2457
Ustavni sud Republike Hrvatske u Vijeću petorice za odlučivanje o
ustavnim tužbama, u sastavu sudac Velimir Belajec, kao predsjednik Vijeća te
suci Marijan Hranjski, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec i Vice Vukojević, kao
članovi Vijeća, u postupku povodom ustavne tužbe M. Lj. iz Z., kojeg zastupa
Zajednički odvjetnički ured M. & A. iz Z., na sjednici Vijeća održanoj 13.
prosinca 2000. godine, jednoglasno je donio
1. Ustavna tužba se usvaja i ukida se:
– rješenje Upravnog suda Republike Hrvatske, broj: Us-10795/1998 od 13.
travnja 2000. i
– zapovijed Ministarstva obrane Republike Hrvatske – Personalne uprave,
klasa: Pov. 805-01/98-03/35, urbroj: 512-20-07/1-98-111 od 1. listopada 1998.
II. Predmet se vraća Ministarstvu obrane Republike Hrvatske – Personalna
uprava na ponovni postupak.
Obrazloženje
1. Ustavna tužba
podnijeta je u svezi s odlukama navedenim u izreci.
Osporenom zapovijedi podnositelj je zbog potrebe službe, temeljem
odredbe članka 47. Zakona o obrani (»Narodne novine«, br. 74/93 i 57/96), u
svezi s odredbom članka 159. Zakona o službi u oružanim snagama Republike
Hrvatske (»Narodne novine«, br. 23/95 i 33/95), premješten iz ustrojbene
cjeline: Središnjica obavještajna Z., s dužnosti savjetnika za obav.- oper.
rad RZ i PZO u ustrojbenu cjelinu: II. zborno područje OSRH Đ. Zapovjedništvo
II. zbornog područja OSRH Đ., Odsjek za domobranstvo, na dužnost pomoćnika zap.
za domobranstvo.
Tužba, kojom je podnositelj
pokrenuo upravni spor protiv navedene zapovijedi, osporenim rješenjem je
odbačena, pri čemu je Upravni sud izrazio stajalište da zapovijed o premještaju
nije upravni akt u smislu odredbe članka 6. Zakona o upravnim sporovima
(»Narodne novine«, br. 53/91, 9/92 i 77/92).
Podnositelj ustavne tužbe
smatra da su tim aktima povrijeđene odredbe članaka 3., 5. st. 2., 19., 29. st.
1. al. 1. i 54. Ustava.
U obrazloženju ustavne tužbe
podnositelj ističe da su osporene odluke donijete protivno mjerodavnom propisu
(Zakonu o službi u oružanim snagama) te da mu nije omogućeno izjašnjenje o
predstojećem premještaju.
Predlaže da Ustavni sud ukine osporeno rješenje i zapovijed te da
odgodi ovrhu zapovijedi o premještaju.
Ustavna tužba je osnovana.
2. Članak 10. Zakona
o službi u oružanim snagama Republike Hrvatske u stavku 1. određuje da su akti,
kojima se regulira status djelatnih vojnih osoba, službenika i namještenika u
službi, upravni akti. Stavak 3. istog članka propisuje da se u postupku donošenja
tih upravnih akata primjenjuje Zakon o općem upravnom postupku, ako tim
Zakonom nije drugačije određeno, a stavak 4. određuje da će se na djelatničke
odnose, prava i obveze u službi te odgovornost vojnih osoba, službenika i
namještenika primjenjivati, ako tim zakonom nije drugačije određeno, propisi o
državnim službenicima i namještenicima, a u pitanjima koja tim propisima nisu
uređena primijenit će se opći propisi o radu.
Zakon o oružanim snagama, u
okviru Glave VIII. – Raspoređivanje na dužnost, premještaji, stavljanje na
raspolaganje i druga pitanja o obnašanju dužnosti, sadrži odjeljak
Premještaji, koji odredbama članaka 71. do 82. uređuje premještaj djelatnih
vojnih osoba. Odredbom članka 75. tog Zakona propisano je da će se djelatnoj
vojnoj osobi, prije donošenja akta, omogućiti da se izjasni o predstojećem
premještaju, rasporedu ili imenovanju.
Prema odredbi članka 7. Zakona
o općem upravnom postupku, načelo materijalne istine utvrđeno je kao jedno od
temeljnih načela upravnog postupka. Radi ostvarivanja ovog načela, tijela
koja vode upravni postupak obavezna su da u postupku moraju utvrditi pravo stanje
stvari i u tom cilju moraju utvrditi sve činjenice koje su od važnosti za
donošenje zakonitog i pravilnog rješenja.
Odredbom članka 8. stavka 1.
istog Zakona propisano je da se prije donošenja rješenja stranci mora pružiti
mogućnost da se izjasni o činjenicama i okolnostima koje su od važnosti za
donošenje rješenja, čime je u upravnom postupku utvrđeno načelo saslušanja
stranaka. Stavak 2. istog članka određuje da se rješenje bez prethodnog izjašnjenja
stranke može donijeti samo iznimno i to u slučajevima kada je to zakonom
određeno.
3. Polazeći od temeljnih
načela upravnog postupka i navedenih odredaba Zakona o službi u oružanim
snagama Republike Hrvatske, Ustavni sud je utvrdio da osporena zapovijed
Ministarstva obrane Republike Hrvatske nije donijeta u postupku propisanom
Zakonom o općem upravnom postupku i u skladu s temeljnim načelima tog Zakona.
Osporenim rješenjem Upravni sud je utvrdio da predmetna zapovijed nije
upravni akt, čime je otklonio meritorno odlučivanje po tužbi u upravnom sporu,
umjesto da otkloni izričite propuste koji su u provedenom postupku učinjeni na
štetu podnositelja.
4. Stoga je Ustavni sud utvrdio da su osporenim
odlukama povrijeđene odredbe članaka 26., 29. i 54. Ustava.
Odredbom članka 26. Ustava zajamčena je jednakost svih pred sudovima,
drugim državnim i inim tijelima koja imaju javne ovlasti. Navedeno ustavno
jamstvo razrada je i primjena općeg načela jednakosti (članak 14. st. 1.
Ustava) na područje sudske i druge pravne zaštite, kako bi svima bila zajamčena
jednaka zaštita prava u postupku pred sudovima i drugim državnim tijelima i
tijelima koja imaju javne ovlasti. Navedeno načelo povrijeđeno je ako stranci u
postupku nije bila dana mogućnost da bude saslušana i da u okviru zakona
sudjeluje u postupku na način da iznosi činjenice i predlaže dokaze, ako se
nadležno tijelo nije izjasnilo o navodima stranke važnim za odlučivanje, ako
pojedinačni akt, protivno zakonu, nije obrazložen ili ako je na drugi način
onemogućeno pravično suđenje pred nadležnim tijelom ustanovljenim zakonom.
Naime, odredbom članka 29. st. 1. al. 1. Ustava zajamčeno pravo na pravično
suđenje odnosi se ne samo na pravo osumnjičenih ili optuženih za kaznena
dijela, već predstavlja ustavno jamstvo građana na pravičan postupak pred
sudovima i pred tijelima državne uprave, odnosno tijelima koja imaju javne
ovlasti. Povrijedivši ustavno pravo na pravično suđenje u postupku u kojem se
odlučivalo o pitanjima u svezi djelatne vojne službe u oružanim snagama,
podnositelju je povrijeđeno i pravo na rad i slobodu rada zajamčeno odredbom
članka 54. Ustava.
5. Podnositelj u tužbi ukazuje i na
povredu odredaba članaka 3., 5. st. 2. i 19. Ustava. Odredbom članka 3. Ustava
Republike Hrvatske, vladavina prava istaknuta je kao temeljno načelo pravnog poretka
Republike Hrvatske. Vladavina prava podrazumijeva obvezu svih da se u svom radu
pridržavaju Ustava i zakona. Ta obveza proizlazi i iz članka 5. st. 2. Ustava.
Odredba članka 19. Ustava, posebno utvrđuje načelo zakonitosti u postupanju
tijela državne uprave i tijela koja imaju javne ovlasti. Navedene ustavne
odredbe, sadrže dakle temeljna načela državnog ustroja i kao takve nisu
usmjerene neposrednoj zaštiti ustavnih prava i sloboda čovjeka i građanina pa
ne mogu biti povrijeđene pojedinačnim odlukama sudbene ili upravne vlasti,
odnosno odlukama tijela koja imaju javne ovlasti.
6. Budući da je ustavni sud ukinuo
osporene odluke, o prijedlogu podnositelja za odgodu ovrhe osporene zapovijedi
nije posebno odlučivano.
7. Temeljem odredbe članaka 69. i 72.
Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, br.
99/99), odlučeno je kao u izreci.
Broj: U-III-1055/2000
Zagreb, 13. prosinca 2000.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Vijeća
dr. sc. Velimir Belajec, v. r.