku 2. i 4. ovoga Zakona, te izdaje odobrenja iz članka 11. ovoga Zakona.
(2) Dok Komora ne propiše visinu naknada za usluge poreznog
savjetništva, porezni savjetnici i društva za porezno savjetništvo ugovarat će
naknadu prema tržišnim uvjetima.
Stupanje na snagu i primjena Zakona
Članak 33.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim
novinama« a primjenjuje se od 1. siječnja 2001.
Klasa: 410-01/00-01/08
Zagreb, 7. prosinca 2000.
ZASTUPNIČKI DOM HRVATSKOGA SABORA
Predsjednik
Zastupničkog doma Hrvatskoga sabora
Zlatko Tomčić, v. r.